Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 sved....
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 23:42

Er der mon andre, der har oplevet, at lugten af deres sved har ændret sig med alderen, eller efter at man har anskaffet børn? Da jeg var yngre, syntes jeg aldrig at min sved lugtede, altså ikke før jeg havde gået rundt med den i en dags tid eller to, så var den ikke for god ;-)Den kunne dog godt være lidt mere stram, hvis jeg ikke rigtig havde fået dyrket noget motion i en periode. Men nu? Nu overvejer den knap nok at forlade sin pore, før den hørmer værre end en gammel sur sok. Jamen hvad skete der dog lige der??

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 
 Svedigt
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 05:33

Det er ikke din sved der lugter, det er bakterier der sidder på huden og nedbryder "ting" der får lugten til at udvikle sig. Så bruger du deodorant, så er en antiperspirant ikke nok, du skal finde noget med bakteriedræbende i.

 

Vores hud ændrer hele tiden bakterieflora og ændres, som med alt andet, løbende igennem livet, så at du oplever det har ændret sig er helt normalt. Dog ændres det ikke altid til det værre :)

 


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 jo nu du
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 12:57

Jo, nu du siger det......

 

Men mit har så ændret sig til det meget bedre. Heldigvis.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

2
0
Svar på denne tråd
 
 jamen så...
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 16:12
Så vil jeg gerne bestille en ændring tilbage 😊

Det underlige er at jeg stinker med det samme jeg hopper af motioscyklen? Så de der ting på huden må godt nok være blevet aggressive! Jeg har aldrig brugt deo eller antiperspirant, har aldrig haft brug for det...

Mvh tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Svedetøj
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 18:33

nu siger du hopper af motionscyklen, er det "gammelt" tøj du har på? Altså ikke som i beskidt, men som svedt i flere gange og vasket imellem? Meget af sportstøjet gemmer også på bakterier, som desværre ikke slåes ihjel på de 40 grader det ofte vaskes ved, på den måde kan ellers nyvasket tøj også addere til problemet :)

 

Hos mig ønskes også ændringer tilbage i tiden, min sved og hår er ok, men lidt mere elasticitet i huden ville være lækkert :D


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kender det godt :/
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 20:32

Jeg kan godt nikke genkendende til det. Da jeg blev gravid med vores første barn, skete der en ændring, til det værre :/ jeg har ikke før været generet af min sved efter en ridetur, men da jeg var gravid med vores første kunne jeg slet ikke holde min egen lugt ud. Føj jeg stank. Troede så det var pga hormoner og sådan, så jeg trøstede mig med at det nok blev som før når jeg havde født. Men nej :/ jeg læste Så også godt det der med tøjet, at det ikke bliver 100% rent i vask. Så købte rodalon i Matas, og så fik alle mine ridebukser en tur med det... Det hjalp :)

 

Har ikke lige tænkt over det med at ens deo også skal indeholde noget bakterie dræbende :) det vil jeg da lige undersøge, for tror ikke rodalon under armene er at anbefale :P

2
0
Svar på denne tråd
 
 magnail....
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 22:09

Det var et godt bud på en forklaring :-) Men mønstret fra da jeg cyklede ud til hesten, mugede, red og cyklede hjem igen og i dag, hvor jeg hopper på motionscyklen foran tv'et, er lidt det samme - så lidt tøjskift som overhovedet muligt :-) Så jeg sveder i det, jeg går og står i og kyler det i vasketøjskurven bagefter og vasker hele baduljen ved 40 grader...

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 19:06

Mit sved stinker i de perioder hvor jeg ikke har det så godt indeni... Generelt kan Mitchum deo tage det!


 

 

To må man være når livet skal lykkes

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-03-2015 17:17

Jeg vil sige det samme som Sne Ferrari.

Jeg har IKKE lugtet særlig godt de sidste par måneder. Jeg har haft kold lungebetændelse, og undrede mig såre over min 'underlige' kropslugt. Hm, Læs : Ulækker !!!

Som af 'leverpostej' !!! Som jeg ellers godt kan lide. Men ja, sådan vil jeg betegne lugten.

Jeg har ALDRIG lugtet af hverken sved eller andet, så det er meget belastende.

Karen

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vasketøj
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 20:18

Tøj skal vaskes på min. 60 grader, før bakterierne er slået ihjel. 40 grader er måske mere skånsomt for både tøj og miljø, men tøjet bliver faktisk ikke rent (det skal man også lige tænke på hvad angår undertøj...!).

 

det kan sagtens være en af årsagerne til at din sved hurtigt kommer til at lugte grimt.

 

Lene


Courage is being scared to death but saddling up anyway.

 

3
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 21:34

Lene, du har ret.

Jeg har fundet ud af at det faktisk er min undertrøje der lugter af "leverpostej" når jeg kan "lugte" mig selv. Skifter jeg 'bare' undertrøjen, er der ingen problemer.

HM !! Jeg må nok til at vaske det på 60 grader fremover.

Tak for tippet.

 

Karen

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Du er hvad du spiser...
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 09:40

 

... det gælder også lugt.

 

Jeg har lagt min kost radikalt om for knap 1½ år siden og en af følgevirkningerne var at min hud blev stammet gevaldigt op...

 

Faktisk så kan jeg godt li' lugen af mig selv.


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

3
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 11:19

Tænk, i Japan vasker man altid i koldt vand. Derudover er det umuligt at opdrive antiperspirante deodoranter.

 

Så viser det sig guddødeme, at det er fordi japanere (og kinesere og koreanere) stort set ikke danner sved, der kommer til at lugte. Der er en video om det på Youtube, og jeg blev SÅ glad, da jeg så den... men også lidt vred - for hold da magle, hvor er det uretfærdigt!

 

For at komme on topic, så sveder jeg også som en hest, og det er ikke altid lige behageligt. Jeg ved det er kræftfremkaldende og hvert sit andet, men jeg bruger altså aluminiumsklorid i armhulerne, for ikke at lugte fælt af sved.


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

2
0
Svar på denne tråd
 
 hvilke hvilke
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 13:42

Hvilke vaskepulver bruger du?

 

Derudover, den eneste deo der holder mig "sved-fri" er Biotherms med det Turkis låg. Alle andre holder ikke på mig.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tøjvask
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 10:16

Hvis først tøjet har taget "lugten" til sig, så er det ikke nok med almindelig tøjvask. Det skal en tur i rodalon og så i vaskemaskinen bagefter - det var faktisk meget at sige, så det er ikke nødvendigvis fordi din sved lugter mere end den plejer.

 

Hvis tøjet er "ødelagt" af gammel svedlugt og ikke får en rodalonkur, så vil tøjet nærmest starte med at lugte så snart varme fra kroppen trænger ind i tøjet.


 

Formidler af billetter incl transport t/r til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland.

 

Se mere på http://www.karkon.dk.

 

Pt har vi Queen samt Paul Simon/Sting i webshoppen.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Eeeeej, tusind tak!
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 20:42

Tusind tak for jeres mange bud på løsninger :-)

 

Jeg har brugt Neutral vaskepulver, men har for nyligt skiftet til noget andet fra Aldi, der også skulle være miljøvenligt. Og FØJ altså - alt vores tøj stinker! Jeg ved ikke, hvad det lugter af, om det er min sved eller min drengs tissebukser, men stinker gør det i hvert fald - det hele!!

 

Så nu har jeg installeret balje med Rodalon ved vaskemaskine og har købt Biotex, bare for at prøve noget andet, som fokuserer mere på renhed end natur ;-) Glæder mig MEGET til at se, om det ikke hjælper på både det ene og det andet!!

 

Forresten har jeg altid kunnet lugte på mine børn, om de var syge. Og jeg har faktisk haft en ret svær periode, så det lyder heller ikke helt fjollet, at det også kan komme indefra :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 13:55

Jeg syntes også det har været meget oplysende. Også tak for det fra mig.

Jeg bruger Neutral - stadigvæk. Jeg begyndte med det da jeg havde hest, så hans underlag var kemi/parfume-fri.

Det vil jeg fortsætte med, men vil også benytte mig af rodalon for at få undertøjet vasket HELT igennem for bakterier.

Jeg har også lige haft en lang dårlig periode med bl.a. kold lungebetændelse, så jeg tror også meget af det er noget der kommer inde fra.

Karen

1
0
Svar på denne tråd
 
 neutral neutral
Forfatter: 
Dato:  28-03-2015 18:42

Ja, både vaskemaskine, tøj og os, kom til at lugte af sure sokker, de få dage jeg brugte Neutral.

Da jeg fandt ud af at det var vaskepulverets skyld, gik vi tilbage til Änglamark igen og problemet var løst.

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 18:38

Bissen, det kan altså umuligt være sandt

Min kæreste var i Kina på et tidspunkt, og rejse med et lille indenrigsfly. Han sagde hele kabinen STANK af sved og ikke-vaskede mennesker, og det var altså ikke fattige kinsere, men byboere, nogle i jakkesæt osv.

Han sagde det var skrækkeligt så meget de lugtede, det var den længste flyvetur nogensinde!

 

Så jeg ved ikke helt om det passer, det med at asiater ikke producerer sved


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  06-04-2015 13:30

En anden mulighed er at kikke lidt på de forskellige slags tøj man kan få der er "anti lugt" behandlet. Tøjet indeholder små sølvpartikler i trådene som virker anti-bakterielt og dermed holder lugten væk. I kender det sikkert allerede fra sko, men man kan få stort set alt i tøj efterhånden med behandlingen til sport/jagt/fritid osv.

 

Siden det er sølv der virker aktivt som bakteriedræber så er det relativt uskadeligt da man kan indtage rigtigt rigtigt store mængder sølv uden skadelig effekt normalt.

Men jeg kunne godt tænke mig at spørge jer der har lagt mærke til at i lugter mere efterhånden som i er blevet ældre, om det skulle være sådan at i har skiftet sølvsmykker ud med guld eller er holdt op med at gå med jeres sølvsmykker?
Der kunne være en interessant sammenhæng.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 smykker og uld
Forfatter: 
Dato:  06-04-2015 14:44

Jeg har aldrig gået med smykker og gør det stadig ikke. Bortset fra til meget sjældne og meget festlige lejligheder ;-)

 

Er der forresten nogen, der ved, hvordan uld har det med at blive puttet i rodalon?

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Uldtrøjer
Forfatter: 
Dato:  06-04-2015 19:41

Jeg propper alt mit uld i Rodalon :) Men jeg er så heller ikke så øm over mit tøj, så ærligt har jeg ikke overvejet om der skulle ske noget :D Prøv evt at komme noget på et lille område, der ikke ses først :)

 


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fjern gammel lugt
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 17:08

Jeg kan anbefale, at bruge c30tabs, som er et nyt produkt. Det virker uden brug at kemikalier. Tøjet kan vaskes ved 30 Grader - meget sportstøj tåler ikke over. Dvs vi belaster heller ikke natuen - og er samtidig allergivenligt. kan vist kun købes på sitet http://www.c30tabs.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfra ved vi
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 20:50

Hvordan ved du vi skåner miljøet? Jeg kan ingen steder på den side se hvad disse tabs egentlig består af, hvilket får mig som forbruger til at løbe skrigende væk.

 

Jeg er så også en kemi-nørd og vant til at gennemlæse mine varer før køb, specielt nogle med postulater som miljøvenligt eller allergivenligt...


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Kemikaliecocktails
Forfatter: 
Dato:  28-04-2015 08:30

 

Lige netop kemi i dagligdagen har igen fået pressen frem med ny viden. Det blev vist på tv i går 27-04-2015

 

go.tv2.dk/2015-04-27-saadan-undgaar- du-farlige-kemikalier

 

Det er faktisk temmelig uhyggeligt!

 

Jeg tror mange bliver allergiske pga. indholdet i dagligdags produkter som det er nævnt i artiklen, men selvfølgelig ikke alle. Vores datter blev allergisk efter en vaccination som spæd.

 


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfra ved
Forfatter: 
Dato:  30-04-2015 08:21

Jeg har læst på pakken, at det er iltbaseret blegmidler >30% og ilt indgår i naturen, men jeg er da selv blevet nysgerrig og vil sende denne tråd til producenten.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lugt i tøj og anvendelsen af kemi
Forfatter: 
Dato:  30-04-2015 11:04

Hej - det kræver vist en længere forklaring. Selvfølgelig skal man som kristisk forbruger være opmærksom på hvad der anvendes af kemi - det som omtales i TV2 er anvendelsen af perflourerende stoffer til imprægnering af tekstiler, er et godt eksempel på stoffer der sundhedskadelige, ikke biologisk nedbrydelige og akkumulerbare - anvendes typisk til at lave vandafvisende tekstiler. Men det er svært at forholde sig til som forbruger, uden enkle retningslinier f.eks. miljø mærkning - selvom der faktisk ikke er et forbud mod disse stoffer i svanemærkningen !

 

Med hensyn til drøftelsen omkring lugt problemer i jeres tøj, er det næsten altid bakterier som forbliver i øjet. Hvis du vil fjerne problemet må du slå bakterierne ihjel. Det kan du gøre ved at vaske på 60 grader og derover med helt almindelig vaskepulver.

Men kan dit tøj ikke tåle disse temparaturer, skal bakterierne fjernes ad anden vej - kort sagt desinficere tøjet. (alternativt anvende parfumer eller anden kemi som maskere lugten - men det løser ikke problemet). Sæber og enzymer i vaskemidler kan ikke fjerne bakterier, så der må noget andet til!

Per definition vil alle desinfekionsmidler være skadelige (det er jo meningen), spørgsmålet er hvordan denne bakterie fjernelse foregår.

Det omtalte produkt C30 Sport Hygiene Tabs er baseret på kaliummonopersulfat, som er et oxidationsmiddel. Oxidationmidler laver ilt i vandet, som mikroorganismer, bakterier mv. ikke kan tåle i den koncentration som opstår. I dette konkrete tilfælde er kaliummonopersulfat faktisk et salt som er istand til at lave aktivt ilt - men det er ikke en stabil koncentration, så denne iltning kan ikke fasholdes og vandet vender tilbage til sin oprindelige tilstand efter noget tid.

Selve produktet er derfor let biologisk nedbrydeligt (altså det belaster ikke miljøet) og er ikke bio akkumulerbar (det forsvinder igen). Når C30 er velegnet til folk med allergi og lign, så er det fordi det er selve vandet der giver drapseffekten, modsat andre midler hvor det er selve kemien som giver drapseffekt - så der er ingen risiko for at der forbliver kemi, parfumer eller lignende tilbage i tøjet. Men trods disse egenskaber, kan et desinfektionsmiddel per definition ikke svanemærkes.

Kaliummonopersulfat midler anvendes idag også som yveraftørringmiddel i økologisk staldbrug, i fødevareindustrien og af tandlæger til rensning af gebisser.

Det har også været nævnt at sølvnano behandlet tøj har en antibakteriel effekt - hvilket er korrekt. Men nanosølv er ikke bare sølv, tværtimod. Ingen kender langtids effekten, men nanosølv har tidligere været anvendt som antibakteriel middel i brandsårsforbindinger, men er nu trukket tilbage fordi sårhelings processen blev væsentlig forlænget.

Håber det bringer lidt klarhed for indlægholderne på tråden.

5
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for forklaring
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 21:37

Tak for forklaring :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det virker!
Forfatter: 
Dato:  21-10-2015 15:02

Jeg købte de her C30 tabs og tænkte "tja, i værste fald har jeg mistet 70kr. (produkt plus forsendelse), men jeg har en håndfuld virkelig klamme syntet trøjer, der er tæt på udsmidning...".

 

Én tab gjorde en forskel, men ikke nok. I den næste vask fik den to tabs og på én af trøjerne er lugten "kun" 98% væk - på de andre 99,9% væk (af hvad min snude oplyser mig efter en tur i stalden med lang ridetur og udmugning).

Så brug endelig penge på produktet, for det virker (y)

0
0
Svar på denne tråd
 
 God næse
Forfatter: 
Dato:  22-10-2015 23:03
Dagen absurde information:

Jeg har åbenbart en god næse, og har brugt det i mit daglige arbejde.

En ting er, at jeg kan lugte ketoacidose, visse infektioner, fx blærebetændelse med e, coli, mundsvamp med candida og... Folk med åreforkalkning lugter bare af kommende sygdom! Rygere er ofte forkalkning i karrene og lugter af det samme bag tobakken, så jeg kan ikke lide lugten af tobak mere. (Før var det en neutral duft)


Men det som overrasker mig :
Vi har en hvalp på 12 uger.
Jeg kan lugte på hende om hun er presset / nervøs, glad eller legesyg/ ude på spilopper!

Kan det samme med de andre hvalpe på hvalpeholdet.

Med mennesker er jeg ikke bevidst om jeg kan aflæse nervøsitet mv i lugten, men... Det gør vi sgu nok?


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige en sidebem. til Claus...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2015 23:03

Meget fin forklaring.


Men det er ikke helt korrekt at man ikke kender noget til de nano-partikler som tekstiler behandles med idag for at gøre dem lugtfri. Kolloid sølv har været anvendt i flere hundrede år i medicinsk sammenhæng. Ikke fordi det er særligt effektivt sammenlignet med moderne antibiotika, men det var nu engang en af de ting man brugte.


Kolloid sølv er også nano-partikler og selvom man bliver blå i huden hvis man drikker det i store mængder så er det næppe skadeligt i tøj. Og der er faktisk mennesker der dagligt drikker vand med kolloid sølv da de mener at det har gavnlige egenskaber for ens sundhed... Det er så lidt mere bob-bob om det direkte er vitaminer.

Nano-sølv.. eller hvad man nu skal kalde det bliver for øvrigt også brugt i stor stil i fodtøj og hvidevare for at forhindre lugtgener mv.


Set i forhold til en spray med armgas hvor jeg ikke helt ved hvad indholdet er når det kommer til stykket så er jeg mere tryg ved sølvpartiklerne.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sved...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2015 10:58

Jeg har ikke børn, så jeg kan ikke udtale mig om forandringer der.

 

Det jeg vil bidrage med er, at jeg efter at have lavet en del udrensninger stort set aldrig bruger deo længere, da jeg ikke har brug for det. Jeg lugter simpelthen ikke af sved. :-)

 

Det er kun når, som en anden skriver, der har været noget ift. nervøsitet eller lign. så kan jeg lufte af sved.

 

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget, og hvis ikke, så smid det væk. :-)

 

Kh. fra Esma.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg lugter også hurtigt
Forfatter: 
Dato:  29-01-2016 18:31

men natron/kokosolie deo virker for mig og tøjet får ikke den der underlige lugt.



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider