Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 ud af det blå
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 07:59

Min kollega har en hest som en gang i mellem bukker "ud af det blå"..sådan et rigtigt flyvehop! det sker meget sjældent- men nok til at det giver grå hår. bagefter står hesten helt stille som om " Hovsa" og man kan ride videre(når man er kommet op)som om intet er hændt?

 

Hesten er en stor stærk varmblodshest på de 6-7 år, sund og rask og meget arbejdsvillig i ridningen ellers. Sadel, ryg, tænder - alt er i tip top- og igen, hesten er ikke uvilligt i arbejdet, småt gående eller på nogen måde en hest som virker utilpas.

 

Der er situationer hvor den har slået røven op, hvor ja- det sker altså også for andre, .,esk efter et spring, når der galoperes på stubmark ect. - men andre gange virker det ret uforklareligt?

 

Min "teori" er, at denne store varmblodshest i sin ungdoms vår, trænes for lidt og derfor er noget uopdragen - den rides nemlig ikke helt regelmæssigt, dressur måske en gang om ugen og resten i skoven, hvor den ikke presses. Når jeg har redet den, virker den lidt ukoncentreret, plaget af en indre "uro", men lydig nok. Den kan måske virke ligt ængstlig, eller rettere som om den mangler selvtillid/tro på opgaven. Det som kan udløse en lufttur, er når den bliver holdt tilbage, når den selv lige havde lyst til et andet tempo.

Den virker på mig, som en hest som langt hen ad vejen ikke helt ved hvad der forlanges eller hvordan det skal leveres..

 

Men kan man træne en hest ud af denne handlemåde, inden det bliver en dårlig vane? Jeg tænker at når en hest i den alder selv for lov til at diktere dagsordnen, så sniger der sig tit en del ulydigheder ind, men er jeg gammeldages?

0
0
Svar på denne tråd
 
 16-årige
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 10:21

Min 16-årige islænder kan finde på det samme, netop i situationer hvor "ihhhhhhhh, skal vi dog ikke have fart på her på denne fede sti" .

 

Jeg er ikke dressur-menneske og jeg kan godt lide at hesten også har en "mening" om tingene, men det duer jo nok ikke på en bane

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dudidej....
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 10:48

Lyder lidt som en energisk unghest, som måske nok ikke har dressursignalerne helt lagt ind, men som jo reelt kun kan vælge en løsning på et problem.

Bliver hesten lidt frustreret i dressurtræningen, enten fordi man beder om for meget, eller fordi den ikke forstår hvad der bedes om, og rytteren så forholder den/holder den tilbage, så oparbejdes energien i hesten, og kan kun udløses opad/udad/fremad. Opad = stejl/buk, udad = buk/spark, fremad = løber.

 

Jeg har selv en 6 års, som af natur er energisk, og al "ophidselsen/frustration" udløses via bevægelse - tydeligt på fold, hvor han er sådan en som løber ophidselses væk. Hvis nu naboen fx tillader sig at lukke sine køer på græs, så løber Caspian frem og tilbage igen og igen for at kigge, mens Pinot som af natur er meget mere rolig, enten bliver stående kigger lidt og begynder at græsse, eller går væk og begynder at græsse et andet sted.

 

I ridningen får Pinot ros ved at få lov at skridte. Caspian får ros ved at trave frisk frem i lang dyb holdning - skridt er en øvelse for ham, ikke en "belønning".

 

På de sensitive energiske heste er det altså en hårfin balance at "presse" men endelig ikke "over-presse". Der ud over bliver de nemt uforkuseret, så man skal virkelig tænke frem, når man rider på dem. Samtidig er de ofte let ridelige forstået på den måde, at tingene kommer let til dem - så man kan meget nemt komme til at bede om for meget, fordi de byder til, selvom de ikke kan holde det særlig længe fysisk.

 

For mig har løsningen været at ride meget forskelligt, og i meget små etaper. Masser af overgange, og find noget som er en belønning, fx ved Caspian kan han få lov at øge i traven på en langside, eller en slangegang i letridning dyb og lang i et energisk tempo.

 

Så reelt set er bukspringet en unode, som er skabt af rytteren, og derfor ikke hestens unode, men rytterfejl.

 

mvh Charlotte

4
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider