Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Hva foretrækker I? Balleboots eller klokker
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 14:57
Hejsa.

Jeg har lige et spørgsmål!
Balleboots eller klokker?
Hvad foretrækker I til en naturtölter. Hun har aldrig travet før jeg begyndte at ride på hende. Hun bliver meget nemt stresset og er meget frisk? Jeg ved ikke om det er så forskelligt, at dte ike er til at svare på?
Hva så med til en "travtölter". Som bære sig selv rimlig godt. Men hun går mere travagtigt end pasagtigt. Hun bære sig pænt. Og benløftet ligger til hende. Hun er aldrig blevet töltet på før jeg begyndte at ride på hende og hun nåede at blive 8 år inden. Hun er nu 10, men det var tydeligt at det lå til hende.
Hva bruger I?

- Knus Rebecca


J hedder Rebecca og er er 14.J træner kun good/natural horsemanship(godt & naturligt hestekunskab) som kan indebære alle former for ridning(western,dressur,spring,islandskeheste osv) så jeg træner horsemanship hver dag og klassisk dressur. Jeg træner klassisk fordi der er en hel anden meget blid kommunikation end traditionel dressur!:-)
Tag den tid ting tar' så ting tar' mindre tid. Jasmin's
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke noget
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 16:44
undtagen til stævner...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Klokker...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2004 18:08
... Men rider kun med dem en gang om måneden eller sådan noget!! Ellers mister de effekten!!
:-P
Nye billeder på min præsentation!!
:-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 klokker
Forfatter: 
Dato:  24-03-2004 19:46
Okay.
Ja undskyld jeg mente også lige op til et stævne og sådan.
Men hvad bruger I?
J hedder Rebecca og er er 14.J træner kun good/natural horsemanship(godt & naturligt hestekunskab) som kan indebære alle former for ridning(western,dressur,spring,islandskeheste osv) så jeg træner horsemanship hver dag og klassisk dressur. Jeg træner klassisk fordi der er en hel anden meget blid kommunikation end traditionel dressur!:-)
Tag den tid ting tar' så ting tar' mindre tid. Jasmin's
0
0
Svar på denne tråd
 
 klokker
Forfatter: 
Dato:  25-03-2004 18:01
Jeg rider faktisk aldrig med balleboots, så valget er klart: klokker!

Når det så er sagt, så rider jeg kun med dem som beskyttelse for at min hest ikke skal træde sig, hvis hun er ude af træning el.lign. Jeg har også kun lette klokker. Jeg er selv modstander af at lægge vægt på hestenes ben for at øge deres bevægelser, men forstår godt, at andre nogle gange bruger dem. (Og bruger man dem for tit, så mister de også effekten :P!).

Femgængere kan man med fordel lægge vægt på forbenene for at hjælpe på takten, mens firgængere har mere nytte af at få vægten på bagbenene. (For at rette op på takten, vel at mærke!!). Det skulle vist også være tilladt til stævner, men tjek det lige inden I rider med det! Heste med store bevægelser i forvejen skal man kun bruge klokker/boots som beskyttelse på.

Blot min mening :)!

Ismulevrinsk Susan





Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!



0
0
Svar på denne tråd
 
 svar på spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  26-03-2004 10:30
Hejsa.
Det var en god forklaring susanne. Jeg har heller aldrig brugt klokker, men kan da sagtens se det kloge i det sådan måske lige op til stævner. Nu skal jeg nok heller ikke ride stævner på hende. Det er er måske ligesom jeg er modstander af hjælper tøjler som, glidetøjle, charbon og sådan.
Men der står i islandsregelamentet at man ikke må lave om på hestens antur. er det så ikke at lave om på hestens natur?

_ Rebecca
J hedder Rebecca og er er 14.J træner kun good/natural horsemanship(godt & naturligt hestekunskab) som kan indebære alle former for ridning(western,dressur,spring,islandskeheste osv) så jeg træner horsemanship hver dag og klassisk dressur. Jeg træner klassisk fordi der er en hel anden meget blid kommunikation end traditionel dressur!:-)
Tag den tid ting tar' så ting tar' mindre tid. Jasmin's
0
0
Svar på denne tråd
 
 RID ...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2004 20:45
@Rebecca: du laver ikke om på hestens natur ved at lægge klokker på den. Heller ikke balleboots. Det er vist en smagssag, hvad man rider med; nogle foretrækker klokker, andre boots. Bootsne bruges nok bare mere til at lægge vægt på hestene, mens klokkerne bruges mere til beskyttelse.

Jeg er som sådan også modstander af brug af hjælpetøjler (glidetøjler, indspændinger, chambon, martingal), men jeg kan godt selv finde på at bruge dem (primært martingalen) som en korrektur og hjælp, hvis det går helt galt. Min ismule syntes en overgang, at det der med pludselig at løbe var monsterskægt ... der var vi så uenige 8-). Jeg lagde martingalen på to gange i skoven, så var det ikke sjovt længere. Så af med martingalen igen. Sådan synes jeg det er ok at bruge hjælpetøjler. Men konstant brug er jeg imod!

Noget, der er at ændre på en hests natur, er at klippe den. Det accepteres ikke til stævner, da det ikke står i RID, at det er tilladt (nej, det hjælper ikke at få tilladelse fra stævneledelsen ... dommerne slår ned på det alligevel 8-)). At jeg så godt kan forstå, at flere og flere ryttere vælger at klippe hestene, hvis de rides meget eller har en stor Leistung ( .. eh, ydelse!) coming up, det er så en anden sag. Dommerne slår bare ned på det, for det er ikke hestens natur at blive klippet og gå med dækken. Jeg synes personligt også, at det tager det islandske præg af islænderen, men det er vist en smagssag. Som sagt, så forstår jeg godt, at nogle klipper deres (også islandske) heste, men der går nok meget lang tid, inden jeg gør det selv ... (hvis det nogensinde sker ... !)

Hmm, det var vist lidt ekstra udover klokker/boots :D

Ismulevrinsk Susan





Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!



0
0
Svar på denne tråd
 
 tja.....
Forfatter: 
Dato:  26-03-2004 21:03
Susan.. Jepper, du så jo mit skaldede dyr til Toppur... Har lige haft dyrlæge til ham, (vacc + det årlige tjek af kadavret) hun skulle jo lige høre om hvorfor han var klippet... Jeg fortæller jo løs... Hendes kommentar: "Sådan skal det være" (y)
TAK.. Der er jo en grund til, at han er klippet.. Og ikke en trend, som dommerudvalget, er så bange for at det skal blive...

NÅRH, tilbage til klokker og boots... Min vallak, er meget som den naturtølter du beskriver.. Faktisk er den beskrivelse = ham.. Jeg bruger både boots og klokker på ham.. (altså ikke på samme tid ;) ) Jeg kan bedst lide boots, fordi jeg har brug for lidt vægthjælp engang i mellem, for at gøre ham sikre i traven....
Klokker bruger jeg, hvis jeg skal på tur med andre.. (Det gør jeg ikke så tit, da Ylf stresser) Fordi han så får hidset sig op, og så er det ikke lige altid, at han har styr på benene.. 8-)


:-D Mvh Sisse :-D
Tænd hellere et lys, end at klage over mørket!


0
0
Svar på denne tråd
 
 hehe ...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2004 21:54
@Sisse: hehe ... "skaldede dyr" ... :D! Men ja, det gjorde jeg da. Og selvfølgelig er det smartest at klippe en hest, hvis den sveder meget, men det skal kun være hvis man har intentioner om fx stævner eller anden stor ydelse jævnligt. Ellers synes jeg personligt, at man skal skridte hesten det længere af. (Så må man selv tage en kop varm kakao bagefter for at få varmen :D).

Men sjovt iøvrigt, at du skriver, at Ylf stresser sammen med andre ... Kylja gør det samme ... hun synes så bare det er monsterskægt at prøve at rende fra dem ... !! (Hvilket desværre tit lykkes 8-) ... jeg har "vestens hurtigste islænder" ... næsten da ;)!). Gangarterne er ikke så meget problemet, men bremserne svigter i selskab med andre ... :D! (så nu står den på dressur, hvilket forresten gik næsten ok idag :)!).

Ismulevrinsk Susan

Ps. Jeg vidste slet ikke det var Ylf jeg beskrev ... :P ;D :D





Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!



0
0
Svar på denne tråd
 
 vægt på benene
Forfatter: 
Dato:  27-03-2004 08:16
Min 5-gænger unghest havde en overgang meget svært ved at blive i traven på dressurbanen, hoppede hele tiden tilbage i tølt, og der lagde jeg i en kort periode 2 par tunge klokker på indtil han have genfundet balancen. Ialt knap 14 dage. Det hjalp virkelig, for så fik han den støtte han lige manglede. Man kan så mene om metoden som man vil, at det evt. er synd osv., men hesten kunne nemt bære det, og jeg vurderede at det var bedre at hesten kunne gennemføre øvelserne ( blot at bibeholde traven på ydersporet + og efterhånden store cirkelvolter på dressurbanen) istedet for at han hele tiden skulle bremses, korrigeres osv. Så det er måske et forsøg værd istedet for ofte at slås med hesten, hvis den ikke kan opfylde de krav du stiller den

Held og lykke
0
0
Svar på denne tråd
 
 traven.. klokker...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2004 09:57
Kickki.. Det også den metode der blev brugt på Ylf, da han skulle lære at trave... Han er nemlig naturtølter og tøltede udelukkende på folden og under rytter.. Ingen trav...
En uge med vægt på, og kun trave.. Altså kun på kortere ture.. Så kom traven... Ikke stabil, men den var der... Efter det, begyndte han også at trave på folden!



:-D Mvh Sisse :-D
Tænd hellere et lys, end at klage over mørket!


0
0
Svar på denne tråd
 
 tak tak...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2004 10:33
Hejsa.
Tak for svarende.
Toppurristen: Okay. Til toppur var der jo nogle der havde hestene klippede. Og at de fik gult kort blev de jo ikke "bange" for. Altså jeg mener. Hva hjælper det at give gult kort? Lader de så være med at klippe dem næste år også bare giver den et uldtæppe på efter de har redet indtil den er tør?
Min pony Paw. Han har hele sit liv svedt helt vildt meget, selvom han har været i form. For det første fandt jeg ud af at når han ikke stressede svedte han næsten heller ikke. Men det gør han jo tit, især som du siger når der er flere på tur. Han synes det kunne være rart at være førehest hele tiden og løbe afsted. Men efter jeg har skridtet ham godt af putter jeg uldtæppe på også står han med det i en halv time ca. så er han tør og "kold" igen.

Den hest som jeg snakker om er også naturtölter. Og når jeg netop som i har fortalt rider på bane slår hun i tölt igen. Er det så en god idé at bruge balleboots, eller er det bare et spørgsmål om balance og form, for hun kan jo sagtens trave....??

- Rebecca
J hedder Rebecca og er er 14.J træner kun good/natural horsemanship(godt & naturligt hestekunskab) som kan indebære alle former for ridning(western,dressur,spring,islandskeheste osv) så jeg træner horsemanship hver dag og klassisk dressur. Jeg træner klassisk fordi der er en hel anden meget blid kommunikation end traditionel dressur!:-)
Tag den tid ting tar' så ting tar' mindre tid. Jasmin's
0
0
Svar på denne tråd
 
 Rebecca
Forfatter: 
Dato:  27-03-2004 17:57
@Rebecca: mht. de gule kort, så var det vist mest "for syns skyld" og for at vise, at det ikke accepteres. Et gult kort er også kun en anmærkning, advarsel om du vil, hvor man bliver gjort opmærksom på, at der er noget, man enten bør undlade eller ændre på. Jeg er også ret sikker på, at der aldrig vil blive givet et rødt kort for at hesten er klippet.

Hvis din hest sveder meget, så kan du jo gøre det, at du barberer en firkant nede på dens bringe. Det har jeg hørt skulle lette dens "slippen af med sveden". Og så kan du jo stadig godt lukke hesten ud uden problemer, netop fordi den stadig har sin pels på kroppen.
Jeg plejer også, hvis jeg har redet Kylja varm, at lade hende stå med et fleecedækken en halv times tid, så er hun tør - og så kan jeg lukke hende ud igen.

Mht. klokkerne/bootsne: Hvis du "bare" bruger vægten som Kikki og Sisse har gjort det, så er der jo ingen ko på isen. Så bruger du netop hjælpemidlerne i en begrænset periode, og når hesten har lært det, den skal, så kan du tage dem af igen.
Selvfølgelig vil det altid hjælpe med noget dressurtræning, dvs. blødgørende, smidiggørende, løsgørende arbejde på bane, så hesten bliver smidigere og får mere balance. Det vil også hjælpe den til at trave bedre på bane. Men det kan godt tage umanerligt lang tid, og derfor er det en fin idé at lægge klokker/boots på på banen, indtil hesten traver og er blevet stabil i trav på banen.

Når jeg siger, at jeg er imod brug af klokker og boots, så tænker jeg på dem, der konsekvent lægger boots/klokker på hesten hele tiden i stedet for at lære den mere balance (fx på dressurbanen) eller ride den mere hensigtsmæssigt for hesten. Jeg vil til enhver tid kunne forsvare at man bruger klokker/boots til at lære hesten at finde takten i trav (femgænger) eller tølt (firgænger). Det jeg er imod er, at man bliver ved med at bruge vægten, EFTER at hesten har fundet takten. Det ser jeg som ren dovenskab :P. Og det er jo ikke til hestens eget bedste.

Kan godt se det måske lyder lidt spøjst/indviklet ... det er ikke så let at forklare, så ... forstå mig lige ret, ikke :D!

Ismulevrinsk Susan





Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider