Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Min første 'ægte' islænder :)
Forfatter: 
Dato:  12-07-2015 15:51

Hej alle sammen :)

 

Jeg har købt mig min første ægte islænder.

 

Jeg har jo en 'islænder' med grønt pas, men jeg ville gerne lidt mere ind i foreningens aktiviteter osv, så jeg valgte at finde en islænder som jeg kunne deltage i nogle ting med hen af vejen :)

 

Jeg er dog stadig helt grøn i islænder verden, så er meget spændt :)

 

(skal siges min anden dreng stadig forbliver hos mig, da jeg holder meget af ham uanset farven på hans pas)

 

Nå men ville egentlig bare lige dele glæden lidt og vise lidt billeder af hende:

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Hun hedder Glóblesa fra Stald Hovslag.

Hun er 4 år :)

 

Hun er efter Svartur fra Unalæk (men jeg er også ny indenfor den verden).

Jeg ved ikke om der er nogle herinde der har forstand på blub? Hvad hendes blup ligger på? Og hvor man kan tjekke dette?

 

Nå men det var det for nu, ha en dejlig søndag derude, jeg vil gå ud og nyde min lille hesteflok

 


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

3
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke med hende....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2015 14:35

Din nye hoppe har en total blup på 99, hvilket gør hende uinteressant i avlsmæssig sammenhæng, hvis man vil avle efter en høj blup værdi. Dog er denne værdi ikke baseret på noget godt statistisk materiale, da hun ikke er ud af en afstamning hvor der er satset på at avle på kåret individer. Hvilket betyder at hun godt selv kan have egenskaberne til en god kåring og værende avlsforbedrende, men når der ikke er satset på disse egenskaber igennem så mange led vil hun på trods af evt. egne egenskaber ikke avlsmæssigt bidrage med "gode sikre" gener.

 

Håber det gav lidt mening og du er velkommen til at stille flere spørsmål hvis du er interesseret i flere detaljer angående blup udregninger.

2
0
Svar på denne tråd
 
 hej igen :)
Forfatter: 
Dato:  14-07-2015 08:04

Jullebassen: tak for svar, nu er hun også købt mere som brugshest end som avlhoppe, så det gør mig ikke noget :)

Dog kunne det stadig være hyggeligt med et enkel føl engang.

Sådan noget kåring, skal alle hopper igennem det? Og hvordan foregår det?


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej, hos islændere
Forfatter: 
Dato:  14-07-2015 09:44

er kåring (desværre) kun obligatorisk for hingste. Kåringen er en dyr omgang, som kræver en del træning forud for dagen (de fleste vælger at lade professionelle ryttere træne og ride hesten på dagen for at sikre det bedst mulige resultat). Hesten både bygnings- og ridebedømmes.

 

Hvis du vil have en ide om din hoppes avlsværdi, ved jeg, at nogle lokalklubber afholder uofficielle bygningsbedømmelser og desuden kan man jo altid tage på dyrskue.

 

Men ja, det står dig frit for, om du vil have hoppen bedømt. Så længe hun er reg. i DI, og hingsten er en kåret islænder, så kan føllet også registreres hos DI.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2015 11:36

okay ja det lyder som en større omgang ;)

 

Jeg tror bare vi starter med at ride vores ture herhjemme, så kan jeg altid se hvor meget jeg gider, også hvis hun ikke er noget helt vildt avlsmateriale, så kan det jo være lidt ligemeget ;)


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som Sine også siger....
Forfatter: 
Dato:  14-07-2015 14:45

så er en evt. kåring et forholdsvis tidskrævende og bekostligt projekt. Hvis man vil give sin hest de bedste muligheder, kræver det også at man allerede fra 4 års alder begynder at tænke i korrekt udvikling af muskulatur, balance og vilje, da der kræves en rigtig høj fart og stor bevægelse i de forskellige gangarter, hvis hesten skal have fornuftige karakter. Derfor er det ofte kun de MEGET talentfulde heste, eller dem der har en afstamning der har vist at de har noget at byde på i kårings mæssig sammenhæng, der bruges tid og penge på at kåre!

Så nyd din nye hest, som forhåbentlig bliver en skøn ridehest for dig, og skulle lysten til en føl en dag komme, kan man få rigtig gode føl til fornuftige priser pt. og sikkert også de næste år frem, da det er mit indtryk at folk er blevet mere bevidste om hvad de avler på efter de sidste par års overskud af unge heste. Der er jo nemlig også en god sandsynlighed for at hvis du fortsætter med at synes om at deltage i DI's aktiviteter, så vil du måske heller have en hest der kan mere, eller bare noget andet, end din hoppe?! Men i hvert fald rigtig meget held og lykke med din nye hoppe - og håber i får rigtig mange gode oplevelser sammen ;-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2015 15:09

Ja nu må jeg se hvad tiden bringer, indtil videre er det hele på hyggeplan ;)

Men tak for svar på de forskellige ting, kan være jeg med tiden ligger lidt billeder op af hende, måske med rytter på engang ;)


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering......
Forfatter: 
Dato:  26-11-2015 20:46

Så har jeg haft Gloá et stykke tid nu og er kun blevet gladere for hende :)

 

Hun har fået noget mere pels end sidst, har fået lidt mere på sidebenene men stadig ligeså sød og nysgerrig på livet ;)

 

Har lige lidt billeder med rytter på:

 

 

 

 

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

 

 

Billede

 

 

Men hun bliver ikke redet så meget endnu...

Nu vil hun få en vinterpause (da jeg starter med meget arbejde henover vinteren) og så til foråret vil jeg sende hende til gangsætning, da jeg ikke er dygtig nok til det.

Angående hendes lammeskindsadel er der trykfordelende underlag under og en rigtig sadel skal købes til foråret ;) Hvis nogle har et bud på en lækker sadel, så fyr endelig løs :p

 


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ishest
Forfatter: 
Dato:  27-11-2015 18:20

 

Hvor er hun fin i vintertøj og hvor ser det hyggeligt ud.

 

Var hun tilredet eller har du selv gjort det?

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Super SMUK Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges, evnt. bytte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa......
Forfatter: 
Dato:  28-11-2015 08:55

Hej Anette :)

 

Hun var gjort ryttervant, og man kunne skridte lidt rundt på hende :)

Men de havde gjort det den bisløse vej, så jeg har selv vænnet hende til biddet.

Og ellers har jeg haft hende med ude som håndhest en del og nu her er vi begyndt at kunne ride ture med andre og også nogle små ture alene, men igen er det ikke voldsomt meget vi gør endnu :)

 

Dog i morgen, skal vi til et lille juleoptog hvor hun får lov til at være med - er lidt spændt ;)

 


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sikke en smuk hoppe!
Forfatter: 
Dato:  28-11-2015 22:52

Hun er da bare SÅ lækker. Hun er lige netop den type som jeg foretrækker.

 

Hvor stor er hun?

 

Kh

Margit

 


MEJ

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa......
Forfatter: 
Dato:  29-11-2015 21:05

Hej Margit :)

 

Tak for de fine ord, jeg synes også hun er en lækkermås :D

 

Hun er dog ikke så høj, ca 135, men det gjorde mig ikke noget da jeg selv kun er 163 :) Faldt for hendes vidunderlige sind.

 

Og i dag har jeg været til juleoptog med hende og det gik SÅ godt. Hun opførte sig eksemplarisk, selvfølgelig var der lidt mere go, men hun var under kontrol hele tiden :)

Vil lige vise lidt billeder, men kvaliteten er ikke så god da det er taget med mobil.

 

Billede

 

Billede

 

Nu får hun så sin vinterpause, hvor hun kan fp lov til at vokse det sidste og ellers bare hygge sig indtil foråret :)


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

3
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-11-2015 18:00

Tillykke med hende, hun ser da fin ud :)

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadel...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2016 11:22

mht sadel - jeg har selv fornylig købt min første nye sadel - helt ny

Tølthestar Safir - aldrig har jeg haft så lækker en sadel - kort ligge flade ovenikøbet og plads til min mås....

En af fordelene ved at købe helt ny er bla at man får den sidste nye forskning/teknologi om man vl - med i sadel opbygningen.

Jeg har også en brugt Santa Cruz Hekla - mega glad for den også - men man kan sagtens se forskellen i opbygningen af bla bom (som er det vigtigse til disse kortryggede heste ) hvor man skal have sin str. 40 mås i


 

Kongur fra Litla-Moshvoli -Top sej ALRID hest

Vikur fra Baverslund - på til at blive ridehest

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa......
Forfatter: 
Dato:  07-02-2016 14:47

Piadora , tak for tip om sadel :) Jeg har dog fundet en, en hilbar. Jeg synes det er en dejlig sadel at sidde i.

 

 

Har fået taget lidt billeder af dag, da jeg var oppe og ride en lille tur på Gloá trods for hendes pause. Jeg har nemlig fået et nyt underlag af kæresten som måtte prøves ;)

Fantastisk unghest. Sadler hende bare op og skridter en lille tur uden hun rokker et øre. Glæder mig så meget til foråret :)

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

3
1
Svar på denne tråd
 
 Skøn hest, men...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 09:54

Sikke en dejlig hest du har. Fedt at hun er så sød, selvom hun er ung. :)

 

Men du skal have tjekket op på dem sadel. Er det en sadelmager, som har fundet den til dig? :)

Sadel ligger alt for langt fremme og på skulderen. Jeg har svært ved lige at bedømme, om der er plads til, at du kan lægge den længere tilbage.

som den ligger nu, ligger den også re meget i bagvægt.

 

Nu da det er din første islandske hest, så kender du måske ikke helt til dets sind og det, at de "finder sig" i meget ubehag/smerte før de siger fra.

det ville være så synd, med så skøn hest, hvis hun bliver ked af at gå til ridning pga forkert saldel / sadel som ligger forkert.

 

Jeg har selv islandske heste og ved derfor hvilket besvær det kan være at finde en rigtig sadel til dem, men også at få sadlen lagt korrekt. De har jo ikke meget plads til sadel med en pony-ryg.

 

Det bliver spændende at følge jer. :)

5
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa......
Forfatter: 
Dato:  08-04-2016 15:04

Hek Gry og tak for råd mht sadel. Fandt selv hurtig ud af det ikke var optimalt da den gled frem efter hver ridetur.

 

Har fået hjælp og fundet en top reiter der ligger meeeget bedre :)

 

Men igen :) Desværre ingen nyere billeder lige pt, da jeg har haft lidt travlt med andre ting, men håber snart at ligge noget ind af hende :)


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa......
Forfatter: 
Dato:  15-04-2016 19:33

Så er der nye billeder :)

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


Besøg min side: https://www.facebook.com/bettefarm

- hvis du vil se masser af ponybilleder (updates)

 

Ponykørsel er vejen frem

- og som bonus får man ikke ondt i ryggen ;)

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider