Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 ÅH NEJ! Hun lægger sig ned!
Forfatter: 
Dato:  21-08-2011 20:04

Hejsa HN (Læs venligst det hele!)

Har fået denne fantastiske mulighed for at kunne ride min mosters nye hest. (Der er vidst ingen der gider have en doven, fed og ulydig pony..) Og hun er bare SUPER dejlig. Hun er 4år, fjordhest/islænder blanding og 100% trafiksikker! (Ja, skøøønne pruhest)


MEN MEN MEN! Hun gør desværre en dårlig vane. Som overskriften sigerså kan hun finde på at lægge sig ned og jeg undrer mig over om hun har det skidt over noget eller det bare en vane.

Hun er frisk og glad når vi tager over til ridehallen (2km skridt tur hvor jeg trækker) og også på fold osv. Hun har ingen laver ikke noget ballade når man skridter hende varm. Men med det samme hun sveder lidt kan hun finde på at stoppe og så lægger hun sig ned. Det er ikke fordi hun ruller sig eller noget hun lægger sig bare på maven eller også lægger hun sig ned på siden (som en doven hun der slapper af). Hun prøver ikke at ruller sig medmindre man bare lader hende ligge.

Men tror i der er noget galt eller er det bare en dårlig vane hun har? (Jeg har redet hende 2 gange og første gang lagde hun sig 1 gang, anden gang lagde hun sig 2 gange og prøvede på at lægge sig 4 gange mere) Det er lidt


Og så lige et andet spørgsmål:

Hun har det også med at slå med hovedet når jeg rider hende og har hun hovedtøj på så gumler hun meget på bidet. Har så fjernet næsebåndet og det hjalp lidt. Tror i det er bidet der er for lille/stort eller noget eller er det bare problemet det er der? Har overvejet nogetbidløs men så SKAL der jo være næsebånd :(


Please HJÆLP!!


Nu med Blakken ved min side ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2011 22:15

...måske hun are har fundet ud af at hun ikke skal lave noget fysisk når hun ligger ned?


Du siger selv hun først gør det når hun sveder...dvs træt sikkert.


Hvad nu hvis du bare skridtede nogle laaaange ture på hende her indtil hun er blevet lidt tyndere.

Ligger hun sig også ned hvis i er på tur?


Mvh Nina Nielsen & Plethesten


* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *


http://rasmine.skysite.dk/


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  21-08-2011 22:47

også, at det er hendes bedste bud på at få løst et irriterende problem ;-)


Hvis hun kun er 4 år, er hun jo nok endnu ikke så vant til, at man ikke altid kan gøre det, man har mest lyst til. Jeg tror, at jeg ville prøve at ride hende i kortere tid i starten, sådan at hun ikke kom til at synes, at det der ridning er alt for ubehageligt ;-)

Du kan også prøve at ride med en pisk - men du skal jo ikke piske hesten(!), kun drive den frem, hvis den stopper for at lægge sig. På den anden side kan det altså også gå hen og blive mere besværligt :-(

Det kan være, at hun hellere vil ride ude, hvis du har mulighed for det? Er der nogen, du evt. kan ride tur sammen med? For på en tur vil de som regel ikke lægge sig ned, fordi de gerne vil følges med de andre heste (y)

På den måde vil du så kunne få hende i form :-)


:-) fra NinA



Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)


www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uro m Hovedet, tygger på biddet
Forfatter: 
Dato:  22-08-2011 07:39

Har hesten fået tjekket tænder?


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-08-2011 18:57

En 4 års skal rides incl skridt ca. 30 minutter.


Er den oven i købet tyk er det nok nærmere 20 - 25 minutter.


Den er sikkert også træt når den begynder at svede.


Dels er den i dårlig form og dels blive unge heste trætte af alt det de skal nå de skal rides. Strigles, stå på staldgang, sadles op - skridtes, trave og galopperer - nye signaler.


Jeg tror simpelhen at den er træt.


Ps. Hvad med dig selv er du en stor rytter?



Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 få hesten tjekket
Forfatter: 
Dato:  22-08-2011 19:29

umiddelbart tænkte jeg også: Smart hest, der har fundet ud af at når den lægger sig ned så behøver den ikke lave noget...


Det du skriver længere nede med, at hun slår med hovedet er dog bekymrende. Måske har hun ondt i ryggen og det at lægge sig ned er en sidste desperat udvej... Jeg havde en unghest som også slog med hovedet under ridning, jeg troede det var narrestreger. Jeg solgte den af forskellige årsager og fik senere af vide at den havde kissing spine og var blevet aflivet. Det forklarede jo mange problemer, og jeg har tænkt meget på det siden og skammet mig over, at jeg ikke tog det mere alvorligt...


Nogle heste reagerer meget kraftigt på smerter fx. bukkespring, mens andre lider i stilhed. Jeg ville få tjekket hesten igennem, både ryg og tænder før jeg begyndte med pisk og andre fikse forslag.


Jeg har også erfaring for at overbelastede/trætte heste lægger sig ned i desperation, ligesom ponymor peger på.


Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-08-2011 20:27

Tak for en masse svar. Der kommer lige lidt svar til jeres spørgsmål og kommentarer men dt er vidst lidt rodet sammen


Når hun lægger sig ned skynder jeg mig af og 'hiver' hende op at ståigen. Evt får hun et enkelt dask med springpisken hvis hun bliver liggende. Så hun slipper skam ikke for at lave noget.


Ved ikke om hun lægger sig på tur da jeg kun har redet hende 3 gange. 2 hvor hun var købt.


Skal til at ride lidt tur med min veninde når hendes nye part er heltfrisk efter noget allergi.


Har skam ingen intensioner om at bruge pisken som straf. Kun til hvis hun driller EKSTEMT meget og ikke gider lytte de første 10 gange så får hun et enkelt slag.


Kan sagtens ride udenfor. På min rideskole er der både udendørs springbane og to udendørs dressurbaner. Red indenfor da stressede meget op over at man nu skulle ride indendørs også.


Om hun har fået tjekket tænder? Det ved jeg ikke. Det er ikke min pony men min mosters men vil da lige hører omde ved det. Hun er jo 'nyindkøbt'


Lige nu skridter jeg meget opvarmning, så lidt trav, skridte lidt, trave et par rundter osv. Galopperer ikke endnu da hun kun har prøvet det på tur.


Jeg er ca. 156-160cm høj. Så lidt lille. Og hun er 137 med islænder og fjordhest som forældre så mon ikke hun kan holde til mig lidt endnu. Jeg vejer i øvrigt ca. 50kg.


Ang. biddet kom jeg også til at tænke på at det er kun når der er kantakt til hendes mund via tøjlen hun slår med hovedet. Når vi skridter varm gør jeg det mest med løse tøjler. Der er der ikke noget. Tror i det vil være en idé og prøve noget bidløst en dag?


Og der hvor hun kommer fra plejede hun også at lægge sig ned flere gange. En af gangene jeg har hørt om stod hende der red hende bare og grinte og lod hende rulle sig.


Nu med Blakken ved min side ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-08-2011 21:39

Jeg ville få hesten undersøgt grundigt.Da jeg var ung pige red vi på naboens islænder,og den kunne også finde på at lægge sig undervejs.Vi red den en hel sommer,hvor den lagde sig af og til.Sidst på sommeren en gang den lagde sig,ja da rejste den sig aldrig igen,og obduktion viste at den stakkels stakkels pony havde en hjertefejl.Nøøj hvor har jeg mange gange efter tænkt på hvor synd det var for mussehesten.


Dorte.




Små æsler har også store ører


www.123hjemmeside.dk/aesellyst



0
0
Svar på denne tråd
 
 Den kan godt være syg
Forfatter: 
Dato:  24-08-2011 13:42

Jeg har kendt to heste som lagde sig ned midt i alting. Den ene havde hul i hjertet og måtte aflives, og den anden havde asthma og kronisk hovsenebensbetændelse og måtte også aflives.


Puster hun meget ved at du rider en smule på hende? Godt nok er hun ude af form, men det kan der jo være en årsag til.


Synes, at du skulle få hende undersøgt. Om ikke andet for at kunne udelukke at der er noget galt.








Lil Chief No White


født d. 21. maj, 2008. Quarter Horse Gelding
Far: Satchmo Design
Mor: Great Shawnee Pine


0
0
Svar på denne tråd
 
 dljfgor
Forfatter: 
Dato:  24-08-2011 16:06

Hej Sarah


Hvor er det godt at du bekymre dig, og ikke bare slår på hesten og rider videre.


Hesten skal have dyrlæge før der bliver redet på den igen.


Heste har tre grundlæggende instinkter, flok, foder og flugt. Normalt vil en hest forsøge at undslippe noget den finder ubehageligt ved at løbe. Hvis den ligger sig ned under ridning for at hvile, så er der altså noget helt galt.


I bedste fald er den bare meget meget træt, fordi den er overvægtig, og så skal der gås ture med den, indtil den har tabt sig. Alt andet er synd i mine øjne.


Men jeg tror desværre, at der må være mere galt end bare det. Jeg kendte en hest der kunne finde på det, den er aflivet nu, som de andre tilfælde ovenfor.


Find årsagen inden i rider hende. Hvis det viser sig bare at være overvægt, skal den have raspet tænder af tandlæge/hestedyrlæge inden den rides igen. Men der er ingen grund til at bruge penge på det, før I ved, om der er noget helt galt med hesten.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dam dam.
Forfatter: 
Dato:  24-08-2011 21:11

Der kommer dyrelæge ud på søndag. Skal nok lige skrive hvad der bliver fundet ud af. Takfor alle svarene. Skalnok skrive hvordan de ender :)


Nu med Blakken ved min side ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så har der været dyrelæge.
Forfatter: 
Dato:  28-08-2011 14:20

Så har der været dyrlæge som lige gav hende vaccine, tjekkede tænder osv. Hjertet er der intet galt med og der er ingen tandspidser. At hun lægger sig ned er en vane hun har fået og har fået at vide jeg bare skal vise det er MIG der bestemmer (uden at være helt hård).

Det var bare lige det.

Hej hej ;)


Nu med Blakken ved min side ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hahahahaha.... xD
Forfatter: 
Dato:  28-08-2011 14:21

davs igen sarah xD

jeg er enig med ponymor :D, du skal jo lige tænke på at hun kun er vandt til at blive redet 20 - 30 min :D ihvertfald så vidt jeg er infomeret ;D

- Emma veninde til hende den skøre der har oprettet denne tråd xD


en gang fjordhest, altid fjordhest!<3

Prins, Tøsen & Houstler!:*

0
0
Svar på denne tråd
 
 sjeifroew
Forfatter: 
Dato:  29-08-2011 09:14

Hvad tjekkede dyrlægen helt præcist? Kun hjerte og tænder?

Jeg er meget uenig med din dyrlæge. Det er altså ikke normal undvige-adfærd.


Jeg ville få en kiropraktor ud og en anden og mere grundig dyrlæge - gerne i en og samme person.


Hvis en sådan dyrlæge siger den er ok, og den er frisk og glad på fold og løber rundt, ikke har noget imod at få sadel og hovedtøj på, er frisk under ridning til den pludselig lægger sig ned.


Ja så må jeg jo give mig, at der ikke er noget i vejen med hesten, og så er det nok bare dårlig form. Så skal du stoppe ridningen FØR den lægger sig ned, for så er den kørt ud over sin grænse.


Gå endelig ikke i gang med at vise den hvem der bestemmer - det ville være synd for både dig og hesten.


Held og lykke med det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  29-08-2011 11:53

Jeg er meget enig med lebech!!! I min verden lyder det ikke som en grundig gennemgang af hesten. Blev hesten bedøvet for at få tænderne checket? Så dyrlægen den blive redet eller i hvert fald longeret inden han udtalte, at der ikke er noget med hjertet? Blev alle led, muskler osv checket igennem for at vurdere om der kunne være noget låst medførende smerter/ubehag?


Brug en kompetent hestedyrlæge. Der er altså meget forskel på dyrlæger. Og find en god kiropraktor - de er også guld værd.


Og nej man skal ikke bare vise den, hvem som bestemmer. Langt de fleste heste vil gerne gøre tilpas, hvis de forstår, hvad de skal og ellers formår at udføre opgaven.








Lil Chief No White


født d. 21. maj, 2008. Quarter Horse Gelding
Far: Satchmo Design
Mor: Great Shawnee Pine


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder underligt
Forfatter: 
Dato:  29-08-2011 15:52

Har du en dyrlæge ude om søndagen for at vaccinere og tjekke tænder? Var det en vagt-dyrlæge eller har din dyrlæge søndagskonsuletationer?


Min erfaring er at dyrlægerne, der har vagt, tager sig af de helt akutte problemer, men ikke involverer sig i ikke-akutte ting - de skal jo videre til den næste. Derfor tænker jeg, at det ikke kan have været en særlig grundig gennemgang af hesten. Men det kan jo være, at det er anderledes hos din dyrlæge.


I øvrigt har jeg selv haft en pony, som lagde sig ned og prøvede at komme til at rulle sig under ridningen, når den fik lyst til det. Da jeg blev bedre til at holde den igang, begyndte den at lave et lille bukkespring, så jeg røg ud af balance, og så foldede den benene sammen i landingen og prøvede igen at komme til at rulle sig.


Så det er set før, og jeg fik en ganske udmærket ridepony ud af den efterhånden, som jeg blev dygtigere.


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 20:05

Jeg syntes egentlig det lyder meget naturligt. En hest sveder, det kommer til at klø -> den prøver at rulle sig, men når den får lagt sig føles det underligt og træls pga sadlen og så kommer den ikke rigtig videre.


Min gamle springhest lagde sig vist 2-3 gange i de år jeg havde hende, og kun i forbindelse med at hun var meget svedig.


I min verden kunne det sagtens være (blevet) en uvane.



Skønne plage fra 2008 sælges. Se præsentation :)


Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok

Kender du denne pony?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Også prøvet
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 22:16

Min gamle pony, som jeg har haft i 9 år, forsøgte i sidste uge at lægge sig ned. Han går som handicaphest om onsdagen, og det har han gjort siden maj måned. Men i sidste uge begyndte han altså bare at lægge sig ned midt i det hele! Han ville ikke rulle sig, bare ligge ned. Han havde det ikke skidt, han ville ikke rulle, så hvorfor? Tja..... Han hygger sig under ridningen, det er trækture med foldkammerater, der er gulerødder efter hver tur og de har ørene fremme under hele forløbet. Så absolut ingen forklaring af nogen slags, og han har ikke gjort det siden. En mærkelig eller uønsket adfærd behøver altså ikke altid at betyde, at der er noget galt, måske er det bare en "fix idé", eller hvad vi skal kalde det. Min ridehest gør selv opmærksom på, når hun synes, hun er skridtet nok af. Så går hun ind på midten og stiller sig der, hvor jeg plejer at hoppe af, for nu gider hun altså ikke mere. Nogle gange giver jeg hende ret, andre gange tager vi lige nogle runder mere, for hun har altså ikke så meget tålmodighed til det der skridt (det går for langsomt efter damens mening). Måske kunne TSs pony have samme adfærd i en videreudviklet udgave.


... sagde Randi


"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn....
Forfatter: 
Dato:  09-09-2011 08:58

Hvor længe rider du den?


Med venlig hilsen Carina....

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider