Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 er 12 km for langt
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 15:04

 

 

Hej der.

 

Jeg rider ca tre gange om ugen og ca hver anden dag. rider meste skridt for at få ham i form. og rider rider i skov med bakker stor og små.. turen vare som regl 1 times tid og er på ca 5 eller 8 km.

 

der er en runde tur mere som er på 12 km men er meere flad. er det for meget for ham.. nu er de jo ved at ligge vinter pels og syns han hurtigt bliver svedig. klibning er ikke en mulig for det er ejeren ik så meget for.

 

men er det for langt. og hvad gør jeg ved hans våde pels. ?

 

kh vicki

0
0
Svar på denne tråd
 
 skridt er sundt
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 23:40

Nej, en skridttur på 12 km. er sund, hvis hesten er vant til at blive redet.

 

Det bliver vel snart køligere, så vore pelsdyr har brug for deres pels og den ikke bare er "for meget" .

 

Et fleece-tæpppe en halv times tid, suger meget sved, men ikke længere end det, for så ryger sveden tilbage på hesten.

 

Hvis hesten døjer meget med varmen, kan man nøjes med at få en klip af hals/bringe, men jeg forstår godt ejer, jeg synes også at de skal beholde deres pels, hvis muligt. Min ene islænder eftersveder også enormt, men fleece-tæppe en halv time og så - hvis det er meget koldt og blæsende, et bucas smartex rain et par timer. Men jeg har dem også hjemme og kan tage dækken af og på uden at skulle køre frem og tilbage.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 13:33

Hvis den er vant til at komme ud mindst 3 gange om ugen, tror jeg ikke det gør noget, at du ind i mellem tager den helt lange tur. Sørg dog stadig for et lavt tempo.

 

Jeg vil heller ikke klippe min islænder, jeg synes det er synd for dem, hvis de går meget ude. Her ligger vi et dækken på hestene, når de er svedte og det er dårligt vejr. Når de er tørre, tager vi dækkenet af igen. Vi hjælper hinanden med dækkenerne, så alle hjælper alle kigger lige efter, om der er en hest, der trænger til at få sit dækken af. I sidste ende tjekker staldejer også.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville heller ikke....
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 19:47

være bekymret for at udvide ruten til 12km. hvis hesten virker glad og frsik ved de 8 km. Hvis han er meget svedig har han som de andre også nævner behov for et dækken.

Hvis der ikke er mulighed for han kan står på stald + går med dækken, kan jeg godt forstå at ejer ikke vil klippe. Jeg ved godt det er blevet meget moderne at klippe hals + bringe, og så placere hesten i en løsdrift, men man åbner altså op direkte til luftrør og hjerte - hesten sveder jo meget her fordi alle de store blodåre er på arbejde lige bag deres hud. Jeg foretrækker personligt selv at dække mit bryst + hals i minus grader, og det tror jeg altså også mine heste gør. Derfor går dem jeg klipper med dækken, og jeg klipper kun hvis jeg virkelig har en god grund til det - en hest tager på ingen måde skade af at svede, bare den har mulighed for at tørre efterfølgende.

0
0
Svar på denne tråd
 
 man kan jo
Forfatter: 
Dato:  10-11-2014 19:07

se hvad der sker efter en tur på de 12 km. også tage stilling der fra.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider