Logo used for printing

HN afstemning
Skal dyrlægen kunne holdes ansvarlig, hvis denne har overset noget ved handelsundersøgelsen? (Forslag: Holi D (Holiday))

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Lækker i trav, ustyrlig i galop?
Forfatter:  Nanna »Vanessa« (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  18-06-2012 14:09

Bob bob, hvor skal jeg starte.

Jeg har dette problem med min hest. Galoppen.. Når jeg sætter hende i galop, tager fanden ved hende, og hun løber vildt stærkt. Hun nærmest "tondser" derudaf.

Hesten er meget ridelig i skridt og trav. Bruger ryggen korrekt, søger frem og går pænt i lod, hverken for lidt eller bag.

Når jeg laver et galopanspring forstår hun det udmærket, men hun løber meget stærkt i galoppen. Hun løber IKKE i gang, men sætter pænt i galop.

Problemet ligger også i, at når vi sætter i trav igen, så tripper hun fremad, og skyder skulderen.

(Jeg HAR arbejdet overgange fra galop til trav i milliard lang tid, jeg arbejder med halve parader, sidder ned i sadlen og rider, husker at jeg ikke må sætte i galop samme steder på banen altid, for at undgå at geare hende op.. )

Vi har efterhånden fået godt styr på at "slappe af" igen efter galoppen, og ride i en kontrolleret samlet trav efterfølgende, inden vi skridter af igen.

Men næste gang vi rider, er det det samme show igen?

Til sidst vil jeg tilføje, at der intet er galt med hesten, og at den er meget ridelig i skridt og trav.

Jeg rider med et blidt tre-delt bid.

Er det nogen, der evt. kan anbefale mig et andet bid?

Venlig hilsen Nanna

"Husk altid, at bag enhver hest, der følger en lang historie. Sommetider har de blot brug for at nogen vil lytte og tale deres sag og danne rammerne tiden fremover.."

0
0
Svar på denne tråd

jeg....
Forfatter:  Team ♣Brok♣ (Skriv besked)
Dato:  18-06-2012 15:24

Jeg kan ikke anbefale dig et andet bid, men en lidt anden ridemetode. Har nemlig haft præcis samme problem med min.

Det er helt naturligt for en hest at være på forparten, og alle heste er naturligt skæve, nogle mere end andre! :)

Overgang fra galop til trav - så lagde hun sig TUNGT på forparten, og kunne ikke vedvare en bøjning, i overgangen. Jeg fik et smak i ryggen, og var ved at vælte i svingene.

Prøv at longere hesten - uden indspændinger, gerne en lille volte. Tager den hovedet udad i galoppen, især i overgangene?

Efter ARR træning fra februar, i longe og fra sadel 2-3 gange om ugen (dvs. meget lidt træning), kunne min alt det, hun ellers ikke kunne, vedvare bøjningen i overgangen, skød ikke skulder, lagde sig ikke dybt på forparten, lækker, super taktfast, satte ikke selv tempoet op/ned, og kunne gå en fri trav, uden at spankulere derudad, men næsten svæve, smidig og utrolig løsgjort.

Nu er vi tilbage til square one, men nu er hun også blevet en primært skovturshest.

www.susannefrimodt.dk/ index.php?id=9

"Den kan hule sin rygsøjle til venstre, men ikke til højre, hvilket også betyder, at den ikke kan runde sig om rytterens højre schenkel.
Den vil lægge sin vægt mest på højre skulder - frem for på venstre bagben - fordi den ikke kan finde sin naturlige balance.... altså lade det højre forben blive længst i jorden og samtidig søge at finde balancen ved at styre hovedet ud til venste..... ( det er det, der sker, når man føler at hesten "vælter" i hjørnerne - eller det, man ofte ser, når vædeløbshestene løber ind i et sving)

En højrehåndet hest på højre volte lægger altså vægten på højre forben - sænker skulderen - og når den gør det, er der ikke plads til, at den kan få højre bagben frem i tyngdepunktet."

? skyder skulderen ud på buet spor

Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd

mange tak for svar
Dato:  18-06-2012 15:38

Mange tak for svar.

ARR? Er det akademisk ridekunst?..

Jeg vil tage fat på longering. dog vil jeg kun longere med kapsun, da jeg bestemt ikke er fan af longering. (nok mest fordi jeg har set mange grimme måder, at longere på, ved indspænding og diverse andet møg. )

Min hest har aldrig lært af gå på longe, så det må blive næste måneds projekt. :)

Mange tak for råd :)

"Husk altid, at bag enhver hest, der følger en lang historie. Sommetider har de blot brug for at nogen vil lytte og tale deres sag og danne rammerne tiden fremover.."

0
0
Svar på denne tråd

Et andet
Forfatter:  NinA (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  18-06-2012 16:11

og måske hurtigere råd kunne være, at du lærer hesten overgangene for sædet og slipper tøjlerne helt eller næsten helt - hvis du tør :-P

Det gjorde jeg på den gamle for mange år siden. Og efter 1-2 ridetimer havde han fundet balancen selv (y)

Og derefter kunne han lave de fineste parader fra galop (y) :-)

Hesten har brug for at kunne strække sig, hvis den skal lave en ordentlig overgang og endnu ikke har balancen til 'bare at gøre det'.

Jeg gjorde det, at jeg i ½ time eller deromkring (for det jo mange år siden ;-) ) lavede parade ved A en masse gange med mere og mere kun sæde og mindre og mindre tøjlekontakt - til sidst helt uden :-) Så kunne vi det (y)

:-) fra NinA

Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

Dressursadel Windsor fit 4 (bred), 17 tommer sælges: 2.500 kr (hesten er blevet endnu bredere :-D )

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Dato:  18-06-2012 16:30

Jeg rider primært for sæde, og som jeg skriver er det heller ikke overgangene, der er et problem.

Den kan sagtens lave overgange.

Problemet ligger i, at den løber meget stærkt, når den er i galop, og her er halve parader, overgange osv forsøgt uden ønsket effekt. :(

0
0
Svar på denne tråd

longe arbejde
Forfatter:  Iwanna Humbalot (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  18-06-2012 17:19

Vil bare sige bare fordi nogle longerere dumt, gør det ikke longearbejde dumt, det kan skabe rigtig gode ting, jeg bruger selv køreliner, ingen af mine heste bliver spændt ind eller trukker sammen, og jeg får kun positive ting ud af det. Jeg har longeret den gamle jeg har ca en gang i ugen i godt og vel 9 ud af de 12 år han har været min.

og det har gjort at han er dejlig lydhør over for mig, og ja jeg synes selv vi har skabt et godt samarvejde, håber også jeg kan få det med den nye jeg har indkøbt, da longe ikke kun er smække indspændning på og så lade hesten race rundt i ring.

:)

Hber du får knækket koden

My ass is hurting

0
0
Svar på denne tråd

longe arbejde
Forfatter:  Maria 27 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  18-06-2012 17:57

Hej

Jeg vil også anbefale longe arbejde, enten i kapsun eller grime, det har hjulpet min meget, han har også haft svært ved at komme ned i et fornuftigt tempo i gallop. De hjalp ham at få styrket sin balance:).

God fornøjelse med træningen:)

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Dato:  18-06-2012 19:09

Det lyder superfint.

Jeg vil begynde på longearbejdet med min hoppe. :)

Tænker I, at balancen vil blive bedre af longe? Hvordan virker det på balancen i forhold til voltearbejde i samlet trav?

Mange tak for svar :)

0
0
Svar på denne tråd

Nu skal jeg
Forfatter:  Muiver (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-06-2012 09:30

ikke begive mig ud i alt muligt fancy teknisk osv, for det evner jeg slet ikke

Men, får den lov at galoppere? Sådan meget og længe? Eller er det sådan at når den tonser, så bliver det ikke til noget. Jeg havde det med min også, så den fik lov at galoppere, hurtigt og vildt og lang tid, når så krudtet var rendt af, så kunne vi bedre arbejde...

Nu er vi over det og kan sagtens arbejde roligt i galop også..

Du skriver du har lavet mange overgange til trav, men har du også redet frem og tilbage i galoppen?

Støt en god sag for kattene,

meld dig ind i Sønderjyllands Dyreværnsforening

og giv kattene en bedre tilværelse!

www.dyrevaernsforening.dk

0
0
Svar på denne tråd

Måske en måde
Forfatter:  Jette (Forrest Fern) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-06-2012 10:13

Hej,

ARR kan varmt anbefales (det står for Anatomis Rigtig Ridning). Derudover har jeg et tip:

Jeg har en gang for mange år siden haft en elev med dette problem. Det, der virkede på den, virker måske også på din, så her er, hvad vi gjorde:

Allerførst fik den lært, at et bestemt sted på banen betød parade, når vi kom dertil. Både fra skridt og trav. Nogle gange blev paraden vekslet til en almindelig overgang fra trav til skridt, men uanset hvad, så var der altid en overgang til langsommere tempo eller stilstand på dette punkt. Da hesten fik det lært (der gik kun ca. 15 minutter, så var det brændt godt fast), satte vi den i galop og stoppede op igen, hver gang vi kom til punktet. D.v.s. overgang til trav, senere til skridt, med efterfølgende parade, når hesten var kommet godt ned i en anden gangart. Efter nogle omgange på den måde, kunne man nøjes med en halv parade på dette punkt, og hesten begyndte at tage den med ro og slappe mere af i galoppen. Den fik lov til at arbejde et stykke tid på denne måde, og bagefter var det en helt anden hest i galoparbejdet.

Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget, men det virkede som sagt på denne hest.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

bombombom
Dato:  19-06-2012 13:00

Muiver: Jeg synes, at jeg giver den lov til at galoppere. Jeg tænker nemlig også, at løsningen kan være at "ride ud af problemet" i stedet for at stoppe den op hele tiden. Men lige meget hjælper det..
Men jeg skulle måske lade den løbe endnu længere end jeg før har gjort.

Jeg føler at problemet ligeså meget ligger i, at jeg når ikke at føle at jeg kan ride den i galoppen, fordi det går så stærkt, nu er jeg vidst bare nået et punkt hvor jeg opgiver, i stedet for at ride mig ud af det.

Jeg føler mig en anelse (læs: MEGET) magtesløs, når den bare løber og jeg føler at den løber fra mig, og den løber sine ejne veje. Så er det som om, at min primære opgave er, at blive siddende i svingene...

øv :(

Med hensyn til temposkift i galoppen, så når jeg slet ikke til at tænke i de baner.. Joo, jeg veksler nok mellem "skidestærkt" og "vildt stærkt".. :)

Jette: Jeg kan sagtens følge din idé. Meen, jeg tænker at det virker som en kortsigtigt løsning, som i sidste ende vil give bagslag.
For kommer der ikke et tidspunkt, hvor man gerne vil kunne ride den ind i overgange andre steder på banen? Og hvad så til stævner på udebane?

Mange tak for svar :)

Venlig hilsen Nanna

0
0
Svar på denne tråd

Nu kommer
Forfatter:  Muiver (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-06-2012 14:47

det selvfølgelig også an på hvordan du har det med "skide stærkt" og "vildt stærkt" men jeg har nogen gange haft det sådan at, "ok, vil du rende, så skal du f..... også rende stærkt" og så er det pludselig alligevel mig der bestemmer selv om det går stærkt-stærkt, hvis du forstår...

Og pludselig kan du få lov at styre at det skal gå langsommere... -det ud fra en antagelse om at der ikke er andre problemer bag at den løber stærkt.

Men det kommer jo også an på om du har mod på det, for så skal der gives gas og man skal være sikker på man kan/tør blive siddende

Støt en god sag for kattene,

meld dig ind i Sønderjyllands Dyreværnsforening

og giv kattene en bedre tilværelse!

www.dyrevaernsforening.dk

0
0
Svar på denne tråd

Blive en vane
Forfatter:  Jette (Forrest Fern) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-06-2012 15:38

Hej igen,

Da først den hest jeg nævnte havde lært at "vente", som den gjorde med metoden jeg beskrev, så virkede anholdningerne også alle mulige andre steder på banen og i det hele taget alle vegne (selv om åbne stubmarker nok ikke er stedet at prøve teknikken af lige det første stykke tid , indtil man er helt sikker).

Der gik ikke så længe (nogle få træninger) før signalet var i hus. Jeg ved ikke, om denne hest var særligt lærenem, men den blev i hvert fald betydeligt lettere at ride i galoppen...

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

løber i galop
Forfatter:  LSH (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  20-06-2012 09:18

ErEr du sikker på at sadlen ligger optimalt? En sadel, som feks er l

Er du sikkert på at sadlen ligger optimalt?

Er sadlen feks lidt for buet i bommen, så vil det ofte fungere ok i skridt og trav, men hesten vil føle ubehag i galop, som er en mere rullende bevægelse.

Er alt ok (sadel osv osv). Så ville jeg arbejde med galoppen på en større bane (springbane). Lad den få lov til at galoppere, stå i let sæde og find en god balance, så kan du begynde at arbejde med at korte og øge galoppen. Tænk balance og rytme i stedet for at tænke på at du skal korte galoppen ned, så I kan klare næste sving.

0
0
Svar på denne tråd

mange tak for svar
Dato:  25-06-2012 10:52

Mange tak for svar alle.

Min sadel ligger godt på hende, så den er der intet problem med.

Vores udendørs ridebane er kæmpestor, så jeg må prøve simpelthen at give den lov til at galopere alt det den vil, og på den måde prøve at finde rytmen.

:) tak for svar.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  Comino (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  25-06-2012 15:25

Uha, din historie vaekker lidt grimme minder hos mig. For et lille aarti siden havde jeg koebt en pony til datteren, den soedeste unge DSP vallak man kunne taenke sig.

Efterhaanden fik han dog stoerre og stoerre problemer med at galopere paa trods af, at han var smidig og tilpas i traven. Han blev ogsaa 'vild', som om han ikke kunne styre sin krop ordentligt.

Heldigvis var min instruktoer erfaren nok til at se, at ponyen ikke blot var 'dum'. Efter diverse behandlinger og undersoegelser fandt vi frem til fremskridende og uhelbredelige knogle-forandringer i hofte og ryg.

Jeg haaber, at du og din hest er heldige end Tootsie. Held og lykke med hende!

[S]he doth nothing but talk of h[er] horse.

The Merchant of Venice (I.ii.10)

0
0
Svar på denne tråd

mange tak for svar
Dato:  28-06-2012 10:35

Tak for svar.

Jeg håber at jeg kan ride mig ud af problemet, da jeg ikke mener at det ligger i noget fysisk i ryggen på den.

Jeg vil gå i gang med intensiv galoptræning, prøve at lade den løbe, så jeg ikke standser den op hele tiden.. Og så må jeg se om det bliver bedre..

0
0
Svar på denne tråd

løber bare
Forfatter:  mkc (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-06-2012 20:23

hejsa

nu ved jeg ikke om det er rigtigt men jeg får fornemmelsen af at din hest er en unghest eller i hvert fald uerfaren, og de kan altså have store balance problemer i galoppen.

jeg ville, som andre også råder dig til, arbejde med den i longen, da dette kan hjælpe den med dens balance uden der sidder en rytter som den også skal tage højde for.

er det ikke balancen der er problemer med, men at hesten har fundet ud af at den simpelthen bare kan løbe fra dig, synes jeg det er en god ide at tage den på udendørsbanen og så sætte den i galop og så prøve at presse den til at løbe lidt hurtigere end den egentlig selv vælger, for så at prøve at veksle tempoet igen.

nogen gange kan heste få den vane bare at løbe og dermed holder de op med at lytte til rytterens halve parader og der kan man have held med at indarbejde lydhørheden overfor rytteren ved at presse hesten mere frem end den selv valgte.

mvh

Mie

RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011

Nu med Miss Jay, Badi'ah og Dagirr ox

0
0
Svar på denne tråd

Kender til problemet
Forfatter:  medulla (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  29-06-2012 11:03

Jeg kan udemærket sætte mig i dit sted. Mit (og min hest´s) problem er også galoppen. I skoven går det fint - vi rider på et lige spor og hun gå fint i både højre og venstre galop. Godt tempo - vi kan veksle imellen arbejdsgalop og fri/rask galop. På ridebanen og i ridehuset er historien en anden. Hun sætter farten op og jeg frygter at vi vælter i hjørnerne. Det er bare rigtig ubehageligt og jeg er bange for at vi bare aldrig kommer videre. Jeg fik det råd at starte galop på en lille volte og så efterhånden gøre volten større og større. Dette fungere også nogenlunde i og med tempoet holdes nede - men hun bliver godt nok tung fortil og så bliver jeg bange for hun falder forover i stedet for at vælte i et hjørne - pest eller kolera....

Jeg har i 10-11 år fået kvalificeret undervisning, men jeg syntes ikke at jeg bliver hjulpet videre. Har netop overvejet at forsøge mig med ARR - er der nogen her der kender en underviser der kører ud i Nordsjælland?

Til daglig og i de sidste 10 år har jeg været akademisk rytter, og det vil jeg altid være. Men jeg har behov for hjælp til at komme videre.

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak for svar.
Dato:  01-07-2012 11:57

Mange tak for svar.

Mie: Min hoppe er ikke unghest, hun er 14 år. Jeg har haft den i 6 år, og har redet dem ligeså længe. Jeg vil ikke mene, at den er uerfaren. I så fald, er den uerfaring i galoppen, fordi jeg aldrig helt har kunnet "knække koden" til en ordentlig galop med hende.

Jeg vil arbejde videre i longen, og håbe på at jeg snart kan se fremskidt.

Medulla: Jeg har forsøgt med voltearbejde, for bedre at kunne variere tempi, men jeg synes ikke at det virker. Som du også skriver, at din hest gjorde, så er min også skidesød i galoppen i skoven. Den løber stærkt, men der er kontrol over det.
Det er banen, der er et problem.

Som sagt vil jeg fortsætte med longearbejde.

Med venlig hilsen Nanna

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo