Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Hvor tung en rytter....
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 15:00

Er der nogen som ved, hvor tung en rytter en fjordhest kan klare - eller i det mindste hvor meget en fjordhest typisk vejer, så man kan regne det nogenlunde ud


Lykkelig førstegangs ejer af hest.

www.neesgaards-geder.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 En Fjordhest...
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 15:45

... er jo et vidt begreb :)

 

Vore fjordheste er fra 1.42 til 1.47 på stang, af varierende bredde/robusthed og vejer fra 430 til 490 kilo - og de er hverken for tykke eller for tynde.

 

En tommelfingerregel siger, at hesten kan bære op til 20% af sin egen (ideal)vægt før den viser tegn på usund belastning, så det er et spørgsmål om procentregning :)

430/5= 86 kilo

470/5= 94 kilo

 

Husk at udstyret skal lægges til ryttervægten - og at ovenstående er maxvægt. Der er nok ingen tvivl om, at jo lettere rytteren er, jo mindre belaster det hesten ;)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

5
2
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 15:53

Det er næsten nemmest at bruge sadlen som mål. Man skal kunne passe en sadel der passer hesten - hvilket vi sige, at der kan ligge en hel flad hånd bag ens mås før sadlen slutter.


Hilsen Anne

3
0
Svar på denne tråd
 
 skema...-
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 09:58

Billede

 

5
11
Svar på denne tråd
 
 så er der mange
Forfatter: 
Dato:  02-04-2015 21:13
Efter det sidste skema er der mange der rider idag som ikke må ride.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

6
0
Svar på denne tråd
 
 12355435
Forfatter: 
Dato:  02-04-2015 23:00

Folk må da altid ride - det skal bare være på

en hest som er stor nok og findes den ikke, så må man jo tabe sig inden :-)

 

Vedr fjordhest, så vil jeg ikke mene den skal gå med mere end max 75 kg, hvis det er en bred og muskuløs en af slagsen.

 

Fjordheste er for det meste ponyer og vejer næppe mere end max 450-500 kg.

 

Selv ville jeg ikke byde en hest at ride den hvis jeg vejer mere end 15% af dens vægt. Og jeg er ikke på nogen måder et lille nips.

 

7
4
Svar på denne tråd
 
 fjordheste og islænder
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 20:50

Desværre ser man en tendens til at ryttere på disse typer nogle gange nærmest har samme bugmål som hestene det er en helt forkert holdning at man bare losser vægt på disse typer ,de er ikke stærkere en andre typer,-

 

En fjordhest på 147 cm anbefaler man en vægt på 60 kg...der er anbefalet som max vægt for en pony og så udstyr oveni.

 

De bliver ødelagte af skader ,men det viser sig oftest når det er uopretteligt for disse typer heste er ikke så følsomme men mere hårdføre fra naturen af ,og derfor viser de ikke smerte på samme måde som heste med meget blod(betyder ikke de er stærkere),-

 

Måske kommer myten af at der nok ikke sker noget da disse hestetyper ofte kun er hygge heste som ikke laver så meget, men stadig helt forkert.

 

Dwsværre så er dyr underlagt mennesker, så havner de i ukritiske hænder må de bære byrden.........

 

11
4
Svar på denne tråd
 
 Okay så
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 21:26

 

er der vel 75 - 80 % af de mindre heste som går med for meget vægt...

 

Prøv lige at se et stævne med Islandske heste, hvor mange % tror i, der går med for meget vægt?

Og ikke mindst, hvorfor tror i der er så mange for tunge ryttere som rider de mindre bom stærke racer?

 


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

1
5
Svar på denne tråd
 
 min fjordhest er
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 13:19

154 cm høj, og slæber rundt på mig der vejer 74 kg. Jeg er desuden 180 cm høj.

 

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


 

 

En rigtg hest er en fjordhest!

12
2
Svar på denne tråd
 
 her står lidt
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 10:32
0
0
Svar på denne tråd
 
 wwwwwwwwwwwwww
Forfatter: 
Dato:  04-06-2015 10:00

Den sunde fornuft er også brugbar.

 

Efter det skema der er indsat, skal jeg lede efter en ny "kone" hest ! på godt over de 2 meter, hvis alt udstyret skal medregenes.

og der skal invisteres i ny trailer, idet teorier siger at der skal være 75 cm højre end hesten !!

Så hvor finder jeg en hest på 220 cm og en trailer der er 3 meter i indvendig mål !!!!

 

Så skal vi også lige finde en ny dyrlæge, da vores må være yderest ukompetent !! idet da vores sporty fjorhest, skulle have ormekur og derved vejes, stod vægten på 400 kg !! og der er ca det dobbelte af hvad en hest i han str må veje. og derefter aftalet vi hvordan vi kunne få nogle kg på hesten, idet man kunne skimte/se ribbenene ( har været syg, en anden historie )

 

Yder mere må vores 15 datter på 50 kg ikke ride ham længere ( hun bruger ham som nr 2 pony ) !!!

Billede

Billede er fra sidste år hvor han havde en god kampvægt, er lidt slanker nu.

Men træningen til at deltage ved C stævner i spring er også gået igang. men Landsfinalerne i Pony games skal lige overståes først.

 

sikke en dyrehishandlet og stakkels kone hest jeg har.


:O)

2
5
Svar på denne tråd
 
 1111111111111
Forfatter: 
Dato:  04-06-2015 12:48

så faldt ti`øren ( for dem der ved hvad det var engang )

der nævnes gjordmål og ikke stangmål

Nå ja hip som hap, = læs og forstå.............

så må jeg hjem og måle, herren rundt om brystet, og se hvor for meget jeg nok vejder for meget ( udover hvad jeg godt selv ved )

 


:O)

5
0
Svar på denne tråd
 
 Gjord mål
Forfatter: 
Dato:  19-09-2015 20:24

Gjord mål, er da sjovt. Vil det sige at bare hesten er fed nok, så kan den rides af tung rytter


Hvornår har du lavet en foderplan til dine børn

3
0
Svar på denne tråd
 
 Sjovt og sjovt....
Forfatter: 
Dato:  25-09-2015 10:04

... det viser bare hvor misvisende statistik kan være - der er sgu ingen af mine der passer ind i dét skema.

 

Og nej - de er IKKE for fede ;)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-01-2016 09:57

Brugte ridningen til at tabe mig - den eneste motionsform, som jeg havde lyst til at deltage i (hvilket er en vigtig detalje, hvis man skal få nogen resultat )

Er glad for, de vægttabeller ikke eksisterede på det tidspunkt.

 

Heldigvis har jeg endnu ikke set rideskoler, som vejer deres elever og afviser undervisning, hvis personen er for tung.

 

Lidt almindelig sund fornuft, mener jeg burde kunne gøre trikket... mener jeg kunne ikke drømme om at ride rundt på en spinkel hest, men ville omvendt være rigtig ked af det, hvis jeg KUN må ride belgier/jyde fordi en tabel fortæller jeg er for tung til min dejlige blandings pony.

 

Egentlig er hesten vel heller ikke sat på jorden, så vi kunne ride rundt på dem - så måske slid og div skavanker startede allerede, da mennesket fik den geniale ide, at lade sig transpotere rundt, trods vi selv er født med 2 ben (de fleste af os i hvert fald)


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

1
3
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  23-06-2016 23:37

Men sund fornuft er jo ikke altid nok. Jo, for nogle af os - men man ser altså stadig store ryttere på for små heste og for den sags skyld også 16-årige ponypiger der er vokset fra deres ponyer, men stadig rider dem indtil de skal have hest.

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-06-2016 18:55

Jeg har set uharmoniske par - lange ben/overkrop så hesten næsten forsvinder og alt man ser er rytter - SJÆLDENT (som i ikke jeg nogensinde kan huske) har jeg stået og tænke "k**ft det er dyremishandling" rytter vejer ALT for meget.

 

Og nej, sund fornuft i min verden er ikke nødvendigvis sund fornuft hos naboen.

jeg holder på - at en rytter som feks er muskuløs bygget, 175 høj - sagtens kan veje mere end en rytter der er buttet og 160 høj.

 

Og hvem skal være vægt politi?! Skal der vejes og måles på landets rideskoler... inden man køber hest - eller måske der skal laves papir "godkendt til at være hesteejer" HVIS vægten overholdes....

 


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mounted games
Forfatter: 
Dato:  30-06-2016 06:39

har faktisk regler for hvor høj man må være og hvad man må veje. De har simpelt hen et skema der afgør om du er for tung til at deltage ved stævne

 

www.mounted-games.dk/uploads/5/1/3/ 9/5139078/h%C3%B8jde- _v%C3%A6gtskemaer.pdf


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-07-2016 08:04

Der står bla. i det skema:

At man (selv) skal vurdere, hvor erfaren Mounted games rytter man er og så (efter at have googlet og oversat det engelske vægt/højde skema) kan man se om man er for tyk og/eller høj til sin hest....

 

Det er da super fint - hvis det så reelt kan bruges til noget... Jeg mener - det er ens eget skøn, hvor god man er.... og hvor kraftig bygget ens pony/hest er....

Og hvem foretager kontrol, når hyppe og "lille Lise" ankommer til stævne?

 


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mounted Games
Forfatter: 
Dato:  01-07-2016 09:13

Nu er jeg ikke selv Mounted Games rytter, men har en veninde der har været det, og jeg har derfor fulgt lidt med på sidelinjen.

Det skal så lige siges, at MG umiddelbart ikke siger mig noget og jeg ville aldrig selv ride det, men derfor er man alligevel nødt til at kende lidt til reglerne når man er med til stævnerne, som hestepasser og tilskuer. :)

 

Deres vægt/højde skemaer er meget strikse, især de nye for 2017. Der er helt specifikke regler for hvornår du går under at være begynder, let øvet og øvet rytter.

Derudover vurderes det også om din pony er spinkel, mellem eller bred.

 

Og sidst men ikke mindst, så er der faktisk også kontrol på stævnepladserne, så de sikrer at ponyerne ikke lider overlast. :)

Og for at det ikke skal være løgn, så er der også meget strikse regler om hvilket udstyr din pony må have på, bl.a. hvilke bid der må anvendes.

 

Jeg er imponeret over hvor strikse reglerne er i MG og hvor hurtige stævnearrangørerne er til at slå ned på dårlig opførsel. Du må f.eks. ikke bande når du rider, du får en advarsel hvis du misbruger udstyret og du får også en advarsel hvis du ikke behandler hesten pænt. Og måden de kan holde øje med at rytterne overholder dette, gør de ved at have x antal linjedommere, som har til job at sørge for at alt kører som det skal. (Det er så stævnedeltagerne selv, der skal være linjedommere og har fået diverse kurser i dette, førend de må ride stævner.)

 

Ovenstående er ikke for at forsvare MG fremfor alt muligt andet, men jeg mener at de i det mindste har taget stilling til en masse ting, som mangler andre steder i ridesporten.


Sagde Josephine

Med sine to soulmates og guldklumper M & N <3

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-07-2016 12:16

Jeg synes BESTEMT det er fint, super og på sin plads der bliver holdt øje og sørget for hestene bliver behandlet ordentligt!!!!!

 

Har et spørgsmål dog - og det er ren og skær nysgerrighed - Vil det sige, at der bliver foretaget vejning/måling af ryttere og heste?????

Jeg mener, for at tjekke om de overholder anvisningerne i skemaet???

 


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-07-2016 12:23

Jeg er ikke 100% sikker, da jeg ikke er så velbevandret i MG, men jeg har hørt om flere målinger af både hest og rytter. :)

Om det sker til alle stævner, ved jeg ikke. Men der bliver holdt øje. :)

Hver gang man ankommer til MG stævne og skal melde sin og ponys ankomst, viser du ponyens pas, hvor de tjekker dens højde og så vurderer de ud fra rytteren om de kan deltage.

MG verdenen er ikke så særlig stor, så dem der sidder og kigger på hestepassene, kender rytterne og deres ponyer godt, og kan derfor nemt vurdere om det er en passende ekvipage eller ej. :)

 

Det er ihvertfald det jeg har oplevet når jeg har været med. :)

 


Sagde Josephine

Med sine to soulmates og guldklumper M & N <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-07-2016 11:05

Tak for svar :)

 


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider