Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tilridning- Tvær i højre side
Forfatter:  Kit »Emmero« (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  13-07-2012 13:02

Min hest står pt i tilridning i Sverige.

Han har været under rytter i ca 1 1/2 mdr hvoraf en del af ridnigen er ud i naturen og op og ned af bakker. Der er planlagt hjemrejse for ham i aug.

Han blev inden han tod afsted forsikret, og derfor undersøgt klinisk uden de store anmærkninger (en anmærkning på et grimt sår han har haft fra jan og frem som menes at være unden betydning)

Rytter synes så at han er lidt tvær på højre volte i longen. Svært at lure om det er ungheste fjol eller hvad, så vi får en equiterapeut ud og tjekker ham, som finder en let vredet ryg hvirvel (oversat så godt jeg kan fra svensk) samt lidt ømhed i venstre skulder. Dette bliver behandlet (let kiropraktik, laser, akupunktur og massage) og equiterapeut mener ikke umiddelbart at det er nødvendigt med yderligere behandling herfra. Og ellers må vi selvfølgelig ringe.

Nu har rytter så igen meldt tilbage at han altså ikke virker som han skal i højre side.

Han tager hovedet lidt på sned, værger sig lidt og sparkede ud efter rytter i et galop anspring (hvis man kan sige dette)

Hvad er næste trin?

Mit eget bud/tanker er dyrlæge som også er kiropraktor og ellers derefter sadelmager.

Nogen der har lignende oplevelser fra deres hestes tilridning?

Mvh Kit

"I used to have an open mind, but my brain kept falling out"

0
0
Svar på denne tråd

jjjjjjjjjjjjjjjjjj
Forfatter:  Sandra ♥Cashew♥ (Præsentation Opd.) (Skriv besked)
Dato:  13-07-2012 13:34

Det kan jo være rigtig mange ting.

Jeg har oplevet heste som gjorde som du beskriver fejlede helt fra:

- Skæv sadel = ny sadel og det hjalp

- Skæv hofte/skulder = rettet af en dygtig kiropraktor og vupti

- Slidgigt i nakken og halsen = hesten blev aflivet.

- Kissing Spine = hesten blev aflivet

Så jeg ville nok starte ud med en - som du selv siger - dyrlæge som også er kiropraktor så du får et helhedsbillede :) Selvfølgelig også få tjekket sadlen.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Læs en anden tråd
Forfatter:  bulldoggen ♥cæsar♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  13-07-2012 14:41

Den hedder anatomisk rigtig ridning.

Og er længere nede på siden. Det lyder som min hest. Han har lidt af låsninger i nakke, kiropraktor kom på men stadig noget galt på højre volte. Træner i ARR fortalte at han er meget højrehåndet-lyder skørt med gir så meget mening ved nærmere forklaring.

Kan kun anbefale dig at læse tråden, og evt tale med en træner. Du er velkommen til at få navn og nr af mig. Min træner er fair og ansvarsfuld. Man blir ikk bildt noget på ærmet så hun kan tjene på det. Prøv at undersøg det, held og lykke

0
0
Svar på denne tråd

ARR træning
Forfatter:  Berit M (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  13-07-2012 18:13

Hej Kit.

Jeg kan også klart anbefale ARR. Har selv en hest med kissing spine som er blevet trænet efter de principper. Han er nu atter ridehest, så klart værd at prøve..

Berit (med lille Lupin :) )

0
0
Svar på denne tråd

ang hest
Forfatter:  estella105 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  13-07-2012 18:29

jeg tror det er noget så udramatisk som en ulvetand eller tandspidser..

det siger jeg pga erfaring med min tidligere dressurhoppe som ogsp begyndte at holde hovedet på sned og ville på ingen måde tage støtte på udvendige tøjle på højre volte..

det viste sig da jeg fik en uddannet hestetandplejer ud (maj nicolajsen) at hun havde en ulvetand der generede,skævt bid,tandspidser, for lange fortænder mm. det til trods for hun havde fået raspet tænder af en dyrlæge 2 mdr forinden...

efter de blev ordnet kunne jeg ride mig ud af det opståede problem. men hun havde fået en lille ømhed i nakken som forsvandt med ridning som foregik på en meget skånsom måde med løse tøjler frem og ned i alle 3 gangarter..

så før det udvikler sig til mere og en hest der ik synes det er sjovt at blive redet så ville jeg få tjekket tænderne af en uddannet hestetandplejer og ikke en dyrlæge da dyrlæger som oftest ikke har en god nok uddannelse indenfor tænder...DETTE SKRIVES EFTER EGEN ERFARING..

0
0
Svar på denne tråd

87878675
Dato:  14-07-2012 00:27

Tak for svar.

Synes at det er lidt overkill at begynde at skifte ride metode på hesten, den bliver i forvejen redet meget pædagogisk. Men jeg vil klart læse tråden da man altid kan lære noget nyt.

Jeg synes bare at man famler lidt i blinde (har fået aflivet en hest med gammel rygskade i foråret, og var de fleste behandlings metoder igennem med hende uden held :( og jeg ved squ ikke rigtig hvor jeg skal starte her.

Synes jo selv at jeg har været lidt på forkant med at få den tjekket klinisk (tænder blev ordnet i samme ombæring, han har ingen ulvetænder) og efterfølgende af equiterapeut (da havde han kun haft rytter på et par gange).

Overvejer lidt om man skulle starte med sadelmageren?

Han skal jo have tilpasset sin sadel under alle omstændigheder.

Lille billede af ham taget med sadel på inden han rejste til sverige.

Men ja, det kan også være tænderne, eller at han "bare" vokser. Synes altså at det er svært.

Der er ingen problemer når han rides på tur, hvor han rides mest i skridt og lidt i trav. Men det er jo heller ikke så volte fokuseret.

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er...eaeeh
Forfatter:  morgan (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  14-07-2012 10:20

Jeg er såmænd enig med ARR i, at heste har en god og en mindre-god side, og lige så rytteren.

men det får mig dog ikke til at ændre ridestile - til gengæld kan det give mig noget inspiration, og det er jo altid godt.

Min 4 års er tilredet her i forsommeren, og har stået stille pga en foldskade, og er lige startet op igen. Og han har en god og dårlig side, og på den dårlige side, ja der er han tydeligt mere tvær. Men han bedres fra træning til træning, så for mig er det noget vi kan trænes os ud af.

jeg har så også haft glæde af at skifte hans tykke tredelte bid ud med et tungt todelt muffebid.

Jeg gør det, at jeg altid starter på den gode volte, så han kan få mest mulig ros og ro. Når jeg så rider over på den dårlige volte, så rider jeg efter at få ham til at runde sig og give efter, tager fx 5-6 trin af det, og så går vi over i skridt, før han "falder tilbage". Formin logik siger mig, at det må være fysisk hårdere for ham at gå godt på den dårlige volte, fremfor på den gode volte.

Så vi øger lige så stille de gode trin.

Jeg fik tilredet min 5 års sidste år, og han er så en helt anden type end den 4 års fra i år. Så i stedet for at tvære fortil på den dårlige volte, så "slap" han kontakten og puttede sig. Så umiddelbart virkede han nemmere, men reelt var det svære at få ham til at reagerer korrekt, med at ride fra indvendig til udvendig. Her er ham som tvære, jo nemmere at få derud, og derved også nemmere at rose og vise ham den rigtige vej.

Og den 5 års er blevet superfin på begge volter nu, så det skal nok komm med den anden også.

Dog er der så det at han sparker ud ved galopanspring. Enten bliver han presset - her tænker jeg at mundlig signal til galop måske kunne være en ide, hvis det bare er fordi han er følsom for schenkeltryk. Eller t man i en periode altid springer an på samme sted, for at kunne giv et blidt signal.

og ellers ville jeg så også umiddelbart tænke på sadlen, som det første jeg ville kigge nærmere på.

for min 4 års reagerer fx på hvordan jeg ligger underlagt under sadlen. Fx har jeg altid trukket underlaget op i sadelkamret, men det bryder han sig ikke om, det skal bare være glatliggende på ryggen, så er an mere tilfreds.

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

metode...
Forfatter:  Hestene (Skriv besked)
Dato:  14-07-2012 12:58

ARR er ikke en ny, revolutionerende metode (ligesom Susan Kjærgård har snuppet fra en masse ridestile og metoder). Men som man bør ride i dressur. Du kan se her, om Totilas, hvor tyskerne sidder og forklarer, hvorfor Gal kan få ham til alt, og Rath IKKE kan.

www.youtube.com/watch?v=sK3TzBuGN0w

God gammeldags dressurridning, som det altid har været meningen.

Hvis man kender til ARR, sidder man og siger, jamen Gal må sq da have været en tur fordi Klaus scöening. Meen måske er han bare heldig, han ikke har haft en dressur-underviser, som mener, sædebenene skal vende udad volten, og have balancen i sædet, i stedet for at holde balancen i tøjlerne, som de fleste topryttere.

0
0
Svar på denne tråd

sket noget nyt i denne sag
Forfatter:  steph85 ♥Late og qookie♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-07-2012 08:30

mvh steph

0
0
Svar på denne tråd

7867867687667
Dato:  30-07-2012 22:18

Der er ikke sket så meget nyt.

Vi har valgt at se tiden an. Og indtil videre går det den rigtige vej.

Billede

Billede

Billede

Han vokser igen, så nu skal han hjem og have en pause..

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo