|
|
| Træning/aktivering af unghest :-) |
|
|
Jeg ønsker idéer til, hvad man kan lave med sin unghest imens den vokser  Hun er blevet gjort ryttervant og havde rytter på sidste gang i slutningen af maj måned. Hun har "voksepause" og er meget på fold. Vi har været ude og gå et par ture, men er der nogen der har idéer til hvad man kan lave? Ikke nødvendigvis longering  Hvad laver du med din 3 års imens den vokser?
Med Venlig Hilsen EVa Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3 D.21/1-2002 til D.14/2-2012 <3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3 Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang 3 års |
|
|
da jeg købte en 3 års i 2010 hvor den havde været redet i 1 mdr hvor den lige var blevet ryttervandt.. jeg red ham i ca 4 mdr mere før jeg gav ham 4 mdr ferie vinteren over hvor han voksede og han fik lov til at gå sammen med andre på fold.. han lærte i den forbindelse at gå ordentlig i snor,løfte hove uden at hive dem til sig,stop når jeg stoppede osv.. så nu der er så godt vejr ville jeg gå ture med den og ellers bare lære den ting fra jorden af.stop og startsignal mm..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når engang... |
|
|
Hej, Når engang jeg igen får ung hest (forhåbentlig varer det mange år endnu, men man ved jo aldrig), så har jeg en masse planer for, hvad den skal kunne, før jeg sætter mig op. Med alderen er jeg blevet mere pylret, og erfaring har vist mig, at jo mere man kan forberede sin hest på, des lettere er det at være hest/rytter senere hen. Derfor ville jeg gå en masse ture med unghesten og vænne den til trafik, legende børn (bl.a. boldspil, trampoliner og gynger), støjende landbrugsredskaber, fasaner, der flyver op, blafrende plastik og presenninger, gøende hunde, gå gennem vand, gå langsomt ned ad bakker og skrænter, klatre over diger, hoppe over grøfter, træde over væltede træer, gå over broer osv. osv. Hvis nogen i stalden skal til stævne og har plads i traileren, så tag den med til stævne, træk den lidt rundt og lad den kigge, og så hjem igen. Væn den til at blive vasket med vandslange (hvis den ikke allerede kan det). Lær den ikke at være bange for paraplyer, der bliver slået op og i, at gå gennem smalle passager, at dukke hovedet, når den skal under noget lavt osv. Jo, der er masser man kan lave, så hjernen kommer på arbejde, mens kroppen hviler . God arbejdslyst! MVH Jette
Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det! Men jeg synes også, at... Rigtige piger rider military!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aktivering |
|
|
Du kan også longere over bomme og løsspringe små spring.
Vh Maria Med smuksakken Harmonie og dejlige Max
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusinde tak |
|
|
Tusinde tak for alle de forslag der er kommet, det giver en masse ting til eftertanke, TAK!  Kom gerne med flere idéer, forslag 
Med Venlig Hilsen EVa Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3 D.21/1-2002 til D.14/2-2012 <3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3 Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg brugte meget tid på tillidstræning med min nye unghest her i foråret. Selv de sjoveste små ting, jeg tog for givet, kunne give stor udfordring i det daglige og gøre den lille unge hest MEGET træt  Alt fra skridtture for hånd, hvor den skal lære at gå forbi farlige ting, møde andre heste både i flok og alene, cykler, hunde, afspærringer, bakker, store sten mv., til træning af vandslange, alene på fold og i stald, køre i trailer, besøge nye ridehuse og ridebaner, møde andre heste, til ja......, you name it. Trillebøre alle mulige mærkeklige steder og begynde at lægge div. udstyr på dens krop...  Bomtræning både løs og for hånd, hvor den kan lære at gå baglæns, til siden, tage større skridt, vende rundt, lave balanceøvelser osv. Hos os kom udfordringerne helt af sig selv, da min unghest var helt rå. Det har været noget af en øjenåbner for mig, da jeg har været vant til tilredne, erfarne heste Lad os bare sige at jeg er kommet på arbejde, heldigvis på den (for det meste) sjove måde
Med venlig hilsen Sanne ...............................
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillidstræning |
|
|
DRF har en masse gode forslag til tillidstræning. Balloner kan også være en god ide. Mht. dyr: køer/kvier, der har det med at løbe med langs hegnet, grise, der lugter og larmer, gæs, der lugter, larmer, flagrer og er hvide. Men jeg synes no at man bør træne en masse af de her ting med sin hest uanset hestens alder. Og a pro pos at jeg ser OL så kunne fløjtelyde også være en god ide, eller andet larmende, pivdyr, skralder, grydelåg, båthorn ..... Det er en god tråd, jeg har da fået nye ideer tilmin 'skræmme'kampagne
Mvh. Sanne Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet. Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Hvor er det altså FEDT med denne tråd  Det giver SÅ mange gode ting man kan lave med sin unghest, hvor dejligt!! Idag har jeg været ude og gå en tur for hånd, ca. 20 min. imens vejret var godt, bagefter stod den på vask af hale i vandspiltovet  Hun har såvidt jeg ved, aldrig fået vasket hale, hun blev min i marts, og hun tog det hele så fint.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træning fra jord |
|
|
Her går vi en maaaaasse ture ! Ture i skoven, i villakvarterer, på marker, ved store veje. Går over og under broer, bader i søer, går forbi toge, går alene, går sammen med andre ... you name it! Jeg har på turene lagt et stort arbejde i at hun skal gå ordentligt. Hun skal gå ved min skulder, stoppe på min kommando og holde det tempo jeg beder hende om. Har også lært hende en slags "target"; jeg viser hende min håndflade og hun rør den, på den måde får jeg lige hendes fokus og kan styre hvor højt hun holder sit hoved. På tur bliver der både skridtet og travet, med fokus på at være afslappet. Derudover er jeg begyndt at indføre halve parader. Alt bliver indøvet med mundtlige kommandoer, og kan bruges i longen og under rytter. Lange liner træner vi også.
____________________ Ryggen op, måsen med og så rider vi af sted ! - hvorfor ride med bid, hvis man kan ride uden? "Det' dejligt, bedstefar !" Vidunderlig nem unghoppe sælges Se hende her!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| det aller vigtigste |
|
|
jeg har lært mine unge heste er at stå stille i laaaannnnng tid, og jeg mener helt stille så er man fri for at skulle skridte rundt hele tiden til stævnerne.. Tina
At det onde sejre skyldes kun at det gode intet gør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Tak for de råd der er kommet til, siden jeg sidst skrev her i tråden Dejligt med nye svar.. Min hoppe går nu i trailer som om hun altid har gjort det, og bakker IKKE ud før hun får besked på det, dejligt. Og dette foregår stille og roligt, både alene og med anden kammerat. Hun kan ligeledes stå bundet til traileren, går lidt rundt men går ikke i panik - dejligt. Hun kan også holdes i trækketov imens rampen lukkes, dørene osv. Så det er helt super.. Dejligt hun er så tryg ved traileren. Vi skal snart igang med lidt aktivering på banen igen, lidt longering tror jeg det bliver til, og lidt alm. træning fra jorden, stå bak osv. Når vi går ture, skal vi liiiige have trænet dét der STOP sigal og blive stående, samt ikke at gå før VI går videre. Men okay, hun er jo kun 3, og mange gange skal tingene fortælles igen og igen, dog ved hun stadig hvad NEJ betyder, hvilket er rigtig fint, så behøver man ikke gøre andet hvis hun laver teenage-streger, især på tur. Og selvfølgelig får hun en masse ros når hun gør tingene godt, og så jeg gerne vil have det, eller derhen af 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|