Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Håndtering af "uhåndteret" føl
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 11:55

Hej med jer

 

Jeg har købt et skønt lille føl på 6 måneder. Blanding af DV og oldenborger. Hun er rigtig kælen og nærgående på den gode måde - men også en lille nervøs dame.

 

Da jeg købte hende havde hun ALDRIG været i hænder - havde aldrig haft grime på, blevet trukket med, løftet ben - intet. Så det er også en stor udfordring jeg er gået ind til, som jeg er klar på at lægge mange timer i.

 

Jeg har haft krikker i mange år, tilredet flere heste, redet stævner, undervist mm. Men jeg har aldrig haft et føl før, så det er en helt ny verden jeg er trådt ind i.

 

Jeg har nu fået grime på damen, hvilket gik udemærket. Nu vil jeg gerne lære at trække hende, idet hun ikke rigtig følger med længere når vi skal ud på fold (hun synes det er meget sjovere at løbe modsat retning end den min gamle hoppe går!)

 

Har I nogle guldkorn til, hvordan jeg skal starte? Skal jeg starte med at give hende et tov på inde i boksen og "trække" rundt derinde? Skal jeg gøre det på folden? Eller noget helt tredje?

 

Kom med jeres idéer og erfaringer - jeg er lutter øre! :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 At trække en plag
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 10:39

Vil starte i boksen, evt uden snor.

du trækker i grimen og bare hun tager et skridt så ros. Når i så kan trække nogle skridt i boksen, så snor i og ud på staldgangen, igen, start med at forlange et skridt og her er det måske en fordel med en hjælper der er bagved til at stoppe hvis hun i stedet vil bakke ( en solid person du planter helt oppe bagved hendes bagdel som en mur ;) )

 

Jeg plejer nærmest at lege det i mine, men der starter jeg også mens de har deres mor at følge. Allerede når de har grime på de første gange laver jeg den med at de skal flytte sig frem ved træk i stedet for bagud. Ikke trække hårdt, men bare lige lægge vægt i med to fingre og så holde det indtil de tager et skridt, og så ros i form af klø på det aller bedste sted. Gør det 2-3 gange nogle gange i måneden, de fanger det hurtigt.

snor lærer de ved at den er i dem, men uden træk da de bare skal følge hoppen.

Det er jo lidt sværer med din nu du ikke har hendes mor at 'lokke' med, men hun lyder fornuftig så mon ikke det hele kommer hurtigt.

Bare start i det små og husk masser af ros :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 håndtering
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 10:39
Jeg vil så ikke trække i føllet. Min erfaring er at modstand avler modstand.
Jeg plejer at tage et træktov på 3-4 meter uden, karabinhage eller andet . Fører den igennem grimen, så den ligger dobbel. Skulle der ske noget, kan man lige slippe den ene del, af torvet og føllet kan, så slippe fri, uden at have torv hængende efter sig. Med hensyn til at få den frem, så starter jeg med at stå ved føllets side, som hvis man skulle gå med en trænet hest. Bevæger mig så langsomt ned på siden af den, til jeg kommer langt nok ned, til at have en drivende effekt og føllet går fremad af sig selv. For hver dag, kommer man længere og længere op på siden af føllet og gå med den og til sidst er man helt oppe i front og føllet følger bare med. En god ting er også at have en hånd på føllet, i starten, mens man går. Det skaber lidt en ramme og tryghed. I forhold til hvor du skal starte, så start hvor der er plads. Staldgange osv. er ikke skide gode, da føllet godt kan tumle lidt rundt, til den har acceptere, at den bliver holdt fast.
Man trækker ikke en hest, man leder den.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Modstand giver modstand
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 14:24

og jo mere man hiver jo mere hiver den, det er korrekt, men hvis man starter med et let pres oplever jeg at de fleste enten bare bliver stående eller tager et skridt frem.

Man skal aldrig starte med et fast greb og så hive, for så er det den tungeste der vinder...

 

Også derfor jeg anbefaler at starte i boksen, her er det begrænset hvad den kan bakke og den vil hurtigt finde ud af at et let pres/træk i grimen betyder frem.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Aaaaaa
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 22:01

Haure: Interessant metode, den havde jeg aldrig tænkt på - men vil det sige at di egentlig sket ikke har noget pres på tovet?

 

Min tanke var egentlig en blanding af jeres forslag - lægge et langt tov "dobbelt", så der ikke er noget der "binder" føllet. Så ville jeg lægge et MEGET blidt pres på tovet (og evt på siden af føllet som Haure foreslår) - og så snart følle bare "TÆNKER" et skridt frem, vil jeg løsne presset - jeg har endnu ikke besluttet mig for om det skal starte i boksen eller ude foran stalden.. Det må jeg lige sove lidt på. ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 tovtræk
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 20:11

Jeg plejer slet ikke at trække i dem overhovedet. Det bliver hurtigt tovtrækning og man vinder altså ikke.

En hest der ved hvordan man skal opføre sig, når man har tov i dem, kan man lige give et lille træk, hvis ikke den går frem på ens signal. Men så vil jeg trække den til siden, så den "mister balancen" for så er man sikker på, der kommer en bevægelse ud af det.

Så nej ingen pres på tovet fra din side. Men føllet kommer jo til at lave pres, når den kommer længere ud end tovet er langt. Men den vil hurtigt lærer, at dette ikke er behageligt, og så vil den blive inde for torvets "ramme"

På denne måde har jeg lært min hest, at gå i en "sytråd" Jeg har så forskellige længder tov, til henholdsvis håndtering og træning. Så hestens ramme ikke lige pludselig ændre sig hele tiden.

Om vinteren, går jeg faktisk ofte med ham til og fra fold uden tov. Jeg holder min hånd, som havde jeg tovet i den, og han kender sin plads/ramme og følger med præcis der hvor jeg vil have ham. Går vi ind af et led og vender rundt for at lukke, jamen så vender han med rundt. Det tager tid og man skal da bestemt også lærer hinanden at kende også, så man kan tage hesten i opløbet, hvis der nu var noget andet der skulle fange hans opmærkomhed. (en tot græs feks. ;) )

Min erfaring er så jo mere plads jo bedre. For det er ikke sjovt at de kaster sig ind i væggene. Men det kræver self. mere af en selv, på de åbne steder.

Skulle dyret løbe så husk, at så længe tovet er stramt, så mærker hesten ikke meget modstand, den trækker bare, og den er altså bygget til det. Men kan det lykkedes en at få lavet et slæk på tovet og så rykke i hesten, jamen så opdager hesten altså at der jo rigtigt nok var noget i den anden ende af tovet.Og så har man noget mere held til at stoppe den, end at ryge på røv og albuer og hesten har sagt farvel og tak.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider