En idé til hvordan du MÅSKE kan tilvænne hende denne ged, er at lade hen blive i boksen hvor du i et stykke tid inden du går igang står og kæler lidt med hende, ligeså stille og roligt.
Derefter går du hen og kæler med geden, og nusser den lidt. Pas dog lidt på med at få dit håndled i klemme mellem dens horn da dit håndled altså ikke holder til det, hvis den først rykker! Når du har kælet med geden i et stykke tid, gå tilbage til din hest og kæl med hende igen, og lad hende lugte dine hænder som jo nu både lugter af dig og af hendes selv men også af geden. Husk den egen ro skal være i top.
Nu ved jeg ikke hvordan denne ged er af mentallitet, da geder har det med at have deres egen unikke individuelle personligheder. (Taler af erfaring da jeg selv har en ged, og heste. )
Tag geden i et træktov, hvis den er til at gå med, og gå forbi din hest med den. Kæl med den og snak med den og sådan noget, og bare gå forbi således din hest ser at du kan håndtere den. Psykologisk finte er, at hun ser at geden ikke er farlig overfor dig og/eller du er stærkere end den, og det kan give hende en ro og måske få hende til at tænke lidt over sagerne i forhold til denne mærkværdige lavstammede tohjørning der siger underligt.
Hun må helst ikke se geden overmanne dig!
Når du har gjort dette nogle gange over nogle dage, stop op foran hendes boks med geden og bare stå der. Kæl lidt med geden og kæl lidt med hende.
Husk! Tålmodighed her er en STOOOOR dyd!! Ligeså er din egen ro i din omgang med både geden og hesten.
Eftersom jeg ikke ved hvordan denne ged er, er et par fiduser her til håndtering af den.
1. LAD VÆRE med at undervurder dens egentlige fysiske styrke i forhold til din!! Træk den i et halsbånd og et reb.
2. Løber geden af sted med det, grib dens horn.
3. Lad VÆRE med at holde den i hornene for længe af gangen, da det kan forstås fra gedens side af som en trussel og den kan vende sig mod dig når du slipper. Dette er alt efter dens egentlige temperament.
4. Går det galt med at gå med geden kan du styre den tilbage hvor den står ved hjælp af et greb i dens horn. Hornene er både dens styrke og dens svaghed i et og samme nemlig.