Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Frustreret vedr. trailerlæsning
Forfatter: 
Dato:  26-08-2014 23:04

Vi har en hest, som godt nok går op i traileren, men ved præcis hvor hun står henne så vi kan ikke lukke bagbommen, hvis hun mærker at vi prøver eller hvis vi presser hende, så ryger hun i en fart ud af traileren.

 

Når står hesten hos dyrlægen og kunne ikke læsses i dag, i går tog det knap en time, hvor hun stadig uden problemer kunne sendes op, men der kunne bare ikke lukkes, i dag opgav vi efer næsten 4 timer.

 

De andre heste vi har haft som ikke ville gå i traileren, der lykkes det efter kort tids træning, men denne hest kan jeg ikke lykkes med.

 

Jeg er rimeligt frustreret.


Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg havde
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 10:01

også en hest der gjorde dette.

og vores løsning blev at når hesten var kommet op så blev bagrampen lukket. og så derefter gik vi ind i traileren og satte bagbommen på.

vi gjorde det i lang tid men hesten fandt tilsidst ud af at blive stående når bagbommen kom på.


0
4
Svar på denne tråd
 
 aldrig i livet
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 10:36

Aldrig på vilkår lukker jeg en rampe hvis bagbommen ikke er på, det er da at lege med både hest og menneskers heldbred.


Hilsen Helle

12
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 12:05

Nu ved jeg ikke helt hvordan du sender den op, men i min verden sender man hesten ind i traileren, mens man selv bliver stående nede i enden af det andet skillerum..

 

Hvis det er på samme måde du gør og du står ved hestens bagdel, når den er sendt ind, "tapper" du på oppe numsen af den, enten med en pisk eller enden af tovet.. Det skal ikke være hårdt, mere en konstant rytme og irritationsmoment for hesten... Ligeså snart den tager et miniatureskridt fremad eller bare læner sig fremad, stopper du.. Ved at du stopper, giver du den automatisk ros for den får fred.. Tag hesten ud og læs den igen, samme metode og prøv så via din "tapning" og få hesten til og reagere lidt mere fremad osv.. (Ved godt det er en lidt lang proces, men det virker ;-))

 

I starten vil den nok reagere med og "løbe" ud af traileren igen.. Når den gør det, handler det om og sende den med det samme ind i traileren igen og starte der hvor du sluttede før den løb ud.. Det du sådan set prøver og lære den, er når den mærker pres bagfra, skal den gå frem for det og ikke gå "imod" det.. Og grunden til den skal ind med det samme igen, er hvis den får lov og sunde sig lidt udenfor, får den jo det den ville, at få fred.. Men hvis den bliver sendt ind igen med det samme, fik den jo ikke noget ud af og gå ud, den endte jo samme sted alligevel.. (Håber du forstår ;-))..

 

Hvis en hest ikke har lært og gå frem for pres bagfra, kan det jo være direkte farligt og køre med den, da den jo kan "eksplodere" baglæns mod bagbommen og tro mig, bliver en hest for alvor bange og vil ud, så skal den nok komme det!! Om det så koster dens ve og vel, skal den nok komme ud!!

 

Tag træningen i små skridt.. Start med som ovenstående.. Når den så står hvor du vil have den og du i realiteten godt kunne sætte bagbommen på, så start istedet bare med løfte den op og lade den falde ned, så hesten vænner sig til der "foregår" noget mærkeligt deromme.. Når den er ligeglad med det sætter du bommen på, tager den af og lader hesten komme ud osv.. Langsomt forlænger du tiden med bagbommen på og til sidst lukker du.. Lukker op igen, tager bagbommen af, tager hesten ud osv.. Når alle disse "skridt" er i orden og den er ligeglad, først da, kan du prøve og køre en lille tur.. Det er MEGET vigtigt, den er ligeglad i det "første" skridt, før du går videre til "andet" skridt og det gælder ALLE skridtene.. Får du problemer i "andet" skridt, går du tilbage til "første" skridt igen, får ro på hesten og fortsætter derefter videre til "andet" skridt igen..

 

Håber du forstår mit lidt rodede indlæg, men det er meget svært og skrive, synes jeg, i forhold til og undervise..

 

Held og lykke.. ;-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 træning
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 12:19

Ditte, jeg står ved rampen og sender hesten ind, planen er at hesten kommer hjem, så bliver der trænet mere med bagbommen og pres. Der vil heller ikke være wrap i traileren så belønningen er at hesten får ro og ros, men ikke mad.

 

Vi har heldigvis trailer så vi kan øve alt hvad tiden kan tillade.

 

Nu skal vi så have hesten hjem, og forhåbentlig lykkes det i dag med dyrlægens hjælp.


Hilsen Helle

1
0
Svar på denne tråd
 
 adfærd
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 23:16

Jeg har ikke set jeres problem live, så jeg kan kun skrive, hvad der ofte sker i den situation du beskriver. Jeg antager, at din hest ud fra din beskrivelse, kan stop og start signalerne, træde til siden og alt det der.

Heste der helst ikke vil have sat bagbommen på, er ofte i den situation, at de ikke bryder sig om at være i traileren. Da jeg ikke har set jer, så er det jo ikke sikkert, at det er dette der er problemet. Problemet kan også være startet et sted og have udviklet sig til en mere "fast" adfærd, ofte gennem en forstrækning fra de mennesker der håndtere hesten på det givne tidspunkt. Jo flere gange man forsøger at korrigere adfærden, jo sværere kan det blive, hvis den samme adfærd forstærkes ubevidst.

Tjek at hesten ikke føler traileren som et pres, da det kan forstærke dens lyst til at skynde sig ud. Lad være med at lukke bummen før i kan nusse hesten på numsen, først med jeres hænder og senere med alt muligt andet. Står den et "dumt" sted, som du skriver, så pyt med det indtil den er så afslappet, at i kan flytte et ben af gangen på både ud turen og op turen. Begynder hesten at bakke ud under "nusse på numsen med ting" øvelsen, så hold "presset" på numsen af hesten mens den bakker ud. Når hesten stopper eller lægger an til at stoppe, så fjerner i presset fra numsen. Det kan sagtens tage lang tid med små øvelser hver uge.

Ofte når heste har fået sig en adfærd som denne, kan det være kommet af, at alt pres er blevet fjernet fra hesten mens den bakker ud og adfærden for at bakke ud, når bommen skal på er hermed blevet forstærket. Derfor er det i denne situation helt iorden hesten bakker ud, men meget vigtigt at presset (skal ikke være hårdt) bliver på numsen indtil hesten reagere ved at stoppe. På den måde kan man med mange heste ændre deres mønster, da de ikke længere bliver forstærket i at bakke.

Håber det gav lidt inspiration. God arbejdslyst

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 En anden tanke
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 07:32

Har i prøvet at tage forbommen af under læsning ?

jeg har haft en der skød tilbage bare den snittede bommen foran. Når der først var lukket bag var der ingen problemer og bommen kunne hænges op.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 træls..
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 10:08

Vi har en hest i stalden, der har haft samme årelange problem. Den har sågar mast sig under bagbommen for at komme ud..

Ejeren har trænet flittigt med hesten, gå med hesten ind, givet den mad, bakket ud inden hesten selv vil bakke ud. Når dette var øvet mange gange, blev hesten øvet i at bakke et skridt tilbage og frem igen, så den ikke "farer" baglæns når den går i "bakgear". Derefter har de øvet at ejeren kunne gå væk fra hestens hoved og om til bagparten, uden at den følger med ud. Vi har "larmet" med bagbommen bagved hesten uden at sætte den på, indtil den var tryg ved lyden. Nu kan den læsses fint, vi har kørt mange små turer for at gøre den tryg ved at være i traileren. Men det har taget tid.. og den har stadig brug for jævnlig træning, og får tit sin mad i traileren.

Altsammen uden voldsom pres og kun med 1 person omkring hesten.

 


Er de fleste de bedste eller bare de fleste?

Avler af grandprix hest :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 bagbom
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 10:49

Man kan selvfølgelig stå i en situation hvor man er nødt til at skulle afsted.. Ligesom Jer da i skulle hjem.

 

Træne, træne og træne.. Jeg vil ikke lukke bagbom før hesten bliver der inde.. Hun må være utryg siden hun vil løbe ud igen med det samme. Har været det samme igennem med Kiko... Det tog en lille uges tid med træning før han var helt cool med at gå op og blive der oppe..selvom der ikke var lukket bagi

 

Det var efter vi havde en dårlig oplevelse i juni..

 

Jeg gjorde det at han hver dag fik sit foder deroppe.. Den første dag gik han op, tog en bid og så ud igen.. Han skal have lov at gå ud så længe han ville det.. Allerede næste dag, blev han deroppe og spiste 5 bider, før han gik halvt ud på rampen igen og så ind. Da han efter et par dage gik direkte op og blev deroppe, begyndte jeg at skramle med skillevæggen.. Og det var først da han forblev stående i trailer, mens jeg satte bagbom af og på 400 gange uden at blive urolig, at jeg lukkede rampen.

 

Så nogle forskellige videoer.. Tror det var med ute Leemann. Som hun også sagde, så lokker man jo ikke et 3 årig barn ind i et mørk rum med lovning på en is og når ungen så får listet sig derind..så smækker man jo ikke døren og siger haha nu kan du ikke komme ud;-) for så får man nok ikke ungen derind igen.

3
0
Svar på denne tråd
 
 læsning
Forfatter: 
Dato:  30-08-2014 13:03

På 3 x træning er vi nået til at hun selv går ind i traileren og jeg kan "larme" lidt med bagbommen, men hun er slet ikke inde nok.

 

Jeg regner med at her i første omgang er det eneste jeg forlanger at hun går ind og ud, at jeg kan klappe hende, gå rundt om hende og larme med bagbommen, det mål håber jeg at nå i dag.

 

I anden omgang vil det blive hvor hun bliver presset lidt mere så hun står helt inde i traileren, og hvor vi kan det samme som i første omgang.

 

I trejde omgang må så være hvor vi begynder at arbejde med skillevæggen og sidste omgang må være hvor vi kan lukke bagbommen.

 

Jeg siger tak for jeres råd.

 

Vi fik ellers hentet hesten hos dyrlægen om onsdagen, med hjælp af noget bedøvende, en dyrlæge og en anden hesteejer, så lykkes det med meget besvær at få hende skubbet nok op i traileren til vi kunne lukke rampen og derefter bagbommen.

 

Vi tager det stille og rolig, men hurtigt med læsningen da hun snart skal ud og kører.

 


Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Læsning
Forfatter: 
Dato:  30-08-2014 17:56

Jeg har en hoppe der desværre er panisk for bagbommen. Måske fordi hun som ung er blevet hevet ind og lukket bagved, jeg ved det ikke.

 

Jeg kan gå med ind hvor hun bare følger bagefter. Jeg kan sende hende ind og stå bagved og skramle med bommen uden hun reagerer. MEN første gang jeg lukker bommen går hun i panik og tester bommen med hele sin vægt (så meget at skillerummet faktisk er blevet skævt). De efterfølgende gange er hun så meget utryg, men efter nogle gange hvor hun får lov at gå ud, når vi igen dertil hvor jeg kan skramle med bommen.

 

Vi er startet forfra utallige gange, men jeg har indset, at det aldrig kommer til at lykkes helt uden panik. Derfor træner jeg i det daglige at hun går op og jeg står og skramler, men uden at lukke.

 

Når vi så skal ud og køre, går jeg med hende op og trækker hende et skridt frem mens der lukkes. Det er den fremgangsmåde der giver mindst stress, så må jeg leve med at hun ikke kan læsses af en person.

 

At prøve at holde hende inde er en total umulighed og gør hende så panisk at hun er decideret farlig, så det har jeg for længst opgivet.

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

Vi har en ledig plads pr. 1. september

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 helle nu
Forfatter: 
Dato:  30-08-2014 20:02

er det mange mange år siden jeg gjorde det med hesten, jeg fortale blot hvad jeg gjorde den gang.

vi havde begge en meget ubehagelig oplevelse derfor var det løsningen dengang til både hesten og jeg slappede nok af.

men jeg havde heller ikke en hest der sprang ud på rampen eller lign når først hun var inde. hun ville bare ikke have bagbommen på, hvis man forsøgte det så fløj hun ud.

 

jeg har aldrig haft problemet siden, på trods af nogle uheldige omstændigheder der har været opstået, men jeg har også trænet i lange baner og sågar købt trailer med frontudgang for at tilgodese min ene hest.

 

så forstå godt du ikke vil lukke rampen bag hesten, det gjorde jeg bare men min hest dengang. 16 år siden.


0
0
Svar på denne tråd
 
 4 gang træning
Forfatter: 
Dato:  30-08-2014 22:37

Så er der trænet 4 gange i dag og jeg er godt tilfreds med hvad vi har nået.

 

Billede

 

Hun går ind og jeg kan stoppe hende når hun er på vej ud og få hende frem med det samme. Hun har 3 ben inde, men sørger altid for at have 1 ude.

 

Jeg er begyndt at lægge pres med min arm bagtil og tage lidt fat i bagbommen, hun er ikke så glad for det, men går i det mindste ikke helt ud. Hun kan stå meget lang tid i traileren og spise wrap inden hun forsøger at komme ud. Der har intet været med stress og alt er foregået stille og rolig.

 

Og så er jeg helt fantastisk glad for mine sikkerhedssko, ikke fordi hun har trådt på mig, men jeg føler mig mere sikker i min omgang med hende ved traileren end hvis jeg havde alm. sko på.

 

Har tænkt på at opdaterer herinde, hvis nogen ellers er interesseret.

 


Hilsen Helle

3
0
Svar på denne tråd
 
 trailerlæsning
Forfatter: 
Dato:  04-09-2014 23:28

Og hvordan går det så nu, hesten kan sendes op og har også alle 4 ben i traileren, jeg får dog ikke lov til at tage bagbommen.

 

Nu ændre vi taktik hvor jeg står i traileren med hende og en står ned og "leger" med bagbommen.

 

Det var meningen at hesten skulle køres i morgen, men det blev desværre ikke til noget. Så nu har jeg 2 måneder til at træne i.


Hilsen Helle

2
0
Svar på denne tråd
 
 Dele opgaven i mindre dele
Forfatter: 
Dato:  05-09-2014 09:52

Det lyder som en super god træning, du har givet din hest - og flotte fremskridt.

 

Med hensyn til bagbommen kan du prøve at dele opgaven op og få din hjælper til at afmontere bagbommen helt i starten og blot røre hesten med den uden der samtidig kommer de metaliske, raslende lyde, som er forbundet med bagbommen.

 

Min strategi ved tilvænning til bagbom er at dele opgaven op i så små bider at hesten ikke finder det så svært at den går ud.

 

Og hvis hesten så alligevel går ud (for det sker selvfølgelig) lægger jeg ikke øget pres på for at forhindre den i at gå ud, for det vil sandsynligvis alligevel ikke lykkes. Men hvis det er berøring med bagbommen, der har udløst at hesten bakker ud, vil jeg om muligt gerne opretholde det lette pres fra bagbommen og først slippe det, når hesten igen er holdt op med at gå baglæns - og det er lettes, hvis bommen ikke sidder fast i den ene ende


Kh NinaSt

2
0
Svar på denne tråd
 
 bagbommen
Forfatter: 
Dato:  05-09-2014 10:57

Jeg har stået kun med bagbommen, det siger hesten intet til. Tror hun er ret klog, hun ved præcis hvad der foregår hele tiden.


Hilsen Helle

1
0
Svar på denne tråd
 
 Gå frem for bagbommens berøring
Forfatter: 
Dato:  05-09-2014 13:38

Kan du også give et 'gå-frem-signal' med den løse bagbom - altså få hesten til at gå lidt længere ind i traileren ved at berøre den med bagbommen?

 

Hvis ja, så tænker jeg også at næste skridt er at vænne den til lyden, når man skramler med bommen bag ved den.


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider