Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 håndværker arbejdstid ?
Forfatter: 
Dato:  21-10-2013 16:33

hej med jer

jeg er kommet i lære som maler og jeg synes det er lidt svært at hitte rede i de her håndværker arbejdstider.

 

jeg arbejder fra 7 til 15.45

 

jeg møder på firmaet kl syv og kører derfra i firmabilen hen hvor jeg nu skal være.

 

mester mener først jeg skal køre fra arbejdspladsen 15.45 når jeg har fri, men det vil sige jeg kører tilbage til firmaet i firmabilen i min fritid?, kan det passe at det skal være sådan.

 

der er meget forskel på hvor langt jeg kører fra firma til arbejdsplads, fra 15-60 min

 

håber der er nogle håndværkere der kender reglerne :)













0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa Maler
Forfatter: 
Dato:  21-10-2013 19:22

Jeg mener du skal køre i arbejdstiden hjem til værkstedet osse. Men prøv at hør din fagforening ad...

0
0
Svar på denne tråd
 
 skiftende arbejdspladser
Forfatter: 
Dato:  21-10-2013 21:23

Vores folk er ansat til skiftende arbejdspladser og kørslen ligger derfor i deres "fritid". (de har firmabilerne med hjem).

 

Men de dage hvor de enten er i firmaet om morgenen, for at blive sat ind i en ny sag, hente materialer osv., så møder de her kl. 7.00 og ikke på "sagen.

Skal de i firmaet på vej hjem, for at aflevere trailer, hente materialer til næste dag osv., så foregår det også i arbejdstiden, dvs. så får de løn til de er på firmaadressen og har "ret" til at være her kl. 15.00 og så holde fri.

 

Min svigerfar er maler og i hans firma, er aftalen, at de møder på sagen kl. 7.00 og altså fx. må køre hjemmefra kl. 6.00 og får løn fra kl. 7.00, men til gengæld må de så også køre fra sagen i arbejdstiden, så de er hjemme kl. 15.00.

 

Så det er altså meget forskelligt og overenskomsten skal som minimum følges.

1
0
Svar på denne tråd
 
 tumle tum
Forfatter: 
Dato:  21-10-2013 22:48
Da jeg gik som elektriker på bygge pladserne var aftalen hvis min arbejdstid var 7 til 15.30. At skulle jeg møde på pladsen var det kl 7 oghvis jeg ikke skulle hjem i firmaet fik jeg fri fra pladsen kl 15.30. Men omvendt skulle jeg hjem i firmaet først med bil eller efter materialer så kørte vi i arbejdstiden så vi var hjemme i firmaet kl 15.30

Vi gør som vi plejer, og det fungere fint :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Håndværkere
Forfatter: 
Dato:  22-10-2013 13:57

Min kæreste har eget tømrerfirma med et par mænd ansat.

 

De møder kl 6 og har fri kl 16. Firmaet betaler turen ud, og de skal selv betale hjemturen.

 

Hilsen Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 Km takst
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 21:46

Hvis du kører hjem efter "endt arbejdstid" skal din chef betale dig en overenskomst bestemt sats pr kørt km... - hvis dit firma da kører efter overenskomst??


 

Støt Politihestens Venner!

Se www.politihesten.dk

 

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-10-2013 21:20

Min tidligere mand arbejdede i entrepranør faget. de skulle møde på pladsen kl. 7 om det var 10 eller 50 km fra firmaet det var underordnet. de havde også først fri på pladsen kl 15.30 og dermed kørte de til og fra arbejde i fritiden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er maler.
Forfatter: 
Dato:  26-10-2013 09:18

Hvis man er ansat i firmaet og ikke ansat med skiftende arbejdspladser er reglerne for maler at : hedder arbejdstiden 7.00 - 15.45, så kører man i arbejdstiden, eller også får man kørepenge for at køre uden for arbejdstiden. Mester kan kræve at man starter og slutter i firmaet så skal man være i firmaet kl 7.00 og slutte i firmaet kl 15.45.

 

I mit sidste firma som jeg var ansat i, havde vi fagforeningen med inde over, da firmaet var lidt tunge at danse med. Der havde vi firmabilen med hjemme, vi var ansat på firmaets adresse, men kørte hver morgen direkte ud på vores arbejdsplads som var meget svingende og lå på hele sjælland. Firmaet nægtede at betale kørepenge. Der blev ordningen at al kørsel forgik i arbejdstiden. Dvs at vi kørte hjemmefra kl 7.00 og landede på egen adresse kl 15.45. Dette var fordi det ikke kunne svare sig for firmaet at kræve at vi startede på firma adressen, da det ville koste både tid og penge.

 

Det var en fantastisk ordning for os som ansatte, men jeg kan til gengæld godt se fra firmaets side at det ikke var så renttabelt for dem. Men det var ifølge overenskomsten.

 

I alle de andre firmaer jeg har været i, har det altid været sådan at jeg gav den ene tur, og mester gav den anden. Men dette er i strid med overenskomsten.

 

Men lige præcis Malerens overenskomst har en helt fantastisk ( for os, mesterne hader den) kørselsordning og jeg personligt synes det er dumt af os malere at vi ikke stå sammen og kræver at den bliver overholdt, for der er så mange andre overenskomstmæssige huller i vores overenskomst. Det er jo derfor vi betaler til fagforeningen.

 

Jeg kender til gengæld ikke reglerne hvis man er ansat med skiftende arbejdspladser, da jeg aldrig har været ansat på den måde.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider