Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Unghest "træt" af ridningen...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2012 18:51

Hej.

 

Jeg er i færd med at tilride en islænder. Hun er en 5-årig hoppe. Vi startede let sidste sommer, hun fik så fri fra september og indtil midten af januar, hvor vi startede op igen.

Hun er ganske langsomt startet op, men er efterhånden ved at have en rigtig god kondition og være veltrænet. Hun har styr på skridt, trav, galop - og med tölten går det nogenlunde. Hun rides 4-5 gange i ugen i omkring 1 time, det foregår i skoven. Vi får undervisning hver 3. uge.

 

På det sidste er træningen trappet op og er blevet mere seriøs. Tiden, hvor hun måtte hygge for løse tøjler og i det store hele selv bestemte tempoet er forbi. Vi tager stadig hyggeture - men det er blevet mere seriøst.

Nu synes jeg, at det er som om, hun virker til at være lidt træt af det. Hun er blevet fuldstændig rolig og lydig, hvor hun tidligere var lidt sprælsk og "unghestet". Der er stadig masser af energi i hende, men jeg synes, at det er som om, der er en dæmper på hende - som om hun ikke synes, det er sjovt at blive redet længere...

 

Har I andre, som tilrider, oplevet det samme?
Hvad har I stillet op?

 

Jeg føler egentlig mest for at give hende 1-2 ugers ferie - men op til flere ting taler i mod dette: 1) Hvem siger, at hun bliver gladere for at ride, når hun kommer i gang igen?, 2) Måske er det bare den naturlige udvikling - hun er nu tilredet og er faldet til ro, 3) Hun vil miste kondition og ikke mindst tage på, det gør hun meget nemt.

 

Hvad ville I gøre?

 

Heidi :)

 



~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~


0
0
Svar på denne tråd
 
 Træt af ridning
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 08:20

For det første er det jo vigtigt, at du varierer træningen, så du også rider i skoven for lange tøjler og arbejder fra jorden med f.eks. longe, løsspring mv. Man skal ikke nødvendigvis ride seriøst hver dag og slet ikke på en ung hest, som måske kun skal rides 3-4 gange om ugen i kortere intervaller end en time.


Kunsten er jo ikke at ride længe, men derimod kan man få mere ud af at ride effektivt og koncentreret i kortere tid.

 

Derudover har jeg selv lige været igennem et sadelskifte, hvor hesten under ridning var tydeligt mærket humørmæssigt af, at min gamle sadel ikke passede hesten. Så det var måske også værd lige at tjekke efter, da en ung hest som din jo udvikler sig meget muskelmæssigt lige nu.


Rambo Original Heavy med 3 leg arches str. 145 sælges

Nyvasket 1200 incl. porto

Ikke vasket (brugt 2 uger i frostvejr = ingen mudder) 1100 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for det
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 08:35


Ja, vi har redet en del varieret - men jeg må indrømme at på det sidste, hvor vi har haft ridetimer at træne til, så er det blevet meget seriøst... Der har stadig været lidt løse tøjler og ridning uden sadel, men det er godt nok blevet hårdere... Måske skulle vi drosle lidt ned?

Ja, sadlen - det havde vi faktisk haft lidt kig på. Måske skulle vi gøre det igen. Hun har trods alt gået med den samme siden januar - og hun har ændret sig meget siden da.

 

Tak for svaret :)

Heidi

 



~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~


0
0
Svar på denne tråd
 
 Muskler
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 09:08

Hey

 

Jeg tænker at hun måske kan været træt i hendes muskler. Hvis du har sat træningen op, og intensiveret den, bliver det jo også hårdre for musklerne. man kender det jo fra sig selv, hvis man træner sig selv mere hårdt og intens end man plejer, ja så bliver man efter et stykke tid noget træt i musklerne, hvis man ikke husker at pleje dem samtidig.

 

Så tænker om hun evt kan være i mangel af, e-vitamin, protein eller evt kalk hvis hendes knogler også er blevet belastet lidt ekstra, som islænder er de jo i vækst længe.

 

May

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træning og fodring
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 11:23

Hej,


Dette var min første tanke - passer fodringen til arbejdet?

 

Hvis hesten får foder, der er relativt rigt på stivelse, kan musklerne ophobe en del mælkesyre. Hvis man erstatter en portion af stivelsen med olie får musklerne bedre arbejdsbetingelser, idet der ophobes mindre mælkesyre. Der går ganske vist et stykke tid, inden hesten er i stand til at udnytte olien optimalt. Mange ryttere har i hvert fald gode erfaringer med at ændre på fodringen i retning af mere olie, mindre stivelse.

 

Selve den teoretiske basis for dette er rigtig godt beskrevet i "Den Store Foderbog" af Nanna Luthersson.

 

Hvis din hest går på græs, så er der jo også mulighed for, at den væske, der ophobes i kroppen p.g.a. det kraftige forårsgræs, generer den.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Velopdraget
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 11:38

Jeg har svært ved at se problemet. Hesten er bedre trænet nu, så den er under dine hjælpere og gør ikke andet, end hvad du beder den om. Var det ikke også det, der var målet med træningen? Du skriver selv, at hesten er energisk nok, så hvor er det du ser, at den er træt af tingene? Er det fordi den ikke hopper rundt mere? For så er det jo blot et resultat af jeres træning ;)

Målet for mig er, at hesten gerne vil med, når vi skal ud at ride. Den kommer glad i boksen eller på fold, og står pænt under opsadlingen. Det viser for mig, at der er ikke er nogen konflikter i forhold til den opgave, som skal løses. Hesten skal gå frisk frem under ridning, men være lydhør overfor mine ønsker. At den ikke løber, trækker, hopper til siden el.lign., viser kun, at den er ved at blive dygtigere til det hele :)

Hvis du oplever at hesten er modvillig, så sæt træningen ned, hold mere fri og sørg for at få den rost når den gør tingene rigtigt. Jeg har i hvert fald en tendens til at glemme at rose, når det hele bliver ved med at gå godt. Og så synes jeg altså at en hel times træning er for meget for en 5-års...


... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd
 
 lyt til din hest :-)
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 16:47

Jeg synes bestemt, at man skal lytte til en unghest, når den virker træt, den kan være i en voksefase, eller mentalt ikke være helt med. Er islændere ikke senere om at vokse færdig?

 

Da mine heste var yngre gav jeg dem et par gange om mdr 3 fridage i træk, hvor de bare var "hest" og på fold, ingen strigling eller andet. Det hjalp gevaldigt på lysten til at arbejde.

 

En uges fri ind imellem kan gøre underværker.


Er de fleste de bedste eller bare de fleste?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fysisk træt
Forfatter: 
Dato:  17-05-2012 07:26

 

Tak for jeres svar! :)

Fysisk træt er hun ikke - og vi holder meget nøje øje med hendes foder. Hun bliver nemt tyk, så hun får meget lidt, men meget velovervejet foder. Netop fordi hun får så lidt, er jeg meget opmærksom på, om hun virker fysisk træt eller sveder mere, end hun plejer.

 

Rasmus-modsat: Ja, jeg tænker også lidt, om det kan være det? Nu har jeg jo redet denne sprælske, glade, hoppende, slingrende, frygtsomme unghest det sidste år... og pludselig går hun bare. Jovist er trillebøre og dådyr stadig farlige, men hun springer ikke længere for livet. Når jeg siger trav er det trav, galop er det samlet galop. Måske er mit projekt bare lykkedes og jeg skal vænne mig til at jeg nu rider en "voksen" hest? ;D Og hun er jo glad, når jeg henter hende og bliver gerne stående lidt ved hegnet, når jeg sætter hende ud igen og kommer hen til mig på folden.

 

Lennert: Ja, netop - jeg tror også, at hun har brug for lidt fri - Den sidste 1½ måneds til, er ridningen jo pludselig blevet "alvor". Det gør jo ridningen mindre sjov for hesten, at den pludselig skal tölte ordentligt, lave versader osv. Hun virker, som om hun har brug for at sunde sig lidt og hygge sig på folden... Måske lige at lade træningen gå et par skridt tilbage i en kortere periode og tage nogle afslappede ture og arbejde fra jord, hygge og strigle.

 

Anyways er skoven lukket for jagt de næste 14 dage og vi er ridebaneløse

 

Heidi



~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~


0
0
Svar på denne tråd
 
 Rid mindre....
Forfatter: 
Dato:  17-05-2012 23:50

Jeg ville klart foreslå dig at ride mindre. 2-3 gange om ugen i 40 min inkl. opvarmning/afskridtning og pauser. Og så i ny og næ hårdere arbejde som f.eks. en længere skovtur.

Sådan rider jeg min 4-års. Hun er velmuskuleret, rund og glad for at arbejde.

Sådan rider jeg også min hoppe på 11 der er klar til LA spring.

 

Det er lidt anderledes end mange andre, men mine heste er glade, smidige og energiske. De får lov at restituere.

 

De har gået på døgnfold siden april på græs og får hver 7 vitaminbolcher og en liter Build Up.



Hilsen fra Lise, Umarla & Primula

0
0
Svar på denne tråd
 
 det....
Forfatter: 
Dato:  18-05-2012 15:57

Det er ikke bare fordi, den er ved at vænne sig til rutinen?

 

Jeg har kun været oppe at ligge over min nogle gange, og i dag gik vi 10 skridt alene. :)

 

Men kan sige, at min bliver mere og mere rolig. Man kan ligefrem se på hende, "det der - der HAR vi været igennem", giv mig nu nogle nye udfordringer.

 

Hvad med at prøve noget nyt? Træne med plastic, eller over bomme?


Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider