Mon ikke alle, der rider tur, kender til at fasaner, agerhøns og harer, der letter lige foran hestene kan være anledning til et gevaldigt spjæt eller måske ligefrem en snurretur?
Min Comet håndterer det sådan set rigtig pænt. Afhængig af, hvor tæt fuglen eller haren er på os, så giver han et spjæt, men da han faktisk ikke er bange for fugle og harer, så plejer han at blive på stedet og rette sig op igen.
Hvis fulgen er meget tæt på, når han at blive ca. ½ meter lavere fortil samtidig med, at han læner sig lidt bagud, hvilket tipper mig godt frem på halsen. Hvis snureturen kommer er jeg ret sikker på, at jeg smutter af.
Heldigvis er jeg indtil nu blevet siddende og heldigvis er Comet ret hurtig til at registrere at "det var bare en fugl", og den er han jo ikke bange for.
Jeg tror ikke, at man kan træne "spjættet" væk, for det er meget instinktivt, men jeg har tænkt mig at forsøge at forstærke hans hensigtsmæssige erkendelse af, at "det var bare en fugl". Så nu fylder jeg en håndfuld godbidder i lommen, og så er min plan, at hver gang der letter en fugl, vil jeg parere og forstærke ham I, at det er den rette løsning ved at give ham en godbid. Hvis fulgen er tæt nok på behøver jeg ikke at parere - det har han gjort selv 
Jeg har tænkt på, om jeg vil komme til at forstærke ham for at spjætte - det vil jo være uhensigtsmæssigt. Men jeg satser på, at hvis jeg venter med at sige min "roselyd", til han står stabilt og roligt på alle fire ben, så vil det blive det, jeg forstærker.
Er der nogen, der har forsøgt sig med noget lignende - eller har I andre forslag til træning af en rolig tur-hest?