Jeg syntes det er chokerene, hvis det er den måde man ønsker at en hesteryg skal se ud
.
Jeg har selv haft/har store problemer med at holde muskler på min 18 årige vallaks ryg, særligt efter han i en periode var lidt til den tynde side, plus bøvl med en sadel der ikke passede. Han mangler (efter min mening) stadig muskler, men hans ryg ser altså væsentligt pænere ud end det vi ser på ovenstående billeder og jeg gætter på at de færreste af hestene er over 15 år.
Enkelte af dem, har jo decideret fordybinger i rygmuskulaturen efter sadlen
.
Jeg var fornyligt til et foredrag med en hestefys, og hvor vi også så lidt på "dianostisering" på et par islændere. Her havde den ene tendens til lidt forbybninger i ryggen og i pelsen var der et tydeligt aftryk fra sadelunderlaget, selvom hun ikke havde redet samme dag. Fysioterapeuten pointerede at hvis sadlen passer, så kommer der hverken mærker i pelsen eller andre steder fra underlag/sadel, som kan ses selvom hesten ikke har været redet længe (slid i hårlaget).
Jeg er bange for at de billeder vi ser ovenfor, ikke er pga. utilpassede sadler, da jeg tror at top-rytterne helt sikkert bruger ret mange ressourcer på at have veltilpassede sadler. Desværre viser den manglende muskulatur i ryggen, i højere grad at de fleste benytter sig af en ridestil, hvor det at hesten til at arbejde korrekt i ryggen og hele overlinjen, ikke virker som første prioritet
.
Jeg undres lidt over, hvordan man forventer at hesten på nogen måde skal kunne være i stand til at udføre øvelser der i høj grad kræver brug af ryg, når man netop ikke arbejder for at hesten skal lære at bære sig selv med ryggen oppe. Måske derfor vi ser GP-heste, hvor man stadig kan give "manglende" styrke skylden for ringe udførelse af øvelserne? For ja, de har helt afgjort mangel på styrke i ryggen...