Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 ?? ang. tilbagebet. af kontanthjælp
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 14:18
hej

jeg har fåetbrev om at møde på inkasso kontoret på kommunen, for attræffe aftale om tilbagebetaling af kontanthjælp. Problemet er bare at jeg blev fyret fra mit job for nylig og nu har søgt kontanthjælp igen, så jeg har ikke råd til at skulle betale penge tilbage på nuværende tidspunkt, jeg har et kæmpeunderskud på min konto, og desuden har jeg læst at kommunen slet ikke må kræve at jeg skal betale det tilbage sålænge man er på kontanthjælp... Så siger hende konen på inkasso at det må de gerne hvis min økonomi er til det, hvilket jeg har prøvet at forklare hende at det er den altså ikke, når jeg har kæmpeminus på min konto og vi også skal have barn, det er muligt at jeg får mere kontanthjælp end jeg ellers ville have fået, men det er jo penge der skal gå til babyen, ikke tilbage til kommunen!
kender i nogen paragraffer osv jeg kan smide i hovedet på det her utålelige kvindemenneske? Jeg har haft møde med hende før og jeg kan absolut ikke udstå hende.
Hun vil blande min kærestes penge ind i det, og det kan de ikke sålænge jeg ikke er gift med ham, så er det kun min indtægt der tæller, det sagde de i hvertfald da jeg søgte om kontanthjælp.

jeg vil dælme ikke betale en krone til dem, når jeg har så dårlig en økonomi. Nu skal jeg møde dernede på torsdag, så det ville være dejligt at vide hvilke paragraffer jeg kan smie i hovedet på hende...

Mvh Sofie Iversen

;-D
http://www.star-dancer.webbyen.dk/



Hvor er Claudius? KIG HER!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Undskyld
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 14:49
er det ikke også kærestens barn ???.
Så må han da også være med til at betale gildet. (y)

mvh


Kirsten
Lykkelig haflingerejer og avler !!!

Jo mere jeg lærer mennesket at kende, jo mere holder jeg af dyrene

Haflingere sælges
0
0
Svar på denne tråd
 
 Blande kærestens...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 14:50
...penge ind i det... Jeg ved ikke om de må, men ikke desto mindre ved jeg at det gør de altså.

Finder de ud af at man bor sammen med én, ligegyldigt om det er en kæreste eller ej, så tager de det med i beregningen af udbetalinger.

Min mor der er enlig forsørger for min lillebror kan ikke engang tillade at jeg får en midlertidig adresse hos hende når jeg flytter til Island, da de i så fald vil skære i hendes børnebidrag. Og min økonomi har da ihvertfald slet ikke noget at gøre med hendes.
Með kveðju
Anne Thomsen
0
0
Svar på denne tråd
 
 svar - stort hoved
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 14:54
ja sf er det da kærestens barn, og han er jo også med til at betale gildet. men jeg mener bare at når jeg læser i loven så står der at de ekstra penge man får som gravid, er til baby, så skal kommunens inkasso jo altså ikke røre dem vel :)

men jeg misforstår måske det jeg læser i loven, for jeg synes bestemt at jeg læste at de slet ikke må kræve tilbagebetaling af kontanthjælp når man er på kontanthjælp?

Hvilket lydet ret logisk, for så meget for man sq ikke på kontanthjælp, heller ikke som gravid/forsørger...

Mvh Sofie Iversen

;-D
http://www.star-dancer.webbyen.dk/



Hvor er Claudius? KIG HER!
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 14:55
Må nok beklageligvis sige, at jeg tror ikke du har så meget at komme efter...

"Kommunen kan kræve kontanthjælp tilbagebetalt, fx hvis du på tidspunktet for kontanthjælpens tildeling har mulighed for på et senere tidspunkt at kunne tilbagebetale denne."

Det bedste råd jeg nok kan give dig, er at få en til at kigge lidt på din økonomi, det er jo ikke kommunens ansvar at du har et underskud på din konto (ved godt det lyder hårdt, men det er et fact)...

Det bedste du kan gøre er nok, sammen med din bankrådgiver, at få lagt et ordentligt budget som du kan fremlægge for kommunen og derigennem få styr på din økonomiske situation...

Vejledning om Lov om aktiv socialpolitik

men her er alle paragrafferne, så der er en del at sætte sig ind i....

Hyg
Anders

lejlighed på fyn søges til leje i Svendborg eller omegn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilbagebetaling eller ej
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 15:30
Hej Sofie,
jeg er overbevist om at de kan kræve tilbagebetaling, da du i princippet ikke er enlig forsørger. Du bor sammen med en der har en indtægt og denne bliver lagt sammen med din.

Hvordan I i princippet administrerer Jeres penge kommer kommunen ikke ved.

Det er det samme, som at være enlig mor - man får ekstra børnetilskud, men dette bortfalder såsnart der er andre tilmeldt adressen - jvnf. dyneløfteparagraffen.

M.h.t. selve tilbagebetalingen - de ser på evnen til at betale - og ikke på de reelle udgifter du har. F.eks. kan du i dit budget ikke anføre andet end udgifter for telefon abonnement - at du bruger telefonen til at tale i, rager dem en høstblomst. Hvis du har bil, bliver der ikke taget hensyn til de udgifter du har - for de vil fortælle dig at bilen ikke er en livsnødvendighed. Og har du hest, så vil de fortælle dig at det er en luksus du sagtens kan leve uden, og at du skal sælge den for at de kan få pengen i kassen.
(Eksemplerne taget fra en af mine kolleger som lige har været hele møllen igennem).

Prøv at opstille et fornuftigt budget og for Guds skyld, lad være med at fortie noget; har du først gjort det, vil de sidde på nakken af dig til Dommedag.

Held og lykke
M
0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Anders
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 15:59
Men du kan printe kontoudtog ud, tage det med op på kommunen. Har du ingen penge kan du få det udsat!
Venlig hilsen Tine :-) - it's never personal!

"So sue me- everyone else is"

Jeg fandt mine katte HER
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror ikke
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 16:12
kommunen kan røre din kærestes indtægt, det kan de kun hvis I er gift. Jeg havde en restskat på 250 kroner sidste år, som kommunen trak fra min mands overskydende skat ;-D Ja, så måtte jeg lige betale min kære mand 250 cash.

Jeg mener at kommunen kan kræve helt op til 25% indeholdt af din kontanthjælp for at inddrive penge til tilbagebetaling, også hvis du er på kontanthjælp. Jeg var under uddannelse på SU og skyldte kommunen for for meget udbetalt kontanthjælp, jamen de trak 500 kroner af min SU hver måned, selvom jeg ikke kunne undvære pengene. Men jeg ved ikke om reglerne er lavet om idag !

Bed om et møde med en anden end det kvindemenneske ! Er det ikke muligt at bede om det ?? Men husk i hvertfald kvitteringer for udgifter som husleje mm. Eller en bankkontoudtog.

Men jeg understreger som du selv skriver, kan de ikke røre din kærestes indtægt fordi I ikke er gift.
Men det er meget meget sjældent at få udsat tilbagebetalingen, hvis kommunen skal have sine grunker er de meget hurtige at skaffe dem tilbage. Skal de udbetale nogle, skal man slås med næb og kløer for dem.......

Held og lykke fra
Beagle.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kommunen må
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 16:13
ikke tage kærestens løn med i beregningen!! Det må de kun, når man er gift. Ved godt, at de før har gjort det, men det må de ikke. Min kommune gør det ikke.

Har selv en gang skrevet kærestens løn på ansøgningen, og der fik jeg af vide af min sagsbehandler, at det var irellevant, da vi ikke var gift!

Jeg ville prøve, at fortælle dem om situationen, og spørge om de ikke kunne udskyde tilbagebetalingen. Derudover vil de nok tage overskydende skat, hvis dette forefindes til næste år. Ellers kan du jo lave nogle små afdrag som ikke mærkes så meget, som 100-200 kr om mdr.

Længe leve livet, så længe det varer
{>
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder måske hårdt det her...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 17:00
... men hvor kommer hesten ind i det her?

Og ja, du læste rigtigt: hesten!

Problemet er bare at jeg blev fyret fra mit job for nylig og nu har søgt kontanthjælp igen, så jeg har ikke råd til at skulle betale penge tilbage på nuværende tidspunkt, jeg har et kæmpeunderskud på min konto

De er ikke fedt, det jeg siger, men hvis din økonomi er helt ad H... til, så må du nok begynde at prioritere dine ting og goder.

jeg vil dælme ikke betale en krone til dem, når jeg har så dårlig en økonomi.

Hesten er en stor post på budgettet - det ved vi alle sammen! Jeg ved godt, at kontanthjælp ikke er til ret meget mere end ren og skær overlevelse, men du ved jo ikke hvor længe du vil være på kontanthjælp endnu!?

Og det her lyder nok hårdt, men hvem vil ansætte en ung pige, som allerede er et godt stykke henne i sin graviditet - blot for at "sponsorere" en barsel om ganske få måneder?

Giver Hippocampus ret:
Det bedste du kan gøre er nok, sammen med din bankrådgiver, at få lagt et ordentligt budget som du kan fremlægge for kommunen og derigennem få styr på din økonomiske situation...

Men kommunen får nok øje på din hest i det budget...

Men få lagt et budget under alle omstændigheder! Det vil give dig noget mere klarhed over, hvad I har tilovers hver måned.
Husk lige på, at om kort tid, så skal der også være plads til institutionsplads, bleer, babytøj og meget andet! Det 3.000kr. hvert kvartal i børnepenge rækker nok ikke langt i det spil...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Camilla - ja det lyder hårdt...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 17:09
.. og jeg er enig.

Prioter pengene.. det er hamrende dyrt at have et barn!

Kh
Gitte - held og lykke med det.
Mine heste er; Balder - en 12 årige nordbakke vallak og

Jack - 7 år broget hingst med kanon temperment, tilbyder sig til bedækning


KæledyrsKompagniet / Dyreadfærdsrådgivning

Husk "man kan ikke forpligte nogen ud over deres evner"
0
0
Svar på denne tråd
 
 du må ærlig talt undskyld.
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 17:48
men jeg har lige set på din præs. at du fornylig har købt hest.
hvis din økonomi har været så dårlig og du tilmed har købt hest, kan jeg ikke fatte at du er negativ over at skulle tilbage betale pengene
For det er jo tilbage betaling af penge som du uretmæssigt har modtaget. Hvis jeg modtager penge som min arbejdsgiver fejagtigt har inbetalt på min løn konto må jeg betale dem tilbage da de jo IKKE er mine penge.
Det kan godt være jeg nu får på tæven men jeg er ærlig talt træt af at folk ikke kan fatte hvofor de ikke kan få det til at løbe rundt, når de bruger penge på den måde.
Hvis man ønsker sig en hest må man da kunne forstå at det kun kan lade sig gøre at købe sådan et dejligt dyr, når økonomien tillader det.
Jeg tror du skal se at blive voksen og så tag fat i din kæreste. Gå ned i banken og få hjælp til jeres økonomi. I er nød til at indse at man ikke kan det hele når man ikke har en god økonomi.
Husk på i venter et dejligt lille barn og til den tid skal i jo helst ha` bedre styr på økonomen.

held og lykke.

imc :-)
med ærlighed når man længst
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg giver de
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 18:00
hårde madammer og madammemand ret.

Og så synes jeg iøvrigt at du skal melde dig ind i en A-kasse lige så snart du får et nyt job.

- Life is the essence of you -
0
0
Svar på denne tråd
 
 inden jeg begyndte at læse
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 18:18
varjeg også på kontanthjælp i ca. 3 mdr. Jeg skulle også betale noget af det tilbage, da jeg begyndte at læse.

Jeg havde heller ingen penge, så jeg ringede derned og sagde at jeg ikke havde en krone at give dem. Det endte med at jeg betalte 50 kr af om mdr og der kommer ingen renter på beløbet.

Bare ring der ned og sig, at de ikke kan "klippe en skaldet"



0
0
Svar på denne tråd
 
 hvorfor vil
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 18:53
du dælme ikke betale en krone tilbage ???

vidste du ikke at det var et lån da du modtog pengene ?

Hvorfor betalte du ikke af på lånet da du havde arbejde ??

Ja du må sku undskylde at jeg lyder som en sur kælling, men groft sagt er det penge du har lånt ....af mig og alle andre der betaler skat i Danmark, og jeg er bestemt ikke interesseret i at finansere dine heste.

Hvad gør du hvis du fik akut brug for en dyrlæge ???
hvordan ville du betale det?


Med sure opstøds hilsner Hanne
0
0
Svar på denne tråd
 
 desværre
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 19:46
Jeg tror desværre ikke, der er meget at gøre... Godt nok må de ikke røre din kærstes penge idet I ikke er gift, men de kan rent faktisk forlange, at du sælger din hest, hvis du vil have bistand... Den repræsenterer en værdi, som du kan frigøre og dermed leve af, så pas på... Dette gælder naturligvis kun, hvis den er over en hvis værdi, nøjagtig som hvis du har en opsparing i banken...
Udover det, så tror jeg bestemt ikke, de er uhyrer nede på socialkontoret, ydelserne på tilbagebetalingen bliver nok sat efter din indkomst, dvs ikke særlig høj, så længe du er på overførselsindkomst.
0
0
Svar på denne tråd
 
 ja man kan ikke puste og have mel i munden
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 22:35
det er ikke sådan lige at have råd til hest hus barn og bil på en kontanthjælp. Man må priortere hvad der er vigtigt for en. Det kan godt lade sig gøre at beholde hesten, hvis man altså ikke har børn, for børn koster. Her kommer priorteringen ind, du er gravid ergo har du valgt at priotere baby før hest. Hvilket der heller ikke er noget galt i. Men din økonomi er ikke til begge dele, medmindre du har en rig velgørere der betaler gildet for dig.
Da baby ikke er noget du kan priotere ned ( eller bør) og camilla har ret i at det bliver umuligt for en gravid pige at finde et job, ja så må du enten pige i det sure æble og leve med den lille indkomst , eller sælge hesten. Det er livets barske realiteter. Alternativ kan du låne hesten ud mens du er arbjdsløs og så passer det meget godt om 1-2 år så er økonomien til det igen.
Men hvis din kæreste og dig har barn sammen, og bor sammen betragtes i som samlevende og derfor tæller hans indtægt med.
Nokia 3310, ej simlåst sælges! Den er som ny, har ingen ridser og er brugt max 1 md. Der medfølger lader og ekstra cover
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaa...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 22:36
Det er sikkert ikke lige det her, du har lyst til at høre igen.
Jeg må jo tilslutte mig det der allerede er skrevet.
Det er aldrig rart, når økonomien ikke er, som man gerne ville det., men det er altså ikke kommunensansvar at forsørge jeres 4 katte, 1 hest og en baby på vej.
Det er dejligt, at der er hjælp at hente. Vi kan alle komme i en situation, hvor vi, i et eller andet omfang, har brug for hjælp. Hjælpen skal altså bare være rimlig og ikke betaling til hobbies.

Venlig hilsen
Lotte

Tvivl er begyndelsen til visdom - Målet med livet er ikke at blive verdensmestre, men at lære at mestre verden

SE GUDERNES HEST GÅ PÅ VANDET
0
0
Svar på denne tråd
 
 oki nu vil jeg lige tilføje
Forfatter: 
Dato:  24-05-2004 22:45
at man kan jo risikere at ens økonomiske situation pludseligt ændre sig , jeg har fx selv stået ( står) i den situation at lige have købt en hest ,have 3 katte og bang så ødelægger jeg min ryg må stoppe uddannelsen og den økonomi og jobbet jeg havde efter endt uddannelse smuttede. Det har dælme ikke været sjovt at være sygemeldt. jeg prioterede mine dyr først for de skulle ikke lide under at jeg pludselige blev en fattigrøv. Jeg har haft en sød kæreste der har hjulpet med det økonomiske. Men det har gjordt at vi var godt hængt op . Men det lysner vel på et tidspunkt. Men ferie , vildebyture og det at få børn ja det er der ikke noget af. Jeg har valgt hest og sagt nej til alt andet.
Så det er et spørgsmål om prioteringer, jeg syntes at det er utroligt at mange forventer at kommune betaler både for deres børn, deres bolig deres hobbyer, nope den går ikke. Hvis man vil nyde må man yde. Min hest koster ikke nær det samme som et barn koster, og jeg er ret sikker på at det næsten er umuligt med mindre man har stinkende mange penge at have begge dele.
Nokia 3310, ej simlåst sælges! Den er som ny, har ingen ridser og er brugt max 1 md. Der medfølger lader og ekstra cover
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit svar..
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 10:30
Jeg melder mig frivilligt til rollen som "bussemand" ;-D

Jeg mener ikke at de MÅ tælle din kærestes husstandsindkomst med hvis I ikke er gift-men måske gør de det alligevel?og eftersom i venter barn sammen vil kommunen nok se det som et endnu mere "fast" forhold end ellers (hvis du forstår?) 8-)

Jeg mener at du udviser en enormt barnlig opførsel;

Du vil både have hest OG barn på samme tid UDEN arbejde-de to ting er ret umulige at sammenføje hvis man er på kontanthjælp (i alt fald hvis kæresten ikke vil lægge lidt penge til hesten) da der jo også skal være råd til uforudsete udgifter (dyrlæge,specialsko etc). Du har ifg din præsentation købt ny hest selvomdu ved du I snart skal have barn (og det bliver man jo ikke ligefrem rig af :-D ) og ved at du,når du går på barsel, vil få en lavere indtægt end ved fuldtidsjob.

Så at klage over over at du skal betale penge tilbage som du ikke retmæssigt har modtaget; det er da utilstedeligt!

Hest er en unødvendig luksus for kommunen-de er jo helt ligeglade med hvor stor liebhaverværdi den har for dig-og desuden bliver det jo nok ikke (som før nævnt) nemt at finde et job når du skal holde et års barsel om 4 måneder.

Jeg ville smutte ned i banken,hellere idag end imorgen og få lagt alle kort på bordet og få lagt et budget-og evt overveje hvor du kan spare (i)

Kan du fx flytte hesten til et billigere sted hvor den stadig blir passet godt(fx blot undvære ridehus)?
Har du overflødige goder som fx meget tøj,ryger cigaretter,spiser meget ude osv?

Hvis du prøver at tænke over og ændre sådanne små tiltag så viser du kommunen at du idet mindste har PRØVET at forøge dit rådighedsbeløb efter faste udgifter(som de så kan få) og jeg vil mene at de så vil være dig langt venligere stemt?

Noget helt andet er så at kontanthjælps definition er = overlevelses hjælp og skal KUN dække ens udgifter (i)

Derfor burde kontanthjælp efter min overbevisning faktisk sættes efter den enkeltes udgifter-dvs at du mens du er gravid(og ikke har født endnu) faktisk kun burde få til husleje/mad og evt licens/radio (da man skal have et oplysningsmiddel i krigstilfælde).

-JEG vil faktisk ikke sponsorere din (og andres hest) af mine skattepenge-som netop for at vedligeholde dette velfærdssystem pt svarer til at vores husstand alene fx lægger omkring 18.000 i skat pr måned før fradrag(dvs et kvartals kontanthjælp og sikkert mange andre her på HN betaler det samme eller mere) som så bl.a går til at arbejdsløse kan holde hest,gå i byen osv. Dette mener jeg ikke er fair?

Derudover vil jeg sige som Jlykke at man naturligvis sagtens kan komme ud i uforudsete udgifter-fx pga pludselig sygdom/fyring etc og så er det jo noget andet idet man ikke har været bevidst om at ens indtægt vil ændre sig.

Men at sponsere mennesker der VED de er på kontanthjælp (lav indkomst) og alligevel holder hest etc. ja det er efter min bedste overbevisning misbrug af Danmarks velfærdssystem (i)
(-dette er møntet på alle jeg kender der mener de kan holde hest OG være på kontanthjælp samtidig i længere varende perioder,ikke kun dig :-))

Ja beklager hvis jeg har trådt Jer over tæerne-det var så lige mit input.

Jeg modtager gerne SAGLIG kritik :-)
*Monica & Moonlight* {>

Præsident/PR i FHK

*Hest søges-udstyr sælges*
Se præsentation

Idenion-konsulentfirma indenfor internet & webløsninger
0
0
Svar på denne tråd
 
 men tænk engang
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 11:44
Umiddelbart ville jeg også give jer ret - jeg har arbejdet siden blablabla - og herhjemme betaler vi sgu 30.000 kr i skat tilsammen om måneden ( eller er det mere?), men jeg har alligevel tænkt lidt over sagerne.
Hvis man er på kontanthjælp skyldes det overvejende ( minus alle undtagelserne) at man ikke har et job, at man heller ikke har haft et for ellers ville man stå i a-kasse og få understøttelse. Har man ikke, eller har haft for nylig, et job har man sikkert heller ikke en uddannelse.
Man er kort sagt ikke helt fit for det moderne samfunds krav - der er noget der halter. Hvad dette noget er, kan jo have mange årsager - og det er jo ligenu ligegyldigt.
Man er ikke i en tilstand, hvor man helt kan tage vare på sig selv. Det kan jo komme - med en større modenhed -sker ihvertfald indimellem.
Så skal man have barn og fyren synes ikke at hans penge er ens penge, begge synes at samfundet skal tage vare på barn og moder - fyren har jo stadig sine egne penge - og selvom han deler så synes man ikke det er umoralsk at samfundet spytter i kassen - for man har jo KRAV på at samfundet passer én.
Den vrangforestilling har man måske fået ind med modermælken - ellert et andet sted fra - og det handler jo også om modenhed og tagen ansvar for sig selv - det går måske osse over, engang.
Nå, men som skatteyder og god socialist og borger i dette velfærdssamfund så er jeg ´kommet frem til den overbevisning - lige idag - at det må være bedre for samfundet, at en sådan person har en hest, for i det mindste at kunne tilbyde sigselv og sit barn andre input end tv og parabol - Måske får barnet så nogle andre værdier ind med modermælken. Eller måske blir det bare mindre utilpasset - eller hænger ikke ud på gadehjørnerne som teemager - eller kommer på HN og får andre livssyn - det er da bedre end alternativet.
Det vil jeg da godt bidrage til - med mine skattepenge.
Men det er iøvrigt sjovt, at vi der arbejder tit syens, at vi ikke har råd til ting, som det ikke-arbejdende folk har haft i årevis: paraboler, nye fjernsyn, ny hest, flere børn - Er det msåek ikke morsomt? ;-D
Lone
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 11:46
Monica, jeg er meget enig med dig i meget af det du skriver, men følgende tror jeg du har misforstået lidt:

"Derudover vil jeg sige som Jlykke at man naturligvis sagtens kan komme ud i uforudsete udgifter-fx pga pludselig sygdom/fyring etc og så er det jo noget andet idet man ikke har været bevidst om at ens indtægt vil ændre sig.
Men at sponsere mennesker der VED de er på kontanthjælp (lav indkomst) og alligevel holder hest etc. ja det er efter min bedste overbevisning misbrug af Danmarks velfærdssystem"

hvis du læser følgende af Sofie's indlæg:
"Problemet er bare at jeg blev fyret fra mit job for nylig og nu har søgt kontanthjælp igen..." så har hun jo ikke hele tiden været bevidst om at hun ville ende på sociale ydelser igen....

Men jeg er helt enig i, at Sofie bør få klarlagt økonomien til mindste øre, så hun ved hvad hun har at forholde sig til, og ikke ender med at lave underskud på kontoen pga. et for stort forbrug (f.eks. til hest etc.), for det er kommunen ret så ligeglade med.

Generelt:

Nogen af jer skriver, at det er ydelser som Sofie ikke retmæssigt har modtaget hun skal betale tilbage... det er ikke helt korrekt, man kan godt få retmæssig kontanthjælp men en del af den er tilbage betalings pligtig inden for 5 år såfremt man kan... det har jeg selv prøvet... og det er IKKE fordi det er hjælp man uretmæssigt har fået...

Det store "problem" for mig lyder til, at Sofie har glemt tilbage betalings pligten da hun fik tildelt sociale ydelser i sidste omgang og mens hun hvade arbejde så havde hun muligheden for at betale tilbage, men det lyder ikke til det er sket, og derfor er kommunen nok ikke til at forhandle så meget med...

Sofie har haft muligheden for at lave en tilbagebetaling mens hun havde fast arbejde, og der synes jeg hun er gået galt i byen. JEG synes det er unfair, at Sofie nu tror hun kan slippe billigere end os andre som måtte bruge godt 3 måneder og en stor del af månedslønnen på at afdrage kontanthjælp til kommunen, der måtte jeg også prioritere kraftigt... Sofie burde have tænkt på, at visse sociale ydelser skal betales tilbage indenfor 5 år hvis det er muligt, og det har det været, og nu hvor hun har fået kravet vil hun ikke fordi hun ikke mener hun har råd, men det er vel ikke kommunens problem at man ikke sætter penge til side eller får afdraget når man skal og kan... og nu synes Sofie det er unfair behandling fra kommunen ? det synes jeg bestemt ikke...

Hyg
Anders

lejlighed på fyn søges til leje i Svendborg eller omegn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 11:46
Jeg vil nøjes med at skrive som svar til jer, at jeg ikke har modtaget kontanthjælp uretmæssigt og at jeg faktisk havde arbejde da jeg købte hest...

Men eftersom folk slet ikke vil svare på min spørgsmål, men i stedet sabler mig ned, så vælger jeg hermed at stoppe mine skriverier i denne tråd!

Så kan i andre jo hygge jer med at smide mudder på hinanden...

Mvh Sofie Iversen

;-D
http://www.star-dancer.webbyen.dk/



Hvor er Claudius? KIG HER!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hippocampus/sofie..
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 12:07
Ups jeg beklager fejlen *flov smiley*

Jeg havde forstået det sådan at hun havde et arbejde hvor hun vidste de ikke ville tolerere hendes barsel (det er der mange steder de ikke vil jo :-( ) og derefter havde købt hest og så kom på kontanthjælp.

Håber jeg har fået uddybet det lidt-my mistake...

Sofie:

Du spørger og vi svarer-hvorfor blive fornærmet?

Et sted som her må man da forvente at ens indlæg lægger op til debat-især et så ømtåleligt emne :-)

Jeg synes jeg prøvede at besvare dit indlæg seriøst-Mine svar/råd til dig var (copypasted)

>>Jeg mener ikke at de MÅ tælle din kærestes husstandsindkomst med hvis I ikke er gift-men måske gør de det alligevel?og eftersom i venter barn sammen vil kommunen nok se det som et endnu mere "fast" forhold end ellers (hvis du forstår?)
Hest er en unødvendig luksus for kommunen-de er jo helt ligeglade med hvor stor liebhaverværdi den har for dig-og desuden bliver det jo nok ikke (som før nævnt) nemt at finde et job når du skal holde et års barsel om 4 måneder."
-dette kan oversættes til at de mulgivis vil tælle dig som selvforsørgende pga din kærestes indtægt på trods af I ikke er gift.

Mit råd var:

"

Jeg ville smutte ned i banken,hellere idag end imorgen og få lagt alle kort på bordet og få lagt et budget-og evt overveje hvor du kan spare på udgifter(i)

Kan du fx flytte hesten til et billigere sted hvor den stadig blir passet godt(fx blot undvære ridehus)?
Har du overflødige goder som fx meget tøj,ryger cigaretter,spiser meget ude osv?

Hvis du prøver at tænke over og ændre sådanne små tiltag så viser du kommunen at du idet mindste har PRØVET at forøge dit rådighedsbeløb efter faste udgifter(som de så kan få) og jeg vil mene at de så vil være dig langt venligere stemt?"
Dvs mit råd er at du gennemgår din økonomi og ser om der er ting du kan undvære eller skære ned på forbruget af-uden at sælge hesten.

For jeg er overbevist om at kommunen så vil tage dig mere seriøst da du har gjort en indsats for at vride nogle kroner ud til dem :-)

Håber jeg fik uddybet.
*Monica & Moonlight* {>

Præsident/PR i FHK

*Hest søges-udstyr sælges*
Se præsentation

Idenion-konsulentfirma indenfor internet & webløsninger
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg syntes at det er vigtigt at
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 12:13
huske at kontanthjælp kun er og bliver en midlertidig løsning, man kan ikke basere sin økonomi på det og man skal være tilfreds med det beløb man får , og så få det til at slå til. Meningen skulle gerne være at det er en nødløsning og man hurtigst muligt kommer i arbejde igen, eller uddannelse ja what ever. For det er bestemt ikke meningen at staten og vi skatte ydere skal finansere dyre hobbyer. Men hvordan folk forvalter det beløb de er berettiget til er helt deres egen sag. De skal bare ikke klage, hvis de forvalter dem forkert.

men hvor der er vilje er der vej, så mon ikke at sofie får løst sin økonmiske situation stille og roligt. Hvordan hun så forvalter det beløb hun får hver md er jeg fløjtende ligeglad, bare kommunen sørge r for atpigen får en uddannelse og kommer i arbejde og derved kan forsørge sig selv og sit barn.

Noget jeg altid får ondti røven , det er alle de her mennesker der får børn mens de er på kontant hjælp, burde man ikke kunne forsørge sig selv inden man får børn, og hvorfor skal jeg betale for deres børn?
Nokia 3310, ej simlåst sælges! Den er som ny, har ingen ridser og er brugt max 1 md. Der medfølger lader og ekstra cover
0
0
Svar på denne tråd
 
 Noget JEG får ondt bagi over
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 12:28
Er at samfundet har RÅD til at lade en så stor del af befolkningen gå rundt uden arbejde. Det er sørme mange menneskelige ressourcer der spildes her. Men vi må have et meget rigt samfund siden, der er råd til dét.

Om kontanthjælp kun dette:
Midlertidigt?! Jeg fik det skam i 14 år.
Udgift afhængigt? Får I løn efter hvor store Jeres udgifter er?

Nu betaler kontanthjælpsmodtagere skat ligesom alle andre. Førhen var det skattefrit.

Men ja, lads os få gennemført en lov om, at alle der har hus og to biler SKAL føde de børn, det her samfund får brug for. Så kan vi andre slippe for at gruble over det med at bryde den sociale arv. Så kan vi også indføre selvbetaling på børneinstitutionerne, gøre uddannelsen privatbetalt og afskaffe SU.

Hvis vi så også kræver egenbetaling for sygesikring osv, så har vi et fint amerikansk samfund, hvor de rige er glade og resten ikke er det.

Vi kunne da også afskaffe stemmeretten til kontanthjælpsmodtagere, jeg mener, nu må kontanthjælpsmodtagere ikke en gang flytte ud i lejligheder i ghettoerne, så selvbestemmelsesretten kan man da også fint snuppe.

Jeg synes, det er uendelig trist, at der sidder folk med gode jobs og hest mv- og ikke under andre noget som helst. Det er da at være fattig.

MVH
xtiny

* @Lan plays with his privates.
< Rintaun > ...
< @Lan > I got these new toy soldiers
< @Lan > They are really neat

bash.org

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 12:33
jeg vil nu alligevel svare på det her..

Monica, detvar ikke dig jeg mente i mit tidl. indlæg.


jer andre: tror i ikke jeg allerede har et budget og tror i at jeg under ingen omstændigheder vil betale det tilbage??

Jeg har sådan set styr på min økonomi, jeg havde job 2 mdr så blev jeg fyret 2 dage efter jeg havde fortalt om min graviditet. Jeg har ikke selv valgt atvære på kontanthjælp. Og har bestemt ikke planlagt at skulle opfostre min baby på kontanthjælp! Men skulle jeg da så have fået en abort og fået fjernet vores ønskebarn??

Jeg vil gerne betale kontanthjælpen tilbage, men det er der ikke råd til nu, jeg blev snydt for 2/3 af min løn fra ISS da de fyrede mig, så jeg har på nuværende tidspunkt et kæmpeunderskud på kontoen, det skal jeg jo også dække ind via den kontanthjælp jeg forhåbentligt snart får. Det bliver da ikke ligefrem nemt! Hvis kommunen nu ville udvise lidt velvilje så kunne de nok få deres penge ret hurtigt når jeg får et nyt job.

Jeg vil da ikke sælge min pony. han har jeg sq ikke købt for at sælge ham få mdr efter. Desuden skal han snart flyttes ud til min svigerinde og svoger hvor han kan stå stort set gratis, og så kan jeg sagtens have råd til ham...

Jeg forventer ikke at kommunen skal forsørge mig, mit barn , 4 katte og en hest, som nogle af jer skriver, men jeg vil gerne vide nøjagtig hvilke rettigheder jeg har, mine pligter kender jeg udmærket godt, kommunen skal sq nok sørge for at fortælle min om pligterne, men de vil jo nødig af med penge så hvorfor skulle de fortælle mig om mine rettigheder??

Nå, nok om det...

Nu smutter jeg igen...

Mvh Sofie Iversen

;-D
http://www.star-dancer.webbyen.dk/



Hvor er Claudius? KIG HER!
0
0
Svar på denne tråd
 
 JLykke
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 12:33
Jeg kan godt følge dig i noget af det du siger, men er det ikke en smule rabialt at komme med en udtalelse som:

Noget jeg altid får ondti røven , det er alle de her mennesker der får børn mens de er på kontant hjælp, burde man ikke kunne forsørge sig selv inden man får børn, og hvorfor skal jeg betale for deres børn?

I så fald vil jeg heller ikke være med til at betale for at vedligeholde/bygge nye motorveje, da jeg ikke kører bil.

Enten hjælper man hinanden eller også gør man ikke.

For at systemet skal fungere optimalt, kan vi ikke alle suge på lappen og "nasse" os igennem livet, men vi bliver nødt til at hjælpe hinanden.

Jeg bliver også irreteret når folk sidder og klynker og skylder skylden på samfundet, men problemet er selvskabt.

Jeg synes det er synd at det ikke er alle der er i stand til at tage en uddannelse, men det hjælper ikke at spytte på dem.

Osv. osv.
- Life is the essence of you -
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg bliver arrig over
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 12:41
dem som vitterligt godt kan arbejde, men som bare ikke gider.
Der findes MANGE former for arbejde og jeg er af den overbevisning, at mange af dem der er på bistand, godt kan arbejde, men gider bare ikek fordi de ikke kan få deres drømmejob.
Derudover har de måske en lidelse, som gør at de ikke kan stå eller sidde hele dagen -jamen så kan de da finde et type job, som påkræver det de kan.

Bare min mening og jeg har ALDRIG haft problemer med at finde job, men jeg har så også taget hvad jeg kunne få, for penge skulle der jo ind



0
0
Svar på denne tråd
 
 Sofie det faktisk lidt syndt
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 12:54
for dig at debatten er kommet til at handle om dig personligt, for det bør den måske ikke.
mine indlæg er mere generelle. Ingen af os kender jo de nøjagtige omstændigheder.
Nokia 3310, ej simlåst sælges! Den er som ny, har ingen ridser og er brugt max 1 md. Der medfølger lader og ekstra cover
0
0
Svar på denne tråd
 
 hvad så med at få
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 12:54
et arbejde indtil du skal på barsel, det er netop højsæson, for at få kortvarige vikariater/afløsningstimer, så får du mulighed for at betale af på dit overtræk og måske også på din gæld til kommunen ?
At forsøge at smyge sig uden om er jo bare en kortsigtet frist, forsøg at rette op på tingene inden bebsen kommer til verden så du kan koncentrere dig om at nyde tiden med dit barn.

Hvis du er blevet snydt i løn må du jo kontakte din fagforening eller en gå til advokathjælpen, det er jo ikke lovligt at snyde.


MVH Hanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 arose jo gu er det rabialt
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 12:57
og ikke særlig intelligent udtalelse ;-)
Men jeg kan ikke lade være med at blive lidt forarget over at nogen direkte spekulere i fri pladser og forhøjet kontanthjælp. At det er et mindretal der gør det, er en helt anden snak. Det var bare et surt opstød fra mig , der knokler røven ud af bukserne for at få uddannelse, have alle mine dyr og har valgt ikke at får børn før jeg kan forsørge mig slev, baby og hest kat og hund.

Nokia 3310, ej simlåst sælges! Den er som ny, har ingen ridser og er brugt max 1 md. Der medfølger lader og ekstra cover
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen jeg
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 13:03
bliver da også forarget over mange ting i hverdagen...

Men ingen sure miner herfra, synes bare lige at den sidste udtalelse vippede lidt :-)
- Life is the essence of you -
0
0
Svar på denne tråd
 
 arose det er helt oki
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 13:14
for ja det gjorde den, jeg blev lige grebet af ihhhhhhhhhhhhhh hvor er det hele bare dumt og snyd. Jeg er inde i det dårligste ½ år ever , men optimisme er vejen frem.

Men der er også størrer problemer i verden end om nogen får for meget i kontanthjælp or what ever. Det bekymre mig meget mere .
Nokia 3310, ej simlåst sælges! Den er som ny, har ingen ridser og er brugt max 1 md. Der medfølger lader og ekstra cover
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 13:30
Sofie:
Det giver jo tingene et andet perspektiv, men det er s** svært at råde dig, når man ikke kender hele historien, og vi andre sidder altså ikke lige inde med hele den historiske baggrund for dit første indlæg, og det giver altså nogle forskellige tolkninger... havde du nu skrevet hvordan din situation præcist er som du gør nu, så havde tråden nok udviklet sig anderledes, vi kan jo ikke vide hvor længe du har haft arbejde, hvorfor du er blevet fyret... i mine øre lød det som om du var dybt utilfreds med at skulle af med penge og havde haft fast arbejde i et længere stykke tid, og når man skriver man har et stort underskud på sin konto, det kan meget nemt tolkes til, at man ikke helt har styr på forbruget, og hvad er så mere nærlæggende end at foreslå et budget ? Håber du forstår min pointe, vi kendte ikke din situation og du forklarede den heller ikke helt tydeligt, derfor er der kommet nogle tolkninger som du ikke har kunnet bruge....

x-tiny:

Da jeg fik kontanthjælp skulle jeg da redgøre for mine udgifter, og det eneste de ville dække var min husleje og mit banklån, og derudover fik jeg ca. 1500 kr til at leve for (tøj, mad etc.), så på en måde er den jo udgifts afhænig, men kun til en hvis grænse...
Samfundet har heller ikke råd til at være forsøger i længden, det er der jo stor debat om for tiden, hvis vi skal have et velfærdssamfund som vi kender det i dag, så skal der ske nogle ændringer... det kunne jo ende med at man laver mere og mere brugerbetaling på skoler, sætter SU og socaile ydelser ned, lave egenbetalt sygesikring etc.... men så vil jeg da også blive mere og mere bevidst om, at mine penge ikke bør deltage i samfundet, og kæmpe mere for at beholde mine egne penge.... og som du selv siger, så taber vi da først mange mennesker på gulvet... ergo har man altså også selv et ansvar uanset om man er på kontanthjælp og betaler skat, det kan ikke være fair, at fordi jeg øjner mine muligheder for at finde nye græsgange, at andre så ikke mener de har samme pligt udfra de evner de nu har ?
"Jeg synes, det er uendelig trist, at der sidder folk med gode jobs og hest mv- og ikke under andre noget som helst. Det er da at være fattig." Vi kan da også lave et kommunistisk klasseløst samfund ??!!

Hyg
Anders

lejlighed på fyn søges til leje i Svendborg eller omegn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er noget jeg slet ikke forstår....
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 13:49
.....og det går ikke på Sofies liv, men er et helt generelt spørgsmål. Er det ikke normalt og lovligt at kommunen vil kigge på samleverens indkomst? Man kan da ikke bo på samme adresse, få barn sammen og så regne med at de ikke skeler til hans indkomst? At betragte hende (eller en anden) som eneforsørger kan man vel ikke? At være ugift er jo meget normalt i dag og er jo ikke ensbetydende med at man ikke bor sammen med èn?
Er det bare mig der ikke fatter en fløjtende f** ;-)
Mvh. Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd
 
 svar på lisbeth´s
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 14:05
spørgsmål.
man får jeg mener det er 10800 før skat som forsørger, når man bor sammen med en samleverske, der udover kan man søge om økonomisk friplads og diverse tilskud til varme osv, idet øjeblik man gør det bliver samleversken´s økonomi beregnet med, men altså ikke hvis man kun får grund beløbet de ca 10800 som der skal betales skat af.



hilsen berit

kåret tinker hingst står til tjeneste se her
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 14:07
Under 25 år, kontanthjælpsberettiget og gravid:

Kontanthjælpsberettigede unge under 25 år vil som hovedregel få beløb, der ligger lidt over SU som h.h.v.hjemmeboende og udeboende. Men hvis en pige under 25 år bliver gravid, vil hun efter 12. uge modtage samme kontanthjælpstakst som ikke-forsørgere over 25 år (6.998 kr. pr. mrd. - 1998 beløb).Efter fødslen vil beløbet stige yderligere, idet hun er blevet forsørger (9.317 kr. pr. mrd. - 1998 beløb).

Hvis to unge kontanthjælpsberettigede forældre bor sammen, vil begge efter fødslen være berettigede til den høje forsørgersats.
Er de to unge gift trækkes ægtefællens eventuelle indtægt fra ved beregningen af kontanthjælp, mens de beregnes hver for sig, hvis de kun er samlevende.

Så egentlig må de ikke regne Sofie's kærestes løn med ind når de beregner hendes kontanthjælp...

Sakset herfra:

Retten til liv

Hyg
Anders

lejlighed på fyn søges til leje i Svendborg eller omegn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 14:08
Under 25 år, kontanthjælpsberettiget og gravid:

Kontanthjælpsberettigede unge under 25 år vil som hovedregel få beløb, der ligger lidt over SU som h.h.v.hjemmeboende og udeboende. Men hvis en pige under 25 år bliver gravid, vil hun efter 12. uge modtage samme kontanthjælpstakst som ikke-forsørgere over 25 år (6.998 kr. pr. mrd. - 1998 beløb).Efter fødslen vil beløbet stige yderligere, idet hun er blevet forsørger (9.317 kr. pr. mrd. - 1998 beløb).

Hvis to unge kontanthjælpsberettigede forældre bor sammen, vil begge efter fødslen være berettigede til den høje forsørgersats.
Er de to unge gift trækkes ægtefællens eventuelle indtægt fra ved beregningen af kontanthjælp, mens de beregnes hver for sig, hvis de kun er samlevende.

Så egentlig må de ikke regne samlevers løn med ind når de beregner kontanthjælp til gravide under 25...

Sakset herfra:

Retten til liv

Hyg
Anders

lejlighed på fyn søges til leje i Svendborg eller omegn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 14:33
set flere herinde på HN der har klaget over deres økonomiske situation, og samtidig haft goder som mange mennesker ikke har mulighed for. Fx hest, bil osv.

Men der er altså ingen vej udenom. Man må sætte tæring efter næring (eller hvad det nu hedder :-P ). Og jeg fatter simpelthen ikke andre på kontanthjælp har alle disse ting? Hvordan søren gør i ?
Jeg er selv på kontanthjælp og klarer den kun lige økonomisk. Og det er uden goder (andet end min kanin og 2 papegøjer). Ok ja jeg deler licens og internet med kæresten. Men ellers er der ikke noget der hedder tant og fjas. Nyt tøj består i nye strømper når de gamle er kaput og det er det. Jeg drikker ikke eller går i byen. Jeg har måtte braklægge mine kreative hobby for der er ikke penge til det. Jeg kan ikke besøge venner og familie så ofte pga jeg ikke har råd til transporten. Der er lige penge til mad til mig og mine dyr, min medicin og begrænset transport. Og alligevel er det ofte min kæreste der redder min mås den sidste uge på måneden.
Og som medalje til mig har jeg betalt 20.000 af på et lån i banken over 3 år-på kontanthjælp- og har nu kun 10.000 tilbage i gæld (pudsigt nok 10 jeg lånte til forsørgelse for at undgå at skulle på kontanthjælp 8-) ).
Hvordan kan "i" overhovedet få puttet bil, børn, hest osv ind i et kontanthjælpsbudget :-@.


SÆLGES:
Spisebord og papegøje-unger. Se min præsentation for detaljer + billeder.

Logo, design, tegning m.m. udføres af freelancer. Se min præsentation for galleri, information og priser.

Papegøjelink m. unger, udstyr omm.
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg synes faktisk
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 15:00
at 10.800 kr er meget i kontanthjælp :-o

Dimittentssatsen på fagforeningen er på 11.300 -og den kan man vel kun få hvis man har betalt sit fagforeningskontigent på x-antal mange kr om mdr.

Er ikke så meget inde i det, man så er der da ikke så stor fidus i at betale fagforening, når man er forsøger (ved godt at man kan komme over dittentssatsen, men hvis man kun skal gå ledig i et pr. mdr, så er der da ikke så meget ved det)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Ved du hvad isa...?
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 15:05
...du nedskrev lige præcis det udtryk jeg også havde i tankerne, nemlig det der med at sætte tæring efter næring.
Tak Anders :-* så fattesvag er jeg altså heller ikke, at du behøver skrive det samme to gange ;-)
Mvh. Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 15:50
Det var nu heller ikke min mening at skrive det 2 gange (troede ikke den første gik igennem), men hvis det er nok til at udløse en :-* så skulle jeg da slet ikke have skrevet noget.... :-P ;-)

Hyg
Anders

lejlighed på fyn søges til leje i Svendborg eller omegn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 øhh ikke forsøger
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 15:57
men forsørger



0
0
Svar på denne tråd
 
 lisbeth
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 16:18
Ja den er desværre meget sand. Jeg siger ikke det er sjovt at skulle det, men en nødvendighed for de fleste. Og det er jo uanset om man er på kontanthjælp eller ej.

Nu er jeg pt på kontanthjælp pga sygdom og jeg er faktisk ret taknemmelig. For jeg tænker hvor jeg havde været for bare 100 år siden. Spærret inde eller på fattighuset :-@

Så jeg er ret glad for DK har et system hvor jeg kan få hjælp så jeg ikke ender i rendestenen. Så kan jeg godt undvære nyt tøj, en hest osv.


SÆLGES:
Spisebord og papegøje-unger. Se min præsentation for detaljer + billeder.

Logo, design, tegning m.m. udføres af freelancer. Se min præsentation for galleri, information og priser.

Papegøjelink m. unger, udstyr omm.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Forsørgertaksten..
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 17:30
Kontanthjælp for forsørgere er i 2004 kr. 11.174 brutto.
Der er i 2003, kommet nye regler inden for området, og når man har været på kontanthjælp i 6 mdr. reduceres hjælpen og derefter er man nede på ca. kr. 10.800.
Desuden er der kommet loftberegning i forhold til f.eks. boligydelser.

Hvis man er under 25 og gravid efter 12 uge, får man ej-forsørgertakst, som er kr. 8.409. Når man har født stiger man til forsøgertakst.

Når man er samlevende bliver samleverens indtægt ikke brugt i beregning af kontanthjælp, men reduceringen vil svare til et ægtepar.

Desuden bliver samleverens indtægt medreget i forhold til boligsikring og økonomisk friplads i daginstitution.

Mht. tilbagebetaling af kontanthjælp, skriver man under på at man vil tilbagebetale, så allerede der er man klar over at den skal betales tilbage.
Og selvom man er på kontanthjælp kan man godt komme til at afdrage på ydelse der er modtaget mod tilbagebetaling.

Tja, skulle bare lige "kloge" mig lidt :-) Jeg sidder med udbetaling af kontanthjælp hver dag...

mvh
Mette


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lorina..
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 17:39
Jamen så fik vi da det på plads :-)

Må jeg så lige stille et spørgsmål der omhandler kontanthjælp men heldigvis ikke blev aktuelt alligevel?

Har nemlig ikke kunne finde svar på det nogen steder..

Altså...hvis man fx er på SU til og med Juni måned og skolen først begynder i August/september(afhængig af studiet)-så har man jo reelt ingen indtægt i Juli da SUen så retfærdigvis først kommer ved studiestart :-)

MEN.... Kan man så få kontanthjælp en måned? for man kan jo ikke nå at tage et job,ingen vil jo ansætte en for kun en måned-så skal man jo næsten sige jobbet op når man starter ?

Altså forudsat at man læser en uddannelse i flere dele hvor SUen ikke kan forlænges selvfølgelig :-)

Håber du kan svare,det er nok lidt forvirrende.
*Monica & Moonlight* {>

Præsident/PR i FHK

*Hest søges-udstyr sælges*
Se præsentation

Idenion-konsulentfirma indenfor internet & webløsninger
0
0
Svar på denne tråd
 
 idension.....
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 17:50
Jeg ville søge med lys og lygte efter et job -alm job.

Jeg kan sige så meget at her i aalborg kommer du ud og arbejde for din kontanthjælp fra dag 1 af.

Så valget er enten at finde et job som giver omkring 80-100 kr i timen eller at arbejde på kontanthjælp til omkring 30 kr i timen (hvis det er så meget)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Uddannelse..
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 17:53
Nej, man kan ikke få kontanthjælp i 1 måned i forbindelse med ferie fra uddannelse.
Situationen ville være anderledes hvis man nu ikke havde fundet en elevplads til efter sommerferien, så kunne man godt søge kontanthjælp.

Det er noget forholdsvis nyt, men efter reglerne for kontanthjælp er blevet strammet op er det faktisk ikke så lige til at få kontanthjælp mere. :-)

Mange undre sig faktisk over at der i dag (i de kommuner der kan efterleve reglerne) er straksaktivering. Dvs. at fra den dag du bliver bevilget kontanthjælp er du forpligtet til at tage imod aktiveringstilbud.
Du bliver modregnet for de dage hvor du ikke møder op i aktivering - hvis du ikke har en reel grund.
Og hvis du har modtaget kontanthjælp over 1 år, kan du faktisk få "aktiveringsfri" - lige som dem på "det rigtige" arbejdsmarkedet har ferie.

Hovsa...jeg kom vist ud på et sidespor :-)

Men håber at det er svar nok.

Mette
0
0
Svar på denne tråd
 
 Idenion...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 17:55
Nej, det mener jeg bestemt ikke, du kan.

Det er jo ikke uforudset, at du står uden indtægt...


:-) 99E :-)

If your horse is recreation for you....
...Can you be recreation for your horse?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sanne&Liva
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 17:55
En forsørger har faktisk 85,95 kr. i timen i aktivering - ved 30 timer om ugen.

Selvfølgelig ser det anderledes ud hvis du er Ej-forsørger til omkring 64 kr. i timen.

Og unge har mindre endnu.

Mvh
Mette
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilbagebetaling
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 18:07
Hej Sofie,

Nu ved jeg ikke hvorfor du skal betale din kontanthjælp tilbage, men det kan du anke, også selvom du har skrevet under på det. For står man i en situation, hvor kommunen ikke vil udbetale kontanthjælpen uden sådan en underskrift, så kan man være tvunget til at skrive under. Det hænder at kommunerne holder kontanthjælpen fejlagtigt tilbage indtil de får underskriften.

Du skal bede om en skriftlig begrundelse med lovhenvisninger af hvorfor du skal betale tilbage samt en klagevejledning.

Mht. afviklingen af tilbagebetalingen, så er udgangspunktet at du og kæresten har særskilt budget, hvor i hver især betaler halvdelen af de nødvendige udgifter, som kontanthjælpen skal dække for dit vedkommende. Dvs. husleje, varme, telefonabbonnement, vand m.m. Herudover skal du selvfølgelig have et beløb til kost og personlig hygiejne. Jeg kender ikke pt. beløbets størrelse.

Dvs. inkassoafdelingen kan ikke forlange at din kæreste skal forsørge dig for at de kan hente penge hos dig, men blot at han betaler sin del af jeres fælles udgifter.

Hvis du ikke er tilfreds med afgørelsen fra inkassoafdelingen, så bed om en klagevejledning, og bed igen om at få det hele skriftligt og begrundet.

Jeg har ofte oplevet at en kommune ændrer holdning allerede inden klagen bliver afgjort hos den sociale ankestyrelse.

Håber du kan bruge det.

BeritH -

som også arbejder og betaler skat, men som ikke kan forarges over, at man i en en uheldig situation ønsker at blive behandlet værdigt og retfærdigt. Jeg synes faktisk at der er nogle skribenter her, der burde have ømme tæer over at gå i for små sko.


A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities ;-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lorina..........
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 18:18
Det vil sige, at en forsørger på kontanthjælp og i aktivering, får ca. 12.720 kr om mdr og en som går hjemme og laver ingenting får 11.174.

Det vil sige at for at arbejde på kontanthjælp, får man ca. 1546 kr.

Synes at kontanthjælpen skal sættes ned for de ikke arbejdende



0
0
Svar på denne tråd
 
 sanne...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 18:40
De færreste får lov til at gå uden aktivering hvis de kan arbejde. Og vi får jo altså ikke 11000 udbetalt skal du tænke på. De fleste får vel (ikk forsørgere) mellem 6-7000 udbetalt. Og så er der ikke meget plads til sjov og ballade...jeg håber i hvert fald ikke det bliver sat ned.

berit-hvis kommunen vil betale for jeg får en hest eller bil så ja tak da-og alligevel ikke. Jeg betaler selv skat og jeg vil da hellere at flere der har brug for hjælpen kan få den end at folk piver over de ikke har råd til bil eller hest. Måske de penge skulle over i ældre og børnepleje istedet!


SÆLGES:
Spisebord og papegøje-unger. Se min præsentation for detaljer + billeder.

Logo, design, tegning m.m. udføres af freelancer. Se min præsentation for galleri, information og priser.

Papegøjelink m. unger, udstyr omm.
0
0
Svar på denne tråd
 
 37 timer....
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 18:51
Sanne:
Der skulle have stået 37 timer og ikke 30 timer....

My mistake..

Men kontanthjælpen er den samme om du er passivt forsørget eller er i aktivering.
Det er kun starthjælpsmodtagere der kan få beskæftigelsestillæg.

Mvh
Mette
0
0
Svar på denne tråd
 
 kontanthjælp
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 21:47
Når man beregner hvad folk skal betale tilbage på gæld, bruger man som regel hustandens budget, men man kan ikke kræve at en samlever betaler på din gæld, så samleverens indtægt vil kun blive medregnet mht at forsørge barnet, og derudover deler man alle nødvendige udgifter ligeligt.
Når alle nødvendige udgifter til et alm. beskedent hjem (husleje, forbrug, tv og nødvendige transportudgifter) er betalt skal en voksen person have 3500 at leve for pr måned - dette skal dække mad, telefonsamtaler, hest, tøj o.lign.
Jeg sidder i en inkasso afdeling (hos realkreditinstitut), og der går vi efter ovennævnte regler som også bruges i det offentlige og ved gældssanering...
Vi plejer at være rimelige overfor folk der viser vilje til at betale - det offentlige er ikke ligeså "flinke", da de kan lave løn/kontanthjælpsindeholdelse, men prøv at foreslå dem et mindre beløb mens du ikke er i arbejde, og udvis megen vilje for at betale en større ydelse når du har mulighed (kommer i job) - så kan det være de udviser lidt mere rimelighed...
Men ellers prøv om du kan finde et kortere vikariat e.lign. indtil du skal føde, så kan det være de ser mere positivt på tingene... Du er jo ret ung, så det burde kunne lade sig gøre :-)
Mht. din fyring - hvad gav de dig af begrundelse?
Det lyder som om du er blevet uretmæssigt fyret pga graviditet - og det skal de ikke slippe godt fra! Jeg ville prøve at gå til en fagforening eller retshjælpen. Det er da et forsøg værd (så kan du forhåbentlig få en pæn erstatning til at dække lidt af gælden).

Håber det hele løser sig, så du kan nyde jeres barnet når den tid kommer :-)

mvh. Heidi, Hekla & High-Line

Stutteri High

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2004 22:09
Er ny herinde - men hvis det er ok for dig, vil jeg prøve at svare dig ...

Punkt 1: NEJ, de må ikke medregne hans indtægt (mange gør, da de slipper billigere på den måde)
Punkt 2: Du må ikke have personlig ejendele til værdi over 10.000,- (bil, hest m.m.) har du det, kan de forlange at du sælger inden du får hjælp
Punkt 3: Der må IKKE foretages træk i en kontanthjælp, det er der faldet dom om for en del år siden

Håber det her hjælper dig ...

Hvornår skal du nedkomme?

En lille ekstra notits:
Ansøg statsamtet om børnepenge fra din kæreste - det kan man godt selvom man er samboende han skal bare skrive under på at han er indforstået med det ...
Du skal bare sørge for at give ham en kvittering på at han har givet dig pengene = ekstra fradrag ... Og det er ikke ulovligt - eller på anden måde "nasseri" ...

Håber dette var dig til lidt hjælp ...


Bare svømme, bare svømme, svøm ... svøm ... svømme

Husk: Fisk er venner - ikke MAD
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ciska, det
Forfatter: 
Dato:  26-05-2004 14:35
kan tage op til 2 år at få afgjort en uberettiget fyring i retten. Imens får man ikke en disses krone til dækning af leveomkostninger.

Jeg blev selv fyret i Marts måned (gravid i 5. måned) pga nedskæringer i virksomheden. Jeg fik en udmærket aftrædelsesordning som 4 måneders fritstilling, barsel betalt plus en måneds aftrædelsesgodtgørelse (fordi jeg har arbejdet der i nogle år). Snakkede naturligvis med HK og de fortalte mig, hvis jeg valgte at hive dem i retten kunne det tage op til 2 år og virksomheden kunne indeholde den aftale aftrædelsesordning tilbage indtil sagen var afgjort.

Rigtig mange gravide fyres fortsat uberettiget og selvom loven er der for at beskytte os, virker den fortsat ikke optimalt.

Jeg kan forstå ud fra Sofies indlæg at hun blev fyret efter 2 måneders ansættelse og det er i prøvetiden. Arbejdspladsen kan begrunde det med at hun ikke har opfyldt betingelserne mm. i prøvetiden. Jeg ved intet og gætter KUN !!!!! Jeg forstå heller ikke at Sofie har henvendt sig i en fagforening, men når hun ikke er medlem af en a-kasse er sandsynligheden for at hun er medlem af en fagforening meget lille.
Rigtig mange unge mennesker er hverken medlem af a-kasse og fagforening i dag. Og rigtig mange kommer i klemme.

Men jeg håber for Sofie at det hele løser sig, selvom det ser lidt besværligt ud.

Beagle.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Beagle
Forfatter: 
Dato:  26-05-2004 15:40
Ved godt det kan tage lang tid, men ofte kan udsigt til en erstatning gøre inkasso-folk glade...

Problemet ved Sofies situation er nok at hun blev fyret i prøvetiden, da behøver de jo ikke de store undskyldninger...
Synes bare det er så unfair, så det er da værd at høre fagforeningen ad, om det er værd at bruge energi på... De fleste fagforeninger vil gerne hjælpe, hvis man bare melder sig ind med det samme...

Håber for Sofie at det hele løser sig...

mvh. Heidi, Hekla & High-Line

Stutteri High

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har
Forfatter: 
Dato:  31-05-2004 18:37
ikke ondt af dig Sofie..
Jeg måtte gå af med min elskede hest, fordi penge ikke hænger på træerne.
Og kommunen(hvilket er retfærdigt) har ting at bruge penge på, som måske er vigtigere for alle andre end at du kan få sponsoret din hobby i form af en hest.
Du havde jo allerede en dårlig økonomi og så solgte du din hest og købte en ny dagen efter.
hvorfor skulle der være særlige rettigheder for dig???
Og hvornår er det lige præcis du har mistet det job?
og hvor meget har du forsøgt at få et nyt siden???
Rigtige Quinder Rider B-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 SÅ STOPPER
Forfatter: 
Dato:  31-05-2004 20:24
festen sku...

ta dog for fanden og styr jer... opfør jer som voksne mennesker i stedet for en børne have
hvor svært kan det være og opføre sig som voksne mennesker...

hvis hun mente hun ik ahvde styr på det havde hun jo nok heller ikke påduttet sig så mange udgifter

Hilsen Vicksen - Hjemmside (Billeder og
video klip af mine katte)

0
0
Svar på denne tråd
 
 vicksen..
Forfatter: 
Dato:  31-05-2004 22:29
du vil blive forbløffet over hvor mange mennesker der ikke har styr på det...børn som voksne..Ikke en anklage-blot en konstatering.


SÆLGES:
Spisebord og papegøje-unger. Se min præsentation for detaljer + billeder.

Logo, design, tegning m.m. udføres af freelancer. Se min præsentation for galleri, information og priser.

Papegøjelink m. unger, udstyr omm.
0
0
Svar på denne tråd
 
 sikkert
Forfatter: 
Dato:  31-05-2004 23:01
man nogle har og sofie er et af tilfældende såå..

Hilsen Vicksen - Hjemmside (Billeder og
video klip af mine katte)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke for
Forfatter: 
Dato:  03-06-2004 20:23
at diskutere det her uden sofie..
men inkasso er ikk det begreb der får mig til at tænke: wow der er en der har orden i tingene.
Og lad vær med at tage fejl.. hvis sofie eliminerede de udgifter, som hun kan, ville hun også have styr på sin økonomi temmelig hurtigt sikkert, men det gør hun jo ikke og så må hun tage ansvar for sine handlinger.
Rigtige Quinder Rider B-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 okay.....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 02:46
hvorfor POKKER er du ikke skrevet i en fagforening?
med hus, bil, hest og barn på vej er det da kun ren fornuft at tilmelde sig en a kasse, så slipper du for den skide kontant hjælp hvis du en anden gang skulle blive opsagt fra dit job!!!
KnuZer
{> Pernille & Tambo {>
0
0
Svar på denne tråd
 
 svar til alle
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 15:08
jeg troede godt nok ikke der stadig var liv i denne gamle tråd :)

Sidste nyt er at jeg faktisk HAR rimeligt styr på min økonomi igen, endda uden at have solgt min hest osv osv ;)

Jeg er blevet sendt i aktivering af min sagsbehandler, som spurgte hvad jeg kunne tænke mig, og jeg er efter eget ønske kommet ud i en børnehave på fuld tid, hvor jeg så får min kontanthjælp som løn.

Hvilket jeg er SÅ glad for, det er så kedeligt at gå hjemme og glo så længe.

Må jeg tilføje at jeg synes det er meget rimeligt at man laver noget for sin kontanthjælp ;)

Til slut vil jeg bare bede folk om at droppe mudderkastningen i denne tråd og lade det være ved dette sidste svar fra mig :)

Nå, ja. ... lidt nyt om bebsen, jeg er nu i uge 21 og babyen sparker rigtig meget efterhånden, vi glæder os sådan til den kommer, er begyndt at få plukveer ind i mellem og halsbrand osv :)

Mvh Sofie Iversen

>Herkules's hjemmeside

SCOOTER SÆLGES - KUN 7500 KR - SE PRÆSENTATION!
0
0
Svar på denne tråd
 
 undskyld Sofie..
Forfatter: 
Dato:  14-07-2004 20:46
men nu får du altså lige et sidste svar , hope you dont mind.

Vil bare sige at det er dejligt det flaskede sig for dig til sidst både med økonomi,(kommende) barn og job :-)

God fornøjelse fremover herfra :-)

Monica


Wintec Cair dressursadel sælges

Hvis ikke du rider den dag du sadler kan det være hesten er sur når du endelig vil afsted (i)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Monica...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2004 21:47
Tak :)

Det er så hyggeligt i børnehaven, jeg har fået en let start, her i ferien, der er kun halvdelen af ungerne i børnehaven fortiden :)

de er nu så søde allesammen, og idag var der en af de mindste drenge Andreas, der sagde, "du har mave", da jeg så forklarede at det var fordi jeg har en baby inde i maven blev han helt vild, han for hen og hev op i min bluse og skulle se :) Hvorefter de næste 5-6 børn vi mødte blev trukket med hen og se på min mave :) De er bare SÅ kære i den alder, han var vildt fascineret af babyen (y)

Så jeg måtte love at komme og vise babyen når den kom ud :-D

Mvh Sofie Iversen

>Herkules's hjemmeside

SCOOTER SÆLGES - KUN 7500 KR - SE PRÆSENTATION!
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider