Logo used for printing
Ryttersnak
Træning

Hest eller rytter
Forfatter:  strat (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  04-02-2012 10:47

Når man snakker dressur er det så hest eller rytter der trænger til mest træning, når det kommer til stykket og er det rytterens evner der giver resultatet?

I mange debatter kigges der på hvordan hesten bærer sig, men ikke på hvordan rytteren indvirker med hjælperne.

Er det i det hele taget ikke os som ryttere der er den største hemsko for vores heste i deres træning?

Mange efterlyser øvelser som et tegn på hvor langt hesten er i sin uddannelse, men sjovt nok efterlyser ingen hvor langt rytteren er i sin indføling til at få hesten til at udføre øvelserne korrekt.

Kan teknik og indføling skilles ad i ridningen?'

Kan man kigge på øvelsen uden at kigge på hvordan man kom ind i den og ud af den igen.

Er øvelser et must for at afprøve om ens hjælpere fungerer og ved vi nok som ryttere til at vide om vi gjorde noget forkert og evt. hvad og kan vi rette det, så vi igen kan komme korrekt ud på den anden side.

Drejer ridning sig om at man skal indvirke så lidt som muligt når man nu sidder deroppe, eller drejer det sig om at være så doven som muligt og ikke skulle samle op på de fejl vi laver hele tiden.

Bare et lille udkast herfra...

Mvh.

Britta

www.strategos-corner.dk

R.I.P. Scarlet

Svar på denne tråd  Forrige tråd | Næste tråd
 rytteren
Forfatter:  det gule lyn (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  04-02-2012 17:42

Ja ved ikke om det helt er svaret på spørgsmålet, men jeg vil mene at det er rytteren der skal trænes. Hesten kan godt hvis den får den korrekte hjælp, også selv om det er en unghest. Har set en super dygtig berider (søren Hedegaard) ride min tykke fjord og hyppen gik bare så meget bedre end når jeg selv rider og han er altså tilredet af mig så det er ikke fordi han kan noget som jeg ikke kan, altså hesten er ikke på højere niveau end mig. Men med en god rytter kan de fleste bare 100 gange mere end vi almindelige dødelige kan få dem til.

Knus Heidi

overskrift
Forfatter:  anna ♥WA♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  04-02-2012 19:55

altså hesten skal vel trænes, men det er nok mest smidighed og kondi og udholdenhed - forståelse og den slags.. rytteren skal jo også trænes.. der er vel en grund til at opstillings-karakteren tæller x3 i de lidt højere klasser osv..? :) opstilling er jo ikke bare "hvordan man sidder" men også hvordan man indvirker, og ingen tvivl om at der er rigtig meget der afhænger af rytteren. en gp hest går jo ikke gp med en lc rytter? :)

Somewhere in time's own space
There must be some sweet pastured place
Where creeks sing on and tall trees grow
Some paradise where horses go,
For by the love that guides my pen
I know great horses live again.

nemlig ja
Forfatter:  strat (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  04-02-2012 22:15

Ser man en rytter som ser ud til at indvirke med små hjælpere er det nok fordi de gør det eller også er det måske timingen i det de gør på det rigtige tidspunkt der gør udslaget.

Jeg har oplevet ryttere, som havde for runde skuldre og derfor ikke kunne bruge sædet. Ryttere, som trådte for meget ned i bøjlerne og derfor strammede i lårene, hvilket igen gav en dårlig opstilning og deraf problemmer i ridningen.

Jeg har oplevet ryttere som var atleter da de sad på hesten første gang og faktisk bare kunne det der med timingen.

Så måske det slet ikke er så meget hjælpere eller trosretninger der skal kigges på, men mere om hvad vi gør imens vi gør det.

mvh.

Britta

www.strategos-corner.dk

R.I.P. Scarlet

Jepperdi.....
Forfatter:  morgan (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  05-02-2012 10:09

Enige i de andres indlæg

Men kan jo også se det ved, at en talentfuld rytter kan ride en middelmådig hest bedre (og længere op i klasserne), end en håbløs rytter på en talentfuld hest kan gøre.

Lige så vel, at nogle ryttere jo kan lege en hel masse sjove øvelser ind fra jorden af, mens andre jo ikke kan finde ud af at trække sin hest på fold uden problemer

Om det så er fysisk, psyke, musklekoordineringsevne, timing osv - det er nok et miks af de hele som gør forskellen på god og mindre god rytter.

Men selovom man har talent, så skal man stadig træne - så hvis man er mindre talentfuld men gerne vil træne og udvikle sig, så kommer man længere end den mest talentfulde som bare ikke gider gøre en dyt for tingene.

Lærerhest "laves" vel af mere talentfulde ryttere, som kan træne hesten hensigtmæssigt på flere niveuaer - og så sælges lærerheste til måske mindre talentfulde/erfarne ryttere, som nemmere kan træne de små detailer ved en hest som allerede kan øvelserne/håndteringen. Og træner den mindre talentfulde/erfarne rytter så på en god måde, ja så lærer de en hel masse. Og træner de på en elendig måde, ja så går der et ½ år, og så er lærerhesten blevet en "stiv træls møgbuk".

MVH Charlotte

Rytter min LA-niveau fuldtid søges - kontakt http://www.stutterischnell.dk/

hvem skal trænes...
Forfatter:  Karina Stackelies ♣BBH instrukt (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  07-02-2012 10:21

Igennem min uddannelse til BBH istruktør har jeg fået trænet en del heste... eller faktisk mest deres ryttere.

Vil bruge min testelev som eksempel.

Louise er ejer af denne fantastiske oldenborg på 16 år, som kan gå LA på distriksplan. Jeg startede for ca 6 måneder siden, med at instruere Louise i læringsteori og det brugte vi næsten de første 3 måneder på. GIV ET SIGNAL, OG GIV EFTER DET ØJEBLIK HESTEN REAGERE. Men det var også af stor betydning, at signalerne blev lette og næsten usynlige. Efter bare et par ganges træning, fjernede vi hendes spore, og de har på intet tidspunkt været savnet siden. Det skal siges at hesten mere eller mindre hele dens liv er redet med spore. Og tænk en gang, han reagere så fint uden. - hvorfor skal de så bruges...?

Vi har selvfølgelig hele tiden arbejdet på at få bygget hestens muskulatur korrekt op, og det tog for alvor fat, da jeg startede på modul 2 - Biomekanik og anatomi.

Men min pointe er, at hele vejen igennem er det Louise jeg har arbejdet med. Hendes signaler og eftergift har været alfa og omega for at hesten kunne lærer korrekt. Og det har været så tydeligt, at når fejlene blev synlige hos hesten, så var det piloten der bar skylden. Og jo mere sort/hvid træningen har været, jo lettere har det været for hesten at forstå.

Jeg har kunne mærke det både i min egen ridning og hos mine andre elever, at jo mere fokus det er på rytteren, og jo mere man får kontrol her, jo mere effekt har det på hesten.

Jeg synes det er et rigtig godt indlæg, og perfekt at der bliver gjort mere fokus på dette område.

Mvh.

Karina Stackelies, Kamran Shah ox og Gribsvads Nicko

Tilbyder undervisning, træning mm. i Syd og Sønderjylland

BBH instruktør under uddannelse hos Susan Kjærgård

Mig selv
Forfatter:  Eife (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  10-02-2012 22:59

Ud fra mig selv som grundlag og kendskab til mine fejl og mangler, så vil jeg helt klart mene det er rytteren der skal trænes...

Der er så nogle ting, som hestens bygning vil gøre nemmere eller sværere for den.. Men rigtig langt op handler det efter min mening om rytteren(s evner).

Opdræt af sort sølv klassisk tabby europé

http://www.eife.dk

Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...

Mest rytteren
Forfatter:  Jette (Forrest Fern) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  14-02-2012 12:04

Hej,

Min underviser er også uddannet instruktør i Centreret Ridning og her taler man om 75% rytter og 25% hest...

Jeg får undervisning i akademisk ridning, og her bliver der talt meget om, at vi uddannes til at uddanne vore heste.

Så jeg mener helt klart, at det er uddannelsen af rytteren, der er vigtigst. Samme rytter har jo ofte flere heste gennem hænderne i løbet af livet, så jo bedre uddannet rytteren efterhånden bliver, des bedre bliver hestene også uddannet.

Håber det giver mening

MVH

Jette

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

HN afstemning
Hvilken disciplin rider du? (Forslag: Mette (MetteOh))

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater

Logo