Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Forsøg med indspændinger
Forfatter:  Line-Madsen dk (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  16-05-2012 15:13

Idag skulle jeg longere hesten, hvilket han efterhånden er blevet rigtig god til.

Kort beskrivelse af hvad han kan nu (uden hjælpetøjler af nogen art)

Han går afslappet gennem hele kroppen i skridt og trav, og har i begge gangarter et fint og roligt arbejdstempo. Han bærer ikke sig selv ordenligt, men går afslappet med hovedet nede i en afslappet holdning, hvilket jeg er fint tilfreds med - bæring skal nok komme.

Han ved 100 % hvad jeg mener når jeg sender ham ud på volten, lystrer fint på stemmen i forhold til temposkifte, og laver flotte parader ude på volten.

Han er primært kun blevet longeret i skridt (han er under genoptræning), men idag tog vi travarbejde med, hvilket han også klarede SÅ fint og afslappet i et roligt, stabilt tempo.

Forsøg med indspændinger

Idag ville jeg så teste, hvordan han reagerede på indspændinger. Mest af alt for at få stillet min nysgerrighed; er de så forfærdelige som nogen mener, eller går de rent faktisk ind og støtter hesten til et meget bedre longearbejde, som andre mener. Jeg ved naturligvis godt at det er forskelligt fra hest til hest; at det kan virke for nogen, og slet ikke for andre.

Jeg sat indspændingerne på ham og spændte dem ud så de var så lange som det overhovedet var muligt. Han var altså ikke 'spændt ind'.

Allerede da jeg sender ham ud på volten protesterer ham, selvom indspændingerne i mine øjne ingen kontakt har til ham - men det må de have haft, siden han protesterer sådan. Han plejer ellers at gå ud på volten uden problemer lige med det samme.

Da han så kommer ud på volten går han fremad i en underlig rytme, han er ude af takt og virker meget stiv. Han går ikke stabilt med sit hoved, men skiftesvis løfter og og sænker hovedet, og kan ikke rigtig finde ro.

På intet tidspunkt hjælper indspændingerne ham til at få mere ro, stabilitet eller bæring - tværtimod. Alle delene havde han langt mere basis for uden inspændingerne.

Lod ham gå med dem 3 volter, for at se om det bare var noget han skulle vænne sig til, men da der ingen ændring var, blev de pillet af igen.

Herefter fortsatte jeg longeringsarbejdet uden, og jeg havde igen en afslappet, løs og mere smidig hest i den anden ende af linen

Det var min oplevelse med indspændinger, på lige præcis denne hest. Jeg siger slet ikke at sådan et det på alle. Som udgangspunkt har jeg ikke det store imod hjælpetøjler, da jeg faktisk ikke har den store erfaring med dem.

Men det gjorde mig lidt nysgerrig - hvordan reagerer din hest på indspændinger? Positivt som negativt.

Med venlig hilsen

Line Madsen

/Kasars ydmyge tjener

Fotografering:

www.Line-Madsen.dk

"Take nothing but pictures, leave nothing but footprints, kill nothing but time"

0
0
Svar på denne tråd

I mine øjne
Forfatter:  Kira ♥Champagne♥ (Skriv besked)
Dato:  16-05-2012 15:17

I mine øjne er indspændingstøjler lige så værdifulde som longearbejde - i bedste fald gør de ingen nytte.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Dato:  16-05-2012 16:49

Kira - jeg synes så (sjovt nok, ellers havde jeg nok ikke gjort det ) at longearbejde kan være ganske givende i mit tilfælde, når hesten skal røres og løsgøres i forbindelse med genoptræning, og man gerne vil afveksle lidt fra gåture op og ned af vejen.. Samtidig er det for mit vedkomne også super god træning til at minde hesten om de forskellige kommandoer fra jorden, inden den skal rides igen.

Med venlig hilsen

Line Madsen

/Kasars ydmyge tjener

Fotografering:

www.Line-Madsen.dk

"Take nothing but pictures, leave nothing but footprints, kill nothing but time"

0
0
Svar på denne tråd

spændende ekspriment
Forfatter:  Søs ♣Meggi♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  16-05-2012 22:03

Interessant eksperiment - også set i lyset af at det er en hest, som ikke er tilvænnet indspændingerne første, men er longeret inden.

Jeg har ikke forsøgt mig med indspænding, da jeg simpelthen er bange for at ødelægge det arbejde jeg har lagt i hestene.

Jeg kan heller ikke leve uden longering, men jeg har også den dybeste respekt for den belastning det er for hesten :-)

Men tusind tak fordi du delte dine erfaringer :-)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Dato:  16-05-2012 23:28

Søs - det var nu blot for at få stillet min nysgerrighed af hvad hesten sagde til dem. Selvfølgelig kunne man prøve at vænne den til dem, det så jeg bare ikke nogen grund til. Det var af ren og skær nysgerrighed, fordi der har været så meget debat om dem.

Jeg har nemlig også set heste få dem på, som aldrig har været i nærheden af dem før - og hesten går straks roligt i en afslappet holdning. Der har det set ud som om at indspændingerne netop har støttet hesten præcis som tiltænkt.

Og så fik jeg lyst til at høre hvad jer andres heste siger til dem, altså specifikke eksempler på brugen af dem, og ikke bare holdninger for/imod hjælpetøjler generelt

Med venlig hilsen

Line Madsen

/Kasars ydmyge tjener

Fotografering:

www.Line-Madsen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Min oplevelse
Forfatter:  Cirkelinemus (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-05-2012 09:39

Jeg havde en stor 3 års, der havde lært longering under tilridningen ude i byen.

Den blev - bortset fra longen - longeret uden hjælpetøjler.

Den kørte mulen i sandet som 5'te ben, der var ingen svæv i traven på forbenen, og bagbenene rørte knap jorden. Den gik i et meget roligt og snublende lunte tempo både i skridt og i trav. Galop kunne den ikke. Overgange kom nærmest før komandoen var givet, og det forgik ved at klodse bremsen på forbenene

Prøvede jeg at drive lidt på, mistede den fuldstændigt balancen og endte med at tage den i fuld ræs - nærmest liggende rundt i longen. - Meget på forparten.

Efter et halvt år på ovenstående måde blev afstanden mellem sadlens forsvisel og bidringene, når mulen var i lod i knæ-højde målt ud. Der blev monteret indspændingstøjler, der var ca. 5 cm længere end den målte afstand, og hesten blev sendt ud i longen.

Den forsøgte at putte mulen i jorden, men den kom ikke længere ned med mulen end til forknæene , så mærkede den indspændingerne. Det var den bestemt ikke tilfreds med, og forsøgte en del hovedstillinger - i rolig skridt - inden den accepterede, at mulen ikke kunne komme i sandet.

Da den slappede af med indspændingerne kunne den skridte og trave afslappet og bruge bagben/bagpart til at sætte i gang og lave overgang. Jeg kunne drive lidt mere tempo på, uden den mistede balancen, - og pludselig kunne den også galoppere i longen uden at ligne en hare i vild flugt.

Efter 3 gange med indspændinger i longen, blev de pillet af igen, og hesten havde mærket, at det var mere behageligt også at bruge bagparten. Den kunne gå afslappet i alle 3 gangearter, lidt øgning af skridtlængde i longen og fine, velafbalancerede overgange ved at stoppe op med bagparten.

Siden har det ikke været nødvendigt med indspændinger.

Jeg har så en, der havde det modsatte problem med nakken, men det var ikke indspændingerne, der kom i brug . Det er måske en historie til en anden tråd?

Cirkelinemus :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  Lene Hell (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-05-2012 10:31

TS: Bortset fra alm. tilvænning, tror jeg heller ikke det er særlig behageligt at ha indspændingstøjler på som er helt spændt ud. Jeg forestiller mig at de slasker rundt og hele tiden giver små ryk i munden på hesten. Jeg ville give det et forsøg mere, men med indspændingen spændt mere ind, således at de stadig er så løse at den ikke bliver "klemt" sammen, men stadig så så "stramme" at de give let støtte og ikke rykker hesten i munden hele tiden.

Jeg har pt 3 heste jeg bruger longe på.

1. Min gamle pony som bliver longeret engang imellem for at få det værste stivhed ud af kroppen. Han bliver longere i alm. grime og longe, uden pisk.
  2. Min DV hoppe på 8 år bliver longeret for at få lidt let motion og blive krudtet af hvis det er lang tid siden jeg har redet hende. Hun bliver redet med trense og al. indspændingstøjler og en longepisk som skal være bagudvendt, men den skal af en eller anden grund være der, det fungere ikke helt så godt uden som det gør med.
  3. Min 3 års bliver longeret i pessoa system og med kapsun udover trensen, longepisk er med, men ligger som regel på jorden. Hun bliver longeret som en del af hendes tilridning, muskel og konditionsarbejde.

Jeg har prøvet mange forskellige metoder på alle hestene, men har fundet fremtil at disse fungere bedst for mig. Den 3 års er bl.a også forsøgt longeret uden noget, men alm. indspænding osv, men jeg synes hun går bedst med pessoa, hun søger bedre ned og frem, både uden og med div. andre systemer smider hun ryggen, løfter snuden i vejret og løber bare der ud af i et "ukontrolleret" tempo.

Jeg ser det således at man skal se på hesten som et individ og se på hvordan den går bedst, går den bedst uden, ja så er det uden den bliver longeret, går den bedst med en form for indspændning så er det sådan man gør.

Sælges:

Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy

Vallak (2009) e. Laurino

Købes:

RBH underlag Nayv (gammel model, uden sølv pipe) str. full, dr

RBH Brune gamacher str full

0
0
Svar på denne tråd

selvindsigt
Dato:  17-05-2012 12:41

Cirkelinemus: og ikek bare en gang ser man på, hvad man SELV ikke kan eller ved. Denne totale manglende på kritisk selvindsigt undrer altid mig Man tror bare at indspændinger er løsningen - fordi man ikke evner at se egne mangler.

nej gu skal hesten ej gå sådan, men det behøver den heller ikek at gøre, hvis man ved hvordan man longerer en hest! Hvornår skal der drives, hvornår skal tempoet ned, hvornår er skuldre og hals ikke lige osv. osv.

0
0
Svar på denne tråd

indspændings tøjler
Forfatter:  Cali og jeg (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-05-2012 13:29

Jeg vil da gerne give mit besyv med...

Jeg har egentlig ikke rigtig en fast mening for eller imod indspændingstøjler, men har aldrig brugt dem.. før nu...

Jeg har en 5 års som først er under tilridning nu, hende har jeg brugt indspændingstøjler på ( løse ) efter ønske fra hendes rytter/ tilrider, og jeg må indrømme at jeg er blevet positivt overrasket...

Ved longearbejde UDEN indspænding, har min hoppe en lidt jappende trav og en naturlig for høj hovede/hals placering - så hun egentlig bruger musklerne midt i halsen mest og ikke overlinien ( dog vender hun naturligt rigtigt og har en fin hals)

Samt har hun svært ved at holde balancen, hælder derfor meget ind i volten og har derfor alt for stor belastning på indvendige..

Ved longe arbejde MED indspænding, kommer hun frem og ned.. får en trav med mere sving og bæring og ikke mindst RO, og bruger meget tydeligt nu musklerne i overlinjen..kommer frem med næsen i lod og i lang lang større balance.

Så min holdning til indspændingstøjler er ændret fra neutral til mere positiv.... men man skal bestemt vide noget om hvordan en hest skal bruge sig selv, for at benytte sig af dem.

For mig bliver indspændingen brugt relativt kortvarigt og hun opstartes og afsluttes altid uden indspænding.

Mvh

Cali og jeg

0
0
Svar på denne tråd

Søs-Meggi
Dato:  17-05-2012 13:30

Hvor er du morsom .

Når nu jeg er så ufattelig dum og ikke evner at longere hesten korrekt, endsige at se på den, om den går korrekt, så er det da for hestens skyld pragtfuldt, at den med 3 gange i vejledende indspændinger selv formår at finde vejen, så den ikke på trods af min uvidenhed bliver slidt op i forbenene før tid .

Og det rigtige sjove er, at min store hest fandt ud af - helt selv i indspændingerne og uden hjælp fra mig- at gå i longen, så det ligner ramme og form på dine. Samt gå overgange så det ligner nogle af de billeder, du har lagt ind med overgange. Og det var helt uden næserem.

Jeg er også glad for at kunne sige, at pågældende hest er rykket en del videre i sin uddannelse end nogle billeder, du nogen sinde har vist - men på den anden side - hvad ved jeg om det

Men da jeg jo i al min uvidenhed ikke kan se, når en hest arbejder korrekt, så kan jeg jo heller ikke se de kæmpe forskelle, der er på min hest i longen - og på dine .

Indspændinger hører i min verden til i gruppen af hjælpetøjler. Og de er netop en hjælp til rytterens manglende evner, viden og kunnen, så de med korrekt anvendelse er en hjælp for rytteren til at vise hesten vejen. Når hesten har fundet vejen, er hjælpetøjler jo ikke længere nødvendigt.

Men når jeg nu ikke kan, evner, eller ved noget om f.eks. longering, vil du så ikke lære mig det? Jeg tror, du bor tættere på mig end Kirsten Hansen, så det vil være hurtigere at køre til dig .

0
0
Svar på denne tråd

kigge sig selv i spejlet
Dato:  17-05-2012 14:53

Jeg appellerer bare til noget selvkritik. Jeg ser det gang på gang: Min hest kan ikke longeres uden tvang, klikkeren fungerer ikke på min hest, min hest kan ikke trænes med godbidder osv. osv.

Sorry - men det er at manglende færdigheder der er årsagen og ikke metoderne.

0
0
Svar på denne tråd

Skal jeg holde?
Dato:  17-05-2012 16:07

Åh - selvkritik over for egne mangler.

Jamen det har jeg absolut ingen problemer med - selvkritik .

Hvorfor tror du det?

Hvorfor skal jeg blandes ind i dit indlæg om manglende selvkritik, der er absolut uden relevans til det TS efterlyser i tråden?

0
0
Svar på denne tråd

i......
Forfatter:  Team ♣Brok♣ (Skriv besked)
Dato:  17-05-2012 16:10

I longeterapi/ARR er indspændinger "forbudt", da de ikke hjælper hesten til at komme i selvbæring. :) De støtter hesten, så den har mulighed for at være skæv og på forparten. Sådan som jeg selv har redet min hest i alm. dressur de sidste mange år, med undervisning af psg-ryttere, DRF instruktører etc.

De skal lære at bære sig selv, så de kan blive ligeudrettet.

Nu, hvor jeg longerer uden indspændinger og på ARR måden, OG støtter hesten i stedet for bare at bære dens hoved (i galoppen), behøver jeg ikke læne mig bagud for ikke at falde af. Berideren sagde, "ikke jage" i galoppen - nej, jeg prøvede at undgå at skvatte forover.

Desværre er det helt normalt og legalt. Men JEG kan mærke forskellen, og er helt forelsket i den. Min hest er så lækker som aldrig før.

Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd

Mine ungheste
Forfatter:  morgan (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-05-2012 17:59

Mine ungheste er i forbindelse med tilridning blevet longeret med indspændinger, når tilridningsstedet og hesten har vænnet sig til hinanden først dvs først med longering med fokus på stemmekommando, og herefter longering med indspændinger.

Først skal stemmekommandoerne i longen være på plads, så unghesten HVIS den bliver bange for indspændingerne kan kontrolleres med stemmen.

Den første gang hesten har indspændinger på er de helt løse, og hesten trækkes rundt, dvs longeres ikke.

Den ene unghest jeg har fandt meget hurtig ud af at gåmed indspændinger. Så han kunne longeres med dem på dagen efter første trækketur.

Den anden gik helt i panik, og ville ikke flytte sig ud af plettetn - det gav nogle frustrationer på tilridningsstedet og især hos hesten. Så der brugte jeg en weekend på at trække rundt med hesten, fordi han var tryg ved at følge mig, og så trænede vi i, at jeg lagde en lille smule pres på indspændingen så han kunne mærke det i biddet, og så stadig gå fremad.

Herefter reagerede han rigtig godt på at blive longeret med indspændinger, og brugte sig rigtig godt med indspæninger på.

Indspændingerne bliver så brugt udfra et sikkerhedsissue - det er for at sikre, at første gang der er en rytter der kommer til at "tage hesten i tøjlen" fx i en galop/hesten galopper bange væk fra et eller andet, og det sker jo på et eller andet tidspunkt, så skal hesten ikke gå i panik over at mærke biddet.

Når først hesten begynder at gå med rytter i longen pilles indspændingerne af, da de ikke er der for at trække hesten ned med hovedet e.l. Her skal hesten lærer at søge biddet, og det skal den lærer lige så stille af sig selv.

Jeg longerer heller ikke selv med indspændinger, og foretrækker at minimerer brugen af longering. Bruger longering primært for at tjekke for halthed.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

fordi ....
Dato:  18-05-2012 11:08

Den kørte mulen i sandet som 5'te ben, der var ingen svæv i traven på forbenen, og bagbenene rørte knap jorden. Den gik i et meget roligt og snublende lunte tempo både i skridt og i trav. Galop kunne den ikke. Overgange kom nærmest før komandoen var givet, og det forgik ved at klodse bremsen på forbenene

Prøvede jeg at drive lidt på, mistede den fuldstændigt balancen og endte med at tage den i fuld ræs - nærmest liggende rundt i longen. - Meget på forparten.

Fordi ovenstående er mangel på selvkritik!!!! Du klandrer en metode, når det er dine manglende færdigheder der er årsagen til at det ender sådan. Derfor blev du inddraget !!!

0
0
Svar på denne tråd

Søs-Meggi
Dato:  18-05-2012 16:15

Nu har jeg læst afsnittet igennem 3 gange.

Gider du pensle lidt mere ud, hvor jeg klandrer metoden?

Jeg læser en beskrivelse af, hvordan hesten gik i longen - en metode, den lærte ude i byen. Og ja, jeg formåede ikke at ændre dens opfattelse af longering med kun en longe og stemmen

Og ja, mine maglende evner gjorde, at jeg tyede til en metode - indspændinger, som jeg så beskriver anvendelsen af.

Jeg kommer med en beskrivelse af, hvorledes med og uden indspændinger fungerede på min hest. Jeg kritiserer ingen af metoderne.

Jeg havde ikke fået opfattelsen af, at TS lagde op til kritik/nedrakning af forskellige metoder, men historier om longering af en hest med og uden indspændinger. Jeg ser stadig ikke selvkritik som trådens emne, og kan ikke helt forstå, du er så fikseret på min evt. manglende ditto?

Når hesten i dag longeres, er det uden indspændinger, for hvorfor skulle jeg bruge dem, når den går ganske udmærket uden. Og hvorfor skulle jeg bruge en metode - longere uden hjælpetøjler, hvis jeg fandt metoden helt uanvendelig?

I øvrigt ser du ikke mig nedrakke nogle metoder. Jeg er nysgerrig på alt, der hidrører arbejdet med hesten, - til fordel for denne.

Men jeg kender godt fornemmelsen af at føle sig nedrakket, for det oplever jeg såmænd tit f.eks du kan gøre - og her med indspændinger, der bliver kategoriseret som et tvangsmiddel uden skelen til, hvorledes det anvendes.

Det er bl.a. grunden til, at jeg fandt - og stadig finder dig og dine indlæg i denne tråd morsomme.

Du siger bare til, hvis jeg skal holde spejlet op for dig.

0
0
Svar på denne tråd

Forsøg :-)
Forfatter:  Jessie (Præsentation Opd.) (Skriv besked)
Dato:  18-05-2012 21:13

Jeg har lavet et lille forsøg her til aften og taget billeder af min søde hest med og uden indspændinger i longe.

Der er jo ligeså mange meninger om hestens træning, som der er hestefolk. Der er også forskellige måder at bruge indspændinger på, ligesom der er forskel på hvordan ryttere bruger tøjlen, sporen osv.

Er I friske på at gætte hvilke billeder hesten går med eller uden indspændinger på? Og forklare hvad I ser og hvorfor?

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

Jeg håber der er nogle der vil "gætte" med. Jeg viser billederne uden "kasser" senere.

Every Opportunity has an Expiration Date!

0
0
Svar på denne tråd

Spændende
Forfatter:  Roselina ♣C♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-05-2012 08:53

Fine billeder Jessie. Jeg vil dog ikke helt deltage i legen, fordi ingen af billederne viser den måde, jeg ønsker en hest skal trave i longe på.

Hermed mener jeg at billederne enten viser en hest i overtempo, en hest der er kort gående bagtil eller en hest der er utaktet.

Det jeg synes billederne viser er en hest, der normalt holdes sammen af tøjlen (hvis hesten er redet) - hvis det er en unghest, viser det en hest, der endnu ikke har fundet sin balance, og som virker blokeret i bagparten.

Billede 1, 2 og 6 viser mig dette.

Billede 3, 5 og 8 viser overtempo.

Billede 4 ser tempoet fornuftigt ud, men hesten går skævt og med hængende bagben.

Billede 7 ser hesten ud til at være mest i ligevægt, selvom tempoet ser højt ud - om den går med eller uden indspændiger, kan jeg ikke gætte .

De venligste hilsner Louise

Fotografier viser os det, vi normalt ikke ser, fordi de stander tiden

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  19-05-2012 11:39

Rosalina:

Som sagt er der mange holdninger til hvordan en hest skal rides, longeres osv. Jeg vil ikke have at min hest går i luntetempo, og lige pt. træner vi temposkift, netop for at få bagbenene lidt bedre med, det har selvfølgelig den konsekvens at balancen og takten bliver sværere at mestre, men det er allerede blevet bedre og det er faktisk et godt råd jeg har fået her på HN i en tidligere tråd.

Jeg må indrømme, at da jeg lavede billedtråden, da havde jeg taget med i overvejelserne at nogle ville mene at der var noget galt med tempo, ridebanebunden, billedkvalitetet, race, momentet og komme med andre undskyldninger for ikke at kunne gætte med.

Jeg er glad for, at der i det mindste er 1 billede ud af 8 som du synes er godt!

Hvis du har tid, så vil opfordre dig til selv at lægge nogle billeder ind hvor du synes din hest går perfekt i longe.

0
0
Svar på denne tråd

Deltager gerne ...
Forfatter:  Stald Lauenborg (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-05-2012 13:44

Jeg deltager gerne i legen...

Tror den har indspændinger på billederne 5,6, 7 og 8...

0
0
Svar på denne tråd

Undskylder
Dato:  19-05-2012 15:01

Jessie, mit indlæg var ikke ment som en kritik af din hest eller din træning - og jeg mente det, da jeg skrev det var fine billeder til en spændende gætteleg.

Blot er der for mig at se ikke en tydelig forskel på hestens bevægelser, og bevægelsen ligger for langt væk fra det jeg normalt gerne vil se en hest i longe lave, derfor undlod jeg at deltage i gættelegen.

For folk der er vant til at se heste trænet med indspændinger, kan det være der er tydelig forskel, og det vil jeg da gerne læse - også gerne uddybet hvorfor/hvordan man ser forskellen...

Jeg siger ikke det ene er mere rigtigt end det andet, det er forskellige ting, vi hver især lægger vægt på undervejs i træningen og så længe hesten ikke udviser stress og konflikter under træningen, så kan man gøre, som man vil .

Jeg har hverken tid eller lyst til at lave et indlæg med billeder af min egen hest i longe.

0
0
Svar på denne tråd

fniiiiisss...
Forfatter:  nimbus 1 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-05-2012 15:49

ja, hesten er selvfølgelig ødelagt, og kan kun beskues som værende gående, hvis man er skolet til at se det forkerte, som værende rigtigt.

Dog er det jo glædeligt at Søs faktisk kender begrebet selvkritik, det var en overaskelse for mig.

Nu er jeg heldigvis flintrende ligeglad med, hvorvidt en hest går rigtigt eller forkert, og jeg kan givet heller ikke se det, men der er mange heste, der har glæde af indspændinger, særligt når ekstriør eller gangarter spænder ben for den mest hensigtsmæssige brug af overlinien.

Men, det der nok skiller mest, er spørgsmålet om, hvorvidt man må tilvænne hesten et konstant tryk på biddet, og en fast ramme for hoved/halsføring.

Jeg ser intet odiøst i ovenstående, og tror følgelig ikke på det farlige ved indspændinger.

Longering kan, som al anden omgang, udføres himmelråbende forkert, men det er desværre alt for forenklet at give noget udstyr skylden.

Men, hvor er det beklageligt at der ikke er ressourcer til at fremvise de korrekte heste...

Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

Griner.
Dato:  19-05-2012 22:36

Nimbus: Du er også ret morsom - omend af andre grunde -

Jessie:

Det er et rigtigt spændende forsøg, du har gjort dig ulejlighed med at lave. Specielt hvis flere modstandere til indspændingstøjlerne ville komme på banen med - kvalificerede (?) - bud.

Jeg har jo nu en "ekspertudtalelse" på, at jeg er lovlig undskyldt med hensyn til at kunne noget som helst, så jeg vil undlade at byde ind.

Nu er jeg jo eller ikke indspændingstøjle-forskrækket. Og jeg bruger ikke longen til opnåelse af det færdige produkt, men som et middel til at finde vejen, der fører derhen. Derfor kan jeg sagtens acceptere, at hesten ikke arbejder optimalt i longen, bare den viser nogle takter i den rigtige retning. Hvis jeg evner at kunne se, om hesten tilnærmelsesvis udvikler sig til at fungere i den rigtige retning - vel og mærke.

Men som udgangspunkt kan jeg godt lide billede 5, 7 og 8 af dine billeder. hesten går med energi ,ryg samt bedre indundergriben, og det er ikke så tosset at arbejde videre med.

Med hensyn til overgange i longe, så er overgange ned i tempo guld værd .

0
0
Svar på denne tråd

enig enig
Dato:  19-05-2012 23:51

Nej Nimbus, det kan du ikke - se hvordan en hest går. Det har du demonstrerede da du hev en halt hest i pessoa frem som god pessoa-longering.

Men du er jo så også ligeglad med om en hest går korrekt eller ej ikk?? Fantastisk udgangspunkt i øvrigt for debatter om træning af heste - men det er jo nok heller ikke derfor du deltager?

Og ja det er forsimpelt at tro at hvis man lægger indspændinger, pessoaer m.m på hestene så kommer de til at gå korrekt. Det er bare en form de får, det er ingen kvalitet i bevægelsen fordi de forhindres i at bruges deres kroppe - indspændinger forhindrer bevægelser fortil, pessoaen forhindres så både afskub bagtil og balancering af hals og hovedet fortil.

0
0
Svar på denne tråd

Indspændinger
Forfatter:  Susan Kjærgård (Blue Berry Hill) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  20-05-2012 08:34

Som svar på Cirkelines ønske: Specielt hvis flere modstandere til indspændingstøjlerne ville komme på banen med - kvalificerede (?) - bud.

Vil jeg, som ikke tilhænger af indspændingstøjler, gerne give mit bud på, hvorfor jeg ikke er tilhænger.. Så må I selv beslutte om det er kvalificeret

For mig opstår der både forståelsesmæssige udfordringer og bevægelsesmæssige udfordringer når heste trænes med indspændingstøjler.

De forståelsesmæssige

Jeg vil gerne have at mine heste indledningsvist lærer at "tøjlen kobler til forbenene". Når jeg møder ryttere, der har problemer med at hestens skyder skulderen, "putter sig", slår fra, lægger sig på tøjlen, er svær at bremse eller lignende, så stammer det, forståelsesmæsssigt, altid fra at hesten "kobler tøjlen til halsen".

Når vi så har trænet med at koble tøjlen til kroppen, så forsvinder disse symptomer. Jeg møder MANGE MANGE ryttere der har nogle af ovennævnte problemer og det er også meget udbredt at hesten bliver trænet til at gøre noget med halsen når den mærker aktivitet i biddet.

Indspændinger gør netop dette meget grundigt!. De lærer hesten at selvom du mærker et pres i din mund, og det kan være et meget kraftigt pres, hvis hesten f.eks prøver at slå fra, så skal du alligevel bare blive ved med at bevæge dig. Du får frihed i din mund, hvis du placerer din hals i en bestemt position = "tøjlen kobler til halsen og benene/kroppen arbejder uafhængigt af påvirkniinger i halsen.

Ofte oplever jeg ligeledes at dem der arbejder med indspændinger driver fremad på hesten hvis den slår fra/går imod tøjlen og på denne måde lærer hesten igen at selv der er pres i biddet, så skal du gå fremad, måske endda sætte farten op.. Jeg oplever at det giver anledning til forvirring hvis hesten senere forsøges bremset med tøjlerne ELLER når rytteren senere i ridningen bakser med at det er svært at ride hesten frem til/ud i hånden.. Jeg møder mange ryttere der fortæller mig at hesten putter sig, selvim de prøver at drive den frem i hånden.. Måske stammer det fra at den i longen med indspændinger bliver drevet fremad npr den skal runde halsen ind?

Det tænker jeg i mange tilfælde.. Problemet løses ihvertfald når vi "omkoblertøjlen". :-)

Bevægelsesmæssigt.

Når jeg longerer bruger jeg det enten til at få hestens overlinje afspændt eller til at bygge muskler og styrke hestens krop og koordinationsevne. Hvis jeg "blot" er interesseret i at få hesten til at afspænde overlinje, longerer jeg på en så stor volte som muligt, i langsomt tempo og med få overgange. Når hesten skal til at bygge mere styrke, varierer jeg med størrelsen af volten, sætter tempoet op og ned, samt laver mange overgange. Fordi jeg longerer uden indspændinger får jeg mange informationer fra hesten om hvordan det går med dens krop i de forskellige øvelser. Hvis jeg f.eks får bremset mere end hesten havde styrke til, så slår hesten måske kraftigt fra i overgangen og bremser med forparten.. Så ved jeg at jeg skal lave en blidere overgang næste gang, hvis jeg vil have hesten til at prøve at bremse sig mere bagfra.. Jeg ser det samme hvis volten bliver for lille eller tempoet for højt, at så slår hesten fra på den ene eller anden måde og jeg ved derfor at jeg skal justere på kravene..

Jeg prøver at "surfe" lige på grænsen af hvad de har styrke til, for at flytte grænserne og jeg kan også opleve at hesten måske lige i 1 eller 2 skridt, har brug for at strække sig helt ud, eller helt op, for så at komme tilbage igen.. Denne mulighed får hesten ikke hvis jeg har givet den indspændinger på og udover at jeg oplever at det giver spændinger når muskler bliver fikseret, så mister jeg også værdifulde informationer.

Jeg vil gerne have at hesten rækker sig ud i kroppen når jeg longerer.. Så de senere hen kender følelsen af at række sig ud mod biddet/hånden. Det ser nogenlunde sådan her ud..

Billede

Billede

Billede

Det er ikke muligt for mig at få hesten til at række sig sådan her ud i rammerne, hvis jeg giver den inspændinger på, hvis arbejdsretning er fra munden og ind mod gjordlejet og derfor er de uhensigtsmæssige for mig, da jeg ikke ønsker at få alle de symptomer, jeg har listet igennem dette indlæg

Den virkelige verden

Jeg tror at grunden til at mange ryttere oplever at deres hest føles blødre/lettere/ og måske roligere når de har trænet den med indspændinger eller f.eks pessoaline, er at denne træning løser ét problem for dem..

Det afspænder til en hvis grad overlinjen, fordi hesten løfter rygsøjlen med nakkebåndet når den spændes ind og herved får rygmuskulaturen mulighed for at arbejde med bevægelse fremfor at gøre sig stenhård i forsøget på at beskytte rygsøjlen. Hvis alternativet til træning med indspændinger er, at hesten går med en anspændt underlinje og en stenhård overlinje, så vil det ganske sikkert føles som en forbedring når hesten har arbejdet i longen med halsen rund og rygmusklerne til en hvis grad har fået bedre mulighed for at spænde af end hvis hetsen rides med næsen oppe/modstand på biddet og ryggen nede..

Udfordringen er så, at træningen måske hjælper dette ene område, men hvis det iver en masse "bivirkninger" på alle mulige andre områder, så ville det måske være tiden værd at lære hesten at afspænde ryggen på en måde som ikke giver bivirkninger i form af skuldre der skydes, heste der slår fra i øvelser og overgange eller heste der hele tiden "putter sig"..

Det synes jeg ihvertfald... :-)

Og så et sidste Ps.
HVIS man ikke er rutineret udi longering og man efter utallige forsøg endnu ikke har haft succes med at få sin hest til at afspænde sin hals og overlinje i longen, så vil jeg, som nødløsning, anbefale en gammeldags chambon fremfor elastikchambon og/eller indspændingstøjler. Den lægger presset hel anderledes, fordi den trykker i nakken, så på det forståelsesmæssige områder er den ikke ligeså "slem" som de andre og den tillader hele tiden hesten at række halsen fremad, så den ikke lærer at "putte sig"..

Det er ikke min foretrukne løsning, men det er en bedre løsning end indspændingstøjler som jeg ikke er tilhænger af.. Hvis nogen skulle være i tvivl

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

SERIØS JUNIOR TRÆNINGSLEJR

0
0
Svar på denne tråd

Bummelumme lum
Forfatter:  MTDressage (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  20-05-2012 12:42

:o)

Jeg kan KUN smule når jeg læser denne tråd. For Søs illustrerer på ganske særdeles og udmærket måde med sin evigt dunken overi hovedet(I er ALLE for DUMME og jeg er klart den BEDSTE)attitude, hvorfor jeg IKKE debatterer i træning mere.

Dog har jeg læst med fra sidelinien og er nødt til at komme med min applaus til Susan. FLOT FLOTTERE og FLOTTEST i forhold til, at forklare fordele og ulemper, observationer og brugen iøvrigt af longeringsarbejdet med og uden indspændinger. Det er noget JEG kan bruge til noget. TAK! Og så bare et enkelt spørgsmål Susan, hvorfor foretrækker du en alm. gammeldags chambon frem for en af elastik? I min verden må den af elstik da være mere blid end den anden idet den jo er eftergivende?

Hvorimod der INTET er at bruge til noget år Søs udbreder sin mund galle her i træning. Jeg tænker tit, at det er trist sådan et NATUR TALENT er gået tabt for omverdenen og ikke er kommet ud i den store vide verden fremfor at sidde og spise rugkiks og gemme sig bag skærmen.

Sorry, normalt er jeg slet slet ikke så personlig og nedladende, men lige i denne tråd får jeg virkeligt opkastningsfornemmelser af dig Søs. Du burde om nogen skamme dig med din så nedladende attitude. Hvis du vitterligt mener DU har oget at byde på, så brug Susan som et godt eksempel og FORKLAR dig frem for blot at lukke al din ndladenhed ud.

Tro på dig selv og dine muligheder,

- derved kommer du længst!

0
0
Svar på denne tråd

Korthed.
Dato:  20-05-2012 13:21

Susan - jeg tænkte et bud på Jessies billeder; hvilke den går med indspændinger og hvilke den går uden.

Men et meget informativt indlæg, du kommer med. - Tak.

Og et rigtigt langt stykke hen ad vejen er jeg enig i dine betragtninger.

Valget af brug af evt. hjælpetøjler afhænger jo meget af, hvad man vil opnå i en given situation. Inden man når her til, må jeg hellere - af hensyn til Søs-Meggi's sjælefred pointere, at man selvfølgelig har gjort sig overvejelser omkring hestens fysiske og mentale forudsætninger for at udføre det ønskede, samt ens egne - typisk manglende - forudsætninger for at erkende, hvorfor det ikke virker som ønsket, og ens - typisk manglende - forudsætninger for at få bragt situationen i en ønsket retning, såfremt man ville kunne erkende, om det går i ønsket retning. Ydermere han man gjort sig overvejelser omkring, hvad man forestiller sig skulle være slutmålet med øvelsen, og hvornår man er tilfreds og kan arbejde videre under andre rammer.

Et hvert valg i trænings-øjemed har nogle konsekvenser af en eller anden art, og man er jo så nød til at have evt. bivirkninger af et valg med i overvejelserne, og efterfølgende tage højde for, hvordan det videre forløb så kunne være.

Og som du beskriver de forståelsesmæssige udfordringer ved indspændingstøjler, har jeg også set. Og det indikerer i mine øjne en uhensigtsmæssig anvendelse af for korte indspændinger, som typisk vil være fikserende. Men beskrivelsen kunne også fint passe til en hest redet med forvirrende hænder på en for kort tøjle, så det er ikke nødvendigvis alene brug af indspændingerne, der giver det beskrevne resultat.

Hvis man med pessoa, indspændinger eller lignende netop har opnået en umiddelbar afslapning af overlinien og en ramme for hesten, som den arbejder fornuftigt i, er der jo netop grundlag for at overveje, hvorledes man kommer videre. Her ville jeg så ikke bare fortsætte hovedløst med hjælpetøjler i håbet om, at bedre bliver perfekt, hvis jeg gør det længe nok.

At den som udgangspunkt - efter brug af f.eks. indspændinger - ikke bevæger sig optimalt kan jeg sagtens acceptere, hvis den blot bevæger sig i en - for min hest vedkommende - mere hensigtsmæssig ramme. Så har jeg ved anvendelsen af indspændingerne opnået noget positivt, jeg kan arbejde videre med. Og det videre arbejde afhænger selvfølgelig også af eventuelle bivirkninger.

Havde jeg valgt ikke at anvende indspændingstøjlerne, men fortsat longeringen i den ramme, hesten havde valgt, var konsekvensen i sidste ende måske overbelastede forben - og det var en konsekvens af mit valg, jeg ikke kunne arbejde videre med - eller måske overhovedet arbejde mig ud af.

Men formål, mål og valg afhænger jo af ens træningsfilosofi og ambitionsniveau - hvor vil du hen og hvor langt i samarbejdet med hesten.

- Min favorit-hjælpe-"tøjle" - den faste chambon ville i sitautionen med min besevne hest ikke have været til nogen nytte, da hesten jo netop placerede nakken så lavt som fysisk muligt.

PS - Søs-Meggi: Jeg noterede mig sørme lige en udtalelse i dit sidste indlæg, som jeg sandelig kunne have respekt for - både formen i udtalelsen og indholdet:

"Og ja det er forsimpelt at tro at hvis man lægger indspændinger, pessoaer m.m på hestene så kommer de til at gå korrekt. Det er bare en form de får, det er ingen kvalitet i bevægelsen ?"

Men hvis det er formen man gerne vil ændre på i første omgang, er det jo fint nok. Så kan kvaliteten i bevægelsen komme bagefter. Bevægelsen kan jo heller ikke optimeres, hvis hesten kegler rundt i en uhensigtsmæssig form.

Er ambitionsniveauet f.eks, at hesten skal gå perfekt i longen, inden man går videre til næste trin, eller er det et grundlag, man kan arbejde videre fra - det har indflydelse på ens valg af metode og tidshorisont.

Skulle jeg have formuleret mig, så det skrevne kunne forstås som nedrakning af metoder/personer eller lignende, beklager jeg meget. Det var IKKE hensigten.

0
0
Svar på denne tråd

tre gode indlæg...
Forfatter:  Stald Lauenborg (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  20-05-2012 14:34

Hvor er det dejligt at læse tre gode, velformuleret og brugebare indlæg, som de sidste!!!!

til MTDressage ( du skriver, det jeg og sikkert mange andre tænker ), Susan og Cirkelinemus...

Så kan tråden bruges til at lære noget af istedet for bare at være nedladende indlæg omkring valgte af hjælpetøjler eller ej...

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Dato:  20-05-2012 16:54

Nu er Suan jo, som altid, kvinde for at lave et velformuleret og gennemtænkt indlæg.

Men, som Cirkelinemus er inde på, så er det ikke et enten/eller, i den forstand at, man ikke ALTID longerer med indspænding, blot fordi de er på udstyrslisten.

Nogle af de tanker jeg gør mig, særligt i forbindelse med disse debatter, er netop tidsaspektet.

Her fremføres det jo ofte, at der anvendes hjælpetøjler grundet ejerens utålmodighed. Der ser jeg ofte det modsatte. Npget af det man må overveje, når man har en hest, der reagerer uhensigtsmæssigt i longen, går ovenud, japper, falder voldsomt ud o,s,v er, hvor lang tid har HESTEN?.

Der går såmænd ingen skår af mig, for at bruge måneder på at Bolle f.eks selv regner ud at en volte ikke er firkantet, men omvendt, så vil et langtrukket forløb være vanskeligt indlæringsmæssigt, der skal jo roses for noget, ellers er det surt, men man belønner det forkerte, og hans bevægelse og fysik har ikke videre godt af, at han kompenserer i underlinien.

Selvkritik her gør netop at man må vudere, hvorvidt det er i hestens interesse at bruge et "quick-fix" for at komme videre, eller om ens personlige selvopfattelse m.h.t ens egen dygtighed er vigtigst.

Med elastiske indspændinger, rimeligt løse, med indvendige et hul kortere blev Bolles medfødte "ligeud til enden af plovfuren" omkodet til "følg-næsen", så kunne han longeres det, der var nødvendigt for at komme på ryggen af ham.

Der er min spidskompetence, smid tøjlen og rid med hele kroppen, yderst brugbar, særligt kombineret med reiningtræningen.

Nu kan han så longeres uden tingeltangel, men skal der gang i f.eks et genoptræningsforløb, så tror jeg sagtens at det kan blive nødvendigt at støve snorene af igen.

Jeg kan godt følge din tankegang m.h.t kobling af tøjlen, men der tænker og træner jeg tøjlen koblet på bagben, i den forstand at frem betyder brug-bagpart og tøjlens fasthed/eftergivenhed angiver, hvorvidt jeg ønsker lange skridt, eller korte med mere bæring.

Altså at energien sådant set skal være den samme, hånden bestemmer bare formen, så hesten skal altid strække sig ud til hånden, når man sender den frem.(Det blev vist noget rodet.)

Altså at frem-stræk kommer af en aktiv påvirkning fra rytteren, og derfor er forskellig fra indlæringen i longen.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

drama i sigte
Dato:  20-05-2012 17:36

Glædeligt at se der kan ruskes lidt i alle de gamle kendige så snart der er lidt drama og konflikter i sigte (Y) (Y) (Y) Men sørgeligt det er det eneste, der kan få folk op af stolene, og at det ikke er træning af hestene der gør det.

0
0
Svar på denne tråd

mere drama
Dato:  20-05-2012 17:37

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter:  Morild (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  20-05-2012 19:53
Jeg synes det er en spændende tråd at læse!
Jeg har selv et føl, og gør mig også nogle tanker om hvordan han skal trænes om en 3-4 år. Gad vide om tingene ser helt anderledes ud der.:-)

Jeg glæder mig til at Jessie afslører hvilke billeder, der er brugt inspændinger på. Det synes jeg er et interessant eksperiment.

Søs, mon ikke du selv (som vanligt) er med til at skabe det drama.;-)
De fleste af de tråde du ytrer dig i, de ender jo mere eller mindre på samme måde.
Der er intet galt i saglig og konstruktiv kritik, men der er tit noget galt med måden den bliver leveret på.;-)

Mvh. Lea

A smile is the light in the window of your face, that tells people your heart is at home.<3

Børn er som ideer - ens egne er de bedste.

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld.
Dato:  20-05-2012 20:04

Undskyld TS, men her kommer et lille sidespring :

Søs-Meggi: Du har aldrig overvejet, om du selv er katalysatoren til den vending?

At klandre andre for ikke at ville debattere træning - det har du helt misforstået. Jeg oplever netop, at mange rigtig gerne vil debattere, men at debatten meget hurtigt lukkes, af en debattør - i denne tråd dig - der skriver, som om du føler dig personligt krænket af at blive mødt med en anden holdning.

Du har en evne til at gøre din sandhed - din opfattelse af f.eks. korrekt metode - til den endegyldige sandhed for alle både heste og ryttere. Og som MTDressage skriver, så formulerer du dig efterfølgende, så de deltagere i dabatten, der ikke bøjer sig i støvet for dine udtalelser, kunne tolkes som værende dumme og handle mod bedre-vidende.

Dine indlæg bliver fantastisk hurtigt meget lidt nuancerede, meget kategorisk og meget lidt konstruktive for enhver debat . Kan være vældigt frustrerende for andre debattører.

- Også i en debat om hestens træning, der ellers er så utrolig spændende.

Jeg ved ikke, om du måske har problemer med at formulere dig.

Jeg er egentlig ikke i tvivl om din store viden, og dine i øvrigt gode hensigter for at ville hestene det bedste. Men dine pædagogiske evner synes ikke helt at række til formidling på skrift? Det er selvfølgelig frustrerende for dig, hvis det er tilfældet. Og det kan være rigtig svært at håndtere, hvis man føler, man har noget på hjertet.

Men vil du debattere hestens træning, hvilket du flere gange i denne tråd har givet indirekte udtryk for, så er du som udgangspunkt nødt til at acceptere, at alle øvrige debattører også mener at kende sandheden, og måske har et andet mål eller en anden opfattelse end dig.

Stald Lauenborg - tak for rosen.

Nimbus: Jeg tror godt , jeg forstod det med at tøjlen er koblet på bagbenene. Men som udgangspunkt er jeg enig med Susan, at den unge hest i første omgang lærer en aktiv tøjle som stop med forben.

Den videre uddannelse går vel så på at få koblet sædet på bagben/bagpart. Jeg mener så, tøjlen kun indirekte er bestemmende for formen - ellers er tøjlen jo pludselig kobling til halsens placering med deraf følgende evt. problemer. Den direkte årsag til hestens placering af nakke/hoved er jo samlingsgraden, hvor sædet er den aktive faktor, og tøjlen en passiv - og ikke aktiv i form af anholdende eller eftergivende.

Håber ikke Jessie helt har opgivet tråden - glæder mig da også lidt til at se billederne.

Skulle jeg have formuleret mig, så det skrevne kunne forstås som nedrakning af metoder/personer eller lignende, beklager jeg meget. Det var IKKE hensigten.

0
0
Svar på denne tråd

indspænding
Forfatter:  Erica *Stutteri Møllegården* (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  20-05-2012 21:26

Jeg vil sige at mine erfaringer med indspændingstøjler er præsis de samme som trådstarters, har brugt dem 2 gange. Og den hest jeg brugte dem på var vel at mærke vant til dem.

Mit problem med indspændingstøjlerne er nok at formålet med mit longearbejde er det samme som Susan Kjærgård bestriver det.

Jeg har dog i en periode haft glæde af at longere med en forholdsvis løs elastikchambon fastgjort mellem forbenene på "bedste rideskolemanér". Jeg gjorde dette for at få hesten til at strække sig ned i forbindelse med løsgørende arbejde, da den var blevet noget låst i lænden efter et stunt på folden. Bivirkningen var at hesten senere i ridningen faldte mere på forparten. Den blev dog tilstrækkelig løs i lænden til at jeg kunne begynde at ride igen. Så min erfaring var god i dette tilfælde. Jeg måtte jo så bare rette hesten op i ridningen senere og få kompenseret for at den nu havde fået vanen med at "gå på næsen"

Guldheste haves og laves :-)

Dårligt temperement findes ikke, kun dårlig opdragelse

Hingsteplag Amadeus sælges

Unik vallak Marco 4 år sælges

0
0
Svar på denne tråd

hmmm....
Dato:  20-05-2012 22:21

Nu har jeg filosoferet en del, blandt meget andet, netop over, hvordan man, indlæringsmæssigt, kobler stop på bagdelen, ikke forparten.

Faktisk har jeg endda puslet med en teori om, at noget af det, der afgør, hvor "nem" en hest er at ride fra starten, hænger sammen med, hvorledes den selv standser og vender fra naturens hånd.

Lokalstudier af det forhåndenværende hestematriale gav en masse input, eksempelvis tyrefægter PRE-tingen og islænderen ejer samme evne til, rent instinktivt, altid at vende, bremse og generelt være på bagparten, helst med underlinien til opbakning, hvilket giver absure accelerationer og opbremsninger i perfekt balance.

DV erne er jævnt fordelt, de fleste af dem bremser ligeligt i for og bag, og benytter tit opspring til vendinger, fremfor de smås spins. Ollerne viste en tendens til at bremse i for, ved at skrue halsen op og ind, hvorefter man så skal til at flytte toget, hvilket gør at man er lidt til grin, når isseren tæver en..

Noget jeg har lært, via min geniale westernveninde, er at når hesten har en enkel forventning om den forestående opgave, så indretter den selv kroppen efter det. Altså rider man rundt i trav på en 20 meter volte, og den eneste gentagne øvelse man laver er at stoppe, så vil hesten hurtigt indrette sig på at stoppe. På en "naturbag" som isseren, er det nok til at den begynder at koble kroppen til bag, det er jo dens bremsemetode. Bollen kobler så stoppet på sin torntappevridende køremodel, men indlægger man en bagpartsvending lige efter stop, så begynder selv han at tænke mere i bag, fordi det letter den opgave, han ved kommer nært forestående. De "Galske" tempovekslinger har samme effekt, hesten lærer erfaringsmæssigt at den skal nedsætte skridtlængden, og letter opgaven for sig selv, ved netop at tænke i bag, hvilket den også skal bruge, for at øge længden efterfølgende. Kunsten, for pilottossen, er at holde opgaven tydelig, gentagen, ensartet og konsekvent, hvilket er lidt nogle fy-ord i moderne ridning. (Og så kræver tempotingen at man har hesten ligeudrettet da der ellers går helt filt i benene, hvilket anses for meget uheldigt)

Ridning i firkanter, små 8 taller i skridt og alle de andre forbudte trin, er jo med til at give hesten opgaver, der bliver betydeligt lettere, hvis den stopper og går frem fra bagenden, og altså omkodes fra "følg-næsen" og "bliv i rammen".

Hoved og halsens placering skal jo helst komme fra den brug af begbene, der former overlinien, taber jeg stræk/sug/kontakt, whatever man kalder det, så har jeg tabt svinget og energien fra bagdelen, hestens forstås..

Da ridning netop, i mit univers, er et aktivt samspil med alle 3 hjælpere, så ville det, for mig, svare til at jeg sad totalt passivt, med låst hånd, hvis jeg skulle efterligne longering i indspænding. Det ligger mig lidt fjernt, jeg er en aktiv natur, men omvendt så har jeg følgelig ingen skrupler med at indlære en form via indspænding, kan jeg ikke efterfølgende indlære stræk for fremaddrift i bagparten, så har enten hesten, eller snarere jeg, langt større problemer, end de 2 lædertøjler med et elastikstykke i midten, jeg har hængende et eller andet sted.

Eller, har man en "krøllehest", så tror jeg, desværre, ikke man kan give longeringen af unghesten skylden.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

hov.....
Dato:  20-05-2012 22:32

Men ja, når vi tale mere "samling" så er tøjlen jo ikke placerende, med stadig, via halve-parader, (som egentligt også er en helkropsting) siger man jo at al energien skal bruges stadig, den skal bare lukke mere i leddene i bag, og komme mere op end frem, hvilket så automatisk former overlinie/hoved/hals anderledes, end hvis man "gav los" og red energien frem og ud og ned.

Iøvrigt, SUSAN, var det ikke noget at afholde en IRL HN-dag, hvor vi klogeåger kunne komme med de mølædte krikker, og så tegne og fortælle, hvad vi gør, og hvorfor..

Jeg kaster da gerne mig selv i grams, jeg er lidt billig..

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

hold da op!
Forfatter:  TinaNikita (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  21-05-2012 02:20

Spændende tråd! Og rigtig gode indlæg fra Susan (som altid), Cirkelinemus og andre.

Søs: Jeg er ofte meget enig i meget af det, du siger, og er bestemt ikke til hjælpetøjler eller moderne konkurrencedressur for den sags skyld (selvom jeg mener, at der er flere veje, der fører til Rom, og at man ikke nødvendigvis må tage turen via KH, selvom det bestemt er en spændende rute), men jeg forstår slet, slet ikke dit personlige angreb på Cirkelinemus??!!!

Jeg blev faktisk lidt chokeret, da jeg læste dit indlæg, for jeg synes det var helt uprovokeret og kan ikke se, at hun noget sted kritiserer en bestemt metode? At det ud fra ovenstående indlæg fremgår, at hun mangler selvkritik? Ikke fatter, hvordan en hest bør bevæge sig? Eller at hun mener, at indspændingstøjler er vejen frem, hver gang noget ikke fungerer? Faktisk synes jeg, at det er dig, der afsporer tråden med personangreb fremfor saglighed, og i denne sammenhæng fremstår hendes indlæg faktisk i mine øjne langt mere nuancerede og velargumenterede og afspejler selvkritik, i langt højere grad end dine egne, og der siger jeg, selvom jeg selv har meget lidt tilovers for hjælpetøjler, og at min egen tilgang til træning uden tvivl ligner din langt mere end hendes. Jeg er bange for, at både dit spændende budskab, din viden og dit engagement i den grad falder til jorden, på grund af din facon, og jeg tror såmænd også, at din videre uddannelse som rytter vil lide under din modvilje mod at lære af andre. Det er sjældent dem, som selv synes de er klogest, der rent faktisk er det.

For selvom man synes, at man har fundet en god metode, er det da stadig interessant at høre om andres oplevelser og vurderinger, og måske lære noget (og nej, jeg farer ikke ud og smækker indspændinger på dyret, hverken i morgen eller nogen anden dag, på grund af de indspændings-positive indlæg her i tråden), men man lærer vel aldrig noget, hvis man altid afviser andres observationer med, at 'så er det bare fordi de ikke har forstand på det/kan se hvornår hesten går korrekt/mangler selvkritik/indsigt/forståelse/ viden' osv.

Den nysgerrighed, der har bragt os til vores indsigter og viden om, hvordan hesten fungerer (og hvordan den ikke fungerer), skulle vel gerne bevares, så man, måske, kunne forstætte med at lære.

Men til alle andre: tak for en fin tråd med billeder og det hele!

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Mange svar
Forfatter:  Susan Kjærgård (Blue Berry Hill) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  21-05-2012 07:29

uh, der nåede at komme mange indlæg på kort tid..

Jeg forsøger at holde overblik til et par korte svar :-)

Michael, grunden til at jeg er mere til den gammeldags end elastikken er først og fremmest, den retning presset virker i. Fordi den gammeldags kører op om nakken og derfra gennem en ring ned til biddet, så vil presset fra den virke ved at trykke ned på nakken (et logisk tryk når man gerne vil have hesten til at sænke og ikke bøje halsen) og, vigtigt, så vil presset i biddet LØFTE opad i biddet og placere presset i hestens mundvig og heraf adskiller det sig fra følelsen af et pres fra tøjlen.

De fleste heste finder det langt mindre ubehageligt når biddet løftes op i mindvigen end når det presses ned i laderne og nedover tungen, som sker hvis man har en elastikschambon (eller indspændinger) nede i gjorden eller ellem forbenene..

Og så synes jeg ofte at jeg ser elastikker skaber mere spænding, fordi hesten ligesom "gynger" i elastikken, så der i mange situationer hele tiden er lidt pres på.. Ligesom hvis vi træner pilates med elastikker, så bliver belastningen øget. Hvor en uden eller med ganske lidt elastik er mere on eller off.. Og hvis den er psændt løst, bliver det mere et signal end et konstant pres der holder hestens hovede på plads..

Sidst men ikke mindst, så har hesten en langt større bevægelsesfrihed med den gammeldags chambon.. Det er fascinerende hvor meget hesten i virkeligheden flytter rundt på sin hals når man longerer uden noget og det kan den bedre komme til med den gameldags..

Så altså både forståelsesmæssigt skaber den mindre forvirring og fysisk tilnærmer den meget bedre det jeg stræber efter når jeg longerer, fordi den ikke hæmmer hestens mulighed og MOTIVATION for at skubbe næsen fremad :-)

Jeg synes at det er en super god idé Jessie har fået med billederne.. Jeg afholdt mig fra ta gætte af to årsager. For det første var jeg meget enig med Louises analyse af dem, men jeg fornemmede at Jessie blev lidt "stødt" over at opfatte det som kritik af hesten, så jeg tænkte der ikke var grund til at mose mere rundt i det :-)

Dernæst så synes jeg at det er næsten umuligt at bedømme uden at have set hesten bevæge sig først.. For som andre også har været ind på er det ikke sort og hvidt at man kan sige MED insdspændinger går hesten forkert og UDEN går den rigtigt! Hesten kan sagtens gå uhensigtsmæssigt uden indspændingerne, så det ville være let at gætte forkert.

Men Jessie for initiativet :-)

Helt kort til slut til Nimbus. De heste du beskriver som havende mere naturligt flair for at bremse med bagparten er racer der typisk er lidt kortere over lænden..

Det er min erfaring at de ofte, som du beskriver har lettere ved det, fordi de ikke bliver "hule" over ryggen ligeså let som dem der er længere...

Kort lænd = stærkere men måske knap så smidig lænd. Lang lænd = lidt svagere men smidigere..

På torsdag rejser jeg 5 dage til Portugal for at ride 10 lektioner på Lusitanoer, så jeg glæder mig til at samle en masse erfaringer fra en helt anden race end dem jeg er mest vant til.. Så kan det være det giver nogle nye aha oplevelser :-)

Nu hvor jeg får flere og flere elever på den slags heste, må jeg holde mig opdateret ;-)

Uh tiden render og jeg skal ud og have mit daglige rideglæde fix på ryggen af min brune Musse..

Sorry hvis jeg ikke har svaret alle ordentligt :-)

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

SERIØS JUNIOR TRÆNINGSLEJR

0
0
Svar på denne tråd

gættekonkurrence
Forfatter:  Lennert (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  21-05-2012 11:16

Der er jo nærmest ingen der gætter med...Jeg er frisk på at gætte, og vil ikke komme med lange forklaringer.

så jeg tror at billede 2,3, 7,8 er med indspændingstøjler ?

Er de fleste de bedste eller bare de fleste?

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor
Dato:  21-05-2012 12:48

Det spændende er jo hvorfor folk tror hesten har indspændinger på - og ikke bare ubegrundede svar .

Det er jo hinandens betragtninger vi lærer af, det er i hvert fald det eneste, jeg kan bruge til noget ...

Cirkelinemus, du vil gerne have kvalificerede gæt, men jeg tror ikke på, at en hest der er vant til at blive longeret med indspændinger, pludselig løsner op i de spændiger sådanne (i mine øjne) giver, derfor vil der ikke være den store forskel at spore.

Det kan være man kan hyppe lidt mere på uden, at hesten smækker mulen i vejret og smider ryggen helt, når der er indspændinger på, men den ændere ikke bævægelsesmønster i løbet af sådan en longelektion, med eller uden indspændinger, og med samme longeføre.

Og jeg synes det kunne være rigtig spændende at læse dine betragtninger af Jessies billeder, efter som du har erfaringer med indspændingstøjler .

0
0
Svar på denne tråd

ooOOOoo
Forfatter:  kaffebønnensejer (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  21-05-2012 13:46

Erfaringer med indspændinger:

Jeg brugte dem kort en overgang på min hoppe under longering da jeg lige havde fået hende. Men stoppede hurtigt igen. Oplevede nemlig at hun fik spændinger i nakken af det og ikke havde dem samme følsomhed for biddet.

Pt står jeg med 2 træningsudfordringer med 2 heste, hvor jeg heller ikke et sekund vil overveje at bruge dem. Den ene, en 5-års ponyhingst er tilredet forkert og gør netop det Susan beskriver - kobler biddet til halsen. Dvs at han når man tager i tøjlen, trækker næbbet helt ind til bringen! Ham longerer jeg nu og det går langsomt fremad. Han søger mere og mere frem og ned, har fået en meget bedre balance, større skridtlængde og er blevet mere lydhør overfor stemmen. Vi har stadig vores uenigheder, men han bliver bedre og bedre til at acceptere at han skal lytte til mig og gøre det jeg siger. Så longering er et værdifuldt redskaber i hans træning, også fordi han jo er en børnehest og jeg ikke selv kan ride ham.

Den anden er min datters springhest. Han er en stor varm DV der er meget fremadgående. Han har været redet med glidetøjle i dressuren og med 3-ringsbid under springning. Han går egentlig i holdning, men rejser nakken for højt. Det gør at han ikke bruger ryggen korrekt, spænder lidt op og ikke kan bruge skuldrene rigtigt. Det gør hans trav stikkende og kort og gør at han er svær at sidde på (og nej han har ikke ondt i ryggen eller benene, han har "bare" vænnet sig til at gå sådan!) Det er nu endelig ved at vende og sidst hun red ham lykkedes det at få ham til at søge frem og ned og gå i den rigtige holdning. Og hold da op en helt anden hest han blev. Pludselig kunne han bruge sine forben rigtig og løfte ryggen og han fik den flotteste store rummelige trav. Nu skal vi igang med at longere ham, og også her arbejde på at få ham løsgjort og få ham til at søge frem og ned og bruge ryggen.

Jeg har et sæt indspændinger liggende og jeg vil absolut ikke afvise at de kommer i brug på en af hestene en dag, hvis jeg mener de kan gøre gavn. Men jeg tror det er meget individuelt om de er gavnlige eller ej og som med alt andet omkring vores heste, skal vi jo gøre os vore egne erfaringer med hvad der virker og hvad der ikke gør....

0
0
Svar på denne tråd

Reflektion
Dato:  21-05-2012 17:56

TinaNikata - det jeg regerede på var denne sammenkobling af uden hjælpmidler = forpart og mulen som 5. ben.

Den kørte mulen i sandet som 5'te ben, der var ingen svæv i traven på forbenen, og bagbenene rørte knap jorden.

Som om der er en sammenhæng mellem, at hesten går sådan, fordi den bliver longeret uden indspænding, pessoa m.m. Der mener jeg, at det er longeholderens manglende færdighed der er årsag til at hesten går sådan - det er IKKE, fordi den longerer uden tvangtøjler.

Det er det jeg kalder for manglende selvkritik ... og denne manglende selvkritik gennemsyre mange steder, hvor man arbejder med træning af dyr og den fører til, at folk gør en forfærdelig masse grimme ting mod dyrene, at de klandrer metoder, der ikke virker på liiiige præcis min hest (selvfordi de ikke er dygtige nok) osv. - fordi man ikke magter at se kritisk på sig selv og erkende egne fejl og mangler. Det gør sig i øvrigt også gældende inden for mange andre områder, f.eks. arbejdet med utilpasset børn, unge, ældre mennesker på plejehjem m.m. Alle steder hvor man har 'magten' over andre kræver en helt særlig form for etik og moral og i særdeleshed evne til at reflektere over egne mangler, svagheder, manglende færdigheder m.m.

0
0
Svar på denne tråd

afsløring...
Dato:  21-05-2012 18:48

Jeg må indrømme, at jeg havde håbet på nogle flere bud og synes at det er lidt for "let-købt" med de undskyldninger der kommer. Jeg er ikke, som Susan skriver, stødt over kritik, men jeg er ærgelig og stødt over de dårlige undskyldninger for at undlade at gætte med.

Billederne er ikke perfekte, men det plejer da ikke at holde kritikkere tilbage, tværtimod...mon ikke der er en helt anden grund til at der ikke er mange der tør gætte med, tænk hvis man tog fejl??

:-)

Susan har ret i, at det ville være bedre hvis man kunne se hvordan hesten bevæger sig, hvorfor jeg også tog video af ham den dag jeg longerede. Det var meningen jeg ville lægge videoerne ud, så I kunne se tempo (som er normal arbejdstrav m. lidt tempovekslinger), takt og bevægelsen, men har mistet lysten til at sætte dem ind her, hvilket flere sikkert vil kunne forstå.

Jeg synes folk angriber debatten på en måde, der begrænser videre lyst til at vise træningsformer, billeder, video osv. Det er nok derfor vi altid ser de samme billeder igen og igen og igen og ingen bliver klogere eller når til nogen som helst form for enighed, for det er samme materiale vi glor på og diskuterer til hudløshed. (Den hvide hest i 4 kasser, søs's utydelige billede af en pony og en koldblod på en stubmark).

Når Søs/Meggi begynder på sin "argumentation", som flere også har pointeret, så er den dårlige stil og stemning lagt og alle ender med at ryger i totterne på hinanden. Søs, det undrer mig at du efterhånden har fået dette at vide så mange gange, men stadig argumenterer ligeså infantilt og usagligt, og du mener at alle andre er forkert på den, og du har set lyset. Den eneste der har skabt drama her er dig selv. Jeg har altid lært at hvis alle andre er idioter, så er det på tide at finde et spejl og se på sig selv...

Nå, men nu til billederne med og uden indspændinger. Billederne er blandet, således at de ikke er taget fra opvarmning og til slut, men er blandet så der er ingen kronologi. Dog ved jeg selv hvilken rækkefølge de er taget i.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen dog
Dato:  21-05-2012 19:31

" ... det jeg regerede på var denne sammenkobling af uden hjælpmidler = forpart og mulen som 5. ben." - Søs-Meggi

Den sammenkobling så jeg ikke lige . Men jeg er jo heller ikke hverken for kvik eller for hurtig .

Jessie - Tak for kigget. Jeg kan snildt følge, at du har mistet lysten til at vise video her i tråden. - Eller generelt på HN. Men sjovt forsøg.

Nimbus - spændende betragtninger, men de hører vel egentlig til i en anden tråd? - Som jeg gerne deltager i, for det er jo rigtig spændende snak...

0
0
Svar på denne tråd

Jessie....
Forfatter:  MTDressage (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  21-05-2012 22:26

Jeg skal gerne være den første til at undskylde at JEG intet har kommenteret. Jeg vil også gerne gøre det klart at det INTET har at gøre med jeg var bange for at gætte forkert. Det kan jeg allerede se jeg har gort på 2 af dine billeder :-)Billede 2 og 6. :o)

Men mon ikke årsagen til manglende gæt kan findes i en vis person som er i besiddelse af den eneste endeyldige sandhed? det er det i hverfald for mit vedkommende. Jeg ville rigtigt gerne kunne debatere, læse,og lære, men orker simpelthen ikke at hele tråden skal bære præg af at alle bliver dunket i hovedet af éb vis person som mener at have den eneste endegyldige sandhed. Som til stadighed endu intet har kunne vise af billeder som dokumenterer hendes udtalelser, kunnen og ekspertise en 2 overvægtige ponyer på en stubmark. Sorry, det ligger IKKE til mig at være nærgående men NU vil jeg ikke holde mig tilbage mere!!!

Søs! Du skriver:

Som om der er en sammenhæng mellem, at hesten går sådan, fordi den bliver longeret uden indspænding, pessoa m.m. Der mener jeg, at det er longeholderens manglende færdighed der er årsag til at hesten går sådan - det er IKKE, fordi den longerer uden tvangtøjler.

Som om der er - er det samme som IGEN at sige - HELT ÆRLIGT nu er du LANGT ude i skoven for der ER INGEN sammenhæng!

Søs! Det VED du intet om? DU mener ikke der er nogen sammenhænge, men kunne det tænkes andre har observeret anderledes end du?

Du postulerer ydermere, at longeføren i dette tilfælde er uden færdigheder og derfor denne skyld at hesten reagerer sådan. Dernæst skriver du at det har INTET at gøre med den er longeret uden tvangstøjler.

Søs - du plejer om nogen at ville have fakta på bordet, og i den sammenhæng kan jeg da oplyse dig om at en indspændingstøjle ikke går under kategorien TVANGSTØJLE (hvad gør det iøvrigt?) men derimod HJÆLPETØJLE! Måske er du ikke enig i at dette er en hjælpetøjle men ikke desto mindre er dette rent faktisk FAKTA!

Slutteligt skriver du:

Det er det jeg kalder for manglende selvkritik ... og denne manglende selvkritik gennemsyre mange steder, hvor man arbejder med træning af dyr og den fører til, at folk gør en forfærdelig masse grimme ting mod dyrene, at de klandrer metoder, der ikke virker på liiiige præcis min hest (selvfordi de ikke er dygtige nok) osv. - fordi man ikke magter at se kritisk på sig selv og erkende egne fejl og mangler. Det gør sig i øvrigt også gældende inden for mange andre områder, f.eks. arbejdet med utilpasset børn, unge, ældre mennesker på plejehjem m.m. Alle steder hvor man har 'magten' over andre kræver en helt særlig form for etik og moral og i særdeleshed evne til at reflektere over egne mangler, svagheder, manglende færdigheder m.m.

Desværre er det ikke når der er tale om arbejde med dyr, at der gennemsyres af manglende selvkritik. For skal jeg være ærlig Søs, så er du om nogen i besiddelse af manglende selvkritik. det ville f.eks klæde dig væsentligt såfremt du ville være selvkritisk når du læser dine egne indslag og svarer på andres. At nogle folk kommer til at gøre nogle grimme ting ved deres dyr igennem tiden er en helt naturlig del i ens udvikling af ens SELVKRITIK. Desværre sker dette ind imellem på bekostning af dyrene, og blandt andet derfor er det der debatteres i forum som dette. For at læse, lære undre, reflektere, analysere og udføre. Men er man gang på gang blevet slået i femøren med en knytnæve fra en og samme person gang på gang, til trods for at man har haft lysten til læren - ja så bliver man som ofte i samme boldgade fordi det hele måske kan føles håbløst, og så er man blokeret for at lære. Jeg ved ikke om du selv har været ude for sådan noget, men kan fristes til at forestille mig det. For med din attitude vil jeg vove at påstå du ikke evner at give og dermed lære fra dig. For at indtage læring er man nødt til at udføre fejl. det er en helt naturlig del af indlæringen. Og jeg er SIKKER på at også DU har begået en masse fejl - endsige overgreb mod dine dyr før du så LYSET!

Jeg vil så ej heller give dig ret i, at det kræver en helt særlig form for etik og moral hvis man skal have med andre mennesker at gøre, unge som gamle, utilpasset som socialt inddraget. Enten er man i besiddelse af etik og moral eller også er man ikke. Og etik og moraal er noget som KAN/SKAL læres. Derimod er det vigigt og alt afgørende om man er i besiddelse af EMPATI, for at kunne arbejde med disse målgrupper og dyr iøvrigt. Og EMPATI er ikke noget som kan læres - det er en medfødt evne. EMPATI betyder at man kan sætte sig ind i andre menneskers(og dyrs iøvrigt) sted, uanset om disse agerer uhensigtsmæssigt eller det modsatte.Enten er man EMPATISK eller også er man ikke. Evnen til at REFLEKTERE er delvist medfødt og bliver(hvis man er åben og modtagelig) yderligere udviklet med ens helt personlige sociale udvikling og selvindsigt. Og desværre er det sådan Søs, at JEG personligt ikke mener du er i besiddelse af hverken EMPATI eller REFLEKTION for den sags skyld. Og din etik og moral ligger iøvrigt også på et meget lille sted, såfremt du overhovedet kender til ordenes betydning. Etik og moral kan iøvrigt sidestilles med PLI. Og pli har at gøre med, om man kan agere i et socialt forum således at man ikke fremturer anstødeligt.

Såfremt du selv Søs mener du er i besiddelse af ovenstående begreber og altså mener du er EMPATISK vil du nu sætte dig ned med en kop kamillethe, forsøge at sætte dig ind i MIT sted uanfægtet at jeg handler uhensigtmæssigt eller ej, reflektere over over mit angreb mod dig her på skrift. Efterfølgende vil du have etik og moral til enten, at lade være med at kommentere dette yderligere, fordi du er klar over din manglende selvindsigt, eller også vil du helt inderst inde i dig selv lige føle efter, før du svarer tilbage.

Tro på dig selv og dine muligheder,

- derved kommer du længst!

0
0
Svar på denne tråd

æv da også
Forfatter:  Nugga (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  21-05-2012 22:57

Æv...jeg nåede slet ikke at gætte med!

Men vil da straks indrømme at jeg gættede forkert mht billede 6!

Der blev jeg så snydt!!!

Kunne man måske få uddybet hvordan chaufføren havde det undervejs? Altså

Ak kunsten at longere -ikke nogen nem opgave.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  22-05-2012 11:04

MTDressage: Enig i alt hvad du skriver

Udover dette, så er der en ting jeg ofte har tænkt på i disse debatter, så har kommer lige et sidespring. Jeg synes ikke man kan sammenligne pærer og bananer, så jeg synes egentlig det er forkert at sammenligne en islænder/koldblods med en dansk varmblod der er avlet til at gå dressur og det sker ofte i disse tråde hvor folk sætter deres egne billeder ind.

Det er ikke fair overfor hverken den ene eller den anden hest som er avlet til forskellige formål. Jeg har selv haft en jydsk hest og ville aldrig kræve at han kunne gå som min DV'er og omvendt.

Lidt firkantet sagt, så hvis du skal køre i terræn tager du ikke en porsche og hvis du skal køre racerløb tager du ikke en landrover...

Nugga: Chaufføren går jeg udfra er mig? eller hvad?

Jeg havde lidt udfordringer med at holde longe, longepisk og kamera, samt tage nogle brugbare billeder, som ikke blev taget op mod solen. Det havde været nemmere hvis jeg havde haft en der kunne tage billederne for mig, ligesom Susans billeder, så jeg kunne koncentrere mig kun om hesten.

Jeg er normalt ikke storforbruger af longering. Min hest er 178 cm i stg og jeg vil ikke "slide" for meget på ham ved at han render i cirkler for tit. Jeg bruger longering til motion i ny og næ og til at tage hysteriet af hvis han er for frisk.

0
0
Svar på denne tråd

Longering af æbler og appelsiner
Dato:  22-05-2012 12:44

Ja, mine er hverken koldblods, islændere eller DVer - men her er forklaringe i billeder, på hvorfor jeg ikke ville deltage i gættelegen om Jessies hest gik med eller uden indspændinger.

Det tempo vi longerer i er meget forskelligt, der lægges vægt på noget vidt forskelligt, og mange af de momenter Jessie har lagt ind af sin hest eksisterer slet ikke i det tempo jeg longere i.

Jeg har to heste, den ene er nok den der ind imellem bliver kaldt både pony og koldblods , hun er nu en bette hest på 160 og i hvert fald ½ Welsh Cob (far er ukendt, men enten fuldblods (jeg tvivler ) eller Welsh Cob)...

Min anden hest er 21 år og Araberblanding - ingen af hestene er gangmaskiner eller avlet til dressur.

Jeg har forsøgt at fange mine heste i nogle af de samme/lignende momenter som Jessie har taget af sin - og nej, longeringen bliver ikke optimal, når man både skal styre hest og kamera, selv løslongering går lidt i vasken for mig, fordi jeg ikke kan komme til at arbejde fuldt koncentreret med hesten.

Men her er, hvad der kom ud af forsøget med Welshen.

Nr. 6

Jeg har rigtig svært ved at se hvilket ben jeg skal gå efter for at sammenligne, netop fordi bevægelsen er langt fra det jeg ser på min egen hest.

Hvis jeg skal tage højre bagben i luften og højre for i dets støttefase, ser det sådan her ud på min... men så passer det venstre bagbens bevægelse slet ikke

(modsatte benpar)

Hvis jeg skal se på hvor langt det afviklende bagben er, på Jessies hest det venstre bagben, ser momentet ca. sådan her ud på min (modsatte benpar).

Før jeg går videre, må jeg hellere spørge dig Jessie, om det er ok at sammenligne på den her måde, hvis ikke stopper jeg her...

Og bemærk venligst, at jeg ikke siger min hest går korrekt, det her er blot det, jeg gerne vil med longetræning - og der er jo ikke nødvendigvis det andre gerne vil have ud af det.

0
0
Svar på denne tråd

agurker og løg
Dato:  22-05-2012 14:08

Rosalina: Det er ok at bruge billederne i denne tråd, men de må ikke kopieres til andre tråde/debatter udover denne.

Det er super at du "tør" komme med et input i form af billeder og det er flotte og klare fotos. Det er meget bedre for debatten, især hvis den kan holdes i en pænere tone end tidligere :-)

Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at sammenligne bevægelsesmønsteret, for vores hestes gangarter er meget forskellige.

Jeg kan se din hest ikke går i longe, hvorfor din hest har større mulighed for at gå mere ligeud og ikke på en volte. Min hest er mere "tvunget" (er helt bange for at bruge det ord) til at gå rundt i den "cirkel" jeg har bestemt for ham pga. longelinen og det gør efter min overbevisning øvelsen sværere og udfordrer balancen mere.

0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter:  Marlene ♥Agnes♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  22-05-2012 16:09

Nu øver jeg mig i at vurdere hestes bevægelser, og her er jeres billeder (og andres velunderbyggede kommentarer til dem...) altså helt uvurderlige. Så bliv endelig ved, så poster jeg også nogen, når jeg har fået datteren til at hjælpe mig med at fotografere. Jeg har s'gu for lidt styr på longearbejdet til at kunne fotografere imens.

Roselina siger det jo helt enkelt på sin profil: Fotografier viser os det, vi normalt ikke ser, fordi de stander tiden.

Når jeg kigger på Jessies billede 6, så synes jeg det ser ud som om, den ikke helt støtter på venstre bagben. Altså, at den ikke er rentaktet - lige på det billede. Om det skyldes, at indspændingerne forstyrrer den, eller at billedet er taget i en overgang, skal jeg ikke kunne sige. Måske ved Jessie det selv.

Jeg ser ingen forskel i brugen af rygmusklerne med / uden indspændinger, men lidt tendens til at træde bagbenene længere frem under tyngdepunktet uden indspændingerne.

Ny hjemmeside: http://www.roeshoj.dk

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt at se
Dato:  22-05-2012 22:31

Glæder mig der er kommet gang i en ordentlig debat (Y) (Y) (Y) Jeg har ikke noget at byde ind med - så jeg trækker mig :-)

God fornøjelse :-)

0
0
Svar på denne tråd

Løg og æbler.
Dato:  23-05-2012 13:30

Roselina: "Det kan være man kan hyppe lidt mere på uden, at hesten smækker mulen i vejret og smider ryggen helt, når der er indspændinger på, men den ændere ikke bævægelsesmønster i løbet af sådan en longelektion, med eller uden indspændinger, og med samme longeføre."

Jeg har lige tilladt mig at fremhæve det, jeg ikke er helt enig med dig i. - Det kommer selvfølgelig an på, hvad der menes med bevægelsesmønster.

Men jeg mener sagtens, man på en hest kan se den umiddelbare reaktion på bevægelsen og formen, om hesten går uden støtte fortil, med let støtte eller direkte forholdt.

Men det er da klart, at med din holdning, så vil du jo ikke kunne gætte noget som helst omkring indspændingstøjler på de hovedløse billeder.

Jeg skrev tidligere - dog kun i forhold til den synlige del af hestens form:

"Men som udgangspunkt kan jeg godt lide billede 5, 7 og 8 af dine billeder. hesten går med energi, ryg samt bedre indundergriben, og det er ikke så tosset at arbejde videre med."

Jeg ved ikke om det er interessant med yderligere betragtninger omkring Jessie's "hovedløse" hest, når de er kommet med hoved på?

Men jeg vil da gerne sammenligne videre på billederne af Jessie's og din, hvor du har forsøgt at tage dem i samme moment. - Hvad jeg går efter, som grundlag for det videre arbejde.

Jessies billede 6 : Der går hesten vel energisk, mere ryg kunne ønskes - formentligt på bekostning af den fremadgående energi. Den kunne se ud til at opleve sig en anelse begrænset fortil, der hvor halsen kommer ud af skulderen. Jeg kan kan godt lide, den fremadgående form, hesten har. Også selvom den taber lidt bæring. Jeg synes, der lettere kan arbejdes videre med bæringen oppe fra hesten, end evt. manglende energi. Bæringen er jo med i arbejdet med samlingen af hesten.

Der er lidt taktfejl, men det tilskriver jeg et øget afskub, og jeg noterer mig, at hesten ikke er sunket ned i skulderen

De 2 første billeder af din går den med væsentligt bedre inderundergriben, men den synes at hvile tungere på forparten end på bagparten - set ud fra gennemtrædningen. Umiddelbart ser ryggen ikke helt så løftet ud, men det kan være vinklen billedet er taget i. I det moment, din hest går i, ville jeg gerne have, den slappede helt af i overlinien, så næsen kom i lod. Hovedstillingen på din, ville jeg syntes var ok for en overgang ned. Er din ved at lave en overgang ned, så er hovedstillingen fin, men jeg ville gerne have, den lukkede lidt mere i i støttende bagben. Men helt sikkert en form, jeg ville være glad for, og som jeg ville gå videre på. - med nogle overgange både ned i gangeart og op i tempo.

På det 3. billede af din, får jeg lidt fornemmelsen af manglende svæv i traven. Den har endnu ikke slubbet med venstre for/højre bag, men den er meget tæt på at sætte venstre bag i jorden. Jeg vil gerne have en udtryksfuld trav, og det kræver et tydeligt svæv. Altså et lidt bedre afskub. Og så er der igen det med hovedets stilling - den indikerer, hesten ikke er helt afslappet. - Det kan være et spørgsmål om, hvorvidt hesten er tidlig i træningsseancen, og måske ikke helt opvarmet endnu.

Men uanset hvad jeg ser, så kommer ens arbejde jo an på, hvad målet er.

Jessie skriver, at longeringen er lidt afveksling i hverdagen - dvs ikke specielt andet end kontrolleret tidsfordriv, så hesten får sig rørt som lidt afveksling.

Jeg ved ikke, hvad dit mål med longeringen er?

Mit mål med longeringen er, at hesten får lært stemme-kommandoerne, at den slapper af i en frem og ned ramme uden at det går til yderligheder, at den i overgangene går frem med det samme - altså ikke tripper i gang, eller skal løbes i gang, og at den i overgange ned begynder at stoppe op med bagbenene. Og så gider jeg egentlig ikke det mere, så jeg skynder mig på nakken af dyret, og så uddanner jeg helst videre fra sadlen.

Uuups, det blev langt .

0
0
Svar på denne tråd

griner...
Dato:  23-05-2012 23:18

Når jeg går i Netto, så ser jeg dagligt Ghita Nørby stå og flashe gebisset på et bogcover "Smil til dit skvalderkål"...

Nuvel, hun har ikke 1400 kvm, der er ved at blive kvalt i skidtet....

Forskellen på opfattelsen af longering, og hjælpetøjlernes indflydelse, ligger i den videre ridemetode.

Forstået på den måde, at jeg sagtens kan se det rigtige i argumentationen omkring stop/bid-indlæring, hæmning af "stræk" og hvad der ellers fremføres fra "Ødelæg-hesten"-fraktionen.

Der, hvor det bliver interessant er, hvorfor er vi så mange, der ikke har fået negative oplevelser og "krølleheste" ud af brugen?.

(Bortset fra at vi ikke selv ved, at de er ødelagte )

Der må forskellen så ligge i den videre ridning, og evnen til at afkoble den kortvarige indlæring til det man ønsker på sigt. Altså at man, via den indlærte ramme, kan lære hesten selv at udfylde den, så man stadig opnår et stræk frem til tøjlen, halsen ud af kroppen.

Den store forskel på Jessies og Louises ligger i, at der intet svævemoment er i traven på Louises, den arbejder med minimal vinkel i baghasen, og er givetvist balanceret, da den er tæt på altid at have benene i jorden. Dog anes der stadig den strækning af bagben før forben, der, om hesten havde svæv, ville placere den i samme position som Jessies.

Og, æbler, pærer, en hest på 178 på en 15 meter volte, og en et-eller andet på 160, uden grime... Ja, det er sammenligneligt..

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

eller...
Dato:  23-05-2012 23:47

Er der større sandsynlighed for at hesten uden indspændinger træder op i forbenets spor, engang, end at hesten med indspændinger, finder balancen til at træde mere rentaktet i bag?.

Eller er begge mangler nogle, der udbedres, netop når man kravler på nakken af dem, og videre uddanner, efter den metode man nu bekender sig til?.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

tjabom
Dato:  24-05-2012 10:51

Er det ikke takt og løsgjorthed før alt andet? Hvordan giver indspændinger balance og takt til bagbenene? Jeg spørger for at lære...

I min logik kan indspændingerne blot vænne hesten til en kontakt med biddet, og det synes jeg måske netop er en af de ting, der bedst kan trænes fra sadlen, hvor du selv styrer, hvor meget kontakt, der er??

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Vender tilbage senere
Dato:  25-05-2012 08:47

Jeg skal nok vende tilbage til tråden senere, jeg har bare ikke lige tid til at skrive lange uddybende svar lige nu.

Men måske andre vil bidrage med billeder i nogle af de momenter Susan har lagt ind af sin hest, de siger nemlig allermest om takten - og de fortæller også, hvor bagbenet lander i forhold til forbenets spor og om hesten sporer lige... det er nogle af de mest afslørende momenter ...

Det her moment siger også meget om hvor ens hesten afvikler og lander for og bag.

Med hesyn til de momenter Jessie har valgt, så siger de mig mest om, hvor meget hesten lukker sammen i hasen, når den flytter bagbenet frem - og det er set at bagbenet kan pege ret langt frem, for derefter at blive ført lidt tilbage igen og først blive sat i jorden der (jeg siger ikke, det er tilfældet med Jessies hest).

---

Nimbus, hvis jeg beder om mere indundergriben så bliver resultatet en hest der ofter ser sådan her ud, hvis den bibeholder strækket.

Eller gør det her, mister takten og ryggen, og det kan absolut ikke bruges til noget som helst.

Eftersom hesten ikke er bygget til dressur eller har voldsomt stor gang, og kun skal bruges til tur og ikke mere dressur end den første spæde grundridning, må jeg nok tage til takke med mindre indundertrædning - måske bliver jeg engang så dygtig til at longere, at det kan lykkes, indtil da skal min hest ikke tvinges ud i en form den ikke kan honorere, fordi mine evner ikke rækker til at hjælpe den længer.

0
0
Svar på denne tråd

griner..
Dato:  25-05-2012 20:18

Undskylder ydmygt, jeg havde bare fået den opfattelse, at ALLE heste var lige gode, og havde samme evner, hvilket overflødiggjorde alt avlsarbejde...

Måske der er nøjagtigt de samme vanskeligheder den anden vej, altså at det er ligeligt krævende, trænings og forståelsesmæssigt, at få 2-bredder-over i trav hestene til at korte ind, uden at ende med at være pleasureheste?.

I teorien kunne det jo forklare, at de alle er fejltrænede .

Sidespring; Nu vil du ikke, (af hensyn til hvad ? ), bede hesten gå hurtigere, hvorledes bevæger den sig selv, går den altid under tempo på fold, eller er dens naturlige bevægelse det, der ikke er "rigtigt", da det ellers fremføres at det er det, der ønskes ved at afsværge brugen af "tvangstøjler".

Sidespring 2; Selvfølgelig er PRE og islændere ofte kortryggede/lænd, men det skyldes brugsavl, de bedste brugsindivider vil have den ekstriørmæssige fordel. På samme måde er ridelighed hos DV kædet sammen med ekstriøret, da den korrekte bygning giver en øget ridelighed, altså brugsegenskab.

(Og jeg ved godt der er snak om at ændre lidt på begrebet, da det i mere "lægmands" opfattelse går på tempramentet)

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

Nu vover jeg...
Dato:  27-05-2012 13:14

Så fik vi taget lidt videoklip af mig der longerer datterens pony. Kønt er det ikke, men "i videnskabens navn"...

Ponyen er en araber/welshblanding, vallak, 10år. Vi er nok her ude i bananen, rent sammenligningsmæssigt... Han går med hovedet ret højt, efterhånden sænker han det rimeligt i skridt (det gjorde han ikke i starten) men i trav er det stadig et problem, at han helst smider næsen i vejret og løber. Af samme grund rider hun med martingale. Vores mål med at longere er dels, at jeg kan motionere ham en gang imellem, og så ville vi da også gerne have styr på hans trav. Jeg tænker, at det måske er for at få balancen, at han stikker snotten i vejret? Af samme grund er jeg tilbageholdende med at "snøre ham ind". Men kom frisk med konstruktive kommentarer og gode råd. :)

Video

0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmål
Dato:  28-05-2012 09:38

Marlene-Agnes: Nu bruger du vendingen "snøre ham ind" - det kunne indikere, at du ikke søgte 'gode råd' hos f.eks. mig, der godt nok ikke hylder princippet "at snøre dem ind", men dog anvender indspændingstøjler, hvis de kan bidrage med noget godt i den situation, jeg nu står i.

Så hvem søger du præcis gode råd fra?

Med hensyn til takt og løsgjorthed, som du spørger om længere oppe: Indspændingstøjler kan ikke som sådan bidrage direkte med takt og løsgjorthed. Indspændingstøjlen kan i nogle situationer få hesten til at finde en anden form, hvorfra den kan finde balancen og derved får mulighed for at arbejde afslappet og med takt.

Roselina: Hvorfor skulle din hest komme med mere indundergriben?

Jeg søgte afskub, og jeg læser ikke, at nimbus efterlyser indundergriben, men tempo/energi - altså afskub.

Betyder indundergriben forskelligt hos os hver især?

Er det et problem, hvis hesten ikke sporer lige i longen? Og hvad er i givet fald årsag til problemet? Er der ingen mulighed for, at det kunne rettes under rytter, og dermed måske ikke er så væsentligt for longeringen? - Medmindre man selvfølgelig har det som mål med longeringen?.

0
0
Svar på denne tråd

marlene
Forfatter:  jeanettlar (monique) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-05-2012 10:00

har ikk meget forstand på loncering og indspændinger osv

men er din datters hest ikke rimelig halt på bagbenet ??

hilsen jeanett

0
0
Svar på denne tråd

Marlene/Agnes
Forfatter:  Rosen ♥Calando♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-05-2012 11:49

Jeg er enig med Jeanett. Jeg ser desværre også en urentgående hest. Dette kan jo også være grunden til (eller en af grundene til) den manglende afslapning fra hesten, når du beder den gå frem i trav. Hvis hesten er øm et sted, opnår du jo nok aldrig det, du gerne vil, så jeg ville få hesten tjekket - Evt. også af en fysioterapeut eller en kiropraktor, da disse jo kan finde spændinger osv.

Når du har fået hesten tjekket, vil jeg starte med at longere i skridt og rose hesten, hver gang den søger frem og ned og får ryggen godt med. Først når dette er på plads og hesten har forstået hvad det er den roses for, vil jeg gå videre til trav, og først når traven er på plads, ville jeg forlange gallop. Det kan så godt være, det betyder longering uden gallop i lang tid, men hvad betyder det, hvis galloppen hurtigt bliver super, fordi hesten kender kommandoer mv. og i øvrigt har fået opbygget de muskler der skal til

Med hensyn til indspændinger, ville jeg ikke bruge dem. Slet ikke når hesten som udgangspunkt ikke ser helt rengående ud. Måske tager det lidt længere tid for hesten at forstå pointen uden at få en hjælpetøjle på, men det betyder i min verden ingenting. Jeg er helt sikker på, at hesten nok skal fange det, når den begynder at koble rosen sammen med frem og ned-søgningen.

Ellers synes jeg det ser fornuftigt ud. Dejlige rolige kommandoer og en lydig og skøn hest Bare klø på.

Venlig hilsen

Rosen

0
0
Svar på denne tråd

Cirkelinemus
Dato:  28-05-2012 20:33

Jeg har slet ikke tid til at skrive svar, på alle de spørgsmål der dukke op, men lige det med afskub, vil jeg gerne have på plads.

Hvis du øger afskubbet, øger du vel også skridtlængden ( og deraf indundergriben med det bærende bagben) - og det vil da kun være brugbart i dressursammenhæng, hvis bagbenet så efterfølgende, efter det har skubbet fra, kommer længere ind under hesten?

Hvis afskubbet øges og hesten er i balance, bør takten som minimum bibeholdes evt. forbedres yderligere - går det den anden vej, kan jeg ikke helt se hvad det er man træner ude over utaktet afskub, og det lyder ikke særligt brugbart.

Jeg kan ikke få min hest til at øge skridtlængden (det der for mig indikerer øget afskub) uden den falder fra hinanden - og derfor, ud fra det hun skal bruges til, ser jeg ingen grund til det på nuværende tidspunkt.

Ang. strækket, som min hest går med, så er det indikator for at hele kroppen fungerer optimalt, og det der jeg mener er det afgørende fro fremadsøgning til biddet - som så kan overføres til ridningen.

Det var en ultra kort version af alt det jeg gerne ville have skrevet, men jeg har slet ikke tiden til det pt. - det kan være der kommer mere senere.

Jo, lige en sidste ting Cirkelinemus, så forstår jeg ikke det med næseryggen tætter på lod for at være afslappet - det kan jeg ikke få til at hænge sammen med rejst ryg og en hest der arbejder i hele kroppen - kun med det Nimbus engang imellem viser som misforstået frem og ned, hvor hesten bare tuller rundt? Vis meget gerne billeder af en hest der arbejder som du gerne vil se det, så kan det være jeg kan forstå det bedre.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  28-05-2012 20:33

Så fik jeg endelig tid til at følge op :-) Dejligt at tråden stadig kører og nu i ordenlig og pæn tone

Dog må jeg gentage mig selv, for hvis billederne skal kunne sammenlignes fair, så skal de være taget under samme betingelser og vilkår for hesten. Rosalina's billeder er taget af en hest der ikke går i longe, det er jo så bare en hest der løber rundt som det passer den. Det gør det unægteligt nemmere for hesten selv at styre balance, retning og tempo.

Hestenes bevægelsesmønster er, som skrevet tidligere, meget uens. Tilmed ser tempoet meget langsomt ud i forhold til hvordan min hest går. Jeg er af den opfattelse, at man ikke kan opnå afskub, bæring og korrekt brug af ryg/overlinen uden en god fremaddrift som jeg finder bedst i "god gammeldags arbejdstrav". Tilmed vil bevægelsesmønsteret blive meget mindre og fladt hvis tempoet er for lavt og hesten er ved at gå istå.

Konklusionen på forsøget jeg lavede med billeder med/uden inspændinger er, at det faktisk ikke er muligt at generalisere hvordan hesten går med/uden indspændinger og det har ikke været muligt at gætte hvornår hesten går med/uden indspændinger.

Det er en konklusion, som jeg personligt er meget forundret over, men også positivt overrasket over. Årsagen til at jeg er forundret er, at jeg efter at have læst diverse indlæg på HN om teori osv, havde fået en opfattelse om at det ville være muligt at se præcis hvor hesten går i "tvungen" holdning og hvor den går i "fri" holdning - teorien holdt ikke, hvilket der er rigtig interessant set fra min synsvinkel.

Marlene: Super at du har taget dig tid til at lave en video, det er bare ærgeligt, at din hest er urentgående. Udover dette, så synes jeg det er et svært/ujævnt underlag den longeres på og dens tempo er for lavt - den går istå hele tiden. (måske pga. haltheden)

Fordi der er indspændinger/hjælpetøjler på er det ikke nødvendigvis det samme som at snøre ind. Min hest går efter min mening ikke snøret ind med indspændiger på og har næsten i og foran lod, som er målet for mig.

0
0
Svar på denne tråd

Afskub
Dato:  28-05-2012 20:50

Jeg har endnu ikke læst det.

www.dressageinharmony.dk/ index.php?option=com_c...icle&id=63: tyngdepunktenergi&catid=60: bevaegelsesmekanik&Itemid=67

Jessie, jeg har taget billeder af min i longe, og den går bedre og mere stabilt i longen end uden - og tro mig, hun er under kontrol, når hun løslongeres, og altså ikke bare en hest der løber løst rundt ...

Ud fra dit sidste svar, kan jeg se vi prioterer meget forskelligt og det jeg opfatter som minusser ved din hest, er positivt for dig, og at det samme gør sig gældende den anden vej rundt - og så kan vi vel kun blive enige om, at vi er meget uenig ang. longering, og hvad formåelt med den form for træning skal bruges til for vores heste ...

Tak for en god debat

0
0
Svar på denne tråd

Tvungen eller fri
Dato:  29-05-2012 09:59

Lige en hurtig hurtig kommentar til det med tvungen eller fri holdning som Jesssie skriver.

Hvis man har prøvet at skulle krølle en bag lod hest ud, ved man at det kan tage oceaner af tid at få den til at fralægge sig det indlærte bevægelsesmønster, man skal 'ommøbelere' dens opfattelse af hvordan den skal bruge kroppen, og muskler den ikke før har brugt, skal pludselig i brug... jeg synes derfor, det giver meget god mening, at man ikke kan se forskel på Jessies hest.

Fra Ove Stenkovs bog, Ridelære, s. 79.

Forudsætningen for, at hesten får det rette udbytte af den gymnastiske uddannelse, er i særlig grad, at hals- ryg og bugmuskler arbejder rigtigt. Gør de ikke det, måske fordi hesten går en uhensigtsmæssig holdning - halsen er fx rejst i stedet for at være lang og fremadstragt - udvikles visse muskler for stærkt, og andre svækkes.

På grund af den forkerte udvikling, musklerne derved får i forhold til hinanden, er det vanskeligt atter at få en således forreden hest til at udløse sig.

Da den udløste hest er grundlaget for fortsatte dressurfremskridt, er der således forårsaget en standsning i disse.

Grunden er ofte forsøg på for hurtigt at nå et resultat.

Jeg siger ikke Jessies hest er forredet eller for tidligt rejst i halsen - men jeg gætter på, ud fra longebillederne og dens måde at bruge bagbenene på, at den er rejst med tøjlen, og jeg gætter på, at det ikke er den der søger frem/strækker sig frem til rytterens hånd, men rytteren der korter hesten ind og deraf forhindrer, at den den går med rygbevægelser/rygsving.

Nimbus jeg skal nok vende tilbage og svarer på nogle af alle dine spørgsmål, specielt det om tempo... men nu skal jeg altså skrive opgave, i stedet for at skrive på HN.

Lige en sidste ting, til longeringesvideoen, som jeg kun kan se i stills og ikke i bevægelse (sådan vises HN-videoer på min comp.) - så vil en hest der går så spændt ofte se halt ud, så det er muligt hesten ikke fejler noget alvorligt, men blot skal have løsnet op i sine muskler. En hest der bruger sig sådan, ville jeg dog ikke ride, jo måske i naturen i skridt, hvis den kan slappe af for lang tøjle.

I longering ville jeg tage alt af den og løslongere, det var løsningen på min egen araber der lignede en halt høne, inden den fandt ud af at løsne op. Lydighed for signalerne kan være en anden ting, der spænder ben for disse sensitive heste, fordi den hellere lytter til dig end til sin krop.

Jeg ændrede fremsignalet til blot at være et par travtrin fra mig, mens jeg løb ved siden af hesten, med lomme fuld af godbidder - så kunne den følge med eller lade være...

^ Det her er ikke det værste hun kunne præstere, men man kan godt fornemme, at hun er spændt i hele kroppen.

^ Jeg bruger ikke belønninger/godbidder/ros til at fremkalde formen - jeg har en fornemmelse af, at hesten ligesom falder i hak når dens krop arbejder rigtigt - og det er, for begge mine åbenbart belønning nok i kroppen, til at finde tilbage til den form igen og igen.

^ Hun traver nogen gange så langsomt, at jeg kan gå ved siden af hende - og det er helt ok med mig, og jeg synes det er ganske brugbart, fordi jeg så kan komme til at drive hende frem, hvis hun evt. begynder at spænde op - for mig er det at kunne drive på hesten essensen af dressuren.

^ Resultatet af at kunne drive hende lidt frem for den langsomme taktfaste trav.

Og nu skal jeg atlså igang med at skrive opgave ...

0
0
Svar på denne tråd

Halthed
Dato:  29-05-2012 11:56

Tak for kommentarerne. Jeg skal da så til at øve mig på at se, når hesten er halt. Hvilket ben, og hvordan ser I det? Jeg har vist noget at lære, her.

Nu er han ret fintfølende, så vi har før set ham halte af en sten i hoven. Så jeg vil kigge nøje efter et par dage i træk, før jeg bliver virkelig bekymret.

Underlaget er langt fra optimalt, men det er det vi har. Måske burde jeg rydde 20x20m. for sten, og sætte nogle stolper i, så vi får en slags roundpen.

Der er brugt næsten et år i skridt, så nu vil vi gerne snart "knække koden" mht. hans trav.

Da vi købte ham, blev han vist i alle gangarter, af en anden rytter end hans sædvanlige. Efter min smag gik han en kende forholdt, og havde ret meget underhals. Desuden en skæv haleføring, som dyrlægen dog ikke mente var et problem. Halen er faldet på plads, efter vi bl.a. skiftede sadel.

Cirkelinemus: Jo, jeg vil faktisk gerne høre gode råd fra dig, også. Jeg er her for at lære. Men jeg søger efter velbegrundede forklaringer på, hvad hjælpetøjlerne gør.

Og jeg trænger til at få andres øjne på. Det er ulempen ved, at have heste hjemme.

0
0
Svar på denne tråd

Marlene/Agnes
Forfatter:  Rosen ♥Calando♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  29-05-2012 12:43

Fedt at du tager kritikken til dig og ser det som en mulighed for at lære Jeg har også rigtig meget at lære, og den første forudsætning for at kunne det, er at indse, at man ikke gør alt rigtigt som udgangspunkt, og samtidig undgå lukke ørerne for den kritik man ikke lige er enig i

Det er en skam, du bor så langt væk.. Ellers kender jeg den perfekte underviser, der er koncentreret i jordarbejde og dermed også longearbejde. Jeg vil dog foreslå dig at få en BBH underviser ud og hjælpe dig et par gange - Det behøver ikke være fast og ej heller ret mange gange. Jeg får selv undervisning af en sådan, og de kan virkelig gøre underværker, da man lærer at se tingene på en lidt anden måde, fordi deres uddannelse bygger meget på indlæringsteori og biomekanik - I øvrigt utrolig spændende. Jeg vil æde min gamle hat på, at en sådan hurtigt kan hjælpe dig til en afslappet hest - Også i trav

Og inden du maler fanden på væggen og bliver nervøs for din dejlige hest, så husk at haltheder bestemt lige så godt kan stamme fra spændinger, som hurtigt kan rettes af en fys' eller lignende, og holdes væk ved korrekt brug af ryg mv. - Spændinger kan jo netop opstå, når han ikke bruger sig korrekt. Så ingen grund til panik

Venlig hilsen

Rosen

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  29-05-2012 13:21

Rosalina: Du kunne faktisk ikke tage mere fejl af hesten og ridningen bag. Hesten er ikke redet bag lod og er ikke rejst af tøjlen. På alle ridebilleder jeg har lagt på HN og HG har jeg netop fået ros for ikke at hive ham ind bag lod og at han går i en fin holdning, og iøvrigt også af dem der ser ham gå i virkeligheden.

Som en skriver i en anden tråd, så ville min hest slet ikke sætte så flotte muskler hvis ikke den var korrekt redet...

Jeg har heller ikke skyndt mig med hesten for at opnå hurtige resultater. (dem der kender mig ville nok grine lidt af at jeg havde skyndt mig) for sandheden er, at vi faktisk ikke er nået ret langt og næsten udelukkende rider grundridning endnu. Jeg rider iøvrigt slet ikke stævner, så jeg presser heller ikke øvelser ned over hovedet på hverken mig selv eller hesten.

Jeg vil også lige fremhæve, at jeg ikke er fornærmet over det ukorrekte du skriver, men jeg synes man skal have alle fakta på bordet, for at kunne konkludere noget - ellers er det ikke fair grundlag og når nogen tager så meget fejl og antager noget helt forkert, så synes jeg det skal rettes promte.

Det er helt tydeligt for mig, at jeg ikke er enig i dine træningsmetoder og jeg synes stadig ikke det er fair at sammenligne en hest der løber frit på en fold og en hest der går i longe på en ridebane, men det kan vist ikke laves om og hvis ikke der er mulighed for at lave noget ligeværdige billeder, så synes jeg også det er svært at debattere om hvad man ser på billederne.

Jeg har stadig den konklusion som tidligere og synes den er blevet godt og grundigt slået fast af denne debat. For mig har dette været en rigtig interessant debat!

0
0
Svar på denne tråd

Bag lod
Dato:  29-05-2012 15:17

Jessie, bag lod behøver jo ikke være heste, der er redet i rollkur. Ud fra den forbindelse du har til hestens mund på flere af dine ridebilleder, sammenholdt med de taktfejl hesten viser, må jeg holde fast ved mine allerførste antagelse - ét er ord, noget helt andet er billeder, de taler ofte deres tydelige sprog i sig selv.

Men det er da rigtigt, at det er noget af det pæneste dressur, der er vist herinde, det tænket jeg også i tråden på Opslag og Billeder, hvor du lagde nogle enkelte fotos ind ... og du virker til virkelig at overveje nøje, hvad du byder din hest .

Hvis nu en hest har meget nemmere ved at holde takt og ligeretning og stræk, når den løslongeres (som stadig ikke er det samme som bare at løbe løs rundt på en mark), hvorfor så gøre opgaven for hesten meget svære ved at spænde den ind og tage den i longe og på ridebanen, hvad er det man så opnår?

0
0
Svar på denne tråd

griner...
Dato:  29-05-2012 22:52

omvendt, når hesten stadig ikke kan drives frem, uden at miste takt og ligeudretning, skønt den "løslongeres", skulle man så ikke, såfremt man egentligt ønsker at ride hesten, forsøge at hjælpe den til at opnå en mere svingende taktfast bevægelse, endog med energi, for at lette dens opgave som ridehest?.

Det ville selvfølgelig kaste et dårligt skær over din HN-profil, men jeg kan ikke forstå at din hest partout skal trække afted over forparten i lavt tempo, blot fordi du ikke kan få det ønskede resultat, fordi du ikke ejer "KH-magien".

Mit bedste bud er, at du såmænd belaster dyret lige så meget som Jessie gør, og da vi har tilgode at se din egen hest redet frem til biddet, så er den ligeligt dårligt uddannet..

Dog med den forskel, selvfølgeligt, at du VED en hel masse, hvilket heste desværre giver en hujende fis for, sådan rent IRL.

Et hjertesuk, når man nu er så optaget af dressur og aldens væsen og ugerninger, kunne der så ikke blive til at indkøbe bare en enkelt ridehest, og eventuelt også tid til at ride?.

Det virker ejendommeligt at sidde på formlen til guld, gennem flere år, og ikke anvende den, fordi der skal bruges vand

Kunne man måske sige, at ønsker man det samme som du, så er indspændinger bandlyst, men det står alle frit for selv at vælge ridestil?.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  29-05-2012 23:07

Rosalina, Tak for komplimentet, men udover det, så er denne debat er i min optik færdig, da jeg ikke synes der kommer flere "guldkorn" og efter at have læst alle indlæg og ser billeder har et soleklart indtryk af hvad der er rigtigt og forkert og det glæder mig meget det jeg er nået frem til

Giver Nimbus ret i alt det ovenstående! Tak for dine humoristiske og intelligente indlæg.

0
0
Svar på denne tråd

Træning...
Dato:  30-05-2012 09:17

Jeg skal lige sige, at jeg ikke tror Jessie skader sin hest ved det arbejde hun lægger i den, bare så Nimbus forvaskninger af mine ord ikke bliver virkelighed - men for mig ligner det heller ikke noget, der kan bruges videre frem i dressuren, netop pga. at bagbenene 'hænger'...

---

Nimbus, hvad betyder undertempo?

Det tempo min hest går i, er hurtigere end den naturlige trav, men langsommere end en arbejdestrav, når den skal bevæge sig rundt på en 18x30 'mark' og løbe løs, mens jeg jævnt og koncentreret bevæger mig rundt på midten af samme mark med en longepisk i hånden.

I naturen, når jeg rider lige ud i trav, går hun lidt hurtigere og træder præcis op i forhovens spor, samtidig med at hun strækker sig frem.

Rider jeg volter, kan hun ikke gå helt så hurtigt samtidig med, at hun strækker sig frem til biddet, derfor bliver det samme tempo som i longen. Det er hvad min hest kan honorere pt.

Og det her handler mere om, at jeg skal uddannes og have aflært en masse dårligdomme, og jeg er ikke bange for at startet forfra igen (det har jeg netop gjort indenfor det sidste år), hvis jeg kan se eller mærke, der er noget der ikke er, som jeg forventer det skal være.

Lad os nu sige, at det jeg lave ikke har et dyt med grunddressur at gøre, hvordan vil det så se ud i dine øjene - det første skridt er løsgjorthed, så kommer taktfasthed og balance - støtte, sving og så durchlässigkeit - og først derefter kommer samling. Når jeg får øjnene op for, at hesten ikke er fuldstændig på plads på de første trin, så kan jeg ikke bare gå videre - det er milepæle i hestens uddannelse, noget der skal fungere, før man bede den tage endnu et skridt i den videre uddannelse...hvis det er så tæske nemt som du får det til at lyde, må der være masser af gode eksempler at hive frem og poste her i tråden.

Det eneste jeg spørger efter, er ét eksempel på en hest der bliver longeret med indspændinger, der kan gå løsgjort, taktfast og i balance i det tempo, der bliver krævet af den. Eftersom de fleste kan starte/starter minimum en LD på deres dressurhest efter 1 års ridning, må der være masser af mennesker, der klare grunduddannelsen i et snuptag... og også kan vise det den kræver.

---

Og ang. din vurderingen af om hesten er i balance vs. på forparten. Hvorfor mener du, at en hest der ikke har afviklet bagbenet i det moment Jessies billede 6 viser (kan af en eller anden grund ikke sætte billeder ind lige nu) er mere på forparten end en der har?

Hvad er det du ser på for at vurdere om en hest er på forparten?

---

Hvis vi kigger ud i et større perspektiv, så er det påfaldende få heste der kan gå taktfast, i balance og spore lige, altså gå ligerettede på sporet, på en 20x20 cirkelvolte også selvom vi snakker M-heste.

Det samme med fremadsøgning til biddet, og ridning med anstillet tøjle, det eksisterer ikke derude, hvorfor er det liggyldigt, når man begynder at forlange, at hesten skal gå M-klasser?

Der er så mange tegn på at grunduddannelsen af hestene ikke er i hus, før man begynder at forlange samling og rejsning af halsen, det er muligt du ikke kan se det, men det skriger til himlen, når man bevæger sig ud på en opvarmingsbane før en MA-klasse i dressur.

---

Nå, tilbage til min tykke kørepony og den anstillede tøjle. Jeg kan ikke finde ud af at ride med anstillet tøjle, længere er den ikke. Jeg kan forsøge, som de billeder på min profil fra aug. 2011 viser, men jeg er ikke dygtig nok, og så får man enten en hest der trykker halsen ind i kroppen eller en hest, der går ovenud med mere eller mindre spændt underhals. Det er det der ses nu på andre heste, der ikke får placeret hals og hoved, men som rides med kontakt.

Jeg kan også bare begynde at fifle lidt med tøjlen, det har jeg nemlig lært i sin tid, så vil hesten gå på en måde, med halsen, der for nogen ligner dressur....

---

Jeg vil stadig gerne se heste der er longeret med indspændinger i nogle af de momenter Susan og jeg har lagt ind af vores hest, de må da findes, for det er som sagt noget af det der sladre mest om, hvordan hesten reelt bruger sig.

Om ikke andet findes der masser af longeringsvideoer med div indspændinger på youtube, så kan man jo bare gå derind og sammenligne lidt ;-) ... jeg venter spændt på de gode eksempler på, hvad indspændingstøjler bidrager med...

0
0
Svar på denne tråd

Durchlässigkeit
Dato:  30-05-2012 09:25

Her er betydningen af ordet durchlässigkeit forklaret på tysk.

de.wikipedia.org/wiki/ Durchl%C3%A4ssigkeit_(Reiten)

0
0
Svar på denne tråd

hmmmm...
Dato:  30-05-2012 19:58

Nu må jeg hellere, inden jeg får 3 stills af Gal, og hvornår kommer Power & Paint billederne egentligt på banen?, pointere, at det faktum at der rides græsseligt på alle niveauer og i alle stilarter, ikke er nogen relevant baggrund for en debat.

Det, der skurrer mere og mere, jo længere debatten skrider frem, er at der kun debatteres udfra tøjlen/halsen, og, igen igen, ikke en dyt om andre aspekter af hest og træning.

For at en hest kan få en takt, kræves en rytme. For at få en rytme kræves løsgjorthed. For at få løsgjorthed kræves en forståelse og tryghed ved opgaven. For at få en forståelse af opgaven kræves accept af biddet, sædet og schenklerne. For at få en accept af hjælperne kræves en opfattelse fra hesten af, at det hjælper med at få en rytme, der muliggør takten, der giver baggrund for løsgjortheden, der eksisterer i tillid til hjælperne.

Øv, hvor er det egentligt nemmere at lade hesten klare hele baduljen selv.

Når hesten har takten og rytmen så betyder det, at den for at svinge igennem, skal være ligeudrettet, den kan aldrig svinge helt, hvis den ikke har plads til at sætte bagbenene lige indunder sig, omvendt vil det sving og stræk i overlinien der kommer af det ligelige tråd, give den ønskede kontakt til biddet, der så kan medvirke til samling, såfremt man via sin takt, rytme, accept løsgjorthed og ligeudretning giver hesten mulighed for det..

Altså, det er bare nemmere at tage det en ting af gangen...

Men, det er nok lige så nemt at finde et billede af dette, der kan godkendes, som det at se en "korrekt" hest, der kan f.eks galopere..

Og før man selv fedter godt og rundigt rundt med det, sådan helt IRL, og evt ser andre, og måske endda får undervisning, så bliver det noget abstrakt, det kan jeg sagtens forstå..

(OG, måske er der mange forskellige løsninger...)

Det jeg af og til tænker, og skriver, er, at når man f.eks ser den hvide pony, så er jeg ikke sikker på det er i ponyens interesse ikke at blive "snøret ind", hvis den har luntet urent rundt i et år.

Samtidig tænker jeg, at det kære "penge er skyld i hesteovergreb", måske skulle overvejes nøje, for køber man en pony til sit barn, der fra fremvisningen virker forkert, og som har den fremtoning der vises, så er pengene nok meget mere medbestemmende, end det er for AH om han starter LA denne måned eller næste.

Eller, når man ved alt om dressur, men stadig kun har billige heste, der ikke er råd til at opstalde, så man kan træne kontinuerligt, f.eks det halve af året, hvor det erfaringsmæssigt er vinter.

Sammenfatning: Hvis ens fremaddrivende hjælp er lig longepiskens, og ens hånd lige statisk som indspændingen, så vil indlæringen være fuldendt, og nok ikke særligt givtig.

Hvis man ikke ønsker at benytte hånden og fremadridning via hjælperne under rytter, så gør man det rigtige ved fra dag 1, at indlære hesten at den selv må regne ud at bruge sin naturlige takt/underliníefejl til at klare ærterne.

Hvis man mener at man gør det nemmere for hesten at modarbejde uheldige naturlige instinkter ved at anvende indspændinger for at få en fast accepteret basisramme at arbejde videre med hjælperne indenfor, så kan indspændinger være en god ide.

Hvis man vil ride Polo, femgang eller træner travløb, så aner jeg ikke en dyt, og der må man gøre som man lyster..

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

Hestene kan jo sagten selv
Dato:  30-05-2012 21:20

Jeg skal nok spare dig for billeder, efter HN har ændret på deres måde at oploade på, og på at man ikke længere selv kan slette billeder herinde fra.

Hesten kan jo godt selv, jo mindre vi forstyrre undervej, des bedre går langt de fleste heste, og ikke mindst har de muligheden for at sige fra overfor os, hvis de ikke er statisk fastholdt mellem bid, spore og pisk. Tjek min profil, der er billeder af MA heste, sikke meget hjælp de da får, de søde heste - hvor må det være godt for dem ...

Og må jeg så ikke snart se en hest med indspændinger, der kan gå taktfast, lige og med en bagbenensaktivitet, der ikke kun bliver vurderet på, hvor højt den kan smække piben op under maven, og en hest, der ikke bliver bremset af al den fine "hjælp" den får fortil - jeg vil selvfølgelig også gerne have, at hesten er afslappet med opgaven og uden konfliktadfærd, men det er nok for meget forlangt på én gang.

Psst, pt trænes den lille brune Truntehest 5 - 6 dage om ugen også indeholdende intervaltræning i galop og galop på volter og galopfræs med efterfølgnde afslappet trav og skridt - må vi så snart være med i de fines klub, eller skal dyret være skamferet på venstre lår af krone og bølge, før det rigtig gælder ?

0
0
Svar på denne tråd

griner...
Dato:  30-05-2012 22:32

Nu må du snart bestemme dig..Det ene øjeblik kan den ikke gøre for at den ingen bevægelse har i traven, fordi det er den ikke bestilt til, i næste øjeblik er jeg en snob, fordi den er liiige så god som de rigtige rideheste.

(Og dette sagt af en, der ejer en af de 25% bedst gående ride Oller, der er stadig et hop til en 8 points DV)..

Ja, du kan sagtens lade hesten finde ud af det selv, som du selv siger, så, via dens naturlige bevægemønster, skal den nok løse opgaven. Problemet kan bare ligge lidt i at din, og 95% af alle andre heste, lige netop har den naturlige tendens til at skrue halsen op og ind, og sikre sig balancen via en spænding i overlinien, eller/og underlinien, der er ingen hest, der jo er et flugtdyr, der sætter farten/bevægelsen/balancetabet op, medmindre den er sikker på, at den kan kontrollere sin bevægelse/balance 100%.

DERFOR er grunduddannelse så svær, for det første lange stykke tid skal man nemlig anskueliggøre for sit ridekræ, at dens naturlige måde at bevare kontrollen i tempo/energisk bevægelse, i øvrigt 400% forværret af pilottossen, samt fratagelsen af selvbestemmelsen over retning, ikke er den eneste rigtige, men at der er andre mere hensigtsmæssige muligheder.

Vil man partout fastholde at en hest har noget som helst medfødt naturligt instinkt for bevægelse med en torsk på nakken, eller noget "mind-set" herfor, så må man, i det mindste, fastholde at man kun skal ride på gennemavlede ridestammer, samt at de, uden forgående træning, selv har en helt korrekt bevægelse, med samt ekstriør.

Men, vi elsker jo alle vores tykke ponyer, ikke sandt??...

God tur med ponyfræseriet..

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

Var den til mig?
Dato:  31-05-2012 23:41

"Det jeg af og til tænker, og skriver, er, at når man f.eks ser den hvide pony, så er jeg ikke sikker på det er i ponyens interesse ikke at blive "snøret ind", hvis den har luntet urent rundt i et år.

Samtidig tænker jeg, at det kære "penge er skyld i hesteovergreb", måske skulle overvejes nøje, for køber man en pony til sit barn, der fra fremvisningen virker forkert, og som har den fremtoning der vises, så er pengene nok meget mere medbestemmende, end det er for AH om han starter LA denne måned eller næste.

Eller, når man ved alt om dressur, men stadig kun har billige heste, der ikke er råd til at opstalde, så man kan træne kontinuerligt, f.eks det halve af året, hvor det erfaringsmæssigt er vinter."

Så tak for kaffe!

Ja, Nimbus, jeg skal nok holde mig fra din fisefornemme klub, for nej, jeg har IKKE råd til at være med. Og at jeg alligevel vover at søge viden og debattere offentligt, dømmer mig så til din gabestok som hestemishandler.

0
0
Svar på denne tråd

gør tingene nemmere
Dato:  01-06-2012 07:41

Nu er de fleste større pony-racer bedre bygget til dressur end nogen moderne dv-hest nogen sinde bliver, da de er bygget til stor gang - ikke til dressur forstået som samling.

Så køb en connemara hvis man vil lære at ride dressur med samling - så bliver ens liv meget lettere. Den sandhed lærte jeg allerede som barn - så det er ikke bare fordi man i dag laver DV'erne højere fortil end bagtil, for lange piber m.m. og andet som støtter op om stor gang og umuliggøre reel samling

0
0
Svar på denne tråd

Meget...
Dato:  03-06-2012 07:31

Hmmm, har vist været for længe væk. Det blev lidt langt .

"Og må jeg så ikke snart se en hest med indspændinger, der kan gå taktfast, lige og med en bagbenensaktivitet, der ikke kun bliver vurderet på, hvor højt den kan smække piben op under maven, og en hest, der ikke bliver bremset af al den fine "hjælp" den får fortil - jeg vil selvfølgelig også gerne have, at hesten er afslappet med opgaven og uden konfliktadfærd, men det er nok for meget forlangt på én gang." - Roselina.

Jessies hest billede 7. Jeg ville være yderst tilfreds, når min hest går sådan i longen.

"Hvis du øger afskubbet, øger du vel også skridtlængden ( og deraf indundergriben med det bærende bagben) - og det vil da kun være brugbart i dressursammenhæng, hvis bagbenet så efterfølgende, efter det har skubbet fra, kommer længere ind under hesten?

Hvis afskubbet øges og hesten er i balance, bør takten som minimum bibeholdes?" - Roselina.

Der er også den mulighed, at hesten ved bibeholdelelse af skridtlængden med et øget afskub løfter benene højere og får et mere markeret svæv. - Og en øget aktivitet af denne kaliber udfordrer balance og styrke hos hesten. Smutter en af de faktorer for hest og rytter, vil der formentligt være taktfejl a la den modbydelige slags, hvor hesten momentvis står på et ben. Men det er jo så formålet med ridningen for dressurrytteren, at få styrket og balanceret hesten af, så den kan klare opgaven.

Men tror man på, hesten kan arbejdes med, så den aldrig taktfejler eller aldrig undlader at spore lige - som indstilling af en motor, så kommer man jo aldrig videre.

Men som din den brune går, så har den jo ikke plads til større inderundergriben - forbenet er jo i vejen. Så skal den løfte sig mere fortil, så der kan blive plads til bagbenet. - Eller den skal skubbe lidt mere ned i jorden, så den får mere svæv.

Jeg kan sagtens acceptere, at hesten reagerer på mig med kortvarige småspændinger her og der under arbejdet, når blot den i øvrigt agere hensigtsmæssigt og korrekt i forhold til signalgivningen. Så er kunsten jo blot, at jeg bliver skarpere, bedre og hurtigere i min kropskontrol, og at hesten og jeg sammen kan arbejde med "problemet" og blive bedre. Med andre ord, så må dyret gerne falde på næsen de første gange i kontraglaop, blot den i overgangen stadig formår at stoppe op på bagparten. Så kommer det andet jo efterhånden som hesten finder ud af hvad kontragaloper.

"Ud fra dit sidste svar, kan jeg se vi prioterer meget forskelligt og det jeg opfatter som minusser ved din hest, er positivt for dig, og at det samme gør sig gældende den anden vej rundt - og så kan vi vel kun blive enige om, at vi er meget uenig ang. longering, og hvad formåelt med den form for træning skal bruges til for vores heste ..." - Roselina

I er ikke uenige i longering, men jeres træningsfilosofi er forskellige, og det kommer selvfølgelig til udtryk i såvel longering som ridning.

Det er fint at være uenige og ville noget forskelligt med vores forskellige heste. Det gør ikke den ene måde mere rigtig - eller forkert - end den anden genrelt. - Det afhænger af målet med øvelsen. At indspændinger brugt som på Jessies hest behøver ikke at være uhensigtsmæssigt til longering. Det ønskede mål er afhængig af det.

Det vil sige Marlene-Agnes skal gøre op med sig selv, hvad hun helt præcis vil opnå med sin longering, for vejen dertil kan være givet på forhånd.

Marlene-Agnes: Jeg synes så ikke, din datters pony ser halt ud, men den går utaktet og med lidt spændinger. Selvfølgelig er bunden ikke en stor hjælp for den.

Hvis du har longeret på denne måde i et år - primært i skridt, så ville jeg overveje, hvad jeg kunne gøre for at hjælpe ponyen. For et år mere på den viste facon vil nok ikke ændre så meget.

Ponyen går uenergisk, overgangene kommer mere fordi den går i stå, end fordi den aktivt stopper på bagparten. Overlinien arbejder ikke med.

Til din datters pony ville en fast chambon være oplagt, så den lærer at lægge nakken ned og derved komme op i ryggen. Og så ville jeg bede ponyen gå med en anelse mere energi - ikke nødvendigvis hurtigere, men med mere afskub.

Når ponyen så begynder at søge ned og få den mere rigtige form, så vil den også have mulighed for at tage vægten over på bagparten i overgange, og den vil så - i mine øjne - arbejde i en form, der som udgangspunkt vil være mere hensigtsmæssig for den.

Roselina har gennemgået sine principper for longering, så det er en anden mulighed, at forsøge sig i den retning. - Det kommer an på, hvad du gerne vil opnå.

Og selvfølgelig er det lettere at arbejde med de mindre og kompakte heste i forhold til samling - de er ulige noget stærkere. Men en stor varmblods kan også samles, det vil bare få et andet udtryk end den lille kompakte model.

0
0
Svar på denne tråd

chambon?
Dato:  08-06-2012 15:34

Tak for rådet, Cirkelinemus. Jeg vil overveje at låne/ anskaffe en fast chambon. Nu er han ikke kun blevet longeret i et år - det er faktisk undtagelsen mere end regelen, at vi longerer. Som i denne uge, hvor datteren er på lejrskole - hvis jeg sætter mig op, ryger ryggen jo nok helt ned til koderne på den stakkels pony :-) Faktisk skridter de mest ture, men træner også nogle volter og 8-taller - absolut mest i skridt. Efter debatten om halt / ikke halt, har jeg mønstret ham i trav på asfalt, her kan jeg hverken se eller høre nogen taktfejl eller halthed. Men det er jo også ligeud... I longen kan jeg se, at han indimellem ligesom slæber lidt med indvendig bagben. Hvis man driver på ham, bliver takten mere ren, men tilgengæld går han kun 4-6 trin, før han smækker næsen op. Jeg tilskriver det manglende styrke og smidighed.(???) Vi er begyndt at gøre det til en fast rutine med strækøvelser ( godbid mellem forben og ved skuldre, kilde under maven, løfte bagbenene fremad) før og efter ridning (og longering).

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo