Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hoppe med stort H....
Forfatter: 
Dato:  13-09-2014 02:29

Er endt i en virkelig ond cirkel, dvs. min hoppe har de sidste 8 måneder ganske langsomt taget magten fra mig, dvs. jeg kan ikke længere styre hende, hverken fra jorden eller ryggen.

 

Både fra jorden og fra ryggen, prøver hun gang på gang at "tage over", dvs. det er en kamp, som jeg naturligvis aldrig vil vinde, da hun er min overmand i vægt og størrelse.

 

Jo mere jeg prøver at irettesætte hende, jo mere trodsig bliver hun, hvilket er rigtig træls, hun har ellers altid været en hoppe, som lyttede og opførte sig velopdragent, dog på nær hendes spillopper som var accepteret, da de var uskyldige og sjove, men nu er hun bare rigtig madame-agtig, dvs. jeg bestemmer-selv-agtig.

(hun har dog altid været en hoppe med stor selvtillid, dvs. kan og vil selv, men dog altid lyttende alligevel, sød og kærlig)

 

Og hun er som sagt, bare for stor og stærk, til at jeg kan få hende til lytte, da hun åbenbart kun vil lave sjov og ballade, dvs. skal hun skridte, vil hun trave, skal hun trave vil hun gallopere ovs., hele tiden vil hun overskride grænsen.

 

Hvad gør jeg ?

Har tænkt på, at få en underviser på, som hjælper mig både fra jorden og ryggen.

 

Hvem ? (Det skal stadig være på hestens præmisser).

 

Til sidst skal det dog nævnes, at hoppen er 24 år, men kun 4 år i sit hoved, åbenbart. (174cm og 650kg).

Vi kender hinanden tilbage fra 2001 og forstår ikke, hvad der sker ?

 

Kan I anbefale noget hjælp, ifa. evt. underviser ?

 

Sorry, hvis det virker lidt rodet, men håber på lidt hjælp...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  13-09-2014 10:28

Det kunne være du skulle prøve magensium i en periode?

 

Nogle heste bliver mega kuldret nu det begynder at blive koldere og koldere.

 

Jeg ville også overveje en kiropraktor, måske nakken er skæv - og det kan gøre de ser spøgelser og ikke virker tilpasse i deres krop.

 

Udover det kan det være hun måske er for åben bagtil?


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ja - få fat i en træner
Forfatter: 
Dato:  13-09-2014 13:40

Ja du skal helt sikkert få fat i en træner, der kan hjælpe dig. Min anbefaling er at få fat i en træner, der kender indlæringsteorien og kan formidle den viden videre til dig.

 

Et bud kunne være en BBH-basisinstruktør, men der er heldigvis også mange andre rundt omkring, der har styr på det.

 

Hvis du vil have mere præcise forslag skal du nok skrive, hvor i landet du bor.


Kh NinaSt

Besøg min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx.......
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 15:25

Tak for svar.

 

Sandra:

Eftersom at problemet startede i foråret og har været der siden, er det ikke "kulden" som er problemet.

(det har været en meget varm sommer)...

Tror ikke på, at tilskud hjælper, heller ikke at hun er "åben bagtil".

 

Vores bestemmelses-ballance er gangske enkel forskubbet, dvs. hun har overtaget, dvs. lytter ikke længere til mig, hun mener selv at have styr på det hele, hvilket naturligvis ikke er tilfældet, eks. det bliver farligt at ride i trafikken, når hun ikke lytter, hun vil gerne bestemme tempo og retning, dette dur ikke.

(hun skal lytte og stole på mig, hvilket hun altid tidligere har gjort)

 

Nina:

Har kigget lidt på BBH-instruktør, ved ikke lige om det er det vi har brug for, vi har ikke brug for decideret rideundervisning, men en back to basis ballance hesten og mig imellem, vores ballance-forhold har forskubbet sig, til hestens fordel, hvilket ikke er sikkerheds-mæssig korrekt, dvs. hun lytter ikke til mig, hvilket er utrygt for mig og farligt for os begge to i eks. trafikken.

Hun har overtaget styringen og mener at være den som har leder-rollen. (hvilket naturligvis er helt forkert)

Hjemme på gården er der ikke nogen problemer, hun er lydhør og respekterer mig som leder, dog kan vi have problemer på udendørs-banen, (stor og åben), hvor hun igen mister koncentration.

Jeg tænker måske noget HMS-agtig, (til at begynde med fra jorden) dvs. hun skal have respekt for mig, stole på mig og lytte til mine anvisninger...igen.

(uden "vold og hårde irettesættelser", da hun er en ekstrem sensetiv hoppe, som normalvis opfanger alt)

 

Hoppen er 24 år, dvs. vi skal ikke præsterer noget, men kun hygge-ride, også ude i trafikken (som vi ellers altid har gjort)

 

Hun virker som en hoppe, der er kommet i teen-ager aldren igen, fuld af krudt og meget overskud, hvilket er dejligt, men ikke særlig hensigmæssigt, pga. størrelse og kræfter ifht. mig, det har som sagt tidligere stået på siden februar i år.

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Nu skriver...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 15:22

du stadig ikke, hvor du er placeret geografisk, men Mia Lykke Nielsen skulle være god til den slags problematikker; har ikke selv erfaring med hende, men har hørt meget positivt fra andre der har....

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg kan anbefale
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 20:01

http://www.tzaloniki-arabians.dk hun har mange års erfaring i den slags heste, og træner helt på hestens præmisser.

0
1
Svar på denne tråd
 
 BBH , blue Berry hill
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 21:33
Kan jeg varmt anbefale.
1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 23:23

prøv at google "de 7 lege"

og så start "forfra".

 

jeg lærte det for 10 år siden, og ind i mellem må vi lige gå tilbage til 0, for at lige finde hinanden igen. Særligt min hoppe har lidt med at glemme hvad det lige hvad vi lærte.

 



0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 10:16

En hest kan sagtens have brug for magnesium selvom opførslen startede i sommer.
Jeg ved det har gjort underværker for min gamle parthest.

 

Det lyder mærkeligt at hun "bare fordi hun finder det sjovt", pludselig skulle begynde at te sig uden at der er sket en fysiologisk ændring. Det ville jeg være meget skeptisk overfor.

 

Med det sagt er en god træner altid en fordel.

 


Mvh. Natasha

3
0
Svar på denne tråd
 
 Nogle skridt tilbage
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 13:08

Hej,

 

Jeg tror, det vil være klogt at gå nogle skridt tilbage og starte med at få samarbejdet til at fungere i det små igen. Så kan det også være, at du finder ud af, hvor det måske er gået galt.

 

Det kunne være almindelig træning i at gå tur (fra jorden) med indlagte tempoovergange og stop/tilbagetrædning, træne "farlige ting" såsom at gå over presenninger og andet, der er godt for samarbejdet og kan motivere din hest til at samarbejde (hvis hun f.eks. kan lide godbidder, kan lide at få ros/gnub ved manken eller andet. Find selv på flere ting. Det kræver bare, at du starter med noget, der fungerer godt, og på et sted, hvor I arbejder godt sammen, og så langsomt udvider repertoiret. Møder du modstand eller manglende samarbejdslyst, må du vurdere, hvor problemet sidder. Skyldes problemet, at dine stopsignaler er blevet "mudret til" (og det kan de sagtens være blevet, den fejl har jeg selv begået), så kan de genoptrænes. Husk at tænke og træne positivt - læg vægt på, hvad der lykkes og se de ting, der ikke lykkes, som opgaver, ikke problemer :-)

 

Håber det kan hjælpe lidt! Held og lykke med projektet!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jdjjebbne
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 18:06

Heike Wilde kan hjælpe dig.

Hun bor ved Bovense nær Nyborg og er det hele værd.


 

 

Stine Kjær

 

Med himmel-hesten Mack Aunsbjerg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Asffghj
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 22:13

Først og fremmest tænker jeg, at hesten har smerter - når du nu har kendt hesten i så mange år undrer det mig, at hun pludselig begynder på det "pjat". Få evt dyrlægen til at tjekke ryg, nakke mm - og tænderne! Måske hun skal have raspet tænder?

 

Hvis hun ikke har smerter eller der er andre fysiske udfordringer, vil jeg anbefale en snak med Gitte Naldal der er bosiddende ml Horsens og Vejle. :)

 

Ellers vil jeg, som der tidligere er nævnt, prøve med Pat parellis 7 lege - og ellers så har Gitte naldal flere øvelser som har hjulpet mig og min hoppe rigtig meget. :)

 

Håber du finder en løsning, så du kan få noget gode timer med hoppe-dyret igen. ;)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider