|
|
| aldrig mere rentgående |
|
|
Hejsa allesammen Ja jeg har lidt brug for at høre hvad i ville gøre i min situation, så her kommer historien lige.... Vores dejlige hest blev i april måned urentgående og efter egen dyrlæges undersøgelse, hvor hun ikke ville komme med et endeligt bud på hvad der var problemet, tog vi til Ansager hvor vi gennemgik en halthedsundersøgelse hvor hesten var ca ½ grad halt i bøjeprøve. Røntgenbilledet viste små røntgenforandringer i kode- og kronled. vi blev enige om at give en ledbehandling og se om den havde nogen virkning. Efter 4 uger på sygefold, med 1 times skridttur om dagen, var vi til kontrol og hesten var rentgående, så vi fik ok til genoptræning, dette var ikke en mulighed da jeg rejste til udlandet ca. 10 dage senere, så i stedet arbejdede vi hesten op på en lidt større fold end sygefolden, da der ikke var nogen som kunne fortsætte med at gå med den. Efter 3½ uger på denne måde tjekkede min egen dyrlægen hesten og den var stadig rentgående, hvorfor vi begyndte genoptræningen, med 3 dages ridning kun i skridt og på 4 dagen indlagde vi 3 min. trav. efter kort tids trav på højre volte taktede hesten atter urent, så vi stoppede genoptræningen der. Jeg har siden hen talt med ansager og de gav os 3 muligheder. vi kunne give hesten længere tids ro, prøve en ny ledbehandling dette mente de dog ikke ville have virkning ret længe, eller de kunne gå ind i ledet med en kikkert og fjerne røntgenforandringerne. Kikkertoperationen har vi afskrevet, den er simpelthen for dyr i forhold til flere ting. Ledbehandlingen bliver pt overvejet men da hverken ansager eller egen dyrlæge ikke mener den vil have effekt, synes jeg måske den er lidt spil af penge. pt. er hesten atter sat i ro og er egentlig rentgående på folden, så overvejer at lade den få ro en længere periode og så forsøge igen med genoptræningen. Men mit dilemma er lidt at både ansager og egen dyrlæge mener at hesten jo aldrig mere bliver rentgående, men begge vil genoptræne den og ride den let, og så ellers være opmærksom på om det bliver værre og så ellers rette træningen ind efter hvor meget hesten takter urent. Jeg har det ikke vanvittig godt med at ride hesten når den ikke er rentgående, men kan også godt forstå argumentet fra dyrlægerne om at når det "blot" er taktfejl der er problemet, så er det et spørgsmål om at holde øje med at det ikke bliver værre og så ellers tage højde for mængden af træning hvis det bliver værre. Samtidig mener de begge at en let træning vil holde musklerne ved ledene stramme og dermed støtte op om ledene. Puha jeg føler mig så meget i vildrede om hvad jeg lige skal gøre, for hesten elsker at blive brugt og arbejder gladeligt under sin rytter. men samtidig føler jeg mig som en rigtig dårlig ejer at fortsætte brugen når der er noget galt. Så vil sætte pris på alle jeres tanker omkring dette. Mvh Mie
|
|
|
|
| kode og kronled |
|
|
nu ved jeg jo ikke hvad den har af forandringer. Men man kan normalt gøre ret meget når det er i kode og kronled det sidder. kronleddet er jo normalt noget ringfodsagtigt noget og jeg går ud fra at kodeledet er noget slitage eller sådan. Normalt vil man give hesten et sygebeslag på, en ringsko eller eggbar afhængigt af forandringerne. Ofte med en sål. Derudover ville jeg give hesten noget tilskud af glucosamin og msm. Det hjælper ofte lidt slidte heste til en smertefri tilværelse. Men prøv at snakke med din dyrlæge om et specialbeslag og så glucosamin. Det er jo ikke nogen garanti for at den kan komme til at gå stævner og sådan. men hvis det vigtigste for jer er at få den så smertefri at i kan ride den med god samvittighed er det da en mulighed.
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Wenn Fliegen fliegen hinter Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach
|
|
|
|
| tak for svar |
|
|
Hej Line Tak for dit svar. Dyrlægen kommer igen på mandag, dog ikke i forbindelse med ovenstående, men for at mærke vores ene hoppe og føl, så der vil jeg da lige nævne det for ham, både med sygebeslag og glucosamin. Har været inde og se lidt i den mail jeg har fået fra ansager og, røntgenforandringerne er mere præcist knoglenydannelser på kronbenet i kronleddet og så er det ikke lige specificeret hvor det er i kodeleddet, men som jeg husker røntgenbilledet så var det nederst i kodeleddet. Stævner har vi afskrevet for hesten, men ville jo gerne kunne ride lidt på banen og så ellers i naturen. Ingen af dyrlægerne mener at hesten har smerter til daglig eller vil få det af let brug, da de primært mener taktfejlen kommer af stivhed i de 2 led. Og til dels kan jeg jo godt følge dem, da jeg selv har mild slidgigt i hoften og så længe jeg holder mig i gang med let træning jævnligt så slipper jeg for de smerter der ellers kan komme. Men synes det er så svært for hesten kan jo ikke stoppe op og sige at nu gør det ondt. der skal man jo læse dens signaler og fange de meget små ændringer i takten og det synse jeg er svært når man sidder på ryggen af den. mvh Mie
|
|
|
|
| kkkkkkkkkk |
|
|
uden at vide hvad i har aftalt med dyrlægen angående genoptræning, synes jeg det er meget hurtigt at begynde at trave efter 3 dages skridt... da min hest i 08 overbelastede sine kodeled ved at snuble, der fik hun en ledbehandling (binyrebarkhormon), havde boksro i 72 dage samtidig med at jeg skulle skridte hende langsomt op på HÅRD bund (asfalt)... jeg skridtede i 2½ måned før jeg begyndte at trave på hende.. og da jeg begyndte at trave var det stadig ligeud på hård bund... starte med 1 minut og derefter ligge 1 minut til dagligt... da jeg var oppe og trave 30 minutter om dagen på hård bund, fik hun grønt lys for at begynde let ridning på ridebanen og kort galop interval med laaaaangsom øgning i tid (startede med en runde hver vej, derefter to runder hver vej).... under hendes genoptrænings forløb blev hun undersøgt hver 2 uge for at sikre der ikke kom tilbagefald... har du fået et genoptræningsprogram af dyrlægen, og har du fulgt det?? for som sagt synes jeg det lyder hurtigt at trave efter 4 dage  men jeg ønsker din hypper rigtig god bedring... glukosamin er super til heste med ledproblemer... min egen har ikke noget på røngten, men jeg giver hende cortaflex alligevel for at forebygge (cortaflex er dyrt herhjemme, men i england kan du bestille det hjem med posten til næsten halv pris) 
|
|
|
|
| tak for svar |
|
|
Sandie: tak for dit input. genoptræningen er aftalt med dyrlægen og planen er fulgt. Hesten er skridtet for hånd/under rytter en time dagligt i de 5 uger den stod i boksro/sygefold. derefter er den arbejdet meget langsomt ud på en lidt større fold, og så 3 dages skridt inden vi begyndte at lægge trav på. Iflg. dyrlægen skulle vi starte med at lægge 5 min trav på og så stille og roligt øge med 5 min for hver uge. Vi valgte så ikke at trave 5 min og 3 min er måske også lidt mere end vi faktisk gjorde. Hesten er redet på banen under genoptræningen da den ikke kan gå under rytter i naturen. mvh Mie
|
|
|
|
| jeg ville helt sikkert |
|
|
prøve med en dygtig smed og et sygebeslag. Lad eventuelt dyrlægen og smeden snakke sammen. Har i prøvet at ride den på smertestillende? det kan man jo prøve for at se hvor meget af stivheden der stammer fra smerter og hvor meget der bare er almindelig stivhed. Når du sel vhar sleidgigt ved du jo hvor vigtigt det er at blive holdt igang. Den skal ud og bevæge sig hver dag. Skridt den længe inden i sætter den i trav etc. Hvis den ellers ikke springer rundt som en kakkerlak på folden har den også rigtigt godt af at gå derude så længe som muligt. Jeg har redet masser af heste med forandringer og nydannelser i kronled og kodeled. De er alle blevet ledbehandlet med kortison og hyaluronsyre jævnligt mindst hvert halve år, har gået med sygebeslag masser af skridt og så har vi faktisk kunne holde dem gående i konkurrencer på M niveau i spring. Selvfølgelig har de ikke kunnet gå for evigt, fordi slid jo kun går en vej. Og det har da krævet meget mere end hvis det havde været raske heste. Det værste man kan udsætte en hest med forandringer i kode/kron/hovled for er en kodeledsforvridning. Dem kommer de sig sjældent over, derfor ingen vild fold og ingen fræs i skoven. Jeg synes så modsat sandra ikke du er gået hurtigt frem. hvis hesten i hele perioden er skridte en time dagligt, så er det fint som det er. Når jeg har haft skadede heste, af den ene eller anden slags, har de som regel gået på fold i hele perioden. når de så skal igang igen skridter jeg dem op på to timers skridt i løbet af ca 3 uger, startende med en halv time. derefter lægger jeg trav ind, intervaller af to min startende med to intervaller og hver anden dag sætter jeg op. Det har fungeret fint for mig. Afhængigt af skaden har jeg redet enten i skoven eller på banen. det vigtigste er for din skade at hesten ikke vrider i sine led, så den skal gå på rimeligt fast underlag. Hvilken man jo sagtens kan have på banen.
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Wenn Fliegen fliegen hinter Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach
|
|
|
|
| Træningsomlægning |
|
|
Det er virkelig dejligt at læse hvor ansvarlig og omsorgsfuld en hestejer du er  Vi har haft gode erfaringer med at heste med mindre slidskader, kan have god gavn af en grundigt kiropraktisk gennemgang efterfulgt af en træningsomlægning hvor man ændrer lidt på hestens foretrukne bevægelsesmønster. Ligesom os mennesker, er heste ofte lidt stærkere i den ene side end den anden og de kan have tendes til at belaste sig selv mere eller mindre uens. Hvis din hest har et bevægemønster, der belaster det ben med røntgenforandringerne blot en anelse mere end de andre ben, så kan det måske have en god effekt på dens holdbarhed, hvis du, sammen med de andre gode råd der kommer i tråden, kunne ændre på det, så noget af belastningen blev taget af? Vi har som sagt gode erfaringer med netop det, så det kunne måske være en mulighed for dig at prøve, så du fortsat kan få glæde af hesten?  Susan Kjærgård
|
|
|
|
| ringsko og fodertilskud |
|
|
jeg har en 17 år gammel hoppe, der har ledforandringer i hovledet på H.f, det fik hun konstateret for 8 år siden, hvor hun først var halt, siden kun let urent gående, dengang sage dyrlægerne at hun nok aldrig ville blive helt i orden igen. Men ikke des du mindre, rides hun idag daglig, og hun går stævner i middelsvær dressur. Hun fik en ledbehandling og ringsko på, med en god sål/stopning. Hun får Eqvit mobilty (fodertilskud til gamle/gigt plagede heste)Og hun fik ride pause, men kom på fold dagligt, indtil hun var rengående løs, så genoptrænede jeg langsomt på hård bund og på lige spor i skridt, mest fordi jeg gerne ville bruge hende til let skovtur og motions ridning, men hun blev ikke halt igen, og hun ville gerne arbejde, hun virkede dog lidt stram, til at starte med, da jeg efter 2 mdr skridt, prøvde at trave interval trav, men dyrlægens råd var at prøvde at ride vider, fordi gigt forandringer ofte bliver mindre generende, hvis ledet understøttes af muskler og bliver holdt smidigt, selvfølgelig med kontrol jævnligt, om hun stadig var i orden. Det er hun heldigvis og har kun haft et lille tilbagefald for et par år siden, med ny ledbehandling og kort genoptræning til følge. Hun kan i dag godt virke let utaktet under opvarming, hvis jeg har været på ferie og hun derfor ikke er blevt redet eller hun er ved at skulle have smed, men hun er fint gående efter et par minutter og jeg tror derfor at hun har bedst af, at blive brugt jævt, med respekt for hendes forbens slid, ingen stor spring og altid god lang opvarmning. Så held og lykke med din hest, måske går det ikke så galt som dyrlægerne tror.
|
|
|
|
| tak for jeres svar |
|
|
Hejsa Hvor er det skønt at læse jeres svar da de giver en vis optimisme. Vi har endnu ikke fået hesten skoet, da jeg søger med lys og lygte efter en smed heroppe som jeg tør betro opgaven. Vi har netop "fyret" den smed vi normalt har brugt da han har fejlbeskåret 3 af vores 4 heste incl vores føl fra i år. men skal tale med en smed i morgen så må jeg lige se, hvad han siger. Samtidig kæmper jeg en lille kamp med at få røntgen billederne fra ansager, til at smeden også kan se, så vi får gjort tingene rigtigt fra starten af. Susan: Kiropraktor har vi tænkt på, men ikke tilkaldt da både ansager og vores normale dyrlæge mener det er unødvendigt i forhold til bevægelsesmønstret. Men har længe overvejet det, især pga min egen lille skavank og dermed øget risiko for at ride hesten skævt, og så samtidig evt få en 3 persons vurdering af benet og røntgen billederne, da jeg ikke er helt ok med egen dyrlæges måde at se på tingene på. Jeg føler ikke rigtig at han tager det her alvorligt på nogen måde. Men hesten nyder livet for tiden, da den har holdt helt træningsfri de sidste 14 dage og en døgnfold på ca 25x30 m. ikke meget i forhold til det den normalt har gået på, men det er det største hvor hesten holder sig i rimelig ro. der bliver stadig bukket en smule mm. men ikke de store løb med pludselige vendinger og lign. Vi er netop begyndt igen med skridtture for hånd, i den store vide verden, for at få indarbejdet en tillid til omgivelserne og så er planen stille og roligt at begynde at starte ham op med rytter om en uge eller 2 i skridt og fohåbentlig få ham vænnet til at kunne gå på asfalt istedet for banen. mvh mie
|
|
|
|
| mip20.... |
|
|
Jeg kan da kun tilslutte mig Susans forslag om kiropraktor, OGSÅ selvom din egen dyrlæge og Ansager ikke finder det nødvendigt. Stol på din egen intuition - man skal altså ikke forlade sig 100 % på eksperterne, især ikke hvis mavefornemmelsen siger noget andet.
|
|
|
|
| Prøv det |
|
|
Havde også et ordentlig bøvl med en hest og dens led. Han kom hjem efter 1½ års pause pga. knæskade, og på begyndte laaangsom genoptræning. Efter et par måneder blev han bøjet, og var åbenbart uren på to bagben (ikke til at se under rytter)- det blev lokaliseret til kodeleddene. Det kom han dog igennem efter ledbehandlinger og genoptræning forfra. Så begyndte han i ny og næ at døje med et varmt kodeled, og føltes til tider uren (nærmest ikke til at se) - og det var endda modsatte ben, end det varme kodeled. Han fik pauser, mere ledbehandling og det ene og andet. Til sidst konkluderede dyrlægen at nu måtte vi prøve at fortsætte genoptræningen som sidste chance og se hvad det skete - netop fordi han den ene dag kunne være varm, men rengående, den anden dag kold men uren, og sådan kom det og gik konstant. Vi fortsatte derfor ridning, og det forsvandt. Han kom i topform og begyndte faktisk at være rigtig godt gående! Vi fandt aldrig ud af hvad det egentlig var, men forstår godt du har svært ved bare at ride. Det havde jeg og ejer det også dårligt med, men der var ikke rigtig andet for, da vi heller ikke bare ville opgive ham, når nu det var så svingende, og tilsyneladende var uden grund. Så prøv det, men mærk grundigt efter.. Det kan virke. Tænker lidt at det kan være som os andre, når først vi ikke har været igang i et længere stykke tid, er der lige et par startproblemer. Han er nu desværre blevet opgivet efter en vild foldtur som resulterede i dobbelt kodeledsforvridning, som trods ro, ikke rigtig blev forbedret + en lille flænge i modsatte forhov forårsagede ømhed. :'( Han egner sig bare ikke som ridehest, selvom han er den mest talentfulde, arbejdslystne hest jeg længe har haft at gøre med..
|
|
|
|
|
|