Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Hvad koster det at holde ismuler?
Forfatter: 
Dato:  23-11-2014 19:19

Nu da jeg har i planerne at anskaffe islænder, vil jeg gerne vide hvad et realistisk budget ville være.

Det er ud fra disse faktorer:

 

- Hestene står hjemme

- De er ude året rundt, med læskur og vinterpels :)

- Bliver redet ofte, men ikke så hårdt. Mest ture og hygge, men også lidt dressur.

- Smed omkring hver 7-8 uge

- Vaccine og tandlæge 1 gang årligt

- Wrap på folden (mængde?)

- Fuldfoder (mængde, type?)

- Vitamin/tilskud (mængde?) Bliver nok Equsana Pleasure Vit eller sådan

 

Umiddelbart tænker jeg mest hvad foder ville koste. Har hørt om folk der fodrer deres islænder morgen, middag og aften, og om andre der kun fodrer når hesten har været ude og ride- så får der en spand piller, og så ud på fold med den igen. Hvad er bedst?

Tænker at de også bør forsikres, men må lige undersøge priser :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-11-2014 21:25

Min islænder får kun græs/wrap og så de bedste vitaminpiller, jeg kender (hippolyts). Det fungerer han super på... Jeg har ingen ide om hvad wrap koster og hvor meget de spiser, da jeg har ham opstaldet ude, men vi betaler dog 200 kr ekstra de måneder hvor de får wrap (ellers spiser de af græsset), så måske det er dækkende?

 

Jeg vil dog anbefale dig at have et par vinterdækkener liggende til meget kolde dage og hvis hesten er svedt efter ridning og det er lige før det fx bliver mørkt. Hvis hesten er våd indefra kan den komme til at fryse.

1
0
Svar på denne tråd
 
 En lille tilføjelse...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 00:44

- ormprøver x 2 + evt. ormekur

 

Derudover er det bedst at have et fast fodrings mønster, hvor der enten er fri adgang til strøfoder eller fodres med det så mange gange om dagen som muligt.

 

Mine heste er ungheste, rideheste og konkurrnce heste, så de kræver alle en god mængde strøfoder = ca. 10 kg god wrap pr. dag = ca. 350 kr. pr. måned hvis man køber 350 kg. wrapballe til 400 kr. (denne pris kan variere alt efter hvor man bor og hvilken kvalitet man køber).

 

Mht. fuldfoder og tilskud afhænger pris og mængde jo af hvad du vælger. Jeg benytter et lucerne baseret tilskudsfoder til at dække vit/min behov, og det koster ca. 135 kr. pr. måned for en hest i arbjede.

 

Du skal huske udgifter til vand, strøm, strøelse og vedligehold af fold + skur, hvilket ikke er ubetydlige udgifter.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Islænder på kost
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 10:35

 

Spændende spørgsmål. :)

 

Jeg har lige været i stalden og veje foder af for din skyld.

 

Til vores to bamser bruger jeg morgen og aften.

Altså til én fodring:

300 g roepiller fra møllen (hvid sæk m. 25 kg til 99.-) de udblødes i 1.4 L vand (De får roepiller, fordi det holder maven i orden.) 2,38.-/dag.

250 g Sportsbrok fra Havens (25 kg piller, 149.-) 2,98.-/dag +

200 g Coolmix fra Havens. (20 kg müsli, 169.-) 3,38.-/dag

 

De spiser af samme spand og har samme huld og foderbehov.

 

Billede

 

UPS! Det koster 8,74 kroner pr. dag at fodre de to + strøelse og wrap...

(tør da slet ikke regne ud, hvad det koster at fodre Frieserne... De 3 store står for ca. 85% af foderforbrug / budget.)

 

 

 

Ja, jeg ved godt at jeg ikke skal køre med 2 forskellige blandinger; MEN førhen brugte jeg horselux easy, men var virkelig træt af klumper i foderet (lignede noget fra et beskidt blandeanlæg med gamle foder rester i hjørnerne...) og valgte så til sidst at skifte til 100 % at bruge Havens foder, hvilket jeg bestemt ikke har fortrudt! Det er forøvrigt også billigere. ;-)

 

Derud over så strøer jeg med byghalm (som jeg har gratis ) og som de også spiser af og de får wrap 3 x om dagen i høhæk, det er dog ikke vejet af. (manden har lavet wrap. )

De får ikke wrap på folden, med mindre det er sne og frost. De går på græs om dagen.

 

Kunne godt skrue op for wrap og ned for krybbefoder, men det fungere fint sådan lige nu. Måske de bliver stille om, når jeg ikke har Frieserne mere.. Lopperne (shetlænder) fodres kun om aftenen og får halm og wrap for resten. Den ene bliver ikke uden grund kaldt trøffel-kuglen...

 

De får vitaminer fra Salvana som jeg syntes er markedets bedste og som jeg har brugt i MANGE år. :) De koster ca. 350.- for en sæk som holder virkelig længe. Har en sæk i op imod et helt år (men den står også tørt inde i grovkøkkenet :).)

Vitaminer får de i en gryde på folden som sommeren så de selv kan tage + de har adgang til det om vinteren, hvor jeg jævnligt tildeler friske mineraler så de ikke bliver bløde og snaskede.. Det tildeles efter behov.

 

Det er efter min mening sundt at revudere sit foderprogram en gang i mellem og suge til sig af viden omk. hvad andre bruger.

Hver sommer overvejer jeg, hvor godt det er gået om vinteren og om noget skal revuderes og ændres. Med roepiller og foder fra Havens er jeg rigtig godt tilfreds og alle heste ser knaldhamrende godt ud + de 2 der havde tendens til tynd mave er blevet fine. :)


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit regnestykke
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 21:57

4 islændere på en eng med et skur:

 

Lidt snollet græs

Enghø i knap så god kvalitet ad libitum (ca. 900 kr.)

1 bigballe wrap af 2. slet om måneden (300 kr.)

En halv spand Minivit Vinter om måneden (200 kr.)

3000 liter vand (300 kr.)

 

Det betyder at jeg bruger 1700 kr. hver måned på at fodre 4 små heste. Dertil betaler jeg noget foldleje, og jeg køber en pakke spåner ved behov. Jeg har et gammelt jernskur, så det er ikke meget vedligehold, men der kan hurtigt blive behov for noget grus og den slags. Jeg har også måttet købe et par bigballer rapshalm og stille strategisk på folden for at skabe læ. Hegn kostede ca. 1000 kr. at reparere da jeg overtog folden. Tandlæge, kiropraktik, vaccinationer, ormetjek og trim har været ca. 1000 kr. om måneden her i opstartsfasen fordi alle skulle gennem basisvaccinationer, men fra nu, skulle det blive billigere. Jeg kan selv file lidt imellem trim.


MEJ

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider