Logo used for printing

HN afstemning
Skal dyrlægen kunne holdes ansvarlig, hvis denne har overset noget ved handelsundersøgelsen? (Forslag: Holi D (Holiday))

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

At "vende" halsen på 3 års.
Forfatter:  Marie ♥Unette♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  07-05-2012 09:39

Hej HN'er..

Min 3 års oldenborg hoppe trænger gevaldigt til at få muskler de rigtige steder på halsen!

Hun er meget fornuftig at arbejde med, men er IKKE nem at overbevise om at longering er en sjov ting!

Hun lunter bare afsted, til trods for at longepisken ikke ligger på jorden...

Hvordan klarer man lige den?

Hun skal kåres i juli og tilrides i juni måned, så håber tilridningen kan gøre udslaget, men vil gerne gøre noget inden da også.

Håber i har den rigtige løsning

"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket"

Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper!

Så er Vejgaards Elliott også kommet til - Charmebøf over alle grænser :-)

0
0
Svar på denne tråd

Forstår ikke helt....
Forfatter:  Tina MJ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  07-05-2012 09:58

hesten udvikler ikke muskulatur ved at blive jagtet med longepisken. Den sætter muskler ved at bevæge sig korrekt, og det foregår i starten i et ret lavt tempo.

Først skal hesten kunne søge frem og ned, og gå i et roligt, stabilt tempo. DERNÆST, når den er god til det, driver man akkurat så meget, at hesten løfter hovedet lidt højere, mens den staedig "vender rigtigt". Her går den nogle skridt, gradvist flere og flere, før den igen får lov at gå dybere. Med tiden kan hesten samle sig mere og mere, og får dermed en bedre form og muskler de rette steder.

Galop udvikler hesten meget, ligeledes gør overgange, men trav med fremad- og nedadsøgning skal fungere først. Der er god hjælp at hente på Epona TV i serien om longering.

Men PAS PÅ at du ikke longerer en 3-årig hest alt for meget! Gå også lange ture, og så vil det også udvikle hesten at gå på en bakket fold.

Kvalificeret hjælp til problemheste og ryttere,

som er blevet bange for deres hest

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

Nu på Facebook

0
0
Svar på denne tråd

træning
Dato:  07-05-2012 10:13

Fik vist ikke uddybet nok..

Jeg kan simpelthen ikke holde fremdrift i hende på banen, jeg får ikke den effekt jeg ønsker med longepisk, hun går stadig og driver den.

Jeg havde håbet at finde en metode der kunne være "sjov" for hende i longen, men må vist indse at med det "engagement" hun udviser i longe, må vi finde en anden måde at træne på.

Ved godt at højt tempo ikke er sagen, men mener dog at fremdrift og energi er alfa-omega for at hesten kan udvikle sig til det bedre.

Vi mønstrer/går allerede en del, men da vi bor op ad trafikeret vej med mange fartgale og lettere hensynsløse bilister, holder vi os til vores egne rammer (grusvej, fold og bane).

0
0
Svar på denne tråd

vende hals
Forfatter:  Ane (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  07-05-2012 10:32

Jamen så har den vel ikke forstået dine kommandoer? Altså siden du ikke kan styre tempo.

Der er en tråd lige herunder med en pony der skal have vendt sin underhals hvor jeg også har svaret. Der er også et 'efter' billede af min pony. Hun er 'vendt om' i longen primært. Men det tager lang tid.

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

0
0
Svar på denne tråd

træning
Dato:  07-05-2012 10:49

Ane: Jeg vil nu nærmere mene at hun r*vkeder sig i longen og derfor lukker af for "hjælperne".

Har prøvet at drive hende med longepisken på fold, og der fungerer den til UG! Et enkelt "smæld" og hun letter rumpetten.

Det er imod mine principper at jagte hesten rundt for hvert 5. skridt den tager, for at få den til at arbejde som jeg gerne vil. Det kan selvfølgelig være nødvendigt indtil den finder ud af hvad det betyder, men når hun reagerer så fint på fold, skulle man jo mene hun har fattet fidusen.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmmm
Forfatter:  Kamilla P (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  07-05-2012 12:23

Det lyder virkelig underligt. Jeg hjalp også til på et tidspunkt med sådan en hest. Jeg må dog være dig et svar skyldig, for vi fandt aldrig ud af hvad der var galt. Jeg ved ikke om det bare er fordi den keder sig... Måske kunne du prøve med nogle bomme, så den har lidt at fokusere på... Det kan jo også være en mulighed at den har ondt. Er der forskel på fremdrift med og uden indspændinger?

0
0
Svar på denne tråd

vende....
Forfatter:  Team ♣Brok♣ (Skriv besked)
Dato:  07-05-2012 12:40

Det har "jeg" gjort. Min plag havde en ordentlig underhals, og da hun skulle passe på de andre heste, reagerede hun altid med at tage hovedet op.

Skiftede stald, med mere ro på i flokken, og rene bakker, op og ned. Og træne longe (skævheds terapi), vupti. Nu har hun ikke underhals mere, den er slet ikke spændt, og går tit med hovedet HELT nede, og har en fin overlinie.

Anatomisk rigtig ridning, www.youtube.com/watch?v=ZJeeeiUhIEU

Min ridehest blev lidt øm i starten, da de bruger ryggen. Nu har hun fået en ordentlig overlinie, før lignede hun næsten en svajrygget hest.

Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd

Mange mulige årsager
Forfatter:  Tina MJ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  07-05-2012 12:50

Hvis man driver på hesten med en longepisk, men ikke eskalerer hjælpen, hvis hesten ikke sætter tempoet op, så vænner hesten sig bare til pisken, uden at den ser nogen grund til at reagere på den. Hvis man skal opnå at hesten forstår pisken, og ikke bare vænnes til den, er man nødt til at sørge for, at hesten sætter farten op HVER GANG man driver med pisken - enten ved at forøge hjælpen med pisken alene, eller ved at tilsætte endnu en påvirkning, som får hesten til at sætte farten op.

Man skal ikke slå på hesten, men man kan godt dappe til den, hvis den ikke reagerer alene på lyden af pisken. Brug i så fald en pisk, du har styr over, og start ALTID med lyd alene, og følg op med berøring når det er nødvendigt.

Jeg tror ikke, at hesten finder longering morsomt, men det er nu engang svært at undvære i tilridningsfasen, så man kan godt tillade sig at forlange det af hesten, men gøre det på den mest behagelige måde.

Jeg bruger selv klikkertræning, således at jeg belønner hesten fx. for fremdrift. Det hjælper en hel del på lysten, og kan sagtens kombineres med ovenstående. Når man belønner - i dette tilfælde for fremdrift, man kan som regel skære ned på de ubehagelige påvirkninger, fx. at drive på hesten med longepisken.

Kvalificeret hjælp til problemheste og ryttere,

som er blevet bange for deres hest

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

Nu på Facebook

0
0
Svar på denne tråd

Situationen
Forfatter:  Chuntao (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  07-05-2012 18:54

Hesten kan jo evt. også have lært at pisken ikke "betyder" noget lige præcis på banen - og den eventuelle grund hertil er blevet forklaret ovenover. Men når du derimod kommer ud på folden, ved den ikke hvordan den skal opfatte det, og derfor reagerer den måske som det, der i dine øjne, er rigtigt, mens den ikke rigtigt ved hvad der foregår. Der er jo også meget stor forskel på ens kropssprog når man lige skal drive en hest lidt rundt på folden og når man står med en pisk i den ene hånd og forsøger at få hesten til at trave rundt på en volte..

Julie Herold

Yesterday is history, tomorrow is a mystery and today is a gift - that's why we call it the present

Jeg savner en ordentlig stor og blød sandkasse!!!

0
0
Svar på denne tråd

Måske gå lidt til hende?
Forfatter:  Kiiri (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  10-05-2012 16:21

Jeg er også i fuld gang med longetræning af min 3-års hoppe. Hun er en viljefast dame, som helst selv vil bestemme tempoet i longen. Dvs. nogle gange har hun drønet rundt og sat i galop, og andre gange vender hun det døve ord til mit energiske "Trav!" Når hun modstræbende er slået over i trav nogle gange, må jeg lige fortælle hende, at jeg faktisk mener "Trav NU!" og ikke efter en kvart omgang, når hun kan snøvle sig lidt op i tempo. Så træder jeg måske lidt kraftigt frem mod hende og vender pisken mod hendes bagpart (den peger som regel bagud pga. damens energi).

Jeg ville sgu nok blive lidt "sur" på din, hvis jeg var dig. Dvs. at når hun glad og fro lunter rundt og blæser pisken en lang march, så ville jeg gå lidt til den. Hvis det ikke hjælper at "knalde" med pisken, så ville jeg touchere hende på bagparten eller bagbenet, enten blot et blødt strejf eller måske ligefrem, så hun kan mærke det.

Det er meget forskelligt, hvor meget der kræves hos de heste, det ved du bedst selv. Men jeg tænker, at hun skal ikke gå og dovne den, hun skal gøre, hvad du siger.

Jeg synes ikke, at en 3-års tager skade af at bevæge sig fremad i et friskt tempo. Kun af at blive pakket sammen med bid og indspændinger, før den er klar til det. Selvfølgelig skal man ikke longere 30 minutter hver dag, men min bliver longeret 4-5 gange om ugen ca. 20 minutter og nogle gange længere tid, når hun er strid.

Kiiri
*En hest er altid en hest. Men en rytter uden en hest... er blot et menneske*

0
0
Svar på denne tråd

longe...
Dato:  10-05-2012 20:42

Kamilla P: Hun har aldrig haft indspændinger på, så det kan ikke have betydning.

Jeg tror problemet er at Una er en kæmpe "hygge-gøj", så hun tror måske hun kan slippe for at arbejde hvis hun ser sød ud

Kiiri: Er glad for jeg ikke er ene om at mene at en 3 års ikke tager skade af at skulle reagere "friskt og frejdigt"!

Har ikke temperament til de "muler" som bare går og lunter der ud af...

I går lavede jeg lidt om på "tingene" - mønstrede hende som "opvarmning" og longerede efterfølgende. Hold op det virkede på hende! I hvert fald den ene gang

Jeg vil absolut maks longere 3 gange ugentligt op til hendes tilridning.

Synes ikke der er nogen grund til hun er i alt for god form, så det bliver også kun et kvarters tid ad gangen.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm....
Forfatter:  Cat *May Ray* (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  11-05-2012 14:35

Det er måske mig der er langsom, men jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det egentlig er du spørger til :) Din overskrift er "At "vende" halsen på 3-års", men problemet du beskriver er snarere at du mangler fremdrift...?

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Dato:  11-05-2012 15:51

Cat: Udgangspunktet er at jeg skal have "vendt" halsen på mulen, men da mulen er svær at overbevise om at fremdrift er et must, har jeg svært ved at se hvordan longe-arbejde er løsningen for os.

Så det jeg efterlyser er et godt fit til hvordan man evt. kan opbygge de rigtige muskler og gerne undgå longeringen..

Evt. et godt råd til at få mulen til at synes at longering er sjovt og helst skal forgå i fornuftigt tempo...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo