Logo used for printing
Ryttersnak
Træning

Natural Horsetraining
Forfatter:  Karen (zafera) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  11-03-2010 23:16

Her har vi Linda Parelli, gift med Patt Parelli den verdenskendte "horsemanship guru" som sendte opfordringer ud til sine mange tusinder fans rundt omkring i verden, om at skrive under på peditionen til FEI, imod rollkur.

Linda, som er en meget populær Parelli instruktør, er på videoen ved at lære en (efter sigende enøjet)hest at ????????

Karen

www.youtube.com/watch?v=CyF2QqP29DU

Svar på denne tråd  Forrige tråd | Næste tråd
 Ja det må guderne
Forfatter:  Lene ☻Mikado☻ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  11-03-2010 23:30

vide Dit gæt er lige så godt som mit, hun ligner en som får afløb for en masse frustrationer, STAKKELS hest

Jeg har aldrig brudt mig om Parelli, hestene ser så sure og stressede ud, det tror da pokker med den behandling.

Om hun er for eler imod rollkur er jeg ligeglad med, det hun der laver, gør mig vred og ked af det på hestens vegne

P.S det ser ud til hun får nogle ekstra "bivirkninger" omkring 3.35 inde i videoen, sådan lidt á la kyllingevingebevægelser... måske skal hun øges i medicin

MVH. Lene

stakkels hest
Forfatter:  stinedecor (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  11-03-2010 23:45

Fy for pokker! Det er ikke lige en træningsmetode, jeg vil tilslutte mig! Hesten aner jo tydeligvis ikke, hvad pokker konen vil have den til!

Men Karen, en @!#$ lugter jo ikke mindre, bare fordi der ligger en ved siden af, vel?

Nu med Painters Aleks!

RIP

Another Decor

15/5-91 - 12/1-10

Elsket og savnet

Jeg var blevet
Forfatter:  JLH ♥Wannamus♥ (Præsentation Opd.) (Skriv besked)
Dato:  11-03-2010 23:52

rasende hvis min hest blev behandlet sådan !!!

Mage til klamphuggeri skal man da lede længe efter.

MVH Janni

foråret er på vej

Velfærd!
Forfatter:  Moekkvi (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 00:26

Jeg tror nu konen mener det godt. Det ser ud som om hun prøver at vifte en bi væk der vil stikke den stakkels hest Det KAN selvfølgelig også være at det er HENDE bien vil stikke og trætovet så lige var ved hånden til at vifte med.

Jeg er dog imponeret over biens vedholdenhed. Jeg mener, at forsøge at stikke et hysterisk kvindemenneske i 4.37 minutter når der står et andet forsvarsløst offer 5 meter derfra? Det må man da respektere.

Medmindre det er simpel kønsdiskrimination fra biens side Den slags er faktisk ulovligt!!!!!!!!!

MØGBI!

Chris!

I never give up - I never give in...

Sort/hvid igen
Forfatter:  NinA (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 00:29

Karen?

Selv blind høne kan finde et korn :-D

- og det kan Linda Parelli åbenbart også, siden hun kan skrive under på en underskriftsindsamling imod rollkur (y) ;-)

:-) fra NinA

Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)

se epona.tv

Karen.. nu må du sku ta dig sammen..
Forfatter:  David (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 02:03

Ka du ikke se at det er fremtiden ??

Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning

Ja karen
Forfatter:  Michael1 (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 02:57

Du burde da vide at moral er godt, og at dobbeltmoral er endnu bedre. Roll-Kur eller ej....så er det ligefør jeg vil sammenligne det her lidt a la dét som Christine Wels lavede. Men det her er der jo ingen som råber op om, det var der nu heller ikke særligt mange som gjorde med hensyn til Christine Wels. Dét havde måske hjulpet såfremt de havde været kendte og på toppen? Ærgerligt, at det kun er hos dem man kan se overgrebene blive udført hos!

overskrift
Forfatter:  Sille ♥Masai og Crefi♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 07:28

Er der nogen der kan fortælle mig hvad hun vil have hesten til? Det er tydeligt hesten ikke ved det, men jeg kan sqi heller ikke regne det ud?

Jeg kender ikke til Parelli, andet end det en horsemanshipmetode og jeg er bestemt for at kommunikere med sine heste via kropssprog de kan forstå, men det jeg ser, giver ikke mening med det forstand jeg har på kropssprog (men jeg er heller ikke nogen guru)

Mvh

Sille

Alle kommentarer er KUN udtryk for min egen mening og erfaring.

For hver hesteejer, er der en mening om at holde hest.

Jeg respekterer at andre har en anden mening end mig :)

Michael1...
Forfatter:  Hanne 17 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 09:00

Dette er netop at råbe op om tingene, eller? Det samme gælder kommentarerne på youtube, eller ?

Det er da ikke fremlagt som et skoleeksempel på træning, eller ?

Hanne

hvad f***** har hun gang i !?
Forfatter:  Hebrana (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 09:51

Undervisning + assistance ved adfærdsproblemer.

se min præsentation for nærmere info.

Velfærd.
Dato:  12-03-2010 10:55

Karen (Zafera)

Er din pointe, at alle der er imod Rollkür, automatisk er FOR Pat Parellis hustrus træningsmetoder? Altså, at alle der har skrevet under på den petition til FEI, kritikløst sætter koppen med grøn the fra sig og klapper i hænderne af alle former for "natural horsemanship" ???

Hele humlen i debatten omkring træningsmetoder og deres (mangel på) formål, er jo at folk ikke længere lukker øjnene for voldsom behandling af heste, uanset HVEM der udfører den og indenfor hvilken gren af ridesporten.

Verden bevæger sig fremad Karen, det samme gør interessen for dyrevelfærd. Det hedder udvikling...

Michael 1

Nu ved jeg jo godt at du ikke regner Adfærdsforskere og dyrlæger for eksperter, men hvis Pat Parelli ikke er "toppen af poppen" hvem hulen er SÅ i dine øjne?

Hvorom alting er, så ser det ud som om hun forsøger at holde hestens fokus og interesse på hende selv. Den virker mere optaget af noget der foregår til højre for den. Hun anvender så ikke ligefrem en metode jeg selv ville benytte, eller se på at andre benyttede.

Hesten ignorerer hende totalt, hvilket jeg nok også ville hvis jeg var dén Kvindemennesket ser ikke ud til at have noget at byde på der kunne interesserer den...

Så er det sjovere at se maling tørre på en væg!

Chris!

Når jeg skriver
Dato:  12-03-2010 11:44

at der ikke er nogen som råber op er det jo netop fordi, at HMS med blandt andet Parelli tidligere er blevet nævnt som værende godt og fantastisk, og bare her i tråden allerede kan jeg konstatere at man selvfølgelig synes det er ubegribeligt hvad det er hun vil have hesten til, og at man også finder det mindre pænt at se på. Måske er det for at opnå en vis opmærksomhed? Men for mig at se, stopper hesten jo op, når der er rykket gevaldigt i rebet, og så bliver den alligevel jaget ud igen, og pludseligt bliver der klasket hårdt ud efter dens bagpart. Jeg synes det er systematisk psykisk tortur lidt a la Christine Wels som systematisk udførte fysik OG psykisk tortur ved at blive ved med på en 1½ meter volte at piske hesten i lysken.

Havde det nu været en vide af en toprytter som udfører Roll-Kur eller LDR er jeg næsten sikker på at der havde været ramaskrig. Dels fordi Roll-Kur nu er blevet forbudt, og dels fordi LDR som jo er tilladt, burde være forbudt jvf. de fleste anti roll-kur mennesker her på HN.

Forskellen for mig er bare, at roll-kur og ldr ikke er systematisk vold. Selvfølgelig er der nogle som er mere ekstreme i deres trænings metode valg end andre, det vil der altid være. Som jeg vurderer det, er der stor forskel på om man rider en hest meget dyb og rund for at opnå f.eks en bedre brug af dens ryg, et bedre afskub, bedre samling og bæring end systematisk at lange ud efter en hest som dermed forsøger at flytte sig, og når den gør det den får besked på, så rykkes den voldtsomt i, og når den så efterfølgende stopper op, som den jo så her får besked på, så jages den væk igen samtidigt med at der slåes efter dens bagpart.

Moekkvi! Jeg har svært ved at forstå hvordan du kan udtale dig om at jeg ikke regner adfærdsforskere og dyrlæger for eksperter? Hvor har du lige det fra? :-)

Hold da op!
Forfatter:  Luxus (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 11:57

Jeg har ingen mening om hvad hun prøver at træne, men det er absolut IKKE en træningsmetode jeg kan forene mig med

Moekkvi
Forfatter:  Anna Aissa (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 12:28

Mon ikke Karens pointe er, hvor mærkeligt det virker, at en dame, som på den ene side (eller udadtil??) går så meget op i hestevelfærd, at hun gør en stor indsats imod rollkur, samtidig står og laver den her form for 'træning'?

Sådan læser jeg det i hvert fald. Altså at det er utroligt, at hun ikke også kan se det forkerte i sin egen træning, når hun nu rent faktisk går op i hestevenlig træning.

Jeg tror også, at træningen her går ud på at få hesten til at være opmærksom - synes hun siger et eller andet i den retning på videoen. Men det er kun et gæt.

Bedste hilsner

Anna

Skal du ud at spise i Århus? Prøv den lille hyggelige restaurant Lecoq i latinerkvarteret.

Anna!!!
Dato:  12-03-2010 12:39

jeg tror også det er netop dét som er Karens pointe :-)

flere videoer
Forfatter:  Lillefod 1 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 13:26
 det hun laver er...
Forfatter:  Anette Riise Støvring (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 14:09

I den omtalte video med Linda Parelli, er problemet at hesten overhovedet ikke har fokus på rytteren/mennesket. Den er alle andre steder henne. Den vader bare rundt og er faktisk ret ligeglaad med personen.

Linda prøver at trænge igennem til hesten og få fokus over på hende, selvom det er en lang sej kamp.

Det er sindsygt farligt at ride på sådan en hest. Er du gal mand.

Om man så kan lige metoden eller ej så skal man skabe kontakt til dyret og "hjælperne" bliver jo mere og mere voldsomme jo mere hesten vælger at overhøre dem

123456
Forfatter:  HorsemanshipFan (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 15:21

Uanset hvad grunden er så må det være muligt at starte med at lære hesten at bakke en kortere afstand end ud for enden at rebet.

Det er simpelthen ufatteligt, at det skal være sådan !!

Jeg er også tilhænger af støvsuger metoden og alt mulig andet men jeg er ikke tilhænger af at bede en hest om mere end den kan overkomme og den ved tilsyneladende overhovedet ikke hvad den skal gøre ved det pres.

Så i mine øjne så burde den hest virkelig være startet med at have haft en lant nemmere opgave end det den bliver bedt om !!

Det er en fuldstændig uoverkommelig opgave at bede den om det der bliver bedt om - og ja jeg kender godt heste, der bare vader af sted men der er måden altså bare at bede dem om 2 skridt ad gangen i starten i stedet for 15.

I min verden så bliver der sprugt om så meget fra den hest, at den nærmest knækker ved det... om det så er livsfarligt eller ej, så er det bestemt muligt at få den til at gøre tingene for et meget meget mindre pres end det der bliver brugt.

Jeg kan fx sige min egen - og nej han er ikke Parelli trænet, men han er heller ikke spor nemt at træne med, fordi han har været temmelig seperationsangst - men der er kunsten altså at bede om så små skridt de første par gange at hesten ikke knækker ved at få en sådan opgave.

Carpe Diem - sieze the day:

"Gather thy rosebuds while ye may

Old times is stil flying

And the same flower that smiles today

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

nu var hovedemnet jo...
Forfatter:  Anette Riise Støvring (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 15:34

hvad hun prøvede på med den hest. Så kan vi jo altid være enige eller uenige om den metode hun bruger. Når vi ikke kender den kan vi ikke utale os om, om Linda er for hård/kræver for meget af den.

Hvis man kigger de to andre videoer som lillefod1 har fundet som er forhistorien til den 3 video Karen har stilt spørgsmåls tegn ved. Så kan man se at hovedproblemet er at hesten ikke har fokus på rytter.

Jeg ville heller ikke selv bruge så kraftige hjælpere til at starte med eller stille høje krav til hesten som noget af det første.

Men da dens opmærksomhed er på alt muligt andet end hvor den burde være. Ja så vælger Linda jo det vi ser på videoen.

Om det er rigtig eller forkert er jo op til hver enkelt selv at vurder.

Jeg holder mig bare til hvad hovdet emnet er.

Ja, det er da
Forfatter:  LindaKW (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 16:10

...noget værre skidt at se på, Karen, det vil jeg give dig ret i.

Konen stresser jo hesten op, idet hun fyrer "kommandoer" og straffe af i én lang køre, og den arme hest fatter ikke en pind af, hvad den skal.

Og så er jeg da iøvrigt fløjtende ligeglad med om det er fru Parelli herself, paven, min nabo eller min mor, der laver den slags. Jeg synes det er noget skidt lige meget hvem, der udfører det.

Jeg har nemlig ikke en guru.....ligesom visse andre, der f.eks. synes, at fordi nogen hedder Anky eller Andreas, så KAN det kun være rigtigt, lige meget hvad de gør ved deres heste.

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
 Jeg har det
Dato:  12-03-2010 19:03

ligesom Linda (y)

I øvrigt har jeg mange gange for en del år siden herinde udtalt mig om Parelli, at det bestemt ikke var min kop te - og det kan jeg se, at det stadig ikke er ;-)

se epona.tv

Øv....
Forfatter:  JulieTaylor (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 19:57

Stakkels hest :( Jeg er heller ikke særligt begejstret for Parelli, og har aldrig været det. Jeg kender til nogle gode trænere, som er uddannet i Parelli, men jeg kan ikke lide den rigide systematik i det, og jeg synes, det er synd for hesten, når mennesket retfærdiggør hårdhændet, unfair behandling af den med at "den ignorerer mig" eller "den er temperamentsfuld". Nogle gange er man nødt til at tage fat, men så skal man sørge for at hesten har en chance for at lære det, den skal lære, hurtigst muligt, og det er svært, når det, man vil have den til at lære ("respekt") ikke eksisterer i dens verdensbillede

Mvh

Julie

Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)

okay...
Forfatter:  Hebrana (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 21:07

så siger vi jeg er så stresset at jeg fuldstændig hovedløst farer rundt og kan nærmest ikke samle bare en enkelt tanke til en "rationel" handling henimod faktisk at redde mig selv ud af suppedasen.. bare tumle tumle rundt i min egen skal hvilken vej, hvorhen, hvad sker der, hvor skal jeg gå hen, skal jeg løbe, skal jeg blive skal jeg baaah!!!! og imens jeg har det sådan er der en stor grim fulg der bliver ved med at fare ned og hakke næbet i skallen på mig, jeg aner ikke hvor F***** den kommer fra for i min skal er jeg helt sfskåret fra at bruge nok fokus på at finde ud af det men hak! hak! væk lidt så HAK!

.......... jøsses mand... jeg fatter simpelthen ikke at der er mennesker som ikke kan regne ud det er DEN FORKERTE VEJ?

Hesten er FOR MEGET -alting! Laangt Forbi apatisk, over i "DØV flagren rundt men ikke nok til det faktisk redder mig...suppe.."

ja. så sæt for pokker da tempoet forventningen, rytmen, presset alting ned......

HAK HAK øh hjælper iKKE??!!

eiii jeg plejer bare trykke videre når jeg ser den her slags tråde, men nu var det så en smutter... sorry mit gylp

Undervisning + assistance ved adfærdsproblemer.

se min præsentation for nærmere info.

griner..
Forfatter:  nimbus 1 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 21:14

Ihukommende de mange, der for 10 år siden ikke kunne begå sig uden den videnskabelige brug af join-up og carrot-stick, så kan vel få en følelse af Deja-vue, ikke sandt..

Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

Michael1
Forfatter:  Diaz (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  12-03-2010 21:24

"Som jeg vurderer det, er der stor forskel på om man rider en hest meget dyb og rund for at opnå f.eks en bedre brug af dens ryg, et bedre afskub, bedre samling og bæring..."

Men det er jo blevet påvist, at en hest, som er blevet krøllet sammen i halsen (eller mere candyfloss-agtigt: "gjort dyb og rund"), huler i lænden og padler med bagbenene bagude i forhold til kroppen - meget modproduktivt for 'samling', som gerne skulle betyde, at hesten bærer ind under sit tyngdepunkt.

Hvorfor så krølle den så meget sammen? Og er det ikke ligemeget, om faconen heller 'rollkur' eller 'LDR'? Same same?

Jeg forstår intet.

Akrylnegle laves i Frederikssundsområdet af certificeret CND designer. 3 ugers holdbarhedsgaranti og mulighed for glimmer og sten. Se link på præs.

SunSpa airbrush tanning til 75,- tilbydes også.

Dyb og rund ?
Dato:  12-03-2010 21:42

Så er hesten vel heller ikke krøllet sammen ?

Diaz hvordan synes du hesten skal gå ?

Ligesom i de gamle western film ?

MVH Janni

foråret er på vej

123456
Dato:  12-03-2010 23:15

Moekkvi

Er din pointe, at alle der er imod Rollkür, automatisk er FOR Pat Parellis hustrus træningsmetoder? Altså, at alle der har skrevet under på den petition til FEI, kritikløst sætter koppen med grøn the fra sig og klapper i hænderne af alle former for "natural horsemanship" ???

Nej min pointe er at overgreb på en hest INTET har med hestens hovedposition at gøre.

Jeg har været i Herning i dag og her overværede jeg bla. opvarmningen til nogle gangartsklasser med de yngre heste. For mig er det meget tydeligt at det der betyder noget for hesten, er hvorvidt rytteren formår at "tage lederskab" og hvorvidt rytteren har forståelse og talent for at give de rette signaler til hesten. De heste der bliver redet af sådan en rytter er "fit for fight" og viser fuld tillid til Deres rytter uanset hvilken hovedposition de bliver redet i.

Andreas Helgstrand og Anna Blomgren er sådanne ryttere og jeg vil vove den påstand at de heste der bliver redet af Dem har meget bedre forudsætninger for at blive vist optimalt end mange af de andre.

Diskussionen om taktfejl, bag lod ridning etc., er for mig et spørgsmål om "smag" og "fordringer", ikke om hestevelfærd. Jeg bryder mig ikke om at blive påduttet en bestemt smag, bla.derfor blander jeg mig i debatten.

Hvis det drejede sig om hestevelfærd så burde der blive skrevet under på den ene pedition efter den anden, mod al den hårdhændede og talentløse ridnig, man ser inden for ALLE former for ridesport/rideretninger.

Det er ikke tilfældet, man kaster sig over en bestemt "gren" af sporten fordi man mener at det er noget man har forstand på og så vender man det "blinde øje" til alle de andre overgreb!

Hvis overgreb som det Linda Parelli viser i videoen stiltiende bliver accepteret af de folk der overværer det, så er de lige så skyldige som hun er, derfor er mit råd at vi alle må prøve at smide vores autoritetets tro over bord og få sat en stopper for det så snart vi ser det.

Såfremt rytterne kunne være mere realistiske hvad angår Deres samt hestens evner for at klare opgaven, så tror jeg at vi er nået yderligere et skridt på vejen, i forhold til at forbedre vilkårene for hestene.

Godnat fra Karen

som glæder sig til endnu en dag i Herning i morgen !

Karen dog
Dato:  13-03-2010 01:40

Jeg har netop skrevet, at jeg personligt har udtalt mig på en måde, der ikke var til fordel for Parelli-metoden, dengang jeg fik kendskab til dens eksistens for omkring 5-6 år siden ;-)

Men du skriver:

Hvis det drejede sig om hestevelfærd så burde der blive skrevet under på den ene pedition efter den anden, mod al den hårdhændede og talentløse ridnig, man ser inden for ALLE former for ridesport/rideretninger.

Det er ikke tilfældet, man kaster sig over en bestemt "gren" af sporten fordi man mener at det er noget man har forstand på og så vender man det "blinde øje" til alle de andre overgreb!

Det mener jeg faktisk slet ikke, du har ret i. Det sikreste sted at sætte ind i mod det, man anser for at være urimelig adfærd overfor heste, er da imod den herskende mening hos magthaverne - som altså ikke er Parelli, men DRF og FEI og deres håndtering af egne regler :-P

At det så går ud over nogle af de ryttere, der benytter sig af de mere ekstreme udgaver af den tilladte ridning, er sådan set rigtig ærgerligt, fordi de jo kun handler på en måde som forbundene belønner dem for :-( - men man kan næsten jo ikke påvise og dokumentere 'hændelserne' - uden at fremvise det på en eller anden måde....

Når du viser det med Linda Parelli, virker det på mig snarere som: se, her er også nogen som rider/træner grimt 8-) Og det giver jeg dig ret i.

Men det gør jo ikke LDRollkur mere hestevenlig 8-)

se epona.tv

Karen (zafera)
Dato:  13-03-2010 11:09

Det er helt klart det mest fornuftige indlæg jeg nogensinde læst fra din side og jeg vil give dig fuldstændigt ret

Overgreb har intet med hovedets placering at gøre og overgreb er lige forkert, uanset hvilken gren af sporten det foregår indenfor. Der bliver begået hundredevis af forskellige typer overgreb mod heste hver dag, indenfor dressur, spring, military, skovtursridning OG HMS.

Nogle overgreb bliver begået pga uvidenhed, andre pga mangel på talent, ukontrolleret temperament, for høje ambitioner, mangel på indføling og i, forhåbentligt, få tilfælde - direkte ondskab.

Og så er der de ovegreb som bliver begået, som en accepteret, integreret del af et moderne træningssystem...

Det ville være komplet umuligt at skulle slå ned på ALLE former for overgreb, på samme tid og et eller andet sted bliver man jo nødt til at starte. Jeg tror man er startet med Rollkür, fordi dressur er den mest eksponerede gren af ridningen, fordi dressur er den mest tekniske og teoretiske gren og fordi disse accepterede overgreb strider direkte imod målet med dressur.

Hvis springryttere begyndte at træne deres heste i at kravle under springene istedet for at hoppe over - og så krævede at reglerne blev tilpasset deres nye "stil", så var der nok også et par springfans der ville mene at dén gren var på afveje.

Jeg vil jo mene at jeg netop sætter mig udover min egen ridestil og forsøger at lære om en anden gren af sporten for at komme overgrebene til livs, for jeg er ikke dressurrytter men terrænrytter. Problemet er jo så at min mening og viden åbenbart ikke tæller, da jeg bliver regnet for amatør og skovtursrytter.

Jeg forstår ikke disse overgreb, jeg forstår ikke træningsmetoden, jeg forstår ikke formålet med den, da den tydeligvis IKKE fører frem til det mål dressur handler om - og jeg forstår IKKE at man kan forsvare det med at TAKT og BÆRING er overflødigt (og umuligt at opnå) i moderne topdressur!

Jeg forstår heller ikke Linda Parellis måde at "opdrage" denne hest til at være koncentreret og hvis hun havde brugt metoden på en af mine heste, så havde jeg brækket hendes arme - rent bogstaveligt talt.

Rollkür og LDR er ikke de værste problemer i ridesporten, men de er, pt, de mest synlige symptomer på alt hvad der er galt! Hestene bliver trænet udfra menneskelige ambitioner og med menneskelig teknik. Hvornår går vi tilbage til at opfatte heste som dyr?

Du skriver selv:

For mig er det meget tydeligt at det der betyder noget for hesten, er hvorvidt rytteren formår at "tage lederskab" og hvorvidt rytteren har forståelse og talent for at give de rette signaler til hesten. De heste der bliver redet af sådan en rytter er "fit for fight" og viser fuld tillid til Deres rytter uanset hvilken hovedposition de bliver redet i.

De rette signaler til hesten, er det eneste fælles sprog vi har med et umælende dyr. Lederskab, tillid og respekt SKAL elimineres fra rytter-ordbogen. De har ingen berettigelse og skaber en grundopfattelse af hesten der er fuldstændigt forfejlet, da heste IKKE lægger vægt på samme ting i disse begreber som mennesker gør. Alt hvad der kan lægge skyld hos et dyr er forkert, medmindre det drejer sig om et direkte fysisk problem.

Jeg gik til ridning i et års tid da jeg var 12 år. Jeg red ikke særligt meget da jeg var talentløs og VIDSTE at jeg var talentløs, men jeg elskede at omgåes hestene og jeg elskede at se på dem. For mig var de selve symbolet på harmoni og skønhed. Da jeg ved et tilfælde kom ind i hesteverdenen igen for 4 år siden, havde jeg en lykkelig forventning om, endnu engang, at skulle stifte bekendtskab med denne fantastiske kerne af harmoni jeg kunne huske fra barndomsårene...

Jeg er SKUFFET og jeg er faktisk vred! Ridesporten er IKKE hvad jeg troede og jo mere man graver i den, jo mere rådden viser den sig at være. Jeg ville inderligt ønske at jeg havde fulgt min første indskydelse og købt en sejlbåd istedet.

Nu anskaffede jeg mig så istedet 2 heste og de skal ikke nogen steder. Det er min pligt at give dem alt hvad jeg formår, at sørge for alle deres behov er opfyldt før mine egne, at sætte mig ind i alt hvad der vedrører deres træning og pleje og give dem det bedst mulige liv der står i min magt. Så må jeg tage ud og sejle i mit næste liv. Der er ingen forskel på at have heste og at have børn!

Chris!

griner..
Dato:  13-03-2010 13:19

Jeg kan heldigvis slagte min hest, det ligger desværre lidt tungere med børnene..

Eric Cartman

Her knækker filmen så
Dato:  13-03-2010 13:32

for mig. Et hest er et BRUGS dyr og jeg mener bestemt ikke man bør/kan sammenligne den med et barn.

Uanset hvilket discilin man rider, ej heller hvis man slet ikke rider den. Børn har man jo heller ikke sovende ude i en boks, gående i en indhegning hele dagen osv.

Jeg mener også man i et vist omfang bør have en form for lederskab overfor sådan et stort dyr. Men derfor kan/og bør man dog behandle dem respekt. Men at stå og udføre et overgreb mod en hest som INTET aner om hvad og hvorfor som man ser her på videoen går langt over min forstand.

hmmmm...
Dato:  13-03-2010 13:47

Her har vi nok kernen i mange uenigheder..Tillægger man hesten samme rettigheder som et menneske, fordi man har samme følelsesmæssige udbytte af det, som ved omgang med andre mennesker..

Her har mine børn det faktisk værre. Vil min hest ikke arte sig, så hedder det dyrlæge, selvransagelse, nedskrivninger af forventninger..Vil min 15 årige søn ikke opføre sig passende i tysktimerne, valgt af mig, så har han bare at holde kaje, skønt jeg medgiver ham at læreren er en b##.

Ens børn vil man hele deres børneliv træffe beslutninger for, tit ikke populære, da man håber de kan blive lukket ud i samfundet, uden at behøve ens støtte.

Ens hest, den har man for egen fornøjelse, medmindre man sælger den til LåsbySvendsen, så trives den såmænd nok ligeså godt hos andre, som hos en selv.

Eric Cartman

Westernhest
Forfatter:  Diaz (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  13-03-2010 19:56

JLH ?Wannamus?

Jeg synes, en dressurhest skal se sådan her ud når den er max. samlet :)

I modsætning til pseudo-piaffen forneden, hvor hesten er hul i lænden, topper op bagtil, er på forparten og voldsomt bag lod, hvilket forklarer den hule lænd og hvordan hesten hæmmes i at bære bagtil. Men okay, kandarstangen er jo så også vandret 98% af tiden, når hesten underneden fremvises, så det kan vel ikke overraske nogen, at den unddrager sig biddet og må gå bag dette:

Akrylnegle laves i Frederikssundsområdet af certificeret CND designer. 3 ugers holdbarhedsgaranti og mulighed for glimmer og sten. Se link på præs.

SunSpa airbrush tanning til 75,- tilbydes også.

fordrejer tingene
Forfatter:  Søs 1 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  13-03-2010 21:15

Michael og Nimbus - det er jo en fordrejning af Chris' intention med sammenligningen. Den går jo bare på, at når vi som mennsker tager ansvaret for levende skabninger, der ikke kan tage vare på sig selv - så har vi en forbandet forpligtelse til at passe ordenligt på dem. Derfor nævner man jo tit børn og dyr i samme åndedrag - men det betyder sgu da ikek at de har brug for det samme.

Chris' som sædvanlig kæmperos til din skarphed - især bøjer jeg mig i støvet over denne:

De rette signaler til hesten, er det eneste fælles sprog vi har med et umælende dyr. Lederskab, tillid og respekt SKAL elimineres fra rytter-ordbogen. De har ingen berettigelse og skaber en grundopfattelse af hesten der er fuldstændigt forfejlet, da heste IKKE lægger vægt på samme ting i disse begreber som mennesker gør. Alt hvad der kan lægge skyld hos et dyr er forkert, medmindre det drejer sig om et direkte fysisk problem.

Jeg KRÆVER, at HN's udvalg af smilies bliver udvidet :-)

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

Søs 1...
Dato:  13-03-2010 23:22

Ja jeg synes da også at min mening var tydelig, men jeg skal måske også have udvidet mit lager af smileys for at kunne udtrykke mig så folk forstår mig

Michael og Nimbus:

Var den ene linje det eneste der kunne bruges til noget i mit indlæg?

Chris!

moekkvi
Dato:  14-03-2010 03:56

Hvad vil du have jeg skal sige? :-)

Du er meget skuffet og harm over hvordan ridesporten har ændret sig i den tid du har været borte - det er jo din ret at have det sådan, og det skal jeg da bestemt ikke være herre over at bedømme. Jeg synes nu heller ikke alt er lutter idyl - og synes heller aldrig det har været det. Og for at være helt ærligt så synes jeg nu heller ikke det har ændret sig i de 32 år jeg har været med. Der har ALTID foregået grumme ting indenfor ridesporten og heste/velfærden iøvrigt - og det gør der stadigt. Jeg tror. hvis jeg skal være helt ærlig, ikke at det er ridesporten som har ændret sig ret meget i forhold til det grumme mod vore heste, men derimod velfærden generelt.

Roll-Kur - LDR - - Støvsugerridning og hvad det ellers kaldes, har altid eksisteret og været brugt flittigt er jeg sikker på. Jeg tror bare forskellen er, at det er blevet" moderne" at råbe højt, og at det er blevet endnu mere legalt, at forsøge at "forbeholde" sig retten, til at have den endegyldige sandhed i forhold til hvad der er rigtigt valg af ridemetode. Og for at være endnu mere ærlig så finder jeg hverken bag lod ridning - Andreas´s og Edward Gal´s LDR ridning for være grim ridning og KUN med det formål at knække knolden sammen på hesten og så ellers være ligeglade med hvordan den ellers har det. Jeg er sikkert meget naiv, dum og blind, men jeg ser smidigt og godt gående heste. Dét jeg ikke bryder mig om att se, er heste som virkeligt er redet på FORPARTEN, eller krøllet vildt sammen som når man ser en RIGTIOG roll-kur redet hest.

Jeg bryder mig heller ikke om at se en hest blive rykket voldsomt i med en longe, specielt når den ikke ved hvad den har gjort forkert, eller hvad den skal gøre i sådan en situation, og specielt ikke når dette efterfølges af slåen ud efter dens bagpart, når den endeligt står stille.

Jeg bryder mig specielt heller ikke om at se rundt omkring på de lokale ridesteder hvordan ponyer/heste gennemtæskes af deres ryttere, eller se de står inde i en boks 23½ time dagligt, eller for den sags skyld trækkes døde ud af stalden fordi en eller anden åndamøbe har "glemt" at fodre den.

Jeg vil med selv min vildeste fantasi ikke tro på at ryttere som rider rundt på dyrtindkøbte heste(betalt af dem selv eller af en sponsor) rider disse igennem flere år velvidende at de udøver overgrab KUN for at fremstå som værende de bedste med poræmier for øje. Jeg tror stadigt fuldt og fast på, at disse ryttere har reelle hensigter, og selv tror på at netop den træningsmetode de benytter sig af, er vejen frem som andre mener det er vejen frem at ride sin hest med mulen i sandet igennem en årrække, uden kontakt til hestens mund overhovedet.

Prøv at kigge på statisikken. Kig på avlshingstenes/hoppernes gennemsnitslige alder. (Hingstene har iøvrigt ved siden af deres karriere et langt liv hvor de OGSÅ skal præstere på banerne. Kig på toprytternes hestes gennemsnitslige alder - og så sammenlign med de heste som er "alm. rideheste".

Dét synes jeg siger meget om holdbarheden OG hestevelfærden! Dét giver mig et "clue" om at tophestene(hvor iblandt en del jo ved siden af fungerer i avlen) rent faktisk bliver passet på. HVIS de blev redet således at det ville skade deres skelet OG deres psyke så ville de ikke kunne holde på hverken den ene eller den anden måde - er jeg i hverflad overbevist om.

En hest SKAL selvfølgelig passes efter kunstens regler. Det kan der IKKE herske nogen tvivl om. Men hvem skal definere HVAD der er korrekt og hvad som IKKE er? Det er levende individer vi har med at gøre, og det må være helt op til hvad som passer til det enkelte individ?

griner..
Dato:  14-03-2010 08:36

Nu er jeg nødt til at lave en klassiker...

Jeg er enig med Michael...

Eric Cartman

123456
Dato:  14-03-2010 12:12

Jeg KRÆVER, at HN's udvalg af smilies bliver udvidet

Super ide Søs mit forslag er, at der skal være mulighed for at hente nogle smilies der kan tydeliggøre hvorvidt man ønsker at tråden bliver invaderet af "de nyfrelste" eller ej. Der kunne evt. være er par smilies der forestiller en engel med vinger og glorie. Den ene engel skal være med et kryds henover, den anden uden.

Det skulle så være muligt at placere dem i "overskriften" så man på forhånd kan se hvilke tråde man ønsker at læse!

og så lige sådan en til dig Michael.

Karen

123456
Dato:  14-03-2010 13:01

Og så var der jo nok dem der ville ønske at denne her eller denne her stod og "blinkede" ud for de tråde som jeg deltager i.

