Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Genoptræning af gammel hoppe - råd søges
Forfatter: 
Dato:  02-07-2012 19:47

Jeg har valgt at sætte min gamle avlshoppe så småt igang med ridningen igen efter 1 års pause. Hun fik sit sidste føl for 2 år siden og er nu så overvægtig at jeg ser mig nødsaget til at få hende ud i sandkassen og svede... :-)

Hun har aldrig haft en skade i hendes 20 år lange liv, men hun er så tyk, selvom der næsten ingen græs er på folden. Og for ikke at ende op med en forfangen hoppe, så må det være nu.

Skridtture er udelukkede desværre, da hun er meget varm uden for banen, så det bliver kun i sandkassen (i hvert fald den første måned) det foregår.

Nogle der har et godt træningsprogram?

Jeg havde tænkt mig at lægge ud med 15 min skridt og 10 min trav den første uge.. Andre forslag modtages ;-)

Mette

Højvangs Lumina

Elbækgaards A'moon

Mor til Mie d. 9/3-2010

Mor til Ditte d. 15/9-2011

Sælges:

1'er ponyvallak fra 2008 - tilredet (ren i røntgen!)

DV Elbækgaards Roma Nova fra 2010 (ren i røntgen!)

0
0
Svar på denne tråd

genoptræning
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 02:33

Jeg kender en del der har skullet genoptræne deres hest, dog har jeg aldrig selv skulle gøre det.

fælles for dem er at du har skullet skridte (og KUN skridte) de første 1-2 uger

ugen efter trav 5 min, ugen eter trav 10 min. og så videre.

Jeg er ikke helt klar over hvor lang tid de skulle trave før de måtte galloppere, men det var i starten en runde på den ene volte og en runde på den anden volte.

Nu har jeg som sagt aldrig selv genoptrænnet, men det er sådan cirka sådan de andre har gjort.

Sagde Julie - Nu som Aussie

Med den fantastiske fuldblods vallak Sing a Long xx

Fuldblod - hesten med xx Factor!!

0
0
Svar på denne tråd

søg på nettet
Forfatter: 
Dato:  06-07-2012 10:24

Der er flere dyrlæger, som har publiceret genoptræningsprogrammer, hvis du googler. Jeg har genoptrænet rigtig mange gange og fulgt dem, jeg har fundet dér.

Fælles for dem er at man gerne skal op at skridte 1 time ligeud og på hård bund, før man tager hesten i sandkassen - dette især af hensyn til hestens sener.

Når nu din hest er varmt anlagt, kan du måske starte med at gå med den i første omgang (hvis den er mindre varm dér) - og hvis sandkasse er det eneste mulige, så skal du nok udelukkende arbejde på stor volte og glemme alt om trav de første uger. Især hvis din hoppe er for tyk, så belaster hun jo sit bevægeapperat så meget desto mere.

Når du så begynder at trave så er det to omgange i nogle dage, så 4 omgange i nogle dage etc.

Det tager en krig - vist op mod 6-8 uger, at nå op på fuldt arbejde, men ja, jeg tænker at der er en faglig grund til, at anbefalingerne er sådan.

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd

genoptræning
Forfatter: 
Dato:  06-07-2012 11:06

Bare en masse skridt. Skridten giver også en bedre kondition. og jo bedre konditionen er jo mere "fart" vil du kunne få på hende.

Sæt aldrig kravet for højt til hende, altså ikke lave for mange øvelser eller sætte for meget tid af. Hun vil muligvis blive træt af det, eller ikke forstå hvorfor hun ikke kan finde ud af det du beder hende om.

Jo tungere underlag, jo flere muskler ben muskler. MEN hvis det er tungt, vil hun blive hurtig træt.

Men nu tager vi skridten. Lad hende gå en masse for løse tøjler, hvis du kan, så hun kan få lov at strække benene og vide at det her det er dejligt at gå. Husk på at kondition, balance og smidighed er ikke den bedste. så begynder du, men igen kun hvis du kan ride får løse tøjler, at trække din hånd ud og bede hende lave volter- eller bare dreje hende. Lidt efter lidt, kan du bede hende tage hovedet op og lave skridt øvelser.

Traven ville jeg nok vente med, til hun har en bedre kondition. Hvis du træner kondition, må hun ikke svede.

Håber det hjalp lidt. Men ellers ville jeg finde bøger, hjemmesider - hvor du kan læse om det. :-)

0
0
Svar på denne tråd

genoptræning af avlshoppe
Forfatter: 
Dato:  08-07-2012 06:56

Uha, hvor jeg kender det - jeg har være igennem denne process nogle gange efterhånden.

det vigtigeste er at du få din hest gennegået og checket før genoptræningen, for selvom du ikke synes hun fejler noget når hun går på sin fold og hygger, så kan der sagtens være en skade der generer når du begynder at ride.

pas på benene, og sør for at ride (skridte) på hård bund, du kan evt. gå ture med din hest, så kan hun samtidig lære at ikke alt er farligt osv.

og for alt i verden skal du give dig selv og din hest tid, det tager altså lang tid at genoptræne en følhoppe der har stået stille (gået på fold) i henved 2-3 år.

jette

0
0
Svar på denne tråd

Har trænet i UK
Forfatter: 
Dato:  16-07-2012 10:40

For nogle år siden arbejde jeg i en stald i England. Her var der en del poloheste. Disse heste fik ferie fra november til 1. februar. 1. februar startede vi så træning af dem. Det var konsekvent 6 ugers skridt på hård underlag. Altså skridtede vi ofte med 2 heste i hånd på vejene i 6 uger. Herefter gik vi ind på jordveje i 2 uger før vi startede trav og galoptræning. Så var hestene klar til kampe omkring 1. maj. Det er ekstremt vigtigt, at disse heste har gode sener, så derfor denne lange træning på hård bund. Men jeg så heller ikke nogle af vores heste have seneskader. Men bare denne skridt i 6 uger fik dem i god form - de tabte sig meget og de var klar til de hårde kampe.

God træning

mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider