Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Koloskopi
Forfatter: 
Dato:  02-12-2016 14:22

Hej

Jeg står overfor at skal have lavet en koloskopi og må sige jeg er så bange og nervøs.

Nogen herinde som har prøvet det og vil fortælle lidt om det.

Tænk både inden undersøgelsen når man skal udrenses, kommer man til at rende på toilet i flere dage, skal jo starte 2 dage før med piller og dagen før med at drikke noget stads og det skal man så også på dagen. Hvordan er selve undersøgelsen, gør det meget ondt osv.

Kan bare mærke på mig selv at jeg er så tæt på at bakke ud, bare at skrive om det får mig til at tude, det hele går mig så meget på

 

Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forberedelse
Forfatter: 
Dato:  02-12-2016 16:42
Hej.

Har du talt proceduren igennem med den læge, som ordinerede det?

Start med at gøre det.

Udrensningen er ikke slemmere, end at det nok er en kande movikol der blandes op i vand, det skal du drikke.
(Man giver movikol da det angiveligt er det mest velsmagende.) Ja, og så går du mange gange på toilettet. Husk også at drikke godt med væske.

Før selve proceduren giver man altid noget afslappende. Det får både kroppen og hovedet til at slappe af - og så husker man det også lidt mindre anspændt.
Hvis du har brug for en skopi men ikke tør, så sig det dog højt til lægerne.
Vi læger er vant til at høre om det meste. Evt tal om en plan B, nemlig fuld bedøvelse...

Indrømmet, jeg har ikke prøvet det selv men ordinerer det regelmæssigt...
2
0
Svar på denne tråd
 
 Koloskopi
Forfatter: 
Dato:  02-12-2016 18:11

Doctor Who : Min læge ved godt hvor bange jeg er og det skulle gerne være skrevet til sygehuset og vi snakkede om at jeg skulle have noget inden jeg kommer derop så jeg var afslappet. Jeg foreslog selv fuld bedøvelse men det giver man åbenbart ikke ved sådanne undersøgelser. Jeg tror bare at lige så snart jeg kommer derind så bryder jeg sammen.

Men tak for du ville tage dig tid til at svare.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvem udfører?
Forfatter: 
Dato:  03-12-2016 23:40
1) Hvem udfører proceduren? Jeg mener, har du kontakt oplysninger på stedet?

Ring op. Fortæl at du er enig i at det lyder logisk at udføre koloskopi, men at du simpelthen er så bange, at du simpelthen er bange for, at du ikke kan gennemføre.

2) Hvis der er gode grunde kan man give ekstra beroligende medicin eller lægge i fuld anæstesi.
I gamle dage gjorde man det mere pr rutine at man skoperede i fuld anæstesi. Men forskning viste vistnok, at der var lidt færre komplikationer på vågne patienter og så kan folk klare sig med kortere observationstid bagefter, så folk hurtigere kommer hjem.

Det skal nok få.
Men det kan godt være, at den læge der skal lave skopien ikke har fanget at du er ekstra nervøs - eller ved det og har allerede planlagt lidt mere beroligende.
Åben munden og tal - så har vi lettest ved at opdage dine behov.
Du er ikke den eneste, der er bange for x procedure.

Fx vil jeg ikke have spiral op. Kan ikke længere lide at tage knoglemarvsbiopsier - men jeg er knoglemarvsdonor og donerer gerne igen.
Find selv på flere eksempler.

Som læge ved man fra sig selv, hvor sære mennesker kan være - for vi er også sære selv.
3
0
Svar på denne tråd
 
 Ringer
Forfatter: 
Dato:  04-12-2016 17:46

Ja det er nok en god ide at ringe derop og få snakket med dem.

Har været inde og se en video om undersøgelsen og blev lidt mere rolig, men stadig mega nervøs.

Er glad for du vil dele ting fra din egen person, det gør det hele lidt lettere at læger også kan være sære Og ja det skal nok gå, nok heller ikke første gang de møde en som er så bange...

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-12-2016 07:07

Jeg har prøvet det flere gange, både store og små undersøgelser, jeg har en tarmsygdom så jeg skal jævnligt på den. Og det er ikke så slemt.

Udrensningen før de større undersøgelser er ikke så sjov, men så er det heller ikke værre, desuden mener jeg at jeg har fået fortalt at de er begyndt at gøre det på en anden måde, som er knap så ubehagelig. Det er nogle år siden jeg har fået lavet en af de helt store undersøgelser.

Selve undersøgelsen vil jeg tro du får tilbudt at blive bedøvet til. Og det hjælper noget på det hele. Men jeg har prøvet både med og uden bedøvelse (de små hvor du kun går så langt ind som man kan holde ud er jeg aldrig blevet bedøvet til, og der kommer det meget an på lægen der udføre den) de store har jeg altid fået bedøvelse til.

 

Første gang jeg skulle have foretaget undersøgelsen var jeg pisse nervøs, men bagefter, og set i bakspejlet var det slet ikke så slemt. Men okay, tanken om at nogen glor ind i ens tarm er ikke så rar. Indrømmet, det er da ikke sjovt, men det er bestemt heller ikke noget jeg vil kæmpe for at undgå. Det værste er næsten at man ikke må spise 24 timer før undersøgelsen.

 

Men ellers som de andre skriver, kontakt sygehuset og få en snak med dem om din bekymring.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123445
Forfatter: 
Dato:  05-12-2016 16:58

Ladybug: Tak for du vil dele din erfaring med mig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har også prøvet det...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2016 21:00

Det kan du sagtens, der er i hvertfald ingen grund til ikke at blive undersøgt pga. ubehaget. Det kan fixes.

Jeg tror, undersøgelsen gribes forskelligt an. Jeg måtte have noget afslappende midt i undersøgelsen, men det hjalp hurtigt.

Jeg var også igennem udrensningen, og undrede mig egentlig over hvor lidt jeg var på WC.

Sørg dog for, at du har en til at køre for dig hvis du skal have noget beroligende...

God bedring, det skal ok gå

 


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

4470 Gl. Svebølle - Ring 4014 3480

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-12-2016 21:29

Nyagergaard: Tak. Selvom jeg ved at mange får lavet undersøgelsen hver dag, så hjælper det at høre andre som har prøvet det og vil fortælle om det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 På wc...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2016 16:46

Når jeg tænker over det var jeg vist heller ikke ret meget på WC under udrensningen. Jeg havde lidt en forestilling om at det var som at spise amerikansk olie eller hvad det nu er der gør at man må sidde på tønden hele tiden. Sådan er det slet ikke. Jeg kunne både gå ture og det hele. Det værste var at undvære maden.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-12-2016 21:33

Normalt ville jeg sige at maden ikke vil blive det store problem, men når man ikke må spise ja så bliver jeg nok skide sulten. Rart hvis man ikke skal løbe på toilet hele tiden Jeg er meget glad for at I vil dele Jeres erfaring med mig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Koloskopi
Forfatter: 
Dato:  26-12-2016 21:52

Vil da lige fortælle hvordan det gik eller rettere sagt ikke gik.

Ugen op til undersøgelsen fik jeg værre og værre og havde det bedst ved at ligge ned. Skulle starte udrensning sidste søndag men om lørdagen måtte vi til vagtlægen som ville indlægge mig men det kunne hun ikke da jeg ikke var udrenset og de derved ikke kunne gøre noget. Starter så på udrensningen om søndagen og så går det bare ned af bakke og bliver indlagt om mandagen. De prøver at undersøge bagdelen men pga voldsomme smerter kunne de ikke og det bliver bestemt at jeg skal i fuld narkose til undersøgelsen, forsætter udrensningen mandag og tirsdag og kommer på OP onsdag. Det viser sig så at det er en voldsom forstoppelse og de kan ikke gennemføre koloskopien selvom de fjerner en del af den gamle afføring. Desværre er der også kommet en stor rift som skal behandles i 8 uger + er på 3 slags afførings midler, håber det kan få bugt med forstoppelsen. Skal vente 4 uger på at de skal vuderer om der skal laves en koloskopi eller problemet er løst. Det har og er en hård omgang at komme igennem og har det stadig bedst ved at ligge med varmepude.....

1
0
Svar på denne tråd
 
 Slutningen
Forfatter: 
Dato:  14-03-2017 16:55

I får lige slutningen på historien.

Jeg skulle behandles i 8 uger fra en rift, inde De ville vuderer om der skulle foretages mere og det skulle der. De ville gerne op og se om årsagen kunne findes på problemet.

Så fik en ny tid til koloskopi og det var så idag.

Godt spændt og mega nervøs kom jeg derop, var enormt bange for at De ikke kunne gennemføre undersøgelse lige som sidst, men heldigvis gik uden problemer og De fandt ikke noget unormalt JUBI:
Og jeg må så også sige at jeg ikke vil bare bange hvis jeg igen skulle undersøges. Lige nu tænker jeg "Hvorfor var jeg så bange:" Jeg kunne næsten ikke mærke noget og fik kun beroligende medicin.

Tak til alle Jer som har taget tid til at hjælpe mig igennem....

NU SKAL JEG HAVE MAD

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Godt gået
Forfatter: 
Dato:  14-03-2017 19:05

Super godt gået :-)

Sådan er det jo som regel, når vi har fået overstået noget, vi har frygtet: Var det virkelig bare dét!

Dejligt, der ikke var noget galt.


Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det forsætter
Forfatter: 
Dato:  03-04-2017 22:48

Ja som overskriften siger: Det forsætter, blev ringet op i dag fra sygehuset som kunne fortælle at der var fundet noget i en af de polypper som blev fjernet selom De sagde til koloskopien at alt så fint ud og polypperne var godartede så nu står den på CT scanning med kontrast allerede på fredag men skal først til lægesamtale den 20/4 for at få svar på scanningen osv, øv øv det sgu lang tid at vente. Havde ellers glemt alt ubehaget og spekulationerne men skal da lige love for at hjernen er på overarbejde nu. Nu må det godt snart stoppe

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ghjkkiv
Forfatter: 
Dato:  09-04-2017 20:11

puha det er jeg ked af at læse. Ventetiden er slem. Krydser for at det er noget har løst

0
0
Svar på denne tråd
 
 Polypper
Forfatter: 
Dato:  21-04-2017 08:03

Puha, det lyder ikke rart. Jeg håber du er okay? Og fik gode nyheder på sygehuset i går.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt og skidt
Forfatter: 
Dato:  21-04-2017 11:53

Nå, fik både gode og dårlige nyheder igår. Den dårlige var at det var en canser tumor (neuroendokrin tumor ) men det gode er at det er en langsom voksende tumor. De ved ikke om det hele blev fjernet under koloskopien. Neuroendokrin tumor høre til ved Rigshospitalet De skal så vuderer hvad der mere skal ske, så jeg får lige vente periode igen. Men godt at det er opdaget så tidligt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Puha....
Forfatter: 
Dato:  21-04-2017 14:33

Puha, sikke en besked at få. Men ja, godt det er opdaget tidligt, og den vokser langsomt. Jeg kender en der også fik konstateret en kræftknude i tyktarmen, og hun slap for kemo fordi den var opdaget så latterligt tidligt at den slet ikke havde nået at udvikle sig. Men sådan en besked er alt andet lige aldrig sjov at få. Jeg håber på det bedste, og hvor var det godt at du fik lavet den undersøgelse, trods alt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Koloskopi igen
Forfatter: 
Dato:  15-10-2017 14:35

Nu er der gået et stykke tid til at synke diagnosen og fået tid til at tænke over det hele.

Jeg er overgået til Riget som har en afdeling for NET og skal gå til kontrold der resten af livet så det hedder koloskopi 1 til 2 gange om året + blodprøver som måler indholdet af chromogranin A.

Så i næste uge skal jeg igen til koloskopi det bliver så 3 gang i år.

Så hvis alle prøver ser ok ud så er jeg fredet i ½ til 1 helt år for der sættes ingen behandling igang så længe chromogranin A er nomalt og tumor ikke vokser (kommer igen).

Den form for NET jeg har er yderst sjælden og der er kun 30 tilfælde om året og ca 400 for diagnosen NET om året i Danmark. Lægen på Riget sagde da også at vi kommer til at kende hianden rigtig godt da det jo er livslangt forløb og det er en lille skarer af læger og sygeplejsker på NET afdelingen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider