Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

stævne regel, to ryttere
Forfatter:  Rikk ☻e☻ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  26-05-2012 19:14

hej

jeg skal lige høre om der er nogen som kan hjælpe mig med nogle stævne regler. jeg synes ikke lige jeg kan finde denne regel i bestemmelserne men ved den er der.

Jeg var til noget kursus gennem dansk rideforbund. Der oplyste en TD'er, at det nu fra 2012 var tilladt at to ryttere kunne starte samme hest, til samme D-stævne. Men jeg kan ikke huske, om de måtte starte samme dag eller om den ene skal starte den ene dag og den anden den anden dag. Ved godt at hesten kun skal gå maks to klasser.

Jeg låner en hest jeg gerne vil starte. Jeg starter la1 og la2, og ejer selv vil starte lc2.

Min to døtre deles også om den yngste's pony til stævner. og det kunne være fint hvis den kunne gå en klasse med dem hver, gerne samme dag. Men ellers hver deres dag. De rider også henholdsvis ld1-2 og la1.

Tak for hjælpen,

hilsen Rikke.

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa!!
Forfatter:  Kit Schouby (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  26-05-2012 21:18

www.rideforbund.dk/Ridesport/ Reglementer/~/media/rideforbund/ Ridesport/Reglementer/Dressur/2012/ Dressur%20%20Reglement...52012.ashx

Du kan læse det her - på side 7 øverst.

Som jeg læser det må du og ejer ikke starte samme dag for I rider i 2 forskellige sværhedsgrader (LC1 er sværhedsgrad 0 og LA1 + 2 er sværhedsgrad 1)

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Forfatter:  Frk Frisk (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  26-05-2012 21:23

Det er så vidt jeg ved tilladt at to rider samme hest til samme D-stævne. Det gør jeg og ejeren af min hest da og det har der ikke været nogen, der har haft noget imod. Hesten må bare ikke gå mere end to klasser på en dag.

Og dog, nogle skriver i proportionerne at hesten godt må gå tre klasser men at en rytter max. må ride to klasser. Her snakker vi de helt små klasser og sløjfespring. Tjek evt. proportionerne. Der burde stå klubbens politik omkring dette, hvis de da har nogen.

Men umiddelbart vil jeg mene det er fuldt tilladt.

Diana

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Dato:  26-05-2012 21:35

Fra DRFs reglement s. 6-7.

212.1. Generelt

Ved dressurstævner må heste og ponyer efter ankomst til stævnepladsen kun rides af rytteren selv. I dressur må hver hest/pony kun startes i

D R E S SUR 2012

Side 7 af 48

www. r ideforbund.dk

?

konkurrencer af samme eller to på hinanden følgende sværhedsgrader ved samme stævne.

§ Overtrædelse af dette forbud medfører diskvalifikation.

212.2. Hestens/

Jeg læser det som, at hesten må starte to klasser i samme sværhedsgrad ELLER i to sværhedsgrader lige efter hinanden eks. 0 og 1 eller 1 og 2 osv. (det er det jeg og ejeren af min hest gør) Den må ikke starte sværhedsgrad 0 og 3. Da jeres klasser er hhv. grad 0 og 1 så ser jeg ikke noget problem. I må dog kun starte én klasse hver pr dag.

Så også lige at hesten faktisk må starte 4 gange på en dag til klubstævner så længe det ikke er over grad 0, en ekvipage må dog kun starte 2 klasser pr dag:

212.2. Hestens/ponyens antal starter pr. dag

Heste: Max. 2 starter pr. dag. Ponyer: Max. 2 starter pr. dag. Ved B-stævner max. 1 start pr. dag. E- og D-stævner og E- og D-klasser: En hest/pony må have 4 starter pr. dag, så længe ingen starter er over sværhedsgrad 0.

212.3. Ekvipagens antal starter pr. dag

Heste: Max. 2 starter pr. dag. Ponyer: Max. 2 starter pr. dag. Ved B-stævner dog max. 1 start pr. dag.

Diana

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar.
Dato:  26-05-2012 21:43

hej

ja jeg synes det er lidt kryptisk.

Men i forhold til

212.1 bliver jeg lidt i tvivl der står kun at hesten må rides af rytteren, Men det betyder så bare i vores tilfælde at den der skal starte først, kun må varme op til den klasse, og den der skal starte i den anden klasse kun varmer op til det ????:

Men hvis lc og la ligger i to efterfølgende sværhedsgrader, det kan jeg aldrig huske med dog tjekke. så burde vi kunne, men jeg synes ikke det er videre nemt skrevet.

men det står vel i 212.2 g 212.3 at det er ok at have flere ryttere på samme dag ved E og D stævner. så det tænker jeg godt kan gå.

Så skal jeg bare lige have styr på de sværhedsgrader der. hehe.

hilsen Rikke.

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Dato:  26-05-2012 23:49

Som jeg forstår det, betyder det, at det kun er den tilmeldte rytter der må ride på hesten. Dvs. du må ikke sætte din træner op på den eller en anden, der ikke skal starte hesten. Du skal selv varme din hest op. Er I to må den ene godt opvarme hesten selv om den anden skal ride først. Der er jo ingen lov om hvor længe hesten skal varme op eller hvordan, så du kan jo f.eks. argumentere for at din hest går bedst hvis du har redet den 20 min en time før du skal starte og så igen 20 min lige inden det er din tur. At der så er en anden der starter den imellemtiden er jo bare en teknikalitet. Det jeg mener er, at det er jo umuligt for arrangørerne at afgøre hvordan hver enkelt equipage varmer op. Man kan selvfølgelig sige at det er mest sportsligt at lade den der skal ride Lc selv varme hesten op, i stedet for at lade den der skal ride La på hesten senere varme den op.

0
0
Svar på denne tråd

tror ikke den er gangbar
Forfatter:  Eva ♥flat4ever♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  27-05-2012 06:43

Det er rytter som skal starte den først startende klasse som skal varme hesten op.

Det vil sige, at som du fremlægger det ,må den som er bedst af rytterne varme hesten op, til den laveste klasse.

Nej det tror jeg ikke er lovligt, jeg ville da straks hvis jeg så dette melde det.

Eva

Nogen siger 3 gang er lykkens gang, vi siger 4

Ponyen er helt perfekt

KAT. 1 dressurpony til salg

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Dato:  27-05-2012 13:24

Det jeg mener er, at det er svært at gennemskue reglerne mht. to ryttere der rider samme hest, på måden det er beskrevet i reglementet. Så længe det ikke står sort på hvidt at rytteren der skal ride klasse nr. 2 ikke må ride hesten før den første rytter har redet sin klasse, så kan man gradbøje reglen, som i mit eksempel ovenfor uden at arrangørerne kan gøre noget ved det. Der står jo kun at 'ved dressurstævner må hesten/ponyen kun rides af rytteren selv.'. De er jo begge er ryttere til hesten... Der står ikke noget om at den ene skal vente til den anden er færdig...

Jeg siger IKKE, at jeg synes det er i orden at rytter nr. 2 opvarmer for den mere urutinerede, men kun at formuleringen i reglementet er uheldig.

Diana

0
0
Svar på denne tråd

mest sportsligt korrekt :-)
Dato:  27-05-2012 16:14

hej

jeg havde nu heller ikke tænkt mig at varme op for hende som rider lc dressur. Men jeg vil i det her tilfælde hvor la faktisk går før lc, jo være den der har haft den på banen først. Men ville ikke gå ind og ride den efter jeg har startet ud over selvfølgelig at trave den. Det er sportsligt mest korrekt. synes jeg.

Men det er meget godt lige at få de forskellige betragtninger med, og er meget glade for jeres hjælp.

hilsen Rikke.

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Dato:  27-05-2012 16:35

Præcis Rikke. Der er netop tilfælde hvor klasserne ligger 'omvendt' og det så er den rutinerede der starter opvarmningen, det kan rytterne jo ikke gøre for.

Diana

0
0
Svar på denne tråd

Ponyers sværhedsgrad
Forfatter:  quita (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  27-05-2012 19:56

I skal lige være opmærksomme på, at der er forskel på ponyers og hestes sværhedsgrader mht dressur:

Pony 0 = ld1-2, lc 1-3

Pony 1 = lb1-2

Pony 2 = la1-2-kür

Så når hver pony/hest ved samme stævne kun må starte 2 på hinanden følgende sværhedsgrader, kan ponyen altså ikke starte lc-la ved samme stævne.

Heste kan godt, da deres sværhedsgrader hedder:

Hest 0 = ld1-2, lc1-3, lb 1-3

Hest 1 = la1-kür

Rigtig god fornøjelse!

MvH

Quita

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo