Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Pat Parelli, starte hvor?
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 12:07

Jeg har efterhånden hørt så mange anbefale Pat Parelli´s metoder, og vil gerne selv i gang med at udforske disse med min hest. MEN, jeg synes altså det er lidt af en jungle af informationer og materialer. Så jeg vil høre jer, om I evt. kan dele ud af noget erfaring ift., hvor jeg skal starte (også for ikke at blive helt ruineret - det er godt nok ikke helt billigt :/) - er der en bestemt dvd, en bestemt bog eller noget tredje, som hjælper én godt i gang? Jeg ønsker at få en forståelse af hans metoder og få nogle konkrete praktiske øvelser at starte ud med, med min hest - og så tage den derfra.

 

Måske I kan anbefale nogle videoer ex. fra Youtube eller lignende?

Og hvor vil I anbefale at jeg finder hans materialer?

 

På forhånd mange tak :)

1
2
Svar på denne tråd
 
 Her skal du IKKE starte
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 13:51

Der er uden tvivl mange gode fif i Parellis system, men der er også god grund til at være særdeles kritisk overfor hans praksis.

 

Du skal i hvert fald ikke starte sådan, hvis du vil lære en hest longering:

www.youtube.com/watch?v=ZhYoDzIJCxA

 

Det kan gøres betydelig pænere og mere hestevenligt, også selv om der muligvis er tale om en korrektionshest!


Kh NinaSt

Besøg min youtube-kanal

5
1
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 13:55

Vil slet ikke anbefale dig, ham. :( Mage til idiot skal man da lede længe efter. Har da intet med hestevelfærd at gøre. Kig selv efter på hans videoer på youtube. Man får lidt ondt i hjertet :(

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

5
1
Svar på denne tråd
 
 For søren...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 14:38

... var jeg slet ikke klar over. Tak for jeres input, for self. skal man også forholde sig kritisk - dét fik jeg vist ikke gjort, da jeg ikke har hverken hørt eller set negativt vedr. hans metoder. Så tak! Er der andre, andet materiale, bøger, videoer m.m., i så vil anbefale?:)

3
0
Svar på denne tråd
 
 Ute eller BBH
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 14:58

Bogen "I harmoni med hesten' af Ute Lehman forklarer let og enkelt, hvordan man kan træne sin hest uden unødigt pres.

 

Ute er faktisk uddannet indenfor Parellis system, men har forladt det til fordel for et mere læringsteoretisk system, men hun har selvfølgelig holdt fast i de gode gode ting fra Parellis system.

 

Du kan også holde øje med http://www.blueberryhill.dk/, hvor der er rigtig mange gode artikler om alt muligt vedr. hestetræning. Og om nogle få dage kommer der en julekalender med nye træningsvideoer hver dag. Der plejer at være nogle ganske interessante videoer imellem.

 

Der kan såmænd også være gode ting at hente i Parellis system, man skal bare ikke godtage alt, der hedder noget med Parelli.


Kh NinaSt

Besøg min youtube-kanal

5
1
Svar på denne tråd
 
 Enig med de andre...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 18:29

Pat Parelli's metoder er baseret på en meget aggresiv fremtoning over for hesten og hvor det at stresse hesten bliver flittigt brugt som forstærker i forbindelse med den negative forstærkning.

Dog er alle de øvelser han benytter rigtige fine i forbindelse med at tjekke og forbedre hestens lydighed.

God træning

3
1
Svar på denne tråd
 
 Parelli
Forfatter: 
Dato:  01-12-2014 14:02

Ute Lehmann, Marianne Florman og Katja Schumann er blot nogle af dem der enten har bygget deres træning op på Parelli systemet eller træner og underviser ud fra dele af hans teknikker. Så så forfærdelig kan jeg ikke se at det skulle være.

 

Du kan få 30 dages adgang til Parelli online, hvor du gratis kan se hele level 1 (den grundliggende træning, der er 4 levels). Husk blot at melde dig ud hvis du ikke vil forsætte udover prøveperioden.

 

Ham her havde et issue med sin røv, og jeg fik en dag en tur 3 meter henad jorden fordi jeg i et øjebliks uopmærksomhed fik banket en spand med reste mash ud bag ham. Idag kan jeg rasle rundt med potter og pander bag ham ...og ja bogstavelig talt trække ham rundt i halen!

www.youtube.com/watch?v=17088rjc_J8

 



"Religion er en fundamental modsætning til alt hvad jeg agter højt - mod, klar tanke, ærlighed, retfærdighed og frem for alt, kærlighed til sandheden."
-Henry Mencken-



0
2
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  02-12-2014 22:56

De fleste jeg kender i USA vil ikke eje eller røre en Parelli-trænet hest med en ildtang og jeg kender efterhånden en hel del både almindelige ryttere og folk der rider på 3 mill+ Kr's heste...
Parelli laver intet usædvanligt i hans træning overhovedet når hestene rent faktisk lærer noget. Det er basal westerntræning vha. negativ forstærkning som det kendes fra dressur. Oven i hatten så har han opfundet "horsanalities" og "games" som primært ødelægger den smule helt og aldeles middelmådeige træning han bedriver. Manden har nul (0) respekt i seriøse rytterkredse i USA. (og det har hans hysteriske kone heller ikke).

Hvis du gerne vil træne jordarbejde efter alm. gennemprøvede og hestevenlige metoder i westernstil så er der flere rigtigt dygtige trænere der udgiver DVD'er. En af de mest pædagogiske jeg kender er Clinton Anderson som er fantastisk informativ i alle detaljer og også er god til at give eksempler på hvad man gør når det ikke går som man gerne ville. Manden er pisse iriterende og lettere nedladende, specielt overfor kvinder, men han er knaldgod til heste.
Når du så har fanget hvad du kan og forstår principperne så vil jeg sige at det er tid til at gå videre til Buck Brannaman. Han er langt dygtigere end Clinton A, men også tilsvarende svær at gå til uden forudgående viden. Til gengæld kan man se hans DVD'er igen og igen og hele tiden lære nyt.
Stacy Westfall og Ray Hunt har også udgivet DVD'er med jordarbejde som du kan drage fordel af.

Nu har jeg lagt vægt på at give tips til trænere jeg ved har nogen gode DVD'er med jordarbejde. Det er fordi jeg mener at det må være det rigtige sted at starte hvis du vil skifte din kommuniktion med din hest ud fra den Europæiske klassiske til en mere logisk og for hesten forståelig kommunikation. Selve ridningen kan du også hente noget i hvis du springer eller rider dressur, men det er selvfølgeligt western der drejer sig om primært.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

3
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen træning uden sund fornuft
Forfatter: 
Dato:  03-12-2014 14:02

Det er så nemt at pege fingre af andre... Jeg har aldrig før set Pat Parelli himself, men jeg har set rigtig mange dygtige hestefolk, der har taget det bedste fra hans træning og brugt det på deres heste.

 

Jeg kender så også nogen, der sværger til Buck Brannaman og hans træning - DET forstår jeg så slet ikke. Jeg fandt en video på Youtube, hvor han rider på en hest, der har rytter på for 2. gang. Mens han sidder på den hest, rider han frontalt ind i en "problemhest" i en lille roundpen. Jeg kan ikke helt se formålet i forhold til "problemhesten" (fandt aldrig ud af, hvad dens problem var), men da slet ikke i forhold til unghesten... hvad er det for noget at lære en hest?

 

Prøv at læse de kommentarer, der er under videoen:

 

www.youtube.com/watch?v=wdhCfhq15sQ

 

Mage til idiot skal man da lede længe efter... flænser og flår i hesten og sparker ud efter den... jo, han er sandelig en rigtig "horseman" - fy for pokker!

 

Mange trænere har en masse godt at byde ind med, men desværre også en masse bras. Du er derfor nødt til at bruge din sunde fornuft, se sagen fra hestens side og så vurdere, om metoden ligger inden for din formåen og dine etiske grænser.

 

Man er nødt til at vide noget for at lære mere - ligesom at slå op i en ordbog! Du er nødt til at vide noget om heste og deres adfærd, før du kan vurdere, om en træners metoder er okay.

 

Jeg er bestemt imod voldelig træning, men du er også nødt til at vise hesten, at det er dig, der er førerhoppen/-hingsten... de vejer altså for meget til, at du kan puttenutte dig til rette i alle situationer. Hvis du træner ud fra de metoder, hestene bruger inbyrdes i flokken, så kommer du ikke helt galt afsted.

 

Held og lykke med træningen.

 

Bedste hilsner

Marianne

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 14:47

Jeg mener man skal passe på med at sidde ukritisk og finde eksempler frem på Youtube. Der vil ikke være nogen af de store "name brand trainers" som ikke har dårlige eksempler liggende iblandt alle de gode.


Hvis man vil have en indikation af metodernes kvalitet og brugbarhed vil jeg sige at man skal tale med mennesker der har førstehåndsviden om træneren og se på de resultater som de heste der er trænet "rent" efter trænernes medtoder opnår.

 

Ingen nævnt ingen glemt


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
1
Svar på denne tråd
 
 warwick schiller
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 23:46

Tjek youtube, og søg warwick Schiller! Han ved noget om basic ground work. Og han har en hel masse klip. Held og lykke ?


Missbhaven "Mor" til Avlshingsten Imhotep "Nanny" til Exodus og Delux.

 

Dansk forhandler af www.asground.dk

ASground, All Season ridingground.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider