Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Få hest til at slappe af.
Forfatter: 
Dato:  29-08-2012 18:34

 

Jeg har før i tiden kun haft part på HELT rolige hest, hvilket nogen gange kunne være en pestilens men også en fordel.

 

Jeg har nu fået en anden part og denne er helt anderledes. Det er en oldenborger dame på 5år som er vågen og fremmadgående men kigger på ting.

 

De jeg før har redet på har stukket snuden i jorden så snart man har givet dem tøjle - altså meget afslappede typer.

Hende her derimod er ikke sådan en, hun spænder op og kigger ikke stjerner, men spænder bare i halsen og er "oven ud".

Det duer ikke for mig da jeg ønsker en hest der strækker sig frem til min hånd, en hest der selv søger kontakten og bidet samt ultimativt krav nr. 1; slappe af og strække sig.

 

Det jeg gør for at få hende til at slappe af er at have løse tøjler og komme HELT ned i tempo, gerne så hun er ved at falde i skridt og tøffer. Det ser sikkert ikke kønt ud og overtrædning mangler gangteret, men ved hende så tænker jeg det ikke hjælper at trykke fremmad men at hun så bare vil gå mere oven ud.

 

Når hun så er i det roligste tempo jeg nu kan samt jeg rider let ridning så har jeg løse tøjler og ikke rigtigt kontakt. Tøjlerne hænger med en stor bue ( aldrig gjort det hvis hun var typen der panikkede og skred ). Så hun når hun slapper af har muligheden for at søge ned uden at møde modstand.

 

Også kører hendes hoved op og ned. Kigge stjerner, stikke hovedet ned i jorden, kigge stjerner 5 meter, hovedet ned til jorden 2 skridt, op igen osv.

 

Som "bonus" skyder hun utroligt meget skulder og kigger på langsiden - ikke sådan rigtigt bange, kigger bare. Og hjørner bliver skåret.
Ligeledes skal man ikke tage så meget i munden så bliver der trukket kontra den anden vej for fuld styrke så jeg kan derfor finde det svært og finde en balance gang.

 

Især også når hun skær hjørner og ikke selv følger hovslaget rundt med nærmest går op på kanten til hegnet hvis man ikke drejer hende.

Så tager jeg i tøjlen som guide ( laaangt ud til siden med lang tøjle ) men så forstyrre man hende jo.

 

Med alt det her skriveri ville jeg sådan set bare hører om det lyder "brugbart" ? Er der noget der skal gøres anderledes e.l ?

 

I kan få et par billeder af hendes " giraf " holdning, jeg blev klar over min opstilling efter jeg så billederne - beklager, første gang jeg sidder på hesten.

 

Den første dag fandt jeg kun lige knapperne og prøvede derfor ikke metoden oven for med helt løs tøjle særligt meget.
Dette gjorde jeg dog idag og jeg vil indsætte nogle billeder af det når jeg får dem.

 


Billede




Billede




Billede




Billede

 

Dette er max hun søger ned for "opsamlet" tøjle med mindre hun får pres i munden også trækker igen ned ad.


Billede




Billede

 


We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit bud er
Forfatter: 
Dato:  29-08-2012 18:55

at siden hun ikke er ældre, har hun nok stadig dårlig balance. Det lyder som om du kræver for meget af hende, siden hun ikke kan holde sit eget hoved roligt.

 

En masse bomarbejde, både med og uden rytter, hjælper meget.

 

Får du undervisning? Der er stor forskel på at ride en helt sikker hest og en 5-års.

 

 


-Med verdens sødeste parthest Darling:o)

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-08-2012 19:08

 

Nej ingen undervisning pt. :) Er startet i mandags og har siddet på hesten 2 gang idag.

 

Hendes balance er bæ i galop men trav virker den ok - det virker bare til at hun kigger og har en teori om det er fordi det er uden for og der er en masse og kigge på, så ser om det ændre sig i et ridehus når vejret er til det.

 

Kræver intet af hende andet end at hun skal sætte frem og stoppe når jeg beder hende om det - dvs. den holdning der kommer på de to nederste billeder er ikke noget jeg forsøger at forme og kræver hun skal gå i.

 

Det eneste jeg gerne vil have hende til er at slappe af - men det er svært bare lige og kræve af en hest :)

 


We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gi fanden havde stopsignal for tøjlen
Forfatter: 
Dato:  29-08-2012 19:37

Når du rider de følsomme heste (usær men gælder for alle) ryger du ind i at det lattterlige stopsignal for tøjlen, som gud og hver mand snart træner, spænder ben for dig.

 

Hun går konstant at og venter på at du trækker i tøjlerne (op, ned, bagud er ligegyldigt) for at stoppe hende og så ender du med en hest der er anspændt hele tiden. Undgå stop med mindre du skal af eller kommer i fare og prøv at få indlært et verbalt stopsignal så du undgår at trække i de tøjler, når du reelt har brug for at stoppe. Alt den stoppen ødelægger totalt flow'et i ridningen og gør hestene usikre og utrygge.

 

Du får i øvrigt nok ikke en hest med erfaringer i bagagen til at søge mere ned for anstillet tøjle.

 

 




 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-08-2012 20:22

 

Jeg skal ikke sidde på en hest der ikke kan "panik-stoppe" :). Mit panik stop er tøjlen. Har ikke lyst til at sidde på en hest der styrter for fuld kraft og sige " prr " og håbe hesten ikke er for overgearet til at hører det.

 

Ikke fordi det skal være det primære. Min intention er skam at indlære for sæde eller stemme eller kombinere det, nu har jeg bare kun redet hesten to gange så jeg skal liiiige lære den og kende og finde ud af tingene :)

 

Har ingen problemer haft med at søge frem og ned og kontakt på en hest med et panik stop, slet ikke.

 

Hun virker bare anspændt fordi hun kigger og ikke rigtigt har lært at slappe af men nærmere bare blevet drevet på.

Også skulle hun vist også have været pakket ind diverse hjælpetøjler - det hjælper ikke ligefrem.


We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan rider
Forfatter: 
Dato:  29-08-2012 22:25

ejeren?

 

Jeg havde nok valgt at træne den fra jorden og se om den ikke kunne blive styrket med longering, jordarbejde, bomarbejde osv og så ellers skridte en masse gode ture, så den fik tiltro til tøjlen og så bruge den så lidt som muligt. Så den bare lærer at når du sidder på ryggen, så er biddet i munden, men det gør ikke noget, hvis du forstår? Og så kan du jo sagtens longere i grimen UDENPÅ trensen, så den lærer at biddet bare sidder der :)

 

Men det er hårde odds hvis ejeren så ødelægger det arbejde du lægger i hesten.


Sagde Janne




0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-08-2012 22:30

 

Lige pt. rider jeg den vist kun.

 

Det er en rideskole hest ( lånt hest ) på en rideskole der starter her pr. 1 september og som skal bruges til rutinerede elever, men dem er der ingen af pt.

 

Men ikke en " træk og hiv " rideskole.

 

Tænker det er svært at skridte en tur eller ride og slet ikke røre tøjlen? Og at formålet lidt går væk med at ride uden at røre det hvis man ikke kan komme til 100% at lade den være?


We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2012 23:40

 

Hvis jeg var dig, så ville jeg nok prøve at tage den i longe og se hvordan den går der.

 

Hvis den også der går ovenud og ikke ret hurtigt finder ud af at strække halsen frem og ned, så ville jeg nok holde mig til longering og andet arbejde fra jorden, indtil den er nogenlunde med på den facon som du kunne tænke dig den skal have når du rider på den ;-)

 

Jeg ved så ikke om du har nogle "begrænsninger" i forhold til at det er en elevhest der skal bruges til rutinerede ryttere, hvis sådanne skulle komme til ;-)

 

Men det er jo så måske også lige spørgsmålet om den går sådan, fordi den er anspændt, eller fordi den ganske enkelt ikke har lært at søge frem og ned endnu.

 

I hvert fald, hvis den ikke har lært at søge frem og ned i longe, så ville jeg starte der.

 

Hvis det er fordi den er anspændt, så tænker jeg at man godt kan løse problemet fra ryggen af og få den til at slappe, men jeg kan ikke lige sig dig konkret hvad du skal gøre :-)

 

 

 

 

 

 

 

 


Hilsen LouiseN


Langsomt er hurtigt


0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig
Forfatter: 
Dato:  30-08-2012 21:41

fin ud af hvordan den går uden rytter. Selvfølgelig skal du på sigt ride med kontakt, men lige nu ser det ud til den reagerer meget voldsomt på det og så kræver det altså et skridt tilbage.


Sagde Janne




0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  30-08-2012 22:56

 

Hun reagere ikke voldsomt på kontakt, det er på pres i munden fx. tage i tøjlen hvis hun smutter til højre og jeg vil til venstre :)

Så trækker hun igen/strækker hals.


We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træne reaktioner
Forfatter: 
Dato:  31-08-2012 14:29

Jeg tænker sådan her i træningen..

 

Hvis du benytter et pres i tøjlen eller med schenklen, så kan du fjerne dette pres igen, når hesten udfører den ønskede adfærd og derved lærer hesten, hvilken adfærd, der får presset til at gå væk..

 

Altså hvis du tager i biddet, så skal hesten gøre noget bestemt, for at få dig til at give slip igen..

 

Hvis man ender lidt i det jeg kalder "midtimellemland", hvor man gerne vil kunne styre hesten med tøjlen, men også er begyndt at mærke efter hvordan hesten føles under sadlen, så kan man godt komme til at give efter når hesten spænder i ryggen og derved forstærke den for netop den reaktion..

 

Hvis hesten svarer på din anmodning om at dreje for tøjlen ved at strække halsen ud, så ville jeg blive ved med at holde et blidt og stablt pres i tøjlen indtil hesten drejer en lille smule og SÅ ville jeg give den hele tøjlen...

 

Ligesådan hvis den spænder når du tager i tøjjlen for at bremse, så ville jeg holde et blidt og stbilt pres indtil hestens standser (eller går en gangart ned) og så give tydeligt efter på tøjlen..

 

Heste vil gerne være i balance og når de kommer i i balance, både mentalt og fysisk bliver det også lettere for dem at slappe af i halsen.

 

Jeg ser mange ryttere, der har prøvet at eksperimentere med de løsere tøjler og så er endt lidt samme sted som det lyder til at du beskriver. Jeg synes et fungerer bedst hvis hesten har "speeder, bremser og rat" så man kan lære den at bibeholde tempo og retningn, inden den skal gå med alt for lang hals og tøjler.. På den måde oplever jeg at hesten bliver roligere og at man også kan ride dem andre steder end kun rundt i en cirkelvolte på ridebanen..

 

Så mit råd vil være at du, når du har set hesten uden rytter, som du får mange gode råd om, bliver meget bevidst om hvilken adfærd du forstærker og hvilke reaktioner du kunne tænke dig i stdeet for..

En hest spænder som regel for biddet, hvis den ikke forstår hvad biddet betyder og derfor synes jeg det er n fordel at bruge lidt tid på at træne hesten til at forstå selve biddet...

 

Og så er det super vigtigt at det gøres med et blidt vedholdende pres og ikke med høje pres, da hesten så bare får årlige associationer til biddet og så er man lige vidt ;-)

 

God fornøjelse :-)



www.blueberryhill.dk


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."


SERIØS JUNIOR TRÆNINGSLEJR

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  31-08-2012 16:23

 

Hun lader nemlig ikke til helt at forstå hvad bidet betyder - ihvertfald ikke stop. Drej kan hun fint - hun kan godt godt have den tendens til at trække i tøjlen.
Ligesom hvis man lægger pres i skridt eller trav for at få hende til at stoppe og hun så stopper, så overdriver jeg eftergivenheden for meget løs tøjle - så trækker hun ofte igen.

 

Øvede stop igår i ½ time i skridt og trav. Hun lod til at forstå det i skridt, men i trav virkede det ikke til hun forstod at hun kunne komme af ved presset hurtigere, ved at stoppe hurtigere.
Men da hun kom ned i en rolig og afslappet trav var det bedre forbindelse til øverste etage og mindre tendens til at trække igen.

 

Så tænker det er lidt "stress" agtigt?

 

 


We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overgange
Forfatter: 
Dato:  01-09-2012 08:31

Måske beder du hende stoppe hurtigere end hvad hun kan klare?

 

Hvis bare dit pres er blidt, så kan du godt holde anholdninge lidt længere tid, så hun får mulighed for at bremse over flere skridt..

 

Især hvis hun er anspændt i traven, vil det være sværere for hende at bremse, fordi hun presser ryggen nedad, så der ville jeg have mere tålmodighed, med at reaktionen kommer over nogle skridt, i stedet for at forlange at hun skal reagere hurtigt :-)

 



www.blueberryhill.dk


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."


SERIØS JUNIOR TRÆNINGSLEJR

0
0
Svar på denne tråd
 
 undervisning?
Forfatter: 
Dato:  02-09-2012 21:24

Jeg vil tilslutte mig Susans råd. Nu ved jeg ikke, hvordan politiken er om eksterne undervisere på din rideskole, men skulle du få lyst, så er du velkommen til at kontakte mig, ofte får det tingene til at gå rigtig meget hurtigere, når der står en på jorden og kan hjælpe med at spotte, hvad der rent faktisk sker, og guide jer i den rigtige retning. Jeg er lige blevet Blue Berry Hill basisinstruktør :) Du finder mig på http://www.stenner.dk

 

Held og lykke med træningen :)

Merete


BBH basisinstruktør - undervisning tilbydes på Fyn

Se mere på min hjemmeside: www.stenner.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  02-09-2012 21:50

 

Hej Merete :)

Jeg har overvejet at kontakte dig. Jeg er dog betænkelig ved den og lære heste at flytte ben ud til siden for tøjlen ( har fået undervisning af en elev fra BBH før ).

 

Dette fordi hun som sagt skal være rideskole hest og hvis jeg drejer på en måde og mener tingene på en måde med det, imens nogle andre mener tingene på en måde med det og lære hende det på en anden måde.

Så tænker jeg at den venlige tanke bag det hele går en del af det, lidt som Susan vist skrev om sit rideophold, den med at proppe ting ned over hovedet på hesten.

 

Susan

Den har jeg tænkt over og det lyder til at passe. Når hun de første 15 minutter sponser rundt og glor på alting så tager det en halv lang side at stoppe hende, når hun køler ned og kommer ned i en roligere trav der også er til at sidde på, så er hun til at snakke med og reagere hurtigere fx. inden for 2-3-4 meter.

 

Hende der har redet hende før mig, ved den der låner hende ud kontaktede mig i forbindelse med indlægget og nævnte også at hvis man var blid og blød og lod som om hun var blød, så virkede det bedre end hvis man "maste" sig igennem for at hun skulle NU.


We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 signaler
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 19:26

Jeg tænker, at hvis hesten står et sted, hvor der netop er øje for læringsteori og signalforståelse, så vil det ikke skabe den store forvirring, at drejsignalet bliver lidt anderledes, når de skal til at bruge hende, evt. kan du jo gøre ridelæreren opmærksom på, at hesten er vant til at dreje på tøjlen frem for ben/vægt. At dreje ved at "åbne for forbenet" med tøjlen er typisk let forståeligt for hesten, og åbningen i forparten hjælper til at spænde af i brystmuskulaturen, og giver bedre balance, hvilket også vil være godt for en lidt anspændt og opmærksom hest.

 

Start evt. med at træne stopsignalet i skridt, vær hurtig til at give efter, så snart hun bremser, og brug evt. en stop lyd (woahh, prhh eller lignende) samtidig med. Når så du traver, så kan du eksperimentere med, at lave meget bløde små anholdninger (sammen med stoplyden), så du bare tager tempoet en lille smule af inden du giver efter, så du er sikker på at kunne belønne hende med eftergift hurtigere, end hvis hun skal stoppe helt, og du kan nøjes med et lille blidt pres, så hun ikke får lyst til at spænde imod. Når så hun bliver rigtig god til det, så kan du skiftevis bremse lidt, og stoppe helt/gå ned i skridt. Brug gerne din vejrtrækning samtidig, så du puster heeeeelt ud hver gang du bremser hende :)

 

God fornøjelse, og du siger bare til, hvis du får lyst til noget undervisning :)

 

Merete

P.S. er det i Lindved hun står?


BBH basisinstruktør - undervisning tilbydes på Fyn

Se mere på min hjemmeside: www.stenner.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 19:56

 

Ja hun står på Lindved :)

 

Det kunne godt være en mulighed, men for mig og se så er jeg enig i mange ting lige med BBH og tænker at i har super meget styr på at få en hest afslappet men lige den med at ændre dreje signalet er ikke en jeg helt er så enig med.

 

Hun drejes også lige nu lidt for tøjlen fordi hun i hendes overgearethed ikke ænser så meget, så man ( som med stop signalet ) bliver nød til at understrege.

 

Lige nu øver vi signalet i skridt og jeg klemmer både med lår og holder på tøjlen samt siger " prrrrr ".

Så hun med tiden kan toppe med sæde stop eller " prr ". Men her skal hun være helt rolig også ellers er det svært at det går ind.

Og ja, det hjælper nemlig ikke meget med stopsignal i trav når hun er overgearet, for så tager det en halv lang side og stoppe og har ikke nogen effekt på " køl ned ".

 

Har tænkt over undervisningen, men hvad koster det?


We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 undervisning
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 20:42

Jeg har sendt dig en pb, vil ikke lige risikere at overtræde reglerne ved at reklamere for meget i din tråd :)

 

Merete


BBH basisinstruktør - undervisning tilbydes på Fyn

Se mere på min hjemmeside: www.stenner.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hesten
Forfatter: 
Dato:  09-09-2012 22:11

Hej alle.

 

Nu står det sådan til at jeg er låner af denne hest. Hesten har været i ridning 2 gange, første gang ved en der brugte "save" metoden til at danne falsk holdning og efterfølgende er hun blevet "redreseret" og der var det også bare hovedets holdning der var i fokus og der begyndte hendes "hoved-rysten" også.

 

Hoved-rysten skyldes simpelthen hendes forhold til biddet, som er brugt som et tvangsmiddel og på ingen måde et positivt redskab. Hendes stop er svagt, da det både har betødet at hun skulle bøje i halsen, men også at hun skulle "stoppe" og det blev til "hiiiiiv" indtil hun stoppede.

 

Hun har ikke som sådan "begrænsnigner" som part på hesten ud over at der vil være den ulempe at af og til kommer der andre op (dog ikke så ofte) og der er skrevet kontrakt med ejer om at det udelukkende er rutinerede ryttere der må ride hende.

 

På rideskolen går vi op i god ridning (anatomisk korrekt, tak! ;-)) og bidløs er også bare helt tiptop. ;-) Hvad der passer hesten og rytteren. Jordarbejde er KANON osv. "Nyt" princip i forhold til hvad der er vant til.

Hilsen Karoline


Hilsen Karoline


"Vi kan ikke bebrejde hesten, at den laver fejl, men vi kan træne den til at gøre det rigtige."

0
0
Svar på denne tråd
 
 spændende
Forfatter: 
Dato:  11-09-2012 11:22
Hej Karoline
Tak for yderligere info, så lyder det jo til de er godt på vej, hestens baggrund taget i betragtning :)

Jeg synes i øvrigt, at det lyder som et rigtig spændende sted i er ved at stable på benene :)

Merete

BBH basisinstruktør - undervisning tilbydes på Fyn

Se mere på min hjemmeside: www.stenner.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider