Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvornår Pessoa??
Forfatter:  Marie ♥Unette♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  10-05-2012 14:00

Hvornår mener i det er "forsvarligt" at bruge Pessoa på en hest?

Her tænker jeg alder-mæssigt.

Jeg har en 3 års som skal have "vendt" halsen = placeret musklerne rigtige, og er af flere blevet anbefalet pessoa'en.

Hun er ikke tilredet endnu, men skal i tilridning i juni, og til kåring i juli.

Hvornår mener i en hest kan klare at lære at gå i pessoa alders-mæssigt OG uddannelses-mæssigt?

"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket"

Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper!

Så er Vejgaards Elliott også kommet til - Charmebøf over alle grænser :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  Marie ♥Kaukasus♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  10-05-2012 14:05

Når den går stabilt i longe med indspændinger, så kan man bruge den. Hvis den bruges korrekt synes jeg godt du kan bruge den på en veludviklet 3 års, men hvorfor ikke vent med at vende halsen, til den skal rides? Det tror jeg måske vil være lettest, både for heste og rytter. :)

Mvh. Marie.

Det er sjovt at tage hesten alvorligt.

Din hest, DIT ansvar!

0
0
Svar på denne tråd

Pessoa
Forfatter:  Jette (Forrest Fern) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  10-05-2012 14:22

Hej,

Nu får jeg nok rigtig meget skældud, for mit svar på dit spørgsmål er: Aldrig.....

Det er min helt personlige mening ud fra mine erfaringer og hvad jeg gennem tiden har lært.

For at vende hestens muskulatur således, at den bliver i stand til at bære en rytter på en hensigtsmæssig måde, kan jeg stærkt anbefale longering efter principperne i f.eks. Anatomisk Rigtig Ridning (ARR). Og så er der naturligvis mulighed for at arbejde hesten fra jorden på andre måder, der hjælper med formgivning og opbygning af muskulatur. Hvis det er muligt, er trækketure i terræn op og ned ad bakker også sundt og muskelopbyggende.

Hvis jeg endelig SKAL komme med en forbeholden anbefaling (eller nærmere en udpegning af det mindste af adskillige onder) af en hjælpetøjle til at lære en hest at søge frem og ned, hvis hesten er helt håbløs til det, så ville det være en gammeldags chambon. Altså den udgave med en snor fra en rem mellem hestens forben, der går gennem en ring i et ekstra nakkestykke og derfra ned til biddet. Den bevirker, at hvis hesten hæver hovedet uhensigtsmæssigt højt, påvirkes biddet opad i mundvigene og hesten får et træk over nakken. Denne chambon må kun anvendes til travarbejde og evt. trav over bomme, ikke i galop, da hesten i galop har behov for at kunne bevæge halsen op og ned. Ved normal hovedholdning skal chambon'en være løs, så hesten kan afbalancere sig ved hjælp af sin hals. Chambon'en hjælper ikke med at stille og bøje hesten, dertil anbefales en kapsun.

Men igen, jeg anbefaler ARR-teknikken, som ud over at bygge muskulatur på hesten også lærer den at holde god balance og bruge ryggen korrekt. Og når jeg kan lære denne træningsform (jeg har 10 tommelfingre og er rigtigt god til at falde over longepisken), så tror jeg, at alle kan .

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Passoa
Forfatter:  ChristinaHolmbøge (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  10-05-2012 19:59

Jeg tilslutter mig samme svar som Jette: ALDRIG!

Skrev Christina

Med Albert

og Himmelhesten Rubin

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Dato:  10-05-2012 20:35

Jette og Christina: Nu var det jo ikke lige jeres holdning til brug af Pessoa eller ej, jeg spurgte til, men okay...

Hvor finder man info om ARR, Jette?

0
0
Svar på denne tråd

Pessoa
Forfatter:  Line1982 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  10-05-2012 22:05

Enig med Jette. Jeg kan heller ikke se hvornår en hest har behov for at blive logeret med pessoa, eller øvrige former for indspændinger.

Du får aldrig en hest der bliver i stand til at balancere sig selv ordentligt rundt på volte og du får aldrig hsten til at søge frem og ned uden spændinger. Det er en fysisk umulighed hvis der bruges indspænding.

Derudover syntes jeg, man skal være meget varsom med at longerer 3 års heste. Koncentreret arbejde på volte, er hård belastning for led og sener. Især for en ung hest, der endnu kan have problemer med selv at holde balancen når der kommer lidt tempo på.

Jeg ville starte med at lave helt grundlæggende jordarbejde med hesten, lærer den at søge frem og ned for et signal (dette kan senere være en fordel i longen).Jeg syntes en helt almindelig klassisk kapsun er rigtig god til formålet.

Når hesten har lært at starte/stoppe for dit signal og strække halsen fem og ned, så ville jeg starte op med longe-arbejdet. I begyndelsen ville jeg longerer på så stor en volte som muligt,evt. "løbe med" hele ridebanen rundt, indtil jeg havde en fornemmelse for hestens balance. Derefter kan arbejdet på lidt mindre volter påbegyndes (først i skridt), tempoet sættes op alt efter hvad heste kan kapere.

Jeg ville hele tiden have fokus på frem og nedad søgning, på at hesten stækker halsen frem og balancere sig selv. Derudover ville jeg fokusere meget på overgange mellem skridt og trav. Hvis hesten er i den rigtige "form", så vil du hurtigt se en forandring i overlinjen og hestens hals vil komme til at "vende rigtigt". Dette er muligt helt uden snorretræk, men det kræver indføling, timing og tålmodighed.

Longering er en ganske kompliceret diciplin, desto mere jeg lærer om det desto flere detaljer og facetter findes der. Vil faktisk mene det langt hen ad vejen er sværer end at ride. Jeg er bange for at de der i bedste mening anbefaler hjælpemidler som f.eks. pessoa-systemet (dyrlæger inkl.), gør det fordi de ikke er klar over hvordan longering i virkeligheden fungerer og hvilken effekt det har på hesten at presse den ind i en form.

It's all for nothing if you don't have freedom...

0
0
Svar på denne tråd

Mere ARR
Dato:  11-05-2012 07:57

Hej igen,

Tak til Line1982, du har helt ret - det er ret svært at longere korrekt, så hesten faktisk har gavn af det!

Der er mange tråde her på HN om ARR og du kan prøve at slå op i arrangementsoversigten for at se, om der skulle komme et kursus i nærheden af dig. Derudover er der flere i DK, der underviser i det. Prøv at google det. Jeg har desværre ikke lige et link at sætte ind...

Det er muligt, at det lyder lidt "guru-agtigt", men det er det slet ikke - det handler mest om at lære at se, hvad der foregår i hesten, og derefter lære at rette det ind til et hensigtsmæssigt bevægelsesmønster.

Og selv om du ikke synes, at du har tid her og nu (hvis hesten allerede skal tilrides i juni), så er det aldrig spildt at lære noget nyt .

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter:  E (L) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  11-05-2012 08:42

Jeg er glad for min pessoa og synes at hesten får noget ud af at blive longeret i den. Man kan jo også indstille den som man finder det bedst. Jeg synes måske 3 år er lidt tidligt, og vil derfor anbefale noget jordarbejde og lydighedstræning lige som de andre har sagt.

Men når det er sagt så synes jeg stadig pessoaen er det godt og meget brugbart værktøj som har mange fordele.

Jeg tror heller ikke at man skal tage så meget fejl af det og se sig så sur på det når dyrlæger osv anbefaler det, dyrlæger har trods alt den lang, svær og særdeles grundig uddannelse indenfor området. Men der er klart at den skal tilpasses den enkelte hest og man skal huske at det også er noget man skal træne hesten i at rende rundt med.

Med venlig hilsen

evA

0
0
Svar på denne tråd

Fordele
Dato:  11-05-2012 09:05

Eva: Du skriver at pessoaen har mange fordele. Jeg syntes det kunne være interessant at få uddybet, hvor du mener at pessoaen vil kunne korrigere ting som ikke er mulige uden hjælpesystemer?

Jeg ved godt at mange vælger at tage dyrlægernes ord for gode varer, når de anbefaler pesso. Men alt respekt for dyrlæger og deres uddannelse, så har mange af dem en temmelig forældet viden om biomekanik og en forældet tilgang til hvordan visse problemer "plejer" at blive løst. Dermed ikke sagt at dyrlægerne ikke er dygtige på mange andre områder, men lige det med at folk får at vide at de skal longerer i pessoa for at få hesten til at "bruge ryggen", det stejler jeg altså temmelig kraftigt overfor.

0
0
Svar på denne tråd

Gør ikke dyrlæger til dressurtrænere
Forfatter:  Søs ♣Meggi♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  11-05-2012 12:00

Dyrlægen opnår igen viden om træning af heste igennem deres studie. Måske konditionstræning, gentoptræning m.m. men de lærer ikke noget om hvordan en hest bevæger sig korrekt eller hvordan man lærer hesten af gøre det. Hvordan skulle de dog nå at lære det - det er MEGET omfattende?

Og når der er dyrlæger der anbefaler den, er der lige så mange dyrlæger, der ikke anbefaler den.

Pessoa er et quickfix - en MacD-løsning (med samme skod-resultat) for mennesker der ikke kan finde ud af at longere og som ikek gider bruge den tid det tager at lære det.

0
0
Svar på denne tråd

pessoa
Dato:  11-05-2012 13:00

Jeg vil vove at påstå at det ikke "bare en hvem-som-helst" der har anbefalet mig at bruge pessoa.

Den ene er fx dyrlæge/kiropraktor/dressurrytter på højt plan. Og desuden er det folk jeg stoler på når det kommer til træning/pasning af mine heste.

Desuden har jeg selv set på 3 heste, hvilket super godt resultat, brug af pessoa har givet. 3 forskellige heste med hvert deres "problem", men de havde til fælles at de alle var redet.

Har mødt en hest som pessoa'en ikke var god til/kunne bruges til. Den panikkede fuldstændig over snorene, man var generelt også meget "touchy".

Jeg er i tvivl om det er "for meget" at udsætte Una for en pessoa inden hun tilrides, eller om det er fordi jeg aldrig selv har haft behov for at bruge sådan en.

Hun går rundt i longe med fin balance, søger ikke højt fortil, men ligger meget pænt med hoved/nakke i naturlig holdning.

Det hun har behov for er at søge længere ned og få ryggen op.

0
0
Svar på denne tråd

Lige lidt mere...
Dato:  11-05-2012 13:28

Hej igen,

Jeg kom lige i tanke om, at på www.fynshestefys.dk kan du se den gammeldags chambon i anvendelse, hvis du går ind under "værd at vide" (tror jeg). Hjemmesiden tilhører en heste-fysioterapeut og osteopat. Bare hvis du var nysgerrig...

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Aldrig
Forfatter:  ChristinaHolmbøge (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  11-05-2012 14:04

"Hvornår mener i en hest kan klare at lære at gå i pessoa alders-mæssigt OG uddannelses-mæssigt?" : Som skrevet ALDRIG!

(Så jo, du spurte om vores mening! Og min mening er at en hest aldrig kan "klare" at lære at gå i det, fordi jeg mener det er tvang og ikke hjælp.)

Skrev Christina

Med Albert

og Himmelhesten Rubin

0
0
Svar på denne tråd

Chambon
Forfatter:  Cat *May Ray* (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  11-05-2012 14:28

HVIS du vil bruge hjælpetøjler, vil jeg også anbefale dig en gammeldags chambon. Tak til Jette for et rigtig godt link, jeg har netop manglet nogle billeder af sådan en chambon i (fornuftigt) brug

Personligt bruger jeg ikke hjælpetøjler når jeg longerer, men HVIS jeg skulle, ville jeg bruge den gl.dags chambon. Netop fordi den kan hjælpe hestene til at søge ned og frem, i stedet for ned og ind, som er risikoen ved rigtig mange hjælpetøjler/-systemer.

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør

0
0
Svar på denne tråd

mening
Dato:  11-05-2012 15:45

Christina: Nu spurgte jeg jo ikke om i foretrækker brug af pessoa eller ej, men hvornår i mener en hest uddannelses- og aldersmæssigt bedst kan lære at gå i en pessoa. Det er i min verden to forskellige spørgsmål!

Egentlig er jeg ikke den store fan af longering, bruger det kun i forbindelse med tilridning og hvis det er anbefalet i fx træning/genptræning i samråd med dyrlæge/kiropraktor.

Jeg ejer ikke indspændingstøjler eller pessoa. En elastikchambon, er det eneste "redskab" jeg har, udover mine tøjler og longetov.

I dette tilfælde er det netop bl.a. min dyrlæge/kiropraktor som har anbefalet mig at træne min utilredne 3 års i pessoa, så hun påbegynder den korrekte muskelsætning inden tilridning, så hun står bedst muligt til sin kåring.

Tak til jer der giver brugbare svar

0
0
Svar på denne tråd

Kapsun
Forfatter:  Berit M (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  13-05-2012 06:13

Køb en kapsun istedet, så har du hvad du skal bruge :) Har netop hentet min hest hjem fra Tyskland, hvor den er blevet trænet i ARR (pga kissing spine) men kan KUN anbefale træningsmetoden. Har selv brugt pessoa/indspændinger mm uden gode resultater. Har nu en hest som vender rigtigt og går korrekt i balance. Dejligt. Du kan læse mere på arr.de eller som skrevet tidligere, på de forskellige tråde der allerede er herinde. Gitte Vestergaard fra Århus tager jævnligt ud og afholder kurser, måske også i din landsdel (ved ikke hvor du er fra).

Træningen er selvfølgelig fantastisk til alle typer af heste (også uden kissing spine)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  Lene Hell (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  13-05-2012 14:27

Det er så firkantet at sige enten ALDRIG eller ALTID mht hjælpetøjler, bid, spore, pisk osv.

Kig dog på den enkelte hest og se hvordan den fungere bedst.

Jeg har en gammel pony som af og til bliver longeret for motionens skyld. Han bliver altid kun longeret i alm. grime, uden longepisk og han lunter bare stille rundt og går super godt i det "system".

Min 8 årig DV hoppe går bedst på alm. indspænding og med en bagudrettet longepisk, den skal være der, men skal ikke bruges.

Min 3 års DV hoppe går bedst med netop pessoa. Har prøvet uden, med alm. indspænding, chambon (gammel dags) og med gouge (staves...). Har prøvet disse i forskellig tempo, men hun går med hovedet i sky, smider ryggen og kigger enormt meget. Af en eller anden grund er hun mere koncentreret med pessoa på.

Jeg ville prøve at sætte den på. Jeg ville spænden den helt ud fortil og godt ind bagtil i starten, så hun ikke bliver nervøs over "det der som hænger og klasker mig i r'ven". Derefter finder du den indstilling som passe din hest bedst. Min hoppe har hendes helt spændt ud, den er helt slap, den skal bare være der, ligesom den bagudrettede longepisk hos hendes mor...

Sælges:

Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy

Vallak (2009) e. Laurino

Købes:

RBH underlag Nayv (gammel model, uden sølv pipe) str. full, dr

RBH Brune gamacher str full

0
0
Svar på denne tråd

Firkantet
Dato:  13-05-2012 16:49

Lige mht. hjælpetøjler og indspændinger vælger jeg at være ret firkatet i mine holdinger.

Hvis der var en reel effekt af disse systemer, som gjore at man fik en afspændt hest i balance, som var i stand til at bruge sig selv korrekt, så ville jeg da klart tage Ja-hatten på og være for hjælpetøjler. Men det er jo netop ikke tilfældet. Folk der mener at det kan lade sig gøre at longere i hælpesystemer, har efter min (arrogante) vurdering, bare ikke sat sig godt nok ind i longering og biomekanik.

Beklager, men det er ikke bare et spørgsmål om holding, det er et spørgsmål om korrekt træning og ikke-korrekt træning.

Demed ikke sagt at bare fordi man longere uden indspændinge, at så er det automatisk korrekt. Det er som før nævnt, temmeligt kompliceret.

0
0
Svar på denne tråd

pessoa
Dato:  13-05-2012 16:59

Lene: Hvor meget har din 3 års prøvet inden du gave pessoa på? Og ku du evt lokkes til at vise et billede, hvor man ser hvordan pessoaen sidder?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  Lene Hell (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  13-05-2012 21:59

Har desværre ikke noget billede af hende "i tøjet"

Hun var for det første trænet rigtig meget med lange gåtur i naturen i flere mdr før vi endte på ridebanen.

Derefter prøvede jeg som sagt en periode med forskellige systemer, både med og uden indspændning, i forskellige tempo i håbe om at det eller andet måtte fungere for hende.

Jeg har efterfølgende igen prøve longe både med og uden indspænding i håb om at hun måske havde "forstået" budskabet, men hun gå altså bedst på pessoa.

Line: Jeg synes det er firkantet, men det er heldigvis et frit land vi lever i... Går min hest ikke godt på 2-delt bid, prøver jeg da også noget andet og holder ikke bare hårdnakket på at det skal den, det samme med foder, går den ikke godt på det jeg brug, må jeg jo tænke anderledes. Så jeg forstår ikke at det er så forkert, hvis nu hesten går bedst i et andet system, bare fordi det ikke passer i jeres religion... Heste er også individer og bør behandles sådan, de kan ikke behandles ens alle sammen.

Sælges:

Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy

Vallak (2009) e. Laurino

Købes:

RBH underlag Nayv (gammel model, uden sølv pipe) str. full, dr

RBH Brune gamacher str full

0
0
Svar på denne tråd

Religion
Dato:  13-05-2012 22:53

Lene: Jeg har svært ved at se at det har noget med religion at gøre, at en hest ikke er i stand til at bevæge sig korrekt i indspændinger. Det er sådanset bare et faktum.

Jeg er enig i, at heste kan være forskellige og kræve en forskellig tilgang, men selvom der kan være forskel på hestes temperament og deres motivation til at lære, så er der ikke forskel på hvordan en hest er skruet sammen rent fysisk. Ergo får du ikke en hest til at gå mere "rigtigt" i indspændinger, bare fordi den har et "andet" temperament end naboens hest. Det er en grundlæggende misforståelse.

Jeg mener i øvrigt heller ikke du kan sammenligne forskellige holdninger til bid, sporer, pisk og foder, med hvorvidt man bør bruge indspændinger eller ej. Det er usammenligneligt, da de øvrige "dimser" har begrænset indflydelse på hvorvidt hesten går i en korrekt form eller ej, men mere er et spørgsmål om smag og behag, træning, hestens temperament m.m.

Personligt rider jeg normalvis hverken bidløst, bomløst, uden pisk eller sporer. Jeg har hele møget på, fordi det virker. Jeg er på ingen måde religiøs omkring den slags, så længe det bruges af en årsag og det har en gavnlig effekt.

Når folk siger at indspændinger virker positivt på deres hest, så er det fordi de ser på de forkerte ting. Thats it.

0
0
Svar på denne tråd

Line1982
Forfatter:  Cirkelinemus (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  13-05-2012 23:04

"Jeg har svært ved at se at det har noget med religion at gøre, at en hest ikke er i stand til at bevæge sig korrekt i indspændinger. Det er sådanset bare et faktum." - Line1982

"Når folk siger at indspændinger virker positivt på deres hest, så er det fordi de ser på de forkerte ting. Thats it." - Line1982.

Det er nogle ganske imponerende skråsikre udtalelser, du her ophøjer til den endegyldige sandhed?

Måske en uddybning af din opfattelse af både "indspændinger" og "positiv" kunne bibringe lidt forståelse for din massive udmelding?

Cirkelinemus :-)

0
0
Svar på denne tråd

Cirkelinemus
Dato:  14-05-2012 09:01

Du kan læse mine øvrige indlæg...

"Måske en uddybning af din opfattelse af både "indspændinger" og "positiv" kunne bibringe lidt forståelse for din massive udmelding?"

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dine spørgsmål. Ved indspændinger, forstår jeg indspændingstøjler, pessoa-systemer, chambon, glidetøjler etc. hvor hestens hoved på den ene eller anden måde er fikseret igennem biddet.

Ved "positiv effekt", så referer jeg til alle de personer der mener at indspændingssystemer har en positiv effekt på lige netop deres hest. Hvad de selv mener med dette kan jeg jo kun gætte på, men som regel betyder det noget i retning af at deres hest holder hovedet i "holdning" og går lydigt rundt på volten. Så er de fleste godt tilfredse.

Jeg ønsker at se en hest der kan bevæge sig i god balance, som søger frem og ned med ryggen oppe og som går afspændt i kroppen. Det er for mig at se en umulighed at opnå, hvis man samtidigt monterer et snorretræk i biddet på hesten. Som jeg tidligere har skrevet, så havde jeg absolut intet problem med indspænding, hvis man vitterligt fik heste ud af det som kunne bruge sig selv korrekt.

0
0
Svar på denne tråd

jeg har en
Forfatter:  Sus Renalto (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  14-05-2012 11:03

hest i genoptræning, efter en seneskade, den har før jeg gik igang, været i genoptræning i skridt og trav med rytter, den har så fået problemer med ryggen.

dyrlægen, kiopraktoren og jeg skulle så finde en anden måde at holde hestens genoptrænin i gang uden den belaster ben og ryg.

han er en kort klassisk model, og vil gerne gå højt med narken og sænket ryg.

nu har han gået ca 3-4 gange om ugen i pessoa på stor volte, skiftevis skridt og trav, i 3 uger, og blev tjækket han er så fin i ryggen at vi må ride når hans ny sadle kommer.

det er tydeligt at han er begyndt at bruge ryggen, sænker sin hals o kommer længer frem med næsen, pessoaen er meget løse.

skulle jeg have nået det samme med grime eller kapsun, så kulle jeg have haft en prof ud, fo jeg har ikke kunne få ham til at sænke hovdet selv, og jeg havede ikke flere uger til at træne, da han under ingen omstendigheder måtte gå med den sænket ryg.

så jeg mener at det for denne hest, har været godt.

min 4års har været et par gange i indspændning for at vende hinde til kontagt med bidet, hvilket har virket fint, hvores pony har gået i longe med chambon. så her er det var den enkelte fungere på.

jeg syntes det er supert flot hvis man er en af dem der kan få hesten til at arbejde i kapsun, det kan jeg bare ikke finde ud af, min favorit er dog køre liner.

Halm sælges

0
0
Svar på denne tråd

holdning
Dato:  14-05-2012 13:14

Lene: Tak for svar.

Kan kun give dig ret i, at fungerer en løsning ikke for ens hest, må man prøve at finde en anden som gør!

Kan ikke følge Line1982 i hendes firkantede mening.

Alle heste er forskellige og skal behandles og trænes ud fra hvad der passes dem bedst, uanset "religion".

0
0
Svar på denne tråd

Discount-løsning
Forfatter:  Søs ♣Meggi♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  14-05-2012 14:27

Sus Renalto: Jeg er sikker på at der er enig om, hvordan hesten skal gå - men uenigheden opstår, fordi folk ikke kan finde ud af at lære hesten det, de skal lære, UDEN at longere med pessoa.

Resultatet med pessoaen blvier ALDRIG lige så godt som den frie longering, da hesten forhindres i at strække sig det, den har brug for for at kunne holde sig uden at skulle gå bag lod.

Pessoaen er og bliver en billig, discount-løsning/erstatning til at løse et problem, folk ikke gider sætte sig for at lære at løse på almindelige vis. Fordi det kræver en arbejdsindsats + nogle at lære det af og der er der sørgelig mangle på :-(

0
0
Svar på denne tråd

Misforstået
Dato:  14-05-2012 14:55

Marie ?Unette?: Du har også misforstået mine indlæg...

0
0
Svar på denne tråd

Pointe
Dato:  14-05-2012 15:42

"Kan ikke følge Line1982 i hendes firkantede mening.

Alle heste er forskellige og skal behandles og trænes ud fra hvad der passes dem bedst, uanset "religion"."

Min pointe er netop at det med indspændinger ikke handler om religion. Det handler ganske enkelt om hvad der er fysisk muligt for hesten eller ej. At I så vælger at tro at jeg er en eller anden hippie-agtig fanatiker, der mener at heste ikke bør gå med indspændinger bare for princippets skyld, det må I jo så selv om. Det kan være svært at forstå, at de lette løsninger ikke nødevendigvis er det bedste for hesten, når nu det er det nemmeste for rytteren/træneren.

For at gentage mig selv igen igen, så er der forskel på hvordan heste skal håndteres alt efter temperament, men der er ikke forskel på de forskellige "hjælpemidlers" indvirkning på hesten. En hest kommer ikke til at gå mere korrekt i indspændinger, bare fordi det virker som om den er nemmere at træne i et sådant system end hvis man forsøgte at longere den uden.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Dato:  14-05-2012 16:29

Line: Du skriver dette:

"Når folk siger at indspændinger virker positivt på deres hest, så er det fordi de ser på de forkerte ting. Thats it."

Det er især dette der gør at jeg ikke er kan følge dig!

Jeg HAR set at div. indspændinger kan hjælpe og virke korrekt på heste. Du kan ikke slå samtlige heste over en kam og sige, at indspændinger overhovedet ikke kan indvirke positivt/korrekt på en hest. Det er min mening!

Som jeg skriver længere opppe, så bruger jeg ikke longering som "daglig træning", da jeg ikke synes longering er den rette måde at træne på.

Longering er for mig en træningsform der bruges i forbindelse med tilridning og ved træning/genoptræning i samråd med dyrlæge, hvor hesten ikke skal/må belastes af rytter

Jeg spørger kun til pessoa'en, fordi jeg er blevet anbefalet at bruge pessoa på min unghest nu, inden tilridning, så hun inden hun får rytter-belastning på ryggen, lærer at søge hen til hvor hun bruger ryggen mere korrekt, imens hun søger nedad fortil.

0
0
Svar på denne tråd

Rigtigt/forkert
Dato:  14-05-2012 17:24

Marie ?Unette?: Jeg har aldrig set en hest være i stand til at arbejde korrekt i indspædinger, hverken pessoa eller lignende. Alle de heste jeg har set longeret på denne måde, har været spændte i nakke, ryg og lænd, er gået bag lod, været ubalanceret og generelt anspændte i hele kroppen (dog ikke nødvendigvis alle ting på én gang).

Når man, som du skriver og som de fleste gør, udelukkende longerer i forbindelse med tilridning og genoptræning (altså som et nødvendigt onde), så tror jeg det er de færreste der i det hele taget er i stand til at longere "korrekt" uanset om vi snakker med eller uden indspænding. Skal man på nogen som helst måde anvende indspænding, så vil jeg mene det udelukkende skal være for rytterens skyld, for f.eks. at lærer en nybegynder at holde balancen på hesten, og udelukkende foregå på en hest der i forvejen kan bære sig selv korrekt.

Longering er ikke nemt, og der bliver endnu flere ting der kan gå galt hvis man sætter snorretræk på oveni. Derfor syntes jeg det er temmeligt hovedrystende, at en del dyrlæger anbefaler f.eks. pessoa til deres kunder i flæng, og så kan vi se endnu en almindelig amatørrytter oprette en tråd på HN om hvordan, hvornår og hvorfor skidtet skal bruges, fordi det har dyrlægen ikke fortalt...

Jeg vurderer udelukkende det med om indspændinger o.l. har en possitiv effekt på hesten, efter hvorvidt hesten kommer til at bruge sig selv korrekt eller ej, uden spændninger, uden næseryggen bag lod, med korrekt takt, bæring og indundertrædning. Hvis man i forvejen har et lemfældigt forhold til disse begreber, så kan jeg godt forstå at folk mener de kan få deres hest til at gå "korrekt" i indspændinger.

Ligeledes forstår jeg ikke hvorfor mange mener at indspændinger, er den eneste mulige løsning til at lære hesten at tage hovedet ned. Det kan indlæres ganske simpelt med en smule tålmodighed, og f.eks.lidt positiv forstærkning. De fleste heste kan lære den slags med lidt fokuseret arbejde.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Dato:  14-05-2012 18:22

Line:

Går ud fra du hentyder til mig, når du skriver "en almindelig amatørrytter"...

Hvor ser du at jeg spørger til hvordan/hvornår/hvorfor?

Kan du ud fra det skrevne læse at jeg ikke har fået vejledning? Bare fordi jeg spørger til folks mening/holdning om hvornår en hest kan klare at i en pessoa?

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor Pessoa
Forfatter:  Roselina ♣C♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-05-2012 08:10

What Not to Use, and Why? - synes jeg er et langt vigtigere spørgsmål end hvornår, som tråden starter med.

Nogle af svarene kan man få på den her side...

www.sustainabledressage.net/tack/ gadgets.php

Please Note!

This chapter is about the inventions of riders and saddlers, the things that are created and used to get the head down.

They all do the same thing - limit the height of the head of the horse, and leave him to figure out how to deal with the pressure that they create.

Hopefully, the horse will discover that to lower the head will make it go away.

I want riders to know that there are other ways.

I want riders to understand that it's not about mechanically getting the head down - it's about stretching the neck out to stretch the back and make the horse "decontracted".

And there are other options to accomplish that.

So before you read about all these inventions, please either realise that there is another way, or just read that section first to reassure yourself. Instead of Gadgets>>

____

Hvis man absolut vil sætte snoretræk på hesten, så vælg dog det der rent faktisk giver hesten mulighed for at bruge sig nogenlunde korrekt - uden at man binder dens mund fast til dens bagdel.

The chambon puts pressure on the poll and mouth

The chambon releases its pressure as the horse
stretches.

Det vigtigste afsnit er dog det her:

www.sustainabledressage.net/tack/ gadgets.php#instead

De venligste hilsner Louise

Fotografier viser os det, vi normalt ikke ser, fordi de stander tiden

0
0
Svar på denne tråd

Chambon
Forfatter:  Roselina ♣C♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-05-2012 08:16

Lige et link til en side der viser longering med chambon

clairelilley59.wordpress.com/2011/ 07/19/lungeing-horses-with-the- chambon/

...og uden på den uspolerede hest

..."A fit and well horse should be able to stretch like this without help, but if the horse has been incorrectly trained, or needs to build the correct muscles can be helped by the Chambon as part of the horse's whole training regime"...

De venligste hilsner Louise

Fotografier viser os det, vi normalt ikke ser, fordi de stander tiden

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo