Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hest/ændret adfærd/besat af andre heste
Forfatter: 
Dato:  20-07-2014 20:33

Jeg er ved at være ved sidste strå med min ene hest, den har ændret adfærd i sådan en grad at den snart er uridelig.

Hesten er 11 år, jeg har haft den i 6 år ...han har siden jeg købte den blevet til en utrolig dejlig og velopdragen hest, der næsten aldrig var nogen problemer med.

Han har gået sammen med min anden hest, som også var fører hest på folden- det har ham på 11 fundet sig i han har aldrig gjordt særlig meget tilbage man fundet sig i at være nr2 i flokken.

 

Jeg har altid kunnet tage ham fra fold, eller lade ham stå alene tilbage - ride en tur alene eller sammen med andre..der har aldrig været noget.

Pludselig for ca 4 md siden under undervisning kommer der en anden hest ind da denne kommer forbi mig, går min hest helt op i halen på den..han bliver sur da jeg prøver at dreje ham væk og bliver ved med at gå den anden hest helt tæt på..han nægter hårdnakket at høre efter mig..det ender dog med at det efter 10 min lykkes mig at komme fra den anden hest og ride min undervisning færdig.

Herefter kommer problemerne væltende oveni hinanden, han prøver at stejle når jeg tager ham i traileren og vil ind i stalden til den anden hest....når jeg kommer til mit ridested vil han kun over til andre heste og det er også heste der går i indhegning..han nægter at høre efter mig og begynder at blive truende over for mig hvis jeg tager i tøjlen...kommer jeg på ridebanen og der ingen heste er i sigte er han stadig truende over for mig..et par gange lykkedes det at ride uden problemer efter noget tid, andre gange føler jeg at det er på kanten af at være farlig og er nødsaget til at hoppe af.

Jeg har fået ham undersøgt og de kunne intet finde på han...Jeg har fået sadel og hovedtøj + tænder undersøgt - der var intet..

Jeg har fået en Equine Touch behandler til ham - der var meget små ting men intet der kunne forklarer hans ændret adfærd...

Jeg har haft ham i ridning hos en prof...der kan de godt ride ham men ikke uden han laver en masse problemer først.

Her skabte han sig også når heste gik ud og ind af hallen.

 

Jeg har nu fået ham hjem igen og ved ikke hvad jeg stille op...Har flere søde og dygtige heste venner men ingen kan få noget positivt ud af ham...

Jeg forstår ikke den ændret adfærd og hvad jeg skal stille op...han stresser op men hvorfor...Jeg har gennemgået ALT og kan ikke finde en årsag..det eneste jeg har lagt mærke til er at han på fold ikke altid har lyst til at være nr 2 mere han har sagt mere fra..men det er også det..Skille dem ad så de har hver deres fold har jeg prøvet og det virker ikke.

 

Nogen der har en ide eller har set den adfærd før..hvad kan jeg gøre....Hesten betyder alt for mig og det gør virkelig ondt at se den sådan

 


{>

Speciale i genoptræning af problemheste

Trailertræning

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-07-2014 21:15

Hej.

 

Det er da ærgeligt han pludselig bliver uhåndterlig. Jeg har oplevet en af mine hopper ændre adfærd engang, ikke helt det samme, men hun blev i en periode temmelig voldsom og det var seperationsangst der udløste det. Det kan trænes væk, men når han bliver truende, så er det nok bedst at få en dygtig træner på, feks. Ute Lehmann eller en anden der også kan horsemanship, for du er nødtil at kunne håndtere ham fra jorden uden at han truer dig.

 

 

 

Lige et par spørgsmål.

 

Er der kommet nye heste i hans flok eller er nogen rejst?

 

Har du ændret på hans foder?

 

Har du prøvet at give ham lidt fri?

 

Laver du træning fra jorden med ham?

 

 

 

Vh Charlotte

 

 



Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 adfærd
Forfatter: 
Dato:  20-07-2014 23:46

Der er ikke kommet nye heste til eller fra

Der er ikke ændret på foder, og det er også tilpasset ham.

Jeg har også prøvet at give ham lidt fri...

Jeg er igen begyndt at lave træning fra jorden og vil vente med at ride ham et stykke tid og se om det har nogen virkning


{>

Speciale i genoptræning af problemheste

Trailertræning

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-07-2014 15:12

Ja det er lidt mystisk han pludselig bliver sådan.

 

Hvis den hest han ikke ville væk fra i ridehuset var en hoppe, så kan det være hans hormoner. Sammelagt med at han er rykket op i hirakiet som jeg forstår på det du skrev, så kan det godt være hans "passe på flokken instinkt" er vakt til live plus at det passer med forårets komme da han ændrede adfærd for 4 mdr siden.

 

Man kan få nogle fodertilskud til hingstede vallaker.

 

Jeg ved jo ikke om det er det, men hvis du synes han er mere hingstet end før er det en mulighed.

 

Hvis intet hjælper er der den sidste mulighed at lave en anden flok til ham evt kun med vallaker for at se om det hjælper.

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 adfærd
Forfatter: 
Dato:  21-07-2014 15:38
Det har intet at sige om det er hopper eller vallak der er i nærheden, bare det er en hest....
Jeg syntes aldrig at han har været hingstet, heller ikke nu....det ligner mere en form for stress..

Rider jeg alene er han stadig sur og tvær i ca 10 - 15 min derefter kan han gå som intet var hent...eller det kan også fortsætte overi truende adfærd...hopper jeg af er der ingenting...især er det slemt når han ser ridebanen...kommer der så nogen skridtende forbi vil han med til fare for både mig og den anden rytter...

På et tidspunkt begyndte han også at han ikke ville med ind fra fold også selvom hans makker var gået ind var han bare ligeglad.... Det har jeg dog fået pillet af igen med noget træning så nu kommer han pænt...

Det er godt nok svært når jeg ikke før har haft de problemer med ham og at han udviser en farlig adfærd når han vil noget andet end det jeg beder ham om

{>

Speciale i genoptræning af problemheste

Trailertræning

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-07-2014 16:44

Jeg ville fokusere på at hygge med ham når du tager ham væk fra flokken.

 

Jeg ville hvis det var min hest, starte forfra med at lære ham at kende. Det er vigtigt han forbinder dig med noget godt, så masser af posetiv forstærkning når du tager ham ud, feks kan du have en spand med lidt godt i henne på ridebanen og når han har spist op så luk ham ud på fold igen. Og gør det nogle gange inden du kræver mere af ham. Prøv at undgå situationer som du ved udløser truende adfærd i starten. Først og fremmest er du = hygge og tryghed, og når han så går villigt med så kan du prøve at gå videre med de ting i plejede at kunne.

 

Hvis det stadig ikke hjælper så må du søge hjælp hos en adfærds terapeut som kan se hvad der foregår.

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 fine råd
Forfatter: 
Dato:  21-07-2014 21:11

Hej ts, gode råd du har fået og en som Ute Lehman er nok ikke nogen dårlig ide. Det lyder på mig som om hesten i forbindelse med Jeres oplevelse ikke finder, at du er er "nok" for den, siden du konstant skal "bevise" dit værd. Det er ikke sikkert det er er det, men sådan en ting kan sagtens komme fra det ene øjeblik til det andet, hvor alle ens småting, bliver til store ting. Det er ofte ting og adfærd, man ikke selv opfanger og problemer er der ingen af, lige indtil en bestemt oplevelse og så kommer det hele frem på en gang.

Håber du finder balancen med din hest igen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 adfærd
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 13:10
Jeg har også valgt at starte forfra, så dejligt at høre at den tanke ikke er helt forkert...
Jeg har de sidste par dage...morgen og aften...taget ham bare i grimen og en longe, gået på ridebanen med gulerødder i lommen og trænet små ting som stop, bak, til siden og andre ting...har givet ham en godbid efter hver ting og det har gået godt..ingen vrøvl...der har heller ingen heste været og forstyrre..

Min plan er at fortsætte forskellige øvelser fra jorden....prøver at sadle ham op en af dagene og her vil målet kun være at sætte mig op...hvis det går godt, skridte et par omgange og så rose ham og slut....altså prøve at afslutte positivt så oplevelsen er god... Han er nemlig en hest der er følsom og presses han for meget bliver det bare meget værre.

Jeg håber meget det virker.....

{>

Speciale i genoptræning af problemheste

Trailertræning

2
0
Svar på denne tråd
 
 En ide!
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 21:35

Hej Stjernehesten

Prøv at tjekke youtube og se efter en gut der hedder Warwick Schiller, han har styr på heste:

www.youtube.com/ watch?v=DLSiivYYizY&li...hb8Lv7ugFA

 

www.youtube.com/ watch?v=DLSiivYYizY&li...hb8Lv7ugFA


Missbhaven "Mor" til Avlshingsten Imhotep "Nanny" til Exodus og Delux.

 

Dansk forhandler af www.asground.dk

ASground, All Season ridingground.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider