Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Træning af hysterisk 5 års
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 17:16

Puha.. Troede aldrig jeg skulle erkende det her.

Men mig og min hoppe har virkelig samarbejdsproblemer.

Jeg er efter en længere periode begyndt at ride lidt mere fast/seriøst.

Nu til problemet, rider jeg fx. skrådt igennem den ene vej, løber hun (tager fat i biddet) og kaster hovedet op.

Jeg har prøvet at lave volter, halve parader for at sænke tempoet. intet hjælper.

Jeg kan ikke springe i galop, eller jo, men hun løber igang og hvis jeg vil stoppe hende, tager der 2-3 rundter, hvis jeg ikke må ta for hårdt fat i tøjlen. Så snart jeg tager ved, ryger hovedet op med det samme. Når jeg endelig galoper er det KUN på en cirkelvolte, da hun tager den i 180 ned af langsiden.

Galopere jeg venstre rundt, kaster hun os flere gange med hovedet.


Jeg rider hverken med pisk eller spore, da hun er så følsom overfor hjælpere, bruger meget stemmen når jeg rider og hun går fint i longen..


Jeg har brug for nogle træningknep, inden det hele går op i hat og briller, jeg er dog også igang med at søge efter en underviser, da jeg ikke kan klare hende alene.


Kom med nogle fif




Mange hilsner fra

Nanna og smukkedyret, Risdalens Amy

0
0
Svar på denne tråd
 
 tænderne
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 17:34
hvis ikke du har fået tænderne tjekket ,så skal du gøre det hurtigst muligt... det kunne godt tyde på hun har smerter...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke tænderne
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 17:58

Hej Bente.


Jeg har fået tænderne tjekket 2 gange på det halve år jeg har haft hende. Har også haft en kiopraktor til hende og hun har fået akupunktur.

Hun er 100% rask




Mange hilsner fra

Nanna og smukkedyret, Risdalens Amy

0
0
Svar på denne tråd
 
 din stakkel
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 19:49

Puha havde selv en halv skør krampe der løb med mig og smed med hovedet... Av det er ikke sjovt og gå rundt med i hovedet, for man bliver desperat... Jeg fandt den bedst ridelærer der lærte mig rigtig mange ting og uden ham havde den stadig været skør i bøtten ;o)

Mit råd er finde en der kan undervise dig... Måske 2 gange om ugen til og starte med... Og gerne en der har speciale i ungheste. Ved jo ikke om du har redet heste til før, men ellers burde du sende den i træning. Træner man dem ikke rigtig fra start, så kan det gå noget så grueligt galt...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vent vent vent
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 19:54

Jeg syntes du skal lære den ordentlig stop-signal.

Start med at indlær det fra jorden - at når du tager i tøjlen, skal hun stoppe. Husk at blive ved med at holde, indtil hesten stopper, hvorefter du gir helt efter på tøjlen. Snart finder hesten ud af, at den kan slippe for ubehaget ved at stoppe. I starten er det måske en god ide at have en hjælper med, der kan stoppe hesten op, hvis den ikke stopper helt. Det kan være en stor hjælp, både for hesten og for dig.


Derudover ville jeg vente med galopere, indtil at du har kontrol over hesten i skridt og trav, ligesom jeg ville vente med at trave til jeg havde styr over hesten i skridt.










Zandra Lind Nørskov

Cassie

Your horse is your mirror.





2
0
Svar på denne tråd
 
 Altså...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 20:19
Jeg ved det ikke er comme il faut at sige det her, men 4-5 års alderen er ofte en trodsalder. Her er hesten nu så sikker med rytteren på ryggen, at den begynder at lave spilopper. Min gamle hoppe fik et flip i det forår hun fyldte 5 -stak af med mig i ridehuset og var i det hele taget en utilregnelig gimpe under rytter -bukkede, stejlede, nægtede at gå. You name it, she tried it!
Det stoppede den dag jeg blev gal og lossede til hende -så fik vi sat på plads at JEG var styrmand og hun skulle gå derhen hvor jeg bad hende om det uden alt for meget brok. Inden var alting selvfølgelig tjekket og hun havde ingen smerter, tandspidser, rygproblemer eller noget som helst, bare fuld af spilopper og med sin egen mening.

Jeg siger ikke, det er den bedste løsning. Men hvis det er rene ungheste-unoder kan det altså være effektivt én gang for at alle at tage fat og blive gal. Det er en hest, den er ikke lavet af glas og den får sgu ikke men for livet af at du giver den lidt gummistøvle en enkelt gang.

/Anna
4
0
Svar på denne tråd
 
 tak tak:)
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 21:44

1. Problemet er bare, at den er ød fra jorden, rigtig sød og medgørlig. Lytter på bak, stop, til siden osv. Har øvet en del HMS med hende, for at genopbygge et tillidsforhold:)

2. Tager jeg i tøjlen, løber hun bare igennem min hånd, ikke løber løber, men går bare på og imod. Slipper jeg tøjlen helt og rejser mig i let sæde, og siger "whoo" stopper hun.

3. Jeg har skam fint styr på hende i alle gangarter, så længe hun ikke kan mærke jeg har ved i tøjlen, kan ride rundt i rebgrime og kapsun het uden problemer, hvor hun så ikke går til biddet, men ligesom bare strækker sig ud:)

4. På vejen/skoven, går hun også fint. og har faktisk nogenlunde kontrol over hende, hvis jeg sætter et lille sping op, kan holde hende i trav, så hun kommer stille ind til det osv.


Jeg har virkelig brug for hjælp. Havde en ude at undervise mig igår, som havde et godt tav på ungheste, men det var en ren fiasko, hesten var langt værre end det plejer:/

Jeg har redet masser af ungheste, redet Gp heste, sprngheste og alt.. små ponyer store ponyer, altid mig der er blevet smidt op på de umulige.


Men er jeg for blød?! Skal man være mere konsikvens?! Jeg er måske ikke den bedste til at skælde ud og være den "onde" ejer.

Amy er en meget følsom hest og bliver bange, hvis man vil sætte hende en smule på plads:/


Jeg har overvejet at sætte hende i ridning i et par mdr. hvis det ikke er bedre efter sommerferien.

-Hun blev gjordt ryttervant af Mads Larsen som er enmormt god til de unge. og det er os først nu, hun er blevet lidt sær..


HJÆLP!!!




Mange hilsner fra

Nanna og smukkedyret, Risdalens Amy

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjoooh
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 21:57

Det der med, at man skal sætte "hesten på plads", og hesten har sin egen mening osv - syntes jeg er noget bavl!


Hesten gør alt via naturlige instinkter og indlært adfærd, den gør intet for at trodse dens rytter - drille, være irreterende og andre ting, som hesteejere ofte beskylder deres heste for..


Kan du bedre styre hende, når du ikke har fat i tøjlerne?

Du skriver du kan ride den i rebgrime osv, er det så kun når du rider med trense og tøjler, at hesten løber/er svær at stoppe?


Måske kunne det tænkes, at du har for hårdt fat i tøjlerne, så hesten syntes det er ubehageligt? Hvorfor ikke ride den, for løse tøjler, eller bidløs, hvis det er det hesten føler sig bedst tilpas med?


Jeg ville bestemt ikke mene du skal være en 'ond ejer' ;-), men indlære hesten tingene på en forståelig måde. For mig at se, handler det ikke om at sætte hesten på plads, for hvordan skulle hesten vide hvad den skal gøre?. Det handler om at bruge sin fornuft, og tænke over hvad man gør, og hvornår man giver efter og belønner hesten.












Zandra Lind Nørskov

Cassie

Your horse is your mirror.





1
0
Svar på denne tråd
 
 Zandra...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 22:25
Nu tror jeg lidt du lægger mig ord i munden. Ingen steder tillægger jeg hestene menneskelige egenskaber. Men det ER en ret naturlig konsekvens af at blive vandt til at bære rytter og få en konstant bedre balance, at hesten prøver at tage sig de friheder den kan.
Indimellem betyder det, at hesten gør det stik modsatte af hvad man beder den om. Og nej, den har ikke bevidst udtænkt denne plan for at drille. Det er bare ret naturligt for unge dyr -hvad enten det er heste eller hunde eller katte eller noget helt fjerde- at få en periode hvor hørelsen ikke er så god. Der er jo meget mere spændende ting at beskæftige sig med end lige at galopere den her 20-meter volte og så kan man da lige se om man ikke kunne rende ligeud i stedet. Indimellem må man som rytter lige -også af hensyn til resten af ridehuset!- tage lidt fat og give lidt støvle og markere, at der er en tid til arbejde og en tid til leg. Og selvfølgelig skal der gives efter når den ønskede reaktion -at hesten drejer pænt ind på volten- kommer. Men hvordan skal hesten vide hvad man beder den om, hvis ikke man fortæller det?

/Anna
4
0
Svar på denne tråd
 
 uha...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 09:15

Tak for jers svar.


Jeg er en meget rolig rytter og har masser af tålmodighed, netop derfor jeg valgte at købe en unghest:)

Jeg rider med meget løse tøjler, da hun bære sig selv fuldt ud. Bagbenen godt under sig, med løftet ryg og god bæring og sving.

Amy er en mehget meget rar og nogenlunde medgørelig.

Når hun kaster sådan med hovedet, rider jeg hende frem og gir efter. Men det kan ikke være ret godt for hende ryg/nakke, at hun pludselig bare smider det derop.

-Grunden til jeg rider med bid er fordi jeg satser og håber på, lidt stævne ridning. I de perioder jeg ikke har planer om at starte, rider jeg hende ofte i enten kapsun eller rebgrime.

-Har dog kun startet et stævne på ende hvor det kun var trav programmer:)




Mange hilsner fra

Nanna og smukkedyret, Risdalens Amy

0
1
Svar på denne tråd
 
 hmm - sådan en har jeg også..
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 10:32

Ja, som overskriften siger, så har jeg også en sådan fem års.. Hun er super flink på stald - og egentlig også under rytter, men hun er bare noget af det mest hyperaktive, der findes.


jeg har så en prof. underviser, der både underviser mig og rider hesten et par gange om måneden, når den er blevet for svær for mig at magte = jeg får løbende rettet mine egne rytterfejl af.


Nå, men nu til problemet. I vores tilfælde er problemet, at hesten har en meget stor gallop. Det betyder, at når vi rider, så synes hun, at det fantastisk sjovt at løbe stærkt (stort) og knap så sjovt at korte sig ind.


I sær i starten var det en næsten en kamp at lære hende at galloppere kortere, da det jo nærmest er i mod hendes natur. Og desuden så er det jo super forvirrende som rytter, at du skal ride den frem og frem og frem (for at få bagbenene godt med)samtidig med, at du er anholdende for sædet (og tøjlen), når problemet er, at hesten løber!!!.


Her er jeg MEGET taknemmelig for, at jeg havde god hjælp ved hånden.


Desuden så har min hest også problemer med, at når den spænder op, så stikker den hovedet i vejret. Den er ellers fint bygget, men den har en højt ansat hals - og kombineret med noget shagyaaraber giver den altså den effekt.


Det vi har gjort os meget i, er selvfølgelig til at starte med gallop på volte. Hvor den skiftevis bliver redet ind (bagfra ikke i ind volten!!) = du trækker lænden an og driver frem så den korter sig. OBS: Dette kan godt tage lang tid = flere volter med hovedet oppe i luften. Men på et tidspunkt finder hesten ud af, at det er mere rart at gå med hovedet på plads. Det kræver bare vedholdenhed og tålmodighed.


Når den gør det, så slapper man af med sædet, rider frem og følger med i bevægelsen og nyder det. Efter en hel-halv volte rider man den ind igen (gerne inden hesten selv når at slår fra eller løbe fra en). Når man har lavet en 10-20 af disse overgange mellem afkortning af galloppen og fremadridning, så begynder man at kunne ride sin hest på volten OG kunne ride den fremad UDEN at den løber (= går hurtigere end man beder den om).


Vedr. at ride ligeud. Her havde vi det samme problem. Før kunne jeg knap ride den ti meter ligeud i gallop, før den tog hovedet i vejret og drønede af sted.


Vi har så lært det ved at ride en 60 m langside og ride fire-fem volter nedaf. I starten red vi 15 meters volter, så 12 meters volter og nu 10 meters volter.


Og de skal komme hurtigt efter hinanden. For når man (jeg) rider ud på langsiden efter en volte, bliver hesten nødt til at være godt inde under hjælperne (der er en længere teknisk for klatring på dette, men den vil jeg sparejer for i første omgang).Denne virkning kan man hurtigt miste, når den kommer ligeud (eller jeg gør, da jeg glemmer at ride den lige så koncentreret, fordi JEG synes, det er sværere at ride volten). Derfor nåede vi i starten kun at ride to-tre-fire gallopskridt og så ny volte. Nu kan jeg ride fem-seks-syv-otte gallopskridt, hvor hesten bliver hos mig, inden vi rider en ny volte.


Håber, det var til lidt hjælp..


M.v.h. Jenny


Stübben springsadel sælges se billede her
1
0
Svar på denne tråd
 
 Overvejelser
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 11:29

Du må jo nok mere i gang med at finde årsagen til, at hesten reagerer sådan. Altså hvornår slår den med hovedet (hvad er gået forud, hvad ber du den om, hvordan gør du), hvornår løber den osv.


Måske har du for hård hånd? Hvis du normalt rider med meget løse tøjler/ uden kontakt, så har du måske svært ved at bevare en blød hånd, når du tager mere fat i tøjlerne?


Hvordan reagerer hesten ellers? Siger den nogen lyde? Kan det være, at den får tungen over biddet eller at den på en anden måde ikke kan finde ud af at have både bid og tunge til at være i munden på én gang? Passer biddet i størrelsen? Har du prøvet at skifte bid?


Slår hesten med hovedet fra starten eller først efter et stykke tid? Er det ens på begge volter? Har hesten god muskelsætning eller er den muskelfattig? Altså begynder hesten på dette, fordi den som den anden Anna skriver har fået overskud til det nu? Eller omvendt, kræver du for meget af den?


Jeg red for et par år siden en 4-års hoppe, som var noget speciel. Da jeg startede, slog den også voldsomt med hovedet. Det skal siges, at den var meget følsom. Den var blevet opgivet, det første sted den havde været i tilridning. Ejeren havde kun haft den hjemme i kort tid, og hun havde så redet den med glidetøjle, så den ikke kunne slå hovedet helt op. Det hjalp et par dage, men så begyndte den på det igen. Jeg fik så undervisning på den, og underviseren bad mig om at lave mange gentagelser med den, altså lave de samme figurer et par gange til hver side - f.eks. to gange stor volte, skråt igennem, to gange stor volte, skråt igennem osv. Og så nøjes med et par mønstre af den slags (det kunne også være ottetaller eller cirkelvolte - stor volte - cirkelvolte) om dagen. Efter et stykke tid fik den faktisk meget mere ro på og holdt egentlig bare op med at slå med hovedet. Den stak i øvrigt også af i galop i starten, men det blev også meget bedre.


Som min underviser forklarede, så skaber gentagelser tryghed, og i dette tilfælde var det nok, hvad hesten havde brug for. Den var så også kun lige tilredet, den havde ingen muskler og var i det hele taget meget nervøs og følsom. Den reagerede sandsynligvis sådan, fordi den blev forvirret, usikker eller træt. Så det er selvfølgelig ikke sikkert, at det er det samme med din hest.


Held og lykke!


Mvh


Anna





Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Glemte lige
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 11:31

Jeg glemte lige, at omtalte hest også fik skridtpauser et par gange, hvor den skulle slappe helt af, før jeg red videre.


Mvh


Anna





Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Demohest...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 12:02

Hvorfor ringer du ikke til Susan Kjærgård fra Blueberry Hill og spørger, om din hest evt. kan bruges som demohest, når Warwick McLean giver opvisning deroppe om et par uger? Der findes ikke mange ryttere med mere erfaring med "problemheste" end ham, og han er super-sympatisk og tålmodig.


Det ville jeg gøre - for ligesom at komme i gang :) Susan bor ved Silkeborg, så der er ikke så langt for dig. Og jeg mener at have hørt, at man nu kan nå med på et afbud, hvis man har et "interessant" problem :)


Mvh


julie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du siger selv hvad fejlen er
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 15:16
Når hun kaster sådan med hovedet, rider jeg hende frem og gir efter.

På den måde belønner du hende dobbelt, endda- for at kaste med hovedet.
Fremadridning= frihed
Give efter= negativ forstærkning og mere frihed

Hermed lærer du kræet at den bare skal kaste med hovedet.Så den laver mere af det...

Så ja, du har brug for en McLean tilgang.
Den skal STOPPES, stå stille og det med det samme og derefter frem i skridt, når den ER slappet af.Den skal ALDRIG belønnes for at være "vild" eller at løbe gennem hjælperne.Du skal have styr på skridt for trav og trav før galop.

Men når det er sagt kan den sagtens have noget med tænderne, halsen, nakken, ryggen.Det er ikke alle dyrlæger/ kiroer der er lige kvikke til at finde de mere subtile spændinger eller ubalancer.

Min tossede hoppe gjorde ligesom din "og hun havde lige fået ordnet tænder" ved handlen. Yes, min ven- der var 3 cm lange tandkroge som mindst tre dyrlæger havde overset, da Henrik Walsøe fik fat i hende...det løste problemet 90 %.

Har lige set en anden med samme symptomer som din- den var ordnet for nylig- men krogene overset...flere år gamle kroge.

Det tog tre kiroer at få nakken på plads på min dressurhest- som aldrig har været en lømmel.

Eva



Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svarene.
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 15:19

Sikke en masse svar. Og jeg vil prøve nogle af tingene her idag og se hvordan hun tager det.

Specielt dig JENNY, Det lyder som en virkelig god måde at træne sin hest på:)

Hmm.. Altså af gid har vi redet med Muffe, D-rings, hult trensebid og nu masivt, prøvede en enkel gang med 3-delt og gør jeg ikke igen:/

Hun er slet ikke muskelfattig, Både bagpart og ryg ser fint ud, halsen er dog stadig lidt tynd, dog har hun svanehals, så det har vel os noget at sige der.

Hun Stikker hovedet op når jeg rider skrådt igennem, først når jeg er over halvvejs. og hun gør det kun når jeg rider nedad (ridebanen helder en smule)

Jeg er absolut ikke hård i min hånd, jeg har kontakt til biddet og gider efter og rider frem, når hun stikker snotten op.

Når jeg ska lave andre øvelser forbereder jeg hende med halve parader.. Laver rimelig mange halve parader, dog kun i skridt og trav, da jeg simpelthen ikkek kan få hende til det i galop.

jJeg har læst en del om hende der Susan Kjærgård, men sys da ikke det er et super mærkeligt problem, kan da forstå på andre de har haft de samme problemer, eller hvertfald noget derhen ad:)


Amy er meget højtstillet og hun gik som en LA hest da jeg købte hende, altså meget højt. Tile tider langt under lod.

Jeg har øvet rigtig meget med hende at få hende lang og dyb, til hun havde mere bæring/blance osv.

Kan det være hun er usikker hvor hun skal placere sig i nakken, når jeg rider og derfor bare kaster hovedet op?!?!?!


Når jeg laver volter, hidser hun sig forresten også op.. hvorfor?!?!





Mange hilsner fra

Nanna og smukkedyret, Risdalens Amy

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 15:25

Min dyrlæge er altså uddannet Kiopraktor og akkupunktør, så tror nu godt hun ved havd hun laver.

Sidst Amy fik ordnet tænder, var hun skal på en tandlæge klinik. Jeg har prøvet alt og den fejler INTET.


Jeg ar i samråd med berider Michael L. Højgård snakket med ham om dette problem og han mener man skal ride hesten ferm mod spændningerne i stedet for at stoppe, da det er ligesom en overvivelse fra rytterens side.

Siger ikke kun det er rigtigt, men sys det gir lokig, det han siger.




Mange hilsner fra

Nanna og smukkedyret, Risdalens Amy

0
0
Svar på denne tråd
 
 NAnna jeg
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 15:32

synes også du skulle tage og ringe til Susan og høre hende ad om din hest kan bruges som demo hest.


Der vil du få både forklaret og vist på samme tid af en der er knald dygtig



Sasser

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træning
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 15:41

Hvis det er en kompetent dyrlæge, der har udelukket smerter, er det jo netop adfærdsmodifikation, der skal til. Og udover at have stor erfaring med problemadfærd er Warwick McLean jo også dressurrytter... så vidt jeg ved har han fornylig debuteret i Grand Prix, og han har bl.a. været hos Kyra K i nogle måneder, og redet ungheste for hende :)


Nu håber jeg helt at du ringer til Susan... det lyder som en spændende hest, og jeg er der torsdag aften, så måske får jeg den at se? :)


Mvh


Julie

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralalal
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 16:03

jeg er enig med Eva.


og jeg ahr skrevet en PB til dig


smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.angus-direkte.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg siger jo ikke at din
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 16:24
dyrlæge/tandlæge/kiro ikke duer - der ER bare mange som TROR de kan det hele og så alligevel ikke kan.

Er du sikker på at der ikke er noget i vejen, ja - så skal du træne anderledes.

MEN du skriver nu her sidst, at den kun gør det skråt igennem, der hvor banen hælder nedad ?

Det kunne da lyde som et balanceproblem hos en lidt sensibel hest= ned i tempo, måske overgang til skridt to meter FØR den plejer at tage hovedet i trav ??

Rider du igennem til en fast mur af tøjle som den uderviser foreslår, får du en hest der går med tøjlen som 5. ben.


Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
1
0
Svar på denne tråd
 
 til Eva.
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 21:09

Øhm. Siger ikke det KUn er skrådt igennem, men også bare på andre tidspunkter.

Hvad tror du grunden til at jeg skrev herinde?! Måske for at få råd, og dem tager jeg skam imod. Jeg ved godt at der er samarbejdsproblemer og det erkender jeg skam os:)

Hesten har en fin balance, ellers ville jeg ikke spring på den.

Jeg rider aldrig en hel rundte ude på "hovslaget" netop for at styrke hende:)

Jeg har ikke meget fat i tøjlen nej, jeg lader hende suge på biddet, så hun går i en mere naturlig og afslapende holdning.

Jeg er da lidt ked af du angriber mig på den måde, Amy er det kæreste eje jeg har og er blevet tjeket i hovede og røv, da jeg skulle ha en hest der var 100% rask.
Min dyrlæge er meget dygtig ellers havde jeg jo ikke hende.

Amy har massør på en gang hver 14nes dag, også selvom hun bare står og laver ngenting.

Ved godt du sikkert ikke tror mig, men den fejler altså INTET.

Jeg er efterhånden træt af at folk bare skal finde fejl ved ens hest, jeg er udemærket godt klar over at problemet ligger ved mig, derfor jeg vil have hjælp jo:) Gør det både for min og hestens skyld, da jeg føler vi kan blibe et godt team:)


Men takker skam alligevel for at du har skrevet og må da overveje om den skal en tur i røngten igen for at seom der sidder noget fast!




Mange hilsner fra

Nanna og smukkedyret, Risdalens Amy

0
1
Svar på denne tråd
 
 Forvirring.
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 22:58

Nu har jeg læst hele denne tråd og tilhørende forklaringer og jeg synes denne hest minder meget om en jeg havde til undervisning i sidste uge..


Hvis hesten er afslappet og samarbejdsvillig med rebgrimen på og kun bliver anspændt med biddet, så tror jeg man kan udelukke smerte i kroppen..


Den sidste smerte kan så sidde i munden, men hvis det i første omgang er blevet undersøgt, så tror jeg forklaringen skal findes i hestens forståelse af tøjle hjælpen..


Du skriver at du driver den frem hver gang den kaster hovedet op, når du tager i tøjlen. ?


Tøjlehjælpen virker via negativ forstærkning. Negativ forstærkning betyder at man lægger et pres på (i dette tilfælde biddet)for at opnå en given reaktion. Når man får den reaktion man ønsker sig, fjerner man presset igen (giver efter).


En situation jeg ofte ser, er at rytteren tager i tøjlen for at bremse hesten.. Hesten overreagerer og kaster vildt med hovedet, hvorefter rytteren tænker: " ups, åh nej, jeg kom til at tage for hårdt".. Og giver efter på tøjlen.. Uden at hesten har sænket farten.


Rytteren har altså netop forstærket hestens kasten med hovedet og næste gang rytteren tager i tøjlen, har hesten fundet ud af at den kan befri sig for tøjlen ved at kaste med hovedet..


Ved at forsøge at bibeholde presset på tøjlen indtil hesten stopper benene, og derefter give slip, bibringer man hesten oplevelsen af, at kasten med hovedet ikke udløser nogen belønning.. Det gør derimod afkortning af tempoet..


Hvis man er god i sin timing af pres og eftergift, tager det som regel kun nogle få gentagelser før hovedkasten minimeres og hesten sætter farten ned..


Det er en typisk fejl vi kommer til at begå, fordi ingen af os har særlig meget lyst til at have for hårdt fat i munden på hesten.. Men vi gør den altså en kæmpe bjørnetjeneste ved ikke at være klare i vores besked om hvad det er for en reaktion vi ønsker... Jo bedre den forstår kommandoen, desto finere hjælpere kan vi få lov at bruge..


Jeg kan forestille mig at du har været rigtig god til at få budskabet igennem på rebgrimen, men fordi du meget gerne vil være forsigtig med tøjlen og passe på hendes mund har du været uklar i dine anvisninger og timing af pres og eftergift på tøjlen.. Og det giver uro i hestens reaktioner...


Måske har du lavet et par øgninger skråt igennem? Efter nogle gange er hun måske begyndt at sætte farten op og du har gerne villet korrigere.. Hvis den så har kastet med hovedet og du er kommet til at give efter, fordi du følte du tog for hårdt, så er du kommet til at forstærke den i at kaste med hovedet og hvis den har videreudviklet på det nogle gange, tror den måske nærmest, at det hører til øvelsen, skråt igennem


Når man træner hms, som jeg kan se du gør, så bruger man meget sit kropssprog som signaler til hesten.. Det er der såmænd ikke noget i vejen med, bortset fra at det har den ulempe at hesten jo ikke kan SE ens kropssprog, når først man sidder i sadlen..


Derfor kan det være en rigtig god idé at træne fra jorden og bruge nogle signaler der ligner dem man vil bruge i sadlen. F.eks at stoppe og bakke hesten med tøjlen


Du skriver hun er rigtig god til at stoppe for "whooo" hvis du ikke bruger tøjlen.. Det er jo super godt at du allerede har et godt stop signal.. Så skal hun bare lære at forstå at "whooo" er det samme som træk i tøjlen.. Så jeg vil foreslå at du starter med at lave nogle parader fra skridt og hver gang du tager i tøjlen siger du "whooo" og holder presset på tøjlen, indtil hun stopper..


Når det fungerer kan du udvide til parader fra trav, derefter overgang fra galop til skridt og til slut parade fra galop..


Du bruger bare "whooo" som hun kender i forvejen, sammen med tøjlen og prøver at huske IKKE at slippe når hun kaster med hovedet, men i det sekund hun stopper/sætter farten ned...




Og eller er der én plads tilbage på mit kursus i næste weekend












Nyt kursus hos BBH

1-3 juni


Læs mere på vores hjemmeside

www.blueberryhill.dk


2
0
Svar på denne tråd
 
 Synes du at jeg angriber??
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 00:02
Det var ikke ment sådan.
Jeg ser bare MANGE heste som ikke er så friske som man tror.

Det er da godt at din er det.

Vi har en som lige er ved at få rytter på, og på den ene volte pakkede den sig voldsomt fortil og virrede meget med hovedet, anden-tredje gang rytteren sad op. Jeg listede fingrene rundt på halsen (min datter sad på ryggen)og fandt et meget, meget ømt sted der udløste både sammenkrølningen og virren med hovedet. Den blev vild i øjnene - det gjorde rigtig, rigtig ondt.

Det tog ti min at løsne det op og så rakte den sig ned og frem. Den er gennemundersøgt.Sådan en lille spænding kan have stor betydning.Især hvis man kommer til at forstærke de reaktioner hesten laver for at undvige irritationen.

Men jeg tror nu også at det med at du kommer til at belønne for at den kaster med hovedet - er den mest sandsynlige forklaring her.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tænk engang
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 01:59

på, hvor ondt man kan få, 'bare' ved at have et hold i ryggen

Det kan ikke nødvendigvis ses på nogen undersøgelse, men kun fortælles til fysioterapeuten.

Hesten kan ikke fortælle noget, den kan bare gøre det dens forholdsvis enkle hjerne kan forstå - og det er så at 'gå i mod' rytterhjælpen :-(


Så en hest kan godt være 'syg' den ene dag og rask den næste - hvis 'sygdommen' kommer af en spænding, den ikke selv kan slippe ud af.


Den bedste måde til at undgå den slags 'sygdomme' er ved at arbejde med hesten på en måde, så den spænder så lidt op som muligt 8-)

Susans beskrivelse af hvad problemet muligvis kan skyldes, og hvordan det i så fald kan løses, er (som sædvanlig, Susan!) virkelig god (y)


Hesten er tilsyneladende veluddannet, men med en ny rytter - dig ;-) - skal man nogen gange skære tingene lidt ud i pap.




:-) fra NinA


Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D


>-o-<>-o-<

Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og

ualmindeligt pæne

- smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr:

>-o-<>-o-<

0
0
Svar på denne tråd
 
 mange tak
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 09:34

SUSAN: Mange tak for dit svar, det lyder helt rigtigt det du siger, men en ting jeg ikke forstår, er at ridebanen helder en smule, så det er kun når vi rider "nedad" hun løber, den anden vej er der ingenting!:/ Øgninger stoppede jeg med, da hun begyndte at ta tøjlen. Så har lavet øgninger på langsiderne og indenfor ovslaget.

Hvad koster det at være med i det der kursus du har her næste weekend?


EVA: som sagt er hesten stadig rask, har haft en hest der havde smerter i ryg osv, så jeg har selv llært nogle steder jeg kan masser og vride lidt i, selvfølgelig under dyrlægens opsyn, til jeg havde det helt på plads, så jeg ikke gjorde mere skade en gavn. Min hest er hverken øm i nakke, hals, ryg, læn osv.


NINA: Hesten har ikke hold i ryggen, den er som for 117´ne gang 100% rask. -Jeg har SELV uddannet min hest, Máds Larsen gjorde den ryttervant, ergo den kunne gå rundt i en ridehal med en rytter på i skridt og trav!






Mange hilsner fra

Nanna og smukkedyret, Risdalens Amy

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 10:32

Det er svært at give en præcis forklaring uden at have set hesten, men jeg kan da forsøge..


Når jeg har nye elever til undervisning bruger jeg som regel de første 10 min. på bare at snakke med rytteren om hesten og hvilke problemer de synes de har.. Udfra deres ordvalg og forklaringer, danner jeg en idé om hvor jeg tror problemet ligger..


Så det har jeg prøvet at gøre udfra din beskrivelse og billederne på din præsentation.


På det første ridebillede af Amy, har hun krøllet næsen ind bagved lodret.. Det er både en måde at unddrage sig biddets virkning, og en aflastning af bagparten.. Forestil dig at du laver en halvmåne form i pap, der går fra hestens mule og om til hasen. Så kan du se hvad der sker med bagenden hvis du henholdsvist drejer papfiguren sådan at næsen er inde bagved lodret og hvis nakken kommer lidt op og næsen kommer frem..


Når næsen kommer lidt op og frem, kommer bagenden mere ned og ind og det er dét du skal bruge i første omgang..


Du beskriver at hun har svanehals, og det får mig til at tænke at du har fokuseret på at hun skal frem og ned og så er balancen måske smuttet, så hun har fået lagt tyngdepunktet frem til skuldrene.. Det får automatisk hesten til at småløbe, fordi den forsøger at få tyngdepunktet ind i midten igen..


Jeg indsætter et link til en tråd om en hest der er på forparten, hvor jeg har forsøgt at forklare om balancen..

www.heste-nettet.dk/forum/3/285975/ 285869/


Så hvis det nu er balancen der driller lidt, er det meget naturligt at hun løber mere på den diagonal der hælder lidt nedad, hvorimod hun får en smule hjælp til balancen når det går opad ??



Med hensyn til det med smerter, så synes jeg selvfølgelig det er godt at tendensen har ændret sig, sådan så alle nu er meget opmærksomme på tandspidser, sadeltrykninger ømheder osv..


Samtidigt vil jeg sige at jeg får rigtig mange heste ind der opfører sig "mærkeligt" og derfor er blevet undersøgt på kryds og tværs uden at der er kommet en fysisk forklaring frem..


De har næsten allesammen en fejlindlæring eller et uheldigt bevægemønster og når disse ting begynder at rette sig til, forsvinder "symptomerne" også..


De er faktisk utroligt så mange heste der arbejder endog ganske villigt med både dårlige sadler, låste hvirvler, tandspidser osv så længe de bliver reddet korrekt..


Dermed ikke sagt at det er ønskeligt at de skal arbejde under sådanne forhold. Det er selvfølgelig noget man skal holde øje med, men det giver ofte mindre udslag end fejlresponser på rytterens hjælpere..


Derfor er jeg måske lidt modsat af dem der med det samme konkluderer smerte.. Fordi jeg næsten altid starter med ridningen.. Hvis der er fejl der, retter jeg dem først og ser om ikke hesten bliver bedre.. Det gør langt de fleste


Så er der også indimellem nogle der nærmest bliver værre jo mere korrekt de går, og de ryger selvfølgelig fluks til dyrlæge med hele molevitten, røntgen, blokader etc..


Jeg tænker ikke smerte når du beskriver dine problemer, for der er så mange af mine "alarmklokker" der ringer, når du beskriver jeres ridning..


Dermed ikke sagt at jeg sidder og rykker mig i håret over hvor forkert det er, for det er oftest sådanne små detaljer (som f.eks at flytte tyngdepunktet 3-5 cm) der giver et kæmpe udslag under ridningen..



Du kan læse mere om kurset, priser mm. på vores hjemmeside ved at klikke på linket til hjemmesiden i min signatur








Nyt kursus hos BBH

1-3 juni


Læs mere på vores hjemmeside

www.blueberryhill.dk


2
0
Svar på denne tråd
 
 Susan..
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 13:10

Jeg kan se hvor du vil hen med det her og det skal siges at på de første ridebilleder af hende har jeg netop købt hende, hvor hun gik meget meget forkert og jeg var usikker på, hvordan hun skulle gå.

Det med at hun rynker næsen.. Øhm.. Det gør hun altså bare, når vi står og snakker på folden, i boksen, strigler osv.. De er altid rynket.. hmm.

Jeg sys bare ikke hun mærkes til at ha en dårlig balance, da jeg sagtens kan ride rundt, uden hun vil trække ud til vægen/hegnet for at støtte sig. Hun springer skam os fint, hverken usikkert eller noget, men det kan selvfølgelig godt være den ikke er 100%

Du kan evt lige se dette billede, det er ca en uge gammelt og ligner ikke samme hest.



Der er også dette billede hvor hun er lidt højere stillet i nakken. Men slet ikke som hun var for et halvt år siden


Som jeg kan se på billedet, har hun også bagparten bedre med sig end før?!




Mange hilsner fra

Nanna og smukkedyret, Risdalens Amy

0
1
Svar på denne tråd
 
 Balance
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 20:23

Når jeg taler om balance, så tænker jeg ikke på om de støtter sig til barrieren eller hegnet, men om tyngdepunktet..


At støtte sig op ad siderne er for mig mere et spørgsmål om retning..


Jeg brugte ikke billederne som eksempel for at kritisere dem, men for at give dig bedst mulig hjælp med på vejen.


Jeg ville blive ellevild, hvis du kunne tage den facon du har på det øverste billede og "vende" hele billedet MENS du bevarede samme facon på halsen..


Altså sådan så du fik halsen fra det øverste billede SAMTIDIGT med bagparten fra det nederste..


Lidt á la det her.. selvom det er et springbillede




Så den ikke afkorter halsen når du vil påvirke benene.. (det gør den en smule på det nederste billede)


For at få fejlrektioner på tøjlen til at gå væk, må man nogle gange starte med at ignorere hvad hesten gør med hovedet (kaster det osv) og sørge for at få den rigtige reaktion fra benene. Nemlig at sænke farten..


Hvis hesten afkorter halsen, er det som regel for at lette tøjlepresset. Men hvis den nu forstod at den kan lette tøjlepresset ved at sænke farten på benene, så får man en hest der både reagerer på de halve parader OG bliver ude i næsen









Nyt kursus hos BBH

1-3 juni


Læs mere på vores hjemmeside

www.blueberryhill.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Susan..
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 21:08

Forstår udemærket godt hvad du mener o kan også godt se det på billederne.
Altså forskellen på bagpart og hals!
Og ja, din springer går fantastisk godt indunder sig.

Men jeg havde faktisk en rigtig god ridetur idag. Jeg red som du foreslog, en masse parader også videre imens jeg sagde Wooo.. Og det hjalp faktisk:D
Jeg kunne mærke un hellere ville arbejde og lyttede mere. Og stak hun næsen op(som hun faktisk ikke rigtig gjorde) Tog jeg ved og ikke slap!

Jeg kunne ride skråt igennem uden den løb og galoperede begge veje rundt og "helt" ned i den anden ende, uden hun løb:D:D:D:D
Efter jeg havde galoperede, kunne jeg mærke hvordan hun ligesom gav mig ryggen, og sank lidt mere i halsen/nakken og havde næsen fremme. Det var en helt anden hest.


Dog kan jeg ikke stoppe den fra Galop og ned i trav..
Men TUSIND TAK for dine fif, skal helt skkeret have undervisning af dig, når pengene er til det:D




Mange hilsner fra

Nanna og smukkedyret, Risdalens Amy

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt..
Forfatter: 
Dato:  28-05-2007 08:47

Det var dejligt at høre Nogle gange er det nogle sjove små detaljer der kan give udslaget..


Fortsat god fornøjelse... Mon der kommer nogle billeder når den er vendt ?



Nyt kursus hos BBH

1-3 juni


Læs mere på vores hjemmeside

www.blueberryhill.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 lidt sent
Forfatter: 
Dato:  24-05-2015 19:13

denne tråd er lidt gammel, men det er stortset samme problem med min hoppe. Hun er en rigtig dejlig hest, dejligt temperament, men også ret meget energi.

 

I traven går det fint, hun er meget blød og kan rides stortset fra sædet, dog har vi lidt problemer med hun gerne putter sig. Jeg forsøger mest muligt at få hende til at strække sig frem til biddet istedet for at putte sig. Problemet opstår først når hun skal galloperer. I selve anspringet og galoppen går det fint (så længe jeg holder hende på volte, hvis hun får langsiden så tager hun den gerne i fuldt tempo) når vi så tager ned i trav. Så tager hun gerne hovedet op og smider ryggen, og er meget ivrig for at sætte i galop igen, men hovedet i vejret. Så problemet er simpelthen at få hende til at slappe af. Vi har lige haft tandlæge for et par uger siden, og der var bare lidt spider og rette af. SÅ har vi haft kiropraktor, og hun fandt lidt spændinger på hende, men jeg kunne mærke stor forskel på hende før og efter. Kiropraktor skal dog komme ud igen i næste uge.

 

Problemet er også at når hun bliver for tændt, så løber hun gerne igennem alle hjælperne, og dette er lidt problemet vi arbejder på. Jeg forsøger ikke at hænge i håndbremsen hele tiden, da jeg føler det bliver en ond cirkel, men hvordan kommer vi videre derfra?

 

Vi er bosatte i Stockholm, måske nogen kan anbefale en god underviser? Vi får undervisning hver anden uge af en som rider grand prix, men er ikke helt tilfreds da jeg ikke føler vi får vejledning til problem løsning og få en løsgjort afslappe hest, som lytter istedet for at løbe (syntes han vil ha for meget tøjleridning), også har vi redet kursus ved Ricardo Reis, skal igen her i Juni, men føler lidt det er svært at finde nogen som underviser i "god" ridning, når man har en hest, som helst løber eller krøller sig sammen. Det føles lidt som hun gør det for at undvige hjælperne.


 

 

Inkarneret dressur rytter

 

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider