Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hvor sidder 'startknappen' på sådan en??
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 18:04

Sagen er, jeg har denne dejlige 3 års varmblodsblanding som er ved at blive gjort ryttervant.

Jeg overtog ham rå, og har selv stået for træningen og at komme på ryggen af ham. Han har været MEGET nem hele vejen, intet har kunnet hylde ham ud af den. Sagde intet til at få sadel på, eller at jeg satte mig op på ham.

Han går fint frem i trav og galop i longe, men 'problemt' er at jeg slet ikke kan få ham til at reagerer fremad når jeg sidder på ryggen af ham.

Han går med når den der holder i longen går, men når hun går væk fra ham og jeg selv skal få ham til at gå frem, sker der intet...

Jeg bruger stemmen, og idag er prøvet med ben/hæle og lette dask af en dressurpisk - intet hjælper. Han står helt stille og afslappet med ørerne vendt mod mig, som om han tænker 'hvad er det lige du laver deroppe? Nå, men jeg står bare her og venter til du er færdig'

Har tilredet før, og aldrig været ude for ikke at få en reaktion på noget som helst?

 

Så Ænder nu har jeg brug for alle de gode råd til, at installere en startknap på dyret! Jeg arbejder lidt i HMS baner, men er ellers helt alm. dressurrytter. Han reagerer jo fint på mine kommandoer og pisken fra jorden, men kan åbenbart ikke overføre det til når jeg sidder deroppe.

Får nok en kiropraktor til at tjekke ham også, men ellers slå jer løs med bud på løsninger!

 

Billede

 

Billede

 


Sagde Ditte

Kun døde fisk svømmer med strømmen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Få personen,
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 18:57

der longerer jer, til at give kommandoen i starten, imens du bruger de fremaddrivende hjælpere. Hesten er jo vant til at personen for enden af tovet driver på den med stemme, kropssprog og longepisk, så finten ligger i at koble dine hjælpere på de signaler, han allerede kender

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

2
0
Svar på denne tråd
 
 enig med
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 07:47

ovenstående.

men du skal også tænke på at dens balance bliver slået helt ud af kurs ved at du sidder på den.

Så den skal lige finde ud af hvordan det takles.


Tilbyder opstaldning i Odense Sø, se præsentation

PT kun 1 ponyboks ledig, venteliste oprettes hvis nødvendigt.

 

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd
 
 longering
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 12:41

Tak for svar!

 

Vi gør selvfølgelig som I begge foreslår og prøver at koble de kendte kommandoer på til når jeg sidder på ham. Han virker dog til at 'overhøre' dem lidt og bare synes det er hyggeligt at tulle i rumpen på longefører. Jeg bruger en sidepull på ham lige nu, men tror jeg er nødt til at have en trense på, så jeg kan guide ham væk fra hende bedre, da han ikke reagerer særlig meget på når jeg prøver at guide ham lidt.

'problemet' er vel egentlig, at han er for sød og elsker at være i hænder ;-) Så det er jo luksusproblemer...

 

Han virker til at have ok balance og går fint rundt når min hjælper går med - kan også vende sig så meget rundt at han kan nappe mig i knæet for en godbid uden at det genere ham synderligt...

 

Jeg vil fortsætte med at arbejde ud fra longen med min hjælper, og så må hun gå lidt mere til ham måske.


Sagde Ditte

Kun døde fisk svømmer med strømmen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samarbejde
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 13:52

Hej DidLou

 

Del 1:

Få longeføren til at longere dig og hesten sammen. I starten sidder du der bare og "følger med". Longeføren giver kommandoerne som vanligt, skridt, stop, skridt, trav, skridt, stop osv. Lidt efter lidt lader du dine hjælpere komme på. Når longeføren siger skridt og evt. løfter pisken. Lægger du forsigtigt begge schenkler til. Når longeføren siger stop og løfter hånden en smule, strækker du lænden an og tager let i begge tøjler.

 

Del 2:

Longeføren siger ikke noget, men har stadig longe og pisken. Du giver kommandoerne verbalt og med dine hjælpere. Hvis hesten ikke reagerer forholder longeføren sig passiv i stemmen, men løfter pisken for fremad eller hånden for stop. Alt skal foregå roligt.

 

Del 3:

Longen bliver taget af, men longeføren er stadig fra jorden og kan hjælpe med pisken eller kropsprog til at forstærke dine signaler.

 

Held og lykke :)


Lea Grove

Kommunikation er grundlaget for rytter og hest imellem

http://www.hesteinstituttet.dk

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Det jeg mente
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 14:22

er, hvad Lea Grove beskriver i flere detaljer - longefører skal ikke trække hesten, men longere den med dig på ryggen


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skoven...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 18:41

 

... nogle gange findes startknappen også først frem på en unghest, hvis den kommer ud i naturen med en god og rolig kammerat. I naturen har hesten en naturlig fremdrift. Jeg har i hvert fald installeret mange startknapper ved at ride i naturen og bagefter kunnet overføre dem til ridebanen. :)

 

Er du ikke meget for at ride i naturen på en unghest, så synes jeg også at Lea Groves model lyder brugbar.

 

Heidi

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 det, som
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 20:03

man gør er at installere startknappen fra jorden. Dvs. lære hesten schenklens funktion fra siden med hånden mens man trækker. På samme måde som at man kan gå ved hestens skulder og styre den med tøjlerne holdt ved lansemærket, så den ved hvad tøjlen betyder, når man sætter sig op. Det handler om at dele alt op i meget små etaper, så der ikke kommer 2 eller flere nye ting på en gang - som fx. både rytter og nyt gå-frem signal.

Hvis man har en hjælper kan longere-med-rytter og gradvist koble longeførerens signaler sammen med rytterens fint fungere, men man skal stadig tænke i kun en ting og huske at det for hesten er nyt fra begge sider, så fordi den kan på højre volte betyder det ikke, at den så også kan på venstre.

 

Ullan

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Stemmen
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 09:06

Kan hesten forstå kommandoer for stemmen? Eller går den kun frem, når longefører jagter lidt på med pisken? Ellers kunne man starte med at lære den kommandoerne for stemmen fra jorden. Jeg synes, at stemmekommandoer er ret nemme at tage med op på ryggen af hesten. Frem for "nu går jeg hen imod dig med pisken", det er jo meget sværere at overføre.

 

Men ja, ellers er der mange der bruger at have en piskefører på jorden til at hjælpe hesten fremad. Bare sørg for at rytter lægger benene til et sekund før hjælpen kommer fra jorden.

 

Venlig hilsen

Anna

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider