Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Stiv på højre volte
Forfatter:  Jeanette ♥Masca♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  20-05-2012 21:07

Skrevet: 20-05-2012 16:48:12 Slet hele emnet
Hej,

Jeg er for ca 3 uger siden begyndt at få undervisning i dressur af min veninde. Det går faktisk rigtig fint, vi arbejder på stilling bøjning og fremaddrift, uden at sætte i ny gangart. Hvilket er super.

Men han er meget stiv på højre volte, og vil helst ikke bøje af til den side, så han skal gennemarbejdes meget på den side, for at blive blødgjort. Og for at "snyde" lidt, for at få den bøjning bliver han skiftevis stillet til både indvendige og udvendige på begge volter - hvilket også går efter planen.

Men jeg synes jo det vil være lettere, hvis han var blød som smør på begge volter, og rarere for ham. Så mit spørgsmål er, om der er noget jeg kan gøre, for at hjælpe ham ellers i dagligdagen, med hans stivhed?

Han fejler ikke noget, har haft kiropraktor et par gange, og han gør det både med og uden sadel, så det er heller ikke den, der generer - så har vi det på det rene ;)

Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

Gulerodsgymnastik?
Forfatter:  LP-mor (Sanne) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  20-05-2012 23:20

Du kan lave strækøvelser med ham. Tag en gulerod og få ham til at deje sig rundt efter den (begge sider) og ned mellem forbenene.

Du kan også strække hans ben og lave halestræk, det er generelt godt for dem med den slags øvelser.

Mvh. Sanne

Overvejer pt. min nye signatur ;o)

0
0
Svar på denne tråd

Højre side
Forfatter:  Jette (Forrest Fern) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  21-05-2012 11:14

Hej,

Der findes det, man kalder "den naturlige skævhed" hos heste. Nogen mener, at denne skævhed ikke er medfødt men tillært gennem vores ofte ensidige håndtering af hesten (ved at vi f.eks. altid trækker hesten fra den samme side o.s.v.), mens andre mener, at det stammer fra de 11 måneder føllet har ligget krøllet sammen i livmoderen.

Uanset hvad, så har langt de fleste heste en stærk og en svag side (ligesom os mennesker - prøv f.eks. at børste tænder med den "forkerte" hånd), hvilket først bliver et problem for hesten, når vi rider på den.

Faktisk er de fleste heste "højrehåndede", inklusiv min egen. Det betyder, at den gerne lægger mest vægt frem på højre forben, vil gerne skyde højre skulder ind og korter sin venstre side en smule af. Derfor er den lettest at bøje til venstre og sværest at bøje til højre. Musklerne i venstre side er simpelthen lidt kortere end i højre side, og derfor er det svært for hesten at forlænge venstre sides muskler, som den skal, når den skal bøje sig til højre.

Det gælder derfor om at træne hesten op til at blive lige stærk og smidig i begge sider, så den bliver lige let at bøje til begge sider. Det kan opnås på flere måder, både gennem ridningen ved gennemtænkt gymnasticeren og gennem longering. Det er lige præcis dette arbejde, som "ligeudretning" betyder, når vi snakker ridning.

Prøv måske også at google Anatomisk Rigtig Ridning - denne træningsmetode er specifikt rettet mod at rette hesten lige og træne den til at kunne bære sig og bøje sig lige godt til begge sider. Metoden virker, skal jeg hilse og sige !

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

ooOOOoo
Forfatter:  kaffebønnensejer (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  21-05-2012 16:17

Jette: Spændende læsning du der fik mig igang med. Har selv en "højrehåndet" hoppe, der har svært ved at galoppere på højre volte. Nu skal der fordybes og nørdes i det emne kan jeg se... :)

0
0
Svar på denne tråd

Har også en hoppe
Forfatter:  aprillia (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  22-05-2012 09:27

der var uvillig på den ene volte. Det hjalp gevaldigt at få en kiropraktor på.

Med venlig hilsen Lene

www.hestebamserne.dk

FIRST RIDER dukke, anvendelig til tilridning,tilvænning til vægt, udlejes på ugebasis

HENRA 1½ HESTES TRAILER UDLEJES I KALUNDBORG.Total vægt 1300 kg.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  Malene ♥Falco♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-05-2012 13:45

Enig med Jette.

For at kunne have en hest ligeudrettet (hesten kan gå lige frem og bære lige meget vægt på begge bagben) er vi først nødt til at træne begge hestens sider en ad gangen, indtil hesten er lige stærk og smidig på begge sider. Det er derfor vi altid stiller hesten til indvendige (såfremt indvendige er defineret udfra til hvilken side hesten er stillet, og ikke væggens placering i forhold til hesten).

Jeg har selv oplevet det fantastiske mens jeg har fået indtensiv undervisning i Akademisk Dressur de sidste 3 måneder, at min hest ofte skifter side. Dvs., at han i nogle perioder er bedst på højre volte, i andre perioder er han bedst på venstre. Og det er jo fantastisk, for så er der faktisk grund for, at han en dag han blive ligeudrettet.

Da jeg stadig er ret "grøn" mht. ridning, er det primært i longen at jeg virkelig kan arbejde med ham.

Om man rider eller longerer, er det selvfølgelig helt ligegyldigt, hvis ikke man ved, hvordan man skal få hesten til at gå rigtigt - og det er ikke sådan lige til. Du kan sikkert læse dig til det mange steder, men man er nødt til at erfare i praksis, hvordan rigtigt og forkert føles. Det er desværre ikke noget man kan læse sig til. Derfor kan jeg kun anbefale dig, at få en rigtig go' underviser ud - fx. i akademisk ridekunst - der kan hjælpe dig.

0
0
Svar på denne tråd

læs.....
Forfatter:  Team ♣Brok♣ (Skriv besked)
Dato:  28-05-2012 14:38

Læs om ARR her,

www.susannefrimodt.dk/ index.php?id=9

www.ARR.de

Det virker helt sygt. Jeg kan stadig ikke få armene ned over min hest. Havde opgivet alm. dressur med hende, men ARR ligner alm. dressur, rytteren gør bare nogle "sjove" ting ind imellem, hehe.

Hun har altså aldrig sporet så lige, som hun gør nu, og hun var meget skæv - lå sidelæns ned i galop!

Med meget træning (alm. dressur) kunne hun gå en god, samlet galop, men jeg har slet ikke mulighed for at træne hende så meget mere, men selv når jeg rider 1-2 gange i ugen bevarer hun sin ligeudrettethed rigtig fint!

I overgang fra galop til trav kan du rigtig mærke, om de lægger sig på forparten, det er der, jeg tjekker, om min virkelig er ligeudrettet og bruger bagparten, der vil hun gerne lægge sig rigtig tungt på forparten, men hvis jeg gør alt rigtigt i fh.t. ARR metoden, kan jeg undgå det, og så er hun SÅ rar at sidde på.

Frygter altid overgang til trav, hun kan føles som en sæk kartofler, og ryger forover. Men når hun ikke gør, føles hun som en ballet danser.

Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter:  Jeanette ♥Masca♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  04-06-2012 12:05

Malene: Jeg har prøvet akademisk dressur sidste år. Havde en super sød og dygtig underviser - hun var bare ikke god for os.

Min pony og jeg skal undervises som øvede begyndere. Forstået på den måde, at vi er begyndere og kan ingenting. Men vi bliver nødt til at have øvelser, som ligger lige et niveau over vores kunnen. Ellers bliver han simpelthen ikke stimuleret nok.

Og akademisk dressur er det stik modsatte - og min underviser var ingen undtagelse. Havde undervisning i ca 6-8 måneder. Og samtlige undervisningsgange (næsten) gik med at lære ham at stoppe for sædet. Men vi kom ingen vegne. Vi lærte det måske 70-80%, og kunne ikke få de sidste procenter til at virke.

Og det er så her at man med min bør gå videre, og lære noget nyt, så han ikke når at køre død i det før tid.

Det er nok for mange ikke den rigtige fremgangsmåde, men hestene er ikke ens, og min er altså noget for sig. Alle de hestefolk jeg taler med, som kender både mig og hesten samt vores historie er enige.

Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo