|
|
| Lære voksen hest at stå bundet? |
|
|
Hejsa søger gode råd til hvordan jeg kan lære en voksen hest at stå bundet?
hun er 5 år, 165 høj og er dansk varmblod 
Nogle gode ideer ? 
<3 Pearl <3 Capella Le Fay <3 Caprice <3 Desdemona <3 - Frederiksborger, Dansk varmblod og Fuldblod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| heste.... |
| Forfatter:  |
P ♥MM♥ (Skriv besked) |
| Dato:  |
25-04-2011 18:53 |
|
Heste, der ikke har lært det grundlæggende, skal lære det ligesom føl. Min vænnede jeg først til at hun skulle stå stille, mens jeg holdt i tovet, så tog jeg tovet rundt om stangen, så jeg kunne give hende mere frihed, hvis det var nødvendigt. Så lærte hun at stå bundet i løsdriften, på banen, hvor hun kunne se de andre. Altså - altid undgå panik ved for voldsomme tiltag, hvor de ikke kan følge med.. 1 skridt, 2 skridt. Ikke hoppe nogle over.  Havde hende så bundet 1 minut, 2 minutter, etc. Har trænet hende i stop, bak etc. med Mclean, så hvis hun går frem e.l, får jeg hende tilbage igen, så hun ikke hiver i kæderne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
Jeg red engang en skøn hest Mikado, som hver gang, hvis han blev bundet, gik i panik og rev sig løs fra både tov og grime. Jeg trænede ham ligeså stille, ved at tage ham hen til bommen (vi havde bomme udenfor dengang), tog et longetov rundt om bommen uden at binde det. Gik han i panik fik han ligeså meget tov som var nødvendigt til han stoppede, altså lod ham bakke uden at bremse ham. Jeg bandt ham absolut ikke, før han fandt ud af at han ikke "hang" fast i bommen/tovet. Og så gav jeg ham en guffer med det samme han stoppede. Og faktisk også med det samme han kom hen til bommen igen. Det tog noget tid, da han var blevet banket på den måde før. Men med tillid, så gik det til sidst. Lad endelig vær med at presse den 
*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***** R.I.P Dear Tana C ***An Angel In Heaven*** Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask! !!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Håndter den meget |
|
|
med snor på. Gå ture og træk den over, under og igennem forskellige "forhindringer" Feks en tur gennem en skovbund hvor den skal gå på samme side af træerne som dig. Den skal lære at stoppe og bakke og gå frem og stoppe osv. Når den er helt sikker i at følge rebet for hånd kan du feks når du strigler den vikle tovet et par gange om nogen bokstremmer så den mærker en let modstand som om den er bundet men kan trække sig fri uden at bruge kræfter (og dermed lære at trække)hvis det går galt. Det skal den dog helst ikke nå at opleve. Begynder den at trække lidt må du tage fat i grimen/tovet og vise den hvad det er du ønsker. Når den er godt stabil til dette og bliver stående mens du går rundt om den og evt lidt væk fra den så kan du binde den rigtigt. Her er så to teorier. 1: Bind den i noget der sprænger så den ikke kommer til skade hvis den trækker. 2. Bind den i noget der absolut ikke sprænger. Jeg er selv til nr 2. Jeg har set livsfarlige heste der har lært de kan sprænge grimer/tove. Har kendt en der flere gange er trukket af med en trailer til et stævne feks. de er næsten umulige at vænne af med det igen. Der skal kun ca 2 gange til hvor de kæmper sig fri, så har de lært at det er en mulighed...og de bruger den. Hvis den derimod ikke kan sprænge noget så er der en risiko for at den skader sig selv (også alvorligt). Men som regel prøver de bare lige til en gang eller to og så er det ovre og hesten ved herfra at den ikke kan komme fri. Jeg ville ikke have en hest der ikke kunne stå bundet (over en vis alder). Det andet er alt for farligt og upraktisk. Så når man er godt forberedt så foretrækker jeg at de er bundet i noget der holder. Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kahsfjnfjk |
|
|
har lige bestilt sådan et tov og karbin hage på en western hjemmeside som er til heste som ikke kan stå bundet og glæder mig til at afprøve den 
<3 Pearl <3 Capella Le Fay <3 Caprice <3 Desdemona <3 - Frederiksborger, Dansk varmblod og Fuldblod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen panik... |
|
|
Eller rettere undgå panikken  Min den nye havde en tendens til at ville sprænge red/grime, når hun stod bundet ved en bom. - Jeg ved ikke, om det var grundet flytning samt alt det nye, der pludselig foregik, eller om hun altid har haft den vane. Men jeg har i løbet af meget kort tid (et par uger) fået vænnet hende af med den dårlige vane ved hjælp af følgende metode. - Brug et godt langt træktov med panik-hage samt en holdbar grime, hesteguffer eller anden beløning (kan også bare være stemme og bløde strøg over halsen), tålmodighed. - Hav dine strigler i dine lommer, så de er nemme at få fat i, og du ikke behøver at tage opmærksomheden fra hesten. - Træk hesten hen til bommen og vent til den slapper af, lad den evt. snuse til dig, bommen og hvad der lige af "farlige" ting i nærheden, indtil den slapper af - men bed den hele tiden have opmærksomheden på dig. - Ros når den slapper af, og begynd at stryge den over hals og krop. Ros igen  - Når den står roligt lægger du træktovet om bommen, således det lægger hen over sig selv. Det giver dig flere kræfter til at holde igen, samtidig med du har al mulighed til at give efter/give mere snor, hvis den skulle trække bagud. - Tal beroligende til hesten og vis med dit kropssprog og åndedræt at det her en en rar og sikker situation. - Begynd nu at strigle hesten, mens du stadig har fat i træktovets ende. Trækker hesten bagud, skal dit kropsprogs stadig være roligt, mens du giver snor nok til at den ikke panikker, men stadig mærker en let modstand. - Ros når den stopper op, berolig den og få den med tilbage til bommen. - Gentag ovenstående til hesten er fortrolig med situationen samt det at stå bundet. Efter noget tid kan du begynde at binde hesten. Først med en knude, hvor rebet ikke er trukket helt igennem. Senere binder du med en panik knude, således du altid hurtigt kan binde hesten op, hvis den skulle gå i panik. Idéen med ovenstående metode er, at hesten ALDRIG lærer, den bare kan gå fra det hele (sprænge grime / tov), hvis den ikke gider stå bundet. Samt at den forbinder situationen med noget positivt. - Og selvfølgelig at undgå nakkeskader  Samme taktik har jeg brugt, når hesten skulle lære at stå på staldgangen - her skal man dog være 2 personer, da det ellers kan være svært at holde styr på snore og hest samtidig. Håber du kan bruge idéen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| the clip |
|
|
Det er netop den jeg lige har bestilt og regner med at få den i dag eller i morgen den skal afprøves på søndag !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror den |
|
|
er ret god. Har kun hørt gode ting om den i hvert tilfælle. Vil du give din erfaring videre i denne tråd, når du har afprøvet den........? Men jeg vil lige sige ligesom PMM, at det er godt at starte forfra, fra det grundlæggende, og så masser af tålmodighed. Tag lidt af gangen, og husk at rose rose rose, når den så står stille. Forvent ikke for meget fra starten af, tag små skridt af gangen. Men det er DIG som er leder og det er DIG som bestemmer. MVH Ann Chanett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| erfaring . |
|
|
Skal skam nok skrive herinde når den er afprøvet men den er væk i GLS udbringningen!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ååhhh nej da |
|
|
Har du ikke et tracking nummer på din pakke. Eller har de også mistet den?? Jeg håber da de finder den, ellers må de jo sende dig en ny.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| the clip |
|
|
Har endelig fået den nu men har ikke fået taget den i brug endnu min hest har fået en vane nu hun vil løbe om du står foran eller ej så løber hun så det er bar med at komme væk! SUK hvor er det træls.. men tror jeg er ved at ha styr på det nu så så snart hun er blevet sød som hun var hjemme skal hun i gang med at stå bundet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad mener du |
|
|
med at hun vil løbe? Er det når du har i hende i træktov, eller når du går ud til hende på folden eller....? Er der opstået noget siden hun er begyndt på dette? Ann Chanett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| asjjnfgngs |
|
|
Jamen kan trække hende til og fra fold uden problemer, kan loncere hende uden problemer generelt gå udenfor uden problemer men så snart hun ser stalden stopper hun og når jeg endelig overtaler hende til at gå med ind vil hun ikke stå stille, hun er forstyret, hvis hun står stille 2 sek så pludselig begynder hun at gå, jeg kan ikke bremse hende og så løber hun :/ Aldrig i hele hendes liv har hun nogensinde gjort det, så jeg har utrolig meget arbejde med hende :/ + hun ikke er rengående så tror hun har slået sig efter fald på stald under ridning så skal have en kiropraktor ud
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i og med |
|
|
hun ikke er så gammel, kan hun jo være lidt utålmodig. Prøv at gøre det så rart for hende som muligt med at komme på stald. Ros hende når hun går med, evt. bruge godbidder NÅR hun er kommet derind (pas på det ikke blir en vane) Du må altså ikke give slip på hende (selvom hun er en stor hest) fordi så finder hun ud af, at hun kan gøre det for at slippe. Er du bange for hende? Bliver du utryg når i nærmer jer stalden? Hun mærker det, MED DET SAMME. Du må få ideen ud af hendes og dit hovede igen. Få en til at hjælpe dig, hvis det er for stor en mundfuld for dig. Det kan evt. også være en fordel, at en helt anden erfaren rytter øver med hende, sammen med dig. Så du kan komme ud af det mønster. OG VÆR TÅLMODIG, TAG SMÅ SKRIDT AF GANGEN. Men vær bestemt, det er DIG som bestemmer, det er DIG som er leder. Ann Chanett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil godt |
|
|
lige tilføje at det er jo selvfølgelig en forudsætning, at din hest har tillid til dig og at den ved den kan stole på, du nok skal få den igennem dens "problem" Disse tillids øvelser kan du læse om i forskellige horsemanship bøger, hempfling, ute lehman o.s.v. Men igen, jeg ville nok søge lidt hjælp fra anden side også, så det ikke ender med et tilfælde du ikke kan overskue og i værste fald en ulykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ksknsgdg |
|
|
Min hest stoler på mig. Hun har altid stolet på mig i stalden og har altid været den bedste derinde.. Men hun var 1 måned i ridning hvor hendes grænser blev brudt og hun er nu som en rå 1 års!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjhAEBIbjAGag |
|
|
er heller ikke bange for hende men hun forbinder en stald med noget slemt efter hun blev bundet og væltede bagover dernede
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er der |
|
|
da heller ikke noget at sige til så. Godt hun kom hjem til dig igen så. Du må jo lade os høre herinde hvordan det forløber sig med hende, så man kan følge lidt med. Og jeg håber du får løst problemet.....:-) held og lykke her fra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jsgkngska |
|
|
Det er et blødende hjerte for mig at se hvordan hun er bevet!  Men lidt fremskridt er der da! Hun stod stille i stalden 3 minutter i går ! meget anspændt men stod stille og så fik hun stor ros og klap på halsen og så gik vi ud igen .. Men det skal nok komme igen! Hun er en dejlig hest og stoler meget på mig det vil tage tid men tror helt sikkert hun blir go igen  Men jeg skal nok opdatere herinde eller skrive personligt til dig! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jkjlkjl |
|
|
Hej med dig. Nå hvordan går det så? Er der sket fremskridt? Det er jo et år siden sidst...som tiden dog flyver. mvh ann chanett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| The Clip! |
|
|
Jeg har selv en varmblod på 13 år som ikke gider stå bundet! Og jeg har efterhånden prøvet ALT gennem det sidste år, inklusiv "The Clip". Jeg købte 6 meter tov til, som hun bare trækker igennem til hun er fri. Binder man en "stop knude" for enden, springer hun torvet. Så ikke alle heste reagerer som den i videoen. Selvom jeg ikke er meget for indrømme det, er jeg der hvor jeg faktisk har givet op. Hun forstår fint komandoen "stå", så andet behøver jeg jo ikke i hverdagen. Men den dag jeg måske får brug for det, er hammer træls at jeg ikke kan binde hende. Held og lykke med at få det til at lykkes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opbinding |
|
|
Nu har jeg ikke nærlæst alle indlæggene, men har i prøvet med en halsrem? Jeg har altid brugt halsrem på mine heste når de skulle lære at stå bundet, også på føl. Binder hesten til et sikkert sted, med et godt gammeldags landbrugsreb med en brandmandshage i, sætter rebet igennem mulestykket på grimen og op i halsremmen. Det lyder måske voldsomt, men har endnu aldrig oplevet hesten komme til skade eller rykke sig fri, og har fået heste som fint står bundet, også uden brug af halsrem. Før opbinding lærer jeg hestene at blive trukket med, at "flytte" sig for rebet og følge det. Derefter præsenteres de for stedet hvor de skal bindes, jeg strigler, kæler og sådan. Jeg starter i det små og binder dem kort tid ad gangen, og derpå længere og længere tid, selvfølgelig under opsyn, indtil de ikke reagerer på det mere. Når de ikke længere forsøger at rykke sig tilbage begynder jeg at hygge om dem imens de er bundet, og vupti, så forbinder de det ikke med noget farligt/ubehageligt at være bundet.
"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket" Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper! Så er Vejgaards Elliott også kommet til - Charmebøf over alle grænser 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil ikke anbefale halsrem! |
|
|
Jeg har så netop set en hest der kom til skade med en halsrem, fordi den så ikke bare kom fri. Halsremmen ligger hele trækket(fra 600kg hest) i nakken på hesten. Man skal også vurdere hvad man vil udsætte sin hest for, og om det er ansvarligt. Så hvis du har en hest der ikke gider stå bundet, så ville jeg aldrig gøre det. /Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjhkahk |
|
|
Hej mette. Nej alle heste reagere selvfølgelig ikke ens. Og det er da træls at du oplever dette når hun bliver bundet. Hvordan opstår dette behov for at komme ud af bunden tilstand? Er det ligeså snart hun mærker at snoren blir stram? Kan du berolige hende med din stemme? Har hun tillid til i andre situationer? Jeg tænker lidt at hvis hesten panikker og blir stresset, så tilføjer man bare yderlig stress ved at fast holde den. Så måske du skal gå en helt anden vej og starte forfra, som var den føl. mvh ann chanett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er meget nemt! |
|
|
Det er meget nemt, hun "skrider" når hun ikke gider stå der mere. INGEN panik, hun bakker bare til hun er fri. Problemet opstår hvis hun "keder sig". F.eks mens jeg sadler op. Og lige skal have mine ridestøvler på, så springer hun grime eller tov og står og puster mig i bagdelen. Eller hvis de om sommeren bliver fodret på folden(hvor de kan bindes til en bom) når hun er færdig med at æde, springer hun tovet og går hen til mig, eller nusser hen og ser om de andre har mere - helt stille og roligt. Panikken kommer hvis hun ikke kan komme fri(det er sket en gang, med en halsrem), og så går det hen og bliver fårligt både for hest og mig. Så jeg kan sagtens undgå at hun gør det, ved at være hos hende(som i berørings afstand) hele tiden. Men det ville være rart, at kunne binde hende til en bom, og så regne med at hun blev der. I hverdagen går det fint med aldrig at binde hende, men det kan jo ske noget uventet en dag, hvor det ville være rart at kunne binde hende. Ud over at hun ikke gider stå bundet, er hun gjordens nemmeste hest. Hun kan sagtens "stå", og er generelt meget opmærksom på mine signaler. /Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jkjljljl |
|
|
hej igen jeg kender en som har brugt de der korte gummi "snore" som kan give sig lidt når hesten trækker og igen give efter når hesten slipper, men ikke sprænger så let, og som ikke umiddelbart kan skade hesten, da den kun har gummi midt part og 1 karabin i hver ende. Man kan også få den med 2 ringe i stedet og så selv hægte nogle stærkere clips på. Det kræver selvfølgelig også at krogen der sidder på væggen/bommen, er stærk nok til at holde til at hesten trækker og at den står i et område hvor den ikke kan skade sig selv eller andre. Jeg har ikke selv forsøgt med denne, måske der er andre der har forsøgt det samme? Endten kan du bare lade hesten stå og "skabe" sig i den, og lade den blive træt af at kæmpe imod, når den så står stille, roser du helt vildt. eller også kan du starte i det små måske 1 min, lad som om du laver noget andet, men hvor du reelt kan holde øje med hesten, så roser man hesten når man går hen til den igen, hvis altså den står stille, og gør den tid man er på afstand længere og længere. Hvis den ikke vil stå stille, så ville jeg ignorer den, også hvis den begynder at trippe når du går væk, Så ville jeg ignorere den, indtil den står stille. Sådan at du hele tiden er i kontrol, så den ikke når at komme dertil hvor den panikker, fordi den ikke kan komme fri. OG SÅ ROSE HELT VILDT SÅ DEN IKKE ER I TVIVL, NÅR DEN ENDELIG STÅR STILLE! Alt imens jeg sad og skrev, googlede jeg lige omkring dette og fandt denne tråd  www.landogliv.dk/Artikler/2008/10/ 30/Hesten+rykker+tilbage+naar+den+ staar+bundet.htm Mvh Ann Chanett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har jeg os prøvet |
|
|
Hej! Gummisnoren som du foreslår jeg jeg prøvet(i to forskellige variationer), de springer også bare man trækker langt nok tilbage(begge gange ved ringene). Det du næstefter foreslår jeg slal prøve er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår? eller også kan du starte i det små måske 1 min, lad som om du laver noget andet, men hvor du reelt kan holde øje med hesten, så roser man hesten når man går hen til den igen, hvis altså den står stille, og gør den tid man er på afstand længere og længere. Hvis den ikke vil stå stille, så ville jeg ignorer den, også hvis den begynder at trippe når du går væk, Så ville jeg ignorere den, indtil den står stille. Sådan at du hele tiden er i kontrol, så den ikke når at komme dertil hvor den panikker, fordi den ikke kan komme fri. Hun står altid fint stille! Når hun ikke gider stå der mere, bakker hun uden panik, til hun er fri og kommer hen til mig(hun advarer ikke først, hun går bare). Når hun først bakker(det tager 3 sek. maks), kan jeg ikke stoppe hende, før hun er fri så lystre hun fint igen. Så at ignorere hende, ville udløse at hun bakker sig selv fri. Jeg her kun en eneste gang prøvet at hun gik i panik, fordi nogle (kloge) hoveder synes at "nu skulle hun fandme bindes fast, så hun blev der". Og der var jeg faktisk rigtig nervøs for både nakke og ryg på den stakkels hest. Og jo der har (igen en af de der kloge), der har smækket hende sådan en i røven med en kæp. Hun bakker stadig. Ellers springer hun altid det jeg har forsøgt at binde hende i. Føler som sagt jeg har prøvet alt. /Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jokkpjkjkn |
|
|
Jeg mente at hvis du binder hende fast så hun ik bare kan løsne og så går du lidt væk, for så at vende tilbage igen kort efter og rose hende fordi hun stod stille, så kan du øge tiden du er er væk efter hånden. Det klart at Hun vil fortsætte med at trække snoren fri, hvis hun ved den ikke er bundet og hun vil jo gerne hen til dig, så det hun skal lære er at når du stiller hende så er hun "parkeret" og skal STÅ. Og at du skal ignorer hendes opførsel, hvis hun går imod at være fast bundet. Hvis du er utryk ved at fast binde hende, så Evt. Start med et løst bunden reb, hvis hun så alligevel trækker det fri, så stiller du hende tilbage igen også selvom du skal gøre det 10 eller 20 gange. Ros hende når hun blev stående i den tid du ønskede ellers ikke. Du kan evt. Også bruge det med at stille hende med numsen mod en væg, i en stald gang, så kan hun ikke kommer tilbage for væggen. Og så et tov i hver side af grimen. Heste er ikke særlige intelligente dyr, de lære på vaner og gentagelser, både negative og positive. Jeg håber det lykkes for dig på sigt, ellers må du igang med en masse horsemanship bøger 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror ikke helt du er med! |
|
|
Jeg tror ikke helt du er med på hvordan hun opfører sig. Hvis hun skal bindes fast så hun ikke går, skal hun bindes så hun ikke kan komme fri(halsrem og 5 reb), og så kaster hun sig rundt, kæmper så det overhovedet ikke er ansvarligt! Og jeg kan deværre ikke "bare" ignorer, at hun ødelægger nerverne i nakken på sig selv. Hun gør heller ikke tegn til at hun er på vej væk. Hun virker ikke utålmodig, skraber i gulvet eller bevæger sig rundt, INTET! Hun står helt stille, og bakker lige så stille. Nogle gange har jeg slet ikke opdaget det, før hun har stået og pustet mig i nakken. Hvis jeg skal binde hende så hun let kan komme fri, kan jeg lige så godt lade hende stå uden at binde hende. Sådan gør jeg nu. Har jeg glemt min jakke, kan jeg bede hende STÅ i gårdspladsen, gå ind og hente den. Når jeg er færdig med at ride, står hun også fint på staldgangen og venter, mens jeg går op og blander foder. Det er intet problem. Hun kan også stå på staldgangen med komandoen STÅ, hvor jeg går væk så hun ikke kan se mig, og man kan trække de andre heste ud af stalden, hun bliver stående. Binder jeg hende mens jeg sadler op, strigler osv. er der heller ingen problemer. Men bliver de bundet op mens de bliver fodret på folden, skrider hun. Binder jeg hende udenfor boksen mens jeg henter udstyr sprænger hun grimen. Generelt hvis hun bliver bundet, sprænger hun grimen. Hvis der er andre, der har prøvet noget ligende, og løst det. Vil jeg meget gerne høre fra jer. /Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jkjljkl |
|
|
Jeg forstå hvad du skriver og mener og ja man kan nemt misforstå hinanden, hvilket vi nok gør her, det sker jo når det er på skrift og ikke på tale. Og jeg kan godt læse at du har forsøgt med stort set alt. Og nej, selvfølgelig skal du ikke ignorere at hesten evt. gøre skade på sig selv, når den hiver og trække, kaster sig rundt voldsomt, det var heller ikke min tanke. Jeg håber det lykkedes for dig på sigt, og kan varmt anbefale nogle bøger om horsemanship, eller måske der findes nogle i dit område som måske kunne hjælpe dig  Hempfling eller ute lehmann´s bøger kan jeg varmt anbefale. MEN hvor er det godt hun ellers er meget medgørlig og en dejlig hest som du er glad for og som er glad for dig, det er jo rigtig vigtigt. mvh ann chanett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|