Karen

Jeg synes
Dato:  14-03-2010 18:26

det ville være bedre med en procentsats for, hvor mange gode argumenter der viser sig på hver side af debatten i trådene (y) :-D

se epona.tv

Frelste
Forfatter:  Misser (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  14-03-2010 18:51

Fri mig for nyfrelste såvel som for gammelfrelste. Begge dele er bare SÅÅÅ træls

Herlige smileys Søs

Mange hilsner fra Misser
 Jeg kan ikke
Forfatter:  gizmomis (Signe Larsen) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  14-03-2010 19:30

rigtig se hvad den video har at gøre med roll-kur/LDR.. ja hun har skrevet under.. og ?? det betyder vel ikke at vi alle sammen skal synes hun er en helt og gør alt perfekt ?

Jeg er ikke specielt vild med parellis metoder.. slet ikke efter en af dere uddannede trænere mente min pony skulle slåes i hoved med et reb fordi den skulle lære respekt og holde afstand

Synes det er stressende og dårlig træning der vises på den video, men det ændre da ikke på hvad jeg synes om roll-kur/LDR.. og lavede nogle en underskrift indsamling mod denne form for træning (altså den på videoen) så skrev jeg gerne under..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

!!!!!!
Forfatter:  Mathilde ♥Megan♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  14-03-2010 19:40

Jeg har kun ÉN ting at sige !!!

Hvis jeg var den hest havde jeg losset hende LIGE i hovedet !!!

FÆRDIG !!!

Diaz - jeg
Dato:  14-03-2010 20:01

giver dig ret i at det første billede ser bedst ud; det andet ser lidt anstrengt ud.

Tror du ikke også at nr. 1´s piaffe vil få flere karakterer end nr 2´s ?

Det håber jeg virkelig

Men igen det er jo hele ridtet der tæller og de her billeder er kun et sekund taget udaf en helhed.

MVH Janni

foråret er på vej

tillid, respekt
Forfatter:  Astrid Vrang (Enghavegård) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  14-03-2010 20:20

Det kan godt være at det er lidt af en tangent at gå ud af, men jeg forstår ikke helt, hvad der er galt med at arbejde med tillid og respekt?

Moekkvi skrev:

Jeg kan godt se, at det er respons på Karens indlæg, og at din pointe er den sidste sætning "Alt hvad der kan lægge skyld hos et dyr...". Jeg forstår det sådan, at man skal undgå at give hesten skylden, "for den burde virkelig vide, hvad jeg vil have den til", er det nogenlunde rigtigt fattet? Som min gamle ridelærer messede med dyb røst: "Det Er Altid Hundrede Procent Rytterens Fejl!" Og jeg kan nok følge dig i, at man kan komme ud i noget snavs, når man tolker hestens reaktioner ud fra vores begrebsverden. Men at man slet ikke skulle kunne bruge de ord....? Skulle tillid og respekt slet ikke kunne findes mellem heste og mennesker? OK, vi kan ikke vide med sikkerhed, hvordan hestenes ser verden, men for mig har det godt nok altid set ud som om, at heste har mere tillid til nogle mennesker end til andre, og at man kan gøre sig fortjent til deres tillid, såvel som til mangel på samme. Det sidste ville jeg tro blev resultatet af fru Parellis behandling af den stakkels stressede hest.

Hestenes tillid (og andre følelser) er måske ikke præcis som vores, men når de ser ud til at ligne, kan man vel godt bruge ordene (med passende forsigtighed), når vi forsøger at tolke deres reaktioner på alt det mærkelige, vi foretager os med dem?

123456
Forfatter:  solospanjolo (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  14-03-2010 20:40

Jeg fristes til at spørge.... hvad gør man så ???

...man står med en hest -som på ingen måder ser en! og ikke har planer om at undgå at løbe ind i en. Man kan på ingen måder være sikker på den ikke går direkte efter en og måske pløjer en ned.

Hvad gør man for at få hesten under kontrol ?

Working Equitation Denmark

www.we-dk.webbyen.dk

Min lille hjemmeside

www.alaskan-malamute.webbyen.dk

solospanjolo
Dato:  14-03-2010 20:55

Jeg må simpelthen være dig svar skyldig på det punkt. Jeg har valgt, ikke at arbejde med andre folks heste, simpelthen fordi jeg ikke VIL stå i en situation hvor den slags metoder kan være nødvendige.

Hesten på videoen opfører sig ikke som den gør, fordi den bare ER sådan, men fordi den er BLEVET det. Hvis man skal placere skylden nogensteder, vil det blive hos ejer og/eller rytter.

En hest burde aldrig komme til det punkt hvor den viste den opførsel, men verden er desværre ikke perfekt og det er hestefolk heller ikke.

Jeg går ud fra at Fru Parelli ved hvad hun foretager sig, men det er absolut ikke kønt at se på og jeg ville ikke acceptere at hun gjorde det ved en af mine krikker.

Men igen, hvis det var nødvendigt ved mine, så ville jeg nok tage konsekvensen og begynde at dyrke badminton istedet for ridning...

Chris!

Astrid Vrang (Enghavegård)
Dato:  14-03-2010 21:14

Sakset fra mit indlæg i en ældre tråd:

Den praktiske udførelse er selvfølgelig vigtigere end hvilke ord man bruger om træningen. Men ordene er med til at forme vores forståelse for forholdet mellem menneske og hest.

Lige såvel som negativt ladede ord ikke kan undgå at præge os, kan ord med en undertone af dominans heller ikke.

Der bliver, i hesteverdenen, brugt adskillige ord og vendinger, der skader mere end de gavner og medfører forvirring og misforståelser. Mange af ordene bliver ikke brugt i deres bogstaveligste forstand, men i mangel af bedre beskrivelse. Alligevel kan de undgå at påvirke os en lille smule.

Forholdet mellem en hest og dens ejer, er meget kompliceret og enormt svært at beskrive uden at bruge ord der på den ene eller anden måde menneskeliggør hesten.

Jeg gør det selv!

Men utroligt mange mennesker har svært ved at se hesten som et dyr og projekterer deres egne følelser og værdier over på den. Det er altid i en eller anden grad, til skade for hesten.

Det er meget tydeligt i trådene her på HN. Fælles for alle ordene er, at de stort set altid placerer skylden for problemerne hos hesten og undskylder ejerens manglende evner og forståelse.

Ord og vendinger man tit støder på:

-Gider ikke.

-Doven.

-meget vilje.

-sin egen mening om tingene.

-Hoppe med stort H.

-Fræk.

-ulydig.

-Hesten hygger sig i sin boks.

-Hesten keder sig på fold.

-Hesten ser "spøgelser".

-osv...

Alt sammen er med til at forme vores opfattelse af HVAD og HVORDAN hesten er, indenfor de rammer ordenes betydning automatisk ridser op i vores underbevidsthed.

På samme måde bliver vi begrænset af ord som respekt, dominans, lederskab, tillid og kærlighed, da disse ord har en bestemt betydning der er begrænset til VORES verden.

Jeg er ikke i tvivl om at heste er i besiddelse af følelser og at de til en vis grad opererer med de ovenstående begreber, men deres måde at se verden på som bytte- og flugtdyr, gør nødvendigvis, at de værdier der ligger til grund for deres defination af begreberne er markant anderledes end vores...

Der er også denne virkeligt spændende og lærerige (omend alt for korte) tråd om emnet, der desværre afgik ved døden:

www.heste-nettet.dk/forum/3/359924/ 359535/

Chris!

damage control
Forfatter:  Susan Kjærgård (Blue Berry Hill) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  14-03-2010 21:33

Solospanjolo: Som jeg ser det, så kan man godt risikere at befinde sig i en uhensigtsmæssig situation hvor det kan blive nødvendigt med et højt pres, i form af det jeg kalder "damage control" for at sike sin egen, hestens eller andre menneskers sikkerhed i en farlig situation.

Jeg synes dog overhovedet ikke det vi ser på videoen kan kategoriseres som en sådan situation. Damen får jo masser af muligheder for at få ro på, hesten giver op til flere åbninger, hvor hun kunne have skruet ned, men i stedet bliver hun ved.. Jeg er et menneske og jeg fatter overhovedet ikke hvad det er hun prøver at opnå?? Hvordan skal den enøjede hest dog så forstå det?

Jeg opfatter ikke damen som et menneske der forsøger at hjælpe en hest til en bedre forståelse, men derimod en dame der i frustration kæmper for sit eget ego og Gud hvor blev jeg skuffet da jeg fandt ud af at damen er "selveste" Linda Parelli.

Hendes undskyldning for at gå så hårdhændet til denne hest, klinger ligeså hult som rollkur rytternes argumenter om løsgøring i mine ører..

Så tænk at det skulle ske, men jeg er næsten enig med Karen!

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

Har du set den nye uddannelse ?

Moekkvi
Dato:  14-03-2010 21:56

Du skriver:

Hesten på videoen opfører sig ikke som den gør, fordi den bare ER sådan, men fordi den er BLEVET det. Hvis man skal placere skylden nogensteder, vil det blive hos ejer og/eller rytter.

ENIG !!!

Helt og aldeles enig!!

Men skal vi blive hængende i hvis skyld det er ???

Og hvis vi skal, så er det jo ret sikkert ikke fru Linda´s skyld.

Nej vel og vi må jo nok se i øjnene, at vi ikke alle sammen her på jorden er lige kloge og lige dygtige. Jeg vælger at tro at de mennesker som kommer hos Parelli...her LindaP(høhø) ...kommer fordi de ser de har et problem og gerne vil gøre det bedre.

Hvis fru parelli valgte at kegle rundt som en kylling om min hest ville jeg osse rive hoved at hende.

Humlen er at hun ville aldrig gøre det, heller ikke med din hest, fordi det aldrig ville blive aktuelt. Du svarer selv på det...den er godt opdraget. Så hvorfor skulle hun så ??

Jeg ser hun tænder lige præcis så meget op for den her hest, som der lige præcis er nødvendigt, for den her hest. Hun tæver ikke på den, hun hakker den ikke i tænderne.

Hun flagre og genere den lige præcis så meget som den selv popper ud med. Hun matcher det den gør.

Hesten kaster skulderen mod hende flere gange og det er derfor hun beder den GÅ VÆK/HOLDE AFSTAND (skrevet med stort fordi hun jo netop råber det til den. Nr. 1 i Parelli er at passe på sig selv og sætte det man laver op efter succes!

Havde det været en hest som var nervøs/bange for hende eller løb rundt og rundt om hende i angst, havde hun jo ikke brugt denne her taktik. Hesten er voldsom MOD hende og derfor er hun lige præcis nok voldsom mod den. Igen, hun matcher kun dens udbrud og ikke mere end det. Hun stopper i det sek. den gør. Og det er ikke en detalje, men nok nærmere hele aftalen.

Heste lærer forskelligt og nogle heste er lette at flytte fortil og andre er lettere at flytte bagtil. Det er i øvrigt derfor hun skifter taktik og pludselig beder den flytte rumpen.

Jeg mener der var en der skrev at hun var ved at lærer hesten at bakke.

Hun er IKKE ved at lærer heste at bakke. Hun ønsker at få hesten på afstand FORDI DEN ER FARLIG!

Og samtidig ønsker hun den ser hende og først derefter kan der kobles kontakt.

...Og så kan den derefter en dag lærer at bakke

Jeg er helt enig i at hesten er stakkels fordi den har levet hos nogen som ikke har givet den en god tro på mennesker. Den har tydeligvis ikke for fem øre støtte og ro i at være sammen med mennesker.

www.we-dk.webbyen.dk

Min lille hjemmeside

tjaaah...
Dato:  14-03-2010 21:58

Susan, noget af det, bla. Karen, Michael og undertegnede prøver på at råbe op om, er, at "Antitopridnings"-ligaen, er ved at være en ligeså stor industri, som eliteridningen..Vel er der penge i Anky underlag, men at dømme efter tilbudsskiltene på AH-poloer i Herning i dag, så kniber det lidt..

Deres virkelige indtægtskilde, udover sponsorer, ligger i træning undervisning og salgsheste, og f.eks HN, er næppe deres målgruppe..

Der, hvor der ligger et kæmpe marked, er i de gennemsnitlige trunter, der ikke skyr nogle omkostninger til deres hestebørn, og jo højere man kan slå på velfærdstrommen, og tage afstand fra væmmelig udbytning, jo flere kunder..

Derfor er netop et firma som Parelli, der er ved at være sidste årtis mode, nødt til at tude med ulvene, og gå forrest i kampen mod ondskaben..

At de så ikke selv glimrer ved høj standard, det er p.t. glemt, de er helte i den gode sags tjeneste..

Nu kommer Julie farende op af blækhuset igen, men der var unægtelig lidt stille på Epona m.h.t banebrydende reportager, før Rollkurs petitionen, blev trukket op ad FEI hatten..

Så forener alle sig om den fælles fjende, gammelt nag er glemt..

Desværre er det så blevet umuligt at finde nogle undervisere, medmindre man holder til i Nordsjælland, eller kan nøjes med HN`s ekspertpanel, da beriderstanden er Rollkursfanatikere in spe, DV heste er avlet af rigide dyreplagere, der endda lader deres afkom sælge for penge, og alle dommere er stæreblinde..

Så klø på med alternativerne...Der er hårdt brug for nogle, der kan fremtrylle driftsikre skovtursheste...

Eric Cartman

solospanjolo
Dato:  14-03-2010 22:15

Åhhhh, så det var et "trick question"??? Jeg troede du spurgte fordi du var nysgerrig og ikke fordi du allerede vidste hvordan man gør.

Din beskrivelse passer fint til det der foregår på videoen, så jeg går ud fra at du har ret i, at det er det dét drejer sig om.

Jeg mener stadig ikke at det er en ordentlig fremgangsmåde og jeg ville aldrig selv benytte mig af den, men det er jo nemt at sige når man sidder herhjemme i sofaen.

Jeg ville nok bruge tid på at finde roen, inden jeg arbejdede med hesten, men som sagt, jeg har aldrig været i situationen...

Chris!

hvad sker der her?
Dato:  14-03-2010 22:19

Øhhh Nimbus - denne tråd handler om fru parelli ....

Susan...
Dato:  14-03-2010 23:03

Susan...

Jeg er slet slet ikke uenig. Der er stor forskel på damage control og god indlæring.

Jeg er slet ikke uenig i at muligheden for hesten kunne lære det samme i måske rolige omgivelser derhjemme, ville være langt mere givende for den.

Klart!

Men den kan i princippet være lige sådan derhjemme. Vi kender jo ikke dens baggrund og mønster.

Hun overser helt sikket et sole klart et bak og ro signal fra hesten. Som måske undre mig at hun ikke griber. Men vi ser jo ikke så meget, så muligvis kan der være et mønster som hun har set og som vi ikke har. Jeg ved det ikke.

Og ja, det her er den hårde del af Parelli...puha

Men igen...ikke alle kan være så perfekte som os

Hvis man går lidt i dybden med Parelli´s principper, så syntes jeg faktisk at de "farlige" heste tilgode ses i den grund træning der er der.

Jeg syntes man på en fin måde får dem ned på jorden og får dem til at tænke.

Om klippet er et klasse eksempel syntes jeg ikke, men jeg syntes kritik snakken om det er på et ufagligt baggrund.

Jeg har selv i mange år brugt lidt af grund principperne i Parelli, men har i mange år osse været lidt pas på Parelli verdenen videre i forløbet. Pga det jeg syntes jeg så kom ud af hestene, som blev i den træning år efter år.

De virkede passive,slukkede og nærmest mekaniske. Sådan en hest har jeg ikke ville have. Og af den grund har jeg kun brugt 7 games som indgangen til at tale samme sprog med unge eller nye heste. Og det syntes jeg har været super godt.

Men jeg må indrømme at jeg syntes der er sket et skred. Ihvert tilfælde i mit syn på hele Parelli´s system.

Jeg syntes det har flyttet sig til det mere positive. Hele horsenality delen er spændende og ikke mindst herligt at se hvordan man fjerner pisk og spore fra dovne ugidelige heste og skifter det ud med positiv motivation og drivkraft af lyst og glæde.

Min egen lusitano var en vildbasse af rang og han er med rolige parelli games blevet en super hest med masser af playdrive. Han er legesyg, glad, og elsker at træne. Han er blevet "sat på plads" om i vil, på stort set samme måde som hesten i klippet. Han var meget voldsom, løb ind i mig, han stejlede og han var i den grad farlig. Jeg er så glad for at have det værktøj fra Parelli som på kun få min. har givet mig mulighed for at snakke samme sprog som min hest.

Men det var ud fra mine øjne og min viden om parelli lige nu og her. Det er ikke ud fra et lille klip her inde. Og heller ikke ud fra om klippet er i top kvalitet. Og om LindaP ser alt.

Meeen hun er prof og bør måske nok se alt.

Så der er min kritik dog alligevel.

Jeg gad nok i virkeligheden slet ikke at gå ind i den her diskution om for eller imod Parelli. Jeg skal ikke overbevise nogen, personligt tager jeg det fra Parelli jeg kan lide og som passer ind i min måde. Nøjagtigt som jeg tager fra alle andre der har noget godt på hjertet.

www.we-dk.webbyen.dk

Min lille hjemmeside

moekkvi
Dato:  14-03-2010 23:08

Nej nej det var ikke noget trick...det var ikke et lummert spørgsmål fra mørket. Sådan må du ikke forstå det. Det var oprigtigt...hvad ville i så gøre?

Jeg ved godt hvad konen laver. Men derfor kunne jeg godt tænke mig at hører en god anden måde...hvad ville i gøre?

Jeg er ikke forblændet af Parelli...

www.we-dk.webbyen.dk

Min lille hjemmeside

solospanjolo
Dato:  14-03-2010 23:30

Det var også ment i spøg

Anyways, mit svar på hvad jeg ville gøre i situationen er, at jeg ville give hesten tilbage til ejeren igen. Jeg er lykkeligvis amatør og behøver ikke at sætte livet på spil for andres heste og jeg kaster mig ikke ud i noget med levende dyr som jeg er i tvivl om jeg kunne håndtere.

Jeg ville hellere opdrage ejeren end hesten

Chris!

Susan, Nimbus og Søs :-)
Dato:  14-03-2010 23:34

Susan - havde jeg kunnet finde ud af at give dig en tommel, så var det hermed gjort, men desværre, så du må tænke dig til den istedet. Hesten får INGEN chance for at forstå hvad det er fruen vil have den til. Som du siger tilbyder den sig/åbner - men bliver stadigt dasket til.

Nimbus - 10 tommelfingere til dig herfra :-)

Søs! Tjohh - tråden handler først og fremmest om Parelli - men kender jeg Karen ret og har forstået hendes budskab, så ligger der nogle undertoner som går på HESTEVELFÆRDEN generelt. Eller sagt på en anden måde - vores omgang med heste.

Det jeg ser her på denne video er for mig et decideret overgreb mod en stakkels hest. Hvis man så sidestiller det med bag lod ridning - roll-kur eller LDR, så er der stor forskel set i forholdet med hensyn til overgreb. Du blandt andet råber op konstant om at disse FOR redne heste er underlagt overgreb bevidst fra rytterens side. Som jeg ser det er dette fru Parelli udfører netop et helt bevidst overgreb. Jeg vil gå så langt at sidestille det med det som Christine Wels udførte mod sine heste.

Derimod ser jeg ikke bag lod ridning - rollkur ryttere eller LDR ryttere bevidst udføre et overgreb. Det er muligt(det er der jo nogle der mener at have den fulde og endegyldige sandhed på) at man rent biomekanisk smadrer hestens krop på sigt tilligemed at man nedbryder den psykisk, men det er bestemt ikke det som er målet og det er bestemt ikke det rytterne rider efter bevidst. De rider efter disse metoder på grund af at de mener at kunne smidiggøre hesten, få den til at bruge hele sin overlinie bagfra og frem , samt blive modtagelige for entydig og klar signalgivelse. osv osv. Og det er ikke noget som gøres på en enkelt dag eller 2. Og målet for dem alle forventer jeg, er at få hesten foran eller i lod. Det som undrer mig uendeligt meget er at du samt flere som råber op vedr. hvor modbydeligt bag lod - roll-kur og LDR er for hesten, nu her hvor der virkeligt er mulighed for at råbe op overfor noget som om noget har sin berettigelse - altså et decideret overgreb, så siger du nærmest ikke et kluk, hvad du ellers ikke har noget problem med at gøre. Måske er det fordi der ikke er nogle fordringer at forholde sig til? Eller en trænings skala? Uanset årsagen så gør det ikke dette overgreb mindre væsentligt - tværtimod.

Michael 1.
Dato:  15-03-2010 00:03

Jeg skal selvfølgelig ikke tale på Søs´ vegne, men måske er Rollkür debatten mere interessant at debatere fordi:

- Der er 200 mennesker i verden der arbejder proffessionelt med opdragelse af livsfarlige heste, men der er 2.000.000 mennesker der rider bag lod.

- Linda Parelli markedsfører ikke denne metode som den eneste korrekte måde at håndtere en hest på.

- Søs er dressur og biomekanik-nørd, ikke hestehvisker eller greenpeace aktivist.

- Langt de fleste er enige om at denne video ikke ligefrem er forbillede for et harmonisk samarbejde med et umælende dyr, men stort set alle synes LDR er smukt og fantastisk selvom de ikke aner hvad det egentlig gør godt for.

Hvorfor skal LDR egentlig blandes ind i alle debatter? Godt nok er det et spændende debatemne, men come on, 4 tråde om det må sgu være nok

Jeg synes ikke du kan sidestille Linda Parelli med Christine Wells. Hvis jeg ikke husker meget galt, så snørrede hun hestens hoved ind til bringen og jagtede den rundt på en 10 meter volte i longe mens hun tæskede den metalskæftet på en longepisk. Hvor ked af det jeg end er over at indrømme det, så KAN overgreb altså godt gradbøjes.

De rider efter disse metoder på grund af at de mener at kunne smidiggøre hesten, få den til at bruge hele sin overlinie bagfra og frem , samt blive modtagelige for entydig og klar signalgivelse. osv osv. Og det er ikke noget som gøres på en enkelt dag eller 2. Og målet for dem alle forventer jeg, er at få hesten foran eller i lod.

- Lur mig om ikke også det var dét Christine Wells forsøgte på

Chris!

Muligt svar på hendes metode
Forfatter:  Lisa Nilsson (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-03-2010 00:34

Jeg har absolut ingen forstand på hverken Miss Linda eller selve metoden. Jeg har selv min egen metode til træning af heste. Tålmodighed og respekt. Ingen smerte eller onde metoder.

Men umiddelbart ser det ud som om at hun vil have hesten til kun at være opmærksom på hende. Hver gang den kigger væk bliver den rykket i hovedet. Det siger hun også på et tidspunkt (He's looking at something... BlaBlaBla). Jeg tror "planen" er at hesten skal være konstant opmærksom på hende. Hele tiden have dens øjne/øje på hende.

Angående det med at slå hesten i bagen med tovet, eller at slå den i hovedet og hvad hun nu ellers finder på, er en måde at få hesten til at vise konstant respekt overfor hende (selvom jeg tror den viser en form for angst). At den skal lystre på hendes mindste vink (ryk og slag). Hesten reagerer jo også på at den skal flytte bagen og holde hovedet mod hende, når hun bevæger sig mod dens bag.

Det eneste hesten tydeligvis har fået ud af den øvelse er: "Hende der, hun slår mig i hovedet, slår mig med et tov, rykker mig i hovedet - Hende kan jeg sgu ikke lide, så jeg flytter mig fra hende".

Det burde ikke være nødvendigt at behandle et hvilket som helst dyr på den måde. Hun burde da selv på en metal pind i munden og blive rykket på den måde, få nogle slag i hovedet og nogle tæv med et tov. Lad os så se hvor sjovt det egentlig er.

Mvh Lisa

hahahahahhahaha
Forfatter:  Adian (Præsentation Opd.) (Skriv besked)
Dato:  15-03-2010 08:06

hahahahahhahahahahahah...hahahahaha

hahhahahahahahahahhaha...hahahahhah

hahahahahhahahaahahaha...ahahhahaha

hahahahahhahahahahahah...ahahhahaha

Der fik jeg ondt i maven af grin....verden vil sq da bedrages når man gladeligt betaler for diverse kurser med diverse "hesteorakler"....

Brilliant eksempel.

HURRA for "god gammeldags helt almindelig sund fornuft" i omgang med heste....

KH:)

Annette

* masser af kvalitetsudstyr til salg - tjek min profil *

rigtige piger rider hver dag
 Ja, god gammeldags fornuft
Dato:  15-03-2010 08:11

...er en god ting, efter sigende.

Alle snakker positivt om den, og siger, ar de bruger den.

Men HVAD er god gammeldags fornuft???????

- Beskrivelse søges.

Hilsen Linda.

beskrivelse (eller noget af den):
Dato:  15-03-2010 08:47

at have en hel basal viden om hestens "natur" - fysik / bevægelsesmønster / adfærd / syn (ofte "overset" sjovt nok / osv osv

med fundament i ovenstående

at kunne "læse" / "afkode" det dyr man omgås - altså af hestens reaktionsmønster og adfærd kunne læse "hvor den befinder sig - mentalt og "uddannelsesmæssigt" - og ta' udgangspunkt i det, i den daglige træning / det daglige arbejde....(Hingstekåringens løsspringning siger lidt om hvor galt det kan gå)

sætte realistiske mål

kende sin egen begrænsning

være obs på gode og dårlige dage (for både hest og rytter /træner)

være obs på at det er DIG der skal forklare hesten hvad du ønsker af den

positiv forstærkning

stop mens legen er god

ro ro ro ro og masser af tålmodighed

-

en blandet pose af ovenstående ingredienser er hvad jeg kalder "god gammeldags sund fornuft"....

Blandt andet.

Annette

parelli eller klip
Dato:  15-03-2010 08:55

Jeg så kun lige hurtigt klippet før jeg skrev første gang, men har lige set det igen.

For mig overskrider hun klart nogle af Parelli´s egne holdninger og principper

- det undre mig...

Efter hvad jeg ved om parelli principperne, så vil man altså sørge for at give hesten alle chancer for at det skal lykkedes for den. Man siger at man skal sætte sin træning op efter succes og bør sørge at hesten har alle muligheder for at for få succes i sine forsøg på at forstå.

Altså skal man have sine trænings pas, steder hvor hesten hele tiden er med psykisk.

Man vil altid gå efter at træne den et sted hvor den er så tryg som muligt. For stort stess hæmmer indlæring og giver jo ikke de bedste muligheder at tage hesten et sted hvor den stresser vildt op.

Man er meget opmærksom på de små fine signaler. Man giver hesten tid til at tænke, når den gør det og man går ikke videre før den selv siger : ok jeg er klar.

Hvis man står med en hest som hopper og springer rundt og bliver farlig for en, bruger man kun lige præcis så meget spjæt som der kræves for at der kommer en reaktion og der kommer ro på. Man har på ingen måde et ønske om at skulle spjætte og sprælle mere end højst nødvendigt og slet ikke et ønske om at det skal blive et nødvendigt mønster, for at hesten overhoved kan håndteres.

Straks hesten giver den mindste reaktion, takker man for forsøget og roser ved at selv blive rolig.

Det er ikke helt hvad der sker på klippet. I mine øjne er det en mindre heldig dag for Linda...hvis man kan sige det sådan. Nu er hun ikke lige min kop te, men lad nu det ligge.

Men jeg vil mene det bliver lidt at blande det sammen at diskutere klippet og de grundlæggende principper fra Mr. P sammen.

Der er mange heste som har det som denne her. Nogen kommer ud med det som denne her gør og andre igen bliver bare slukkede og lukker af for omverden. Parelli har i mine øjne en ok holdning til hvor meget man kan tillade sig. Man gør aldrig mere end hesten magter at forstå. Men igen, klippet en ting og Mr. Parelli´s er nogle andre. Ihvert tilfælde som jeg forstår det.

Jeg har ikke endnu fundet en anden god måde til at få de her vildbasser ned på jorden. Men jeg spørg gerne igen...

Hvad ville i gøre anderledes?

www.we-dk.webbyen.dk

Min lille hjemmeside

123456
Dato:  15-03-2010 09:11

være obs på gode og dårlige dage (for både hest og rytter /træner)

......jaaaa og tage ved lære af det.

Jeg går klart ind for positive milde metoder som er letforståelige for både mennesker og dyr.

Jeg bryder mig ikke om når man hårdhændet korekser fordi ens egen kunnen slipper op. Men hvem har ikke kunnet tage sig selv i at have lavet noget @!#$? Gjort noget på en måde hvor man tænker, hmm nej det er jo ikke den vej jeg ønsker at gøre det.Det må jeg kunne gøre bedre.

Gode dage er dejlige, dårlige dage lærer en hvad man ikke ønsker at gøre. Nu kan vi ikke spørge hende, men spørgsmålet kunne være om damen på klippet mener om hun havde en ret dårlig dag. Det vælger jeg at tro, ud fra min viden om Parelli.

Men jeg kan sagtens tage fejl...

www.we-dk.webbyen.dk

Min lille hjemmeside

Annette
Dato:  15-03-2010 09:11

Jeg kan bestemt kun bifalde din beskrivelse af "sund fornuft".

Og faktisk tror jeg ikke, at der er nogen som helst, som vil anfægte den.

Egentligt tror jeg ligefrem, at alle vil mene, at det er lige præcist dén måde, de hver især gør med deres hest(e), lige fra topdressurens ryttere med deres ekstreme gangmaskiner til lille Oline fra Store-Bøvelse med sin brune musse.

Og så tænker jeg videre, at det er nu ganske besynderligt, at så mange mennesker med - formentligt - den samme holdning til omgang med heste, alligevel håndterer og rider dem SÅ forskelligt, som man jo tydeligt kan læse i alle de mere eller mindre rødglødende indlæg og debatter her på HN.

Hilsen Linda.

Linda..
Dato:  15-03-2010 09:19

Og så tænker jeg videre, at det er nu ganske besynderligt, at så mange mennesker med - formentligt - den samme holdning til omgang med heste, alligevel håndterer og rider dem SÅ forskelligt, som man jo tydeligt kan læse i alle de mere eller mindre rødglødende indlæg og debatter her på HN.

Jeg sad lige med samme tanke...

www.we-dk.webbyen.dk

Min lille hjemmeside

hahahaha Linda
Dato:  15-03-2010 09:34

jo du har da så sandelig ret.... :)

Men det er nok fordi - "man" af og til glemmer en af ingredienserne :)

Jeg skulle måske tilføje en ingrediens i cocktail'en:

- viljen til at tilegne sig viden og SE LYT OG LÆR

Derfor hurra for vores rødglødende debatter på HN, hvoraf det at 99% af dem er ret tydeligt hvem der ønsker at dygtiggøre sig og hvem der mener "jeg alene vide"....

I bund og grund er det jo ganske enkelt : gør hesten ikke som vi ønsker skal vi kikke indad og finde fejlen hos os selv....

Annette

for nogle år
Forfatter:  jeanettlar (monique) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-03-2010 09:42

siden var der en total parelli fan gruppe herinde det var bare det eneste rigtige og de var nærmest klar til "angreb" i alle tråde .

Så jeg skulle selvfølgelig også på kursus og troede også det var vejen indtil en instruktør stod og svingede rebet hårdt frem og tilbage så karabinhagen slog fra side til side på min hests hovede som ik lige fattede hun skulle bakke... donk donk ...

men det skulle være åh så hestevenligt hmmm nej tak

Men tror også folk herinde blev klogere for det ebbede ligesom ud . eller også blev de bare trætte af at skrive herinde .

hilsen jeanett
 jeanett
Dato:  15-03-2010 10:14

Jeg er helt sikker på du har helt ret....

i det aller aller sidste du skriver....

...eller også blev de bare trætte af at skrive herinde.

Jeg tror de syntes de skrev for døve øre. Og dit indlæg er måske lige et klokkeklart eksempel på det. Man slasker ikke bare karabinhagen og tov i hoved på hesten for at lærer den at bakke

Man går meget lægere tilbage og mere roligt til værks. Hesten skal først kunne forstå og have installeret et bak signal på berøring. Altså man indlærer, kan du bakke når jeg lægger et lille fint tryk på din næse eller din bringe. Og derefter arbejder man sig ud til at bakke i snoren.

Jeg kan have forstået Parelli helt forkert, men jo dybere jeg går ind i det, jo mere er det det jeg ser.

Jeg tænker tomme tønder buldre mest...

Annette... til dit indlæg.

Jeg syntes dog at "jeg alene vide" osse har en lille tildens til at titte frem hos folk som bare ikke helt har forstået begreber/principper/metoder, men bare udtaler sig halvt ud fra hvad de tror.

I bund og grund er det jo ganske enkelt : gør hesten ikke som vi ønsker skal vi kikke indad og finde fejlen hos os selv....

Jaaaa!!! Enig enig!!! Nemlig!

www.we-dk.webbyen.dk

Min lille hjemmeside

Annette og Jeanett
Dato:  15-03-2010 10:16

Annette: Jeg kan kun være enig med dig.

Jeanett: Men et er jo en af de ting, som jeg synes er ganske spændende, altså dét at der dukker nye ideologier op.

- At nogen så går hen og bliver nærmest religiøse eller endda fundamentalistiske omkring den ene eller den anden ideologi, er nok uundgåeligt.

Som jeg ser det, så har hver ideologi i varierende grad nogle gode elementer at byde på, men jeg har endnu ikke oplevet nogen ideologi, som for mig har været "den eneste ene".

Jeg har såmænd selv igennem tiderne været på både Parellikursus og alle mulige - og umulige - andre kurser, og det jeg gør nu er at vælge eller jonglere mellem den ene eller den anden lille del fra de forskellige ideologier, alt ud fra hvilken situation eller udvikling jeg/hesten er i.

Mon det er "sund fornuft"?

Hilsen Linda.

Linda...
Dato:  15-03-2010 10:21

Det syntes jeg...

-mere er der ikke at sige til det.

www.we-dk.webbyen.dk

Min lille hjemmeside

Farlig hest??
Forfatter:  Anna Aissa (Skriv besked)
Dato:  15-03-2010 11:53

Altså er det kun mig, der ikke kan se, hvorfor den her hest skulle være farlig?

Hun rykker i den og klasker den nogle med tovet hele tiden - hvordan søren kan man så forvente, at den står stille, hvis det er det, det går ud på?

Bedste hilsner

Anna

Skal du ud at spise i Århus? Prøv den lille hyggelige restaurant Lecoq i latinerkvarteret.

farlig...
Dato:  15-03-2010 12:58

Anna...

Jeg har skrevet farlig for jeg ser den som en mulig farlig hest.

Jeg syntes heste er farlige hvis de overser mennesker... Muligvis ikke vildt farlig lige der, men den giver klart nogle signaler som viser mig, den kan blive det hvis noget virkelig tænder den.

Den ser IKKE de mennesker som står der.

Den går direkte mod Linda. Den går ikke væk fra hende men direkte ind i hende. Osse selv om hun beder den holde afstand. Hvilket hun forsøger...

Jeg tror ikke den kikker væk og ud over hende, fordi den hellere vil holde øje med andre ting. Jeg tror den gør det fordi den er blevet overhørt før. Den har absolut ingen gode erfaringer med de folk som plejer at stå i den anden ende af snoren Den har aldrig fået god respons fra mennesker, når den har hørt efter. Hvis man kan sige det sådan.

Som tidligere skrevet, -den er ikke født sådan, den er blevet det. Stakkels hest!

Men JEG ser den som en "farlig hest" osse selv om det ikke er dens skyld.

Nogle gange hvor den står stille i et split sek. lader hun den stå, men hun er lyn hurtig til at sprælle i det sek. den bare tænker på at bevæge sig igen.

Der er et par passager hvor jeg ville lade den få ro , men hvor hun vælger at gå mod den. Og starte op igen. Jeg syntes det er at presse den mere end nødvendigt.

Jeg får altid ondt af heste som har det sådan her. De har jo ikke ro og finder jo heller ikke ro i de mennesker som håndterer dem. Stakkels dyr!

jeg ser den slags heste som farlige...

-og jeg er vist den eneste som har skrevet den er det.

www.we-dk.webbyen.dk

Min lille hjemmeside

hende på den video er en STOR
Forfatter:  Ronja ♥Day ras♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-03-2010 13:14

SMATSO. det giver mig lyst til at tæve hende. hun har ingen forstand på heste, sådanne mennesker burde ikke omgås dyr.

Ronja ♥Day ras♥
Dato:  15-03-2010 15:47

Det burde folk der ikke kan styre deres temperament heller ikke

Man kan altså godt rive folks ben af og tæske dem med det, og stadig bevare en høflig tone, tsk tsk tsk. Vi er vel civiliserede mennesker!

Chris!

suk suk suk...
Forfatter:  Katarina E (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-03-2010 16:10

hvad i alverdens verdener, får hun ud af det der?
udover en håndsky stresset hest.

jeg kan intet andet end at ryste på hovedet af disse personer.
og sende min dybeste medfølelse til den (de) stakkels hest(e) det går udover. suk.

Med Venlig Hilsen, Katarina Emilie.
..og glem nu ikke guld-dyret, Golden Santhos :-)

Enig enig
Dato:  15-03-2010 16:16

ENIG ENIG med Annettes sunde fornuft (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)

Tosserier....
Forfatter:  EndnuEnBruger (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-03-2010 23:22

er der andet at kalde det, man ser i videoen...?

Det er jo ikke til at gennemskue hvad det er hun prøver at kommunikere til den stakkels hest, på noget tidspunkt?

Hun dasker rundt med et tov som hun kaster rundt på må og få, hvad er lige pointen i det? Hvis jeg var hest ville jeg være skrupforvirret og temmelig utryg, hvis sådan en kvindsperson rendte rundt om mig og kastede med tov....tænker at det er meget dårlig reklame for "The Parelli name" at slippe hende løs på You Tube.

voldsom metode !!
Forfatter:  Stine ♥ChilliOgFie♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-03-2010 23:33

Altså min hest var lige præcis sådan der også, det med at løbe ind i en , have travlt med alt muligt andet.. Være totalt lige glad med os "små mennesker" , og faktisk være farlig når hun gik i panik , da hun ikke var vandt til at være rigtigt i hænder før jeg fik hende.. Det var en sej kamp at få hende "opvendt"... Men med metoder der slet ikke minder om noget lign. det der.. Det jo vold !? Ikke "krops sprogs kommunikation"

Jeg blev også trænet med teknikken "at ryste i torvet" For at få kontakt.. slet ikke så voldsomt der.. mere som et lille "hallo , focus på mig" .. og ikke overfalde hesten..

Tjek lige 4.10 .. Hvordan hun går mod hesten og beder den BAKKE... Den smasker og slikker sig om munden.. "Overgiver" sig virkelig.. og hun vælger at fortsætte med at bede den bakke og gå "truende mod den" ...

Synes hun sender alt for mange mixede signaler.. SKAL man absolut bruge så hårde metoder, kan man i det mindste gøre hesten den "tjeneste" og så være TYDELIG... suk altså!!!!

Stakkels hest ..

' Stine .

<3 Chilli <3 Fie

<3 Amira De'Evolet

No Sacrifice , No victory !? <3

Pest eller kolera
Dato:  16-03-2010 07:57

Michael, det er interessant at du mener at Linda Parelli er velvidende om at hun udøver overgreb, mens rollkur ryttere gør det ubevidst.

Jeg tror at begge parter selv "tror" på det de gør som en hovedregel og ikke opfatter det de gør som overgreb. Men jeg tror at de godt kan sidde med et lille nag af dårlig samvittighed, de dage hvor de har tabt hovedet og tålmodigheden, fordi de godt ved at det ikke var okay, hvor de har fået gnavet hul med sporen eller givet hesten et ordentligt gok med karabinhagen :-(

Det der er "svært" for mig, er at hvis jeg har forstået situationen rigtigt, så er denne video af en enøjet hest og det er Parelli selv, der har "frigivet" videoen??? Det forstår jeg slet ikke, for det må betyde at de står ved denne træning og jeg krummer tæer helt ned i skoene over så unødvendigt agressivt det er og hvordan videoen OSER af Linda's dårlige vibrationer og såret ego :-/

Til gengæld, (og nu bliver der sikkert ramaskrig) så ville jeg klart vælge, at være denne enøjede hest i denne situation, fremfor at være Scandic i situationen fra Odense. Hvis altså jeg skulle vælge mellem pest eller kolera i min ene dag som hest

Solo: Jeg synes der findes rigtig mange gode og effektive øvelser i Parelli systemet, ingen tvivl om det. Mit kritikounkt består i at de forklaringer der ligger til grund for HVORFOR øvelserne virker, er lidt for "fluffede" og "menneskeliggjorte og netop åbner et vindue på klem for at sådan agressiv træning af en hest, kan undskyldes, indefor systemet..

Du efterspørger hvad man så skal gøre hvis man har en farlig hest. Her et mit bud, på omskolingen af en hest på grænsen af farlig, hvis man orker at arbejde sig igennem de 6 nuværende (der kommer hele tiden flere) videoer, for der er ingen "quick fixes :-)

Ps. Den skal ses med lyd, for ellers giver det ingen mening overhovedet ;-)

www.blueberryhill.dk/ index.php?option=com_c...&Itemid=86

www.blueberryhill.dk

Susan!
Dato:  16-03-2010 11:26

Jeg skal forsøge at forklare hvad jeg mener :-)

For det første er der tale om 2 vidt forskellige mål med det de foretager sig - som jeg ser det.

Roll-Kur rytterne har til mål at uddanne deres heste indenfor dressuren, hvor Parellis mål er at ændre hestens adfærd.

Rytterne rider jo ikke som mål, for at ændre hestens adfærd, men for at smidiggøre den, samt uddanne den fra unghest til GP. Deres mål i sig selv er formentligt(det er det i hvertfald for toprytterne hehehehe) at være "number one". De gør det ud fra den forudsætning nu nu engang har for at kunne komme dertil. Dvs. den træning de har erfaring i og som de tror på. Det samme gør Parelli også formoder jeg, men forskellen er bare at lige Parelli tager udgangspunkt i fra starten at være den dominerende leder, hvor hesten skal underkaste sig mennesket. Hvorimod målet i dressur vel egentligt handler om at rytter og hest skal "smelte" sammen i ét, således at rytter og hest arbejder for HINANDEN. Målet er altså at det skal synes at "hesten danser af sig selv". Netop dén følelse får jeg når jeg ser Totilas og Edward Gal. Men med Parelli får jeg den følelse at hesten klart og tydeligt bliver domineret i en sådan grad, at den virkeligt bliver trynet.

Jeg synes ikke der er nogen grund til at lave et ramaskrig over at du mener du hellere vil være den enøjet hest fremfor Scandic :-) Men jeg tænker om det også havde været tilfældet såfremt Scandic´s tunge nu ikke var kommet til syne? Jeg ville i hvertfald ikke udsættes for at stå blandt andre og pludseligt blive dasket i hovedet af et reb, uden at vide hvorfor. Og når jeg så endeligt stoppede op(fordi det måske var nemmere at overgive sig, og dermed slippe for flere dask) så fik jeg endnu flere. Og når jeg så efter at have været forvirret et stykke tid, og stoppede op endnu engang i håb om at det var det som forventedes af mig, så ville jeg blive dasket til bagfra, så jeg var nødt til at springe frem igen, for at slippe for det ubehag og den stress dét ville give mig, blev jeg dasket til igen forfra. Men nu tænker jeg heller ikke som hest, men som menneske - og måske har jeg bedre forudsætninger for at tænke sådan?

123456
Dato:  16-03-2010 18:13

Susan: Jeg er stort set enig med dig. Stort set fordi...jeg ikke lige kan nå at se det link du har lagt ind, meeen at jeg med ret stor sansynlighed ved metoden du henviser til, er nem og letforklaret for hesten.

Endnu en gang ville jeg heller ikke gøre som på klippet. Og jeg mener stadig hun overskrider en masse signaler hos hesten.

Du skriver (godt nok til Michael 1) hvordan videoen OSER af Linda's dårlige vibrationer og såret ego :-/

...Det er så neop derfor hun ikke er min kop te. Jeg syntes jeg har set hende været lidt for umild før. Dog aldrig som her. Men hun forvirrer mig, fordi jeg syntes hun glemmer de principper hun som en af de første burde stå for...

Men igen, jeg syntes ikke det er sådan jeg forstår pionten i Parelli tanken.

Men det er muligt jeg bare en en lalleglad overpositiv midaldrende småbuttet hestepige, som kun ser det gode i alt ting. Men lad det nu ligge...

Mit pip i denne tråd går nok i bund og grund på, at det her ser jeg ikke som en Parelli indgang til en hest.

Men det blev hurtigt til at sådan er Parelli.

Og er det det?

www.we-dk.webbyen.dk

Min lille hjemmeside

Michael 1
Dato:  16-03-2010 18:38

Parelli tager udgangspunkt i fra starten at være den dominerende leder, hvor hesten skal underkaste sig mennesket.

????

Sjovt som man kan se det forskelligt.

Jeg har netop i Parelli´s horsenality opdaget og set det modsatte.

Man tillader netop at opdage om hesten er med eller ej.

-Man ser exvis på hesten om man er inviteret ind i hestens boks FØR man bare vader ind.

-Man henter ikke bare hesten på fold, man spørg hesten om lov...

-Man går ikke videre i nye øvelser før hesten har "givet tilladelse" og fortæller den er med og har forstået.

Man giver den tid.

-Man ønsker hele tiden at hesten er med psykisk, den må ikke trænes stresset og reagere hverken eksplosivt eller gå ind i sig selv.

Sjovt nok siger han at det skal være et venskab hvor forholdet er 49 til hesten og 51 til mennesket...

Det sku fair nok i mine øjne.

www.we-dk.webbyen.dk

Min lille hjemmeside

Indenfor
Dato:  17-03-2010 01:43

pædagogik findes der en glimrende talemåde:

"Gør du dét, du tror du gør?" :-)

Det kan med stort udbytte også anvendes om egen ridning og træning (y)

Jeg stødte på Parelli -metoden for ca 5 år siden, hvor nogle ryttere i stalden begejstret fortalte og viste film. Nu skulle vi bare se - det her var lige sagen!

Systemet lød fint, men da jeg så filmen, fandt jeg ud af, at det bestemt ikke var min kop te (n) Hestene så udslukte ud - og anvendelsen af metoden virkede ikke ret indfølt :-(

I samme stald var der en plag, der var meget vanskelig at få kontakt med. Den gik hele tiden ind i folk og var ret ustyrlig :-(

Vi fik en klikkertræner ud i stalden et par gange (Tina MJ), ejeren lærte noget klikkertræning - og i løbet af kort tid var hingsteplagen nærmest forvandlet (y) (y)

Endelig kunne den se 'meningen med mennesket' og få opmærksomhed på sin træner :-D

se epona.tv

NinA...
Dato:  17-03-2010 10:35

NinA...

Og hvad beviser det ?

At kun kilkker træning er vejen frem ?

At selv et velforstået Parelli menneske ikke ville kunne have fået en glad plag ud af kræet?

Eller hvor vil du hen ??

Jeg er total....læs TOTAL !!...klikker fan.

Det er et genialt middel og i den grad en af de bedste indlærings måder jeg kan se findes.

Men jeg har osse set folk, og specielt hestefolk! -som har misforstået brugen af klikker. Jeg har set heste som er ved at slå knuder på sig selv for at løse en klikker opgave, hvorefter de har fået en på hatten fordi: Nu tigger du!

Hmm, ikke smart vel?

Jeg har osse set folk misforstå Parelli,Andrew Mclean,Bent Branderup,julemanden osv osv .....og jeg har med kæmpe stor chance sikkert osse selv småfumlende gjort i nælderne.

-Eller det ved jeg jeg har

Der jeg vil hen er bare, at hvis man fremhæver et dårligt eksempel fra noget kan alt jo fremstå som åndsvagt.

Så sent som i går aftes, havde en veninde og jeg et

træningspas med hendes hest. Hesten fremstår som en skøn rolig hest og som en hest der bare gør hvad den skal uden protester. Står stille på staldgangen og under opsaling og er faktisk sød og fornuftig under rytter. Den er let at læsse og er i al almindelighed en nem hest.

Men hun havde opdaget at hvis hun virkelig nærlæste den, så var den faktisk ikke 100% med.

Den lille lidt sammenbidte mule og andre små signaler, sagde hende at noget var galt. Så ned af hesten igen og tilbage i grund afbejdet. Hvor gik det galt og hvad skal gøres så hesten er 100% med og finder det lækkert at skulle arbejde.

Det havde hun opdaget via Parelli´s grundtanker i horsenality.

Ægte horsemanship er IKKE om du kan pakke din hest ind i en presenning, ægte er det først når din hest befinder sig godt derinde. Sagt af...øh, mig

Jeg er helt enig i at klippet er usmart. Jeg er helt enig i at det er yderest fjottet at være MissParelli og gøre som hun gør. Jeg er ikke enig i at det er smart at promoverer sig selv via shows som flere, -heriblandt Parelli gør. Hvor heste skal fixes indenfor en halv times tid. Men et eller andet sted er det måske det som gør vi som mennsker kan komme ud med budskabet.

Jeg ved det ikke, men jeg syntes ikke altid det er optimalt for hesten.

-men det er jo så igen en helt anden snak

Men som sagt:

Ægte horsemanship er IKKE om du kan pakke din hest ind i en presenning, ægte er det først når din hest befinder sig godt derinde.

Og den del syntes jeg nu nok Parelli har med.

www.we-dk.webbyen.dk

Min lille hjemmeside

Solo...
Dato:  17-03-2010 10:39

Ægte horsemanship er IKKE om du kan pakke din hest ind i en presenning, ægte er det først når din hest befinder sig godt derinde.

Amen to that !

www.blueberryhill.dk

jeg en medløber
Forfatter:  Jane B (hms4life dk) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-03-2010 11:54

Solospanjolo jeg synes du formår at sige tingene meget rigtigt og præcist.

Jeg står selv i en situation med en hest som ikke er halt og faktisk arbejder fint. Han har så fået en bule på bagbenet som ikke går væk. Min fornemmelse er at der er noget galt med ham selvom han er velfungerende og arbejder super godt. Der er bare et eller andet.... Så nu ryger han i røngten. Jeg skal have ro i sindet og være sikker på han er 100% i orden.

Jeg er selv tidligere Parelliudøver. Jeg droppede dog systemet som eneste rigtige vej for en del år siden nu. Min hest var nemlig ikke med mig rent psykisk. Hun gjorde høfligt hvad jeg bad om, men der var ingen gejst. Derfor har jeg faktisk ikke fuldt så meget med i hvad de havde at byde på de sidste 3-4 år. Men det med horsenality lyder jo så meget interessant, så det vil jeg i hvert fald kigge lidt nærmere på.

Jeg sluttede med Parelli fordi jeg synes det var for meget tilpas hesten efter kassen og ikke kassen efter hesten, men dejligt hvis de har lavet det om, og så ser vi lige bort fra denne temmelig uheldige video med Linda, som jeg faktisk aldrig har haft så meget fidus til.

-Jane

Regulator Complete sælges ved Aalborg

www.hms4life.dk
trailerlæsning og problemløsning i nordjylland

www.plejehjemsheste.dk - Efterlysning eller fremlysning af heste indleveret på hesteplejehjemmet

Solospanjolos veninde
Forfatter:  minorquiner (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-03-2010 11:54

Man kan have en hest som går i traileren på de mindste signaler, laver travers og versader og alle de andre ting hun kan, som er så fin og nem på alle signaler og ikke er bange for pressenninger der blafrer i vinden og som er glad og nysgerrig og gerne vil undersøge ting og som fungerer perfekt med de andre heste. Faktisk en hest som ikke burde have problemer med os mennesker, MEN prøv lige at hente den på folden når de andre heste er der!!!! Så er det pludselig en helt anden hest!

Prøv at lægge mærke til om den kommer hen til boxdøren som de 4 andre heste i stalden gør når man kommer i stalden og vil snakke med dem, eller om den ser tvær ud og står med hovedet i boxhjørnet??

Står den mon stille og får sadel på som den står stille når jeg kaster det store vinterdækken over den??? Nej!

Det var alle de små bitte ting som råbte mig i hovedet at der virkeligt var noget galt og nu er jeg helt nede og stå med hende og spørge om hun overhovedet har lyst til at blive kradset lidt der hvor det klør mest eller om hun egentligt helst vil være fri. Det er virkeligt at pille i de helt små detaljer men jeg har IKKE lyst til at have en føjelig hest som gør tingene fordi den skal og ikke fordi den har lyst, jeg har ikke lyst til at have en hest som måske har ondt af sadlen men ingen ser det fordi "de jo altid bare er sure når man lægger sadel på"

Alle har hver sin måde at have hest på og det er jo (desværre) bare sådan det er og nok altid vil være, men når mine heste prøver at fortælle mig noget så synes jeg ikke det bør være nødvendigt for dem at skulle f.eks bukke fordi den desperat prøver at vise den har ondt eller behøver være sur fordi den skal have sadel på eller at den skal bæres op i traileren og så husk lige at skynde jer at lukke og se at komme afsted inden den går i panik derinde!

Det burse virkeligt ikke være nødvendigt, det er jo ikke sværere end at åbne øjnene og se og så tænke lidt over det man ser!?

Mvh Nina som er super taknemmelig for at jeg har lært at åbne øjnene og ikke sige at det bare er en dum hest men derimod en hest som jeg kan lære SÅ meget af!

Opdræt af minorquinere.

Solospanjolos veninde igen
Forfatter:  minorquiner (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-03-2010 12:08

PS glemte vist lige at skrive at det er Parellis Horsonality test og Naturalhorsemanship trænere Dorthe Sus Hansen og Marianne Godtfredsen og ikke mindst Tine/Solospanjolo som fik mine øjne op for Parellis systemer til at se de mindste småbitte tegn og se, at jeg netop havde en føjelig hest og ikke en hest som havde lyst til at være sammen med mig, selvom hun altid har set glad hun og været "med" når vi har gjort noget.

Opdræt af minorquinere.

Sammenligningsgrundlag - wauw
Forfatter:  gsims (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-03-2010 14:37

Michael, du skriver:

"Det samme gør Parelli også formoder jeg, men forskellen er bare at lige Parelli tager udgangspunkt i fra starten at være den dominerende leder, hvor hesten skal underkaste sig mennesket. Hvorimod målet i dressur vel egentligt handler om at rytter og hest skal "smelte" sammen i ét, således at rytter og hest arbejder for HINANDEN. Målet er altså at det skal synes at "hesten danser af sig selv". Netop dén følelse får jeg når jeg ser Totilas og Edward Gal. Men med Parelli får jeg den følelse at hesten klart og tydeligt bliver domineret i en sådan grad, at den virkeligt bliver trynet."

Dels tror jeg da også, at målet for Parelli-folket er, at hest og træner skal "smelte sammen i ét" og være i fuld forståelse og harmoni.

Det er ikke lige dét indtryk, man får, men derfor kan det jo godt være et mål... ;)

Jeg synes, at sammenligningen mellem Parelli-hesten og Totillas er noget kunstig.

På den ene side har vi en hest, der tromler folk ned og er i den absolutte begyndelse af træningen, kontra Totillas - en hest i absolut topklasse træningsmæssigt...

Sidstnævnte BURDE da være en hel del nærmere målet end førstnævnte?

Hvis man absolut SKAL sammenligne, skal man vel have fat i en træningshest i dressur, evt. med kandar, som bøjes kraftigt af til siderne under påvirkning af både sporer og pisk, samtidig med brug af kandaren (eller bare biddet); evt også med glidetøjle, hvis man nu synes, at det andet ikke er slemt nok i sig selv.

Dér ville jeg heller ikke forvente at spore "sammensmeltnings-tendenser", "danse-tendenser" - og ordet "herredømme" vil jeg også mene kommer til sin ret.

Det hænder også i dé kredse, at man ser en hest, der "klart og tydeligt bliver domineret i en sådan grad, at den virkeligt bliver trynet."

Dér kan man blot risikere, at der står tilskuere bag barrieren, som begejstres over, hvor meget hesten arbejder bagtil, når den bliver det .

Jowjow....

Jeg ved ikke, om det samme forekommer i Parelli-kredse. Jeg syntes i alt fald, tilskuerne fra videoen så noget skeptiske ud, og det er da en trøst - omend den ikke er specielt stor.

Den træning, der vises på klippet, synes jeg på ingen måde kan retfærdiggøres - ikke engang med, at hesten er farlig. - Forstå mig venligst ikke sådan :)

Jeg stemmer også for sund fornuft. For mig indbærer det til enhver tid - og uanset hvem man står over for - ISÆR kritisk stillingtagen til og indsigt i dét, man selv foretager sig.

Det med at sluge ting rå - i enhver henseende - er sjældent en god ting (men jeg kan så heller ikke lide hverken østers eller sushi (sidstnævnte forstået a la gammeldaws) ).

_______

Dejlig nytilredet 4½-års vallak til salg

Flere gode (brugte) sadler til salg - se præs.

...SEMPER TIRO...

www.epona.tv

nej til PNH mishandling
Forfatter:  ElaPe (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-03-2010 11:50

Nu kan man underskrive en petition imod PNH mishandling

www.thepetitionsite.com/1/natural- horsemanship-horse-abuse

Didumdadej.
Dato:  20-03-2010 00:45

Kan man ikke bare lave en generel petition mod dumhed? Så er alle grene af ridesporten dækket ind.

Chris!

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

HN afstemning
Hvilket grovfoder får din hest? (Forslag: Julie ♣Platiano♣ )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater

Logo