Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ged-tilvænning af panisk hest?
Forfatter:  Rose (Cardiff) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  26-06-2012 21:18

Jeg blev idag torpederet frontalt af 650 kg. panisk DV. Dette lille uheld skete, fordi der i øjeblikket bor en ged i en boks i stalden.

Det vil jeg gerne undgå en anden gang, da det ikke er sikkert, jeg igen kan være så heldig at slippe med et blåt mærke!

Hesten har normalt fin respekt for personligt rum, og er i de 6 år, jeg har haft hende ikke så meget som gået ind i mig en eneste gang - men denne her ged gør hende så panisk angst, at jeg slet ikke kan trænge igennem til hende. Hun går simpelthen i panik, og vil bare væk, når hun kan høre eller se denne her enormt farlige, lille ged - Så meget, at hun slet ikke kan "høre" mig over det.

Hvordan griber man sådan en ged-tilvænning bedst an?

Jeg har naturligvis før vænnet hende til fremmede ting, men ikke ting, der i den grad skræmmer hende. Jeg har kun set hende i denne tilstand en gang før, og det var i forbindelse med et hængebugsvin, som hun aldrig vænnede sig til, hvorfor jeg gerne vil være sikker på, jeg griber træningen rigtigt an, så hun kommer over sin skræk, og hverken hesten eller jeg kommer til skade!

Lidt tips vil absolut blive modtaget med kyshånd!

Rose - og Kongejordens Cardiff

Cardiff søger part nord for Aalborg: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/242168

0
0
Svar på denne tråd

geder..
Forfatter:  Marie ♥Unette♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  26-06-2012 21:33

Hej

Jeg har et par gimmere herhjemme, som mine hypper heldigvis (ikke længere) siger noget til.

Den ene hyp var noget skeptisk i starten, men ikke decideret panisk.

Forår og efterår trækker jeg gederne på deres mark morgen og aften, forbi hestenes bokse. I starten trak hun helt tilbage i "bunden" af boksen når jeg trak gederne forbi, men blev stille og roligt mere og mere nysgerrig. Efter en kort periode var hun så "dus" med dem at når gederne gik løs i stalden, nulrede hun dem på ryggen

I dag kan jeg bare lukke gerne ud af boksen, og så går de rundt i stalden og på hestenes mark som de lyster.

Mit råd vil være at lade hesten stå i sin boks, eller på et "safe-place" og så "lade som ingenting" og trække geden forbi. På et tidspunkt finder hesten forhåbentlig ud af at geden ikke er farlig.

Lugter geden forresten kraftigt, af buk? Mine heste reagerede nemlig voldsomt på en buk vi havde en kort periode. Ikke på ham som sådan, men stanken fra ham.

"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket"

Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper!

Så er Vejgaards Elliott også kommet til - Charmebøf over alle grænser :-)

0
0
Svar på denne tråd

En idé til hvordan.
Forfatter:  Karen ☻Juvel☻ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  26-06-2012 22:29

En idé til hvordan du MÅSKE kan tilvænne hende denne ged, er at lade hen blive i boksen hvor du i et stykke tid inden du går igang står og kæler lidt med hende, ligeså stille og roligt.

Derefter går du hen og kæler med geden, og nusser den lidt. Pas dog lidt på med at få dit håndled i klemme mellem dens horn da dit håndled altså ikke holder til det, hvis den først rykker! Når du har kælet med geden i et stykke tid, gå tilbage til din hest og kæl med hende igen, og lad hende lugte dine hænder som jo nu både lugter af dig og af hendes selv men også af geden. Husk den egen ro skal være i top.

Nu ved jeg ikke hvordan denne ged er af mentallitet, da geder har det med at have deres egen unikke individuelle personligheder. (Taler af erfaring da jeg selv har en ged, og heste. )

Tag geden i et træktov, hvis den er til at gå med, og gå forbi din hest med den. Kæl med den og snak med den og sådan noget, og bare gå forbi således din hest ser at du kan håndtere den. Psykologisk finte er, at hun ser at geden ikke er farlig overfor dig og/eller du er stærkere end den, og det kan give hende en ro og måske få hende til at tænke lidt over sagerne i forhold til denne mærkværdige lavstammede tohjørning der siger underligt.

Hun må helst ikke se geden overmanne dig!

Når du har gjort dette nogle gange over nogle dage, stop op foran hendes boks med geden og bare stå der. Kæl lidt med geden og kæl lidt med hende.

Husk! Tålmodighed her er en STOOOOR dyd!! Ligeså er din egen ro i din omgang med både geden og hesten.

Eftersom jeg ikke ved hvordan denne ged er, er et par fiduser her til håndtering af den.

1. LAD VÆRE med at undervurder dens egentlige fysiske styrke i forhold til din!! Træk den i et halsbånd og et reb.

2. Løber geden af sted med det, grib dens horn.

3. Lad VÆRE med at holde den i hornene for længe af gangen, da det kan forstås fra gedens side af som en trussel og den kan vende sig mod dig når du slipper. Dette er alt efter dens egentlige temperament.

4. Går det galt med at gå med geden kan du styre den tilbage hvor den står ved hjælp af et greb i dens horn. Hornene er både dens styrke og dens svaghed i et og samme nemlig.

0
0
Svar på denne tråd

Gå langsomt frem
Forfatter:  Jette (Forrest Fern) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  27-06-2012 08:18

Hej,

Sørg for, at din hest føler sig tryg og lad så den og geden langsomt komme hinanden nærmere, der er gode ideer i tråden ovenfor.

Min vallak var bedste ven med min (kastrerede og derfor nærmest lugtfri) gedebuk - så gode venner, at min vallak i regnvejr gik ud af sit elskede hus og hen til geden (som stod på tøjr af hensyn til naboernes haver), så denne kunne stå under maven på ham i tørvejr!!!!! Det var da kært! Geden til gengæld troede, at den var en hest, så første gang den i sit voksne liv mødte en anden ged, flygtede den i panik! Samme ged elskede i øvrigt at køre i bil. Hvis jeg åbnede min stationcar bagi, sagde den BAAAAA og skyndte sig at hoppe ind. Det gav nogle sjove reaktioner hos mine medtrafikanter, når jeg holdt for rødt og en stor gedebuk kiggede ud på dem (med sænket hovede for at hornene kunne være der).....

Nå, det var et sidespring. Men geder og heste kan blive fine venner. Jeg tror din hest skal bruge masser af tid og langsom tilvænning, men mon ikke det kan lade sig gøre?

Og lige et tip, hvis du skal håndtere geden: De er altså stærke, så jeg fandt ud af, at en fåregrime var sagen. Den gav betydeligt mere styring over geden end et halsbånd. Og at prøve at styre geden i hornene kan ikke anbefales, hvis den har bare det mindste temperament eller tendens til at stange....

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

geder...
Forfatter:  Marlene ♥Agnes♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  27-06-2012 09:00

Endu et tip til håndtering af geder: Hvis du ikke synes, den respekterer dig, så stil dig overskrevs på den. Og bliv stående, klem evt. lidt med knæene, til den holder op med at "rodeoe". Så har du tilkæmpet dig positionen som førerged. Jeg har selv haft to velvoksne bukke af landrace, de vejede ikke under 90kg, og min mand vendte aldrig ryggen til dem. Men når jeg "reetablerede magtforholdet" med et par månedes mellemrim, kunne jeg fint gå med dem i snor, løfte ben, mm.

Ny hjemmeside: http://www.roeshoj.dk

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Zylkène hjælper mod angst
Forfatter:  Kiiri (Præsentation Opd.) (Skriv besked)
Dato:  02-07-2012 10:53

Der findes et fodertilskud, som i små daglige doser kan dæmpe frygt og angst hos heste. Og i større doser kan det gøre hesten rolig f.eks. ved læsning i trailer, klipning, etc. Mon ikke også det virker ved tilvænning til geder? Hesten bliver ikke sløv og døsig, midlet indeholder et beroligende stof baseret på modermælk (fra dyr).

Du kan jo smutte ind på deres hjemmeside og blive lidt klogere på effekten.

Kiiri
*En hest er altid en hest. Men en rytter uden en hest... er blot et menneske*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo