Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Muskelbrug ved kørsel
Forfatter: 
Dato:  27-11-2013 15:38

Hej.

Håber I kan hjælpe mig, da jeg ikke ved en dyt om kørsel :)

 

Hvilke muskler (hos hesten) bruges meget når man kører? Og i særdeleshed i forhold til dressur/spring?

 

Og hvad er vigtigt når man vælger en hest til kørsel?

 

 

Er den renavlede Oldenborg en bedre kørehest end den forædlede?

 

 

Da jeg er igang med uddannelsen som dyrepasser, ville jeg lave en præsentation af hvilke muskelgrupper der er vigtige at træne/bibeholde når man har en hest til kørsel kontra en hest til spring/dressur :-)

 

 

Håber nogle kan hjælpe :-)


Med venlig hilsen

 

Janni

0
0
Svar på denne tråd
 
 Køreheste
Forfatter: 
Dato:  29-11-2013 19:35

Hej Janni

Det er jo mange ting du spørger om:

Først vil jeg forslå dig at kigge på køreforbundets hjemmeside, det kan give et alm indblik i hvad vi laver indefor kørsel.

Hvilken type hest er bedst som kørehest, tja det er lige om i ridning det afhænger af hvad man vil og hesten. Jeg tror ikke jeg er stødt på nogen hesterace der ikke kan blive en god kørehest. Men man kan sige hvis du vil køre kokurrence på højt plan er en tung hest ikke en fordel, der er øget slitage på benen som følge af marathonen og da hastighed er vigtig i forhindringerne vil en tung hest også kunne have problemer. Det her er meget meget generalt, i Schweiz blev mesterskaberne vundet af Freiberger krydsninger så man skal være meget påpasselig med at kasere en hest bare fordi den er tung, eller lille mv. Det vigtigste ved en god kørehest er den er fornuftig, ikke at den er sløv, doven eller flematisk som en fordom lyder. Det er snare at den ikke pludselig gå i vejrt og snurrerundt den må gerne være opmærksom og livlig sålænge den ikke er utilregnlig.

Muskler og muskelbrug: igen det kommer meget an på hvad du køre med din hest men som hovderegl trækker køreheste ved hjælper med bagparten. Som oftest vil man se køreheste sveder mellem bagbenen fordi de skubber af med bagbenen når de trækker. Ligeledes bruger de bagparten til at stoppe vognen hvis de har bagtøj/hindertøj på. Derud over bruger de ryggen rigtig meget når de trækker op ad bakker.

Jeg ved ikke hvormeget det hjælper dig, men ellers vil jeg forslå at du tager kontakt til en kusk og kommer med ud at køre så du selv kan se hvilke muskler der bliver brugt og hvordan det er i forhold til ridning

Held og lykke med projektet

2
0
Svar på denne tråd
 
 Muskelbrug
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 12:09

Som Lady-tan skriver kan alle hesteracer bruges til kørsel, det handler mere om temperment end udseende.

 

Med hensyn til muskelbrug, så vil du lære at motoren, brugsmusklerne, altid sidder på bagparten af hesten eller ponyen. Jeg hørte Jørgen Finderup, fortælle at en hest fra naturens side bære ca. 65% på forben. Når der så kommer en rytter på, bliver det for meget, sådan lidt porpurlært sagt, og heste begynder selv at lægge noget af vægten over på bagben. Det kan man hjælpe den med ved dressur øvelser. Faktisk er det, det dressur går ud på, i gamle dage kaldte man det skole ridning, skolen i at lære heste at gå bedst muligt. I dag ved vi fra akademiske undersøgelse, at hesten/ponyen vinkler sin bagpart på en anden måde og derved aflaster sine forben. Derfor skal de muskler som "som holder vinklingen" styrkes og forbedres.

 

I kørsel, er der jo ikke rytter på, men det er de samme muskler der bliver brugt. En hest skubber vognen i selen. Det er selen der tækker vognen, sådan lidt groft sagt. Og hvis du kikke på en kørehest i brug, vil du se, at den faktisk også løfter i vognen, for så er den nemmere at få hen over jorden.

 

En kørehest er i min verden, har ikke læst om det er undersøgt, rigtig god til at forskubbe sin vægt, når den sætter i gang, bruger den ikke bare kræfter, men også sin vægt. Tag f.eks. Carlsbergs Jyder, der har en godt 3000 kg tung vogn, som 4 jyder skal sætte i gang, en jyde vejer vel god 800 til 900 kg, så alene vægten kan sætte vognen i gang, men når den så først er i gang er det kræfterne på bagparten der skal holde den i gang, så vinklingen bliver skiftet. Prøv selv at skulle en trillebør på jævn jord, der vil du selv også bruge din vægt, lægge dig frem, når den så er kommet i gang, vil du rette dig lidt op, og bruge dine ben til at føre den frem.

 

Jeg har engang hørt en hesteperson, som burde vide bedre, at en pløjehest trækker med forben, fordi der kan se sådan ud, men det gør den ikke, den skubber også med bagpartsmusklerne, for der er ikke muskelkraft nok i forben til at de kan trække noget som helst, kun lige nok til at de kan fungere som forben, at holde kroppen oppe. Jeg siger nogen gange at de kun er der fordi det vil se dumt ud uden.

 

Men det med muskel sætnig lære du helt sikker meget mere om i din læretid. God fornøjelse.


Jørgen Konge



3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider