Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 De klassiske hesteracer?
Forfatter: 
Dato:  30-08-2012 13:52

Hej HN'er

Jeg vil gerne spørge ind til de hesteracer, som kan være brugbare indenfor den klassiske dressur. Jeg ved godt, at alle racer kan lærer klassisk dressur, men alligevel er der nogle racer, som rent anatomisk har nogle fordele.

Mange siger de spanske racer er gode, men efter at have set på Bent Brenderups hjemmeside er det ikke denne racer som præger hans valg af heste, og han skriver selv, han er blevet skuffet af den spanske avl. Jeg kan se han har knapstrupper og Frederiksborg, men er det pga. national stolthed eller har de fordele.

Jeg ønsker nemlig ikke en for varm hest, og kan godt lide de større robuste racer, men hvor de stadig har den gnist til at kunne klarer de sværere øvelser.

Er friseren helt yt? og hvorfor?

Hvad med tinkeren?

 

Mvh. Kathrine


Carlos min dejlige plag :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Racer og typer
Forfatter: 
Dato:  31-08-2012 13:06

Hej,

 

Inden for alle hesteracer er der jo variationer/forskellige typer. Desuden har vi jo alle forskellig smag og behag.

 

Først må man definere, hvad en klassisk type egentlig er - hvad man forstår ved begrebet. Herunder skal jeg ridse op, hvad jeg selv synes, men mine kommentarer handler KUN om, hvorvidt jeg synes, at disse racer er af den klassiske type - og IKKE om, hvorvidt jeg mener disse heste kan bruges til den klassiske ridning - for her kan alle heste bruges!!

 

Mange forbinder f.eks. frieseren med en klassisk type, men hvis man ser på malerier fra "dengang" (f.eks. findes der et godt maleri af Christian den 4. på en højt skolet frieserhingst). kan man tydeligt se, at de heste, der benævnes friesere, er en helt anden type end den, vi alle ser for vort indre øje, når racen nævnes.

 

Lidt det samme med Frederiksborgeren - den type har også ændret sig gevaldig meget.

 

Irish Cob/Tinker er efter min mening i den tungeste ende typemæssigt.

 

Lippizanere af den bedste kvalitet er nok ret tæt på.

 

Spanske heste af bedste kvalitet er nok også ved at være der, desværre ser det ud til, at avlen til stadighed går i den "forkerte" retning, hvad angår den klassiske type.

 

Jeg rider selv en Welsh Cob blanding og har haft den med på kursus hos Bent Branderup, som udtalte, at den af alle de deltagende heste var tættest på den klassiske type (blandt varmblodsheste, frederiksborgere, arabere m.fl.). Og hun er altså ikke udvalgt specifikt med klassisk dressur for øje - mere ud fra at skulle være en god all-round ridehest til alsidig brug (og samtidig gerne måtte være en lille smule køn at se på ).

 

I mine øjne er en klassisk type en hest med gode evner for at opbygge muskler (nødvendigt til denne type arbejde), godt sat sammen (gode vinkler for og bag, velansat hals, ikke for lavrektangulær men bestemt heller ikke højrektangulær), let til bens med god bevægelsesaktion uden overdrivelser eller spektakulære spjæt, ædel og med et energisk temperament uden at være nervøs eller overtændt.

 

Men som jeg allerede har nævnt - alle heste kan bruges til klassisk dressur ud fra devisen, at dressuren er til for hestens skyld og ikke omvendt.... Det er dog altid en god ide at vælge hesten ud fra de forudsætninger den har fra naturens hånd, så den er egnet til arbejdet og ikke fra starten har nogle "handicaps", der gør vejen mere besværlig end nødvendigt. Disse "handicaps" kan f.eks. være hvis hesten er stærkt overbygget eller har benstillingsfejl.

 

Når du mener "egnet til klassisk dressur", så er det jo også spørgsmålet om du mener, at du vil hele vejen til kapriolen, eller om du "bare" ønsker at ride rundt på en afspændt, løsgjort, samlet og letridelig hest. Det er klart, at jo højere du stiler, des vigtigere er det, at hesten har de naturlige forudsætninger. Men læs i øvrigt Bent Branderups bog om klassisk dressur (tror også det er titlen) - heri er der eksempler på heste af forskellige racer, der er nået langt indenfor klassisk dressur, selv om de ved første øjekast ikke ser ud af noget særligt.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er meget enig med Jette
Forfatter: 
Dato:  01-09-2012 10:59

.......de heste som går med i den tyske turnering for barokke racer er mest PRE, frieser, Luso og lipi.Men det er nok fordi der ikke er så mange freder og plemuler dernede.

 

Så kan man jo altid diskutere om de forskellige ponyer ligger tæt nok på i type: Det er der masser der gør, indenfor nogen racer.

 

Man kan indenfor enhver race finde nogle roligere individer og nogle med mere tænding. Skal man op og hoppe over jorden, skal de have tænding, men kontrollerbart og det er så det uddannelsen skal give, evnen til at vente og kontrollere udladningerne.

 

Tinker og frieser er i min verden for tunge og ikke-let-nok-reagerende i deres nervesystem til at den sværere dressur bliver let nok med tiden.

 

Hesten skal også have en forventet lang levetid og kunne holdes systematisk fri for skader, hvis de skal kunne uddannes højt op og fungere i alle årene.

 

Som regel er det dog rytteren der er den største begrænsning i ethvert hest-ryttermakkerpar .

 

Haflingere er tit ret talentfulde og meget egnet, men enormt selv-rådige.

 

 


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,ca 157 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009,ca.157cm.

* Lipizzaner/DSP-hoppe, 7 år , 155 cm, tilredet i skoven, trafiksikker.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 knabstrupperen
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 21:14

Hej Kathrine

 

Jeg ville vælge knabstrupperen:) Du kan læse om den på stutterikronplet.dk :)De forklarer bedre end mig:D

 

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider