Medmindre hesten har været i toptræning og vant til alle typer underlag, også tungt sand, er det ikke der, man starter (i sand).
Vil den slet ikke i galop, eller er det bare svært for den?
Har den altid haft svært ved galop?
Jeg har en, som altid har haft svært ved galop, og det hjælper ikke at de traver hurtigere, min har sværere ved at springe an så, det eneste der er "godt" ved den metode er, at man tvinger hesten til at springe an. Ligesom da jeg red skovtur med en travhest, og min hest blev nødsaget til at sætte i galop for at følge med.
Ja - hvad med at følge efter en anden på skovtur? Så plejer de at gøre det. Eller på banen. De bliver tit "smittet" af det, hvis de andre sætter i trav eller galop.
Hvis den altid har haft det sådan, ville jeg overveje, om der er noget galt med den. Min er generelt skruet forkert sammen, hun "låser" i hofterne, som sidder lavt og udstående, og kan derfor kun galopere som en jordfiser. Gerne hurtigt og helst på forparten. 
Men hvis de gør det på folden, er der håb endnu, det er bare sværere under rytter. Så kan du bruge timing, hvis du får den i galop, og den går ned i trav, sætter du den i galop med det samme, hvis den får pauser, kan den regne det som "belønning" (Mclean), altså den lærer, den kun skal galopere kort tid, og forvirret.
Det, de gør gentagne gange, er det, de lærer.