|
|
| bidløs |
| Forfatter:  |
Heidi ♥Pureline xx♥ (Skriv besked) |
| Dato:  |
03-08-2012 19:47 |
|
Hej alle, derude.. Jeg har lige købt en fuldblodshoppe på 8 år, meget, varm, og meget lærevillig! Jeg overvejer kraftigt, at starte på bidløst ridning, da jeg for alt i verden IKKE vil, påføre min hest smerte!! Er der nogle her, der har efaring, med bidløs ridning, på fuldblod? Hun er en meget meget, følsom hest, og reagere, på det mindste klem.. Ville være rart med nogle bud, og noget viden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang bid |
|
|
hvis du ikke sidder og hiver i tøjlerne hele tiden så er det at ride med bid IKKE noget der påfører din hest smerte.. men man kan ride med flere ting hvis ik man vil ha bid i hestens mund(men husk uanset hvad at få tjekket tænder mindst en gang årligt da tandspidser,forkert tandstilling osv er noget der kan påføre din hest stor smerte uanset om du rider med bid el ej) du kan vælge at ride med - hackemore(men det skal sidde rigtigt for ikke at skade)
- rebgrime
- mm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nu har jeg ikke fuldblod, men jeg har rimelig meget erfaring med bidløs ridning - 3 år. Du vil sagtens kunne ride på en fuldblods uden bid, det handler bare om træning og kommunikation. Men nej, bidet påfører ikke smerte, medmindre du sidder uroligt med hænderne eller flår den i munden - ligeledes med bidløs. Der er som tidligere nævnt forskellige muligheder: - Hackamoren - jeg har været glad for min, da den har en effektiv stopknap, hvis hesten vælger bare at løbe og ikke lytter for andet. Skrækhistorierne om brækkede næserygge er mere en skrøne, end realiteter. Den skal sidde MEGET forkert, og man skal trække meget hårdt før det sker, og så bør man slet ikke ride! :S
- Rebgrime - okay til at hygge med, men hesten skal kunne styres udelukkende for pres på halsen eller sædet, da styretøjet ikke fungere på samme måde.
- - Ligeledes med alm grime, cordeo og bosal.
- Kapsun - jeg bruger den kun til longearbejde, da jeg ikke bryder mig om, at tøjlerne sidder så langt oppe på næsen. Det fungerer for nogle, men ikke mig
 - Bidløs trense/bitless - er efter min mening ikke en god løsning, da den krydser under hagen, og har nogle gange svært ved at give efter igen :s
- Min favorit: Sidepull. Den fungerer som en bidtrense, dog er der jo ikke et bid. Men tøjlefunktionen er den samme, og hesten er styrbar. Jeg har dog ikke turde galopere i den endnu, da hans stop-knap ikke er installeret ordentligt endnu.
Håber det kunne bruges 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm |
04-08-2012 09:03 |
|
Jeg vil sige at, det smerter hesten, men det er jo forskellige meninger.. jeg vil prøve at fordybe mig i noget horsemanship..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalalala |
|
|
Heidi- Purelinexx Er du sød at uddybe? Mener du at ride bidløst smerter hesten? mvh Tine
Lewitzer - den hemmelige race i DK 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
HMS kan udføres bidløs eller ej. Samt de bidløse løsninger kan være lige så skadelige som et bid i den forkerte hånd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LALALA |
|
|
Helt enig Jeantte+Masca Men at sige at bidløst påfører hesten smerte er vel lige så "dumt" som at sige at biddet påfører hesten smerte  Og naturligvis kan HMS udføres med og uden bid... Men TS - jeg rider selv en SÆRDELES sensitiv pony (og ja, en voksen pige på 31 år kan godt ride pony hehe) som slet ikke fungerer med bid.. Derimod fungerer et soft hackamore suverænt for os - jeg kan tyre hende med meget let kontakt til tøjlen, men har også brugt lang tid (år!!)på at lære at ride hende for sædet+stemmen. Så mit råd vil være - uanset hvilken trense du vælger, så flyt fokus fra munden til sædet. ´Det tager unægteligt lidt længere tid, men det er belønningen værd 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang hest |
|
|
ja at ride med eller uden bid er ikke ensbetydene med at man påfører sin hest smerte.. men nogle heste kan IKKE rides med bid pga forskellige ting..jeg kendte en som oftest red med harckemore på hendes millitaryhest da den på ingen måde var tilfreds med bidet i munden selvom hun red meget godt for sædet uden at hive i munden af den.. så for hende var det kun når det var påkrævet i konkurrencer at bidet kom i.. men hvis ik man rider for sædet og holder balancen i bidet/eller hvad man nu end bruger uden bid så kommer man til at påføre sin hest en form for ubehag..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamenn |
04-08-2012 19:16 |
|
Altså, jo jeg har stadig den mening at man, påføre sin hest smerte! Jeg vil vende den om at sige, hvordan ville i have det med at få en metalstang i munden, og blive redet med det? Ikke godt. Men vil ihvertfald kaste mig ud i bidløs!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tror såmen ikke biddet forvolder så meget smerte, som du tror. Ja det er korrekt at det KAN, men det er ikke ensbetydene med at det gør. Hvis jeg fik en metalstang i munden tror jeg såmen jeg ville være ligeglad - hvis det vel at mærke var tilpasset MIG og ikke bare en generalisering, og vel at mærke ikke blev flået i. Men begge dele sørger en ordentlig rytter vel for? Så jeg er ikke bekymret, hvis man er en god rytter, som tænker på hesten. Dog er jeg stadig bidløs på min den nuværende, fordi jeg kan og fordi jeg ikke skal bruge bidets funktioner til noget. Men når jeg får en hest, vil den blive trænet i både bid og bidløs, da jeg gerne vil starte nogle stævner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Følsom næseryg |
|
|
Der er vist nogle undersøgelser igang om hvor følsomme heste er på næseryggen, da det mistænkes, at det kan være mere smertefuldt for hesten, at lægge tryk på næseryggen, end at give den bid i munden. Jeg ville også være bange for, at "tingen" gled ned på bruskdelen i næsen, men jeg kender ikke til bidløse indretninger. Jeg kan desværre ikke huske, hvor jeg har læst det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bidløs??? |
|
|
Jeg forstår godt din tankegang men men men... Du har lige købt den.. Jeg ejer en traver dvs fuldblodshest også,, og det vil være disideret farligt at ride uden bid på ham.. Jeg ville foretrække et blødt bid evt gummibid og så husk at et bid er ikk hårdere end hånden der trækker i den anden ende.. :) på banen ka du måske ride uden men rider du i naturen vil jeg syns det er dybt uforsvarligt idet at den ikk er ligesom nem at stoppe som hvis du har bid..
Men valget er op til dig,, jeg har dårlig erfaring med fuldblodsheste og ingen bid i munden..  Held og lykke..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalala |
|
|
Arrrg Nadaja - den holder ikke:-) Fuldblodsheste er på ingen måder sværre eller lettere at ride med eller uden bid... Det argument er altså for tyndt! De har ofte mere tenperament men det handler jo om træning træning træning og ikke om race...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalala |
|
|
Og desuden er racen traver IKKE fuldblod men derimod varmblod;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er rigtigt, at hesten bliver sværere at stoppe, hvis man ikke hat bid i munden. Men det har ikke noget at gøre med det blod der ligger i hesten - mere træning. Desuden kan man ikke skære dem over én kam. En fuldblods kan være lige så nervefast, som en koldblods og omvendt.
Men tilbage til om man kan stoppe dem uden bid eller ej: det kan man godt. Man skal bare have den rigtige på. En sidepull og kapsun er fx ikke til megen hjælp. Men en hackamore virker hver gang. Jeg bruger selv soft modellen.
Dressur50+: jeg har faktisk hørt om den undersøgelse, men det var 2hand, som her, så ved heller ikke hvor det var. Men gider du være sød at skrive det herinde hvis du kommer i tanke om det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bidløs- |
|
|
En hest der er trænet i et godt tryg miljø vil kunne rides og trænes i alle slags bidløse. Dvs en grime, en rebgrime, en sidepull osv. Man kan ikke lettere stoppe en hest fordi den har et bid i munden. Hvis man f.eks tilrider en hest i en grime, vil hesten være lige så let at stoppe og styre, som en anden hest der er tilredet med bid. Der findes nu også undersøgelser der VISER hvor meget smerte og irritation et bid i munden giver. Jeg tror det er en skrøne at et bidløs kan ødelægge en hest, jeg har ihvertfald til gode at se det ske endnu. Derimod har jeg set utallige gange hvordan en hest har fået sår i mundvigene, ødelagt sine tænder, og andre ting, ved brug af bid ( og en for hård rytter) Men hvis man vil ride sin hest uden bid, så skal man sætte sig lidt ind i hestetræning ( pos / neg forstærkning) og måske tænke over hvilken slags bidløs man vil bruge. Vi har flere gange prøvet at give vores rare velredne heste og ponyer forskellige bidløse ( ikke kun hackamore) trenser på, og redet dem helt almindeligt. F.eks til spring undervisning, på ture, eller endda til distancestævner. Det er min erfaring at har man en veltrænet hest, så gør det ikke så meget hvad man styrer den med 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| StaldShamrock |
|
|
Det er heller ikke fordi vi/jeg siger det ikke kan lade sig gøre - jeg sider selv bidløst på min. Og det går fint. Men dermed ikke sagt, at der ikke kan komme vanskseligheder - både med og uden. For det første har jeg forstået at hesten TS har købt allerede er tilredet, hvilket vil sige, at basissignalerne allerede sidder der. Og er hesten "fejlredet", jamen så kan du godt have vanskeligt ved bare at sætte dig op og ride rundt. Min egen har været fejlredet i nogle år - også med mig som rytter da jeg ikke vidste bedre. Men det gør så også at jeg pt ikke tør galopere i min sidepull - jeg ved ganske enkelt at han ikke stopper. Putter jeg hackamoren på er der ingen problemer. Det er noget der skal arbejdes med - ja. Men ting tager tid. Nej bidløs ridning ødelægger ikke hesten, men tror det der menes med det, når det er blevet sagt er at det måske også er meget "hyggeryttere/ alternative ryttere" - kald det hvad du vil, der smider bidet. Og disse har måske ikke ALTID grundridningen i orden, og er ikke så "seriøse", og glemmer måske at få trænet hestens muskulatur korrekt. Ved ikke om det er svaret, men kunne forestille mig at det i nogle tilfælde kan være svaret... Men rider du fx tur og hesten bliver forskrækket - så uanset hvordan den er trænet har du ikke en chance, hvis hesten er panikket og løbet. Den eneste mulighed du har er altså tøjlen. Men der hjælper hverken sidepull eller grime fx. Men derimod noget lidt "hårdere" som bidet eller hackamore. Jeg siger på ingen måde, at man bare skal flå til eller noget, men nogle gange kommer sikkerheden også i første række. Man vil vel gerne have hesten, en selv og sine medtraffikanter hele hjem..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| bidløs |
|
|
Jeanette: Ej, det er altså rigtig hvad du skriver. Hvis hesten ikke er trænet med bid i munden, så er det da logisk at det ikke er lettere at stoppe den med et bid i munden. Hvis jeg puttede bid i munden på min pony i dag, som er bidløs (kørsel) ville hun reagere fuldstændig modsat, og det har jeg set. Det er altså ikke lettere at stoppe en hest med bid! Og så siger du at det ikke er fordi man skal være voldsom eller hive og rykke i biddet, hvis den går amok, men det er det man gør, skriver du?? Så bruger du jo NETOP biddet som en slags "magtandvendelse" - altså fordi du ved, at det har hesten respekt for. Hvis min hest bliver forskrækket, sætter jeg mig i stedet tungt i sadlen, og lader den blive forskrækket, uden at hive og flå i den. Det virker altid. For det andet. Hvad hvis du trækker din hest en tur i skoven med grine, eller på marken eller et helt andet sted. Du putter vel ikke hovedtøj på den hver gang, fordi der er risiko for at den "flipper ud"? Hvis min hest bliver forskrækket når vi går tur, lader jeg hende altid blive det, og forsøger bagefter at berolige. Så for mig er biddet bestemt ikke en sikkerhed. Og så synes jeg altså det er lidt generaliserende at sige, at det for det meste er "hygge" ryttere, der nok ikke får deres hest til at gå korrekt. Ej, det holder ikke, synes jeg. Jeg har set flere seriøse rytter ride bidløst, og også ryttere der har en hest de har fået til at gå korrekt. Hesten kan sagtens bruge sin ryg, uanset optømning. Håber ikke at det lød for negativt - jeg synes bestemt at det er en spændende debat  Nå - nu til trådstarter: Jeg har god erfaring med en sidepull. Den er blid og god, og har fungeret super fint for mig. Min er fra hööks:)
Sagde Freja med den lille plettede pony, Dixie Bomløs Barefoot sadel sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Freja: Synes faktisk din besked var en lille smule negativ - og jeg tror ikke du har læst mit indlæg ordentligt. I så fald har du i hvert fald læst, "hvad du selv ville" for at have en "at se dig sur på".... Rider selv i sidepull - har jeg også skrevet adskillige gange. Og har ikke brugt bid i de sidste 3 år. Jeg træner selv min i dressur, hvilket går super fint. Så.. Jeg synes du lige skal trække vejret engang og så læse mit indlæg igen, for du har tydeligvis misforstået en del af det jeg har skrevet, hvilket jeg er lidt ked af eftersom det udløste sådan en besked fra dig, som jeg egentlig ikke mener jeg fortjener... Men lige for at svare på et par af dine spørgamål: Nej jeg går ikke tur med trensen på ham, jeg går ofte kun med et tov om halsen. Desuden har han som sagt gået uden bid i 3 år, men er begyndt at overveje at finde et godt bid, grundet blandt andet den undersøgelse som nævnes ovenover og en bekendts dyrlæges udtalelse om det. Så jeg har bestilt tid til hestemund.dk, som skal komme og give råd og vejledning om enten bid eller ej.... Og nej jeg siger ikke at man skal flå i tøjlen og bruge bidet som magt, men derfor kan der stadig komme situationer hvor du ingen anden mulighed har end at sætte bremsen i tøjlen, og det er uanset om det er i grime, sidepull eller kandar. Det sker heldigvis yderst sjældent, men jeg har personligt ikke lyst til at sidde på en løbsk hest ude ved en vej, og regne med at den vel stopper på et tidspunkt - det skal den nok. Men spørgsmålet er hvor mange skader der er nået at ske forinden.. Eller evt løbet ind i en bil? :s
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift. . |
|
|
Nej, jeg er skam ikke ude på at "se mig sur" på en. Jeg synes bare dine indlæg virker en smule kludrede. Jeg undskylder at mit indlæg virkede negativt, det var ikke min mening. Jeg synes stadig at der er noget der ikke giver mening. Du skriver at det at stoppe med tøjlen kan være en sidste udvej, hvis hesten bliver forskrækket. Ja, det ved jeg godt. Men så siger du at der hjælper en grime eller sidepull ikke. Her er jeg uenig. Såfremt hesten er trænet, redet i grime eller sidepull er det jo det samme som at hesten er trænet med bid. Og det er her jeg så kommer med eksemplet med min egen hest. Såfremt hesten er trænet uden bid, vil jeg ikke mene at det bliver nemmere at stoppe den med bid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Freja: Hmm så har du ikke forstået det jeg skriver.. For hvis hesten ikke har lært signalerne ordentligt - så er det altså nemmere med bid eller hackamore da det er "hårdere". Dermed ikke sagt at det ikke er sidste udvej - men sikkerheden skal jo også være med.. Hvis vi tager et eksempel som min.. Fik ham som 6-års og han var på daværende tidspunkt kun redet med bid - med tøjlen som stop. Han var min første hest, og har aldrig lært at ride så jeg fortsatte i samme smørre. Tog bidet fra ham 2 år senere, men stoppede fortsat på tøjlen. Sidste år fik jeg en akademisk uderviser, som ville lære os at stoppe for sædet. Og vi har kæmpet og kæmpet - men stadig bruger jeg tøjlen som hjælp i stoppet, for han gør det ikke. Og det var det jeg mente med det indlæg du misforstod. Den hest TS har købt er 8 år, og dermed antager jeg at den allerede er tilredet. Og er det sket "forkert" i forhold til den bidløse ridning skal man tænke sig om inden man "bare" gør noget andet. Grundsignalerne i sædet skal være lige i skabet før du kan regne med den som hjælp.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift. . |
|
|
Jeanette: Nååår... du har ret, så har jeg misforstået dit indlæg - Sorry! Nu forstår jeg hvad du mener.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Min anbefaling |
|
|
Min anbefaling er, at uanset hvilken optømning man lægger på hesten, så gør man klogt i først at træne stopsignalet fra jorden. Der har været enkelte beretninger her på HN om folk, der havde skiftet til en eller anden form for bidløs, for så at opleve at første gang hesten fik lyst til at gå for stærkt, og de så tog en lidt kraftigere anholdning i tøjlen, resulterede det i at hesten bare løb endnu stærkere. Vi skal huske at hesten ikke er født med at forstå, at den kan slippe for pres eller smerte ved at sænke tempoet - og det gælder uanset om presset/smerten kommer fra et bid i munden eller fra en bidløs optømning, som strammer om næsen. Ved først at introducere optømningen fra jorden kan man hjælpe hesten til at forstå, hvad den skal gøre for at slippe for pres/ubehag og så bliver ridningen meget lettere for både hest og rytter. Og man kan forhåbentlig undgå at hesten bliver panisk og løber stærkere, når den mærker noget, der strammer om næsen. Jeg selv rider med bid, men har intet imod nogen som helst form for bidløs optømning, bare ridningen er følsom og hesten forstår opgaven - og det gælder selvfølgelig også ridning med bid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeanette: Jeg undskylder! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bidløs... |
Love4horses (Skriv besked) |
08-08-2012 14:29 |
|
Der er mange der sværger til bidløs ridning pga. netop den holdning, som TS beskriver. Men TS, hvad så hvis du er nødt til at trække dobbelt så hårdt i tøjlen på en bidløs, for at få hesten til at stoppe - hvad tror du så at hesten foretrækker? Jeg har set flere springheste, hvor man havde en hackamore på udover det sædvanlige bid, fordi den var mere effektiv at rive fat i, når hesten løb løbsk. Det er ikke specielt videnskabeligt, men for mig siger det bare lidt om, at bidløst ikke nødvendigvis er lig med blidt. Jeg ser en stigende tendens her på HN til, at det er en katastrofe hvis man påfører sin hest et ubehag. Men i min optik, så påfører vi hele tiden hesten et ubehag. Både ved den måde, vi holder hesten i fangeskab på, og ved, at vi forlanger et stykke arbejde af hesten. Det er ikke det samme som, at vi påfører hesten smerte. Men jeg foretrækker altså at gå rundt uden en rygsæk på, fremfor med, for det er nu engang det letteste for mig, og det mest behagelige. Det er ikke det samme som, at det er super træls for mig at få rygsækken på Jeg ser ridningen og træningen lige sådan. Så derfor er min opgave at påføre hesten mindst muligt ubehag, og ikke mindst at undgå smerte. Derfor vælger jeg de midler, hvormed jeg lettest og blidest kan styre min hest. Hvis hesten f.eks. går ved siden af mig for en løs snor med trense eller kæde på, så foretrækker jeg det, fremfor at skulle hive og slæbe den i grimen. Her må man så vælge det, som man mener er bedst for den pågældende hest. Men der er ingen grund til at tro, at en bidløs optømning er blidere end at ride med bid - det er kun den nødvendige mængde indvirkning i tøjlen, som afgør det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Bid - bidløs diskusion - ENDELØST! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problemløst med bidløs |
|
|
har indenfor det sidste år skiftet til bidløs på alle 3 heste. 16 år gammel oldenborg, 10 år gammel ox araber og en 9 år gammel pinto. Der var ingen intro og det var totalt problemløst.. Alle 3 stopper fint og ox'en kan endda gumle på det ikke eksisterende bid i dressur. Vi rider primært skovtur men også spring og dressur fungerer fint bidløst. Der er ingen der længere vender hovedet væk når jeg kommer med trensen 
Både sidepull og kapsun virker for os men jeg foretrækker dog sidepull.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bidløs |
|
|
På mIn hoppe som var en besværlig rideskole hest før jeg fik hende, trappede jeg ned med biddet, hvis man kan sige det sådan. Jeg lagde en rebgrime sidepull (da den ikke fylder så meget) inde under trensen og biddet. Når jeg red, holdte jeg kun i sidepullen, tøjlerne til biddet lod jeg hænge løst så jeg kunne tage fat i dem hvis jeg skulle få brug for det (jeg fik aldrig brug for bid-tøjlen, og nu rider jeg kun med sidepull 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for at være ærlig |
09-08-2012 11:08 |
|
så har bidet INTET, at gøre med, om man, kan stoppe hesten eller ej.. Sæt dig tungt i sædet, pres med lårende, eller endda, få hesten til at gå i cirkler, indtil den ikke kan gå længere.. Hvis man, bruger bidet, som stopknap, burde man få sit hoved undersøgt, da man ikke skal stoppe hesten, ved hjælp af bidet!! Desuden, er der da, mange bidløse ryttere, der træner SERIØS, dressur, på deres heste, selvom de ikke har bid i! Jeg VED at bidet, på min hest, forvolder, hende, stor chikane, da hun gumler, og skummer, efter et min. HØJST! Og self, kan, man træne, en hest i bidløst, uanset race, det er Horsemanship træning, som kan læres af ALLE!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Link fra Ridehesten fra 5/8... |
|
|
er der virkelig ikke nogen her på tråden, som har læst det?????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|