Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 "Bid guide"
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 21:05

Godaften

 

Jeg har en del problemer med min hest, da den under springing løber rigtig meget. - så meget at jeg pt. rider med pelham.

I starten gik det rigtig godt, men nu virker det som om hun føler stor ubehag ved biddet, på trods af at jeg rider med meget blød hånd, og ofte bare "lader hende gå".

 

Jeg har søgt efter hjælp til at finde et bid som er det rigtige for os, og faldt over "hestemund.dk". Hun lyder til at være meget kompetent, og jeg har derfor forsøgt at komme i kontakt med hende, dog uden held.
Jeg har skrevet privat på fb, under hendes side, samt på væggen og ringet til hende to gange. Jeg er lidt desperart, da jeg virkelig ikke ved hvad jeg skal gøre.

Er der andre som er gode til bid som evt. kunne være mig behjælpelig? Eller en ide til hvordan man får fat i Christina fra "hestemund"?

Hjææælp


"Paradisets vind er den, der blæser mellem hestens ører"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 12:05

Christina har jo været ude for et uheld med hendes jernhest, så måske derfor hun ikke tager Tlf. Så ville bare prøve igen



Venlig hilsen Pia






0
0
Svar på denne tråd
 
 signaler
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 19:00

for mig lyder det som om det mere er et signal problem end et bid problem....Jeg skriver det fordi et stangbid aldrig må anvendes til at tage mere i hesten, eller fordi den "løber" igennem et trensebid, men kun bruges til at tage mindre med.

Du kan ikke kontrollere hesten med et bid, hesten kontrollere sig selv. Derfor ville jeg gå tilbage til et blødere bid, som din hest kan lide at gå med og gøre dine signaler klare.

HVER gang du tager i tøjlen betyder det noget. Hvis du som du skriver i dit første indlæg "lader hesten gå", gør du hesten døv overfor dit bid signal og du vil blot ende med at hesten føler sig irriteret, når du tager i biddet. (håber det giver mening).

Øger hesten tempo uden dit signal, så må du stoppe den og begynde forfra. Det tager noget tid i starten, men tilgengæld får du hest, der er afslappet og rolig og som kan gå for de mindste signaler, fordi hesten ved hvad du vil og at alle signaler du giver den ALTID betyder det samme. I starten vil hesten dog ikke ret godt kunne skelne hvad et lille træk vs. et større træk i tøjlen betyder. Derfor er det bedst at starte med "enten eller" for at gøre det lettere for hesten, ved kun at have kontakt til tøjlen, hvis du ønsker at korrigere og ellers ikke.

 

Jeg kender en der hedder Pernille Bendix, som også tager ud og tilpasser bid. Har kun været til foredrag med hende, så har ikke oplevet en reel tilpasning med hende, men hendes foredrag var godt og lige til. Bor du i jylland kører hun vist ret ofte og på sjælland hver anden uge.

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 bumbum
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 19:56

Tak for dit svar :-).

Under dressur er den SUPER følsom, og reagere præcis som den skal på mine små signaler, men under springning er det bare som om hjernen slår fra og hun bare synes det er sjovere at løbe, end at vente på mig. Har prøvet med hackamore i to dage nu, og det fungere faktisk rigtig godt. Hun løber stadig, men slet ikke noget der kan sammenlignes med hvad hun gjorde før. Har tidligere prøvet at skifte til almindelig trensebid, men det bliver decideret farligt, fordi hun løber så meget.

 

Jeg fik desuden fat i Christina, og hun kunne først komme efter 30 april, da hun skulle til USA nu her. -så vi venter på hjælpen lidt endnu :-).


"Paradisets vind er den, der blæser mellem hestens ører"

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 00:22

 

Af Christina får du højets sandsynligt af vide at det er et rideproblem, om end der sagtens kan være et forkert bid ind over også :)

 

At hesten er super rolig i dressur og reagere godt, duer ikke når den i spring ikke er til at holde.

 

" Som tilskuer til et springstævne, oplever man ofte heste der nærmest spæner af sted banen igennem og i nogle tilfælde skal der mere eller mindre skarpe bid til at holde farten nede. Den gængse opfattelse er at hesten løber fordi den elsker at springe, og nærmest ikke kan vente med at komme over. Det er en fejlagtig opfattelse. Hesten løber når den skal springe, fordi der på et eller andet tidspunkt er skabt en association imellem dens flugtinstinkt og springet. F.eks ved at den har oplevet at blive presset i afsætszonen og er flygtet henover springet for at komme væk fra presset.

Det illustreres meget godt ved den type heste, der kaster sig fremad mod springet, men så alligevel refuserer i sidste sekund. Hvis hesten virkelig kastede sig fremad fordi den ikke kunne vente med at få lov til at springe, hvorfor nægter den så alligevel at springe over når den kommer helt derhen? "

 

www.blueberryhill.dk/index.php/ artik/108-springheste-ma-gerne- refusere

 

Men selvom hesten ikke nægter ( de er dog tit lette at kende på springteknikken også ), så er det for mig og se det der tydeligt er problemet for de fleste. Hesten har fået skabt en forbindelse imellem spring og LØØØB, muligt man ikke har gjort det med vilje men nu er den der.

 

Var til foredrag med Christina sidste onsdag. Hun går selvfølgelig meget op i at biddet skal være det rigtige - men ofte kan problemet, som her let ligge i ridningen og adfærd :)


Nu meget eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 anspændt
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 10:55

At din hest er anspændt på springbanen er et tegn på usikkerhed. Hvis du ikke kan ride dressur på springbanen ligesom på dressurbanen med det samme udstyr, uden hesten bliver urolig/anspændt, så er hesten ikke klar til at springe. (selvom det måske lyder "hårdt"). Alt hvad hesten gør er noget vi har har lært den bevidst eller ubevidst.

www.youtube.com/watch?v=_agEbU3T8ZE Jeg smider lige et link. Det behøver jo ikke foregå uden hovedtøj som på videoen, men det er hestens indstilling til springene, jeg ville vise. Når en hest er afslappet og dermed klar til at modtage læring, vil den sænke sit hoved og gå roligt mellem springene som i linket. En hest skal kunne gå lige så afslappet i dressur rundt på en springbane, før man så meget som rider over en bom på jorden. Ellers er det man risikere, at hesten bliver usikker og derved spænder op, bla. ved at hæve sin hovedføring og blive spændt i halsen.

Jeg ved Christina også vil komme ind på disse ting via læringsteorien og den måde hestens hjerne fungere på, da det er noget hun går meget op i. Godt du fik fat i hende og hun kan komme ud til dig. Man kan jo se meget mere IRL end i en tråd.

 

god påske

1
0
Svar på denne tråd
 
 En god træner
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 13:07

Det kalder jeg en veltrænet hest

 

Han er godt nok en dygtig træner, ham Angelo Telatin

 

Ham kan vi vist alle lære noget af


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 19:24

Jeg havde præcis samme problem med min tidligere hest - den kunne springe helt fantastisk, men da jeg fik den var styretøjet rigtig meget i stykker. Især i springningen, da den var meget usikker - oversprang meget og kunne slet ikke passe afstandene af. Den springer fantastisk - men kunne slet ikke administrere det i starten. Og jeg havde samme fornemmelse som dig - det gik fint med trensebid i dressuren, men så snart vi skulle springe gik det bare over stol og sten.

 

Jeg gik lige som dig over til pelham, men det var heller ikke løsningen, jeg kunne stadig ikke ride f.eks. en volte tilbage i galop så ustyrbar var den.

 

Men så fandt jeg et hackamore - sikke dog en fantastisk opfindelse. Lige pludselig blev han afslappet, da han ikke længere skulle gå og "slåsse" med biddet hele tiden og kun skulle rides rundt for sæde, schenkler og vægt. Bare giv det tid. Jo mere selvsikker det sorte uhyre blev, jo nemmere blev det at ride rundt og til sidst gik vi over til alm trensebid igen uden problemer...

 

Så mit råd til dig er at fortsætte med hackamoren og så give det den tid det tager - heldigvis må man jo også tage i byen med hackamore på i springning :-)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider