Logo used for printing

HN afstemning
Skal dyrlægen kunne holdes ansvarlig, hvis denne har overset noget ved handelsundersøgelsen? (Forslag: Holi D (Holiday))

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Muskler i ryggen?
Forfatter:  Roselina ♣C♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-08-2012 08:46

Jeg sad og kigge disse 'nøgen'billeder igennem og kiggede muskelsætningen, eller nærmere manglen på samme , i ryggen på de fleste afbilledede OL-dressurheste

www.ridehesten.com/dk/Gallery/ GalleryView.aspx?ID=71...ageIndex=0

www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/ SeNyhed/?ID=14387

Jeg har engang fundet en video på nettet, hvor Steffen Peters forklarer, at det er sådan man gerne vil have en dressurhests sadelleje ser ud, altså med sådan en hulning ned ved manken (jeg kan selvfølgelig ikke finde videoen nu ).

Er det også sådan, I mener en veltrænet hesteryg skal se ud?

Jeg spørger også, fordi jeg i Ridehesten fra 10/11, s. 148 lige har læst om en tysk undersøgelse foretaget af Professor Peter Stadler, der viser at 20% af dressurheste i dag har rygproblemer

De venligste hilsner Louise

Fotografier viser os det, vi normalt ikke ser, fordi de stander tiden.

0
0
Svar på denne tråd

Nope....
Forfatter:  morgan (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-08-2012 09:16

Jeg ville foretrække en mere udfyldt ryg - bare den ikke er udfyldt af fedt men af muskler.

På nogle af billederne kan man dog se, at det er nogle opmærksomme og spændte heste, som spænder op og smider ryggen mens de fremviser.

Mht ondt i ryggen ved 20 %, ja så tror jeg såmænd at det ofte er os amatørryttere, som får problemer. Lige så vel som de mange forpartsbelastede heste man ser inden for alle former for ridning, både de traditionelle dressur og springryttere, samt ved alle dem som rider biomekanisk m.m og stadigvæk har og får skadede heste.

Som i alt her i verdenen er teori et og praksis noget andet.

Hovedparten af os rider ikke for at skade vores heste, det er forhåbentlig de færreste som bevidst ønsker at skade hesten.

Men det er da "morsomt" at alverdens nye rideformer der skulle være mere skånsom osv, har lige så mange skadede og ondt i ryggen heste, som alle andre udøvere har. Så når jeg kommer de forskellige steder, hvor der rides ARR, Støvsuger m.m, ja så har de lige så mange skader, haltheder og rygproblemer hos deres heste, som i de traditionelle dressurstalde jeg kommer i har.

Det jeg tager med mig er, at det er vigtigere at ride varieret, end at ride "en slags ridning" hvad enten det er den ene eller anden slags ridning man "tror" på.

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Hold da fast...
Forfatter:  Line1982 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-08-2012 10:08

Jeg syntes det er chokerene, hvis det er den måde man ønsker at en hesteryg skal se ud .

Jeg har selv haft/har store problemer med at holde muskler på min 18 årige vallaks ryg, særligt efter han i en periode var lidt til den tynde side, plus bøvl med en sadel der ikke passede. Han mangler (efter min mening) stadig muskler, men hans ryg ser altså væsentligt pænere ud end det vi ser på ovenstående billeder og jeg gætter på at de færreste af hestene er over 15 år.

Enkelte af dem, har jo decideret fordybinger i rygmuskulaturen efter sadlen .

Jeg var fornyligt til et foredrag med en hestefys, og hvor vi også så lidt på "dianostisering" på et par islændere. Her havde den ene tendens til lidt forbybninger i ryggen og i pelsen var der et tydeligt aftryk fra sadelunderlaget, selvom hun ikke havde redet samme dag. Fysioterapeuten pointerede at hvis sadlen passer, så kommer der hverken mærker i pelsen eller andre steder fra underlag/sadel, som kan ses selvom hesten ikke har været redet længe (slid i hårlaget).

Jeg er bange for at de billeder vi ser ovenfor, ikke er pga. utilpassede sadler, da jeg tror at top-rytterne helt sikkert bruger ret mange ressourcer på at have veltilpassede sadler. Desværre viser den manglende muskulatur i ryggen, i højere grad at de fleste benytter sig af en ridestil, hvor det at hesten til at arbejde korrekt i ryggen og hele overlinjen, ikke virker som første prioritet .

Jeg undres lidt over, hvordan man forventer at hesten på nogen måde skal kunne være i stand til at udføre øvelser der i høj grad kræver brug af ryg, når man netop ikke arbejder for at hesten skal lære at bære sig selv med ryggen oppe. Måske derfor vi ser GP-heste, hvor man stadig kan give "manglende" styrke skylden for ringe udførelse af øvelserne? For ja, de har helt afgjort mangel på styrke i ryggen...

It's all for nothing if you don't have freedom...

0
0
Svar på denne tråd

Muskuløs!
Forfatter:  Zooropa (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-08-2012 13:56

Monarks ryg har set sådan ud og jeg er godt nok kommet på andre tanker! Så jeg er gået i gang med remonteridning af ham og der sker virkelig ting og sager (y)

Mener ikke at det er sådan en elitehest skal se ud i ryggen - den skal være muskuløs hele vejen hen over ryggen! Ingen tvivl om det! Så det andet ser jeg bare som en dårlig undskyldning!

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne

*** Impossible as they may seem
You've got to fight for every dream
'Cause who's to know which one you let go
Would have made you complete ***

0
0
Svar på denne tråd

bummelum...
Forfatter:  LouiseN (Happy End) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-08-2012 14:33

Hmm, næ, det Steffen Peters har udtalt omkring ønsket hulning bag manken er da stik modsat af hvad man læser forskellige steder, så det lyder ret mærkeligt at han har udtalt det...

Jeg har spekuleret over en ting, ved de der lidt knoklede, store heste, med meget markeret manke - de ser ofte rigtig "trælse" ud i området lige bag manken. Er det sværere at få dem fyldt ud der? Eller vil det bare se anderledes ud, pga. bygningen?

Hilsen LouiseN

Langsomt er hurtigt

0
0
Svar på denne tråd

"Sjovt" at se at de heste
Forfatter:  Tina *westlife* (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  07-08-2012 09:31

vi "alle ved" rides efter rollkür principper, er mere markerede (dårlige mukselsætning) end de andre. Synes umiddelbart at billede 1 og 12 viser nogenlunde pænt opbyggede heste, mens langt de fleste af de andre ikke ligefrem ligner en toplatlet.

/Tina

Of all the animals, man is the only one that is cruel. He is the only one that inflicts pain for the pleasure of doing it ...

/Mark Twain

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter:  Line1982 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  07-08-2012 10:00

Kom lige til at bemærke, at de tre heste der umiddelbart ser værst ud i ryggen, alle fremvises af folk i orange bukser ...

It's all for nothing if you don't have freedom...

0
0
Svar på denne tråd

Line....
Dato:  07-08-2012 10:19

Ja

Underligt sammenfald...

Eller noget...

/Tina

Of all the animals, man is the only one that is cruel. He is the only one that inflicts pain for the pleasure of doing it ...

/Mark Twain

0
0
Svar på denne tråd

Synes...
Forfatter:  Jolie du Garry (Skriv besked)
Dato:  07-08-2012 11:33

Synes hestene på billede 1, 9 og 12 i den første serie ser ok ud....men jeg synes desværre Raneur ligner de hollandske heste....

0
0
Svar på denne tråd

For mig er det...
Dato:  07-08-2012 11:55

Hestene på billede 1, 10 og 12, der ser pæn(ere) ud.

/Tina

/Mark Twain

0
0
Svar på denne tråd

interessant at se
Forfatter:  Søs ♣Meggi♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  07-08-2012 13:09

Det er nogle rigtig interessante billeder :-)

0
0
Svar på denne tråd

Videoen
Dato:  08-08-2012 09:15

www.youtube.com/ watch?v=t1xeQS4nePg&lr=1

.."Jeg har engang fundet en video på nettet, hvor Steffen Peters forklarer, at det er sådan man gerne vil have en dressurhests sadelleje ser ud, altså med sådan en hulning ned ved manken"...

Han omtaler egentlig ikke rygmusklerne - så vidt jeg forstår, taler han ikke om muskelsætning, men om Ravels bygning.... han lyder godt tilfredes med, hvordan sadellejet ser ud.

Billede

Billede

Billede

0
0
Svar på denne tråd

Opvarmningsvideo
Dato:  08-08-2012 11:42

Her er en opvarmningsvideo af Steffen Peters på Ravel, for mig at se, (har kun set knap 5 min.) er det en mildere form for LDR, han rider og alligevel får han lavet den der "hule" ryg på hesten .

www.youtube.com/ watch?v=YfYDeW4BZUc&feature=related

Man kan vel ikke forklare den manglende rygmuskulatur, med at hesten er spændt på det her billede? www.ridehesten.com/dk/Gallery/ GalleryView.aspx?ID=71...ageIndex=0

Og ja, billederne af rollkurhestene 5, 8, 9 og 11 taler deres tydelige sprog - og ingen af dem ser særlig spændte ud, så heller ikke her holder forklaringen med spændt hest og deraf smidt ryg.

Ud fra den lille viden jeg har om biomekanik og opbygning af rygmuskler, stemmer ridemetoder og rygmuskler på OL-hestene (eller mangel på samme) meget godt overens med billederne vist i Ridehesten.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo