|
|
| selvkendelse |
|
|
Jeg ved egentligt ikke hvad jeg vil med det her indlæg .. jo måske have noget input fra én der har stået i samme situation. Eller bare et par skræmmme historier som HN jo altid har været så god til :S Sagen er at jeg er den lykkelige ejer på 12 år af denne smukke Holstener Dame .. og ja Dame!! I mange år havde jeg hende derhjemme og vi trænede seriøst de første år af men så blev det mere og mere terrænnet der vandt over dressuren og vi har haft nogle skønne år. Jeg blev så skilt og hestene måtte opstaldes ude .. og det er da skønt at andre tager alt slæbet og man bare skal møde op og ride . Nå .. nu til sagen. I efteråret havde hun held til at tabe mig i skoven og jeg lander lidt forkert på min skulder, jeg kommer til læge og han konstaterer så at jeg har slidgigt i skulder og nakke og faktisk så har jeg for år tilbage fået rideforbud .. men det er jo gået meget godt .. Efter jeg er røget af er det så bare ikke det samme mere. Jeg får ondt af at ride hende. har ikke kræfter til at holde hende selvom jeg har tilført en hjælpe tøjle som giver mig lidt mere magt .. men hun har så store bevægelser så de alene giver mig smerter i nakke og skuldre .. og jeg må erkende at vores tid sammen nok er ved at være slut  Det er SÅ surt for jeg troede jo vi skulle blive gamle sammen .. Jeg går med overvejelsen om jeg tør låne hende ud .. men hun er 15 år og en meget meget klog hest så hun skal ikke bare ud til hvem som helst. Kan man sælge sin bedste ven ? Sin soulmate ? .. hmm .. måske hvis jeg får lov at følge hende tæt og med klausul om ingen videresalg. Jeg synes jo hun skal have de forhold hun har idag: Fold hele dagen masser af terrænridning og kun en smule på bane masser af wrap og gluco i sit foder så hun kan holde sig let og smidig .. og ikke mærker til den der ledvædske som godt kan drille lidt i det ene ben nogle gange.. Men kan man overhovedet sætte sådan nogle krav op til andre mennesker ? Jeg vil ikke se min hest som "burhøne" .. i en stald 23 timer i døgnet og aldrig på åben mark. Jeg vil ikke se min hest gå baneridning og springe højt .. alene pga hendes ledvædkse .. hun har aldrig været skadet og skal heller ikke blive det på hendes gamle dage! What to do ??
Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om Nothing improves with age
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at skrive sådan en tråd |
|
|
vil give dig ca 50% svar til begge sider i forhold til udlån og aflivning. Så umiddelbart, er der så noget i vejen for DU beholder den som foldbums og hygge fra jord... Hvis det ikke er muligt, ville jeg aflive. Barskt ja, men vi har netop lige haft en pony udlånt og det tager altså kun 2 måneder og pille alt af sådan en fætter som trænger til særlige forhold af en eller anden art, hvad enten det er foder, tilskud, wrapmængde, foldtid eller ridning. Vi endte med og aflive 2 måneder efter hun kom retur. Surt ja og måske skulle vi bare have været konsekvente og aflivet i første omgang, da datteren faldt for aldersgrænsen og tiden blev knab med gymnasium. Jo der er masse gode lånere, men der er også en masse mindre gode. Vi lånte til nogen rigtig søde mennesker og som ellers er meget kompetente hestemennesker, men heste er forskellige og ikke alle passer sammen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klausuler: nej tak! |
|
|
Umiddelbart lyder den bedste løsning her og nu til at være udlån. Det kan jo ende med et salg til "vennepris"? Som et salg med klausuler, der ville jeg sige nej tak... Den der med "intet videresalg" synes jeg ærligt talt at lidt morsom på den omvendte måde. Altså... hesten er til salg nu af forskellige årsager. Samme eller andre årsager kan også ramme køber og man er nødsaget til at sælge (der er vel dybest set ingen, der sælger deres heste "for sjov"?). Ved et salg, så må man håbe det bedste og spørge ind til købers forhold til eks. opstaldning mm. (jeg sætter selv fold og grovfoder som ufravigelig 1. prioritet. Andre sætter ridehus og 20*60 bane øverst på listen). At hun skal have glucosamin som 15-årig i sit foder ville nu ikke skræmme mig som evt. køber. Hun LYDER ikke til at være et umuligt udlån udover at hun er lidt stærk. Det kan en voksen rytter formentlig håndtere.
Venlig hilsen Camilla Optimalsadel Salg af bomløse kvalitetssadler og tilbehør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selvkendelse |
|
|
Ja idet jeg ikke har hende hjemme længere så kan jeg ikke bare lade hende gå som foldbums. Aflivning .. jamen det kan da ikke være rigtigt at vi skal aflive sunde og raske heste med masser af livsglæde ? .. så egoistisk kan verden da ikke være blevet ?
Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om Nothing improves with age
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| egoistisk valg - nej.... |
|
|
Jeg synes ikke, det er egoistisk at aflive en sund og rask hest. Den eneste der ikke lide i den proces er hesten ( hvis det bliver gjort ordenligt ) Hvis der ikke findes en anden god løsning, hvor du føler du kan tilbyde hestens behov f.eks ved udlån eller andet, så er det en et god valg i min optik. Vi afliver, da mange køer, grise osv. hver dag, som sikkert har meget livsglæde. Hesten er 15 år og har da haft et langt og godt liv. Håber dog at du finder en løsning som du har det godt med. For det er ikke sjovt at stå og skulle tage den slags beslutninger.
Smuk,velgående LA/M vallak til både dressur, spring og evt. military sælges! Opstaldning i nye faciliteter inkl. ridehal, 8620 Kjellerup. Ledige bokse pr. 1 Maj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg syntes det er komplet mangel på respekt af liv, at aflive en sund og rask hest, den holdning deler jeg desværre med meget få herinde. NÅ men TS, jeg kan ikke sige hvad der er bedst for dig og hesten i din situation, men hvis det var min hest, så ville jeg nok søge efter en rytter til hende som udlån med henblik på muligt salg, men jeg ville bestemt ikke stresse over salget, hellere give mig god til, at finde det helt rigtige hjem til hende  Der er stadig rigtigt mange mennesker (ihvertfald her på fyn) der er hygge/tur ryttere og går ind for heldagsfold. Hvis man udlåner sin hest, kan man godt gøre krav på at den kommer på heldags fold, er hygge/tur hest, får massere wrap(/mon ikke hø er acceptabelt? Især efter denne vinter..) samt gluco, det er i min verden ikke særligt store krav.
For where your treasure is, your heart will be also. Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM. Send pb for info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Jeg ville være meget ked af at sige forvel til mine heste uanset hvordan. Et udlån var nok det jeg bedst kunne med hvis jeg valgte at låne ud til en med de samme ambitioner som jeg selv og samme indstilling til hestehold. Men inden da ville jeg gøre alt hvad jeg kunne for at finde en omvej omkring mine egne begrænsninger. Ændre ridestil, køre med hesten.. hvad ved jeg... Har du aldrig haft lyst til at prøve nogen af alle de andre muligheder der er med heste end lige det du gør nu?
Hilsen Jens Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET! "Tænk det du vil, og gør det, du gør."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selvkendelse |
|
|
Tak til jer for input. Nielson.. jeg har det præcist som dig. Mangel af respekt for liv at aflive en ellers sund og rask og livsglad hest. Jeg håber også jeg kan finde en dygtig erfaren skovtursrytter som ikke gider ret meget baneridning. Og kan leve med at springning kun foregår i skoven i små mængder. Jens .. jeg har ikke andre muligheder. Kørehest er hun ikke velegnet til og det hjælper ikke at ændre ridestil når det jeg i forvejen laver foregår med slappe tøjler og kun for benene. .. Hesten kan jo ikke gøre for at hun er stort gående og jeg er slidt op i nakke og skuldre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svært.... |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
31-03-2013 08:18 |
|
men er hesten nu også sund og rask, som du jo selv skriver har den led problemer. Hvis den har ledproblemer, et lidt vanskeligt sind og du ikke mere selv kan magte den, jamen så er der da i min hverden, intet til hindre for at den får fred.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Inger .. |
|
|
Inger .. hvor ser du hun har et vanskeligt sind ? Hun er så klog så hun sætter sit temperament og bevæge mønster efter rytteren. Er det en erfaren rytter der forlanger noget .. ja så får man også ridetur .. men de sidste dage har både et barn på 10 og en voksen nybegynder redet hende .. med stor succes! Jeg ønsker bare hverken for hesten eller for en uerfaren rytter at se hende i hænderne på mennesker der ikke ved hvordan de håndterer en klog hest som gerne vil narre dem til hendes handle måder  Ledvædsken er intet problem når hun får gluco. Og temperamentet er heller ikke et problem i hverdagen. Jeg kan ikke aflive hende! Det er hårdt nok at måtte erkende at jeg ikke kan håndtere hende længere. Men det skal hun sq ikke straffes for.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Salgshest |
|
|
Jeg synes da bestemt ikke, hun lyder som en vanskelig hest, og jeg tror sagtens, der kan findes et egnet hjem til hende. Min staldejer har for nyligt købt/overtaget en 15-års hoppe, som tidligere ejer ikke kunne med, og den har det altså som blommen i et æg nu. Jeg har selv lånt min (noget yngre) hoppe ud med forkøbsret, fordi jeg synes, den er 'besværlig', men låner / potentiel nye ejer er kisteglad for den. Det er i øvrigt hest nr. 2, jeg har lånt ud, og begge gange er hesten blevet behandlet pænt. Mht. udlån, så bestemmer man helt selv, hvad man vil kræve og tilbyde; fx kan du tilbyde at sørge for glucosamin. Ved salg har man selvfølgelig ingen reel mulighed for indflydelse. Dog er der den mulighed, at du tilbyder tilbagekøb, dvs. du kan lave en kontraktklausul mod videresalg men omvendt tilbyde, at du vil købe hende tilbage for samme pris. Det kræver så selvfølgelig, at du er rimelig sikker på, at du kan overkomme økonomisk at stå med hesten igen en dag + at du så igen skal tage en beslutning. Der er selvfølgelig ingen garanti for, at den nye ejer behandler hesten ordentligt, men der er altså mange samvittighedsfulde mennesker derude, og du har jo lov til at se folk an, så meget du gider - du sælger, du bestemmer - og med tilbagekøbsklausulen har du i hvert tilfælde muligheden for at sikre, at hesten ikke bliver videresolgt til en ukendt skæbne. Held og lykke med det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| salg af hest |
|
|
Jeg solgte min "soulmate" hest i 2008, da jeg skulle bo i USA et par år. Hun var hjemmelavet og hendes mor var min første hest. Hun var en dejlig og "brugervenlig" hest, langt hen ad vejen, men havde nogen "quirks" der gjorde at jeg kraftigt overvejede aflivning fremfor salg - de fleste omkring mig gav mig dog skideballe, når jeg luftede den ide, for de havde aldrig set hende lufte sin særhed, så jeg endte med at sælge, efter nøje at have udvalgt køberen OG informeret denne om alle hendes bagsider og begrænsninger (fx. at hun krævede en stor dør og højt til loftet, at hun ikke kunne gå uden sko, ikke var egnet til avl osv...). Men puuh, hvor jeg ikke havde det godt med den beslutning  Hun kom også retur efter køber havde haft hende en måned, med beskeden "ja, jeg troede jo ikke helt på dig, da du sagde hun var sær" WTF!?! Jeg havde ellers gjort mig så umage for at forklare det HELT til bunds. Da hun kom retur havde køber så også valgt at pille alle fire sko af hende - så uanset hvor meget man forklarer, skriver klausuler og jegskalkommeefterdigskaljeg, kan man aldrig sikre sig mod at en ny ejer (eller låner) gør et eller andet, der strider imod hvad man selv synes er bedst for hesten. Jeg endte med at aflive - min soulmate blev ti år gammel. Savner hende VILDT i dag, men det eneste jeg rigtigt fortryder er at jeg forsøgte at sælge hende først dengang. mvh Maria
Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udlån eller aflivning |
|
|
mmh. hvad med de to der stadig rider hende? kan de ikke stadig gøre det?? altså at du beholder hende. og hygger om hende, og lader andre om ridningen. der er jo tusind ting man kan gøre med sin hest, selvom den ikke kan rides. jeg har selv, min gamle pony som jeg har haft siden jeg var 4 år, med når jeg løber. han er lidt stivbenet ja, det må man godt være i en alder af 23 år. men så længe vi løber i græsset kan han godt, og han nyder det. tidligere var han min kørerpony. jeg synes du skal beholde, hvis du har råd. ellers aflivning. jeg har også en anden hest stående, der skulle ha' været min kommende ridehest, men pga. skade, nok aldrig bliver det. hende har jeg endnu, selvom det er nu er 3 år siden hendes uheld fandt sted. ja hun går bare som foldbums, og er ren udgift men hun nyder det. og måske skal der et lille føl i hende, når min gamle königsmule ikke kan mere som ridedyr. den gamle königsmule rider jeg stadig tur på omend det kun er skovtur og 2-3 gange om ugen. har købt mig en pony, der godt nok er noget af en vildbasse, og som koster mange afsidninger, og blod sved + tårer. og hun er faktisk ikke blevt som jeg havde villet det. men hende beholder jeg stadig, og har indstillet mig på at ridningen, kun sker som hyggeridning i et begrænset omfang...
mvh Eriksen Margueritten og Västgötaspidsen ¤BLLSL¤ med Västgötaerne August QQ og NILAS North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012 for altid i mit hjerte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for hvis skyld |
|
|
jeg kan udemærket godt følge trådstarter.. jeg har selv været i skilsmisse.. og der stod jeg med lidt for mange heste.. Den gamle havde jeg på forhånd valgt at hun skulle ingen steder. Hun er frisk og rørig, men ikke rentgående og kan derfor ikke rides. Sådan en sælger jeg IKKE, så hvor hårdt det end lyder havde jeg besluttet at skulle jeg ud og betale opstaldningspris pr styk hest, bliver hun aflivet.. heldigvis endte jeg med en aftale om opstaldning til 1. august i år for 3 heste. Så hun lever endnu, men hendes fremtid er stadig usikker.. Ridehesten er lidt speciel så jeg havde det ikke for godt med at sælge, og det var heller ikke så let.. så jeg satte en udlåns annonce i.. og nu har jeg et fantastisk udlån, der har givet mig ro på sjælen imens jeg stod i flytterod mv. Låner er glad for hesten og den har det som blommen i et æg, selvom hun bliver BRUGT og redet.. Jeg vil mene med de specielle krav du har er min vurdering... hvis du ikke beholder hende som hun står nu, så enten udlån eller afliv.. Du vil aldrig tilgive dig selv hvis du finder den "forkerte" køber..
Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En anden mulighed |
|
|
Hvis du har råd til at beholde hende, kunne du så ikke finde en sød part som kunne ride hende et par gange om ugen? De andre dage kunne du jo selv have hende, og gøre nogle af alle de andre ting vi kan gøre med de skønne heste: stigle, hygge, longere, gå lange ture i skoven sammen, træne HMS eller triks osv. Jeg synes det er så forkert at sige at en hest enten kan være ridhest eller foldbums. Der er så meget andet man kan lave med hesten end lige netop at ride. Det er for eksempel både sjovt, svært og givende at træne hesten i at følge sig rundt uden tov og feks kunne vende den, bakke den og longere den uden tov. Man skal aldrig føle dårlig samvittighed overfor hesten om at man ikke får reder den så meget - det er hesten bedøvende ligeglad med. Hvis I begge kan lide at være i terrænet, så hop af hesten og gå me den - gerne udenfor de almindelige stier. Hesten vil elske det!
Mvh Britt The more you practice, the luckier you get....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du skriver |
|
|
Du skriver, du rider for ben og slappe tøjler, men ikke kan holde den, trods hjælpetøjle (glidetøjle?)? Men pyt nu. Jeg tror jeg ville få en passer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|