|
|
| Opstilling - stolesæde!? |
|
|
Jeg underviser min lillesøster på 13 år, som rider 1 gang ugentligt. Hun sidder simpelthen så forfærdeligt på hesten, og jeg ved efterhånden ikke hvad jeg skal stille op med hende. Det er især hendes ben det er galt med, det er praktisk taget stolesæde hun sidder i, og i letridningen suser benene frem og tilbage som jeg ved ikke hvad. Det har ikke altid været sådan, men det er kommet. Nogen gange ender hun med at sidde korrekt, og kan så godt mærke hvor meget bedre det er, men hun formår ikke at huske det til næste gang. Håber I har nogle gode råd, inden jeg bliver helt tosset af at se på det 
Velkommen til verden Aya 060509!  Du skal være storesøster til september 2010!
Det, der ikke slår dig ihjel, gør dig stærkere.
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Kan du ikke komme til at undervise hende oftere? og hvor tit rider hun ellers? At der i en periode er en der er efter problemet ofte, kan godt hjælpe
|
|
|
|
| Oftere |
|
|
Nej, hun er netop i en alder hvor der også skal prioriteres tid til drenge og andre fritidsinteresser desværre  Jeg har virkelig prøvet alt for at afhjælpe det, især fordi det ikke just er rart for hestens ryg heller.
|
|
|
|
| Det lyder som om |
|
|
at hun mangler kropsfornemmelse - ikke har helt styr på sin krop og derfor heller ikke kan have en kropslig hukommelse... Jeg vil forslå at hun går til nogle andre sportsgrene, muligvis dans eller gymnastik - i dans vil hun også få styr på rytme, hvilket er en forudsætning for at følge hesten. Svømning er også godt pga. kontakten med vand. Sang (hos dygtig underviser) og pilates kan også hjælpe hende med mellem gulvet... Hvad laver hun ud over at ride - er hun en doven natur, som pjækker fra idræt eller en frisk pige som rør sig hele tiden? Jeg har en kusine som af naturen har en dårlig kropsfornemmelse - når jeg bad hende om at rette sig op kiggede hun uforstående på mig :S Jeg fik rettet det nogenlunde op, men hun har ikke længere tid til at ride  Jeg hører til dem som mener, at hvis man ikke har styr på sin egen krop, hvordan skal mdan så få styr på hestens? Så få hende til en masse forskellige sportsgrene, det behøver ikke være dem jeg nævner, det vigtigste er hun også synes det er sjovt eller hyggeligt. Håber det kan hjælpe Held og lykke 
|
|
|
|
| hjælp..... |
|
|
Det kan godt være svært for mange, nogle gode læderridestøvler og en sadel med god støtte kan hjælpe rigtigt meget.. derudover kan det hjælpe meget, at lade hende ride lidt uden stigbøjler nogle gange.
Mvh.
L Nielsen.
Springheste sælges, fra L til S. Se profil.
|
|
|
|
| ddddddddddd |
|
|
Det første jeg tænker er; Hvordan lægger sadlen og lægger den helt korrekt? De fleste ryttere som sidder stolsæde, deres sadler ligger altid som regl liiidt i bagvægt og det gør utrolig meget af udslaget til deres sæde. Har du et billede af equipagen evt? Jeg ville nok smide hende i longe, uden bøjler - og uden tøjler. Få hende til at løsne op, skridte, trave og galoppere uden - med lukkede øjne så hun får en kropsfornemmelse. Når man gør dette kan man virkelig mærke og føle sig selv hvor man sidder skævt til, hvilken side man er svag i osv.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere ikke behøver dem.. " SØGER Sommer Magnus springsadel 16'5, medium/bred bom. Skal ku prøves..
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg ville virkelig få hende tjekkt ved en fysioterapeut. Jeg har en skæv sadel og det viste sig så ved nærmere eftersyn at jeg er meget stor årsg til dette problem. Da jeg nu nærmer mig at kunne gå igen skal jeg derfor til at træne mig selv op og det program bliver betydeligt hårdere end det jeg har budt hesten - der pt. kun skridter. Det betyder at jeg skal lave balancetræning, løbe, svømme, cykle, ride - alt hvad jeg kan komme i nærheden af. Højest sandsynligt skal jeg ind i et fitness center i nogle måneder, på et pilates hold der flere gange om ugen og ad den vej roligt i gang. Senere skal jeg nok også igang med andre ting men i første omgang vil det nok være det der er mit primære mål - så jeg kan få virkelig god gang i min krop igen. Og så skal jeg ud at gå i bakker sammen med min hest - det gavner ikke kun hesten 
Carpe Diem - sieze the day: "Gather thy rosebuds while ye may
Old times is stil flying
And the same flower that smiles today
tomorrow will be dying"
www.epona.tv
|
|
|
|
| Det er muligt |
|
|
at hun kun sidder på sædeknoglerne, dvs. de knogler, der ligger under ballerne  Man skal jo sidde på dem - men også sidde på skambenet foran, sådan at man sidder lodret. OG så kan man tage fat med sine hænder bag om låret, ind under og hive i skindet på ridebukserne og trække bagud for at få fornemmelsen  Det lyder åndssvagt, og måske forklarer jeg det ikke godt nok - men på den måde får man lagt lårene mere ind til hesten Hun skal føle, at det er forsiden af indersiden af lårene, der rør hesten - og ikke bagsiden af indersiden, som den gør, hvis man sidder i stolesæde... Måske skal bøjlerne også spændes et eller to huller op? Og så skal hun kunne rejse sig lige op i bøjlerne og kunne stå lodret, og så sætte sig igen. Prøv disse ting af med hende, så tror jeg faktisk du vil kunne lære hende at finde den gode balance i sædet 
fra NinA Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten  FORDRINGER I DRESSUR (kun tekst - ikke billeder) se epona.tv
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hun går til boksning udover ridningen, og ellers bliver det ikke til så meget. Jeg oplever at hun er lidt doven af natur, - til min store frustration ind i mellem  Jeg synes også klart hun mangler kropsfornemmelse, så det er der sikkert noget om. Hun bliver faktisk udelukkende longeret, og er blevet det det sidste år, hvor hun dog også rider frit. Hvis hun rider uden sadel sidder hun fint, uden bøjler varierer det en del. Jeg har ladet hende ride i mange forskellige sadler, uden den helt store forskel, - måske lige lidt, men hun falder tilbage i det samme igen. Jeg rider selv i de samme sadler uden problemer. NinA: det du beskriver må jeg lige få hende til at prøve! Lyder som en lidt sjov tilgang til det, og det appellerer sikkert til hende.
|
|
|
|
| Damgaard |
|
|
Få hende eller dig selv til at læse centeret ridning eller det gode sæde, det skal nok hjælpe dig og hende. Hvis det da ikke er sadlen det er galt med
Damgaard
Med den firbenede skygge
|
|
|
|
| rolig rolig |
|
|
Hov rolig. Pigen er 13 år. Hun virker sikkert doven, ubevidst om sin krop, måske også lidt uopmærksom. Det kaldes hormoner og vækstfase. Hendes kropsbevidsthed mangler sandsynligvis fordi hendes krop er inde i en KÆMPE forandring. Både hormonelt men også vækstmæssigt. Prøv at se hendes ridning fra en anden synsvinkel, ridningen hjælper hende med at få kropsbevidsthed og balance, så den ugentlige tur på hesten er for, at du og hesten kan hjælpe hende med at få øget kropsbevidsthed. Metoderne son Sandra og Nina skrev om vil sikkert hjælpe hende.
|
|
|
|
| 1234546 |
|
|
Jeg tager det nu også forholdsvis roligt, for kan jo ikke trylle det væk bare sådan vupti  Men hesten synes det er ret ubehageligt at hun bumper sådan i hendes letridning, fordi benene svinger så uroligt rundt, og det er synd for den, synes jeg.
|
|
|
|
| råd til letridning |
|
|
et simplet råd til letridningen: hun skal sætte sig "på lårene" og ikke på numsen - og så er det vigtigt at hun både er aktiv når hun "rejser sig" og " sætter sig" altså ikke noget med at "lade sig falde på numsen".
|
|
|
|
| gør det sjovt |
|
|
En simpel øvelse, som mine børn har haft meget glæde af, når de bliver longeret, er i letridning : sidde ned to travtrin, rejse sig op i et, sidde ned to, rejse sig op osv. Eller lade hænderne kører op og ned, modsat hinanden, i takt med hestens trav, kraver en rimelig løs tøjleforbindelse. Når man så kan begge øvelser hver for sig, kan de sættes sammen. Børnene synes det er sjovt, og det kræver at man "holder tungen lige i munden". mvh Louise
Dressurtanten. Passier lenox og cliff barnsby sadel sælges
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg takker for de gode råd, og krydser fingre for de kommer til at hjælpe. Jeg har selv foreslået hende at træne bevægelserne ved at sidde på en taburet, og så se hvilken forskel det gør, hvor hun placerer benene, når hun skal rejse og sætte sig.
|
|
|
|
|
|