Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Praktik gennem AF
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 19:29
Jeg er jo pt. arbejdsløs miljøtekniker.

Lige nu er jeg i praktik hos Miljøcenter Fyn hvor jeg skal være hele maj måned (et praktiksted jeg selv har fundet) og det er jeg glad for. På 2 dage har jeg allerede brugt meget af min uddannelse da jeg har været på 1 tilsyn og i dag været til møde med anklage myndigheden i en anden sag.

Men de har slet ikke råd til at ansætte mig, heller ikke med løntilskud, så når måneden er omme er jeg igen tilbage på pine bænken.

Så er det jeg tænker, hvis jeg nu kan fine en ny praktikplads i næste måned i et nyt firma, må jeg så godt det eller må jeg kun tage "beskæftigelsestilbud" hver 3. måned ?

Hyg
Anders

0
0
Svar på denne tråd
 
 afhænger af...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 11:32
mange ting. Bla hvor gammel du er og hvorlænge du har gået ledig.

da jeg gik ledig sagde AF at netop et at selv kontakte et firma der tager ind (ikke kaldet praktik men noget andet)der får man så blot dagpenge imens. de havde gode erfaringer med at man fik job den vej.

men spørg dog AF i morgen


Hilsen karina
.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Anders...hva' har du lige gang i ???
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 19:06
...ja du må undskylde...men jeg forstår ikke at du vil arbejde "gratis" igen...det er da konkurance-forvridning af værste skuffe...

Hvis du vil arbejde gratis i et firma...burde så ikke alle firmaer i den branche have en gratis "slave"...

Hvilket firma vil betale for en medarbejder...hvis de kan få en kvit og frit ???

Jeg er selv blevet tilbudt "job-træning"...men jeg er sq i bedre form end dem der vil "træne" mig...så nej tak

Jeg venter naturligvis på at der bliver brug for en dygtig medarbejder...men så længe der er nogen der vil arbejde gratis...ja...så kommer jeg jo nok til at vente længe...

:-) ;-) :-D Med Venlig Hilsen Hanne :-) ;-) :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Hanne.
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 19:18
Jeps. Du har helt ret. Jeg er i samme sitration som dig/jer.
Desværre tvinger de en ud hvis man ikke selv finder arbejde, uddannesle el. en praktikplads. Jeg har også lige været 4 uger i en børnehave i praktik til ingen hvertens nytte da kommunen ikke har råd til at ansætte flere. (n) Men hvis jeg ikke gjorde det, tager de jo ens dagpenge. :{-( (n) Hvornår jeg høre fra dem igen ved jeg ikke, men der går nok ca. 3 mdr. så skal de se hvad jeg gør for at finde et arbejde. Jeg har dog lige fundet ud af, at de ikke tvinger mig ud i noget før i sept. i år. Så jeg har lidt tid til at finde arbejde i. Har bl.a. kontakt til et vikar firma og skal snakke med et til + jeg venter spændt at høre fra nogle jeg var til jobsamtale hos. Får besked i næste uge, så jeg krydser finger alt det jeg kan. (y) (y) (y)

Med venlig hilsen

Lene ;-)

Rideudstyr, baby/Børnetøj, babyudstyr og meget andet sælges. Kig ind på min hjemmeside. (y)

http://www.alexander-mads.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mærkelig holdning
Forfatter: 
Dato:  05-05-2005 22:02
Jeg synes nu det er en lidt mærkelig holdning du har, Hanne.

Jo, jeg kan godt sætte mig ind i at nogle virksomheder kan have den holdning at hvorfor ansætte en der koster når man kan få en anden gratis. Men siger det ikke mere om virksomheden end ordningen?

Jeg mener, så må man jo gøre sig så bemærket og uundværlig at firmaet ikke har LYST til at få en anden gratis.

Jo, det er ikke let at få arbejde. Jeg har selv siddet som den arbejdsløse og skulle ud i jobtræning og havde ikke høje tanker om hverken mig selv eller ordningen.

I selv samme institution jeg kom ud i var der en ledig stilling og jo jeg tænkte også hvorfor skulle de dog ansætte mig når de kunne få mig gratis.

Jeg havde åbenbart nogle evner og færdigheder der gjorde at de ikke kunne undvære mig og ikke ville bruge mig som gratis arbejdskraft. Og er nu fastansat i en dejlig institution der vægter mennesket højere end pengene.

Så derfor, Anders, bliv ved med at tilbyde dig selv gratis og se på det som en prøveperiode hvor du kan vise dig fra din bedste side og vise at lige DIG kan de slet ikke undvære i deres firma :-)

Tina & Badullen





0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan heller ikke se det store problem....
Forfatter: 
Dato:  06-05-2005 00:02
...i virksomhedspraktikken. Det er da en glimrende måde, at prøve et ukendt arbejde på. Især når det er noget man selv har indflydelse på.
Som ledig på dagpenge har man jo pligt til at være jobsøgende og praktikken er da bevis på, at man ikke bare ønsker at sidde på sin flade.
Mvh. Lisbeth

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
0
0
Svar på denne tråd
 
 try and hire
Forfatter: 
Dato:  06-05-2005 08:30
i den periode jeg gik ledig brugte jeg Adecco flittigt som vikarbureau.

Og jeg kan simplethen ikke se forskellen i viksomhedspraktik kontra try+ hire stillinger.

Min mad er selvstændig og han siger at enhver medrabejder skal kunne oppebære sin ejenløn, så er mna effektiv ja såe r der altid plads til en.
Så han har gennem årene ansat en del der påstod de kunne dit eller dat, og ja kunne de blev og ellers ophørte samarbejdet.

Og faktisk mener jeg ikke det er svært at få job i DK. men det er måske svært at finde drømmejobbet.
men så kan et andet jo bruges som suppl. indtil det findes.
jeg havde et fint samarebjede med AF der lod mig være i fred pga vikarjobs. At jeg så ikke søgte så meget ved siden af ved de jo ikke. For jeg hyggede mig faktisk på dagpenge og så ved at tage lidt vikarjob hist og her. Og flere af vikarjobséne blev jeg tilbudt fast, jeg var bare kræsen. men nu har jeg fundet "drømmejobbet" også gennem vikarbureauet så her har jeg sagt ja tak til at blive.
det skal lige siges at for mig er drømmejobbet foruden et spændende jobbeskrivelse og at arbjedstiden er flexibel osv.

Så jeg er varm fortaler for vikarjobs/ virksomheds prakik.

Og hanne firmaet kan jo kun beholde en i en begrænset periode i virksomhedspraktik og efter som perioden er kort (1-2 mdr) kan det jo ikke betale sig for dem attage en ny ind hver gang og sætte ind i tingene.Det koster også resourser.

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanne...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2005 14:31
Tror du har misforstået noget, at kalde det konkurrance-forvridning er da en fuldstændig absurd holdning. Jeg er bestemt ikke "gratis" arbejdskraft, jeg må jo højst være 4 uger ved samme firma.

Jeg vil til enhver tid hellere bruges til det jeg er uddannet som, det ser langt bedre ud i mit CV end at skrive jeg er arbejdsløs eller laver alle mulige andre ting som ikke har noget med min uddannelse at gøre.

Jeg ser det bestemt som en optimal løsning for mig at få bygget så meget erfaring på inden for mit fag, og da jeg pt. har svært ved at få job, er praktik den bedste løsning, da intet andet kan give mig den erfaring jeg brug for f.eks. hvordan et landbrugstilsyn foregår i den virkelige verden.

Jeg tager jo ikke noget arbejde fra nogen, og hvis jeg gjorde ville det jo være fra mig selv. Hvis virksomheden finder ud af de har brug for en ekstra medarbejder giver det mig større mulighed da de kender mig og ved hvordan jeg arbejder, i modsætning til dig (du går jo bare og venter på jobbet). Derudover koster det jo en ekstra indsats fra firmaet, da de jo bruger tid på at lære mig op selvom jeg kun skal være der en måned, det synes jeg faktisk er en flot gestus at udvise, de kunne jo være ligeglade. Det at nogen vil satse på mig for så kort en periode gør faktisk at jeg føler jeg er noget værd. Og igen, da jeg kun kan være 4 uger ved hvert sted er der slet ikke tale om en arbejdskraft som de får fuldt udbytte af, eller tale om en "slave". Synes godt nok du går i snævre sko, hvad med om du selv gjorde en aktiv indsats for at komme videre frem for at gå og vente. For hver praktik plads jeg får, stiller jeg mig selv bedre, men har jo glemt at der i lille DK er noget der hedder jantelov, jeg må tydeligvis ikke gøre mig bedre eller stille mig bedre en dig ??! (eller andre i min branche, men den måde at tænke på giver mig ikke noget arbejde)

Jeg vil ikke gå og være NAIV og tro at arbejdet kommer til mig fra himlen, jeg har ventet længe nok, det er på tide at gøre mig selv meget mere attraktiv og gøre en større aktiv indsats for at kunne komme til at arbejde med det JEG vil.

Hyg
Anders

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja...ja da...men...men...men...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2005 19:41
...sidste år blev jeg tilbudt et jobtrænings-forløb i et importfirma i Nr. Sundby (varighed: ca. 6 mdr.), på forhånd fik jeg at vide at der var de medarbejder i firmaet som de skulle bruge...og jeg skulle ikke håbe på fastansættelse senere...og det hastede altså med at få en i jobtræning, da en af deres medarbejder VAR startede på ferie...i "mit tykke hovede" kunne jeg jo sagtens se det for mig...hvis de ikke fik mig gratis...ja, så var de jo nød til at ansætte en i et reelt job... jeg sagde "NEJ TAK"...og efter kun 3 uger fik jeg et "rigtigt" job til kr. 21.000 pr. md.

Og tro mig, jeg var over-glad for at jeg takkede nej... havde jeg sagt ja tak til jobtræning var jeg måske gået glip at det rigtige job...og dermed ikke fået løn som fortjent...

Jeg efteruddanner mig skam også når jeg får chancen...men det er på tekniske skoler m.m.

...ang. jobtræning...så prøv lige at læse Dansk Metal bladet der er udkommet idag...jeg er ikke helt alene om den opfattelse...
:-) ;-) :-D Med Venlig Hilsen Hanne :-) ;-) :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanne....
Forfatter: 
Dato:  08-05-2005 00:48
Jeg synes godt nok også det en lidt "flot" holdning at have.....

Som arbejdsledig skal man stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Slut - færdig

Føler du det nedværdigende at komme i arbejdstræning, fordi du er kvikkere end dem der skal lære dig op, så må det være let nok for dig at finde et "rigitgt" arbejde....

Du glemmer vist helt, at det ikke bare er lutter indtægter at få en person ind på arbejdspladsen. Alt efter hvilket job den nye skal bestride, så er der oplæringsperiode m.v. Så jeg tror ikke på, at noget firma kan nå at tjene på en nyansat i 4 uger...


Der hvor jeg er ansat, regner man med at der går 3 - 6 mdr før en medarbejder tjener sin løn hjem til firmaet.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanne....
Forfatter: 
Dato:  08-05-2005 07:09
selvom firmaets holdning var at der efter 6 mdr umiddelbart ikke var mulighed for fastansættelse kan der da ske meget på den tid, så et sådan job (hvis det elelrs var relevant) ville jeg tage til enhver tid. Måske en medarbejder er ved at søge væk uden chefen ved det, måske en anden er gravid og skal på barsel osv.


Karina
.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er der jo nok ledige at tage af...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2005 20:45
...jeg har en uddannelse på 4 år...der gerne skal bruges til at jeg og min familie kan leve (ikke bare overleve), og vil man have en medarbejder der kan arbejde sin løn ind fra dag 1...mener jeg ikke at de skal have personen gratis...og ja...jeg praler ikke ret meget ;-)

Hvorfor sende mig ud i et job jeg ikke kender til...hvorfor så overhovedet tage mig...der er jo dog mange ufaglærte at tage af...de har jo heller ikke levet 4 år på elev/sulteløn først.

Jeg synes ikke det er nedværdigende med jobtræning... kan bare ikke se hvorfor en arbejdsgiver skal have mig gratis... når nu jeg er så "dygtig" ;-)

Jeg efteruddanner mig jo som sagt på Tekniske skoler og står altid til rådighed for en rigtig arbejdsgiver.

Hvis man skal tage 3-6 mdr. inden man kan tjene sin løn ind, var det måske bedre med en ny uddannelse...

Nu er der ikke ret tit et ledig job i min branche
...men når der er så søger jeg det :-)


:-) ;-) :-D Med Venlig Hilsen Hanne :-) ;-) :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanne..
Forfatter: 
Dato:  09-05-2005 09:19
vi er ikke enige.
jeg har læst 7år !!!!! på KVL, og har aldrig fået job inden for min brance. OK jeg er heller ikke flytteklar så jobbet skal ligge inden for en vis radius i forhold til hvor jeg bor pt.

Vil det sige at jeg så ikke burde tage andet job ? Tænk, jeg har faktisk haft jobs der har været vildt spændende, til mere i løn end jeg ville få som Agronom.

Og idag ved jeg at Agronom ikke er mig i fast job, men jeg har da lært meget i min udd.tid om projektering af opgaver etc.

Jeg er sikker på at din kommende drømmearbjedsgiver hellere vil have du har en eller anden form for erhverserfaring end at du har gået ledig i laaaang tid.
Efterudd. er fint, men som nyudd, burde der vel ikke være så meget af det pt eller ???

Så ja du står til rådighed for arbejdsmarkedet, hvis jobbet er interessant i dine øjne, men ellers ikke så vidt jeg kan tolke ud af dit sidste indlæg.
Ja de jobs AF sender en ud i er dårligt lønnet, men er man utilfreds kan man sagtens selv finde noget bedre.

Og som du selv skriver er du åbenbart uddannet indenfor en brance med få ledige jobs. Vil det sige du vil gå ledig i mange år(på sulteløn/dagpenge) ?

beklager, jeg kan ikke følge din tankegang.


Karina, der har stået i samme situation

.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Karina...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2005 12:36
...Jeg vil tage hvilket som helst job der er et "rigtigt" job...men jeg vil have løn for mit arbejde...også selvom det skulle være lavlønnet...men jeg ville stadigvæk være på udkig efter et job i min branche, så han kan jo pludselig miste mig... ;-)

Jeg har haft andre job end den min uddannelse gik ud på...også til lav løn...men det var reelt arbejde og reelt løn...

...og 1 mdr. til at sætte sig ind i jobbet må da være mer' end rigeligt...det er så den "bet" en arbejdsgiver bliver nød til at finde sig i...så ka' han samtidig lærer at holde på sine folk...for skal han hver gang "tabe" en mds.løn...ja...så ka' det jo være at han skal støtte sin ansatte fremfor at skifte dem ud...

:-) ;-) :-D Med Venlig Hilsen Hanne :-) ;-) :-D

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider