|
|
| ol dressur , kontant pisken med halen |
|
|
Pga regnvejr, ser jeg nu ol i dressur, ville hellere ha været ude og ride tur, er ikke til sandkasseridnig overhovedet. Men de to ekvipager jeg har set indtil nu har specielt den ene hest pisket meget med halen.og ørene er ikke ret meget framme. I mine øjen signalerer det en hest, der er irriteret og ikke i harmoni med rytteren. Eller er det pga insekter ? Hvad siger I , der har forstand på dressur på højt plan ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang ol |
|
|
når hestene pisker med halen kan det skyldes mange ting.. men når det er dressur på højt plan skyldes det meget ofte: - anspændhed ved hest.
- hidsighed ved hest(temperement)
- den måske ik er helt stærk nok endnu til den store opgave..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang ol |
|
|
pisken med halen så man ved en lækker dressurhest som matine og det skyldes til en hvis grad hendes temperement..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| det var |
| Forfatter:  |
Hest 7 (Skriv besked) |
| Dato:  |
02-08-2012 17:11 |
|
det var ikke halen , jeg kiggede på . Lagde I mærke til, at ankys bl.a. stiver sig så meget, at bagbenene stopper i luften, og kører op og ned INDEN de rører jorden igen?? Så er ryggen virkelig stiv og udsmidig. Men det er jo naturlig ikke så mærkeligt, når det er anky 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm misundelse... |
AnnaT (Skriv besked) |
02-08-2012 18:57 |
|
Misundelse er en grim ting  Glæd jer dog over dygtige heste og ryttere i stedet.....! ps. alle hestene er nøje dyrlægekontrolleret og en hest som Salinero klarer sig flot trods sine 18 år. Og japaneren på 71 gjorde det også flot. Sej sport hvor der er plads til seniorer både blandt heste og ryttere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vil ikke se det |
|
|
syns det er grim ridning. Med anspændte heste der skal finde sig i så mange grimme ting  AnnaT, misundelse??? come on, har aldrig drømt om at ride mine heste på den måde og kommer aldrig til det! Det er i mine øjne så langt fra tilfredse og glade heste man ser gå der, og det syns jeg bestemt ikke er misundelsesværdigt. Og det da fuldstændig ligegyldigt om de bliver dyrlægekontrolleret. Det fortæller jo ikke noget om hvordan hestene lige er blevet vredet rundt ude i "baglokalet" Pisken med halen er et tydeligt tegn på ubehag, højst sandsynligt fra de sporer de bliver drevet frem med konstant, samtidig med at de bliver holdt tilbage med det torturinstrument af et bid. Bidet er ikke stærkere end de hænder der holder det-true. Men desværre er de åååh så dygtige dressurryttere rigtig "dygtige" til at tage fat. Føj 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| jeg blir så arrig og ked |
|
|
Hvordan kan der stå folk omkring og se på det  Hvor er det dog bare en syg og indspist "proff" heste-verden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| husk nu lige |
|
|
Vi er enige i at de som krøller deres heste sammen ikke er værdige til at sidde på deres smukke dyr! MEEEEN skal vi nu ikke lige passe på ikke at skære alle over en kam, der er rent faktisk nogen som sætter en ære i at træne deres heste på en harmonisk og beundringsværdig måde!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vil heller ikke se det |
Karen (Hundslev) (Skriv besked) |
02-08-2012 22:35 |
|
Jeg må også sige, at jeg er stået af i forhold til dressurridning. Tidligere var Andreas min stjerne, MEN han er ikke en tøddel bedre end alle andre. ØV hvor er jeg skuffet og ked af det. Specielt på hestenes vegne. Jeg har set Anky, og jeg tror det var Salinero hun red. Kæden var spændt så hårdt på kandaren, at han vibrerede (dirrede) konstant i underlæben. Han havde rent ud sagt krampe i undelæben. ØV hvor utiltalende. I Herning så jeg Edward Gall ride Romanof i træning, og jeg kunne bare ikke holde ud at se på det. Den stakkels hest skulle piaffe eller lave passage HELE tiden og det var altså mere end den ½ time jeg holdt til at se på. (Fik jeg at vide) Han travede overhovedet ikke på den på NOGET tidspunkt. Romanof var anspændt og havde ørerne tilbage. Og så havde han et temmelig tomt blik i øjnene. Øv hvor er jeg ked af at jeg ikke længere kan nyde et godt dressurprogram. Jeg så faktisk military den anden dag, og det kan man kalde heste der elsker det de skal gøre. God energi og ørerne fremme. Nøj hvor de elskede alle de sindsyge spring de skulle over og gjorde det med stor lyst og iver. SKØNT og uden nogen form for tvang !!!! Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alle over en kam |
|
|
ville være dybt uretfærdigt, helt enig  Det er bare frygtelig tit at de andre mindre flatterende klip dukker op. Og jeg tænker det er netop folk på (skulle man tro) højt niveu-(staves? ) Og der er rigtig mange der ser op til disse folk og kan få den opfattelse at det er det rigtige at gøre.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvis man, som jeg, synes der er usansynlig meget grim ridning og en helt forkert holdning hos FEI så synes jeg I skulle tilkendegive jeres mening hvor det virkelig batter; Nemlig på deres facebooksite hvor der er let og synligt for alle at læse! https://www.facebook.com/thefei Kom så i gang, der er ingen undskyldning når I har tid til at skrive herinde og hvis man er elendig til engelsk kan man hægte sig på, på det jeg har skrevet til dem. Sæt i gang 
"Why breed and buy, when homeless die?" Kig forbi Graeskehunde.dk & Galgo-sos.dk Disse hunde fortjener det og trænger bestemt, og venter blot på at nogen vil give dem et varmt og trygt hjem fuld af kærlighed ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har ikke facebook |
|
|
EY! Det er da ellers en rigtig god ide. til dig Carizma Du kan/må ikke gøre det for mig vel?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm. |
|
|
Jeg havde faktisk forventet mere halepisken, og jeg synes jeg kunne se stor fremskridt i glade heste! Idag var Salinero en stor opgave for Anky, der var rigtig spændt, sikkert pga omgivelserne. Bare fordi det hele ikke lige spiller i dag, synes jeg ikke man behøver snakke så nedladende om hende. Hendes heste plejer jo at gå super godt, flot løsgjordte og smidige. Nu aner jeg ikke hvilke slags ryttere I andre er, men jeg forestiller mig at mange ikke kan se forskel på spændthed og spændstighed. Eller også bliver alle bare skåret over med en kam! Og hvis I sys det er så forfærdeligt, hvorfor gør I så ikke noget ved det? Men ja, vi har jo alle forskellige meninger.. Jeg så også military forleden, og det var da lige så jeg måtte kigge væk Jeg sys det synd for hestene med de der faste forhindringer! Den hest der styrtede og måtte trækkes væk med presenninger der afskærmede den, men den lever i dag? Nå, men jeg glæder mig til at se dressur igen imorgen! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øv bøv |
Karen (Hundslev) (Skriv besked) |
02-08-2012 23:08 |
|
Jeg er heller ikke på facebook, - og kommer det nok aldrig - så kan desværre heller ikke være med. Men held og lykke og godt initiativ !!! Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovsa. |
|
|
Jeg fik vist lige trykket send for hurtigt  God idé med Facebook!!! Og jeg skal lige hurtigt sige, at jeg kun går ud fra det jeg ser på banen når der bliver startet stævner, ikke på opvarmning og til daglig træning Jeg har godt set de links der tit bliver hanvist til herinde, og der synes jeg bestemt også er frastødende! På det punkt er vi helt enige, og jeg mener også at det er dyremishandling. Men jeg har aldrig selv set det live, selvom jeg har været til flere helt store stævner.. Men mine øjne har nok været fanget på prinsessen, som jeg elsker at se ride Har næsten kun set hende træne med alm trense, og nøj hvor er der meget harmoni mellem hest og rytter der, i hvert fald i mine øjne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frihed... |
|
|
...tror godt du kan regne med at INGEN i denne tråd kategori 4-6 rytter i dressur = ryttere der har præsteret mindst 60% i MA el. højere. Det saglige niveeau og tonen i debatten bliver derfor også derefter .
Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor så nedladende? |
|
|
Det fremmer da ikke ligefrem en god debat  DJensen, Skal jeg forstå den sådan, at hvis man er en kategori 4-6 rytter, så går man automastisk ind for djævelsk ridning? Det lyder sq ikke godt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den evige debat |
|
|
Det er den evige debat. Måske man hellere skulle til at debatere om vi synes at de forhold hestene skal rides under til f.eks OL, er iorden. Storskærme, klapsalver, ridning på mærkelige tidspunkter af døgnet for hestene (tænk på deres indre ur...hvis man nu er vant til USA vestkyst tid). Noget af stressen kunne måske tages fra hest og rytter hvis man ændrer på forholdene. Iøvrigt bryder jeg mig ikke specielt om den ridning der vises, og jeg synes reglerne er umoderne (måske en komisk bemærkning af en akademisk rytter) så jeg har valgt at slukke for tv. Nogen gange er der noget godt, så er der nogen herinde der fremhæver det, og så vælger jeg at se og kommentere. Jeg har også valgt at tilkendegive min mening til DRF, FEI og de gange jeg ser ridning live (sidst var det en akademisk rytter, som jeg synes var alt alt alt for hård ved hesten, hun skulle have haft smæk!!!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For at kunne bedømme et håndværk... |
|
|
...skal man være sagkyndig . Ingen vil vist påtage sig at bedømme en murers svendeprøve eller forskers PhD-afhandling uden at have mindst den samme erfaring på området selv. Alligevel tøver folk ikke med at give deres mening til kende her uden de så meget som har været i nærheden af det niveau der rides på. Jeg siger bestemt ikke at alt hvad ryttere på et vist niveau foretager sig er korrekt. Det er det langfra og der findes brodne kar i alle hestesportsdiscipliner, men debatten bliver noget uskøn, når det er de mindst sagkyndige der råber højest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Djensen: Hvad er det f.eks du mener man ikke kan bedømme, når man selv rider på et lavere niveau? Halepisken?
Keep a memory of me. Not as a hero or a king, but as a man, fallible and flawed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| millioner |
|
|
Det er da så faktisk ufatteligt, at de sender OL i Tv i døgndrift nærmest, til millioner af mennesker verden over, som åbenbart ikke har ret til at have en mening om det de ser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| læg mærke til.... |
|
|
...trådstarters spørgsmål: "Hvad siger I , der har forstand på dressur på højt plan ?" Nogen her der har det? = nogen der selv har selv redet det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mening og forstand |
|
|
Hej, Eftersom halvanalfabetiske studieværter har lov til at stille tumpede spørgsmål til diverse atleter, må vi andre vel også have lov til at stille spørgsmålstegn ved det vi ser. Jeg er ikke svømmer, men jeg synes også, at det ser lidt underligt ud med den unge kinesiske svømmers fantomtider. Og måske er jeg ikke tømrer, men jeg kan da godt se, hvis det regner gennem taget. Og nok er jeg ikke håndboldspiller, men jeg kan da godt se, om vore herrer spiller godt eller skidt. Ligeledes vil jeg også gerne have lov til at have min mening om den ridning jeg ser, hvis jeg mener, at den ikke er "efter bogen" - i øvrigt et område, som jeg er betydeligt bedre inde i end svømning, håndbold og tømrerarbejde p.g.a. mange års voldsom interesse. Det var lige et slag for "ytringsfriheden" . Og jeg ser altså slet ikke dressuren fra OL - det kan mit humør ikke rigtigt klare, så det undlader jeg. Derimod har jeg set terrænspringning, og sikke en pragtfuld bane de har bygget - lige tilpas svær til at give fejl, hvis tingene ikke kørte perfekt! Og sikke nogle glade heste! MVH Jette
Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det! Men jeg synes også, at... Rigtige piger rider military!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hephey |
|
|
jeg vil bare vælge at glæde mig over den glæde, og lyst militaryhestene viste i mandags... 
Carina Overgaard... Militaryrytter Change the voices, in your head Make them like you, instead klip tilbydes, lydsvag klipper ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ååhhhhh |
|
|
de stakkels hest FØØJJ syntes det grim ridning og prisen ska betales af alle de rytter der rider så ondskabsfuldt.. karma has now deadline.. 
tilkørt shetlænder søges til låns med forkøbsret.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| suveræn kommentar |
|
|
Rosenholm hahahaha - der var jeg altså flad af grin over din komemntar. Du har ret 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vil også mene |
|
|
at man som rytter igennem rigtig mange år, gerne skulle kunne se om hesten er fornøjet/glad eller utilfreds med det den bliver udsat for. Og ja military-terrrænbanen var fantastisk!! Super modige heste, der kaster sig ud i det med en glæde og et gå på mod, fantastisk De kunne dårlig vente med at komme ud af startboksen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blah blah blah... |
|
|
Djensen: Måske du selv skulle læse trådstarters spørgsmål igen-igen: "Hvad siger I , der har forstand på dressur på højt plan" ? Jeg ser intet sted at der kun efterspørges folk der rider GP. Måske du selv skulle nævne hvilket niveau du rider på, så folk kunne vurderer om du har ret til at udtale dig om deres ret til at udtale sig! Christ! Hvor dum har man lov at være? 
Keep a memory of me. Not as a hero or a king, but as a man, fallible and flawed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puuha.... |
|
|
Terrænbanen yes! Og dejlig glade heste, selvom man får lidt kild i maven når de er lige ved at skride  Og til dressurridningen, puhh jeg får så ondt i munden af at se på deres åbne kæber, for s... Hvor må det gøre ondt i en lille heste mund, det er virkelig ikke til at holde ud at se på! Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor de skal have de væmmelige bid i munden.. Av! 
Hestene i mit liv!
Marco Flame off Hugo boss Wannabee Fenando Højbogård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selvfølgelig må man have... |
|
|
...en mening om det man ser. Det har jeg skam også selv og jeg tror de fleste er enige om at en hest der pisker med halen er irriteret over noget (sandsynligvis rytteren). Der hvor det begynder at gå galt er når man ikke kan skelne mellem spændstig og spændt og begynder at udtale sig om korrektheden af de allersværeste øvelser og om hvorvidt udstyret er for stramt, osv. UDEN man har været der selv (eller blot i nærheden) som rytter, dommer el. træner. Det er ikke seriøst og ender ofte med den laveste fællesnævner. Det ville være langt bedre at man blev mere oplyst ved at uddanne sig som rytter, træner, dommer eller blot deltog i nogen af seminarer som forskellige interesseorganisationer, f.eks. Dressurens Venner, afholder. Det højner både tonen og sagligheden i debatten . Jeg har aldrig startet dressur og kommer næppe heller til det(gud forbyde det, da det ville kræve en større investering i nye heste og udstyr) og kunne derfor aldrig drømme om at udtale mig om hvorvidt Anky nu rider passage på den helt rigtige måde eller om hendes hest er kædet for hårdt. Sidstnævnte kan man i øvrigt ikke se, ej heller dommeren - det er derfor der står en steward klar til at kontrollere det straks rytteren forlader banen. Det undrer mig derfor at nogen herinde tilsyneladende kan se mere end dommeren som vi må gå ud fra har det bedste udsyn . Med "højt plan" mener de fleste nok højere middelsvære klasser el. højere - uanset discplin, det der i gamle dage hed A-niveau .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| må man godt? |
|
|
Må man udtale sig, når man lææææænge har sagt Totilas var cirkusridning, når nu også Bjarne Nielsen siger det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo da... |
|
|
Jeg mener, at man selvfølgelig altid må udtale sig Jeg synes så også, at det oftes bliver gjort på en meget nedladende måde på debatterne her på HN  Vi har jo alle forskellige meninger om tingene, men jeg tror også at mange af os er enige når vi når noget lidt ekstremt, som fx at Totilas var mere cirkusridning, når Kittel rider Scandic med en blå hængende tunge, Anky får hevet for meget i tøjlerne osv.... Det bliver hurtigt bare rigtig negativt om alt hvad der hedder dressur, som ikke følger susan k helt til punkt og prikke.. Og det er altså ikke noget negativt ment om Susans måde at ride og sådan, og jeg tror da også på at hestene har et lidt behageligere liv på den måde  Men jeg synes altså også at der er blevet lagt større fokus på hestene til de store stævner, og at der er fremgang med rolige haler osv. Det sys jeg er positivt  nu ved jeg ikke helt om det blev nævnt i denne debat, men synes tit jeg læser at dressurhestene ser helt døde ud i øjnene, og springhestene ser glade ud. Det jeg ser, er at springhestene er fokuseret på springene for ikke at slå sig, og dressurhestene koncentreret om deres rytters signaler. ikke at der ikke er signaler i spring, men tror at der er lidt flere på en gang i dressur  Jeg synes der er lige så mange forfærdelige spring/militaryryttere som der er dressurryttere, men det er ikke noget der får mig til at slukke tv'et, for jeg ved at hestene bliver tjekket i hovdet og røv af diverse dyrlæger til sådan et stævne..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmål til "Nej-sigerene" |
|
|
Hejsa.. Jeg så ALLE deltagere igår og ca. ½ i dag, og syntes faktisk det er meget pænere end tidligere...jeg vil ikke give ret i KONSTANT piskende haler - stort set kun i de helt helt samlede øvelser.... Jeg har ikke set mange piskende haler, i den frie trav, samlet trav, versaderne ( el. var der traversade ? ) galoparbejdet... Stortset kun i Piaffen og Passagen var der halepisk ... og ja det er DE sværeste og hårdeste øvelser.... Jeg har et spørgsmål til de af jer som mener det er grim ridning fordi ørene ikke pejer frem, og halen pisker i de samlede øvelser... Hvorfor er det kun hesten som ikke må se ud som om det er hårdt og svært...? Elitesport ER hårdt og svært...Men de kan ! det er derfor de er eliten - toppen af krænsekagen... Se en vægtløfter der løfter 161 kg ( Ny kvindlig OL rekordt fra idag ) hun så nu ret anstrengt ud ( for at sige det pænt), da den vægtstang skulle løftes... En Cykelrytter, sidder med åben mund og sammenbidte tænder, og presser sig selv til det yderste... Det sammen kan siges om de der løber/sprinter... Og det kan siges om ALLE der er så dygtige på deres felt at de er deltagere, i noget så stort som De Olympiske Lege... ..... Hestene kan ikke bagefter fortælle om deres oplevelse... Men fordi halen pisker, i øvelser som kræver den yderste koncentration og yde-evne, det behøver nu ikke være fordi hesten bliver mishandlet på banen..... Så bare en enkelt - og måske naivt - spørgsmål.... Men hvorfor skal hesten som eneste deltager i OL, se udsom om det ikke er hårdt....? Så snart programmet var færdigt, så jeg glade heste med ørene fremme og livlige øjne... glade ryttere der ( mange ) ovenud roste deres dejlige dyr.... Heste på det plan, vil gerne lave noget... og den slags findes nu også blandt heste på vores andres alm. plan... Jeg kender flere heste, som er tydeligt gladere når de har været ude og arbejde - også arbejde hårdt.... Jeg siger ikke at det ikke kan gøres uden halepisk.... men jeg tror sg det er de færreste der kan yde OL præstation uden at vise tegn på at det er hårdt og svært... det være sig både dyr og mennesker. Biddet er en historie for sig... for ja, DET er unødvendigt med hårdt strammede kandar bid og kæder... det burde både heste og ryttere, være dygtige nok til at klare sig uden....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Jeg skulle lige til at skrive at man slet ikke kan sammenligne ryttere og vægtløftere...  Tsk tsk, hvad tænkte jeg dog på?!?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner.. |
|
|
Lige et indspark til en anden debat, selvfølgelig er Totilas cirkuredet, hvad kalder man ellers det at dressere et dyr, til at udføre diverse tricks på kommando?.. Jeg elsker Gal for hans evne til lydighed og absolut træning, grundforudsætningen for dressering, og hans evne til at få total tryghed hos hesten m.h.t signalgivning.. Jeg rider så også selv moderne, og vil skide på fordringerne, hvis de skal bruges som en netteoretisk facitliste for selvlærte eksperter. Hvorfor har man så stort et behov for at se dressur som en mytologisk højspændt disneysk "sammensmeltning", når det drejer sig om at uddanne og træne et dyr, der ikke selv har valgt opgaven?. Den "klassiske" dressur er bygget på et system, der skulle muliggøre uddannelse af flere millioner lettere køreheste, så de unge bønderkarle, der blev udkommanderet, ikke kom af dage p.g.a hesten. Så der er ganske rigtigt intet "dressur-dressur" på OL-banerne i denne omgang, forhåbentligt får vi det at se engang, for spændingen er snart afløst af kedsomhed.
Screw you guys...I`m going home. Eric Cartman
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalala |
|
|
Forskellen på vægtløfteren den hale-piskende hest = vægtløfteren har selv valgt at skulle til OL og hvad der deraf kræves... Hesten derimod - ville nok til enhver tid foretrække en tur i skoven med et blødt hackamore og så hjem og nyde sommergræsset med sine venner.... Hvis den da nogensinde har set en fold...
Lewitzer - den hemmelige race i DK 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er det sørgeligt.,,.. |
|
|
Jeg synes det er fint med ytringsfrihed. Men jeg synes også der skal være plads til forskellighed. Jeg synes der er en kraftig tendens til at kritisere de dygtige og dem der ikke lige rider som dig selv. Jeg synes det er fint hvis du vil ride bidløst men lad være med at kalde os andre for dyre mishandlere fordi vi rider med bid. I alle grene er der dygtige og amatører. Og jeg tror at lige meget om du rider dressur, akademisk eller western er det ikke lige sjovt at være lærer hest. Vis respekt for hinanden og den del af vores fantastiske sportsgrene vi hver især har valgt. Hold en ordentlig tone. Det andet er simpelthen for pinligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalala |
|
|
Annemor....
Hvor er det lige du ser jeg er nedladende og kalder nogen dyremishandlere??
Lewitzer - den hemmelige race i DK 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Cali og jeg |
|
|
Tak "Cali og jeg", så er jeg fri for at skrive så lang en smøre. Er helt enig med dig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fordringerne |
|
|
Nu er det jo en del af fordringerne at dressur skal se let og ubesværet ud. At det så ikke er det, er en helt anden snak. Men derfor skal det selvfølgelig trække ned i karakteren at hesten pisker med halen eller går med åben mund, da det er tegn på ubehag. Til dem som tror at fordringerne er noget der kun er opfundet for at have en vis form for ensretning i dressuren, kan jeg oplyse at fordringerne er blevet til efter flere tusinde års efaringer for, hvordan hesten bedst bliver til en holdbar og velfungerende atlet under den belastning det nu er at bære rytter. Det er populært sagt hestens optimale "arbejdsstillinger" på nøjagtig samme måde som vi mennesker også har nogle hensigtsmæssige arbejdsstillinger, for at undgå skader. Derfor bliver jeg og mange andre harme på hestenes vegne, når andre højt og flot s..... på fordringerne og mener det er oldtidsfund, de ikke behøver at rette sig efter, blot fordi en anden måde er mere bekvem for rytteren, og snyder øjet bedre. Hesten er fortsat lavet af samme materiale som for titusinder af år siden. Når hesten viser ubehag, må vi som ryttere tage det som tegn på at vi har forlangt for meget/forkert el. for tidligt, og justere vores krav derefter. Til DJensen som ikke mener at man bør dømme andre, medmindre man selv har redet på højt plan, kan jeg oplyse, at det for ikke ret længe siden var muligt at blive dressurdommer, hvis man blot havde gennemført en LA1 til 60%. Og at jeg har kendskab til flere B-dommere som aldrig har redet højere...
Mvh Gitte Jo mere jeg lærer, jo mere går det op for mig hvor meget jeg ikke ved Opstaldning tilbydes med ridehal og PADDOCK PARADISE nær skoven BEDÆKNING tilbydes ved super velgående Welsh sec. C
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er |
|
|
en 4-6 rytter, så må jeg udtale mig  Jeg er bestemt ikke tilhænger af den måde mange ryttere i de udvalgte klip rider på. Men jeg syntes det er blevet for nemt bare at sætte sig bag skærmen, og svine alt og alle til, så snart man høre ordet DRESSUR. Det er bestemt langt fra alle hestene der deltager ved ol, jeg syntes er redet pænt, og mange af dem undre jeg mig over er kommet med, men sådan har vi jo hver vores mening. Men helt ærligt folkens, fordi en hest slår med halen, eller har ørene lidt tilbage, er det jo ikke ens betydning med at den hader sit liv, og ikke blir behandlet ordentligt og dens mund er ved at revne af bar smerte. Vi taler om at den skal gå i en arena med MANGE 1000 mennesker, stor skærme og støj, så hvis ikke den skulle føle sig lidt presset der, hvornår må de så? Mange af de heste man ser løbe rundt med paraplyer på hovedet, og et reb om halsen på stranden, som folk syntes er ihhh og åhhh så dejlig ridning, er også bare heste af en hel anden type end dem der er med til ol. og ja helt klart skal man ha respekt for sin hest osv osv.
Dejlig DV søger part i Roskilde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
at de fleste af rytterne er helt utroligt dygtige  Men - der bedømmes ofte op for nogle øvelser, der faktisk ikke lever op til fordringerne og som burde dømmes ned  I dressurfordringerne står der på de første 15-16 sider en hel masse om takt, løsgjorthed, ligeudretning, hesten til biddet, samling osv. Altså grundridning, som alle heste - og især da heste på OL-niveau - bør kunne leve op til  Så hvis der vises spændinger, halepisken, utakt, bag lod, tænderskæren, urolig mund osv., så burde det jo trække en del ned i forld til øvelserne. I følge dressurfordringerne - som jeg hepper på  Så, at rytterne rider, som de rider - det kan man godt forstå. De rider naturligvis efter at få så mange points som muligt  Men at dommere og stewards ikke slår mere ned på de nævnte ting + alt for sammensnørede næsebånd og for hårde hænder mv.- det kan jeg tilgengæld ikke forstå - og jeg synes, det er meget skidt for sporten 
fra NinA Læs teksten i dressurfordringerne grundigt  (men spring billederne over)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov hov |
|
|
Jeg finder da fordringerne i sig selv ganske brugbare, jeg kan bare ikke se, at dele af dem kan hives frem som redningsplanke i en netdebat. Det bedste eksempel herfor er nok den evige frem og ned debat. Der står i fordringerne at nakken skal være øverst, men dog er alle enige om, at en frem og ned, uagtet, hvor dyb, er et glimragende udgangspunkt, og alle lejre rider, og poster jævnligt, billeder af denne fine ting. Her går man så udover fordringerne, fordi det giver mening, og er fornuftigt, ligesom den kære takt absolut er et spørgsmål om, hvem, der sidder på nakken af krikken. Fordringerne er en rettesnor, et stykke udemærket teoretisk baggrundsviden og et basismust, men det er ikke 10 enkle bud skrevet i sten, hvor den mindste overtrædelse medfører evig fortabelse. M.h.t halepisken, mudknebren osv, så magler der simpelthen en hel masse adfærdsforsken i, hvorfor og hvornår, en hest anvender disse signaler. IKKE AT DET SKAL FORKLEJNES; OVERSES ELLER FEJES BORT SOM MÅLING PÅ HESTENS TILPASHED. Jeg kan bare se med mine egne forsøgskrikker, at der er en hel del andre ting end lige mig, min tøjle og min schenkel, der har indflydelse på deres minespil, og selv de bedste bidløse ekvipager har f.eks til ganske store mundbevægelser. Halen er jo en del af ryggen, der vil altid ses en viften med den, når der udføres store taktskift, ved changementer, overgange i sidetraversader, og tit ved passagen, når hesten ikke er helt 100 endnu på takten i bag. Her er det tegn på at der sker noget, og noget svært, men ikke nødvendigvis fordi rytteren er en kegle. Det samme med tøjlebrugen. Vi, for det meste, ikke se mængden af kraft i en anholdning, men kun hestens reaktion. En hest trænet for meget let tøjle, der har bibeholdt en følsom mund, vil reagere voldsommere på et givent antal kilo i en anholdning, end hesten, der er vænnet til et konstant kajetræk. Ser jeg en ekvipage, der går konstant stabilt, uden mundudsving, fastklistrede ører, og ingen halemimik, så er der oftest tale om en af kategorien "rideskolepony", der netop har lukket af for al "finere" rytterstøj, og kun reagerer på de noget grovere hjælpere. Selvfølgelig er der mange klamphuggere til OL, de findes alle vegne, og nogle, der burde have fået en bedre hest i julegave.
Screw you guys...I`m going home. Eric Cartman
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Der var nogle fine ridt, specielt Carl Hester red super skønt. Hesten var FREMME til hånden og reagerede for den halve parade. Selv i piaffen dykkede den ikke. Så man Kittels kone... åh. Hesten rendte med underhals i hele programmet, med åben mund og en brystkasse der var ved at havre ridebanen op. Ryggen hang vel 20 cm under manken og lænden var trykket væk. Come on, hun fik FOR gode procenter for den type ridning. Og Hester fik i mine øjne ikke nok, og kommentator Bjarne mente at den ikke havde sug nok på tøjlen men hellere skulle krølles mere ind... hvis ikke hesten havde sug på tøjlen så havde thorax slyngen ikke reageret på den halve parade, der ville ligeledes ikke ske noget bagtil, men thorax slyngen GJORDE som den skulle, og hesten gav altså efter bagtil. Så hvad fanden vil Bjarne dog med sådan en kommentar? Jeg sendte en sms ind, og sjovt nok fik jeg intet svar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| qwerty |
|
|
Sjovt nok fik jeg heller ikke svar på min sms. Jeg spurgte bare hvordan stemningen var blandt publikum da Kittel red, da jeg havde læst, at publikum enten ville møde ham med en mur af tavshed eller ville buhe ham ud pga hans rollkur i baglokalet. Fra mit lille tv synes jeg han fik færre klapsalver end de andre, men det var så vist også det? Men i lange perioder sagde speakerne ingenting. Så er det da mærkeligt at de ikke lige snupper et par sms'er 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anky igen igen |
|
|
Det er jo de sædvanlige debatter, når der er store dressur konkurrencer på tv.... Og hver gang bliver Anky heglet ned, fordi hun rider uforsvarligt, er ond ved hestene, ja faktisk burde hun vel egentlig meldes for mishandling..... Håber nogle fangede ironien. Der er bare en ting der går igen og igen, og det er at Anky som en af de få, kan starte sine heste i de her høje klasser efter hestene er fyldt 18-20 år. Dvs Ankys heste holder længere end de fleste andres, og især da meget længere end de fleste hyggerytteres heste, og tænk de kan stadig være med i kampen om medaljer, selv om de er så gamle, og de får også lov til at gå resten af livet hos hende som pensionsheste. Når en hest kan yde så meget hele livet, så er der kun en årsag. Den er trænet rigtigt, og til at holde, så musklerne sidder de rigtige stæder osv. Ellers ville det ikke kunne lade sig gøre, og slet ikke igen og igen.
Hilsen Mette Der har spist sig rask fra leddegigt Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag og barfodstrimmere burde forbydes....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm ja |
|
|
er der nogle her inde der har så meget forstand på heste af de også har overvejet at pisken med halen er fordi hesten er koncentreret og øre der ligger halvt ned er pga hesten lytter til dens rytter ?? hmm jeg har en fuldblod som pisker med halen om jeg rider med udstyr eller bare med en rem om halsen, og hestens øre skal ligge helt faldt ned hvis den skal være sur !!! min hest er tjekket i hovede og røv og fejler intet.. er blot meget opmærksom på mig og det vi laver.. og ja dressur ryttere rider med kandar til ol, hvilket er påkrævet.. det samme er spore, men de bliver tjekket med det samme de forlader banen om bidet sider forstramt om der er sår i mundvigen samt om der er mærker efter spore, er der noget af dette bliver de disket.. samt at top dressur heste bliver ødelagt i nakken hvis de bliver redet med kandar mere end i gennemsnit 2-3 gange i ugen højst.. ergo rider der også med alm bid.. ang militæry og spring så er mange ryttere gennem de sidste år blevet meldt ffor at barre hesten putte stød på springene såmt putte de væreste ting i gamacherne når de træner hjemme.. jeg har sågar set karsten ganderup opvarme med en chabon der i stedet for at sider fra gjord til nakke sad med hagerne i hvert af hestens mundviger og førte op til hans hænder føj for den han har været i kantæne to gange et år fra drf men folk støtter haam stadig.. springheste topper omkring de 10 dressur heste ved de 15 så hvilke heste er redet bedst op.. hvis dressuren var så hård ved hesten ville der jo ikke gå flere top heste ved ol på 17-18 år som går gennem dyrlægetjek
så kan drengen lave halv pioetter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mon nu også |
|
|
at dyrlægecheck er nogen som helst garanti for hestens fysiske velbefindende?? Der findes f.eks. utallige eksempler på godkendendende handelsundersøgelser af heste hos dyrlæger, hvor der alligevel har vist sig at være fysiske skavanker, heraf mange har været ret graverende. Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
Nu har jeg både set lidt dressur, lidt military og lidt military dressur. Synes dressuren var træls at se på heste med åbne mund, svingende hale og måske er jeg bare ikke dressur menneske, men det er da ualmindelig unaturligt som de heste skal "hoppe" afsted. Til gengæld synes jeg military dressuren var super! (de stykker jeg så i hvert fald). Ingen halesving, inden skarpe bid, dejlig velgående heste - ganske vidst kommer de til at være lidt flade i det, sammenlignet med dressurhestene, men de var bare så meget mere harmoniske og naturlige og deres nakke knækkede meget mere naturligt. Og halen var helt rolig igennem hele programmet. Flot flot flot! Ang. mili springningen så var der et par stykker som havde lidt hårdt ved hesten i munden og så var der da også lige en enkelt som synes hesten skulle tæskes med en pisk da den blev usikker på et spring! Ikke flot ridning og det burde diskvalificeres når man tager den ene arm og svinger helt oppe fra luften og ned på hestens bag! Ellers glade veltilpasse heste som glædede sig til opgaven og var i god form til at løse de svære spring. Heste som kom forkert på forhindringer men alligevel klarede den og alligevel lykkedes det dem at løse de udfordringer der kom. Heste med ørene fremme på trods af mange tilskuere og meget larm. Godt gået og en fornøjelse at se (det meste af det i hvert fald). Er der nogen der ved om ikke banerne bliver glattere jo flere heste der har været igennem? Et par heste har været lidt ude og glide og tænker at det jo bare bliver værre jo længere de kommer igennem? hvad gør de for at undgå at hestene skvatter?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OL-dressur |
|
|
Jeg var egentlig meget i tvivl om jeg overhovedet gad se dressuren, da jeg sjældent bryder mig om synet. Men der blev mange af mine fordomme lige sat til skamme. Overvejende pæn ridning, vægt på ægte bæring og små hjælper. Jeg fik indtryk af at bredderytternes protester bliver hørt, og at vi er på vej til en mere bæredygtig hestetræning generelt. Mængden af forbensspjæt, tænderskæren, spændt rygmuskulatur og overdrevet savleri var meget minimeret i forhold til sidste ol. Jeg er meget tilfreds. Og jeg glæder mig til at se ol 2016, for så må niveauet være tilsvarende højere, jeg fandt meget store forbedringer på få år.  Jeg glæder mig til den dag dressur ikke længere går ud på at have den mest perfekte hestetype, og forsøget på at reproducere tilsvarende. Men at dressur bliver bedømt efter træningskvaliteten uagtet hvilken hestetype der bedømmes. Det glæder mig at iberene stædigt holder fast i at fremvise deres nationalracer, og jeg ønsker at alle ville udvise samme nationale stolthed og vise os S-øvelser udført af alle former for ridehestetyper. Så bliver håndværket ophævet til kunst. Rikke
"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..." (Ludwig Hünersdorf)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Military og disket ved dressur? |
|
|
Til spørgsmålet længere oppe. Hestene har mordax på for at undgå at glide. Banen i år havde rigtig mange sving, og efter 20-30 heste er græs blevet til mudder så selfølgelig blir det glat. Så blir det sagt at rytteren ved dressur blir disket hvis udstyret efter ridtet ikk blir godkendt. Er det nogen sinde sket? Det må kræve sin mand eller kvinde at sige til eks Natalie- du disket pga kæden er for stram. Tror den der vovede sig ud i den udtalelse ville ryge så hurtig ud... Men det bare et gæt. Er det nogen sinde sket at et kendt navn er disket ved et af de store stævner?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På den igen... |
|
|
hmm,tror ikke at nogen er blivet disket, men der har vel så heller ikke været grund til det? Nu sad jeg og så spring i dag, og der så jeg altså mere halepisken end i dressuren! og jeg så også flere tunger ude, og specielt en fra ukraine, hvor tungen bare hang og dinglede ud af siden havdelen af banen igennem... Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor der ikke er lige så meget ballede når der bliver sprunget og andet.. Hva med Polo? Det har jeg da også set gå ubehageligt for sig :/ Nåh men, det var lige dagens sure opstød Jeg nyder at se alle sportsgrenene, selvom noget af det kan være "synd" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grund til at blive disset |
|
|
Det tror jeg da vidst nok der har, op til flere gange. Kan nu nævne den første: Patrik Kittel, men nej nej deres stewarder er jo til stede og sørger for at alt går rigtig til  Kan slet ikke forstå man vil forsvare det. Håber det er grundet uvidenhed.-selvom man skulle tro at stewarderne var bare lidt uddannet Føj for #%?x" altså 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|