Jeg er såmænd enig med ARR i, at heste har en god og en mindre-god side, og lige så rytteren.
men det får mig dog ikke til at ændre ridestile - til gengæld kan det give mig noget inspiration, og det er jo altid godt.
Min 4 års er tilredet her i forsommeren, og har stået stille pga en foldskade, og er lige startet op igen. Og han har en god og dårlig side, og på den dårlige side, ja der er han tydeligt mere tvær. Men han bedres fra træning til træning, så for mig er det noget vi kan trænes os ud af.
jeg har så også haft glæde af at skifte hans tykke tredelte bid ud med et tungt todelt muffebid.
Jeg gør det, at jeg altid starter på den gode volte, så han kan få mest mulig ros og ro. Når jeg så rider over på den dårlige volte, så rider jeg efter at få ham til at runde sig og give efter, tager fx 5-6 trin af det, og så går vi over i skridt, før han "falder tilbage". Formin logik siger mig, at det må være fysisk hårdere for ham at gå godt på den dårlige volte, fremfor på den gode volte.
Så vi øger lige så stille de gode trin.
Jeg fik tilredet min 5 års sidste år, og han er så en helt anden type end den 4 års fra i år. Så i stedet for at tvære fortil på den dårlige volte, så "slap" han kontakten og puttede sig. Så umiddelbart virkede han nemmere, men reelt var det svære at få ham til at reagerer korrekt, med at ride fra indvendig til udvendig. Her er ham som tvære, jo nemmere at få derud, og derved også nemmere at rose og vise ham den rigtige vej.
Og den 5 års er blevet superfin på begge volter nu, så det skal nok komm med den anden også.
Dog er der så det at han sparker ud ved galopanspring. Enten bliver han presset - her tænker jeg at mundlig signal til galop måske kunne være en ide, hvis det bare er fordi han er følsom for schenkeltryk. Eller t man i en periode altid springer an på samme sted, for at kunne giv et blidt signal.
og ellers ville jeg så også umiddelbart tænke på sadlen, som det første jeg ville kigge nærmere på.
for min 4 års reagerer fx på hvordan jeg ligger underlagt under sadlen. Fx har jeg altid trukket underlaget op i sadelkamret, men det bryder han sig ikke om, det skal bare være glatliggende på ryggen, så er an mere tilfreds.
Mvh Charlotte