Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Skadelig dressurridning
Forfatter: 
Dato:  25-12-2011 21:03

Hej

En af julegaverne var 'Det ømme punkt' af Gerd Heuschmann. Hans budskab er, at mange heste presses for meget og for tidligt til at gå i den "korrekte" holdning bl.a. ved at bruge rollkur.

Han har en grundig gennemgang af hestens anatomi.

Bogen kan klart anbefales til at blive klogere af.

Jeg har fået en meget bedre forståelse af hvorfor hesten skal gå ned og frem og hvad der sker når den 'rides' i holdning for en hård hånd.

Mvh. Sanne

Jeg synes skimler er smukke - og har en fuks

Jeg vil gerne ride ud på ture - jeg har en KYLLING!

Jeg vil gerne have en lidt kraftig hest med noget hovskæg - jeg har en lille DV hopppe

Hm ....

0
0
Svar på denne tråd

jamen....
Forfatter: 
Dato:  26-12-2011 17:16

Jeg er også en af heste-anatomi nørderne. Man vil jo ride sin hest uden at genere den - såvidt muligt.

ARR ridning og epona.tv kan også anbefales til andre, som vil deres hest det godt.

"Brug ikke sporerne på en villig hest"

0
0
Svar på denne tråd

Ja - det er godt
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 01:13

at vide hvad man bør undgå indenfor ridning (y)

Han har også lavet en (mest for børn), der hedder: 'Min hest har næsen forrest'. Den er også god.

Og så har han lavet en video, hvor man kan se de lange rygmuskler arbejde, og hvordan de spændes uhensigtsmæssigt, når hesten er bag lod.

:-) fra NinA

Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

video.....
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 17:38

Hvor finder man denne video henne, den vil jeg da rigtig gerne se?

Lisbeth

Lev livet som du vil, ikke som andre forventer du skal leve det!!

0
0
Svar på denne tråd

Det er en
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 20:58

dvd, man kan købe:

www.wu-wei-verlag.com/ system.php?action=showpage&page=47

Så vidt jeg husker, er der undertekster eller engelsk tale?? Vi har den, men det kan jeg altså ikke lige huske helt sikkert ;-)

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

den kære Gerd
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 08:36

Ja som ordsproget siger :

Moral er godt, dobbelt moral er dobbelt så godt

Her ses den "dygtige" mand til hest. der er en hel serie så det er ikke bare en enkelt uheldigt moment. Måske ikke lige det bedste forbillede for børn. men okay... han da i det mindste sin flotte anti rollkur t-shirt på imens han udfører... ja hvad skal vi kalde det, rollkur af værste skuffe udført med tvang.

Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

0
0
Svar på denne tråd

Rollkur uden tvang?
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 09:43

Findes der rollkur udført uden tvang?

Resten af ikke-historien bag billedserien kan læses på www.epona.tv

Et lille uddrag:

epona.tv/dk/nyheder/vis/browse/16/ artikel/eponatv-mener-4/ ?type=98&tx_ttnews%5Bb...77a9efda0f

..."En så forvirret hest, der hverken forstår den ene hjælp eller den anden, som er habitueret til at gå med et konstant, kraftigt træk i tøjlen, og som oven i købet er hingst... det er utænkeligt, at det på nogen måde kunne være endt godt.

Men Gerd Heuschmann satte sig altså op, og så opdagede han, at han ikke kunne styre hesten. Da begik han sin anden fejl.

Han skulle være stået af, og så skulle han have givet hesten en gulerod og et klap på halsen, og erkendt sine begrænsninger. Men han forsøgte at ride sig ud af problemerne. Han siger selv, at hingsten endte med at gå rigtigt fornuftigt, men det må man tage hans ord for, for der findes ingen billeder.

Om noget illustrerer skandalen, hvad der sker, hvis man bruger tøjlerne til at bukke hestens nakke med.

Nogen har lært frieserhingsten at krølle halsen sammen, og blive ved med at gå fremad igennem en stærk hånd. For hesten giver det ingen mening at stoppe, når den mærker presset fra biddet i sin mund, for den har lært, at der alligevel ikke bliver givet efter. Dens eneste mulighed for at aflade presset, er at bukke nakken. Det er dens erfaring, og når vi ser den bøje mulen helt ind til bringen, mens Gerd Heuschmann trækker febrilsk i bremsen, ser vi det ødelæggende resultat af en grundridning i strid med de indlæringspsykologiske principper, alle ryttere burde kende til"...

Billedserien blev i sin tid bragt her, men er altså fjernet nu - måske fandt de også ud af at det var en ikke-historie?...

www.dressur-studien.de/index.php/ heuschmann-reitet-korrektur.html

De venligste hilsner Louise

Videnskab er organiseret fornuft, hvor mangen en smuk teori blev dræbt af grimme kendsgerninger.

0
0
Svar på denne tråd

Et eksempel
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 09:55

Her er et eksempel på Rollkur anno 2011 - eller nej, det må jo så være LDR vel og mærke udført uden tvang, for ellers ville det jo være ulovligt ifølge FEI´s regler - hmmm jeg er forvirret, bedøm selv Roselia...

Er dette LDR (rollkur) udført uden tvang?

www.youtube.com/watch?v=yLAk8pTtcsQ

Videnskab er organiseret fornuft, hvor mangen en smuk teori blev dræbt af grimme kendsgerninger.

0
0
Svar på denne tråd

ja der findes rollkur uden tvang
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 10:27

eller skal vi kalde det LDR.

eller er det tvang hvis det kan udføres med sytråde ?

men det betyder jo der skal en definition på "tvang" er det når man er fysisk hård eller ? længere debat.

Men det ændrer jo ikke på at Gerd udfører rollkur her (i mine øjne af værste skuffe efter at se på hans tøjler- og de efterfølgende billeder hvor han rider hesten ind i barrieren) og især det at han har sin anti rollkur T-shirt på fuldender bare billedet.

det var bare for at oplyse dem i tråden som umiddelbart får ham serveret som en rytter der ikke benytter rollkur og får ham anbefalet som et forbillede til børn også ser den anden side af lagkagen.

Billederne kan ikke benægtes så lad nu være med at kaste med sten fordi han lige er jeres forbillede, ligesom hvis tråden havde handlet om anky så var der kommet et af de famøse billeder af salinero frem fra jeres side.

hvad kan vi konkludere ud af det... at rollkur bruges af de proff uanset hvad side af lejren de er i. nogle står ved det og andre gør ikke.

0
0
Svar på denne tråd

Aha - man
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 10:27

kan altså ikke tillade sig at have en stor viden og dele ud af den, hvis man laver den fejl at sætte sig op på en ustyrbar hest ?:-)

INGEN mennesker her i verden er ufejlbarlige, og Gerd Heuschmann er først og fremmest dyrlæge. I den forbindelse har han en stor viden om hestens bevægeapparat og dens træning (y)

At manden så er så fjollet og impulsiv, at han tror, han skal kunne klare enhver situation til hest på enhver forreden hest, fordi han holder en clinic, det er bare ærgeligt :-(

Men det gør altså ikke hans viden forkert - og hans bøger, dvd og foredrag er virkelig gode (y)

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 10:36

Rosalia:

Uanset om man kan lide manden eller ej, så kræver det vitterligt ikke meget tankevirksomhed at regne ud, at han højst sandsynligt ikke rider Rollkur, med en anti-rollkurs t-shirt på, foran et publikum med kameraer, der alle som een er mødt op til hans anti-rollkurs-clinic for at høre ham fortælle om baglod-ridningens skadelige indvirkning på heste...

Det kan give nogle grimme hovedpiner, I know, men en gang imellem må man altså godt tænke lidt selv...

Jeg hader når folk sammenligner Clint Eastwood med Gud. Forstå mig ret, jeg synes da at han er fuldstændigt fantastisk - men han er altså ingen Clint Eastwood!!!

0
0
Svar på denne tråd

Moekvi
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 11:32

dvs du siger at billederne ikke taler sandt ? at det er fusk eller siger du at det du ser på billedet ikke er rollkur ?

du behøver ikke tage tingene personligt, man kan sagtens udtrykke det du ønsker i din tekst uden personlige angreb

0
0
Svar på denne tråd

Det hun siger
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 11:51

Det hun siger er ikke at der IKKE rides rollkur, men at det ikke er tilsigtet, men derimod et resultat af en hingst der er så ødelagt at den ikke ved andet/kan gøre andet.

Har du læst historien bag billederne???

Med venlig hilsen

Karen

Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers

bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

@!#$ up
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 12:28

Alle kan fucke up - også anti Roll kurs mennesker. Jeg tror Gerd måske var en anelse forblændet af sin egen succes og som der er refereret til ovenfor tog han munden for fuld med en ustyrbar hest.

Billederne taler naturligvis sandt - det ER Gerd og det ER en meget grimt redet hest.

Jeg har set ret mange billeder af Gerd (det er svært at stave til Heuschmann hele tiden - så jeg kalder ham bare Gerd :-) ) til hest og jeg har aldrig set tilsvarende grim ridning.

Hvis der findes en stribe eksempler på at Gerd er begyndt at dyrke LDR, rollkür, hyperfleksion eller andet i den stil synes jeg da det er interessant da det er i direkte modstrid med hans teorier.

Er der nogen der har sådan en stribe eksempler?

Ejer af Frk. Faarbækgaards Rosé

Glad Ung Hoppe

RIP Coco 1999 - 2009

Alle meninger er heldigvis HELT mine egne - Men lad os lige holde tonen rimelig ren....medmindre det er jokes

0
0
Svar på denne tråd

Sytråde...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 13:23

De heste der bliver redet i fuld galop ind i barrieren, kan med garanti stoppes med meget lidt pres efterfølgende, måske endda helt uden pres og blot på stemmen, hvis signalet har været timet korrekt...

www.youtube.com/ watch?v=16M_FpXaEh4&feature=related

Jeg vil gætte på, at denne her Westernrytter føler, hun bøjer hestens hals med meget lidt kraft - måske kunne glidetøjlen endda erstattes af sytråde og rytteren ville nok ikke få ondt i fingrene af den grund, men det ændrer ikke på, at der er tale om at tvinge hesten, i og med den er udstyret med stangbid og glidetøjle... Lette hjælpere kan opnåes, hvis man bare engang imellem er lidt voldsom og har en smule kendskab til negativ forstærkning...

Edward Gal er betydelig bedre til at forstå virkningen af negativ forstærkning end Anky og derfor ser hans rollkur også 'blidere' ud.

Men når en hest laver sådan en mule, så er det altså fordi det gør ondt - at den så efterfølgende kan rides derned på 'sytråde' er jo ikke helt uforståeligt...

Hvis Gerd Heuschmann er rollkur rytter, fordi han sætter sig op og prøver at ride på en hest, der har lært at bøje halsen for pres - jamen, så må jeg også hellere melde mig ind i klubben.

Min meget varme araberhoppe, som jeg købte, da hun var 14 år (og som dengang blev redet med pelham og stramt næsebånd), lavede præcis det samme, når hun fik bid i munden, hun kunne tonse fremad med krøllet hals og mega pres i munden, uden at gøre mine til at stoppe.

Nu kan hun rides i en staldgrime, men slår det klik, så er hendes svar på selv meget lidt pres at krølle halsen og bare fortsætte fremad i stedet for at stoppe...jeg hopper så af og så står vi lidt og får ro på og en gulerod og en græstot, ofte kan jeg så skridte roligt videre igen uden at lægge det mindste pres på hende.

Det bedste er selvfølgelig helt at undgå situationerne, der gør at hun hysser (det kan være et stykke plastik, der ikke lå lige præcis der dage før, en anden hest der vrinsker, en fasan der flyver op o.l.), men så dygtig er jeg desværre ikke, og dermed er jeg med min hoppe iført lammeskindspolstretstaldgrime kanditat til Gerds Rollkur Klub...

0
0
Svar på denne tråd

jsfdjkljskl hmmm
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 20:06

Rosalia - som Karen skriver ovenfor, så læs historien bag billedserien (linket). Det forklarer alt.

Har hesten først lært at slippe for pres og smerter ved at krølle halsen sammen, bliver den ved med det - også selvom der måske ikke længere er noget pres. Min egen hest var 5 år og nytilredet (af berider ), da jeg købte den. De første par uger skulle jeg bare sænke hælene i bøjlerne - absolut ikke andet, så krøllede den forparten fuldstændig sammen. Jeg var chokeret, og det tog rigtig lang tid at lære (vise) den, at det ikke kostede noget at strække mule og hals frem.

Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Rosalia
Forfatter: 
Dato:  04-01-2012 00:32

.....

Manden får stukket en fremmed hest i hånden til en clinic. Hesten ejer ikke et stopsignal og begynder at farer afsted! Hvad gør man så? trækker i tøjlerne for her BØR nødstoppet være. Hesten på billederne havde så ikke nogen idé om at der fandtes et stop via tøjlerne med troede derfor at den skulle krølle sig sammen.

Så jeg må tilslutte mig følgende:

"Det kan give nogle grimme hovedpiner, I know, men en gang imellem må man altså godt tænke lidt selv..."

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op
Forfatter: 
Dato:  04-01-2012 01:05

Sikke nogle reaktioner fordi man viser der OGSÅ er ridser i lakken på den anden side

undrer mig over at man forsvare den slags ridning fordi Gerd sidder på nakken af den.... i ligefrem finder på undskyldninger for det

om så kræet havde været løbet løbsk på motorvejen fordi den var eneste transportmiddel til et livsvigtigt medicin til et døende barn er det da totalt tragisk komisk han gør hvad han gør når han står for det han gør... T-shirten sætter prikken over I'et.

At det så foregår i et lukket ridehus, hvor han selv vælger at sætte sig op på kræet, og ikke stiger af da han mærker at evnerne måske ikke rækker, eller hesten skal tilbage på stadie 1 og tilrides eller hvad ved jeg. gør det så lidt mere tragisk.

Jeg gider ikke diskutere selve rollkur/LDR debatten med jer da vi aldrig bliver enige, og jeg rider iøvrigt både med næsebånd, lædersadel... pisk og sporer , så vi vil jo aldrig blive enige på det punkt uanset om vi udveksler 1000 indlæg.

0
0
Svar på denne tråd

Debat??
Forfatter: 
Dato:  04-01-2012 01:20

"undrer mig over at man forsvare den slags ridning fordi Gerd sidder på nakken af den.... i ligefrem finder på undskyldninger for det ?:-) "

Der er da ikke nogen, der forsvarer hans ridning her - men nogle, der forklarer lidt omkring omstændighederne. Det er da noget juks, at han ikke står af og giver den en slapper. Men han har åbenbart regnet med, at det nok snart ville løse sig....

Selv er jeg også en af fortalerne for at ride foran lod. Alligevel har jeg i hvert fald et billede 'bag lod' på min præsentation her på HN :-P Det kan jeg så bruge i forskellige sammenhænge ;-)

Hvis du ikke kan se forskel på en ridefejl og en ridemetode, så er der vist ikke grund til mere debat om det :-D

At manden ikke er ufejlbarlig er jo åbenlyst. Men han rider ikke rollkur, fordi han synes det er supergod måde at træne heste på - men fordi den (for ham ukendte) hest reagerer sådan.

Den er helt åbenlyst trænet til at forsvinde bag biddet, når man tager i tøjlen :-(

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

forrykt argumentation
Forfatter: 
Dato:  04-01-2012 03:20

Roselia - din argumentation halter da fælt.

Jeg genfandt lige mine gamle kritikker, hvor der står hesten går bag lod i nogle af dem - så er jeg også dobbeltmoralsk fordi jeg rider foran lod i dag og skriver om det hensigtsmæssige i det? Det var ikke hensigten fra min side dengang at ride bag lod - tværtimod var det banket ind i hovedet på mig hvor meget no go det bare var at ride bag lod, men det skete alligevel fordi jeg ikke var god nok til at ride min hest.

Det var ikke fordi min hest ikke var stærk nok, ikke fordi den havde en dårlig dag, for lang hals, for kort hals og hvad der ellers findes af undskyldninger for bag lod - det var alene mine manglende færdigheder der gjorde det. Men det giver rigtig god mening, at jeg så i dag ikek kan udtale mig det hensigtsmæssige i at ride foran lod, fordi min gamle hest røg bag lod som flg. af mine manglende ridefærdigheder. Hmm - det er argumentation som giver mening.

Det så i øvrigt således ud, når der blev kommenteret på bag lod dengang.

0
0
Svar på denne tråd

vil ikke være foruden
Forfatter: 
Dato:  04-01-2012 03:22

LP-mor (Sanne): Heuschmann har rigtig meget interessant og ikke til at leve uden viden at byde på. Du kan se flere videoer med ham på epona.tv hvor han forklarer hvordan hesten fungerer, hvad der går galt, når de går på forskellige måder, og hvordan det bør se ud (Y) (Y) (Y)

0
0
Svar på denne tråd

Dr. Gerd Heuschmann – das Opfer
Forfatter: 
Dato:  04-01-2012 11:16

Her er flere billeder fra den udskældte serie af Heuschmann

www.pferdplus.com/bilderserien/dr- gerd-heuschmann---das-opfer

Bemærk venligst at jeg ikke forsvarer det Heuschmann laver, jeg synes ikke situationen blev rigtigt vurderet fra hans side, og jeg synes aldrig det er ok man tager så meget fat i hestens mund som disse billeder viser - jeg prøver blot at forklare, at det ikke er rollkur manden bruger som træningsmetode...

Her fortæller og viser Anky, hvordan rollkur praktiseres (det er der dælme ikke meget sytråd over, på trods af det er en hest, der har været udsat for træningsmetoden længe)

www.youtube.com/watch?v=svOBsSdjUvU

0
0
Svar på denne tråd

undrer mig også
Forfatter: 
Dato:  04-01-2012 11:22

Jeg undrer mig også over sytrådene, når man har set hvor mange glidetøjler der hænger hos f.eks. Helgstrand.

Så hvordan foregår stadiet før sytråd?

0
0
Svar på denne tråd

Reaktion...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2012 01:52

Og alle os der har prøvet at ride en hest, der havde gået bag lod, ved jo hvor svært det kan være at kode den reaktion ud af den..

Her er en hest, der på tidspunktet er trænet fra februar til juni, hvor meget fokus har ligget på at få hesten frem og ikke krumme sig ind bag lod.. Og det er ikke engang løst på tidspunktet ...

Det var inden McLean, biomekanik, rollkür etc. debatten for alvor startede, eller i hvert fald inden jeg hørte noget til den. Så det var ikke fordi det var frem og ned der blev prøvet på. Der blev bare prøvet at få den til at lave andet end at krumme sig helt ind..

Jeg er ikke nogen specielt dygtig rytter, så det så stadig sådan ud indimellem, der i juni, fordi hesten blev træt, og det var dens løsning

I dag havde jeg nok kunnet løse det hurtigere, med den viden jeg har.. Men jeg husker godt hvordan det var at sætte sig op på ham i starten, hvor stoppet mere var "krum halsen".. Og han var ung og nemt blev forskrækket og så forsøgte at stikke af, yay...

(Jeg har desværre ikke det gamle billede af ham mere, fra hvordan han blev redet inden, men det er minimum en 45 graders vinkel baglod..)

Nå.. Pointen var bare at det ikke undrer mig hvordan hingsten på billederne reagerede..

Opdræt af sort sølv klassisk tabby europé

http://www.eife.dk

Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-01-2012 08:52

Problemet med en hingst som friseren, er jo også, at den netop er blevet forstærket i, at tage næsen ind på bringen, når der tages i tøjlerne. Ligesom jeg slipper presset, når min hest standser for et tag i tøjlen, så slipper de fleste rollkur eller LDR ryttere i et eller andet omfang også presset, når hesten stikker næsen ind på bringen. Man belønner altså adfærden, ved at lære hesten at det er måden, at slippe for (eller i hver fald mindske) presset fra bidet. Har man trænet det tilpas længe, så vil man ofte få følelsen af at hesten "rides med sytråde", for man har netop fået betinget reaktionen, så man ikke længere skal bruge voldsomme kræfter for at få den fremkaldt. Hesten har lært at røres der ved tøjlen skal næsen ind på bringen.

Det betyder selvfølgelig også, at sådanne heste oftest ikke standser, når man bruger den normale bremse, nemlig at tage i tøjlen. De gør som de har lært, nemlig stikker næsen ind mod bringen og fortsætter fremad. Jeg har selv en hest, der har haft det reaktionsmønster. I begyndelsen blev jeg lettere panisk, når den reagerede på den måde, hvilket betød at jeg øjeblikkelig smed tøjlerne, når den krøllede sammen, og på den måde forstærkede jeg i ekstrem grad krøllesammen adfærden.

Jeg trækker udelukkende baglæns i tøjlen, hvis jeg ønsker hesten skal standse (og hvis den af en eller anden grund ikke lige reagerede for min anholdning i sædet - det sker af og til). Skulle min hest et øjeblik glemme, at et tag i tøjlen betyder stands og ikke buk nakken, slipper jeg ikke tøjlen. Jeg vedholder samme (lette) pres i bidet, indtil den reagerer korrekt, og først der slipper jeg. Ellers vil jeg netop forstærke den forkerte reaktion.

I Heuschmanns tilfælde, kommer han så op på en hest, der på samme måde har lært at et tag i tøjlen er lige med at man skal krølle halsen sammen. Han forsøger at stoppe den via tøjlen, hvilket i sagens natur ikke virker, da hesten har lært en helt anden reaktion på tøjlesignalet. Jeg forsvarer ikke, at han rykker baglæns med stor kraft, for at få den standset, men havde han bare sluppet tøjlerne hver gang den krøllede sammen, havde han heller ikke kunne aflære reaktionsmønstret. Selvfølgelig burde han have erkendt, at problemerne var så store, at de ikke kunne aflæres blot ved en ridesession af relativt kort varighed. Han burde have reageret ved at hoppe af, og i stedet forsøge at indlære en korrekt reaktion for tøjlesignalet fra jorden, hvor man også har andre virkemidler til sin hjælp (kropssprog, mulighed for at lægge en hånd på bringen osv.), ligesom han også burde have erkendt, at hestens ophidselsesniveau sandsynligvis har været for højt til nogen som helst form for indlæring, i de omgivelser den befandt sig.

Ja - han fejlvurderede sandsynligvis egne evner som rytter/træner, og fejlvurdere sandsynligvis også prolemets omfang. Men det er lidt for letkøbt at udråbe ham som rollkur rytter på det grundlag - særligt hvis man hverken evner at se forskel på hvornår en reaktion er bevidst fremkaldt som et led i en ridemetode, og hvornår den opstår som følge af fejlslagen træning, eller i øvrigt har nogen som helst erfaring med heste, der har fået indlært samme ekstreme og uhensigtsmæssige adfærd som friseren på billdet.

0
0
Svar på denne tråd

må jeg spørge?
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 00:53

Jeg har altid fået at vide at hesten skulle gå lodret-altså næseryggen. Men nu siger mange over lod...? why?

0
0
Svar på denne tråd

bulldoggen ♥cæsar♥
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 01:40

Hestens luftveje bliver ofte klemt ved at gå præcist i lod.

Og derudover har Phillipe Karl lavet en spændende undersøgelse der nåede til en konklusion om at en hest med næsen i lod altid ville have mest vægt på forparten pga. tyngdekraften.

Bogen kan anbefales! :) twisted truths of modern dressage

Noget andet er at phillipe karl ofte selv rider hesten under lod... hovsa :P men typisk er det vel, at de kloge ikke kan deres egen teori i praksis.

Men undersøgelsen og bogen generelt, er spændende.

0
0
Svar på denne tråd

det er jo en jungle
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 01:44

men tak for svaret

Rigtig svært at finde ud af hvad man skal tro og rette sig efter

0
0
Svar på denne tråd

bulldoggen ♥cæsar♥
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 02:29

I dressurfordringerne fra Dansk Rideforbund står der, at hestens næseryg bør befinde sig sædvanligvis let foran lod, og evt. i lod i de meget samlede øvelser.

Det må vel betyde, at langt, langt de fleste heste bør have næseryggen foran lod ;-)

Når selv forskrifterne lyder sådan, kan man jo undre sig over, at man så sjældent møder heste med næsen foran lod.....

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

foran lod
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 09:32

Desuden er det helt og addeles forkert at folk forstår "i lod" som samling eller en hest som er fremme ved hånden.. og det bærer nok præg af at mange ryttere idag slet ikke kan ride hesten FREM til hånden men istedet holder tilbage i hånden og hæmmer hestens bevægelser.

Her er et nydeligt eksempel på at hesten altså, også i høj samling skal være foran lod. Du kan med det samme se på billedet at hesten IKKE ville kunne have næsen i lod uden at miste vægten på bagparten og falde forover:

og det er selvfølgelig en piaffe der er billede af :) - en perfekt en af slagsen, hvilket man ikke ser hos de typiske TV ryttere, JEG har ihvertfald aldrig set sådan en piaffe, det jeg har set er:

de to sidste heste her er typiske eksempler, rytteren fokuserer på at hesten skal i lod, istedet for FREM til hånden = den taber bagparten og hele svineriet. Piaffe er ihvertfald noget disse heste IKKE kan praktisere.

Som man siger: "Det man har i hånden er det hesten mangler bagi"

0
0
Svar på denne tråd

Ange...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 18:14

Man skulle ikke tro, at ekvipagen på øverste billede og ekvipagerne på de 2 øvrige billeder, udfører den samme øvelse...

Og hestens ekstremt sænkede ryg og voldsomt piskende hale på nederste billede (er det Matiné?) er et trist syn

It is easy to be brave from a safe distance
- Aesop -

0
0
Svar på denne tråd

til ange
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 18:23

det er 3 forskellige øvelser på de billeder

jeg elsker min spanske drenge Mohicano, Colorao og Imperioso LIX

0
0
Svar på denne tråd

til ange
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 18:29

hesten på billede 1 har intet med piaffe at gøre den er lige før den rejser sig.

billede 2 er en meget flot piaffe

billede 3 er passage og har intet med piaffe at gøre

rider selv dressur og får undervisning og ved hvordan øvelserne skal udføres korrekt for at de ikke skader hesten og se ud i de forskellige øvelser så tror du skal tilbage til din træner og bede om pengene retur hvis du ikke kan se forskellen beklager

jeg elsker min spanske drenge Mohicano, Colorao og Imperioso LIX

0
0
Svar på denne tråd

Okay....
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 19:10

Det er så lidt skræmmende, det du mener Malene..

For jo, billede 1 er en flot piaffe, og billede 2 er en piaffe der er på forparten, fremfor at hesten har sat sig godt..

0
0
Svar på denne tråd

Piaff eller noget
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 19:31

Det går altid galt når man skal finde piaff-billeder af matine - og det siger nok noget om kvaliten af de 'udførte' øvelser. Men her et matine-piaffbilledet:

Her sat over Gunther seidel, som er først set fra venstre og matine i piaff til højre.

0
0
Svar på denne tråd

til ange
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 19:44

og diskutere skadelig dressur med en akademisk rytter er nytte løst for tingen bliver lavet ander ledes og som jeg kalder det tøffe tøffe ridning det i laver

i en piaffe skal hesten lige vægt være lige under ryttren og er den for meget sat i bag kan den ikke løfte bagben op som de skal og stamper bare og det er ikke piaffe.

uanset hvor meget den så er sat bag i eller ej

og til dine billeder er der stor forskel på martine på de to billeder

men rid du nu din tøffe ridning og lad dressur ryttere give hinanden gode råd for der rides ikke ens over hovedet i de to metoder af dressur.

jeg elsker min spanske drenge Mohicano og Colorao

0
0
Svar på denne tråd

malene dog
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 21:09

Malene dog. Jeg tror du skal læse både fordringerne, Mûseler, og en del grundlæggende teori igen.

Eller hvad med FEI´s meget moderne fortolkning af piaffe:

1. The piaffe is a highly collected, cadenced, elevated diagonal movement giving the impression of being in place. The horse's back is supple and elastic. The quarters are lowered, the haunches with active hocks are well engaged giving great freedom, lightness and mobility to the shoulders and forehand. Each diagonal pair of feet is raised and returned to the ground alternately, with an even cadence.
2. In principle the height of the toe of the raised foreleg should be level with the middle of the cannon bone of the other foreleg. The toe of the raised hind leg should reach just above the fetlock joint of the other hind leg.
3. The neck should be raised and arched, the head vertical. The horse should remain light on the bit with a supple poll maintaining a light and soft contact on a taut rein. The body of the horse should move up and down in a supple, cadenced and harmonious movement.
4. The piaffe must always be animated by a lively impulsion and characterized by a perfect balance. While giving the impression of being in place there may be a visible inclination to advance, this being displayed by the horse's eager acceptance to move forward as soon as he is asked.

Det er da ligegyldigt om man rider akademisk, centreret ridning, klassisk, tysk eller engelsk dressur.

Piaffe er en meget samlende øvelse, hvis formål er at sætte hesten på bagparten!!!!

0
0
Svar på denne tråd

kom vist lidt
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 22:01

Ohay -kom vist lidt op i det røde felt

Men altså selv en travhest kan sætte sig i en piaffe.

Se denne video af Balagur til olympiaden. En hest der er lidt højt sat bagtil, en trotter, altså en travhest, men her ser man faktisk hvordan den træder ind under sig, med lidt fremdrift, sænker bækkenet. Ikke perfekt men det illustrer super godt hvad der sker med hesten i piaffe. kig ved 4.30 og fremefter. På den måde får man bedst fornemmelsen for hvad der sker med hesten. (og Malene du må gerne kigge med - tror næppe denne olympiske rytter har trænet akademisk tøffedressur )

www.youtube.com/watch?v=mrqf9WzdxvY

0
0
Svar på denne tråd

Jeg undres
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 22:19

Sidder og griner lidt i mit stille sind, over alle jer som skriver at Matine ikke kan lave piaff, MEn var der ikke noget med at Andreas faktisk vandt sølv ved VM på den hest, og mon ikke den blev godt betalt for sin FLOTTE piaff, jo det tror jeg. Og tror næppe at alle dommerne kan have taget fejl af hestens kvalitet og talent for samlede øvelser.

Og den hvide heste som der bliver vist video af, er mig bekend ikke en trav hest men en tidligere køre eller politi hest, og bestemt ikke en trav hest.

0
0
Svar på denne tråd

Tøfferidning?
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 22:24

Malene: øhm...læste dine indlæg og håbede inderligt på at alderen på din præsentation, ville give en logisk forklaring på din manglende evne til at formulere dig og ikke mindst din udlægning af hvad der er tøffe-dressur og hvad der åbenbart ikke er...

Jeg blev så slemt skuffet, da jeg fandt ud af at du ikke var 12 år gammel ...

Mener du helt helt seriøst det du skriver, eller er det bare en joke for at få os op af sofaen på sådan en høj helllig søndag??

Orker ikke gentage, er ret enig med Nugga, Ange og Søs...

It's all for nothing if you don't have freedom...

0
0
Svar på denne tråd

michael
Forfatter: 
Dato:  08-01-2012 22:56

Du har ret, Balagur var tidligere politi/"paradehest", men Racemæssigt er Balagur en travhest. Orlov Trotter altså.De er særlig kendt for et meget hurtigt trav, og blev engang brugt til slæde ræs.

Om Matiné har kunnet piaffere eller ej, var vist ikke spørgsmålet, men på det viste billedet, som vistnok skulle vise hesten i piaffe, er det dog ikke tydeligt.

Det er selvfølgelig ikke det samme som at Matiné ikke piafferede ved VM (personligt synes jeg så ikke hesten var særlig god til det -selvom den var gudesmuk).

Men det er faktisk meget svært at finde et godt piaffebillede af Matiné.

Hvis nogen kan finde et godt billede, eller filmsekvens, af Matiné, så vil jeg gerne se det. Men jeg må sige at jeg forventer samme kvalitet, som Balagur´s piaffe, da begge heste og ryttere jo var på konkurrencemæssigt samme plan.

0
0
Svar på denne tråd

Juhu for en debat
Forfatter: 
Dato:  09-01-2012 12:02

Hej,

Hvor er det SKØNT, når nogen kalder en skovl for en skovl. Ovenfor er der en dressurrytter, der kalder akademisk ridning for tøffedressur. Helt perfekt for mig, da jeg hellere vil have rene ord for pengene end en masse snakken uden om. Til gengæld betragter jeg de "moderne" dressurryttere som nogen, der rider som om de har stålet hesten! Så er det da på plads . Og så er der ingen grund til at bruge kilometer af spalteplads på at forklare forskelle, da vi sikkert aldrig kommer til at mødes rent meningsmæssigt...

Jeg gider ikke kommentere på, om Matiné kunne piaffere eller ej; jeg synes billederne taler for sig selv, og så kan man jo ikke overbevise nogen, der ikke ser det samme som en selv.

Til gengæld var den brune, spanske hests piaffe så god (= så kraftig indundergriben og bæring), at den IKKE er ved at "rejse sig", som det kommenteres, men i stedet er ved at SÆTTE sig i en levade, som er næste trin på hestens uddannelsesstige, hvis man går op i det klassiske. (Levade er kort fortalt, at hesten sætter sig så meget bagtil, at forbenene bliver "for lange" og må løftes/bøjes for ikke at være "i vejen" - faktisk bliver en hest lavere fortil ved en levade end når den står stille i en parade). Og det sker med ryggen oppe og lukning af de store led i bagparten. Sådan skal det være .

At det desværre har sneget sig ind i den nationale og internationale dommerstand, at piaffer ikke behøver se sådan ud for at give topkarakterer, er en skam.

MVH
Jette

0
0
Svar på denne tråd

Malene og mohicano og colorao
Forfatter: 
Dato:  09-01-2012 12:57

Billede 1 ER piaffe ;)

0
0
Svar på denne tråd

Teori... Hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2012 13:02

Jeg må give Roselia ret..
Det er rollkür af værste skuffe Gerd Heuschmann udfører, det er med tydelige stramme tøjler OG tvang Gerd dog!

Hvis vi feks ser på den måde Anky gør det. Hun kan netop gøre det, næsten, uden at man kan se, at det er voldsomt.
Det er også derfor hun sidder, hvor hun gør idag.. Hun er den bedste til det hun gør og den bedste til det vi idag, åbenbart, forstår som god ridning..
Hun og andre bliver belønnet for deres formåen for at få hesten til bøje, knække, LDR'er, accepetere vægt eller krølle nakken..
Det skal de da have, Edward, Anky, Andreas der brilere de!
Der kan Gerd slet ikke følge med...
Derfor red han foran et anti rollkür publikum, der havde betalt for at se ham, da han jo kun er kendt for sit anerkendte arbejde indenfor antirollkür verdenen, så han lige kunne vise, hvordan det vikrlig skulle gøres

(Ironi kan forkomme i visse passager )

0
0
Svar på denne tråd

Meretzki
Forfatter: 
Dato:  09-01-2012 13:07

Noget meget godt med det i parentesen.. Ellers havde jeg været forvirret ;) (Det skrevne sprog er en svær en når man vil udtrykke ironi eller sarkasme...)

0
0
Svar på denne tråd

Eife..
Forfatter: 
Dato:  09-01-2012 13:16

Pjat med dig
Det kræver bare øvelse øvelse øvelse..

Sådan da.. Hurray for emicons

0
0
Svar på denne tråd

Helt usarkastisk
Forfatter: 
Dato:  09-01-2012 13:18

synes jeg, det er absurd, når folk sammenligner OL-rytteres metoder (og anvendelse af dem) med en dyrlæges fejl-ridning af en 'rollkur'-trænet hest 8-)

Ryttere som Anky, Gal, Andreas mv. burde være de ypperste ryttere i verden - ellers ville de jo ikke vinde så meget, vel?

Alligevel kan de have svært ved at ride hestene foran lod, siger Andreas. Når disse verdens bedste kan have svært ved det, kan man vel godt forstå, at Heuschmann, der jo ikke er nogen verdensrytter, men dyrlæge - sætter sig op på en forreden hest, han aldrig har siddet på før - måske heller ikke lige kan få den frem med næsen.

Og hvis man ikke kan forstå det, er det vist kun fordi man ikke har lyst til at forstå det :-P

(Han burde være hoppet af, men han er vel ikke den eneste rytter nogensinde, der har fejlvurderet en situation.......)

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Malene og mohicano og colorao
Forfatter: 
Dato:  09-01-2012 13:40

Og jeg skal da lige love for at du får gang i nogle sure opstød. Ja jeg ville også have troet at enten var 12 år gammel, og dermed undskyldt for din opførsel, eller at det var en joke som tidligere kommenteret.

At du mener at akademisk er "tøffedressur" giver mig et heftigt grineflip så min tunge bliver lige så blå som scandics, tænkt at man kunne lide af iltmangel ved at grine :P

Nu skal du bare se, her er nydelige eksempler på "tøffe dressur":

www.youtube.com/ watch?v=Lzam2CoyPKw&am...re=related

www.youtube.com/watch?v=JaDsPMDpOyM

www.youtube.com/ watch?v=euaqKtCEO_U&am...plpp_video

www.youtube.com/ watch?v=y3J3F4mLApo&am...plpp_video

www.youtube.com/watch?v=ds8M914pBHU

www.youtube.com/ watch?v=IkuPhVxn230&am...ature=plcp

www.youtube.com/watch?v=B1ho9hH0u-o

www.youtube.com/ watch?v=QaAqTAYtg8A&am...re=related

Så puuuha ja, jeg kan godt se at piaffe, passage, levader, galop piruetter mm. hører til tøffegenren, yeeeees

0
0
Svar på denne tråd

Gerden
Forfatter: 
Dato:  09-01-2012 14:45

Glemte helt i farten og det røde felt at jeg ville kommentere på Heuschmann. Grim ridning, også selvom hesten har været rollkur redet.

At Heuschmann selv klarede pågældende situation dårligt, er dog ikke en undskyldning for at andre ryttere kan ride grimt.

Det gør heller ikke hans bøger dårligere, eller teorien forkert, det eneste billederne af heuschmann viser er at han i dette tilfælde er en meget dårlig rytter.

Men det var grimt, og viste at også Heuschmann kan have en dårlig dømmekraft.

0
0
Svar på denne tråd

fordrag i februar
Forfatter: 
Dato:  09-01-2012 15:50

Ikke desto mindre vil jeg forfærdelige gerne til foredrag med ham i Odense i februar for at høre om den nyeste viden om hestens træningsfysiologi :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg klikkede
Forfatter: 
Dato:  09-01-2012 15:55

tilfældigt på denne tråd og er hverken akademisk dressurrytter eller moderne dressurrytter, men rytter er jeg da - og det er da HELT klart ud fra den billedserie, at hesten ingen bremse har og derfor går igennem hånden?? Den vælger at placere næsen derinde, fordi det er det, den har lært, men man kan da se på billederne, at den buldrer igennem, og derfor tager rytteren i tøjlerne for at stoppe den. Det har så ingen virkning i dette tilfælde.

Jeg er som sagt ikke dressurrytter af hverken den ene eller den anden slags, men har redet en del heste, der ikke var ordentligt trænede og "gik igennem hånden" ligesom man kan se, at hesten gør på billedet. Ligeglad med rytteren, og derfor ender mennesket med at sidde med hænderne helt inde i maven, og hesten åbner gabet. Det svarer til en utilreden hest sådan set - den har ikke fået installeret knapperne korrekt endnu og forstår ikke almindelig rytterteknik.

At rytteren skulle have til hensigt, at hestens hoved befinder sig, hvor det gør, når han er i gang med at undervise til en anti-rollkur clinic, overgår da al logik.

Opinions ain't facts, take 'em in and let 'em go.

Who am I?

www.freewebs.com/sin ...

Udlandsdansker siden 2009.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  09-01-2012 21:29

Ovenstående billeder af en tilsyneladende sympatisk rytter som står for alle de rigtige ting, der er fanget på nogle MEGET ubehagelige billeder, burde i mine øjne have en helt anden effekt på hans tilhængere end at i finder på undskyldninger for hvad vi ser. Der bliver ofte sagt herinde at et billede lyver ikke, så det gør det vel heller ikke i denne situation. Altså er det sket..

Istedet burde nogle af jer hellige kritikere af dressureliten måske hellere stoppe op et sekund og tænke over om ikke i burde have lidt mindre travlt med at råbe dyremishandling hver gang i finder et billede af en dressurrytter der er knap så flaterende??

Jeg skal nok lade være med at dømme Gerd ud fra disse billeder da jeg godt ved at der altid er heste og situationer der ikke er som teorien foreskriver og som ikke reagerer som forventet. Men husk lige på at I heller ikke kender forhisterierne på mange af de billeder i har så travlt med at bruge som skyds til at hagle ned på så mange andre andre ryttere..

Der er sjældent kun en løsning på et problem og der er mange måder at ride sin hest på. Så enkelt burde det være, istedet for at prøve at gøre ens egen overbevisning til den eneste sandhed.

0
0
Svar på denne tråd

Ldr er Ldr
Forfatter: 
Dato:  09-01-2012 22:45

Om det så er et barn på 5 eller en mand på 80 er jeg ligeglad med... Vi har som ryttere et helt klart valg når vi sidder på nakken af den..

Hva du hedder eller hvor dygtig du er, hvis hesten render rundt med snotten nede i bringen, med eller uden tvang så det Ldr..

Hvis man rider de satatner ja undskyld udtrykket der er "ødelagt" med Ldr, så har vi som ryttere et valg.. Slip tøjlen og lad den løbe, eller hiv snudetøjet op.. Hvis man ikke mener man kan magte dette inden man sætter sig op er der heldigvis valget om at blive på jorden fra start.. Det er sur og lang træning med de heste der er redet på denne måde, og det kan aldrig rettes op på en halv time, men det tager tid som pokker.. Og ikke mindst mod og tålmodighed.. Gerd valgte forkert, og derved udførte han Ldr.. Sådan er det... Jeg siger ikke det er nemt bestemt ikke. Har sågar undervist folk der gerne vil væk, men fordi det tager så lang tid at starte forfra og det er p.... svært tja så endte det med halvt af hvert og nu underviser jeg dem ikke længere... Enten eller..

0
0
Svar på denne tråd

Der er vel
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 01:39

ikke nogen i denne tråd, der forsvarer Heuschmanns ridning på disse billeder, eller hvad ?:-)

Jeg tror da, at de fleste ryttere helst vil ride og træne så hestevenligt som muligt (y)

Også Heuschmann :-D

Men mon ikke det er gået, ligesom det også går for så mange forældre, der ALDRIG ville kunne gå ind for at bruge afstraffelse i opdragelsen af deres børn? Mange af dem kommer alligevel til at give et dask eller en stuearrest en enkelt gang eller to :-(

Heldigvis for dem står der som regel ikke en fotograf og dokumenterer deres uoverlagte opførsel og lægger det ud på nettet :-P

Den form for opdragelse vil jeg slet ikke forsvare - men jeg vil dog heller ikke fordømme en menneskelig fejlreaktion.

Nogle forældre mener helt seriøst, at straf er et udmærket opdragelsesmiddel.

Nogle ryttere mener også - helt seriøst - at rollkur, LDR osv. er en udmærket træningsmetode.....

Det er jeg helt overbevist om, at Heuschmann ikke mener ;-) Og at han ved, det er en fejl, han lavede.

Anky m.fl. synes jo det er rigtigt at ride hesten så langt ind. Det er da noget andet....

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

unskyldninger
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 07:09

Hvis du har læst tråden vil du kunne se at der er endog rigtig mange undskyldninger og endnu flere forklaringer på hvorfor billederne er som de er.

Jeg har selv læst noget af det han har skrevet og synes det er ganske interessant og udemærket. Dog er jeg langt fra blevet omvendt, hellig eller synes at jeg behandler min hest uansvarligt af den grund. Meget af det han står for siger sig selv hvis man har lidt hesteerfaring og vil dem det godt. Men det er ikke den enegyldige sandhed.. Der er masser af modargumenter hvis man vil det og masser af dyrlæger der kan forklare at hesten ikke nødvendigvis tager skade af en anden form for ridning.

Men jeg er udemærket klar over at det ikke er hans intention at hesten skal gå som den gør på dette billede. Det gør den nu alligevel og det sker også for mange andre ryttere. Alle ryttere uanset ridestil, niveau og indgangsvinkel kan der tages billeder af hvor deres heste er i uheldige stillinger som det ikke lige var meningen

Min pointe var at det måske er på tide at komme ned af den høje hest og udvise lidt mere tolerance uanset hvad side af lejren man er på, istedet for at forsøge at omvende nogen der måske slet ikke er fejl på den, men bare har truffet et andet valg end en selv.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 08:48

Igen er det jo ikke fordi der er nogen, der forsvarer Heuschmanns ridning.

Der pointeres blot, at billederne er resultatet af en situation, som er gået helt galt. Fordi rytteren undervurderede problemets, han ønskede at løses, omfang og overvurderede egne evner som rytter.

Det undskylder selvfølgelig ikke, at det ser ud som det gør, men der er godt nok en verden til forskel på, om der er tale om en situation, der er løbet ud af hænderne på én, eller om man med fuldt overlæg og intention trækker hestens hoved ned på bringen med brug af skarpe bid, glidetøjler og indspænding.

Prøv at google billeder af fx helgstrand+glidetøjle (bare for at tage et eksempel, ikke for specifikt at hænge AH ud). De billeder der kommer frem her viser ikke en rytter, der pga. situationens kompleksistet, har svært ved at få hesten til at reagere korrekt for stop eller strække næsen frem. De viser derimod billeder af en rytter, der på ingen måde har intentioner om, at hesten skal kunne strække sig frem, og i øvrigt absolut heller ikke giver den en flig af chance for det.

Og det er godt nok et langt større problem for ridesporten. Heuschmann gentager næppe "succesen" en gang til. Men AH og resten af disse "topryttere" fortsætter utvivlsomt med at ride hestene på denne vis. Det er i modsætning til heuschmann nemlig ikke resultatet af en fejl, men en bevidst metodisk fremgangsmåde.

0
0
Svar på denne tråd

Kliniks
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 09:13

Når nu han netop laver sådan nogle kliniks kurser osv burde han jo også vide at der er kamera all over the place.... Men det var ikke for at genere ham, bare et faktum... Og nej heste der er redet på denne måde er ekstrem svære, for de har let ved at falde i forkert holdning... Og ja der kan tages billeder af alle der starter op med de heste hvor de går forkert.. Men faktum er bare stadig at Rollkur er Rollkur uanset om det er hensigten eller ej.. Udover det så tror jeg faktisk at low deep and round var menningen som et godt ridnings redskab. Altså langt frem og ned.. Hvordan ville man ellers oversætte dette?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 09:57

Redmagic: Nej rollkur er ikke bare at hesten i en eller anden sammenhæng placerer næseryggen bag lod. Rollkur/LDR/hyperflexation er en BEVIDST metode, hvor man stræber efter at overbøje hestens hals, for at opnå en ekstrem runding af halsen, der placerer hestens næseryg betydeligt bag lod og i ekstreme tilfælde placerer mulen helt inde ved bringe. I nogle tilfælde (hyperflexation) indebærer det også en ektrem bøjning af halsen fra side til side, hvor hestens hoved via tøjlen trækkes om mod rytterens ben.

Det er således ikke bare det, at hesten uintenderet fra rytterens side, får placeret sin næseryg bag det lodrette plan. Der er derimod en bevidst metodisk strategi, rytteren benytter sig af. Typisk med begrundelse i nogle (efter min personlige mening dybt usaglige) metodiske argumenter om, hvad man eftersigende skulle opnå af lyksagligheder, via denne fremgangsmåde.

Det betyder ikke, at alle situationer, hvor hestens næseryg fanges bag lod er et udtryk for at der praktisres rollkur. Hvis eksempelvis min hest, der også tidligere har haft en meget forkert reaktion på stopsignalet fra tøjlen, i en eller anden ekstrem situation bliver så ophidset eller bange, at den glemmer den "rigtige" reaktion for tøjlestoppet, som jeg har brugt så lang tid på at lære den, og i stedet falder tilbage i det gamle mønster (krøl sammen og løb videre selv for et let stopsignal), der altid vil ligge et sted i dens hukommelse, så er det jo ikke fordi jeg praktiserer rollkur, vel.

Selvfølgelig ville det allerbedste være, at jeg slet ikke bragte hesten i en sådan situation, hvor den blev så bange eller ophidset, men man kan jo desværre ikke kontrollere alt i sine omgivelser. Og når skaden er sket, kan det immervæk betyde en sikkerhedsrisiko bare at lade den løbe eller hoppe af. Dertil kommer også, at slipper jeg presset i en sådan (tænkt) situation, belønner jeg den netop for at reagere forkert for stopsignalet, hvilket vil betyde, at jeg skal rette op på endnu en fejlindlæring næste gang jeg træner. Derfor ville jeg i en sådan situation vælge at holde presset - ikke at jeg ville trække til af alle mine kræfter, men jeg ville vedholde mit normale stopsignal, indtil hesten reagerede ved at sænke farten eller standse. Ikke fordi jeg bilder mig selv ind, at det gavner noget som helst, når hesten krøller sammen og efterligner rollkurhestene. Og ikke fordi jeg forsøger at ride rollkur. Tværtimod. Jeg fastholder derimod at den korrekte reaktion for tøjlestoppet er at benene standser - ikke at halsen krølles sammen. Uden denne "konsekvens" ville hesten let forblive forviret, og let komme i tvivl om hvad jeg mente, når jeg gav et let stopsignal - for betyder det så stop, eller krøl?

Sagt med andre ord, så sker der fejl, og der kan opstå situationer, hvor hesten ikke reagerer som ventet. Men det betyder ikke at man praktiserer en bevidst og systematisk metodik og har intentioner om at hesten skal gå med næsen på bringen.

Det er rigtigt at resultatet af en fejl eller uventet situation i momenter kan ligne rollkur/LDR/hyperflexation, men forskellen er, at det er fejl - der ligger netop hverken metodiske argumenter eller systematik og vedvarenhed i udførelsen.

0
0
Svar på denne tråd

Nu mener jeg
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 10:30

At stopsignalet skal komme fra sæde og ben. Tøjlerne er mit nødredskab...

Alle laver fejl, top som bund, det er vel derfor at vi alle får undervisning for at udvikle os i den rette retning.. Men hvis hesten fra start har lært rollkur og derved bukker bagom lod, så er det ikke rollkur fordi rytteren ikke mener det??

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 10:54

Ja jeg foretrækker da også, at stoppe hesten rent for sædet (jeg bruger ikke benene til stop). Men jeg ved også, at det er nødvendigt at have en bremse, der også virker, i situationer, hvor der er så meget overskygning tilstede, at et sædesignal ikke er tilstrækkeligt. Men jo mere veltrænet hesten er, jo færre af den slags situationer er der naturligvis :)

Dels derfor skal hesten lære at et tag i tøjle = stop. Men også fordi en hest, som har dette signal super godt indlært vil være meget lidt tilbøjelig til at krølle sammen, hvis man af vanvare kommer til at tage lidt baglæns i tøjlen - så får man nemlig en reaktion i hestens ben frem for i dens hals :)

Nu er det jo sådan, at hesten ikke aner hvad rollkur er. Den giver blot den reaktion, den forventer at "opnå" mest ved. Altså den reaktion, hvor den forventer at slippe for mest ubehag eller opnå en belønning. Den forstår ikke ordet rollkur, remonte ridning eller noget som helst andet i den dur. Den reagerer bare udfra instinkter og tidligere indlæring.

Rollkur (og alle mulige andre stilarter) er ord vi som mennesker ligger en defintion og en bestemt betydning i. Rollkur er en SYSTEMATISK METODIK, en STRÆBEN efter et BESTEMT MÅL (at hesten over bøjer sin hals). Placerer hesten hovedet i en lignende form, betyder det ikke at RYTTEREN systematisk har tilstræbt det. Før man kan tale om, at man benytter sig af et bestemt træningssystem, kræver det dels at det man gør, er et bevidst valg om benytte metoden. Og dels kræver det at man gør det med udgangspunkt i metodikken og tilstræber det mål metodikken søger at opnå. Rollkur er altså noget rytteren bevidst gør - hesten reagerer bare :)

Hvis man rider rundt for lange tøjler (fx når man skridter af eller traver af) og hesten strækker halsen frem og langt ned ad (enten for at strække ud eller snuse til underlaget), så er man vel heller ikke pr automatik "støvsuger rytter". For man har jo ikke gjort sig nogle af de metodiske overvejelser, der ligger bag, at få hesten strukket frem og ned, og man har heller ikke som sådan tilstræbt det.

0
0
Svar på denne tråd

som altid-
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 19:56

til tusindfyd

0
0
Svar på denne tråd

griner..
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 22:41

Jep, Tusindfryd..

Så er det nemmerlig TBL, tabt-bag-lod, hvilket er en ligeså hyppig rytterfejl som ikke lige på sporet, hovedet lidt på skrå, ikke ligeligt fremme til begge tøjler, spændt i indvendig skulder, ikke nok fremdrift, stiven udover lod, ureel fremdrift, osv, osv, osv.

Men, det er jo skønt at tænke på, at Gerd H har skabt en så fantastisk omsætning på sine billedbøger, og han er skam velundt sin opstigning fra almindelig hestesnedker til højt respekteret reinkarnation af Dalai Lama.

Udover den rent samfundsøkonomiske gevinst ved hele velfærdsindustrien, der var sørgeligt i stampe efter at alle i 90èrne havde fået købt orange plastikpinde og rebgrimer, så har det jo givet et fantastisk livsindhold til en stor gruppe ryttere, der heldigvis kan finde styrke i det faktum, at de ihvertfald har det teoretiske grundlag i orden.

Så al magt til folkeoplysningen, religionskrigene og den generelle politiske korrekthed, det bliver spændende, hvad det næste tiår bringer..

Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

reinkarneret Dalai Lama
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 23:17

Inden jeg skvatter i søvn må man vel lige drille lidt og give sit besyv med. For nu kom Nimbus med i legen, og så er det meget sjovere at være lidt uenig (det er altså ment som en kompliment..og jeg vil bare sige at jeg er så træt at jeg ikke engang kan finde den almindelige glade smiley).

Tror vistnok ikke At Gerd H. har udråbt sig selv til Lama, men en meget meget lille gruppe af mennesker ser ham sikkert sådan, indtil de finder en ny, som De mener ejr SANDHEDEN.

Efter min mening har Gerd H. igen fået hul igennem til hestefolket, efter den lange bølge af noget der minder om hestehippier herskede. Jeg var selv meget kort med på heste-hippiebølgen (Hvis der er tvivl om hvad jeg mener, så er det:"jeg-rider-kun-i-rebgrime-på- min-barfodshest-uden-sadel-i-bare- tæer-når-den-ikke-går-i-løsdrift-og- andre-der-bruger-sko-stald-sadel- bid-er-dyremishandlere-og-kan-ikke- tale-med-moder-nauir"-bølgen jeg taler om).

Heste-hippiebølgen er efter min overbevisning opstået som en modreaktion, på "ekstremdressur" bølgen, med heste der har alt for ekstrem tvangsprægede liv. Og det er en modreaktion på de , desværre mange, rideskoler og ridemetoder, hvor menneskets ambitioner langt overstiger menneskets og dyrets formåen. For i virkeligheden er det jo slutresultaterne vi ser på når vi ser "topdressur"-rytterne og deres trænere idag.

Det er ikke Gerd h. selv der har skabt behovet for hans bøger og foredrag, det er omgivelserne.

Og der er altså et behov. Jeg har hørt mange mange beridere sige (Råbe) til deres elever, at de skal samle deres hest op med tøjlen, at de skal støtte hesten på tøjlen, at de skal stille hesten til udvendig så det er lettere at udføre traversader, at de skal starte galoppen, selvom hest og rytter ikke er harmoniske i skridt og trav.

I gamle dage (da jeg var barn i 70érne), så skulle mine veninder der gik til ridning, først til TEORI inden de fik lov at nærme sig hestene. Der var også tabt bag lod heste dengang (fantastisk beskrivelse iøvrigt Nimbus), men dengang lærte man da, at det ikke var meningen at hesten skulle ende med at være tabt bag lod.

heuschmann taler nok til dem (og mig), som gerne vil have forklaringer, og som gerne vil forstå hvorfor hesten hverken skal tvinges eller tabes bag lod.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-01-2012 20:49

Har nu læst det hele, interesseret diskussion, men at kalde akademisk dressur for "tøffe-ridning", synes jeg er over grænsen. Du har vidst tydeligvis ikke sat dig ordentligt ind i tingene, før du kommenterede på det, hvilket de videoklip der er linket til, så fint illustrerer.

Nå, men jeg vil gerne vise mit eksempel på, hvordan en fuldstændigt forkert redet hest (pga. rytterens naive tankegang) kan blive bedre :-)

Rytteren er mig, og hesten er en 12 år gammel oldenborg-blanding som jeg købte fra en rideskole. Hvordan en naiv 13-årig pige, der gerne vil ride dressur og springstævner HURTIGST MULIGT, bliver til en 14-årig pige, der tænker på sin hest's behov før alt andet.

Håber i nyder videoen

www.youtube.com/watch?v=cRq8ZWF_dxk

Sagde: Sofie Gawinski - Den bidløse!

Baloo - Den sorte hyggetrold.

Fox Trot - Den røde nussebøf.

Cæsar - Kebab ponyprinsen.

0
0
Svar på denne tråd

Xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  12-01-2012 22:46

Sofie, jeg ser først og fremmest en ung pige, der knokler for at blive bedre sammen med sin hest

Jamen der er da masser man kan slå ned på og kritisere, men det er din fantastiske glæde over hesten og din nysgerrighed efter at prøve af og din åbenhed for at prøve nyt.

Det er da ren heste og rideglæde

Mvh. Sanne

Jeg synes skimler er smukke - og har en fuks

Jeg vil gerne ride ud på ture - jeg har en KYLLING!

Jeg vil gerne have en lidt kraftig hest med noget hovskæg - jeg har en lille DV hopppe

Hm ....

0
0
Svar på denne tråd

korrekt ridning
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 10:46

rides der rigtigt, vil hestens nakke IKKE være øverst! Det øverste punkt på hesten er ikke engang ørespidserne, men derimod ca 3 - 4 håndsbredder bag ørerne! Hesten skal så at sige "hvælve op" i halsen! Af flere grunde. 1) næseryggen bliver i lod; 2) ryggen kommer op under rytteren; 3) luftrøret er maksimalt åbent, så der kan transporteres mest mulig luft ned til lungerne, hvor blodet iltes maksimalt, og sætter hesten i stand til at præstere langt højere muskelkraft.

0
0
Svar på denne tråd

det er så ikke korrekt.
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 12:42

aya glob ?tarzan?: det er så ikek korrekt. 3-4. halshvirvl er det svageste punkt på hestens hals og der den knækker, når den er redet forkert. Det er punktet mellem hestens ører som skal være det højeste punkt.

man skal DÆLME hører meget før ørerne falder af

0
0
Svar på denne tråd

Dressur?
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 13:11

aya glob ?tarzan?:

Den forklaring har jeg ikke hørt før. Ikke så udførligt ihvert fald. Hvem underviser i den teori?

Jeg hader når folk sammenligner Clint Eastwood med Gud. Forstå mig ret, jeg synes da at han er fuldstændigt fantastisk - men han er altså ingen Clint Eastwood!!!

0
0
Svar på denne tråd

kilder
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 13:39

aya glob ?tarzan?: Har du nogen kilder på den forklaring? For det vil jeg da gerne læse.

Du siger:

1) næseryggen bliver i lod; 2) ryggen kommer op under rytteren; 3) luftrøret er maksimalt åbent, så der kan transporteres mest mulig luft ned til lungerne, hvor blodet iltes maksimalt, og sætter hesten i stand til at præstere langt højere muskelkraft.

Nu er der så bare mange heste der bliver mæst i ganachen når de går i lod, altså bliver deres luftrør mast? Udelukker det disse heste fra at blive brugt i dressur?

Derudover står der i FEIs dressur fordringer (Article 401 Object and General Principles of Dressage)at hesten skal gå let foran lod med nakken som højeste punkt, eller hvad man på engelsk kalder poll. Poll defineres som: "The poll is the area immediately behind the ears and the underlying bones are are the top of the skull bone and the atlas bones of the neck" (kilde: horses.about.com/od/partsofthehorse/ g/poll.htm ) Altså er det ifølge FEIs egne regler punktet lige bagved ørene der skal være det højeste punkt, og ikke punktet 3-4 cm længere nede.

Lyllerh
0
0
Svar på denne tråd

men.....
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 14:08

Men Lyllerh kigger du på billedet i det link du har, er det jo netop mellem punkt 1 og 2 der er tale om og således, fra lige bag ørene og 3-4 cm ned ad????

Jeg har også altid hørt at det er område lige bag ørene (og de omtalte 3-4 cm nede), der skal hvælve.

Derimod så kan man ved at bøje hesten i hvirvlerne længere ned have svært ved at få den i lod.

Med venlig hilsen

Karen

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

negle-nu dk
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 14:25

Du skal vidst ignorere punkt 2 og bare kigge på punkt 1.

Lyllerh
0
0
Svar på denne tråd

til alle
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 14:46

meget skal man høre!

se om kan finde en eneste toprytter, hvor punktet mellem ørerne er det højeste punkt. i kan frit vælge mellem dem alle, Andreas Heglstrand, Edward Gal, Kyra, prinsessen og alle andre. jeres heste er, som alle andtre velredne heste, øverst ca 3 - 4 håndsbredder bag ørerne.

vis mig billeder af dem, hvor området mellem ørerne er øverst!!!

0
0
Svar på denne tråd

billeder
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 14:56

har selv nogle billeder jeg kan vise jer!!!

Edward Gal og Totilas (billede 1 og 2)! kig lige efter engang! så vent lige med at skrive til i faktisk ved hvad i snakker om :)

det er helt utroligt som folk behandler hinanden herinde! syntes virkelig det er synd! jeg ved godt hvad jeg taler om. men jeg syntes det er jeres egen sag om i er enige ;)

jeg ved nemlig hvad jeg selv mener og jeg det jeg ved er rigtigt :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 15:01

aya glob ?tarzan?: Du har helt ret - det er tæt på umuligt at finde "topryttere", der faktisk rider efter dressurens fordringer med nakken som det højeste punkt og næsenryggen let foran det lodrette plan (og i lodret i de meget samlede øvelser). Det siger vist desværre bare mere om måden, der dømmes på i dressur, end det siger noget om, hvad der er korrekt/hensigtsmæssigt for hesten.

Det er jo også netop det, der har afledt hele denne tråd (og formentlig også Heuschmanns bog) - at så mange topryttere rider på en måde der både er forkert i henhold til fordringerne og uhensigtsmæssig endsige skadelig for hestens krop. Og tilmed præmieres for det!

At en toprytter gør noget forkert, gør ikke det forkerte til korrekt :)

0
0
Svar på denne tråd

overså din alder
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 15:11

aya glob ?tarzan? : Ups - overså din alder. Du har ikke en chance for at tro andet, fordi du selvfølgelig ikke har set andet :-)

Jeg er opdraget i en anden tid med en anden ridning :-)

0
0
Svar på denne tråd

aya glob ♣tarzan♣
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 15:19

Jeg må desværre give Tusindfryd ret. Det er nærmest en umulighed at finde topryttere der rider korrekt efter dressurfordringerne. Det er trist, men sandt.

I den ideelle verden ville alle der red på topplan være levende eksempler på hvordan korrekt ridning skulle udføres, men dette er langt fra tilfældet. Der er sket et voldsomt skred i den måde dressur bliver redet på i dag, set i forhold til både de generelle dressurfordringer og hvad der er blevet opfattet som korrekt igennem historien.

I nutidens dressurkonkurrencer er det showet der er det vigtigste, de store forbens stræk osv. der er ikke længere fokus på at de enkelte øvelser udføres sådan som de burde, eller at gangarterne er rentaktede. Den udvikling er vi en del som finder problematisk.

Jeg håber du vil bruge lidt tid på at sætte dig ind i hvordan tingene i virkeligheden hænger sammen, stille kritiske spørgsmål og ikke blot lade dig forblænde af det du ser på dressurbanen. Du er jo heldigvis stadig ung

0
0
Svar på denne tråd

korrekt ridning
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 16:19

aya glob ?tarzan?: Du skriver selv at hestens næse skal være i lod. Sjovt nok er alle dem du viser frem let bag lod, altså lever de ikke engang op til din egen beskrivelse af korrekt ridning.

Tag endnu på billederne og kig et kig på hestenes ryg. Hvilken slags bro ligner det mest? Svaret er vidst nærmere en hængebro end en stenbro, når hestens ryg ligner en hængebro kan den så have løftet ryggen?

Kig igen og kig på deres næsebor, ligner det heste der har nemt ved at få vejret eller hiver efter vejret?

Der er vel en grund til at når man læser i FEI dressurfordringer at de vil have hesten til at være let foran lod.

At de så ikke kan finde ud af at håndhæve deres egne regler er en helt anden sag. Der findes desværre utroligt mange beviser på at de ikke engang har nogen interesse i at følge deres regler. Gjorde de det skulle Andelinde og Parzival vidst have ret mange røde kort nu for at rykke sin hest i munden (læs selv reglerne her: tvwww.fei.org/sites/default/files/ file/RULES/ General_Regulations_23...202010.pdf side 36 artikel 142)

Tilhøre selv dem der var helt forblændet af AH og Matiné for iih hvor var de dygtige. Men er heldigvis blevet klogere.

Lyllerh
0
0
Svar på denne tråd

rolig nu
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 19:23

Alle søde mennesker :)

jeg er jo hverken tilhænger af folk som trække deres hest ind bag lod, og jeg er slet ikke for folk som bruger tvang.

jeg har selvfølgelig læst reglerne før :) syntes vi skal holde en tone som er til at overkomme.

jeg har jo min mening og andre deres :) jeg siger selvfølgelig som jeg gør af en grund :)

kan ikke finde en eneste top rytter som rider med nakken som det højeste punkt og næsenryggen let foran det lodrette plan.

jeg er bestemt ikke for folk som river hesten i munden

0
0
Svar på denne tråd

korrekt ridning
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 19:29

men jeg kan ikke lade være at spørge jer.

syntes i selv at jeres heste er redet korekt?

at i træner jeres heste efter dressuren regler?

går jeres heste i korrekt holdning som i præsentere den?

håber at kunne holde en god tone

0
0
Svar på denne tråd

pæn tone
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 20:20

aya glob ?tarzan?: Der er vidst ikke nogen der har en grim tone. Selv Søs der godt kan være ret hård holder sig i skindet . Men undskylder hvis du synes jeg har fået formuleret mig på en måde du har synes var lidt hård.

Der er nok ingen der tror du går ind for hårde hænder, og tvang. Det vi stiller spørgsmålstegn ved er din definition af korrekt ridning, og hvordan de prof. rider deres heste.

Inden du stiller nogen som helst spørgsmål hvad så med selv at svare på dem jeg stiller dig. Du siger du ved hvad du snakker om, så vis det ved at svare på det jeg spørg om. Hvis du ved hvad du snakker om, er det vel nemt nok at svare.

Når du nu har læst dressurreglerne, synes du så ikke det er et problem at stort set ingen ryttere lever op til dem? Du siger jo selv at du ikke kan finde nogen. Hvordan hænger det så også sammen med at ryttere kan vinde med utroligt høje procenter uden at leve op til dette helt grundlæggende mål for dressuren. Burde deres score ikke reflektere at de rider bag lod?

Måske du skulle prøve at læse 'Det ømme punkt' af Gerd Heuschmann? Tror det ville give dig en meget bedre forståelse af korrekt dressur. Det kan hvertfald ikke skade at læse den.

Undskyld hvis jeg prikker lidt til dig, men virker som om at du faktisk har fat i noget af det og egentlig godt ved at bag lod ridning ikke er korrekt. Du bare mangler bare at stille spørgsmåltegn ved den viden du får og den dressur du ser. Håber at selvom du måske ikke svarer, vil tænke lidt mere over det .

Lyllerh
0
0
Svar på denne tråd

Foran lod
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 20:57

aya glob ?tarzan? :

Her er fremtidens toprytter:

www.ridehestenjunior.dk/Heste-webTV/ video.aspx?1151

Der er ikke ret mange uheldige momenter bag lod. Kan godt garanterer dig for at Daniel aldrig rider bag lod med vilje, heller ikke i sin træning. Og med sine kun 22 år skal han nok nå helt til tops, selvom han ikke har denne hest længere.

Mvh

Gitte

Opstaldning tilbydes i lækre udebokse med ridehal, nær skoven

Super velgående welsh-hingst sec. C med licens står til afbenyttelse

0
0
Svar på denne tråd

gitteb
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 21:08

synd at han ikke har hesten mere. Ville gerne have set hvor langt han kunne nå på det smukke dyr. Håber han får en anden talentfuld hest i hænderne.

Med venlig hilsen

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Dressurfordringerne...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 21:27

Man kan skam finde topryttere der har nakken som det øverste punkt - man skal bare lige nogle år tilbage i tiden..

Prøv at se denne video med Anne-Grethe Jensen og Dr. Reiner Klimke

www.youtube.com/ watch?feature=player_e...EytZ9WGvWI

Selvfølgelig er ingen perfekte, men nakken her er i hvert fald langt det meste af tiden det øverste punkt... :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 23:15

polkamor:

Ja, det får han Men der er virkelig en hesteejer der har gjort i nælderne der

Eife:

Ja, det er nok noget af det bedste ridning der er set Ville ønske der var flere som havde dem som forbilleder...

Mvh

Gitte

Opstaldning tilbydes i lækre udebokse med ridehal, nær skoven

Super velgående welsh-hingst sec. C med licens står til afbenyttelse

0
0
Svar på denne tråd

he he.....
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 07:51

Se nu forstod jeg hvorfor jeg ikke forstod det før , for de billeder af "top"-ryttere er jeg helt enig i at det er altså ikke de første 3-4 cm der er højst, men de videoer af top-ryttere der er det de 3-4 cm.

De på billedet hvælver nærmest ved 20-30 cm i stedet...

Så lærte jeg noget idag (men mente nu nok at de der 3 fingre bag ørene var noget jeg havde lært he he)

Med venlig hilsen

Karen

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

aya glob tarzan
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 08:55

Tak for dit indlæg, det giver stof til eftertanke - at det man ser toprytterne præsterer og får høje % for, automatisk bliver til det korrekte - og at der derudover bliver påklistret forklaringer, der ikke har det mindste hold i hestens anatomi...det er skræmmende .

www.heste-nettet.dk/forum/14/776104/ 776104/

I den her tråd kan du læse lidt om hestens nakke... og ret meget andet nørdet om hestens skelet .

..."Hestens nakke (the poll) er en del af hestens kranie, og har altså intet med halshvirvlerne at gøre "...

---

Problemet med bag lod er, at det netop lukker for hestens mulighed for at trække vejret frit (og ikke åbner op som du skriver), det er der heldigvis nu lavet videnskabelige undersøgelser omkring, den seneste involverede 129 hest.

epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/ luftveje-paavirkes-af-ridestil/ ?tx_ttnews[backPid]=28...026c88f059

..."Jeg bad rytterne om at ride i en fri holdning, og så om gradvist at samle hesten op med tøjlerne, for at undersøge, hvordan det påvirkede luftvejene," siger Emmanuelle van Erck til EPONA.tv. Resultaterne var entydige: Når hestene blev redet i holdning for tøjlen, begyndte luftvejene at "kollapse"....

---

Her kan du læse om en anden undersøgelse om hestens vejrtrækning - og se flere billeder af hestens øvre luftveje.

www.heste-nettet.dk/forum/14/957170/ 957170/

..."Bøjningen af hestens hals giver ikke kun spændinger i muskulaturen og stjæler hestens mulighed for at trække vejret frit - men det indvirker også psykisk.

For at finde ud af hvor stressede hestene i longen var, blev hjertefrekvensen målt under longeringen og man tog regelmæssigt spytprøver for at måle koncentrationen af stresshormonet kortisol. Disse data er endnu ikke færdigbehandlede.

Heste der var stramt indspændt havde, uafhængigt af gangart, en højere hjertefrekvens, end dem med løse indspændingstøjler.

Ved longering med stramme indspændinger var der et klart billede af at hestens organer var mere belastede, end ved en fysisk mere korrekt hoved-hals holdning"...

---

Det er meget svært at forstå, at det vi i dag ser på dressurbanerne, ikke er særligt godt for hesten - når nu alle dem der rider sådan, siger det er rigtigt og vinder den ene store konkurrence efter den anden.

Jeg håber du vil give dig tid til at læse lidt i de link, jeg har lagt ind, og så skrive lidt om de tanker, du gør dig gennem læsningen ...

0
0
Svar på denne tråd

griner...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 09:09

OG så er der lige den forvirrende detalje, at i avls og ekstriørbedømmelses sammenhæng, der er nakken nærmest inkluderet atlas, forstået på den måde at dommeren kigger på hestens hals i bevægelsen, og vurderer nakkelængden efter, hvor let den har ved at hvælve så der netop er luft, når hesten er i "holdning".

Derfor kan en hest have både en for kort nakke, hvor der er kneben plads til en hvælving, og en for lang nakke, hvor den nemmere vil knække i 3. og 4. halshvirvel.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

Axis....
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 10:23

Men det gør det vel ikke rigtigt at axis, som regel, bliver det højeste punkt?... (se alle de billeder aya glob tarzan har sat ind)

Eller som alternativ, hvis nakken + atlas skulle blive det højeste punkt, så stammer det fra en spændt undrhals og sænket s-kurve (som i nogel af de videoer Karen linker til i denne tråd www.heste-nettet.dk/forum/14/ 1051471/1051471/ )og så er fejlen vel lige stor bare en anden, men begge dele må give spændinger i hele hestekroppen og vejrtrækningsproblemer.

Men man kan jo ikke bare nøjes med at kigge på halsens form, bevægelserne, takten, spændinger, konflikadfærd, tøjlekontakten osv. er også en del af helheden.

Egentlig kan jeg ret godt lide det her ekvipage, og den kontakt til biddet der rides med ...

www.youtube.com/ watch?v=EZAc50gqCy0&fe...&list=UU2k- h4ghCal1HUPyLWTxepA&lf=plcp

Det ser ud til at de krav der stilles hesten, rent faktisk er nogle den kan honorere uden konstant at skulle holdes tilbage i tøjle (som man ser i dag, og som forveksles med kontakt og til biddet definitionerne) - men ekvipagen ville ikke score meget ud fra dagens standarder ...

0
0
Svar på denne tråd

griner...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 10:50

Der har jeg så lidt svært ved at abstrahere fra at hele hestens hoved nikker, når der tages i tøjlen..

Men vi er 100% enige om at det er HELHEDEN, der skal bedømmes..

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

Helheden
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 11:05

..."Eller som alternativ, hvis nakken + atlas skulle blive det højeste punkt, så stammer det fra en spændt underhals og sænket s-kurve"...

www.youtube.com/watch?v=p5dahBpsU7I

Her er en nutidig ekvipage der troligt veksler mellem de forskellige forkerte former på halsen, men man må også sige at forventningerne til hvad heste skal kunne præstere i dag, er noget over det man ser i videoerne fra OL 1964...

63 'piaff'trin talte jeg til i videoen med Parzival, så tror da pokker at det hele skal holdes på plads via tøjlen.

(Når hesten er fikseret fortil, så er man også fri for at den nikker )

0
0
Svar på denne tråd

griner..
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 15:05

Nu er jeg heldigvis flintrende ligeglad med, hvorvidt det er "korrekt" eller ej, det bilder jeg mig ikke ind, at jeg kan dømme over, men netop Parzival har gennemgået en enorm positiv udvikling de sidste 3 år, og er, fuldt fortjent finder jeg, også p.t verdens bedste.

Tager man helheden, så er der, udover den, i mine øjne, ligeligt "falske" hovedhalsstilling, skimlen udviser ikke antydning af eftergivenhed, eller accept af biddet, langt mere bæring, sving og takt i Parzival, og den kapicitet hesten er i besiddelse af, gør det til en hundrede gange sværere opgave at uddanne, end den kortgående kamel fra fordums storhedstid.

Men, rolig nu, dette er kendt debat, der er ingen grund til at bruge resten af din eftermiddag på at finde links, tag hellere ud at ride i stedet

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

Næh Nimbus
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 15:24

Det er efterhånden ganske tydeligt, at bedrømmelser af hvad der er "korrekt" eller ej, nok har bedst af ikke at blive bedømt af dig (om end vi alligevel altid skal høre din mening om emnet)

Men KLART nok at den "kortgående kamel" fra Roselinas klip har været væsentligt lettere at uddanne end Parzival...Der er vel efterhånden også knapt tale om samme dyreart? Så kan det heller jo ikke være rimeligt at stille krav om, at Adelindes røde pruhest kan udføre alle de enormt svære dressurøvelser som beskrevet i fordringerne...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 19:17

jamen for at krydre lidt på det vil jeg da vise endnu flere billeder med "the poll" altså nakkepunktet øverst af heste som IKKE har en spændt og stiv underhals ;)

Billede

Billede

^ bliv ikke snydt af fedtkammen

Billede

katrinebuur.webs.com/apps/photos/ photo?photoid=134357621

Billede

^ marius schneider

^Hvis hesten virkelig har forstået den halve parade ;) school halt

Billede

Billede

0
0
Svar på denne tråd

griner...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 08:08

Ja, ja stillbilleder af enkeltøvelser...

Når jeg ser på HELHEDEN af 8 minutters svært øvelsesbefængt dressurprogram, der nok kræver omkring 500, af hesten forståede, signaler, så finder jeg det ganske godt gået af Parzival..

Jeg har da intet imod Gerd H, han har da givet en fantastisk chance for selviscenesættelse til mange HN-brugere..

Dog ærgrer det mig blot, at man, nu man er så vidende, ikke gør mere IRL, end at kommentere alle tråde på Oplslag og billeder..

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

Teori til praksis
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 10:12

Nimbus - Tjaeh.. jeg har ikke evnerne! Jeg vil aldrig blive fintfølende og koordineret nok til at gøre de ting toprytterne gør.. Om det så er den type ridning vi ser nu, eller den type der var i 80'erne :)

0
0
Svar på denne tråd

Dressur?
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 10:13

Nimbus:

Måske er det netop dér problemet ligger. Måske er 500 signaler presset ind på 7-8 minutter simpelthen for meget.

Måske kan det slet ikke lade sig gøre, at ride en hest afslappet og harmonisk, i et tætpakket, actionpræget, showprogram, med nok WOW-effekt til bragende klapsalver.

Måske er kravene og forventningerne simpelthen for store idag.

Muligvis har den målrettede avl frembragt hestemateriale af en helt anden kaliber idag, end set tidligere. Men deres hjerner er næppe blevet meget større i dén proces.

En hest er dog stadig "kun" en hest...

0
0
Svar på denne tråd

jamen...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 16:44

Der er vi faktisk helt på linie Moekkvi.

Et helt andet element er, at via sin krigsoprindelse, så fordrer dressur bare 100% lydighed og kontrol over hesten, hvilket også er et "no-go" for moderne menneskers sjælefred.

Jeg har intet imod at der startes en debat omkring selve dressurdelen, og at der eventuelt skal tænkes nogle helt andre former for programmer og øvelser ind i dette, for netop at fremme de ting ved ridning, der er mere i tidsånden.

Men det er jo en noget anden debat, omend mere konstruktiv, end den gængse, hvor man kan lufte alle fordommene m.h.t enkeltpersoner og ridestil..

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 23:38

sikke en debat. Der er gode som vel dårlige argumenter men det er jo gennem debat at forandringer fremkommer Jeg kan dog ikke lade vær med at bide mærke i at fordi man er toprytter og vinder medaljer til højre og venstre er lig med ordenligt og korrekt ridning? Jeg var under den opfattelse at viden og teori var vejen frem og praktis kom bag efter. Min fejl Og hvis tøfferidning er lig med bærring(på bagparten), løsgjorthed, korrekt indlæringsteori, harmoni, ingen vibrende blodåre, en ridehest der aldrig behøver at "pensioneres", passion for viden, udvikling, ingen magtkampe og gud fri mig vel en hest der rides på et kandar uden næsebånd men munden holder sig lukket? ja så må du kalde mig tøfferytter, hellere det end høje lektioner i disharmoni og at mene at folk ingen viden har fordi de ikke rider GP niveau er dog det mest uvidende begrundelse jeg længe har hørt. Helt early folkens jeg troede vi var klogere end dette. Jeg har tydeligevis en masse ting jeg må tage op til revision

TøffeRytteren

Stavefejl er gratis og ironi kan forkomme.

0
0
Svar på denne tråd

tja jeg tænker
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 23:34

lidt at alle mennesker med bare en smule selvrespekt vil erkende at rollkür er et no-go! Dog undrer det mig at på ALLE de videoer der er blevet lagt ind i denne tråd af de klassiske dressurryttere, rider ikke EN af dem med hjelm???

Oldenborg FOREVER!" Elsker dig Flexness!" Nu med ny underviser både i spring og dressur, de bedste 2 undervisere der findes! Nu tror jeg på, at det kan lade sig gøre!

0
0
Svar på denne tråd

Hjelm...
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 08:42

Flexness ?Bassen?: Vi rider ikke med hjelm, fordi det er slet ikke nødvendigt når vores heste går så langsomt i tøffe-tempo ...

Selvfølgelig skal man ride med hjelm, uanset om man er "klassisk" rytter eller ej, alt andet er dumt, men det var ikke rigtig emnet for denne tråd.

0
0
Svar på denne tråd

Line1982
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 11:06

Nej ved godt det ikke var emnet for tråden... Men tænker bare lidt at alle og enhver vel forhåbentlig kan tænke sig til at Rollkür er skadeligt for hesten og debatten bør vel egentlig ikke strække sig længere end det?

Kan ikke se ideen i at debattere om noget som er bevist er skadeligt for hesten, så tænkte at man da lige kunne påpege rytternes manglende brug af hjelm i stedet :D

Oldenborg FOREVER!" Elsker dig Flexness!" Nu med ny underviser både i spring og dressur, de bedste 2 undervisere der findes! Nu tror jeg på, at det kan lade sig gøre!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider