Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Tror du på vindmøller?
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 13:10

 

Vi har besluttet at sætte ejendommen til salg, når renoveringen af 1 sal er færdig.

 

Der er 4 km til de nærmeste møller der kan ses og ca. 2 til dem der er tættest på (de står bag en bakke og noget skov).

 

Det er en ejendom med totalrenoveret bolig og der er hestestald og jord og gode turmuligheder.

 

Spørgsmålet er om de mange vindmøller vi har i området vil skræmme folk væk?

 


 

 

~ Anette

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

Opdateret. Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

Islænder hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 aaaaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 13:40

Det er svært at svare på.

 

1. hvor stor er møllerne

2. hvilke verdenshjørne er huset i forhold til møllerne pga lyden, og lysindfal. Lysindfaldet er det værste ( siges der )

 

Kender nogle der lige har måtte fraflytte deres ejendom, da nabo landmanden plantede 4 møller under 1 km fra deres hus, og huset er nu ikke egnet til at bo i.

Selv har vi vel 100 m til en mølle, det er en husmandsmølle, men den larmer ikke så meget, så det genere os ( vi har fået intro om hvordan den slukkes hvis vi føler behov for dette. Aldrig brugt i de 10 år der er gået )

 

Vindmøller er nok som veje, nogle hader dem, andre kan leve med det. og de trede vil forelske sig i huset for dens værdier. Vi er jo forskellige som menesker.

 

Det rigtige hus til den rigtige pris, kan altid sælges...

 

pøj pøj med salget.....


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 23:19

vi købte faktisk hus sidste år. da vi var ude og se det, så vi da godt nok en vindmølle som ligger bag et levende hegn. Men ikke noget som skræmte os

da vi så flyttede herned ja så var der også lige to store på den anden side af vejen.

alle 3 er altså lige i vores nærhed.

 

ja vi hørte dem de den første aftenen. Og det samme gjorde hestene, og så var det det.

i dag hører vi dem aldrig (jo som baggrundsstøj). de er super gode når vi skal se hvor vinden kommer fra.

 

det skal lige siges at jeg altså ikke lige ved hvor mange km de er fra os. Men de to af dem er pænt store. Vi bor på langeland hvor Vestas har haft fabrik i mange år, så vi har rigtig mange vindmøller rundt omkring.

 

prisen på vores hus har intet med vindmøllerne at gøre.

 

nu er vi så en familie som gerne tænker grønt, så vindmøller, fjernvarme (de bruger halm/frøgræs) og solvarme, ja det er alt sammen noget de har hernede. Og det er da super at nogle kommuner faktisk tænker på naturen.

 

jeg kan godt forstå hvis folk har dem lige ude foran deres hus. Men man skal passe på med at bare brokke sig for at brokke sig.



1
0
Svar på denne tråd
 
 Vindmøller
Forfatter: 
Dato:  19-08-2015 09:34
Hvis jeg ville købe et hus for herlighedsværdien, så ville jeg bede om lov til at drikke en kop kaffe og læse en bog mens jeg sad alene i haven.


Irriterende vejstøj og andet ville jeg bede om massiv fradrag eller springe fra!

Landet er dog plastret til med vindmøller. De giver lavfrekvent støj, de må give dobbelt så meget subjektiv støj (42 vs 40 decibel, I beboelse område kan grænsen være nede på 30 decibel) på trods af at lavfrekvent støj vandrer længere.


Ift miljøet, har I kilder der dokumenterer at de giver overskud i livstidsregnskabet? Så vil jeg gerne se dem.
Samfundet bruger formuer, og de kunne måske været brugt med bedre miljø udbytte hvis man så på evidensen, men evidens og miljø er jo ikke politisk korrekt at kræve i samme sætning.

Summa summarum, spørg mægler, køber - det må komme an på en subjektiv vurdering.
Hvis jeg flyttede til ny landsdel for at købe hus og blive i årtier, ville jeg undgå kommuner med politisk ønske om at opsætte mange vindmøller eller hvis de allerede har gjort det.
Vil jeg have støj, kan jeg sgu bo hvorsomhelst! Dvs få min støj i enby, tæt p alt andet.
1
1
Svar på denne tråd
 
 Ingen problem
Forfatter: 
Dato:  19-08-2015 21:25

Jeg har boet under 1 km fra en alm vindmølle, og ud fra min subjektive oplevelse, var det ikke noget problem. Jeg er ellers temmelig let at irritere med lyde af alle frekvenser (højfrekvent babygråd såvel som lavfrekvent bumbummusik). Der lå en lang flad bygning mellem min adresse og møllen.

 

Kun i et ganske kort tidsrum i løbet af eftermiddagen, på bestemte tider af året, under særlige lysforhold gav den de der glimt, og det syntes jeg egentlig bare var meget eksotisk, når jeg en sjælden gang oplevede det.

 

Der var nogle huse tættere på, og der var meget brok i det nabolag, men ikke noget der havde med møllen at gøre.


 

 

Medlem af Bullerklubben

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vindmøller
Forfatter: 
Dato:  20-08-2015 01:09

Jeg er slet ikke så vindmølleforskrækket som mange efterhånden er blevet - måske er der gået en smule mode i at en vindmølle er = brok?

 

Ikke på nogen måde at forstå at der ikke er folk der vitterligt er forstyrret af vindmøller - men mange af os er altså ikke...

 

Mine forældre har en vindmølle (stor WindWorld) der står lige klods op af bygningerne - og der er altså ingen af os 5 der har været forstyrret på nogen måde af den siden 1990! Lidt lysglimt er det mest generende og ikke noget man ikke kan leve med... Heller ikke naboerne har nogensinde haft problemer med hverken vores eller en af de 8-10 andre indenfor 1-2 km radius!

 

Mht. at købe hus med vindmøller i nærheden så ville jeg personligt ikke være bange (og har også gjort det...) - købere vil muligvis prøve at få afslag pga vindmøllen, men i verden er det noget der skal afslåes blankt! Hvis de kan leve med vindmøllen hvis prisen er lavere, så generer den ikke nok til at de ikke kan betale prisen!

 

I øvrigt - så vil det på landet være nærmest umuligt at sælge hvis ikke folk kan tåle at se en mølle (ihvertfald i Nordjylland)...

 

Trine (Faxa)


2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har tidligere...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2015 09:26

... boet forholdsvis tæt på en vindmølle, i godt 5 år. Jeg var aldrig generet af den.

Indimellem kunne jeg høre den - som en lav susen. Men kun når jeg var i haven - og så lidt at det på ingen måde generede.

Jeg bor nu med en trafikkeret vej tæt på - og det er til LANGT større gene.

Jeg ville nok se om jeg kunne få lov at sidde lidt i haven - gerne et par gange med forskellige vindretninger. Men det ville jeg også hvis der var veje eller andet i nærheden.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vindmøller
Forfatter: 
Dato:  22-08-2015 13:24

Hvis vi tager en radius på 4 km fra vores ejendom, så er der et hav af vindmøller, jeg har slet ikke tal på dem, men jeg har aldrig tænkt over at jeg har hørt dem.

 

Da vi købte vores hus tænkte vi mere over at vores nærmeste nabo er kommunens rensningsanlæg, men det eneste vi har mærket til det er når alarmen går, det har den gjort måske 5-10 gange på de 20 år vi har boet her. Ellers havde vi i mange år mest glæde af at der blev ryddet sne rigtigt mange gange om dagen, første gang meget tidligt.

 

Så man skal nok passe på med at se problemer alle steder.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hoppeplag og føl sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 Før havde vi fire i området
Forfatter: 
Dato:  23-08-2015 08:37

Nu er der to.

 

Har prøvet at kigge på et kort, og kan se, at de der er tilbage ligger ca. 1,5 km fra vores bopæl og kan se dem hjemmefra og de andre lå nærmere (fugleflugtslinie).

 

Vi har aldrig følt os generet af dem.

 

Vi går selv ind for grøn energi og har jordvarme og solceller til strømmen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-08-2015 10:40

 

Doktor Who / Syntes dit skriv er meget dobbelt. Vil du være sød at uddybe dette:

Ift miljøet, har I kilder der dokumenterer at de giver overskud i livstidsregnskabet? Så vil jeg gerne se dem.
Samfundet bruger formuer, og de kunne måske været brugt med bedre miljø udbytte hvis man så på evidensen, men evidens og miljø er jo ikke politisk korrekt at kræve i samme sætning.

Stort set kun udenlandske læger ser helbredsporblemer mht. vm.

 

 

Det ville være interessant at vide hvor store møller i har i nabolaget, når i næsten samstemmende siger de ikke genere jer.

De evnt. http://vindinfo.dk/kort.aspx og zoom ind på kortet.


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/342805/

Islænder hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Shagya,
Forfatter: 
Dato:  23-08-2015 11:49

 

jeg tror ikke Who taler om helbred, men om hvorvidt det overhovedet kan betale sig med vindmøller. De er for dyre at konstruere, for dyre at vedligeholde, og for dyre at skaffe sig af med igen (havvindmøllers fundamenter kan man slet ikke skaffe sig af med ... enormt "vedvarende", ikke?), så det samlede energiregnskab ser forfærdeligt ud, men pga afgiftscirkus er der så mange penge indblandet at man nok først kommer det til livs når der kommer billigere energi på banen.

 

 

Nå, det var egentlig støj jeg ville snakke om. Som alle ordentlige kvinder ved, er det ikke størrelsen det kommer an på, men derimod antallet og indbyrdes placering. Den enkeltes størrelse betyder selvfølgelig noget for hvor meget den selv kan støje, og din placering i forhold til den og vindretningen betyder også noget, men er der flere vindmøller i nærheden, opstår der interferens - et kompliceret samspil af kombinationen af al støjen. Nogle gange udjævner støjen fra flere kilder hinanden, nogle forstærker de hinanden. 500m fra dig kan der være stille, selv om pudset falder ud af fugerne hos dig. Landskabet kan yderligere komplicere støjen, hvis det er et bakket område med møller på toppen.

Med andre ord tror jeg ikke andres erfaringer med støj er så ligefremme at overføre, en støjmåler i hvert enkelt tilfælde er nok eneste løsning.

Endelig skal du huske på at hvis man er moderat generet og ingen andre i områder taler højt om det, så vil fokus på vindmøllestøj betyde en decimering af huspriserne, og medmindre det er meget unge mennesker der bor i husene, har de ikke store chancer for at komme over sådan et tab. De der klager er derfor formodentlig kun den del af befolkningen der bor i områder hvor huspris-skaden allerede er sket, eller de der bor til leje.

 

 

Thorium larmer ikke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Møllerne var etablerede og i drift, da v
Forfatter: 
Dato:  23-08-2015 12:41

Billede

 

flyttede ind, og vi har aldrig været "moderat" generet, som xy skriver, og prisen på vores ejendom, har intet med møllerne at gøre, da vi ikke kan høre eller mærke dem eller har skyggepåvirkninger derfra.

 

Ej heller er der noget tys, tys og fordækt.

 

Vi hører dem ganske enkelt ikke.

 

En sjov ting med skyggen, når man var ude og ride, og skyggen blev kastet over vejen, kunne nogle heste godt synes, at det var mærkeligt at gå hen over de bevægelige skygger af vingerne.

 

De møller er der dog ikke mere, da de nok var blevet for gamle efterhånden.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Præcis.
Forfatter: 
Dato:  23-08-2015 14:05
Præstø, xy.

Det er ressource regnskabet jeg sætter spørgsmålstegn ved ift vindmøller.
Materialer til at bygge, sætte op, vedligeholdelse. Skraldet når de er udtjente.
Dvs ikke hvor meget strøm de har potentiale til at producere, men hvor meget strøm der kommer på de tidspunkter man har brug for det.

Men det er nemmere at sige vindmøller end "Ups. Vi skal se kritisk i spejlet efter egen adfærd. Hvordan vi bedre udnytter ressourcer, fx vænne befolkningen til at bruge timer og kun vaske tøj, køre opvaskemaskine osv om natten. Og bruger vi de metoder, hvor egenskaber passer til behov, eller, ups, politik? Er der behov for reformer af vores adfærd eller metodevalg? "

Jeg holder meget af de velmenende intentioner bag vindmøller, jeg stiller spørgsmål til metodevalg.
Der er dog steder hvor vindmøller er smarte. Fx i nordvestlige USA har man store vindblæste sletter, som vandes via dæmninger på Columbia River. Når vindmøller ikke producerer nok åbner man for sluserne og supplerer hurtigt op/ned med vandkraft.
Her i DK bruger vi andre typer kraftværker, hvor det tager timer/ halve dage at justere op/ned, så kraftværkerne kører alligevel fuld kraft. Vindmøller er ikke helt smarte nok her.


Dernæst, i studietid lavede vi en lille øvelse, som skulle illustrere at mennesker hører bedst mellem 2.000 og 20.000 hertz. Jeg hører fint ned til 50 hertz. Vindmøller vil være en kæmpe gene for som mig, der hører dybe toner for god. Ejendommen skal virkelig være til lav pris, for at leve op til det, som for mig er en stor ulempe.
0
1
Svar på denne tråd
 
 "mine" møller
Forfatter: 
Dato:  24-08-2015 09:17

... kan ses på kortet her.

Billede

 



Den nord for mit hus var 25 meter - de tre øst for er 69 meter. Jeg kunnne kun se den mod nord - jeg ved ikke om det var den eller de andre jeg indimellem hørte svag susen fra.

Jeg kan ikke helt finde målestok på billedet - men at dømme efter afstanden ned til "byen" må der være under 500 meter til alle møller.

Men som sagt - ingen gener. Jeg kunne mageligt sidde i haven selv om det blæste - og sov som en baby (faktisk bedre end jeg gør nu, hvor min nabos udendørs lys sommetider er ret generende - men jeg skal bare have købt et ekstra mørklægningsgardin, så er DET problem løst)


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Møller...
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 19:47

Billede

 

Disse kæmpe møller står ved os, den der er tættest står med 850 m afstand. De er 80 meter 126 meter til vingespids.vi købte gården for 2 år siden. Vi var nede og se og lytte mange gange over 1,5 år (da vi havde noget andet tilsalg) vi har bestemt ikke fortrudt. Der ligger en landevej 2 km væk. Den hører vi mere.... Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jhfjkh
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 19:49

Glemte at skrive. Ingen støj inde og meget meget lidt udendørs et par gange om måneden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Totalhøjde 42 m
Forfatter: 
Dato:  04-09-2015 15:53

Den relativt ringe totalhøjde på 42 m gør måske, at vi intet hører eller mærker til møllerne.

 

Og der er jo så også kun to og ikke en hel møllepark.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  07-09-2015 09:22

Vi har nogen stykker stående ca. 1½ km væk på den ene side i normal størrelse og 5 af de helt store 5,3 megaWatt møller ca 5 km væk til den anden side. Der er ingen af dem der nogensinde har generet os. Det har naboens sindsyge hane 100 meter væk til gengæld i årevis... Jeg tror det er hævn fordi vores franske bulldog engang var deroppe og jage rundt med den. Jeg ville aldrig købe en ejendom hvis naboen er fjerkræ-nørd!


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

2
0
Svar på denne tråd
 
 Bor tæt på Velling
Forfatter: 
Dato:  22-09-2015 10:59

som ligger mellem Ringkøbing og Lem, hvilket absolut kan siges at være vindmølleland. Vi har vel 4 km til de mange (små) møller der står i den store møllepark ved Velling. Fra vores have kan vi se Vestas' nye store V112 møller opstillet i Lem Enge og der er flere rundt omkrind. I en radius af 5 km fra vores hus har vi nok 100+ vindmøller. De har aldrig generet overhovedet. Som nævnt ovenfor hører vi en gang imellem vejen som er godt 1 km væk, men aldrig møllerne. Når jeg går tur kommer jeg ofte tæt forbi V112erne. Når der virkelig er sus på og jeg er meget tæt på dem kan jeg høre en vindstøj fra dem. Men så tæt er der ingen boliger der ligger på dem. Jeg ville nok være træt af at have en eller flere store møller lige udenfor mit stuevindue eller helt op ad vestgavlen. Men jeg tænker grøn energi og alternativ til kulfyrede kraftværker samt midt/vestjyske arbejdspladser og omsætning når jeg ser dem. Selvfølgelig kan de ligge så tæt eller uhensigtsmæssigt at de generer, men de gældende love minimerer faktisk generne for de fleste. På landet risikerer man også minkfarme, gylletanke, svinestalde - og haner :-)


Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/


0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider