Logo used for printing

HN afstemning
Skal dyrlægen kunne holdes ansvarlig, hvis denne har overset noget ved handelsundersøgelsen? (Forslag: Holi D (Holiday))

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hønen eller ægget - skader
Forfatter:  Iser (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-08-2012 10:13

Jeg er ivrig medlæser på mange af debatterne vedrørende træning. Syntes det er fantastisk spændende med alle de nuancer på tingene, og forskellige tankegange.

Især dressurdebatterne kan jo blive ret ophedede, og med forskellige argumenter for hvad der skader hesten mest...

Mange hævder at det er heste på topniveau der lider mest fysisk skade af ridningen, andre mener at det er amatørrytternes heste.

Som amatørrytter syntes jeg jo det ret interessant, hvor alle de skader skulle komme fra.

Er der velmenende træning, der alligevel er uhensigtsmæssig og giver "slid-skader"? Er det fordi hestene ikke er pakket så meget ind i vat? Eller er det ganske enkelt fordi "vi" ikke har råd til "kvalitetsheste", som derfor har anlæg for skader?

Jeg syntes det virker lidt som hønen og ægget spørgsmålet, og derfor et vidt argument at bruge i debatter. Eller er jeg helt galt på den?

Men hvad siger I? Hvor tror I den store synder er inden for skader hos amatørrytternes heste?

Iser

~ Kun havet frygter ikke tåber ~

0
0
Svar på denne tråd

Flere ting
Forfatter:  JLH ♥Wannamus♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-08-2012 11:04

spiller ind tror jeg. Amatør rytteren kan nok nemmere fristes til at forcere træningen ifht hestens niveau. Vedkommende har måske kun den ene hest at ride og stopper ikke i tide. Den professionelle rytter rider mange heste dagligt og får jo derved rigeligt sit "ride behov" opfyldt og mærker måske derfor også tidligere at en hest er lidt mat og trænger til at blive droslet ned i træning i en periode.

Jeg ved ikke om det er galt med kvaliteten af hestene, men hvis du ser på hvor urealistiske købs annoncer der ofte sættes ind på "hest købes", så kunne jeg godt mistænke mange måske heller ikke er helt realistiske omkring deres rytter evner

MVH Janni

Velgående 3 års DV vallak efter Mon-Ami x sælges, 168 cm.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter:  anjabj »bastian« (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-08-2012 14:31

jeg tror janni har fat i noget, amatør rytter, slider meget mere på hesten, de vil så gerne ride stævner og glemmer lidt at hesten skal være i form, høre ofte rytter skal starte stævner hvor hesten er redet i max 2 månder. og det er både unge og gamle der har stået stille i 1 år til 3 år, de skal alser rides stille op igen og det tager tid, meget lang tid.

jeg tror ikke hestene idag er mindre holdbare. det er rytterne der gerne vil vise sig fram.

Anja.

Heste sælges eller evt lånes ud.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror....
Forfatter:  morgan (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-08-2012 23:00

Jeg tror, at vi amatørryttere ofte kommer til at ride vores heste til skader, fordi vi har for travlt, har for høje ambitioner og rider for ensidigt.

Travlt fordi vi ofte kun har en hest, og derfor bliver den allerede fra 3 års alderen redet som en fuldt udvokset hest.

Profferne har flere at vælge imellem, og rider mere effektivt på kort tid.

For høje ambitioner, fordi ALLE amatører gerne vil ride med til DSA og egnethedstest o.l, og det eneste tidspunkt vi "kan det" er når hesten er 4 år, og jo knap skal gå stabilt.

Her er profferne meget mere realistisk hvilke heste de tager med, og kan jo fint fravælge at tage afsted med en lækker unghest, hvis de ikke føler den er klar.

Ensidigt fordi amatørryttere ikke længere er All round ryttere, men mere og mere enten dressur eller spring osv.

Og så træner man nu det man kan lide, så nogle heste kommer aldrig ud af sandkassen.

Mange proff heste bliver skridtet i naturen /på hård bund, fordi man ved det betyder noget for senernes styrke. At de så måske ikke kommer på fold....

Og jo nogle heste holder heller ikke til proffernes arbejde, og bryder ne. Men her oplever jeg ofte, at enten gør man meget hurtig op om det er noget man vil/er værd at lappe på, eller om man slår den ned. Og er den værd at behandle og genoptræne, så går man meget mere proff i gang med en genoptræning og behandling.

amatørryttere elsker deres ene hest, og vil gøre alt for den eneste ene, også selvom chancen for et heldigt udkomme er ringe. Skaderne opdages først for sent. Og genoptræning er 14 dage i longe på blød bund, efterfulgt af stævne - om hesten så har stået stille i et 1/2 år.

Profferne laver træningsplaner for deres hestes udvikling og sætter mål efter det.

vi amatørryttere rider rundt og tuller, nogle gange meget seriøst og lagvarigt, andre gange kortvarigt og inkonsekvens.

Hvem kender ikke amatørryttere som lige rider 3 timer i skoven for fuld nald, efter at hesten har haft mere eller mindre fri i flere månede pga eksaminer, læseferie og 3 ugers ferie i Italien - men stubmarker DET skal den da nemt kunne klare.

Hvem kender ikke amatørryttere som i lange perioder nærmest ikke gider at ride, og når de endelig SÅ skal ride dressur så er hesten "dum og stiv" og SÅ skal den rides igennem i 2 timer.

De proff stalde jeg kender rider jo ofte kun hesten i 30-40 min maks - for hesten går fint, og trænes på det niveau den er gående på.

Jeg ved så, at jeg er rimelig heldig med de stalde jeg kender. Og jeg kune sikkert finde stalde med profferne hvor de rider både grimt og uhensigtmæssig holdbarhedsmæssigt.

Men hvor profferne presser hestene unødigt er det jo ofte, fordi amatørrytteren/avleren ønsker hesten tilredet og stabilt gående på 3uger. Eller hvor profferne skal rette op på "hjemme tilridninger" som er gået galt m.m, og det må jo hverken koste eller tage tid !

Mvh Charlotte - der som amatør dressurrytter virkelig skal huske på at ride tur, løsspringning og give unghestene fridage nok

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo