Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Alene på fold....
Forfatter: 
Dato:  02-08-2015 11:04

Min isvallak tåler ikke at gå på græs med sine hestevenner, da han alt for hurtigt tager på - og tilmed de "farlige" steder. Dyrlægen har beordret ham HELT af græsset og det skal være permanent. Han er klart overvægtig og bliver det nemt.

 

Nu er han så kommet af græsset, men det betyder, at jeg står med en anden problematik: han skal gå alene på denne fold. Han har kig til artsfæller, men ingen kontakt med dem. Har dette ikke ret store konsekvenser for hestens mentale trivsel? For hvad nytter det, at han bliver slank og pæn og sund, hvis han så samtidig mister gejst og blir en trist hest...?

 

Hører meget gerne fra andre, der har stået i samme situation som jeg...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm.....
Forfatter: 
Dato:  02-08-2015 13:07

Der er jo masser af heste der overlever at leve et hesteliv isoleret fra kontakt med andre heste - f.eks. hingste. Dog har jeg aldrig mødt en hest, hingst eller ej, der ikke trives betydelig bedre med kontakt til artsfæller, end uden!

En ting er at isolationen helt sikkert vil påvirke hans trivsel, men det vil også gøre det svære at kontrollere hans vægt når han ikke har andre heste at lege, nusse og gå omkring med. Han vil formodent bruge det meste tid på at stå stille og spise, hvilket kun vil forværre hans situation.

Jeg har selv en hoppe der ikke tåler græs grundet hun laver de farlige fedt depoter, og hende sørger jeg altid for går sammen med mindst en hest, som bidrager til hun bliver holdt lidt aktiv på folden. Fordelen er jo at stort set alle lidt nøjsomme hest, så som islænder, holdes nemmest ved fornuftig huld på stråfoder fremfor græs. Derfor burde det heller ikke være svært at finde en kammerat til ham der også er lidt til en runde side, enten hvor han står, eller et sted i nærheden. ca. 80-90% af de islænder jeg ser rundt omkring her om sommer er overvægtige, så det burde være lige til at finde en hest der trænger til en fornuftig kontrolleret foderplan, men det kan muligvis være svære at finde en heste ejer der faktisk er villig til at tage ansvar for sin hests helbred - til dig for at gøre det med din!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 mundkurv
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 13:00

jeg har valgt løsning, mundkurv, ikke at jeg er vildt begejstret for løsningen, men det virker, og alternativt, skulle hun gå alene på jordfold, hvor hun måske alligevel, ville få spist for meget jord i sin søgen efter mad, så heller mundkurv og selskab af en anden hest, som hun fungere fint med.

 

Håber du finder en løsning.

 

hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løsning....
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 20:21

Løsningen bliver en tør jordfold med yderst sparsomt nippegræs, indhegnet ved siden af de vante foldkammerater. I dag har jeg købt hø lavt på foderenheder som supplement samt roeflakes og glucogard.

Så håber jeg bare på hans facon forbedres støt og roligt.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider