Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 islænder reg
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 07:25

Endte ude og se på en flok islændere igår, og jo fik også et føl med hjem i lommen som nærmest kostede gratis. hagen ved ham er så at han ikke er reg nogen steder, dvs skal jeg have papirer på ham , skal jeg hele møllen igennem med dna test af ham og mor, samt forsinket anmeldelser osv.

Vi er enige om at vi nok gør det, da føllet har rimeligt gode forældre, og ved et evt fremtidit videre salg burde de par 1000 kr vel nok tjene sig ind igen.

 

er der nogen der kender proceduren?

0
1
Svar på denne tråd
 
 svaret
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 09:41

svaret har jeg vist selv fundet, umiddelbart læser jeg det til det koster 7000 kr at få reg føllet. det tror jeg vi dropper også må han bare få et fint lysrgrønt pas :-)

0
2
Svar på denne tråd
 
 Korrekt med ca. 7000
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 11:03

Prisen er sat således at det ikke skal kunne betale sig at lave "lysegrønne" føl, da man i foreningen ønsker at folk støtter op om avlsarbejdet og benytter en avlsgodkendt hingst.

Hvis han virkelig har gode højt kåret forældre kan denne udgift altså godt betale sig, for uden rødt pas vil han være udelukket for alle islænder aktiviteter, da han for altid "bare" vil være en langhåret pony og derfor ikke kan deltage.

Nu ved jeg ikke præcis hvad "kostede gratis" dækker over, men man kan i disse tider få føl med røde pas for 6000-8000, så håber da det er med tryk på graits! Og at du også har erhvervet ham grundet andet end at han var billig For du kan jo være så uheldig at der er en god grund til at han ikke er reg. Og du dermed med tiden kommer til at stå med en pony der hverken kan bære en voksen rytter eller tølte, hvilket jo så skal respekteres (ser desværre med mellemrum folk der mener at hvis bare pony ligner en islænder, så skal den også udsættes for det samme som de fleste islænder bliver..... )

Og så tillykke med ham

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 løsning
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 11:49

vil ikke skrive hvad jeg har betalt for ham, men jo meget billig. og jo jeg er fuldstændigt skudt i hans far (havde taget ham med hvis jeg lige havde de der par 100 tusind han står til, i overskud)

og moderen skal jeg ud og testride i weekenden med henblik på køb af hende. sælger har begge heste.

 

Jeg har besluttet mig for at få dna testet hoppen, så det ligger på hendes data, viser det sig så en dag jeg står med en hest der simpelhen bare skal gå stævner, så lægger jeg de 7000 til den tid, jeg tror det nu ikke, er notorisk IKKE stævnerytter og bor på Bornholm :-)

0
1
Svar på denne tråd
 
 Hmm....
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 13:47

Er hingsten avlsgodkendt? Hvis sælger har både hoppe og hingst, hvorfor så give dig en evt. mer udgift på 7000, for at spare hvad - et indberetnings gebyr + en følanmeldelse på et par hunderede kroner? Hvorfor ikke lade sælger klare papirerne nu, istedet for evt. at skulle give 7 gange så meget for det senere?

 

Nu er det jo ikke kun stævner, men alle DI arrangementer han bliver udelukket fra, samt at du ingen garanti har for at denne hingst du er skudt i, faktisk er hans far!

 

Og så skal du huske at de 7000 er et dispensationsgebyr, altså ikke = papirer på hesten, men = DI avl vil vurdere din sag og tage stilling til om det "uheld" der er sket angående hans parpirer berettigere ham til at for et rødt pas. De vil højst sandsynligt give dig medhold hvis du kan fremlægge DNA beviser på alle 3 indblandet heste, men er da meget besvær for at spare de 600 kr nu og her?

1
0
Svar på denne tråd
 
 hmm ja
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 14:00

jeg vil prøve at tage fat på stambogskontoret og høre om vi kan nå det endnu. tænker nok bare at når føllet står på jorden så er det skib sejlet ;-)

0
1
Svar på denne tråd
 
 Ikke hvis....
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 14:59

hingsten er avlsgodkendt og sælger ellers er en fornuftig hingsteholder der har styr på sine ting, samt indberettet at hoppe har været på besøg - dog på det du fortæller her, er det muligvis ikke tilfældet, og de manglende papir skyldes nok der ikke helt er styr på tingene fra sælgers side!

Det er ikke velanset at lave uægte føl på en hingst der bruges i avlen (sjuske med sine indberetninger af besøgene hopper), da det giver et falsk billede af hvad han videregiver samt hans følprocent, så det er forhåbentlig ikke det der er "sjusket" med. Hvis det "bare" er i års indberetninger burde det nemt kunne klares med et mindre gebyr stambogskontor.islandshest.dk/ index.php?id=2105.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Også hoppe besøget
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 20:14

Desværre han bedækkede hoppen en gang sidste år, fortrød, troede ikke hun var ifol- også kom kræftdødsfald i familien og en motorcykel ulykke i vejen. Han har ellers styr på sine ting, men det her er glippet, men det går nu nok for min skyld.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Hm....
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 15:57
Altså, det er da bare at få indberettet bedækningen, så du helt legalt kan få papirer på føllet? På det du skriver, lyder det til, at sælger har både hingst og hoppe, og at hingsten er avlsgodkendt samt at hoppen har rødt pas? I så fald burde det jo ikke være noget problem. Medmindre altså, at sælgers forklaring ikke passer, man hører nogle gange de underligste historier om, hvorfor hestene ikke har pas, og som oftest viser det sig, at det er fordi den papirløse hest slet ikke er efter de påståede forældre og i værste fald slet ikke er renracet islandsk hest.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Hestepas
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 20:12

I kan da lige få afslutningen, hingsteejer indberettede bedækning og føl reg og dyrlægen har været ude og chippe og lave ansøgning til rødt hestepas. Jo det kostede lige et par 1000 mere, men har stadigt et meget billigt føl stående i stalden nu :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke...
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 19:31

med det kommende røde pas Tror altså du på sigt bliver glad for at få det ordnet nu - kan jo være det ikke skal være jer for altid og så er man altså bedre stillet med en islandsk hest, fremfor en langhåret pony Men håber da i får rigtig mange gode oplevelser sammen de næste mange år

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider